Narodni poslauec Vlad. PuSenjak: Novidavčn« zakon. Radičevci in samostojni demokrati so poskušali na vse načine onemogočiti spre jetje novega davčnega zakona, ker ne privoščijo Vukičevičevi vladi tega uspeha in jim je iz strankarske zagrizenosti ljubše, da ostane davčna neenakost in preobremenitev nekaterih pokrajin še naprej. Meseca oktobra so z nujnim predlogom zahtevali, da se sprejme davčni zakon, katerega je lani sprejel davčni odbor, za katerega so glasovali Radičevci. Vlada in vladna večina nista sprejeli nujnega pred loga Radičevcev in Žerjavovcev, ker sta se zavedali, da bi ostala stara neenakost še naprej v veljavi, ako bi se predpis in plačilo davkov vršil po zakonu, katerega so Radičevci tako zelo priporočali. Njihov davčni zakon ohranja invalidski davek in komorsko doklado, vsebuje dohodnino, povrh so pa vse davčne stopnje še višje kot pri sedanjem novem davčnem zakonu. SLS ni glasovala za od Radičevcev tako hvaljeni davčni zakon, glasovala pa je za sedanji novi davčni zakon, ki pomeni znatno olajšavo za vse davkoplačevalce. Storila je to lahko, ker je sedanji zakon najboljSi izmed peterih davčnih načrtov, katere so sestavile razne vlade, ker se ozira na gospodarsko šibkega. V ostalem naj govore številke! 1. Zemljiški davck. Poglejmo, koliko znaša ta davek sedaj in koliko bo znašal v bodoče! Za primer vzamemo tri posestva v izmeri 5 ha, 10 ha in 20 ha; zemlja je srednje vr»te, ne najboljše, pa tudi ne najslabše. Katasterski čisti donos je znašal sedaj za 1 ha 7 Din, po novem zakonu bi pa intšal 161 Din. Sedaj anaia zemljiiki davek pri posestvu 5 ha: 20% od kalastrskega čistega donosa 7 Din, 150% doklada 10.50 D, 500% izredna doklada 87.50 Din, invalidski davek 48 Din, komorska doklada 24D, skupno 177 Din; 10 ha: 20% od katastrskega čistega donosa 14 Din, 150% doklada 21 Din, 500% izredna doklada 175 Din, invalidski davek 74 Din, komorska doklada 37 Din, skupno 321 Din; 20 ha: 20% od katastrskega čistega donosa 28 Din, 150% doklada 42 Din, 500% izredna doklada 350 Din, invalidski davek 124 Din, komorska doklada 62 Din, skupno 606 Din. V novem davčnem zakonu ni določena davčna stopn ja, temveč se bo ista določila šele v finančnem zakonu, ko se bo znalo, koliko bo znašal kataslrski čisti donos za posamezne pokrajine. Skoro gotovo moremo trditi, da bo davčna stopnja znašala 10% katastrskega čistega donosa; da pa potolažimo tudi one, kateri preveč radi verjamejo liberalnemu časopisju, hočemo vzeti v poštev tudi davčno stopnjo 12%, katero je prvobitno sklenil davčni odbor. Pri posestvu 5 ha bo znašal osnovni daviek (d. stopnja 10%) 80.5 Din, dopolnilnega davka ni, ali (davčna stopnja 12%) 96.6 Din, torej za 96.5 Din ali 80.4 Din manj kot sedaj. Pri posestvu 10 ha bode znašal osnovni davek 161 Din ali 193.2 Din, dopolnilni davek pa 32.2 Din, skupaj 193.2 Din aii 225.4 Di-n. Davek bo znašal za 127.8 Din ali za 95.6 Din manj kot sedaj. Pri posestvu 20 ha bode znašal osnovni davek 322 Din ali 386.4 Din, dopolnilni davek pa 128.8 D_n, skupaj 450.8 ali 515.2 Din. Davek bo znašal za 155.2 ali za 90.8 Din manj kot sedaj. Opomniti pa treba, da je posestnik z 20 ha zemlje srednje kakovosti plačeval navadno 5e dohodnino, katera ni bila nič manjša kot zemljiški davek po novem zakonu, v katerem je dohodnina ukinjena. Mirno lahko trdimo, da bode zemljiški davek pri malih in srednje velikih posestvih približnoza polovico nižji kot doslej. Ako bi se pa zgodilo, da bi komisije določile preiirano visok katastrski čisti donos, je pa sigurno, da bo nar. skupščina določila nižjo davčno stopnjo kot 10%. 