poštnina Plačana v Gotovini NAŠ LIST 8 ŠTEVILKA AVGUST 1931 DRUGO L E T (■ glasilo KATOLIŠKE akcije ZAKAMNIŠKO in MORAVSKO dekanijo Naš LIST IZDAJA MISIJONIŠCE V GROBLJAH, P. DOMŽALE. — UREJUJE IN ZASTOPA IZDAJATELJA JOŽEF GODINA C. M., DOMŽALE - GROBLJE. — TISKA MISIJONSKA TISKARNA, DOMŽALE - GROBLJE. ZA TISKARNO JANKO STRNAD, DOMŽALE. — IZHAJA MESEČNO. POSAMEZNA ŠTEVILKA STANE 1 Din, CELOLETNA NAROČNINA 12 DIN. INSERATI PO DOGOVORU. ROKOPISI SE REDNO NE VRAČAJO. To so sami bivši Orli Dne 21. junija letošnjega leta se je vršil na Limbarski gori tabor za fante in može iz kamniškega okraja. Tabor je priredil osrednji škofijski odbor katoliške akcije. Da je bila udeležba velika, da je potekel tabor v burnem navdušenju in najlepšem redu, so časopisi že takrat poročali. Pribiti moramo samo še nekaj. Nekdo se je ob tisti priliki nekako takole izrazil: »Ta prireditev ni nič drugega, kakor prireditev samih bivših Orlov.« Kaj pravimo na to? Tisti, ki je to rekel, je moral že vedeti, da je bilo to res. Med govorniki ih drugimi udeleženci smo res poznali hekatere, ki so bili člani, nekateri celo odlični člani bivše orlovske organizacije. Recimo, da so bili na Limbarski gori res sami bivši Orli. Ali je mar to kaj protizakonitega, če so bili? — Ne samo, da tega ne sprejmemo, ampak ost očitka celo obrnemo! Obenem ugotovimo in pragmo: Vsi bivši Orli smo ponosni, da smo bili Orli. Imamo tudi dovolj razlogov, da smo ponosni. Bila je to najbolj disciplinirana katoliška organizacija, ki je izpovedovala katoliška načela, 2brana v tako zvani Zlati knjigi. Bila je to organizacija, ki je z vse-Ph in najmodernejšimi .sredstvi iz-°braževala slovensko mladino: prodam njene vzgoje, ki se je izvajal s Ostanki, predavanji, tiskom, javni-dii nastopi, prosvetnimi in telovadni-^i tekmami, je rodil najsijajnejše Uspehe in dobil opetovano priznanje z dajvišjih mest. Orlovska organizacija je ponesla sk>vensko in jugoslovansko ime na d^dnarodna torišča in ga tam pro-s‘avila z odličnimi prvenstvi. Orlovska organizacija je vzgajala Sv°je članstvo v najidealnejši ljubeči do naroda, domovine in vladarja. Naš Veliki vladar je v znak tega pri-hanja prevzel pokroviteljstvo nad največjih prireditev orlovske organizacije. Naša kraljevska vlada hdi bivšim Orlom tudi pri vojakih akonite ugodnosti. Če nas torej kdo označi, da smo lvši Orli, nam je to samo v ponos. Bivši Orli. Naj večja letošnja prosvetna manifestacija Dne 15. in 16. avgusta VSI K SLAVNOSTIM V GROBLJAH! 15. AVGUST BLAGOSLOVITEV NOVEGA DRUŠTVENEGA DOMA Ob pol 9 slavnostni sprevod (zastave, narodne noše, konjeniki, kolesarji itd.). Po sprevodu sv. maša in cerkveni govor na prostem (škof dr. Gregor Rožman). Po sv. maši prosvetni tabor, na katerem govori bivši predsednik oblastne skupščine dr. Marko Natlačen. Vsa društva v kamniški in moravški dekaniji prosimo, da se udeleže sprevoda in slovesnosti po možnosti z zastavami. Popoldne prosta zabava na prostoru poleg novega doma. Za hrano in pijačo bo poskrbljeno v domu. (Tudi za kosilo.) Dopoldne in popoldne igrata dve godbi. V slučaju slabega vremena se vrši vse v cerkvi, oziroma v domu. 16. AVGUST SOCIALNI