Štev. 12. V Celji, dne 20. decembra 1894. Leto III. Mož trpin. * Piše Isteklosmovič, — (Dalje.) V. Dijaški zapiski. Februvarij 1. 1872. Kupil sem te, knjižica, da zapišem v-te najsrečnejše dogodke, pa najnesrecnejse, katere preživim odslej na tem krasnem Dunaji. Kupil sem te, ker mi prekipeva srce radosti, kajti po petih mesecih silne bede zasijal mi je včeraj prvi veseli dan! Pet mesecev sem se trudil, da si zagotovim kruh, zastonj sem trkal na vrata tujcev, zastonj sem požiral njih očitanja in psovke — besedij je bilo povsodi polno, dela pa nič! Prezebal sem; vso letošnjo zimo ni bilo polena v peči mojega kabineta, — stradal sem, in prišli so dnevi, ko se mi je godilo slabše ko psu, ki se vsaj popoludne ogreje z ostanki z gospodarjeve mize. Uže mi je upadal pogum in spominjal sem se materinih besedij: kako prijetno se je godilo Gregcevemu Ivanu v semenišči! Vedel ni, kaj je mraz, čutil ni, kaj je glad, spoznal ni, kaj je težka skrb za lastni trup. Brez skrbij se je posvetil študijem in negoval svoje vzore. Meni pa je bilo malo ne prekiniti učenje radi ubogega vsakdanjega kruha in še malo je manjkalo, da jo nisem potegnil v — semenišče! Pa, prošlo je! Potikal se bom sicer po pisarni dr. S. Klebelesa od ranega jutra, pa do pozne noči — popustil bom kolegije, in jedina dušna hrana mi bodo poleg zidovih aktov skripta, katera si izposodim, da napravim kolokvije. — Vse to za borih 25, reci: dvajset in pet goldinarjev! Maj 1. 1872. ^Slovenija* nam je zagotovljena: Vlada je slednjič pravila potrdila, mi pa smo praznovali svečano ta dogodek. Gromovito je zaoril 266 VESNA Štev. 12. večnokrasni »Naprej!* iz naših prsij. — Uverjen sem, tolikega veselja ni užil dunajski narod Slovencev, kar pohaja to veliko šolo. Svoje zavetišče, svoje ognjišče imamo. Sedaj pa na delo! Dolgo sem se obotavljal, da pristopim društvu, da se udeležim druščine svojih tovarišev, dolgo; a uvidel sem, kaka šibka vejica je človek samcat, uvidel, da mi je bilo strohneti, če se nisem poprijel krepkega drevesa, naše «Slovenije*. Zato pa odslej tem rajši ostanem pri njej ter jej pomorem z vso močjo. Junij 1872. Danes bil sem pri prof. Z., ki je superintendant male Mavzenove ustanove. Prosil sem ga, da mi jo podeli. «Vi Slovenci ne pohajate kar nič mojih kolegijev«, dejal mi je, Vas pa uže celo nisem videl ni-ke3ar. Popivate rajšp po beznicah, poznam Vas, vsi ste jednaki. Ne dam Vam ustanove.* To je bil konec njegovih besedij. Zastonj sem dokazoval svojo nedolžnost, zastonj moledoval. Spectabilis je izrekel svojo sodbo — ti, trpin, pa beži! September 1. 1872. Oglasil sem se k vojakom. Pri našem Židu mi ni več postanka, delal sem za bore vinarje, kakor črna živina, a skoro bi mi jih še rad odščipnil. Morda se mi čez leto dni ponudi večja sreča. Pri vojakih se vsaj lažje pripravim na prvi državni izpit. December 1. 1872. Na sveti večer smo šli vsi slovenski prostovoljci v «Slovenijo», ki je skupno z «Velebitom* praznovala rojstvo Gospodovo. To Vam je bilo veselje, ko smo prišli! Dolgo časa se uže nismo videli. Z Alzerske vojašnice je tako daleč do univerze na jezuvitskem trgu, pa še dalj do naših beznic na Vidnu in v Kostanjevici! Tudi medicinci so jo udarili iz »nove domovine* v Josipovem z nami tje doli: Slovenec je le mej svojci srečen! Maj 1. 1873. Sedaj uže hodimo dan na dan venkaj na Schmelzo. Pri pomladni paradi nas je cesar pohvalil, pa smo jo tudi čvrsto udarjali s petami ob tla. Junij 1. 1873. Pred tednom smo bili doli pri naših na Kostanjevcih. Žalostno je tamkaj! Draginja radi razstave je razgnala naše ljudi na vse kraje. »Slovenije* skoro ni, razpustila se je za te mesece. Dal Bog, srečnejšo jesen! Avgust 1. 1873. V Brucku smo. To je veselje! Prosti smo vsaj vednih nadzorovanj za sitne parade. Tu se vedemo kar «feldmassig». Le stenic je v ležiščih črez mero. Učiti se ne morem kaj prida. Štev. 12. VESNA 267 Oktober 1. 1873. Državni izpit sem srečno prestal; častnik pa tudi postanem, če le kje reverz dobim. Drugače bo pa še telečnjak pri bodočih vajah na «Stellvertreter-»jevem hrbtu pel. November 1. 1873. «Slovenija-> se je krasno razvila. Naš večer na čast mladoslo-venskim poslancem se je vrlo obnesel. Winkler, Vošnjak in Razlag so prišli. Vošnjak nam je klical svobodo v spomin, Razlag pa nas je bodril z vznesenimi besedami, da stojimo na narodovem braniku in odbacnimo vse narodove zopernike — brezobzirno. Tako je prav! Tako govori naš mož! Januvarij 1. 