Didakta november 2014 29 Šolska praksa ETIKA IN VREDNOTE V VRTCU / Irena Rozman, vzgojiteljica / Vrtec Jesenice V sodelovanju z Inštitutom za etiko in vrednote Jože Trontelj smo se v Vrtcu Jesenice odločili, da v šolskem letu 2013/2014 pristopimo k sodelovanju v triletnem evropskem projektu. Inštitut je vrtcem ponudil podporo, usposabljanje, vzornike, priročnik, spletno učilnico, obiske in delavnice. Uvod Program Etika in vrednote v vzgoji in izobraževanju temelji na prepričanju, da je eno od najpomembnejših po- slanstev vzgoje in izobraževanja skrb za etično in s temeljnimi vrednotami usklajeno ravnanje v vrtcih in šolah. Program Etika in vrednote v vzgoji in izobraževanju ne posega na področje kurikulov in učnih načrtov, podpira- ti želi vrtce in šole pri uresničevanju njihovega vzgojnega poslanstva. Pro- gram temelji na spoznanju, da imajo vrtci in osnovne šole zelo pomembno vlogo pri razvoju osebnosti otrok in mladostnikov. Preko socializacijskih mehanizmov in ponotranjenja vrednot ter življenjskih načel se postavljajo po- membni temelji etike in vrednot otrok, ki bodo čez leta ustvarjali prihodnost (http://www.iev.si/programi/etika-in- -vrednote-v-vzgoji-in-izobrazevanju). Inštitut za etiko je bil ustanovljen leta 2012. Ustanovila ga je Slovenska akade- mija znanosti in umetnosti v povezavi z evropskimi akademijami, ki so že napravile nekaj korakov v tej smeri, kot odziv na nezadovoljive razmere v naši državi, družbi in skupnosti. Vprašanje etike in vrednot v vzgojno- -izobraževalnem delu je vse prevečkrat podvrženo poskusom vplivanja različ- nih ideoloških in svetovnonazorskih pogledov. Temelj programa Etika in vrednote v vzgoji in izobraževanju je zato evropsko ogrodje etike in vre- dnot ter želi spodbujati temeljne in 30 Didakta november 2014 Šolska praksa obče veljavne vrednote, ki temeljijo na tradiciji evropske kulture in zgodo- vine in ne na posameznih ideoloških pogledih. Cilji programa so: – krepitev kompetence vzgojiteljev in učiteljev za integracijo etike in vrednot v vzgoji in izobraževanju, – ozaveščanje in motiviranje otrok in mladostnikov za odločanje in obnašanje, ki temelji na etiki, vre- dnotah in znanju, – krepitev stabilne družbe, ki temelji na etiki, vrednotah in znanju, – podelitev certifikata in zastave o vključenosti vrtca ali šole v pro- gram »Etika in vrednote v vzgoji in izobraževanju«. Inštitut je program načrtoval tako, da posamezen vrtec ali šola, ki se vključi v program, v treh letih v celoti pre- dela vsebine vseh desetih vrednotnih modulov oziroma domen Evropskega ogrodja etike in vrednot. Ti moduli so humanost; modrost; življenje, na- rava, zdravje; skrb za sočloveka; pra- vičnost; univerzalizem; integralnost; delo, kreativnost; tradicija; kultura (Musek 2013). Etika in vrednote v vrtcu V sodelovanju z Inštitutom za etiko in vrednote Jože Trontelj smo se v Vrtcu Jesenice odločili, da v letu 2013/2014 pristopimo k triletnemu evropskemu projektu. Vrtec Jesenice je med zaposlenimi imenoval varuhe etike in vrednot, ki bodo koordinatorji dejavnosti progra- ma Etika in vrednote v