DAN Predavanja in debate o sodobnih socialnih vprašanjih v dvorani novega doma. Govorijo najboljši slovenski znanstveniki in javni delavci in sicer: dr. Aleš Ušeničnik (Izrastki sodobnega socialnega nereda v Evropi), dr. Janez Ahčin (Enciklika Quadragesimo anno), dr. Alojzij Kuhar (Kako naj se vzgoji naš delavski naraščaj, da ostane katoliški tudi v tovarnah in obratih), dr. Joža Basaj (Kmet in sedanja gospodarska kriza), dr. Miha Krek (Katoliška prosveta v slovenski kmetsko-delavski prosveti). Zaprošena je polovična vožnja na železnicah. Pozdrav vsem! Pozdrav vsem zavednim katoličanom in katoličankam, naj prebivajo kjerkoli na široki zemlji, v različnih državah in deželah naše zemeljske oble. Pozdrav vsem pošilja »Naš list«, vsem bratom in sestram v Kristusu, Gospodu našem; še posebej vsem, ki delajo in se trudijo po navodilih vidnega poglavarja sv. katoliške Cerkve kot člani in članice »Kat. akcije«. »Naš list« je sicer nekako omejen na ožji krog, toda namenjen je vsem bratom in sestram, ki le kaj razumejo našo slovensko besedo. Kot glasilo »Katoliške akcije« pa ima »Naš list« pravico govoriti vsej katoliški skupnosti, celokupnosti vseh, ki verujejo v Gospoda Jezusa ter si prizadevajo za nadnaravno življenje. In kaj drugega želimo in hočemo poudariti kakor zavest in zmisel vesoljne edinosti, skupnosti in vzajemnosti med vsemi, ki so in hočejo ostati pokorni in vdani otroci duhovne matere svete vesoljne Cerkve. Prisrčen pozdrav vsem, ki ste trpeli in še prenašate žrtve za Kristusa in njegovo blagovest, za življenje po sv. veri, za zvestobo do sv. očeta Pija XI., najvišjega vidnega Pastirja! O da bi mogle priti naše besede do vas, mučenci in mučenke^v veliki slovanski Rusiji in drugod v pregnanstvu ! Razumemo vaše neizmerno trpljenje, pastirji in svečeniki, razume- mo vašo bridkost: obsojeni ste na molk, ne morete prosto oznanjati božjo besedo .. . Oblast teme! — Ah, vztrajajte, vztrajajte vsi, pastirji in čreda razkropljena! Mi pa hočemo pomnožiti zdihljaje: »Odrešenik sveta, reši Rusijo!« Pozdravljeni, junaki in junakinje v Litvi, Španiji, v Mehiki in v Italiji! Sočutje vašemu trpljenju, priznanje vaši zvestobi in gorečnosti! Gospod naj vam da veliko milost.. .! P. E. B. Prenehati mora razvada Načelnik ljubljanskega okraja, gospod dr. Andrejka je poslal županom svojega okraja sledečo okrožnico: Že s svojim razpisom z dne 20. junija t. 1. sem poslal županstvom okrožnico g. bana dravske banovine, ki priporoča v teh resnih in gospodarsko kritičnih časih splošno štednjo v občinskem gospodarstvu in znižanje občinskih doklad v prihodnjem proračunskem letu. Načelo splošne štednje pa veleva tudi prebivalstvu, da se samo omeji na najpotrebnejše izdatke in da opusti odslej vse, kar bi pomenilo brezplodno trošenje ljudskega denarja. Tu sem spada pred vsem čezmerno pohajanje v gostilne in prirejanje plesnih veselic, kjer se, kakor znano, le preveč razsipa težko pridobljeni denar, ter dogajajo radi preobilno užitih alkoholnih pijač pogostoma obžalovanja vredni izgredi. Dolžnost, ki mi jo nalaga zakon o notranji upravi, da skrbim za gospodarsko, socijalno in kulturno blagostanje