1874. Pevci smo se sprli s predsednikom — to je le oni lenuhi, katere ne spraviš k rednemu pohajanju skušenj — in on je odstopil. Da sem jaz bil na njegovem mestu, pokazal bi jim bil drugače, kdo ima pravico, in kako je izvrševati dolžnosti! Marec 1. 1874. Lepo smo peli pri «Slovenijinejs> slavnosti v Philippskej dvorani. Dunaj čani so bili kar navdušeni za nas in govorili so, da dosegamo svoje znamenite prednike pred 10 leti. Policija seveda nas je prijela, krasni govor našega Emila Leona, pa «Naprej* jej nista bila kar nič po volji. Maj 1. 1874. Odhajam iz tebe, dragi moj Dunaj, poslavljam se od vas, ljubljeni tovariši. Človek je venderle sam sebi najbližji -— odgojiteljsko mesto pri grofu Nostizu v Kladovi, meni najugodnejše, bodisi v gmotnem obziru, bodi si v duševnem. Veliko glasbe se goji pri tem grofu. Dal bog, da mi je sreča mila! — (Prihranim si morda pa tudi kaj za bodoče leto!) November 1. 1874. Mesec dnij sem zopet tukaj in še nadalje poučujem pri grofu Nostizu. Pred tednom smo imeli volitve v «Sloveniji*. Kakor se je vse branilo, in vender bi bil vsakdo njih rad predsednik postal. Seveda prepiri mej Kranjci, Štajerci in Goričani otežujejo predsedniku stališče! Ginjeni pa smo bili, ko nam je novi predsednik naznanil vest o Prešernovih dragih. Takoj mi je prišlo na misel, da bi bilo krasno, ko bi Prešernu na čast napravili slavnost in dohodke darovali njegovim ljubim kot mal znak naše hvaležnosti. Poskusim, je-li se bo dalo kaj izvršiti! December 1. 1874. Prešernovemu spominu sem žrtvoval mesec dnij. Prevzel sem pevo-vodstvo, hodil za pevci, klical, lovil, moledoval, dobil po dolgem 268 VESNA Štev. 12. prosjačenji pri našem vseučiliškem konzistoriji drugo dvorano za naše pevske vaje. Godbo sem naročil sam, pevske vaje obdržaval od dne do dne — pa se je tudi posrečilo vse. Slavnost se je sijajno obnesla, še bolje kot lani. Boris Miran je zložil »Prešernovo oporoko*, naš Vipavski Drejče jo je pa izvrstno de-klamoval. 225 gld. 30 kr. smo zbrali. «Slovenijani» so se mi lepo zahvalili: «z velikim navdušenjem in ploskanjem*. Hvaležen sem jim zato. Febnuvarij 1. 1875. Po zimi sem bil odbornik in pevovodja, sedaj pa, kar je odstopil prvotni naš odbor, ne priznavajo me niti članom. Tako daleč vedejo osebnosti! Povsodi, povsodi, po vseh listih o slavnosti bil sem imenovan na prvem mestu in slavljen, a ker vsled nemarnosti tajnikove nisem vpisan v zapisnik članov, nečejo me priznati. To boli! Maj 1. 1875. Bolezen me tare! Lani osorej sem potoval v Kladovo, letos pa jo krenem na Menino planino. To bo veselje doma! Stric Tadej me gotovo obdrži nekaj časa pri sebi v Nazaretu, doma pa se me tudi uvesele, ker me uže dve leti niso videli. Oj, zdrava domovina! Dolgo mi je želelo srce po Tebi, a sedaj se mi posreči, da Te v najlepšem letnem času zazrem, dasi — bolnik . . . November 1. 1875. Prišel sem na Dunaj, ves prerojen in nov. Ne bode mi treba več poučevati nepridne dece, k večjemu petje bom vodil, orgljal pri redem-ptoristih in še kje drugje, pa učil se, da čim preje dovršim svoje nauke. Peš sem jo letos krenil semkaj. Prosta narava, v kateri sem bival sedaj malo ne pol leta, naše planine, katere sem s cela obhodil, obudile so mi novo življenje. Vsako leto pojdem odslej mej gorski svet! Februvarij 1. 1876. Mej slovanskimi dijaki se je nameravalo osnovati svojestalno »Slovansko akad. pevsko društvo« in nekateri se z vso silo trudijo za to misel. Jaz, pa moja tovariša izmej Slovencev v osnovalnem odboru, smo jih z velikim trudom prepričali, da je najboljše, če se držimo starega «Slov. pev. društva«, katero so naši predniki uže 1. 1860. ustanovili. Posrečilo se nam je! To je menda moje zadnje delo mej akademiškim svetom — in bilo je plodonosno. Zadovoljen odhajam s svojega dijaškega pozorišča Julij 1. 1876. Zadnji tečaj mojih študij je prešel. Vesel sem zaključka, vender se rad spominjam nazaj, sosebno v teh dneh, ko me tare silna skrb, kje dobim 240 gld. za rigoroze. Pisaril sem uže po celej domovini; a Štev. 12 VESNA 269 kje je dobiti toliko svoto, kje? Podpornega društva nimamo Slovenci. Naši gmotni veljaki v domovini pa tudi ne morejo vsakomur posojati, kateri jih naprosi. Vsaj me niti ne poznajo — pa vender bi Slovenci morali bolje skrbeti za svojo mladež. Rad urnem, da je v takih dneh stiske in skrbij uže marsikdo prodal svoje stariše, svoj jezik, svoj rod, in ostal je tukaj, ter se izgubil za svoj rod, ali pa celo — gorje ti narod, — z znamenjem poturice smelo nastopil v domovini. Kje dobim takse, kje? Svoje študije sem začel v takej stiski, končam jih v istej. Vidim — odvetnik, zastopnik narodov sem menil, da postanem — popustiti moram «misli visokoleteče*, pokopati jih . . . November 1. 