vzgoji in izobraže- vanju, in obenem tiste osebe, na katere se bomo sodelavci ali starši obrnili z vprašanji, povezanimi z etiko in vre- dnotami. Varuh predstavlja vezni člen med vrtcem in Inštitutom za etiko. Prvo leto smo se zaposleni in otroci sre- čali z moduloma Znanje in modrost ter Skrb za sočloveka. V času od februarja do aprila 2014 smo strokovni delavci z otroki obravnavali različne teme s področja Znanja in modrosti. Znanje in modrost sodita med temeljni vodili stabilne in srečne družbe. Ta mo- dul je bil za prvega izbran z namenom, saj je znanje že v temelju povezano s sistemom vzgoje in izobraževanja. Znanje pomeni, da pridobivamo nove informacije in jih tudi uporabljamo v svojem vsakdanjem življenju. Vrednote, ki usmerjajo k Znanju in modrosti, so: resnica, miselna odpr- tost, razumnost, perspektiva, odgo- vornost, ljubezen do učenja in znanja ter zmernost. Otroci so spoznavali te vrednote, se o njih pogovarjali in spraševali starše. Didakta november 2014 31 Šolska praksa Spoznali so tudi druge odrasle ljudi in mladostnike, ki so strokovnjaki na svo- jem področju. Povabili smo jih v vrtec, se z njimi pogovarjali in se od njih učili. Z mesecem aprilom smo se strokovni delavci v sklopu izvajanja drugega modula Skrb za sočloveka posvečali temam, ki zajemajo vrednote, kot so spoštovanje, družinska sreča, enako- pravnost, partnerstvo, skrb za otroke, starejše in osebe s posebnimi potreba- mi, harmonija in solidarnost. Skrb za sočloveka sodi med najpo- membnejše vrednotne domene, kar jih človeštvo pozna. Vzgojno delo na tem področju sodi zato med najbolj temeljne in pomembne naloge vre- dnotne in značajske vzgoje. Bili smo zelo aktivni, tako otroci kot tudi zaposleni. S pomočjo predstavitve- nih plakatov smo k sodelovanju povabi- li tudi starše. Za zaključek šolskega leta smo priredili zelo uspešno prireditev Korak za korakom do sreče, pri kateri smo sodelovali strokovni delavci, otroci in njihovi starši. V Vrtcu Jesenice smo se vključili v dobrodelno akcijo zbiranja šolskih potrebščin za otroke iz socialno ogroženih družin Zvezek za sošolca, ki jo je organiziralo Dobrodelno društvo UP Jesenice. Skupaj s starši in otroki smo zbirali šolske potrebščine, ki jih je prevzela gospa Faila Pašić Bišić, direkto- rica Dobrodelnega društva UP Jesenice. V letošnjem šolskem letu 2014/2015 pa se bomo srečali s tremi novimi dome- nami: Življenje, narava, zdravje; Uni- verzalizem in Kultura. Modul življenje, narava, zdravje stopa na področje nas samih, našega bivanja in življenja, kar je temelj vsemu drugemu. Poudarki modula so: – doživljanje narave preko konkre- tnih dejavnosti v vrtcu (Nemarni škornji, Gozdni vrtec, Čutna pot, Senzorne igre …); – varovanje narave in okolja (zbiranje zamaškov, kartuš …); – narava kot prostor za sprostitev in prostor bogatih darov za zdravje ljudi (projekti Mali sonček, Mini olimpijada, Turistični projekt, Stara rudna pot …); – zdrava hrana in prava mera giba- nja (Iz majhnega raste veliko, Z gibanjem ostanem zdrav, Planetu prijazen vrtec …); – življenje kot skrivnost in kot dar (raziskovanje te skrivnosti in pre- prosto čudenje nad vsemi oblikami življenja). Primeri iz prakse V nadaljevanju bom predstavila tri primere iz prakse, ki se navezujejo na modul Življenje, narava, zdravje. 