POLJSKI GRAFIK ŠTEFAN SUBERLAK Površni opazovalci so Suberlakovo umetnost* ocenili kot surrealistično — ta formalna oznaka pa je vse prej kot točna. V teh stvaritvah zastonj iščemo simbolov podzavesti, strahov in grozljivih vizij iz repertoarja nadrealistov. Zaključeni grafični opus priča o samonikli in izvirni umetniški osebnosti. To je moderni realizem — sinteza formalnega in vsebinskega izraza — z grafičnimi sredstvi podana poezija. Za razumevanje Suberlakovih listov ni treba zamotanega aparata psihoanalize — kar umetnik zahteva od nas, je samo — dojemljivo srce. Zdrav humor in življenjski optimizem nas pritegneta in v hipu osvojita. Bogata zemlja, žitno klasje, tršati kmetje in kmetice, hudomušni portret vaškega župana, rojstvo, tihi svet kmečkega para, ki gleda mestno življenje skozi tančico žitnega klasja — to je svet Suberlakovih grafik. Umetnik živi v svojem svetu, med pticami in poljskim cvetjem, venec žitnih klasov je kot nepremagljiv zid, ki ga skriva pred grozljivim tempom mesta. V izpovedi v svoje ljubljeno okolje zaverovanega umetnika pa ne čutimo strahu in nostalgije. Res da je njegov svet obkrožen s simboli groze in nasilja, z dolgočasnimi zidovi in ljudmi z ugaslim pogledom — pa vendar iz vsake grafike * Razstava grafik Štefana Suberlaka v ljubljanski Mali galeriji. 374 diha ljubezen — celo znaki strahu so interpretirani dobrodušno in šaljivo — kot povodni možje v ljudskih bajkah. Umetnik je našel sintetično formo in idealen izraz temu, kar hoče in mora povedati. Svoje kompozicije sklada iz detajlov, ki jih je ujelo oko v kmečkem okolju. Iz teh elementov zida novo resničnost, iskreno podobo vsakdanjega življenja. Simbolika teh stvaritev je namenoma preprosta. Kljub temu pa je prej rafinirana kot pa poceni. Suberlak je spet potrdil staro resnico — najpreprostejše je tudi najboljše. Asociacije na Chagallove leteče figure, vplivi vičinjank in ljudske grafike nam umetnikove originalnosti ne zanikajo. Izposojene forme in bežni vplivi so prevrednoteni, prekvašeni v zrelo in samosvojo izpoved. Ob vsem tem pa moramo Suberlaku priznati še pogum iskrenega iskalca. Celo koncesije uradnemu optimizmu so samo navidezne, prizori, ki jih je »umetnost« na vzhodu že zdavnaj zbanalizirala (Zatemnitev konja, Rudar in kmet) dobe pri Suberlaku prizvok iskrenosti in nečesa novega. Moderna oblika Suberlakove grafike je samo posoda, ki pa jo žlahtna vsebina zahteva. Poštena prizadetost, vztrajanje na začrtani poti, tenak posluh za pravo mero, ustvarjalno ravnotežje med vsebino in formo, zdrave ideje in neuničljiv optimizem so vrednote, ki nam bodo morda odprle oči. Včasih se nam dozdeva, da smo jih že davno pozabili. Snobistično ugotavljamo, da je to stvar preteklosti. Hlastamo za modnimi novostmi, občudujemo prazne forme, zaničujemo literarnost, podcenjujemo izpoved, ne doživljamo, temveč ponavljamo mnenja ekspertov. Začudeno pogledamo, če slišimo preprosto resnico — takoj se nam zdi sumljiva — saj že dolgo nismo slišali česa takega. T O J Ivan Se de j 375