1876. Skončal sem najnujnejše študije in uže uživam prvi stalni kruh. Učil sem se in proučeval sam, s svojimi dohodki na svoje stroške. Dosta britkosti in grenkosti sem moral zatajiti, dosta neopravičenega zla sem užil. A hvala Bogu prebil sem to srečno, vender doktorat hočem še vsekako doseči. Se to jedino željo si izpolnim, prej se ne vrnem v domovino. Blizu Dunaja' ostanem, naj si pošiljajo bednega avskultanta v Waidhofen ob Thavji ali pa v Dunajsko Novo mesto, ali gori ob Moravo ali doli ob Anižo! Dokler sem tu, vodi me vedno misel do dosege zadnjega smotra. Januvarij 1. 1877. V Schwechatu še dosta dobro živim, ker ni sile drago. V nedeljah se časih popeljem na Dunaj, inače pa lazim ob prostem času po hribih ali pa sedim pri knjigah. Morda tu lažje takse naberem, nego v mestu?? Junij 1. 1877. Doktor sem: Doctor utriusque juris — proizvel sem svojo namero do cela! Sedaj se pa s časom odpravimo domov. Jedno leto še k večjemu tu ostanem, potem pa odidem v solčne planjave domače zemlje. November 1. 1877. Danes sem bil zopet mej svojimi. Pomladil sem se kar za pet let. Na Kopitarjevem komersu se mi je ogrelo malo ne otrplo srce. In kako veselo so prepevali dijaki moje idej do cela ter postal izboren učitelj in odgojitelj slovenske mladine. — V kavarni «Pri treh Gracijahs pa je bila vedno največja gnječa » krog mizice, kjer so štirje igrali, a najmanj trikrat toliko jih je ko-marilo. Pa kaj bi ne! Saj je tolikokrat kontriran napovedani ,pagat ultimo' in ,čifut' vedno precejšen. — Mej igralci slišal se je' najbolj globoki bas prijatelja Ferda Grigorija, ki je priporočal predrznim komarjem, naj posnemajo menihe trapiste. Kdo bi si mislil tedaj, da bo vedno zgovorni, vedno šegavi in dovtipni tovariš še sam zašel mej neme samostanske zidove ! — Pri sosednej mizici sedela sta, popolnoma zamišljena v svoje pro* % » ^ bleme, prijatelja, ne zmenivša se za vse, kar,,se godi ,krog njjju, ter risala na mramornato ploščo. Mlajši, suh, črn, jako agilen mladenič, ¦$« * bil je nadarjen medicinec. Risal je dan na dan barke in zopet barke, zanimal se čez vse za pomorščake ter nameraval, ker zaradi slabS^a v," > vida sam^ii bil za pomorsko službo, iti pozneje kot zdravnik v Lloydovqf*j ^ službo. Bil je plemenita duša. Spoprijaznila in pobratila s^. se»na D%- „ naji; občevala sva mnogo, in občevanje to bilo mi je res v razvedrilo in poučilo. Bil je doma v vedi, v- umetnosti, v slovstvi mljr yijeten družabnik in zvest tovariš. Žal, da-ga je umorila •smuo^jr-bbBeji^Obis-*3 '^f*N kaval sem ga skoro sleherni dan v bobn^i,. a dast ni bilo dosti upanja, da ozdravi, nisem mislil, da mi ga ugralii tako hitro nemila smrt. Odšel sem na počitnice, v domovini na kmalu izvedel vest <\ njegovi" smrti, ki ga je zadela po težavni operaciji. T.juffljenai, domaCcT tla "ne^i krijejo trupla njegovega. Vsi pa, ki sog»-p&7nali, ohraaiili bodo Josipu Pa,niču vedno častni spomin! — "^r^'" ^g\ A kaj bi razkazaval čitatelju še te in o ne skuptae, seznanjal ga s tem in onim tovarišem! Zadostujejo naj te črtic«, da se uveri o lepej harmoniji, ki je vladala tedaj mej dijaštvom. — V Florijanski ulici je danes neznatna gostilna, ki je bjla tedaj opoldne shffjališče večine slovenskih in hrvatskih dijakov, ki še niso bili tako zelo razcepljeni na različna omizja ... T - In kaj naj rečem o takratnih sejah «Slovenije»? Bile so mnogokrat zelo burne debate, da, bila je celo nekaka fakcijozna opozicija, vsaj tako so nazivali nekateri ^zloglasno peterico*, — ako pa je šlo za čast in prospeh društva, tedaj so bili vedno vsi jedini. Zabavni deli bili so istinito to, kar je značilo njihovo ime! Imeli smo tedaj mej seboj tri izvrstne humoriste. Za vsako priliko zložili so nam kako primerno kratkočasnico, a mnogokrat izdali »Krokarja*.—Le kdor pozna osebe in razmere, ve dostojno ceniti humor v tem listu, ki je tako O ^ 280 VESNA Štev. 12. pristen in primeren. Dasi so bili .