1. PRIMER Skupaj z otroki smo ugotavljali, kaj po- samezne besede pomenijo in prišli do 32 Didakta november 2014 Fokus: Mednarodno sodelovanje v šoli 25 ODLICNIH KNJIG PO IZJEMNIH CENAH Ali veš? Vprašanja in odgovori  190 strani, penaste platnice, 300 x 210 mm Redna cena: 19,99 € 9,99 € Calvin in Hobbes Bill Watterson  128 strani, mehka vezava, 210 x 220 mm Redna cena/izvod: 9,99 € 6,99 € Pentagram, Taščica Jo Nesbø  438 / 520 strani, mehka vezava, 200 x 130 mm Redna cena/izvod: 14,99 € 7,99 € Dušan Mravlje: Tek, moja norost Boštjan Fon, Dušan Mravlje  376 strani, trda vezava z zavihkom, 230 x 165 mm Redna cena: 24,99 € 14,99 € Kako sta Bibi in Gusti sipala srečo Ida Mlakar  24 strani, trda vezava, 215 x 230 mm Redna cena: 14,99 € 8,99 € Miška Maša, Sinica Ivica Antoon Krings  25 strani, trda vezava, 197 x 195 mm Redna cena/izvod: 9,99 € 6,99 € Zbirka Čukec (Nisem srčkan, Nisem zaspan, Nisem božiček) Jonathan Allen  84 strani, trda vezava, 285 x 220 mm Redna cena za zbirko: 38,70 € 9,99 € NAJZABA VNEJŠI STRIPI ZA VSE GENERACIJE Izvirna slovenska slikanica Priljubljena zbirka Drobižki ZELO UGODNO Slovenske stene Tine Mihelič, Rudi Zaman  430 strani, mehka vezava z zavihki, 215 x 160 mm Redna cena: 24,99 € 14,99 € Računalniški priročnik za začetnike v zlatih letih Miha Ahačič  176 strani, mehka vezava, 235 x 165 mm Redna cena: 19,95 € 9,99 € Reci NE brez slabe vesti Jesper Juul  80 strani, mehka vezava z zavihki, 230 x 150 mm Redna cena: 19,99 € 11,99 € Otroški atlas sveta Chez Picthall in Dominic Zwemmer  72 strani, trda vezava, 286 x 240 mm Redna cena: 19,99 € 14,99 € Zakaj? Enciklopedija za otroke Larousse  160 strani, trda vezava, 240 x 200 mm Redna cena: 19,99 € 14,99 € S kuhanjem do vitkosti Zdrava prehrana – z vsem kar imate najraje  176 strani, trda vezava, 240 x 160 mm Redna cena: 19,99 € 11,99 € Nad brezni oceanov Joža Horvat, predgovor Brane Grubar  550 strani, trda vezava, 235 x 165 mm Redna cena: 24,99 € 9,99 € Nosečnost od tedna do tedna mag. Stanko Pušenjak dr. med.  96 strani, spiralna vezava, 210 x 205 mm Redna cena: 19,90 € 9,99 € O miški, ki je brala pravljice ... in češnje Ida Mlakar, Zarja Menart  24 strani, trda vezava, 297 x 210 mm Redna cena: 14,99 € 6,99 € Velika knjiga čarobnih trikov 2 Jon Tremaine  120 strani, spiralna vezava, 305 x 250 mm Redna cena: 19,99 € 14,99 € Z otrokom lahko sodelujete / Otroško spanje. Brez joka v sanje Elizabeth Pantley  228 /236 strani, mehka vezava, 225 x 150 mm Redna cena/izvod: 19,90 € 9,99 € Izbor najlepših plezalnih vzponov POSODOBLJENA IZDAJA! USPEŠNICA! Koledar za bodoče starše Izvirna slovenska slikanica Postani pravi čarodej! Več kot 10.000 prodanih izvodov! Najboljše kriminalke HITRA NAROČILA:  04 5320 200  zalozba@didakta.si  www.didakta.si HITRA NAROČILA:  04 5320 200  zalozba@didakta.si  www.didakta.si 25 LET ZALOŽBE DIDAKTA Didakta november 2014 33 