Andrej Ule Ali je refleksivno ravnotežje mogoče družbeno posplošiti? Omejil se bom na analizo Rawlsove metode t. i. refleksivnega ravnotežja oz. ravnotežja v presojah, s katerim naj bi dosegli soglasje glede temeljnih moralnih oz. političnih stališč, ki bi bilo sprejemljivo za vse, ki sodelujejo v čim manj obremenjeni razpravi o načelih, po katerih naj se organizira demokratična družba. Veliko filozofov meni, da ni mogoča razumna razprava o moralnih, etičnih ali političnih načelih, vsaj ne takšna, ki bi privedla do razumnega soglasja o njih, zato branijo različne vrste moralnega ipd. relativizma, skepticizma, subjektiviz-ma ipd. Na drugi strani pa prav oni verjamejo v možnost razumne razprave in možnost razumnega soglasja o moralno-etičnih načelih. Kant je bil nedvomno eden največjih zagovornikov te možnosti, Rawls pa je v tem pogledu eden zglednih Kantovih naslednikov. Zanimivo pa je, da je Rawls skušal v svoji teoriji shajati brez apriorizma, torej s povsem empiričnimi in pragmatskimi metodami. Po Rawlsu lahko moralna načela, stališča, vrednotenja in celo obsežne moralne teorije upravičimo s procesom presoje, kjer sistematsko obravnavamo širok obseg prepričanj in sodb in jih ocenjujemo po tem, kako se ujemajo med seboj oz. glede na to, ali lahko tvorijo koherenten sistem. V nasprotju s Kantom Rawls ni zahteval, da moramo moralne teorije upravičiti na brezpogojen ali aprioren način, temveč le toliko, da se izognemo moralnemu skepticizmu. Me- cv nim, da je Rawlsova metoda zanimiva in pomembna tudi zunaj etike, pravne in | politične teorije, npr. v spoznavni teoriji in teoriji znanosti. | Do refleksivnega ravnotežja pridemo, če dosežemo za nas sprejemljivo so- f glasje (koherenco) med temi prepričanji. Ta koherenca zahteva, da so neka- f o tera prepričanja najboljša opora, razlaga ali upravičenje za druga prepričanja, f S ne le za golo skladnost ali miselno ravnotežje med njimi. Pri iskanju takšne | koherence se lahko spremenijo celo na pogled najtrdnejša začetna prepričanja J ali pa privzamemo nova prepričanja. Tak premislek nam lahko pomaga v skle- 1 /D panju o tem, kaj naj storimo, čeprav tega prej sploh nismo vedeli. Optimalno f ravnotežje dosežemo tedaj, ko dosežemo takšna prepričanja, ki jih nismo več i pripravljeni spreminjati, ker so za nas bolj sprejemljiva ali vredna zaupanja kot vsa druga. Problem tovrstnih koherenčnih postopkov je v tem, da ni jasna meja med koherentno sistematizacijo in eksplikacijo prepričanj (npr. v okviru določenih bazičnih prepričanj, ki se zdijo manj problematična) ter dejanskim upravičenjem prepričanj. Gre za problem koherentizma, tj. ali je mogoče doseči objektivno veljaven kognitivni dosežek, če dosežemo kako obliko koherence med stališči, sodbami, domnevami, teorijami in kakšne oblike koherence so to. Ce najdemo kako obliko kognitivne koherence in pot do nje, potem lahko pričakujemo, da to metodo lahko posplošimo tudi na področje vrednotenj, moralnih načel, norm itd. O Rawlsovi metodi refleksivnega ravnotežja nekateri kritiki menijo, da omogoča pravzaprav le sistematizacijo in organizacijo predhodnih oz. implicitnih moralnih prepričanj, ne pa legitimnega moralnega upravičenja (moralnih) prepričanj. Morda je tudi zaradi takšnih kritik Rawls po izidu knjige "Pravičnost kot poštenost" (1971, 1999a) čedalje bolj odstopal od "moralne teorije konsenza" v prid "politične teorije konsenza". V preprostejši verziji pomeni Rawlsova metoda refleksivnega ravnotežja gibanje naprej in nazaj v polju naših intuitivnih moralnih prepričanj o določenih moralnih vprašanjih ter o načelih ali pravilih, o katerih bolj ali manj verjamemo, da urejajo ta vprašanja. Pri Rawlsu je celoten postopek še nekoliko bolj zapleten zato, ker je utopljen v idealizirano situacijo, kjer izbrani posamezniki, ki nekako reprezentirajo določeno družbo, skušajo priti do temeljnih načel, kako bodo čim bolj ustrezno uredili družbeno delovanje ljudi. Iščejo namreč neki skupni imenovalec med različnimi načeli, moralnimi teorijami, moralnimi fenomeni ipd. Pri tem naj bi abstrahirali od vseh svojih partikularnih interesov in prepričanj, prav tako tudi ne smejo ničesar vedeti o tem, kakšna bo njihova vloga v bodoči družbi ali kakšne so njihove predispozicije za kak (visok ali nizek) družbeni položaj. Rawls pravi, da so predstavniki pokriti z "zaveso neznanja" (veil of ignorance) (1999a: cv v | 11, 17). Tako so vsi predstavniki v enakem izhodiščnem položaju. Ceprav | poskušajo urediti družbo tako, da bi jim to prineslo kar najugodnejši družbeni f položaj in kar najboljše perspektive, morajo venomer upoštevati, da se lahko f znajdejo v kar se da neugodnem položaju, in morajo na to računati, torej si 0 f morajo tudi v tem primeru zagotoviti čimbolj znosno življenje. Temu izhodne- S | mu položaju pravi Rawls "izvorni položaj enakosti" (original position of equity). J V tem položaju začnemo razmišljati, ali naša moralna prepričanja oz. prepričanja 1 glede pravičnosti ustrezajo temu položaju ali ne, predvsem pa razmišljamo o tem, /D začetne predpostavke, ki jih "po defaultu" lahko pripišemo vsem članom kake