-na piki* sedaj ti, sedaj oni tovariši, vender se ni čutil nikdo radi tega žaljenega; prizadeti se je navadno najbolj smejal hudomušnemu sarkazmu. (Poskusi pa danes kaj jednacega! Nakoplješ si ali menzuro ali pa tiho sovraštvo za vse življenje! — Izginil je pač oni duh absolutne kolegijalnosti, ki omogoči in vzdržuje zabave. —) Razun tega se je gradila sdolenjska železnica*, — vršile so se razne «gigerlske pravde», raziskovale znamenite izkopine, — vršile se porotne sodbe v dokaz povoda smrti princa Karnevala, travestiral se parlament, volitve itd. Nikdar ni bilo zadrege radi zabave, ki se je pozneje popisavala v verzih v posebnem zapisniku. Vmes so se prepevale narodne pesni, culi ognjeviti govori in zdravice in nabiralo za cnarodni dom», pozneje za «družbo sv. Cirila in Metoda*. «Križevačkih statut* in nemških burševskih običajev nismo poznali; ko pa so se ti udomačili, postalo je vse ceremonijozno in prave zabave ni bilo več. — Radi voj. Krvna osveta* (S posebnim ozirom na slovanske rodove, sestavil V. Zu (Konec.) a višjej stopinji človeške omike so se našla vender sredst' so skušala ugasiti bratomorne vojske posameznih rodov in k maščevanja. Na mesto krvi so stopile odškodnine, nagrade MB katera je doletela rodbino po umoru očeta, ki je bil varuh ženi "i ali po smrti brata, ki je bil v pomoč bratu ali sestri. Spozn^H je ubijalec kriv, da je storil s svojim ubojem zločin in ne junaško dele privelo je do sprave združene z odškodnino. Dvomi se, ali je to pm znanje krivde še-le sad krščanstva, ali pa je uže poganska doba storila prvi korak. Ako pomislimo, da združuje sprava v sebi dvoje t. j. odškodnino za storjeno krivico in priznanje krivde, moramo pač priznati, da ima drugi del sprave izvor v krščanstvu; v predkrščanskej dobi rMg hajamo le odškodnino. Krvna osveta je bila nekdaj doma pri vseh narodih, dandanes pa? jo pravno priznavajo v Evropi le še Albanci. Dolga vrsta let je morala? preteči, raznovrstni zakoni, najrazličnejše naredbe so morale vplivati, d*-se je zatrlo, kar je bilo vkoreninjeno v narodu, kar so hranila tisočletja.4 * V zadnjo številko so se vrinile nekatere tiskovne pomote, katere naj čitatelj blagovoljno popravi. Str. 257 mesto in avvertitamente beri in a vve rtit ame nte ; m. mi osveti v srbsk. nar. pesni m' osveti; mesto druga drugu. Štev. 12. VESNA 281 V tem razvoji opažamo tri stopinje. V prvej velja geslo: kri za kri; v drugej: blago za kri; in v tretjej: kri maščuje država, grehpa Bog! Ko smo v kratkem označili krvno osveto v obče, treba nam je te tri stopinje v njenem razvoji ali bolje pešanji preiskati nekoliko pri slovanskih plemenih, kolikor se more dognati iz redkih pravnih spomenikov. Pri Rusih. «Ruska pravda» nam poroča, da je bila krvna osveta ('mi.ste) pri Rusih v 11. stoletji še v navadi. Sud-B Jaroslavlt Volodi-mericfc (1018—1054): *Aže ubijetB mužb muza, to mtstiti bratu brata ljubo otcju li synu ljubo bratučadu li sestrinu synovi.» — Vender ne dovoljuje Jaroslav v vseh slučajih krvavega maščevanja, v nekaterih slučajih je dolžan krivec «položiti za golovu 80 griven1, >> če je umor-jenec knez ali knežji uradnik, sicer 40 griven. Jaroslavovi sinovi so pa krvno osveto tudi tam prepovedali, kjer jo je oče dopustil: «Otložiša (odpravili so) ubijenije za golovu, no kunami (pecunia) sja vvkupati (dostavi: zapovedali)». «Sudebnik» iz 1. 1497. pa pozna uže samo očitne, na kneževo povelje se zvršujoče kazni za ta zločin. Pri Poljakih, zlasti pri šlahti, ki je vedno klubovala kraljevim nare Ibam ohranila se je krvna osveta jako dolgo, ker še v zbirki priseg iz 1. 1396 beremo nastopno obsodbo: Notandum, quod cum quedam discrimina licium volvebant diversi mode inter nobiles viros Kamiona et nobiles de Jarochovo clenodii Luba, tandem volentes ne gwerre2 distorte et periculose'inter ipsos orirent, uso consilio domini archiepiscopi et dominorum omnium seniorum nobiscum protunc con-sidencium in colloquio generali, imposuimus inter ipsos wadium du-centarum marcarum, quod debent ex utraque parte de jure procedere et non aliis factis et debent inter se treugas pacis conservare et jure utendo in pacifica quiete permanere3. Statut mazovski iz l. 1390. veli: Kdor ne more plačati »glave* t. j. odškodnine, naj jo plača s svojo glavo. Glava «szlachcica» je bila cenjena na 60 griven (grzywna=60 gramov zlata) ali 50 volov ali 720 korcov pšenice, za kmetovo glavo je bilo treba plačati le 5 do 10 griven. Smrtni udarec je zadal krvnej osveti Kazimir Jagelonec v 15. stol., ko je izdal zakon, da se kaznuje z zaporom jednega leta in 6 tednov vsak, kdor se krvavo maščuje. 1 Grivna gr. litra je neka svota drage kovine, ki se je po času spreminjala. Glej dalje »grzywna» pri Poljakih. 2 Gvverra, iz it. guerra, znači pravo vojsko mej posameznimi rodovi. 3 Torej državni zbor je moral zahtevati garancije, da nista dve plemiški rodbini liški mej seboj zasejali krvavih razporov. 