RECENZIJA Christopher Hall (1997), Social \Nork as Narrative: Storytelling and persuasion in professiona! texts. Aldershot: Ashgate (273 str,) Hali v svoji študiji socialnega dela kot naracije raziskuje, na kakšne načine lahko povežemo pisa- nje in govor v socialnem delu z metodami pri- povedovanja zgodb v drugih družbenih znanostih. Pri tem uporabi različne koncepte pripovedovanja zgodb iz socio-lingvističnih in konverzacijskih analiz, s katerimi pokaže, da si socialne delavke in delavci pri vsakodnevnem poročanju o svojem delu pomagajo tako z literarnimi metodami kot tudi z metodami iz vsakodnevne konverzacije. Tak pogled na socialno delo odpira nekatera te- meljna vprašanja o profesionalnem delu in prostor za nove teoretične koncepte. Študije socialnega dela navadno zanimajo širši koncepti, posamezne metode dela na specifičnih področjih, principi dobre prakse, skratka, teme, ki dajejo bolj neposredne smernice za delo. Naj- pogosteje se opirajo na tiste raziskovalne tradicije, ki obravnavajo realnost socialnega dela kot nepro- blematično. Za Halla je socialno delo bolj nego- tovo in zamejeno podjetje, ki se konstituira skoz govor in pisanje. Socialno delo umesti v vsako- dnevne zapisane in izgovorjene dokumente o profesionalni dejavnosti, ki jih obravnava kot tekste, interakcijo in performans( performance). Avtor meni, da je tekstualno in interakcijsko delo osrednje za vsakodnevne dosežke socialnega dela; bistvenega pomena je namreč, kako je delo oprav- ljeno v številnih diskurzivnih arenah poklica. Socialne delavke in delavci proizvajajo poročila, s katerimi opravičujejo in prikazujejo svoje delo kot legitimno in veljavno. Poročila poskušajo po- dati v obliki prepričljivih in mojstrskih narativnih performansov za kritično poslušalstvo ob specifič- nih priložnostih. Zato poročila nikoli niso pre- prosto le dejstva, ocene in priporočila. Posebnost Hallovega pogleda na naracije v socialnem delu je prav v tem, da jih preučuje prek občinstva, prek vloge bralke/ca in prek prepoznavanja tekstualnih razmerij med pisci in bralci, pripovedovalci in poslušalci. Eden od ključnih konceptov v študiji je torej naracija kot performans; teksti prevzamejo po- men le skoz performans in sprejemanje. Socialno- delavsko poročilo je le kos papirja, če leži v arhi- vu, samo zase ne nosi nobenega pomena. Inter- pretacija in pomen poročila nam postaneta dos- topna takoj, ko poročilo kdo prebere in se nanj odzove. Teksti v socialnem delu konstituirajo performans, ko sodnik prebere ekspertno poro- čilo, ko člani timske konference pretresejo pred- loge socialne delavke, ali ko raziskovalka analizira intervju. Performans pomeni branje z namenom in z določenega mesta. V skladu s tem konceptom in v maniri tradicije socialnega konstruktivizma je postavljeno tudi izhodišče študije, namreč, da se socialno delo ustvarja skoz proces vsakodnev- nega pojasnjevanja. »Početi socialno delo« zahte- va poročanje in prepričevanje pomembnih poslu- šalcev v resničnost likov, problemov in rešitev. Hali skoz konkretne primere razišče, kako social- ne delavke in delavci predstavljajo svoje delo, kako ga naredijo vidnega in opravičljivega skoz govor in pisavo. Zanima ga, kako socialne delavke in delavci razlagajo svoje delovanje v atmosferi kriticizma in protislovij ter kakšen jezik, katera pojasnila in anaUze uporabljajo, da bi podprli svoje odločitve. Zato se preučevanja socialnega dela ne loti skoz običajne kategorije, kot so sveto- vanje, zagovorništvo, socialno varstvo otrok, pač pa v študiji oriše in razvije različne teme, ki social- no delo umeščajo v vsakodnevne dejavnosti — poročanje, jemanje anamnez, intervjuvanje, bele- ženje, pisanje uradnih zaznamkov in dopisov, urejanje dosjejev o primerih, telefonski razgovori, sestanki ipd. V prvem poglavju Hali predstavi različne po- glede