Dietke Sanders BREME ALI PODPORA? SOCIALNO DELO V ŽIVLJENJU MATER Z INTELEKTUALNO OVIRO UVOD Ko povem, da se ukvarjam z raziskovalnim delom o materah z intelektualno oviro, se ljudje pogosto odzovejo takole: »Imam prijateljico, ki je pravkar rodila otroka z Downovim sindromom ...« Ko jim pojasnim, da nimam v mislih otrok, temveč matere z intelektualno oviro, potrebujejo kar nekaj časa, da razumejo. Britanska znanstvenika Booth in Booth ( 1998) opisujeta materinstvo žensk z intelektualno oviro kot področje kulturne ambivalence. Te ženske niso primerne za nobeno družbeno vlogo. Med podobami hendikepiranih žensk in pričakovanji, kakšni bi morali biti starši, vlada tako nasprotje, da si kaj takega, kot je hendikepirana mati, sploh ne moremo predstavljati. V naši družbi je to, da postaneš mati, zanesljiv znak odraslosti. Ženske z intelektualno oviro pogosto vidimo kot večne otroke, ki vse življenje potrebujejo podporo in niso sposobne skrbeti za druge, zlasti ne za otro- ke. Tako se zdi, da so matere z intelektualno oviro živo protislovje, odrasli otroci in odvisne skrbnice hkrati (Booth, Booth 1998). O KOM GOVORIMO? Ženske z intelektualno oviro so heterogena sku- pina zelo različnih posameznic. Kot skupino jih označujejo strokovnjaki, ki jim pripisujejo dolo- čene značilnosti ali pomanjkljivosti (zelo nizek 1Q ali da so »nemočne« oziroma »neumne« oziroma »počasne« itn.). Spol, nezmožnost in normalnost so družbeni konstrukti in ženske z intelektualno oviro živijo v družbenem sistemu, ki je struktu- riran okoli teh kategorij, zato ne izpolnjujejo pred- stave o tem, kako se morajo ženske obnašati in kakšne morajo biti. Namesto da bi podvomili v konvencionalne klišeje lepote in ženskosti, ženske z intelektualno oviro pogosto reduciramo na njihove omejene zmožnosti in jih obravnavamo kot spolno nevtral- ne. Pogosto še vedno nimajo izbire v zvezi s tem, kako so videti; oblačila in frizure zanje izbirajo drugi. Misel, da bi imeli ženske z intelektualno oviro za privlačne partnerice, ki bi dejavno uživale v samodoločanju glede lastne spolnosti, se zdi nehendikepiranim ljudem okoli njih nepojmljiva, celo absurdna. Njihovo ženskost imamo za defekt, o katerem se govori samo kot o problemu. V spe- cializirani literaturi najdete poglavja z naslovom »Problem seksualnosti hendikepiranih žensk«. Ženskost pojmujejo kot »defekt«, o katerem raz- mišljajo kot o problemu. Učinek tega je, da deklice z intelektualno oviro ponotranjijo svojo družbeno razvrednotenost in razvijejo negativno samopo- dobo (Pixa-Kettner, Bargfrede, Blanken 1995). Friške (1995:206) primerja to, kar družba pri- čakuje od hendikepiranih žensk, s tistim, kar dru- žba pričakuje od nehendikepiranih žensk. Perspektiva žensk z intelektualno oviro je omejena z družbenimi pričakovanji; obiskovati bi morale posebne šole, od njih ne pričakujemo, da bi si našle »pravo zaposlitev« zunaj varstveno-de- lovnih centrov. Ker so njihove spolne potrebe pre- zrte, od njih ne pričakujemo, da se bodo poročile ali imele otroke, medtem ko je za nehendikepirane ženske to tako rekoč družbena dolžnost (Pixa-Ket- tner 1991). Hendikepiranim ženskam pogosto kot najboljšo kontracepcijo ponujajo sterilizacijo, vprašljiva pa je že njihova želja, da bi imele otroke. Če zanosijo, jih strokovnjaki in družinski člani pogosto poskusijo pregovoriti, da bi splavile, medtem ko imajo nehendikepirane ženske velike težave, če želijo splaviti (Pixa-Kettner, Bargfrede, Blanken 1995). 