282 VESNA Štev. 12. Pri Čehih. Kronist Dalimil piše: Pfietele Zdeslava (kterega so ubili židje) pomstichu i proii mnoho Židov zbichu; kral ty všeckv chtieše zbiti i musichu z zeme jiti, pak milosti dobvchu i s židy se umluvichu. Z nemško nadvlado se je širila v 12. in 13. veku vedno bolj nemška omika, in nemški pravni običaji so izpodrivali domače. «Statuta Ottonis» zapovedujejo, da mora vsak, kdor koga ubije, plačati 200 denarijev kuriji. Na Moravskem je po «knjigi Tovačevskej» iz 15. stol. znašala odškodnina (odklad hlavy) za gospoda 500 mark srebra, 500 funtov voska (za cerkev), 500 maš zadušnic in 50 kosov 1 sukna (za ubožce); za kmeta pa 5 mark, 5 funtov, 5 maš, 1 kos. O Bolgarih nam javlja neka listina sestavljena okoli 1. 1259 do 1278, da je bila odškodnina v tem času v navadi, in sicer jo plačajo krivci («isci») po sodnikovem izreku. «-Vražda, razboj i konska kražda, da si vtzima crtkva na svoiht si ljudeht, i tije vraždy, da se ne vzimaatb na se le h, razve na isciht i to sadom.» V srbske j kneževini ali carjevini se je smatrala krvna osveta za očiten zločin in se po tem tudi kaznovala. Zato naj zadostuje § 81 zakonika Štefana Dušana: Ašte ubijett vlastelini, sebra u gradu ili u župe ili u katunu, da plati tisuštu pertperi.." Najdalje se je ohranila ta navada pri srbskih Črnogorcih. Se-le 1. 1855. je knez Danilo izdal zakon, da se s smrtjo kaznuje vsakdo, kdor ubije drugega, ne da bi se mogel odkupiti. To je menda pomagalo. Pri Hrvatih. «Vinodolski zakon» iz 1. 1288. nalaga kazen 100 liber, ki naj se plačajo sorodnikom ubitega, dve pa občini. Ako ubijalec ubeži, plačajo polovico dediči, polovico pa drugi sorodniki. Ako ne morejo vjeti ubijalca, predno se je plačala «vražda», «budi od nega maščeni, a nega bližiki budite prosti.» Tako smo videli pri raznih slovanskih rodovih, kako se je postavil posameznik sam za sodnika in prišla bi sedaj vrsta le še na nas S1 o-vence. Ali mi niti besede nimamo za ta pravni običaj, kaj še-le zgodovino krvavih vojska mej našimi domačimi plemiči! — Vzrok je gotovo ta, da so Slovenci prav zgodaj po tujem uplivu zapustili zadružno življenje, brez katerega si ne moremo misliti prave krvne osvete. Nemški knezi so svoje iz rimskega prava vzete nazore uporabljali z vspehom pri Slovencih in istotako pri lužiških in baltijskih Slovanih. Zato pa pri teh rodovih ni dosegla krvna osveta nikakega razvoja. 1 Kos = 26 vatlov. Štev. 12. VESNA 283 Ve s t n i k Zaupni shod in slovensko napredno dijaštvo. Ko se je poizvedelo po vsem Slovenskem, da se priredi 29. nov. t. 1. v Ljubljani zaupni shod združenih narodnih strank, ki bi vzprejel skupen naroden program, vzrado-stilo se je tudi vse slovensko napredno dijaštvo in sčsebno še ono na Du-naji. Pričakovalo je namreč, da ta shod poda Slovenstvu jednoto v politi-škem in narodno-gospodarskem gibanji, dijaštvu samemu pa krepek, stalen var, katerega mu dotlejšna radikalna ali napredna stranka sosebno v zadnjih mesecih nikakor ni dajala. Iz kroga, ki je bil uže svoje dni vnet za skupno organizacijo vsega slovanskega dijaštva se je bila tedaj izcimila ideja, da tudi slovensko napredno dijaštvo p6 zaupnikih prisostvuje zboru. O tem se je razpravljalo v poluoficijelnem delu II. obč. zbora akad. dr. »Slovenija-' na Dunaji, kjer se je na to postavil soseben odbor šestorice ; — jur. Gruntar, Ravnihar, V o dušek, med. Borštnik, Oražen in phil. Žil i h — mej tem, ko se je v Ljubljani petorica oglasila za soudeležbo pri shodu. Na predlog dunajskega zaupnega odbora so se na posebnem shodu dne 22. novembra t. 1. v pričo 68 velikošolcev sklenile tri utemeljene resolucije, ki se ozirajo najbolj na delovanje sedaj pokojne, kranjske «napredne stranke«. Odposlale so se te resolucije naravnost pripravljalnemu odboru: Resolucije slov. dijaštva, sprejete na dunajskem shodu dne 22. nov. 1894. 1. Dunajsko nar. napredno dijaštvo, zbrano na današnjem shodu, izreka trpko svojo grajo na tem, da je je izdalo vodstvo lastne stranke na milost in nemilost klerikalcem, razglasujoč dne 1. sept. t. 1. urbi et orbi znani sklep odbora Radogojevega s popolnoma nepotrebnim pristavkom, tikajočim se akad. društva «Slovenija». Sploh obsoja odločno vso ono taktiko popustljivosti, ki jo je uporabljalo to vodstvo posebno v zadnjem času pred shodom zaupnih mož proti domači klerikalni stranki, — vso ono taktiko, ki je končala prav sedaj s popolnim neuspehom! 2. V prihodnje zahteva, da se mu ne odreka več vedno m povsodi pristujoče mu mesto v organizaciji stranke, marveč, da stopajo vodstvo in zlasti zaupni možje stranke ž njim ob vsaki priliki v neposredno dotiko in mu izročajo posebno agitatorično stran delovanja strankinega. 