na ustne in pisne tekste v socialnem delu ter omeji svoje zanimanje na to, da jih preučuje kot poročila, kot tekste in kot {majhne) zgodbe. Del vsakodnevnih socialnodelavskih dejavnosti je bolj ali manj rutinska produkcija napisanih ali izgovorjenih tekstov, ki nastajajo ob raznovrstnih priložnostih, ko socialne delavke in delavci 237 RECENZIJA komunicirajo o svojem delu z drugimi - s kolegi- cami in kolegi, s sodišči, z raziskovalkami in razi- skovalci, ki jih intervjuvajo. Dokumente, ki nasta- jajo ob teh priložnostih. Hali opredeli kot poročila. Socialne delavke in socialni delavci k ustnim in pisnim dejanjem kot poročilom pristopajo z vrsto retoričnih in interakcijskih ozirov, prek katerih pojasnjujejo in dokazujejo, da je njihovo delo v skladu z upravičeno, ustrezno dejavnostjo. Pogled na socialno delo kot tekst izhaja iz »lingvističnega premika« v družbenih vedah. Bistvena ideja tega pogleda je, da je socialna realnost dostopna le skoz reprezentacijo te realnosti. Tekst ne velja le za pisni dokument v nasprotju z govorom, pač pa so vse socialnodelavske entitete (dokumenti, konverzacije, zabeležke, slike) obravnavane kot tekst. Tekst ni omejen objekt, ločen od svoje pro- dukcije in sprejemanja, pač pa je aktivna entiteta, ujeta v omrežje interpretacij in družbenih od- nosov, ki se jih da brati in nanje odzvati. Podobno kot je Barthes na Hterarnem polju naredil premik od »literarnega dela« k tekstu, lahko vidimo dejav- nost v socialnem delu ne kot zaprto entiteto z dokončnimi pomeni, temveč kot prostor za razno- vrstne verzije, branja in interpretacije. Ta pogled nakazuje, da se je treba spustiti globlje v procese konstituiranja takih entitet ter opazovati njihovo uporabo v vsakodnevnih konverzacijah in v pisa- nju. Socialno delo kot tekst pa pomeni tudi, da se prevprašujemo o specifičnih situacijah branja in o skupnostih bralcev. Mogočih je namreč več različnih branj teksta, vendar se v danih druž- benih okoliščinah nekatere izkažejo za bolj legi- timne kot druge. Tekst in bralne situacije so torej vselej v medsebojni interakciji in le kot take razu- mljive. S pogledom na pripovedi v socialnem delu kot »majhne zgodbe« pa poskuša Hali predvsem narediti distinkcijo med narativnim in struktur- nim obravnavanjem zgodb, med lokalno proizve- denimi zgodbami in totalizirajočimi diskurzivnimi formacijami. Slednji, širši koncept naracij umešča vse odnose v »velike zgodbe« {grand narratives) ali metanaracij, t.j., v sistem načinov govora, med- tem ko ga vsakdanje pripovedovanje zgodb ne zanima, oz. natančneje - vsakdanje zgodbe ga zanimajo le v kontekstu »velikih zgodb«. V nas- protju z analizo diskurzov pa je interakcionizem pokazal večji interes za »majhne zgodbe«. Hallu se zdi ta prijem za socialno delo primernejši, saj bolje ujame »kompleksnost lokalnih in interakcij- skih značilnosti pripovedovanja zgodb« (str. 15). Po njegovem mnenju so zgodbe v socialnem delu sicer odvisne od širših okoliščin, vendar jih ne gre kar enostavno umestiti npr. v »veliko zgodbo o sistemu socialne varnosti« (str. 16). To bi zahte- valo drugačne raziskovalne operacije, njegov cilj pa je ostati na ravni lokalnih in interakcijskih praks konstituiranja in »procesiranja« strank v so- cialnem delu. V drugem poglavju Hali predstavi teorije nara- cij in poskuša raziskati, kako jih je mogoče upo- rabiti pri proučevanju socialnodelavskih poročil kot (majhnih) zgodb. Opiše štiri ključne značilno- sti zgodb — zgodbe kot performansi, zgodbe kot literarni teksti, zgodbe, ki prikazujejo retorične funkcije, in zgodbe kot refleksivna početja. Zgod- be, sicer prepoznavne skoz zaključene strukture, kot jih vidijo Labov in drugi literarni teoretiki, so za Halla bolj razumljive, če jih vidimo kot inter- akcijsko delo. Značilnosti struktur zgodb zanj ne morejo obstajati izven priložnosti