prebivalstva svojega okraja, me sili, da omejim to brezplodno in škodljivo veseljačenje, popivanje in zapravljanje v gospodarsko tako kritičnih časih. Zaradi tega dajem na splošno znanje, da bom odslej prošnje za prirejanje veselic in za podaljšanje policijske ure brezpogojno odklanjal in dovoljeval le take prireditve, ki imajo v resnici vzgojen ali humanitaren namen, n. pr. poučna predavanja, prireditve resnih gledaliških iger in podobno. Prenehati mora razvada, da se za dozdevno podpiranje na sebi koristnih smotrov prirejajo plesi in veselice, ki trajajo pozno v noč in škodujejo ljudskemu zdravju, morali in blagostanju več, kakor prinaša koristi namen, pod kojega krinko se prirejajo. Pa tudi pri onih prireditvah, ki sem jih izvzel iz teh omejitev, se mi mora dotična prošnja poslati tako pravočasno, da bom lahko poizvedoval o primernosti prireditve in zanesljivosti prirediteljev. Zato je potrebno, da so take prošnje vsaj 10 dni pred prireditvijo vložene pri okrajnem načel- stvu. Vse prošnje, ki prihajajo prepozno, bom iz tega formalnega razloga kratkomalo zavrnil, pa naj si bodo sicer utemeljene. To dajem na obče znanje vsemu prebivalstvu in zlasti tudi prizadetim društvom. Okr. nač.: Dr. Andrejka, s. r. * Prinašamo gornjo odredbo, da ugotovimo, da tudi državne oblasti uvi-devajo, da se z raznimi prireditvami in veselicami (plesi) širi samo pokvarjenost med narod. V dneh preizkušnje Vdneh preizkušnje, ki je zadela sv. očeta Pija XI. in katoliške brate in sestre po raznih državah ter pokrajinah, ne nehajmo moliti za trpeče člane in članice vojskujoče se sv. Cerkve na zemlji! Molitve in žrtve so všeč Gospodu, zlasti žrtve in molitve za druge. — Sv. oče so neustrašeno povzdignili svoj glas za pravice Kristusove Cerkve. Gre za vero in nravnost, gre za krščansko vzgojo mladine, gre za prava načela, po katerih se naj uredi življenje v človeški družbi. Le pravičnost in poštenje, le čednost in nravnost, le čistost in sramežljivost, le odkrita, nehinavska, nesebična delavna ljubezen do bližnjega, le prava urejena ljubezen do samega sebe, le popolna ljubezen do Boga more osrečiti posamezne ljudi in cele narode. In kdor se resnično trudi za nadnaravno srečo v nebesih, dela že obenem tudi za časno blaginjo na zemlji. — Sv. oče ne sovražijo nasprotnikov in tistih, ki jih žalijo ter delajo krivico. Ne! Osebe ljubijo, ljubijo duše. Ker pa ljubijo duše, sovražijo greh in vsako krivico, vsako nasilje, vsako ravnanje zoper voljo božjo. Sv. oče morajo zavračati in obsojati krive nauke, zmotna načela in sicer v vseh rečeh, ki zadevajo sv. vero, razodeto od živega vsevednega Boga, in pa življenje po veri, krščansko nravnost. Ponižnost vendar ne terja, da f Janko Pirnat Dne 19. julija se je na poti z nove maš® maše v Mežici smrtno ponesrečil mladi bogoslovec Janko Pirnat iz Jarš pri Domžalah. Avto, s katerim se je ponesrečeni Janko vozil, se je pri Gomilskem v Savinjsl51 dolini zvrnil. Janko je bil takoj nezavesten in so ga prepeljali v celjsko bolnico, kje’’ je v torek dne 21. julija umrl. Še istega dne so ga prepeljali na dom. V četrtek dne 23. julija ga je okoli 70 bogoslovce'' in duhovnikov