3. Kar se pa tiče tega delovanja v obče, glasno tirja zbrano dijaštvo, da jame v prvi vrsti stranka prirejati zdavnaj uže nujne potrebne ljudske shode po deželi, in jo pozivlje odločno, da razvije razven tega jasen, na vse strani določen narodnogospodarski program, brez katerega dandanes sploh ni več mogoča nobena resna stranka, tudi pri nas Slovencih ne! Slednjič povdarja še z vso silo, da naj ne pušča «narodna stranka« v nemar nikoli in nikjer onega, prvega in vrhovnega polit, ideala našega, katerega ¦J- žal — pogrešamo v doposlauih resolucijah za «shod zaupnih mož« — »zjedinjene Slovenije«: — de-lujmo z vsemi možnimi sredstvi vsekodi in vsekdar na to, da vresničimo končno, — čeprav še le po hudih, neizprosnih bojih ta najvišji namen vse slovenske narodne politike 1 Imenom narodnega dijaštva dunajskega. Rudolf Gruntar, Božidar Vodušek, Ivan Borštnik, Ivan Oražen, Josip Žilih, Ravnihar: Utemeljevanje resolucij. Glavno glasilo radikalne stranke »Slovenski-Narod)) je v teku zadnjih počitnic večkrat prav nepotrebno napadel in smešil napredno slov. dijaštvo umešajoč se nepoklican in neopravičen v njega notranje, skoraj bi rekel — čisto privatne razmere. Dijaštvo je uverjeno, da ni za dnevnik, kojega so ti izbrali glavnim svojim glasilom in zagovornikom proti nasprotni klerikalni stranki, niti častno, niti iz taktičnih ozirov lastne stranke koristno napadati ravno napredno dijaštvo, koje je del cele radikalne stranke 284 VESNA Štev. 12. Radi teh napadov v "Slov. Nar.» izvajali ste čudne konsekvence pod p. društvi • Radogoj« v Ljubljani in podp. društvo za slov. visokošolce na Dunaji Vsakemu je znano, da se je ustanovilo društvo »Radogoj« s pomočjo in res posnemanja vredno požrtvovalnostjo radikalnih in le teh rodoljubov. Največ seveda pripomogli, so pristaši stranke po deželi. Opravičena bila je tedaj nada naprednega di-jaštva, da bode to društvo podpiralo le somišljenike svoje stranke, kakor dela to vsako društvo, koje je ustanovljeno le od ene stranke, in nabira denar tudi le od svoje stranke. S svojim sklepom pa, koji se je potem objavil v »Slov. Nar.» postavil se je »Radogoj« na stališče, koje bi delalo vsakemu klerikalnemu društvu, nikakor pa ne radikalnemu čast! S tem svojim sklepom oplašil je marsikoga, da si ne upa vstopiti ni v »Slovenijo« ni v »Savo« — pač pa nagiblje k klerikalnemu društvu «Danica». Ako je tedaj namen radik. lj ubij. voditeljev vzgajati pristaše klerikalcev, in — kakor je bilo v zadnjem slučaji — žeti pohvalo »Slovence vo», povejo naj to jasno in odločno, da bode vedelo dijaštvo pri čem, da je, in se ne cepilo mej seboj. Društvo naj tudi objektivno brez kake protekcije deli podporel S tem mislimo namreč, da je bil marsikateri prosilec bolj potreben podpore, kakor pa sili uradnika višjega plačilnega razreda, koji mu daja vender ložje vsaj nekaj mesečno, kakor pa stariši revnega kmetskega stanu. In ker je «Radogoj» navadno jako dobro informiran — skoraj bi rekli kakor sveta inkvizicija — o privatnem in javnem delovanji posebno kranjskih dijakov, zakaj se ni tudi tedaj informiral, ko je dal podporo dijaku, koji je dobival denar tudi od nemškega koroškega podpornega društva. Ako dobiva človek podporo od tako ekskvizitnega nemškega društva kakor je ravno zgoraj omenjeno, mislimo, da ni treba, da bi jo dobival še od «Radogoja». No, sedaj ko je mož podpredsednik »Danice«, upamo, da jo bode dobil lahko še kje drugje. Ravno tak(5 dela tudi drugo društvo, koje terorizira dijake in jih hoče prisiliti, da izstopijo iz »Save«, kjer se zbirajo vendar naj o dločnej ši slov. dijaki. Tak6 odklonila se je prošnja dijaku z motivacijo, da naj izstopi iz »Save«, ako hoče biti podpiran. Ali hvala Bogu, dotičnik bil je značajen, in temu vsemogočnemu gospodu odgovoril, da ne prodaja in ne menjava svojega mišljenja radi denarja, če tudi je ubožen in res podpore potreben. Z denarjem hočejo tedaj premeniti mišljenje dijaka, in marsikateri, koji je le v prevelikih stiskah, moraseudativolens. nolens. Upliva li pa tak terorizem na značaj dotičnika morališko, o tem pač odločno dvomimo. V popolno ilustracijo tega društva, koje je skoraj identisko s »slov. dunajskim klubom«, služi naj še to, da letos k svojim večerom niso povabljeni niti »Slovenije« niti »Save«, in z opazko, »vstop dovoljen je le vabljencem«, zabrauil uhod vsem akademikom. Zakaj, ne vemo. Mogoče je pa tudi, da so se bali odločne