2. Hišno-najemninski davek. Kmečke hiše v kmečkih občinah so pro ste lega davka, pri kmečkih hišah v trgih in mestih se bo po izjavi generalnega direklorja davkov davčna podlaga vzela zclo nizko. Proste so tega davka tudi hiše zadrug in zadružnih zvez. Hišnonajemni davek pri letni čisti najemnini 10.000 Din je znašal dosle.j 3876 Din, pri čisti letni najemnini 20.000 Din je znašal doslej 7752 Din, po novem davčnem zakonu bo znašal v prvem slučaju 1400 Din, v drugem slučaju pa 3000 Din, znatno manj kot polovico sedanjega davka. Omeniti treba, da bo znašal hišno-najemni davek pri čisti lelni najemnini čez 70.000 Din, še za več kot 40% manj kot doslej. 3. Splošna pridobnina. Obrtnik, ki ne zaposluje več kot 4 pomočnike, plača sedaj, če doseže letno Din 20.000, 30.000 ali 40!000 dohodnine, pridobnine in dohodnine 1827, 3236 ali 4830 Din, po oovem zakonu pa bo plačal 1650, 2550 ali 3550 Din, torej znatno manj kot doslej. Trgovec z letnim dohodkom 20.000 Din, 50.000 ali 100.000 Din, je do sedaj plačal pridobnine in dohodnine 2227, 7270 ali 16.618 D, po novem davčnem zakonu bo pa plačal 2450, 6550 ali 14.550 Din. Tudi trgovci bodo v sploinem manj plačevali kot doslej. 4. Posebna pridobnina. Ta davek tvori sedaj pretirano obdavčenje naše industrije in vseh podjetij, ki so zavezana javnemu polaganju računov. Z vzgledi hočemo pojasniti sedanjo ter bodočo obremenitev treh podjetij, katerih davčno odmerno podlago tvorijo dohodki 100.000 Din, 250.000 Din in 1 milijon Din. Sedaj plača podjetje v prvem slučaju D 41.800, v drugem 114.000 Din, v tretjem pa 513.000 Din. Podjetje z isto davčno odmerno podlago in istim razmerjem med lastno glavnico in čistim dobičkom bode plačalo po novem davčnem zakonu Din 14.000, 40.000 ali 180.000 pridobnine, vobče manj kot polovico dosedanjega davka. 6. Davek na uslužbence. Pod to označbo so združene tri vrste do sedaj obstoječih davkov: in sicer davek na plače državnih nameščencev, davek na plače zasebnih in samoupravnih uslužbencev ter davek na ročno delo. Državni nameščenci plačujejo do sedaj davek v iznosu 3—5% plače, povrh pa še invalidski davek in komorsko doklado. Zasebni in samoupravni uslužbenci pa plačujejo doslej davek v iznosu 3.5—10% plače, povrh pa še invalidski davek in komorsko doklado. Davek na ročno delo znaša 3.3% zaslužka. Po novem davčnem zakonu bo znašal ta davek 2—15% plače, eksistenčni minimum znaša letno 4800 Din za vsakega uslužbenca, povrh pa še za vsakega otroka 1200 Din, dočim do sedaj ni bilo eksistenčnega minimuma pri davku državnih i-n zasebnih nameščencev, pri davku na ročno delo pa je znašal brez ozira na število otrok 6000 Din letno. Primerjajmo davek za uslužbence z mesečnim dohodkom 1000, 2000 in 4000 Din. Sedaj plačujejo državni nameščenci 48—68, 96—136, 192—272 Din mesečno davka. Zasebni in samoupravni uradniki plačujejo 53, 116, 272 Din mesečno. Ročni dealvci plačujejo 33, 66, 132 Din mesečno. Po novem davčnem zakonu bo plačal državni nameščenec, zasebni nameščenec ali ročni delavec, ki ima dva otroka, 9, 43, 173 Din mesečno davka. Davek za uslužbence je pri nizkih dohodkih za več kot polovico nižji kot sedaj, šele pri mesečnih dohodkih nad 4000 Din se približuje sedanjemu plačilu.