Fokus: Mednarodno sodelovanje v šoli 25 ODLICNIH KNJIG PO IZJEMNIH CENAH Ali veš? Vprašanja in odgovori  190 strani, penaste platnice, 300 x 210 mm Redna cena: 19,99 € 9,99 € Calvin in Hobbes Bill Watterson  128 strani, mehka vezava, 210 x 220 mm Redna cena/izvod: 9,99 € 6,99 € Pentagram, Taščica Jo Nesbø  438 / 520 strani, mehka vezava, 200 x 130 mm Redna cena/izvod: 14,99 € 7,99 € Dušan Mravlje: Tek, moja norost Boštjan Fon, Dušan Mravlje  376 strani, trda vezava z zavihkom, 230 x 165 mm Redna cena: 24,99 € 14,99 € Kako sta Bibi in Gusti sipala srečo Ida Mlakar  24 strani, trda vezava, 215 x 230 mm Redna cena: 14,99 € 8,99 € Miška Maša, Sinica Ivica Antoon Krings  25 strani, trda vezava, 197 x 195 mm Redna cena/izvod: 9,99 € 6,99 € Zbirka Čukec (Nisem srčkan, Nisem zaspan, Nisem božiček) Jonathan Allen  84 strani, trda vezava, 285 x 220 mm Redna cena za zbirko: 38,70 € 9,99 € NAJZABA VNEJŠI STRIPI ZA VSE GENERACIJE Izvirna slovenska slikanica Priljubljena zbirka Drobižki ZELO UGODNO Slovenske stene Tine Mihelič, Rudi Zaman  430 strani, mehka vezava z zavihki, 215 x 160 mm Redna cena: 24,99 € 14,99 € Računalniški priročnik za začetnike v zlatih letih Miha Ahačič  176 strani, mehka vezava, 235 x 165 mm Redna cena: 19,95 € 9,99 € Reci NE brez slabe vesti Jesper Juul  80 strani, mehka vezava z zavihki, 230 x 150 mm Redna cena: 19,99 € 11,99 € Otroški atlas sveta Chez Picthall in Dominic Zwemmer  72 strani, trda vezava, 286 x 240 mm Redna cena: 19,99 € 14,99 € Zakaj? Enciklopedija za otroke Larousse  160 strani, trda vezava, 240 x 200 mm Redna cena: 19,99 € 14,99 € S kuhanjem do vitkosti Zdrava prehrana – z vsem kar imate najraje  176 strani, trda vezava, 240 x 160 mm Redna cena: 19,99 € 11,99 € Nad brezni oceanov Joža Horvat, predgovor Brane Grubar  550 strani, trda vezava, 235 x 165 mm Redna cena: 24,99 € 9,99 € Nosečnost od tedna do tedna mag. Stanko Pušenjak dr. med.  96 strani, spiralna vezava, 210 x 205 mm Redna cena: 19,90 € 9,99 € O miški, ki je brala pravljice ... in češnje Ida Mlakar, Zarja Menart  24 strani, trda vezava, 297 x 210 mm Redna cena: 14,99 € 6,99 € Velika knjiga čarobnih trikov 2 Jon Tremaine  120 strani, spiralna vezava, 305 x 250 mm Redna cena: 19,99 € 14,99 € Z otrokom lahko sodelujete / Otroško spanje. Brez joka v sanje Elizabeth Pantley  228 /236 strani, mehka vezava, 225 x 150 mm Redna cena/izvod: 19,90 € 9,99 € Izbor najlepših plezalnih vzponov POSODOBLJENA IZDAJA! USPEŠNICA! Koledar za bodoče starše Izvirna slovenska slikanica Postani pravi čarodej! Več kot 10.000 prodanih izvodov! Najboljše kriminalke HITRA NAROČILA:  04 5320 200  zalozba@didakta.si  www.didakta.si HITRA NAROČILA:  04 5320 200  zalozba@didakta.si  www.didakta.si 25 ODLIČNIH KNJIG PO IZJEMNIH CENAH 34 Didakta november 2014 Šolska praksa zanimivih odgovorov. Otroci so podali naslednje odgovore. Narava: je polje, vrt, njiva, gozd, dre- vesa, kmetija, rožice, živali, trava, zrak, veter, sneg, nebo in sonce. Zdravje: je jabolko, korenje, fižol, ma- line, grozdje, sirup, vroč čaj, mleko, vitamini, juha, da se srce ne