performansa. Implikacija za socialno delo je, da morda res obstaja določena struktura v socialnodelavskih dokumentih v smislu institucionalnih konvencij (npr. standardizirano sodno poročilo), vendar sama zgodba stopa na pot številnih branj, ki se dogajajo na podlagi interakcijske produkcije in sprejemanja socialnodelavskega poročila. Iz raz- prave o literarnem tekstu in narativnih metodah Hali potegne sklep, da so literarne analize uporab- ne za proučevanje poročanja v socialnem delu; z njihovimi metodami lahko vsaj analiziramo zna- čilnosti zapleta, zornega kota in likov v poročilih. Ta prijem odpira tudi več vprašanj, npr., ali lahko v poročilih o dogodkih razberemo značilne like in aU zaplet definira like, pa tudi, aH imajo liki možnost prevprašati in subvertirati svojo kon- strukcijo. V tretjem poglavju Hali pristopi k študiji konkretnih socialnodelavskih tekstov kot zgodb. Podlaga za analize sta dva ključna koncepta nara- tivne teorije — struktura zgodbe in vloga bralke/ bralca. Vprašanji, na kateri je poskušal odgovoriti, sta, ali socialnodelavska poročila kažejo elemente strukture zgodbe in ali se participanti in bralci nanje odzovejo kot na zgodbe. Kot raziskovalni material so mu rabih trije dokumenti (za katere meni, da so tipični za konstitucijo dnevnih dejav- nosti socialnega dela), ki zadevajo stik socialnih služb z isto družino, in sicer: del raziskovalnega intervjuja s socialno delavko, sodno poročilo o družini, ki ga je napisala ista socialna delavka, in vknjižbe socialnodelavskih zapisov o primeru. Hali vse tri dokumente analizira glede na elemen- 238 Christopher Hall (1997), Social Work as Narrative te Strukture zgodbe, kot jih predlagata Labov in Waletsky: otvoritev, orientacija, kompHkacija, rešitev in evalvacija oz. komentar. Te elemente proučuje glede na njihov interakcijski pomen in ne glede na kakšno njihovo dokončno avten- tičnost. V tem poglavju Hall vpelje tudi pojem naslovljenega oz. ratificiranega bralca/bralke. Zanj/o je značilno, da so mu/ji bralne konvencije socialnega dela domače, da torej »zna brati« vred- note, mandate in delovno znanje socialnega dela. Gre za bralca/bralko, ki bo lahko naredil/a logični korak od komplikacije k rešitvi, od zadeve k akciji. Sprejel/a bo, da pooblastilo opravičuje zahteve, ter slišal/a kode in navodila teksta. Hall pa pre- pozna še enega potencialnega bralca/ bralko, ki je neke vrste čuvaj standardov in pred katerim je navadno treba poročilo zagovarjati. Po njegovem mnenju je tak »super-naslovnik« konstitutiven za celoten govor. V nasprotju z ratificiranim bral- cem, ki je konstituiran z bralnimi konvencijami in se ne more ne-strinjati, se k super-naslovniku pristopa bolj previdno, treba ga je namreč še prepričati. V socialnem delu je to lahko sodnica/ sodnik ali kdor koli, ki bdi nad profesionalnimi standardi. Četrto poglavje se ukvarja z moralno konstruk- cijo in s konstrukcijo moralnega lika, ki sta po- membni temi socioloških študij z interakcijsko metodo. Študij moralne konstrukcije odkriva, kako poročila razporejajo krivdo in odgovornost na akterje, medtem ko se preučevanje konstruk- cije moralnega lika osredotoča na to, kako so lju- dje in entitete opisani skoz vrednostne koncepte dober/slab, zaslužen/nezaslužen, nedolžen/kriv. Moralna karakterizacija akterjev in entitet je odvi- sna od dostopnih moralnih formulacij. Zaslužna stranka, neustrezni starši, storilec spolne zlorabe, promiskuitetna najstnica so moralne kategorije, na katere se opira opisovanje in kategoriziranje likov v socialnodelavskih poročilih. Socialne delavke/delavci uporabljajo moralne formulacije, da bi postavili like in orisali akcijo kot sankcionirajočo, obenem pa dajejo navodila poslušalkam/cem in bralkam/cem glede skupnih moralnih konvencij. Odločitve o potrebni pomoči ali sankcijah niso podkrepljene