ali opravičene kritike dijaštva. Ko se je »Sava« ustanovila, bilo je veliko navdušenje mej vsemi. Namen društva bil je tedaj jasen. Zakaj so se še le sedaj spravili nad »Savo«, in ne tedaj poeetkom, di-jaštvu ni jasno. Menda vender ne na ljubo »Slovenčevi« stranki? Največ zakrivili so pa starešine ljubljanski, se svojo nebrižnostjo, da, poslednji čas cel6 nasprotovanjem proti temu društvu. V tem oziru služi naj radikalnim voditeljem za vzgled klerikalna stranka, koja se ne sramuje svoje »Danice«, ampak z veseljem zahaja v njeno sredo, je moralno in materijelno podpira z vsemi silami, ne pa da bi jo na ljubo radikalnej stranki po časopisih napadala in ji polena metala pod noge. Takoj iz početka, ko se je slovenski narod razcepil v dve stranki, je slov. dijaštvo naudušenim srcem pristopilo k radikalni stranki. Saj je vender stara stvar, da se najdejo mlada srca vedno na najbolj eksponiranih postojankah, da stopi mladina vedno naudušeno v boj, kedar gre braniti narod in njega svete pravice. Ni je bilo slavnosti mej slov. narodom, koje se ne bi udeležili napredni akademiki in tam z ognjenimi govori nauduševali ljudstvo za našo stranko. Polagali so tudi radostnim srcem darove na žrtvenike raznih prekoristnih narodnih društev — nekoji so dajali več, nekoji manj — kolikor je kdo mogel, pa če tudi le jeden sam novčič, dal ga je vendet z veseljem in navdušenjem. Zato pa tudi vse povsodi skušajo različne stranke, da si pridobe na svojo stran dijaštvo, noben previd en voditelj ne postavi se proti njemu, na nekako vzvišeno mesto, kjer je zapisano »noli me tangere«, ampak vsakdo skuša, da je organizira in pridobi za Štev. 12. VESNA 285 svoje ideje, dobro vedoč, da bode ta mladina zavzela jedenkrat vsa več ali manj odločilna mesta v domovini, in da bode potem ona po idejah, koje si je pridobila, odločevala smoter političnega delovanja celega naroda. S trpkim občutkom opazuje pa slov. napredno dijaštvo, da ga odločilni faktorj i lastne stranke gledajo nekako z vrha dol. Vedno čujejo se besede: «kaj bo dijak, on še ni nič, uči se najl» Istina je, da se naj dijak uči, resnica pa je tudi, da ima in mora imeti vsak visokošolec svoje lastno prepričanje o tem in onem delovanji, in ako ga sedaj ne bode imel, potem tudi dvomimo, ali ga bode sploh kedaj imel. In ker imamo tedaj svoje prepričanje, uverjeno je slov. napredno dijaštvo, da mora časopisje naše stranke vedno in povsod solidarno postopati proti domači m in tujim nasprotnikom, in da se mora naša stranka, na čelu ji seveda ljublj. voditelji podati mej narod, sklicevati lj udske shode, kakor dela to nasprotna stranka res z velikim uspehom, in tam ljudstvu govoriti ter ga nauduševati za svoj program. Z govori, koji se govore v salonih, pred občinstvom, koje je o stvari prepričano, ne doseže se nič — narod jih ne euje, ljudstvo ne spozna stranke in nje vodjij, ter se jih radi tega tudi ne oklene. Ako bode tedaj naša stranka začela prirejati ljudske shode, potem smo prepričani, da bode dosegla mnogo, uverjeni smo pa tudi, da bo tedaj spoznala vrednost dijaštva. Dijaka vender v domačem okraji vsi dobro poznajo in je večinoma tudi priljubljen; mej počitnicami občuje mnogo z ljudstvom, spoznava lahko njega težnje in želje, in tako podajal bode ravno on lahko stranki različne podatke, informiraljo o marsičem, in kar je gl avno, uspešn o bode agitiral za obisk ljudskih shodov. In ker je slov. napredno dijaštvo v resnici vneto za napredek in razcvit radikalne stranke, in ker se smatra kot del — če tudi morda kot skrajni levi del — te organizacije, zato povedalo je tako jasno in odločno svoje pritožbe in svoja mnenja, upajoč, da bode vodstvo stranke spoznalo njih opravičenost in vrednost dijaštva za njo, tet mu zategadelj odkazalo mesto, koje mu pripada v narodnej organizaciji, in ga upotrcbljevalo v prospeh in boljšo politično bodočnost milega nam slovenskega naroda! Ker so se nadpisane resolucije priglasile izven kroga zaupnih mož, jih pripravljalni odbor glasom sklenjenega formalnega opravilnika, katerega je tudi shod vzprejel, ni dal v zboru na razpravo, jednako, kakor one pol. društva «Edinost» v Trstu. Ker se slov. napredno dijaštvo, kot tako ne udeležuje politike aktivno, marveč se poteza v javnosti slovenskega naroda sedaj pred vsem le za svoje odnošaje. sklenili so zastopniki, da se njihov govornik oglasi z dijaškimi težnjami k točki III. vzporeda resolucij. Ko pa se je vsled zapoznitve obravnav ob polu 7. uri na večer predlagalo, da se radi splošnega