uniči, da si zdrav. Kako skrbimo za zdravje: tako, da jemo sadje in zelenjavo, da pijemo vodo, da pijemo zdrave pijače, jemo kruh, med in meso, pijemo mleko ter da dobro spimo. Kako v vrtcu skrbimo za zdravje: tako, da dvakrat dnevno jemo; jemo sadje; da smo primerno oblečeni; da se preoblečemo, če smo mokri; gremo na svež zrak; se vozimo s skiroji; gre- mo na sonček; gremo na plezala; da igralnico prezračimo; da si umivamo roke; da lahko dihamo, potrebujemo zrak, kisik, ki ga dobimo iz rastlin, zato moramo imeti rože v sobi. Starše sem povabila k sodelovanju in jim dala nekaj predlogov. Na oglasno desko sem napisala, kaj so povedali otroci in kako nam lahko pomagajo, ter jih spodbudila k sodelovanju, kajti vzgoja za vrednote je lahko uspešna le ob usklajenem delovanju vrtca in staršev. Starše sem prosila, če se lahko doma z otroki pogovarjajo o določenih temati- kah. Otrokom naj pripovedujejo, kako so oni preživljali čas v naravi, ko so bili majhni; kaj so takrat jedli; kje v naravi so se igrali; ali so kdaj videli kakšno žival in kako so ob tem odreagirali. Prosila sem jih, naj gredo z otroki v naravo in jim pokažejo kotičke, kjer so se oni igrali kot otroci. Vprašala sem jih, če kdo pozna koga, ki je po poklicu gozdar, cvetličar, vrtnar oziroma kaj podobnega, in naj otroke seznanijo z njimi in jim tako na prvovrsten način pokažejo delo z naravo. Staršem sem dala domačo nalogo, naj doma otroke opazujejo in jih ob primernih trenutkih pohvalijo, če so naredili kaj naravi prijaznega. Nekaj primerov pohvalnih stavkov: – Opazil/a sem, da si danes pojedel/a veliko sadja in zelenjave. – Opazil/a sem, da si danes na spre- hodu pobral/a odpadek, ki je ležal na tleh. – Opazil/a sem, da si odvrgel/a papir od bombona v koš za smeti … (Sliki 5 in 6) 2. PRIMER V toplih jesenskih dnevih smo skupaj stopili strokovni delavci vrtca in se do- govorili, da organiziramo prireditev Iz majhnega raste veliko in povabimo na popoldansko srečanje družine iz prvega in drugega starostnega obdo- bja. Pripravile smo gibalno-rajalno druženje, kjer so sodelovali otroci in starši. Na vrtčevskem igrišču smo pripravile šest postaj, dva poligona Didakta november 2014 35 Šolska praksa in štiri gibalno-rajalne igre, ki so bile primerne za vse otroke. Ko so starši z otroki prišli na igrišče, smo jim v nekaj stavkih predstavili projekt, nato so otroci iz čarobne vreče izžrebali vsak svoj žetonček in se skupaj s starši napotili poiskati postajo, kjer so začeli z izvajanjem naloge. Po določenem času so poiskali drugo postajo in tako do konca. Bili so zelo zainteresirani, z veseljem so sodelovali in na koncu vsi prejeli medaljo za sodelovanje. Vsi prisotni smo se okrepčali s čajem, pe- čenim krompirjem in sadnimi nabo- dali. Srečanje je potekalo ob glasbi in prijetnem druženju. Starši so bili zelo zadovoljni, najmlajši otroci so bili zelo spretni. (Sliki 1 in 2) 3. PRIMER Deček je prinesel od doma knjigo O polžu, ki je kupoval novo hiško avtorice Mojiceje Podgoršek. Vsebino zgodbe sem otrokom povedala ob ilustracijah in jih pozvala k razmišljanju, kaj vse bi