le z dejstvi o pri- meru, temveč tudi s pričakovanji o tipičnih likih (pokvarjen mladostnik, zaslužen prosilec denarne pomoči). V poročilu, ki ga navaja Hall, poteka tipična delitev na zlo/dobro med dvema glavnima likoma - med materjo in socialno delavko. Prva je kriva, druga je kompetentna, prva je nasilna in iracionalna, medtem ko je druga fleksibilna in tolerantna, skratka, imamo negativko in junaki- njo. Negativka je čezmerno kriva, redko razumna, junakinja pa je vedno fleksibilna, nikoli zmotljiva. Lik negativke se izrisuje v nasprotju z drugimi akterji zgodbe in je na splošno v nasprotju z nor- malnim obnašanjem. Nekako v tem smislu poro- čilo demonstrira iracionalno in deviantno naravo matere: materin lik se riše v nasprotju z mnogimi razumnimi ljudmi. V nasprotju z drugimi akterji in entitetami je nekooperativna. V nasprotju z me- dicinskimi sestrami, vodjo timske konference, dve- ma socialnima delavkama, rejniki, družinskim zdravnikom, patronažno sestro, timsko konferen- co je »zelo zelo težka, sovražna, nekooperativna«, »fizično napadalna«, »zelo težka in napadalna«, »sovražna in zastrašujoča«, »skoraj fizično nasil- na«, »izbruhnila«. Čeprav v poročilu ni nobenega neposrednega navodila bralcu, da gre za nerazum- no vedenje, pa je učinek kontrasta dosežen z opisom nežne in nedolžne narave akterjev, ki jih mati zlorablja - medicinske sestre, rejnike, social- ne delavke -, kije neprimerljiva z njenim nasilnim vedenjem. Vsako ponovno pripovedovanje o in- cidentu potrjuje očitnost in neizbežnost kategori- zacije negativnega lika. Peto poglavje govori o konstrukciji dejstev v poročilih. Dejstva so odvisna od tega, kako jih v zgodbah, poročilih reprezentiramo. Dejanski do- godki še niso dejstva, pač pa jih v dejstva spremi- nja šele raba ustrezne procedure za kategorizi- ranje dogodkov. Dejstvo je nekaj že kategorizi- ranega, obdelanega, kar naj bi se ujelo z modelom tega, kako naj bi bilo dejstvo videti. V opise social- nih problemov so vdelana navodila, kako brati dogodke in like v smislu ustreznih kategorij ter kako ustvarjati kategorije v smislu dogodkov in likov. Zgodba je organizirana okoli »ustreznih procedur«, ki na eni strani prikazujejo lastnosti kategorije določenega socialnega problema, na drugi pa identificirajo njihovo prisotnost v posameznem konkretnem primeru. Bralci/bralke, ki delijo iste interpretativne vire glede tega, kaj konstituira določen socialni problem, bodo lahko prepoznali in potrdili ta problem kot kategorijo in osebo kot nosilca te kategorije. Hall ugotavlja, da se poročilo (opisovanje strank in njihovih last- nosti in dogodkov) spreminja tudi glede na alar- mantnost situacije in glede na oceno potrebe po intervenciji. Glede na to razlikuje med zgodbami z nizkim tveganjem in resnimi situacijami. Pri po- ročilih o situacijah z »nizkim tveganjem« socialna 239 RECENZIJA delavka ali delavec navadno ne vzdržuje več stal- nih stikov s stranko in nima več potrebe, da bi like in dogodke konstruirala v socialnodelavskih terminih. Povezava med opisi dogodkov in likov je v taki zgodbi bistveno drugačna kot v zgodbi o »resnih situacijah«. Poročila »nizkega tveganja« navadno predstavljajo dogodke kronološko; šele če se od zunaj pojavi vprašanje, zakaj ni več na- daljnjih stikov s stranko, socialna delavka/delavec odgovori z natančnim opisom lika. V poročilu »nizkega tveganja«, ki ga navaja Hali, je socialna delavka najprej kazala določen odpor, da bi se spuščala v podrobnosti, čeprav je potem z upo- rabo natančnih nasprotij, podanih skoz kompleks- ne modalitete, opisala mater kot nekoga, ki se kljub vsem predhodnim težavam zdaj dobro znaj- de. Pazljiv opis njenega lika, stopnjevanje njenega ugleda in obvladovanja situacij morda lahko razu- memo v smislu kategorizacije, da to ni socialno- delavski primer. V nasprotju