39 DIETKE SANDERS SPREMEMBA RAZPRAVE Se pred kratkim so morali moški in ženske z inte- lektualno oviro živeti v ločenih oddelkih v zavodih in strokovnjaki so jim poskušali preprečiti, da bi se srečevali. Od tedaj se je marsikaj spremenilo. Posledica premika v paradigmi specialne pedago- gike (zapiranje bolnišnic, zmanjšana segregacija, širše možnosti za neodvisno življenje in partici- pacijo) je, da je odnos do spolnosti in partnerstva pri ljudeh z intelektualno oviro v zadnjih 10 ali 15 letih drugačen (Prangenberg 1999). Kljub temu pa nas starševstvo ljudi z intelektualno oviro še vedno zelo skrbi. Ženske z intelektualno oviro doživljajo izjemno negativne reakcije, kar zadeva njihovo materinstvo (Pixa-Kettner, Bargfrede, Blanken 1995). Pisci večine poročil poudarjajo njihove pomanjkljivosti, kar zadeva starševstvo, in izražajo močno zaskrbljenost za dobrobit nji- hovih otrok. Prepričani so, da matere z intelektual- no oviro otroke hranijo s čokolado, jih neprimer- no oblačijo pozimi, jih premalo pestujejo, jim ne berejo ali pojejo in jih le zelo omejeno izobražu- jejo, zlahka napačno presodijo nevarne situacije (vroča voda, čistila) in ne vedo, kako naj ravnajo v nujnih primerih (če otrok požre igračo) ali v primeru bolezni (visoka temperatura), ne morejo pomagati otrokom pri šolskih nalogah, skratka, v njihovih družinah so vloge ravno obrnjene, otroci morajo skrbeti za mater, kot da bi bila otrok. Llewellyn (1995) omenja štiri mite o starševstvu ljudi z intelektualnimi oviranostmi: Mit: Otroci mater z intelektualno oviro so tudi sami hendikepirani. Ne. Vprašanje: »Kaj pa otroci? So tudi otroci hendikepirani?« je vselej eno izmed prvih v javni razpravi. Velja prepričanje, da je otrokov hendi- kep neposredna posledica intelektualnega hendi- kepa matere, podatki pa kažejo, da večina oblik (vsaj 90 %) intelektualne ovire prihaja iz okolja in niso podedovane. Odstotek hendikepiranih otrok, ki se rodijo staršem z intelektualno oviro, potemtakem ni večji od povprečja (Pixa-Kettner, Bargfrede, Blanken 1995). Res otroci hendikepiranih mater večkrat tve- gajo zaostanek v razvoju (problemi z govorom, motorične in umske težave, družabne, socialne težave), vprašanje pa je, ali so te težave posledica materinega hendikepa ali zanje obstajajo drugi razlogi, denimo pomanjkanje družbene podpore oziroma družbena diskriminacija (Prangenberg 1999). Otroci mater z intelektualno oviro so, deni- mo, veliko pogosteje izključeni iz običajnih šol, dajejo jih v posebne šole in jih zaradi stigme, ki se drži njihovih mater, označujejo kot učence z učnimi težavami (Booth, Booth 1998). Mit: Matere z intelektualno oviro imajo več otrok kakor matere, ki niso hendikepirane. Ne. Raziskave kažejo, da imajo enako število otrok kot druge ženske ali celo manj (Pixa-Kettner, Bargfrede, Blanken 1995). Toda zaradi materinega biografskega ozadja lahko njihove družine živijo v težkih družinskih in psihosocialnih razmerah. Po opažanjih večina ma- ter z intelektualno oviro prihaja iz revnejšega dru- žbenega ozadja. (Po prepričanju številnih ljudi se znajo družine iz srednjega in zgornjega razreda spretneje izogniti temu, da bi njihove hendikepi- rane hčerke zanosile; spolne stike jim poskušajo onemogočiti tudi zaradi drugačnih moralnih stan- dardov.) Mnoge so preživele otroštvo v »družinah z več problemi«, kjer so morale trpeti revščino, zlorabo, nasilje in probleme z drogami. Pogosto so živele ločeno od staršev, v zavodih, in se nikoli niso imele priložnosti naučiti, kako naj skrbijo za- se in za druge. O vseh pomembnih stvareh v življe- nju so namesto njih odločali drugi ljudje, same pa niso imele priložnosti, da bi se naučile vzeti vajeti v roke in poskrbeti zase in za druge. Mit: Matere z intelektualno oviro ne obvladajo ustreznih starševskih spretnosti. 