lahko delali. Otroci so prišli na idejo, da lahko zaigramo igrico z lutkami, ker pa lutk nimamo, jih lahko naredi- mo ali naredimo družabno igro. Vpra- šala sem jih, kje lahko dobimo polža? Otroci so odgovorili, da ga lahko poi- ščemo v gozdu, na travniku, samo ker jih ni več veliko, jih lahko naredimo kar iz plastelina. Na vprašanje, kako bi polž nosil denar, so se domislili, da v plastelin zapičimo plastične že- bljičke. Ideja je nastala, postavili smo pravila in izdelava se je lahko začela. Ena skupina otrok je izdelovala dru- žabno igro, druga je začela z izdela- vo lutk na slamici iz kartona. Ko so bile lutke in družabna igra narejeni, so se otroci večkrat spontano igrali polžka in se med seboj pogovarjali. Na podlagi tega sem dobila idejo, da lahko zgodbico zaigramo. Ker nismo imeli potrebnih rekvizitov, smo zo- pet ustvarjali, lepili, rezali in gubali. Ko smo imeli rekvizite narejene, smo potrebovali še jesenske plodove, ki jih bo polž prodal na tržnici in zanje do- bil denar. Neka deklica v skupini je predlagala, da jih lahko naberemo v gozdu. Naslednji dan smo se odpravili v gozd, kjer so otroci plezali, se igrali, poslušali zgodbico in nabrali plodove, ki smo jih nato naslednji dan pri dra- matizaciji zgodbe uporabili. V gozdu smo se pogovarjali o drevesih, živalih, o pomenu hrane za živali in za ljudi ter o zdravju. (Sliki 3 in 4) Otroci so bili pri izdelavi in pogovorih zelo aktivni, motivirani, radi so sode- lovali in se pogosto igrali z družabno igro, nikoli se niso skregali, upoštevali so pravila in pomagali prijateljem na poti do polžje trgovine. Pri igri smo spodbujali prijazne medsebojne od- nose, prijateljstvo in pomoč v stiski ter bogatili otrokovo emocionalno doživljanje. Na oglasni deski v garderobi smo obli- kovali velik plakat iz domene Življenje, 36 Didakta november 2014 Šolska praksa narava, zdravje, kjer lahko tudi starši napišejo svoje ideje, pomisleke in želje. Zaključek Ker je zunaj jesen, se večkrat pogovar- jamo o različni hrani, ki jo dobimo v naravi in je pomembna tako za nas kot tudi za živali. Velik pomen damo tudi vsakodnevnem bivanju na zra- ku in gibanju skozi celo dopoldne z različnimi gibalnimi igrami, gibalni- mi minutkami, plesu … Ne glede na vreme otrokom poskušam privzgojiti pomen narave za sočloveka, za naše zdravje in jih spodbujati k spoštovanju narave z našim zgledom. Konec mese- ca novembra se bodo otroci srečali z deklico Mišo, za katero zbiramo zama- ške. Pripravili ji bomo kratek kulturni program. Preko različnih dejavnosti in otroko- vih aktivnosti smo utrjevali različne vrednote, ki so pomembne za prijetno sobivanje. Vrednote, kot so življenje, ljubezen, zdravje, svoboda, humanost, socialna skrb, družinska sreča, pošte- nost, pravičnost, enakost, kultura, tra- dicija, delo, ustvarjalnost in znanje, so pomembne sestavine družbe modrosti (Musek 2013), zato jih vnašajmo v naše delo in življenje. Literatura in vir Musek Janek (2013) Na poti k družbi mo- drosti. Ljubljana: Inštitut za etiko. http://www.iev.si/programi/etika-in- -vrednote-v-vzgoji-in-izobrazevanju