s primeri nizkega tveganja pa pri primerih, ki so formulirani kot resni oz. s potrebo po dolgotrajnih stikih, ne na- letimo na nikakršen odpor socialnih delavk aH delavcev, da bi razgrnili ozadje okoliščin in natan- čno opisaH Hke. Na začetku poročila se likom dodeli določene lastnosti, ki naj bi bralke in bralce poučili, da je treba to poročilo brati skozi postav- ljene kategorizacije. Šesto poglavje govori o ponovnih pripovedo- vanjih socialnodelavskih zgodb. Socialnodelavska poročila obvladujejo in oblikujejo entitete social- nega dela — like, dogodke, stanja stvari. Da bi lahko poslušalec/poslušalka določil/a »fakte« posameznih primerov, so najprej potrebni opisi likov, ozadja in okoliščin. Opis lika na začetku poročila pomeni določeno uvajanje bralke/ca v to, da bo zgodba, ki bo sledila, osnovana okoli stranke kot posebnega tipa osebe. Opis lika na koncu pa je lahko znak »evalvacije« naracije ali »jamstvo« za poprejšnje »trditve«. Glede na to, da poznejši teksti ponovno pripovedujejo zgodbo razHčnim publikam, se Hallu postavlja vprašanje, v kolikšni meri se dogodki in hki utrdijo v institu- cionalnih zgodbah. Vsako ponovno pripovedo- vanje sicer vsebuje lokalne in situacijske lastnosti performansa, vendar ima obenem na trenutno branje vpliv tudi avtoriteta zgodnejših branj. Hallova teza je, da poročanje v socialnem delu zahteva stabilna branja »celovite ocene primera«, da bi lahko zgodba prišla skoz ustrezne admini- strativne kanale. Eden od načinov, da se to dose- že, je, da se še tako majave in protislovne verzije situacije »zapre v črno skrinjico«, da bi bila ve- ljavna zgodba čimbolj »jasna« in neproblematič- na. Koncept črne skrinjice se je razvil v sociologiji vednosti. Hali pa ga apHcira v študij sekvenčnega branja dokumentov v socialnem delu. Gre za to, da ugotovitve glede stranke niso več povezane z avtorjem/avtorico, saj postanejo del molče prizna- ne vednosti skupine uporabnikov. Črnih skrinjic naj ne bi odpiraH, saj bi to pomenilo, da se bralke/ bralci soočijo s poprejšnjimi protislovji, ki bi lahko ogrozili nevprašljive ugotovitve. V sedmem poglavju avtor raziskuje, na kakšne načine ima stranka možnost reprezentirati sebe in kakšno vlogo ima pri tem raba odvisnega govo- ra v poročilu. Reprezentacije se nagibajo k temu, da like prikazujejo kot kategorabilne entitete. S konstrukcijo dejstev in uporabo moralnih for- mulacij se liki spreminjajo v zavračajoče matere in promiskuitetne najstnice. Koncept prilaščanja, o katerem govori Hali, pokaže, kako uradni tekst s konstrukcijo dokončne verzije, kaj je »drugi« zares povedal, v resnici besede »drugega« odnese. Kot nasprotje temu Hali postavi teorije o hetero- glosiji ali mnogokratnih glasovih, ki se upirajo dokončnim verzijam in postavljajo pod vprašaj temelje take avtoritativnosti. Menijo, da se kom- petitivnih kritičnih glasov ne da preprosto pomi- riti. Zapleteni so v boj za pomen, lastništvo, avtori- teto, pod vprašaj postavljajo integriteto avtorstva. Reprezentirati »drugega« lahko pomeni izključe- vati. »Drugi ne govori«, pač pa se o njem govori, je objekt diskurza. Prilaščanje je torej poskus re- prezentirati »drugega« na ta način, da govorimo v »njenem/njegovem« imenu. Pomembno vpraša- nje v tem poglavju je, kako socialne delavke in delavci avtoritativno in definitivno reprezentirajo vedenje svojih strank. Neposredno navajanje izjav stranke ima lahko v socialnodelavskih poročilih dva različna izida - trditve socialne delavke/delav- ca lahko ali podpre ali pa spodbije, odvisno od okoliščin branja. Če ga bere pasivni bralec/bralka, ima lahko odvisni govor podporno funkcijo za poročilo; če pa ga bere kritičen bralec/bralka v smislu možnih prepadov v tekstu, pa je lahko postane odvisni govor subverziven. Zadnje poglavje govori o upodabljanju likov in branju ustreznih reprezentacij