40 BREME ALI PODPORA? Osrednji izjavi sta, da zlorabljajo in zanemar- jajo svoje otroke. Nasploh velja, da je pri materah z intelektualno oviro zelo nevarno, da doživijo tako imenovani »starševski zlom«. Družbo skrbi, da otroci takih mater tvegajo, da jim jih bodo vzeli (kar se zgodi v 40 do 60 %), ker naj bi bili posebno ranljivi in izpostavljeni zanemarjanju in zlorabi (Booth, Booth 1998). Raziskave kažejo tudi, da otroci tvegajo trpinčenje, zlorabo in zanemarjanje (Prangenberg 1999). Toda zaradi takih dokazov velja, da matere z intelektualno oviro niso primerni starši. Šele pred nedavnim so začeli raziskovalci razpravljati tudi o drugih razlogih za to stanje; ženske z intelektual- no oviro imajo zaradi svojega biografskega ozadja manj znanja o vsakdanjih spretnostih, ki jih potre- bujejo pri skrbi za otroke. Nasploh imajo malo izkušenj z otroki, saj jih je le malo že kdaj pesto- valo ali hranilo otroka. Matere z intelektualno ovi- ro so imele redko priložnost doživeti pozitivne zglede, ki bi jim pokazali, kakšna je primerna star- ševska avtoriteta, skrb in zaščita. Matere z večjo intelektualno oviro so izjemno osamljene. Večina nima prijateljev v običajnem smislu, kar zlasti velja za samske matere, ki živijo v svojih stanovanjih (Ronal 1997). Ne znamo jih vključiti v družbo, nimamo nobenih integrativnih konceptov, da bi se otroci nehendikepiranih staršev učili, igrali ali živeli skupaj z otroki hendikepiranih staršev. Mit: Matere z intelektualno oviro se niso spo- sobne naučiti starševskih spretnosti. Z mitom, da matere z intelektualno oviro ne obvladajo ustreznih starševskih spretnosti, je po- vezan mit, da se jih tudi niso sposobne naučiti, kar pomeni, da njihovi otroci ne bi smeli ostati z njimi, ker pri njih nimajo možnosti za rast in raz- voj, ne glede na to, koliko jim pomagamo. Izkušnje z zavodskim varstvom, skrbjo na domu in progra- mi za izobraževanje staršev dokazujejo, da imajo tudi ženske z intelektualno oviro starševske občut- ke, da prav tako občutijo, denimo, veselje in ponos in da imajo tesne čustvene vezi s svojimi otroki. Izkušnje kažejo tudi, da že obvladajo starševske spretnosti ali da so se skrbi za otroka sposobne naučiti, pomanjkljivosti v svojih starševskih spret- nostih pa lahko nadomestijo z ustrezno podporo (Pixa-Kettner, Bargfrede, Blanken 1995). Rezultati aktualnih raziskav kažejo, da sta no- sečnost in materinstvo žensk z intelektualno oviro velik izziv za vse udeležene, starše, otroke, družbo in socialno delo. Težave, ki jih pogosto opazimo v teh družinah, ne izhajajo vselej iz materinega hendikepa, temveč tudi iz njenega biografskega ozadja in iz nesposobnosti nehendikepirane dru- žbe, da bi ustvarila svet, ki bi vključeval vse ljudi (Booth, Booth 1998). VLOGA SOCIALNEGA DELA KOT PODPORE Matere z intelektualno oviro in njihovi otroci živi- jo med tveganjem, prilagodljivostjo in kompetent- nostjo. Novejše raziskave kažejo, da večina izmed njih potrebuje podporo, da bi lahko preživele. So- cialno delo jim lahko pomaga izboljšati starševske spretnosti in jih okrepiti, da bodo »dovolj dobre« matere. Po drugi strani je lahko socialno delo de- javnik tveganja, kadar se osredotoči na materine pomanjkljivosti in jih obremeni s pritiskom, da morajo biti »popolne«, zaradi česar jim lahko na- zadnje spodleti. Strokovna podpora je lahko pomemben vir za matere z intelektualno oviro in njihove otroke. V mednarodni literaturi razpravljajo o treh koncep- tih strokovne podpore (Pixa-Kettner 1999): 1. Učenje starševskih spretnosti. Zlasti ameriške programe za usposabljanje so razvili zato, da bi matere z intelektualno oviro naučili posameznih starševskih spretnosti, t. j., skrbi za otroke in var- nost otrok, skrbi za zdravje in higieno in inter- akcije med materjo in otrokom. Primer je program intervencije na domu (Feldman, Sparks & Case 1993), ki se je začel leta 1993, da bi izboljšali jezikovni razvoj otrok. Po tem programu učitelj pojasni materi z intelektualno oviro, zakaj je po- membno, da posnema otrokove izraze, ga hvali, mu posveča fizično pozornost, in ji pokaže, kako to storiti. Ko se mati nauči posnemati tako vede- nje, si prisluži žetone, ki jih lahko nato zamenja za majhna darilca. Tako usposabljanje je povečalo pozitivne interakcije med materjo in otrokom in olajšalo razvoj govora pri majhnih otrocih. Ti programi usposabljanja zahtevajo veliko fi- nančnih virov, zato so začeli razvijati vse več pri- pomočkov za samostojno učenje (McGaw 1994). Potrebujemo nove načine učenja za programe us- posabljanja za starše: slike, več praktičnega uče- nja, avdiovizualne priročnike za skrb za otroke. 