vtrujenja vzprejmo še ostale točke — II. in III. resolucija — en bloc, je ista velika večina ta sklep vzprejela in tako onemogočila nameravano izjavo dijaštva v zboru. Pač pa je jur. Vencajz v svojem in svojih tovarišev imenu — nasproti izjavi tržaških zaupnikov — povdarjal, da se slov. napredno dijaštvo izvrsenju celotnega programa s posebnim ozirom na uvedeno organizacijo zaradi narod no-strankarske discipline in itak le začasnega u velja vlj enja teh najnujnejši h resolucij uklanja. Pač pa ostane slov. napredno dijaštvo še vedno pri svojem programu, ki ne nasprotuje vzprejetemu, sicer se pa daleko čez-nj razširja. Izvršilnemu odboru pa je zaupna petorica izročila mej tem posebno »spomenico«. Slov. napredno dijaštvo pričakuje sedaj odgovora s strani izvršilnega odbora in to tako v dejanji, kakor v besedi. Sloven. napredno dijaštvo in shod zaupnih mož. — Dop. — Izvedši, da se priredi v metropoli Slovenije shod, tedaj se je vzradostilo vse sloven. 286 VESNA Štev. 12. razumništvo, sosebno pa še mi: slov. napredni dijaki. Pričakovali smo, da poda shod vseskozi uzoren slovanski kulturni-politiški-gospodarski program in sicer jasno, odločno in istinito napredno. — Zadnja leta se je vtepla iz različnih vzrokov v središče napredne stranke neka mlačnost, popustljivost, neka konfuznost, neka brezprogramnost, ki je tlačila kot mdra vse slovensko gibanje in onemogočila vsak večji naprednjaški vspeh. Skoro bi rekli: tirala se je osebna — večinoma uredniška-politika, ki se je izpreminjala nalik aprilovemu vremenu. Nikake občeveljavne direktive, nobene discipline ! — Mej tem pa je tem pridnejše delovala, ruvala in agitovala domača organizovana latinizatorska stranka, ki uže javno prisega na činitelje, ki jej narekajo naravnost nenarodno, protislovansko politiko, — politiko izdaj-nikov! — N6, shod naj bi rešil, kar je še rešiti ter postavil stanoviten temeljski kamen lepše,'plodonosnejše bodočnosti 1 — Pa —: parturiunt montes, nascetur ridiculus mus! — Padli smo uže iz prvih nebes, ko smo izvedeli, da ne bode shod občeslovenski, ampak skoro le kranjskoslovenski; — padli pa še iz drugih nebes, ko smo čitali, da se določi tek najbližje sloven. politike, politiko «za sedaj«; — popolnoma zemljansko razočarani pa smo bili, ko smo brali o vršitvi in pičlih sadovih shodovih 1 — Ne mislimo priobčevati še mi resolucij shoda, tudi svojega komentara ne, saj «Vesna* ni politiški list in čitatelji so se izvestno informovali o vsem uže iz drugih listov. Da se pa uverijo, da je bil ta shod zares pravcata karikatura naprednega sloven. shoda, kakoršnega si je želel vsak istinito vseslovansko misleči, istinito radikalni velikošolec, ki ne prisega na nobeno usiljeno autoriteto, niti na brade ljubljanskih politiških papežev, naj čitajo št. 23. vrlega »Slovanskega sveta« ! — Pisal nam je prav iz duše II — — Naloga «Vesne» je le poročati o usodi resolucij, katere je sklenilo na dvojnem shodu dunajsko napredno sloven. velikošolstvo soglasno, in katere je doposlalo pravočasno shodu. Dijaštvo so zastopali: jur. Kokalj, jur. Vrtačnik iz Dunaja, jur. Zarnik, jur. Dolenc iz Gradca, — govornikom naprednega velikošolstva pa je bil izbran jur. Vencajz. Pripravljalni odbor je sklenil pravilnik, po katerem se v s i oni predlogi i. t. d., ki niso izšli naravnost od zaupnih mož odklonili in izključili, ker se na shodu ni smelo obravnavati v drugem nego v onem, kar je odbor sklenil in se «shod» nikakor ni smel identifikovatiz napredno stranko, se tudi dijaške izjave niso smele in hotele citati. Presednik dr. Ferjančič pa je imenom odbora izjavil: ! »Slovan. Svet* bodi v bodoče i naše glasilo, naš prapori Podpi-rajmo ga gmotno in duševno, širimo ga po domovini, saj širimo s tem tudi svoje nazore in dvigamo svoje idejale 1 Bodi torej naša zadnja beseda do Vas, dragi somišljeniki in ljubeznive somišljenke: S »Slovan. Svetom« v nadaljni boj za: Slovanstvo, napredek in svobodo! i • Vesnanii na Dunaji. Errata corrige: Stran 244 v. 17 od zgoraj, nam. nanašanja beri nanašanje » 245 » 4 » » » — lepote, — » lepote —¦ j>»j>6j> » »da lepota » da, lepota » » » 8 » » »in lahko » in ona lahko » 246 » 2 od spodaj » izrazil » seznanil » 247 » 13 » » » braniti » boriti » » » 2 » » »in »ni — «VESNA» izhaja 20. v meseci na 24 straneh ter stane za vse leto 2 gld. Rokopise, dopise in naročnino sprejema uredništvo in upravništvo na Dunaji: Wien, VIII., Lange Gasse. 48. Odgovorni urednik dr. Fr. Tominšek. — Zalagajo »Vesnam« na Dunaji. Tiska Dragotin Hribar v Celji.