strank. Ustreznost reprezentacije lika je sicer koncept, ki je povezan z literarno kritiko. V tej študiji gre za preučevanje, kako socialne delavke/delavci poskušajo upodobiti »resnične« ljudi za specifična občinstva ob določenih priložnostih. Ratificiran/ 240 Christopher Hall (1997), Social Work as Narrative a bralec/bralka je soočen/a s specifičnimi nalo- gami v določenih kontekstih. Odločiti se mora, aH je avtor/ica ustrezno upodobil/a osebo, kar mu/ji nadalje omogoči umestiti v lik določene zna- čilnosti, načine obnašanja, ki zahtevajo določene specifične intervencije. Med dolgim seznamom profesionalnih dejavnosti, s katerimi naj bi se znali spopasti socialni delavci/delavke, je tudi zmož- nost ustrezno in natančno upodobiti »resnično« osebo. Hall opaža, da so ujeti na eni strani v željo, da bi dokončno izoblikovali in kategorizirali svoje upodobitve strank v dokončnih in trajnih por- tretih, na drugi strani pa morajo biti odprti za kritiko razUčnih občinstev, ki jim očitajo, da so njihova poročila preveč monološka. Priložnosti branja socialnodelavskih poročil so lahko poten- cialni izziv monološki karakterizaciji. Še več, hitro spreminjanje podob o strankah kaže, kako zlahka so krhke konstrukcije v socialnem delu zavržene, ko pride do novih zahtev in ko se znajdejo pred drugimi publikami. Hall meni, da je za poročanje v socialnem delu pomemben koncept »odprte teorije lika«, katere osrednja ideja je, da spodbuja bralce/bralke k soustvarjanju lika. Živa teorija lika bi po Chatmanu morala delati na odprtosti in like obravnavati kot avtonomna bitja, ne le kot fun- kcije zapleta. Zavzemati bi se morala za to, da lahko publika rekonstruira lik glede na dejstva v izvirni konstrukciji. Čeprav bi si socialne delavke/ delavci želeli enostavnih in določnih likov, je bolj verjetno, da bodo liki v socialnodelavskih zgod- bah težili k temu, da so zaokroženi, nedokončani in začasni. Pomembnost Hallove študije naracij v social- nem delu vidim v nekaj smereh. Hall ne poskuša reducirati kompleksnosti in negotovosti profesio- nalne dejavnosti na neko novo, dokončno verzijo o tem, »kaj se v resnici dogaja«, pač pa poskuša pretresati vsakodnevno borbo za konstrukcijo socialnega dela ter pri tem dati prostor alterna- tivnim verzijam in različnim glasovom. Močan poudarek študije je na družbeni konstruiranosti govora in pisanja v socialnem delu, kar je v nasprotju s pogledom na socialno delo kot na niz racionalno sprejetih odločitev in pozitivističnih metod, ki operirajo z objektivnimi podatki. Te- meljna predpostavka takega teoretskega izpeljeva- nja je, da postopki v socialnem delu ne morejo biti racionalen in enosmeren proces, saj imamo opravka z nenehno interakcijo med individualnim okvirom in sistemom, v katerem so bile odločitve sprejete. Eden od pomembnih teoretskih prispev- kov, ki jih ponuja Hallova študija za preučevanje socialnega dela pri nas, je razširitev razumevanja profesionalnega pisanja kot dejanja, utemeljenega na profesionalnih normah, ki lahko tako omejuje- jo kot širijo profesionalno prakso. S proučevan- jem tekstualne dinamike v določeni stroki prido- bimo namreč priložnost razumeti, kako se stroka konstituira prek organiziranja in sistematiziranja ljudi, dejavnosti, jezika, pa tudi, kako prispevajo k izgrajevanju stroke teksti, ki socializirajo ljudi v profesionalno paradigmo. Prispevek študije k teorijam socialnega dela je tudi v tem, da poudari pomen vprašanj reprezentacije, politike interpre- tacij in pomenov, vprašanj o neskladjih med pi- sanjem in objektom pisanja in vpliva profesional- nih oblasti pri izgrajevanju vednosti. Spričo dej- stva, da je že od začetka ena od najpomembnejših dejavnosti socialnega dela prevajati žive izkušnje klientov v profesionalne tekste, socialno delo teh vprašanj ne more ignorirati. Mojca Vrek 241