ter brezštevilna množic* spremila v veličastnem žalnem sprevodu na mengeško pokopališče k večnemu počitku Na grobu je govoril mengeški župni upravitelj g. Klemenčič ter Jankova tovariš* bogoslovec Blei in abs. jurist g. Stražar •* Domžal. O nesreči je poročal Naš list 'f posebni izdaji, ki je izšla za Jarše in okolico dne 22. julia. Ko so škof dr. Rožman izvedeli o tragični smrti mladega Janka, so poslali našemu uredništvu sledeče pismo: Gospod urednik! Med duhovnimi vajami vprav ob uri pogreba sem dobil posebno izdajo »Našega lista«, ki poroča o nenadni smrti bogoslove* Pirnata. Nad vse nepričakovana in žalostna vest tudi za me! V nedeljo, 19. t. n1, smo se ga vsi tako prisrčno razveselili v Mežici, kamor je došel istotako nepričakovano. Celo preteklo šolsko leto mi je nosi1 škofovsko palico pri vseh obredih v stolnici. Predno smo šli z novomašnikom Matejem Močilnikom v cerkev, sem se še pošalil z njim, da bo to pot brez posla, ker nimam škofovskih insignij seboj. V pondeljek 20. t. m. je novomašnik nameraval maševati v romarski cerkvi Božjega groba v pliberški župniji (Avstrija)' kamor je pred razmejitvijo spadal. Vabjj je tudi tovariša Pirnata seboj, ker je dobi) dovoljenje za 25 oseb, da smejo prekoračit* državno mejo. Jaz se tega izleta nisem udeležil, ker se mi je mudilo v Ljubljano, d* sem prišel pravočasno k duhovnim vajah1-Niti zapazil nisem, kdaj se je g. Pirnat odpeljal; ko sem se poslavljal od novomašnik* in njegovih, ga nisem videl, gotovo se je že prej odpeljal. Težak udarec za škofijo, ki tako željn* čaka vsakega novega duhovnika, še teŽJ1 udarec za Pirnatovo družino, kateri izražam iz dna žalostnega srca svoje sožalj^ Bogu so darovali svojega Janka in BOS ga je vzel, seveda na povsem drug nači11' kakor so mislili.' A božja pota niso na? pota. Molimo za njega! Njegova duša P& naj se raduje v Gospodu, kateremu je žel*1 služiti tu na zemlji! Pozdrav in blagoslov! t Gregorij, škof- bi moral človek vse prenašati, tud* razširjanje zmot; ne terja, da bi iu°' ral človek vse odobravati, kar stot drugi, tudi ako bi počenjali hudobij in krivična dela. Ljubezen do bližnj6' ga vendar ne terja, da bi mu vse volili, celo grešna dejanja! To bi bf1^ napačno pojmovanje krščanske IJ11^ bežni. — Osebe moramo ljubiti, 1J11 biti duše, zmot in greha pa ne mo in ne smemo odobravati. Molih* za sovražnike sv. eCrkve, želimo ji1*1’ da bi spoznali vsojo usode polno zb* to in poravnali krivico, preden bo Pre pozno... Sv. oče Pij XI., na Vaši strani su*0 v dneh preizkušnje! P. E- Kaj nam govori Gospod duhovni šopek iz nedeljskih evangelijev v avgustu NEDELJA 2. AVGUSTA (Farizej in cestninar.) Na cestninarju moremo opazovati P°sebne znake ponižnosti. Ponižnost jj°če odvrniti od sebe pozornost, ne Pfepeni po priznanju ljudi, moli na ^livnem, svojih del ljubezni do bliž-?ie8a in svojih spokornih del noče Javno razkazovati, povsod išče zase Zadnjega mesta (vsaj po svojem miš-Menju, četudi tega večkrat ne zna na *unaj pokazati) in hoče veljati kot Najmanjša med vsemi. Kako ponižno J1, pr. je mislil o sebi Gedeon, po ka-terem je Bog hotel rešiti Izraela iz rok Madijancev. Ko mu je Bog ra-za