2. Podpora materam v vsakdanjem življenju. V zadnjih 10 letih je bilo v Nemčiji ustanovljenih več kaor 30 projektov. Starši z intelektualno oviro živijo v svojih stanovanjih in nekaj ur na teden jim pomaga skupina socialnih delavcev in delavk. 41 DIETKE SANDERS ali pa živijo v stanovanjskih skupinah, kjer imajo štiriindvajseturno pomoč. Ti družinski projekti so zgled vsakdanje pomoči. Socialni delavci in so- cialne delavke preživljajo čas z materami in jim pomagajo pri skrbi za otroke. Navzoči so, ko mati otroka hrani in umiva, pokažejo ji, kako naj se z njim igra, in ji svetujejo, kako naj se spoprime z otrokovim težavnim vedenjem. Učijo jih, kako pra- vilno nastaviti uro, da jih opomni, kdaj morajo nahraniti otroka, ali pa jim pokažejo, kako naj pripravijo stekleničko z mlekom v prahu in vrelo vodo. Pri vsakdanji pomoči se socialni delavci in socialne delavke ne osredotočijo le na spretnosti skrbi za otroka, temveč učijo matere tudi drugih življenjskih spretnosti (branja, pisanja, jezikovnih in družabnih spretnosti). To je kompleksnejši si- stemski koncept, ki podpira matere tudi na podro- čjih ravnanja z denarjem, težav s partnerjem in družinskih ali delovnih problemov. Pri tem so so- cialnim delavcem in socialnim delavkam v veliko pomoč tudi drugi ljudje, ki so blizu materi z intele- ktualno oviro, in njihovi viri (Pixa-Kettner 1999). 3. Koncepti krepitve moči. V videu Sue McGaw »Učiti se, kako postati mama« nekdo vpraša žen- sko z intelektualno oviro: »Kaj so tvoje vrline?« Njen odgovor je bil: »Preprosto nič!« Številne ma- tere z intelektualno oviro imajo dolgo zgodovino porazov in spodrsljajev (Pixa-Kettner, Bargfrede, Blanken 1995). Koncepti krepitve moči temeljijo na prepričanju, da bodo samozavestne ženske boljše matere. Krepitev moči je aktiven proces, ki zmanjša občutek nemoči in okrepi sposobnosti posameznic, da se lahko same odločajo o vpraša- njih eksistencialnih razmer, ki vplivajo na njihovo vsakdanje življenje (Faureholm 1993). V Veliki Britaniji in na Danskem organizirajo službe za podporo družinam skupine za matere z intelektualno oviro, katerih cilj je okrepiti identi- teto hendikepiranih žensk v nehendikepirani dru- žbi. Socialni delavci in socialne delavke razprav- ljajo z materami o socialnih vidikih izključenosti in o okoliščinah intelektualne ovire. Pomemben je tudi razvoj skupin za samozagovorništvo, v kate- rih si matere z intelektualno oviro prizadevajo za večje samozaupanje, za to, da bi se počutile manj osamljene, za izgradnjo socialne mreže in za pod- poro vrstnic. Razultati so očitno najboljši tedaj, kadar s pod- pornimi aktivnostmi začnemo čim prej in kadar so čim bolj trajne, kadar v njih med seboj dobro sodelujejo strokovnjaki in strokovnjakinje, kadar so njihove odgovornosti jasne in kadar imajo spo- štljiv odnos do mater. Socialni delavci in socialne delavke morajo zgraditi zanesljiv odnos, v katere- ga lahko mati zaupa. Številne med njimi so namreč imele v preteklosti slabe izkušnje s socialnimi slu- žbami. Naša naloga je, da jim zagotovimo tako podporo, v katero bodo lahko zaupale in ki se je bodo lahko veselile, s čimer jim omogočimo, da bodo starševstvo s podporo doživljale kot nekaj pozitivnega. Imeti moramo tudi preventivni pri- stop, se pravi, da moramo zagotoviti ustrezne spretnosti (know-how), da usposobimo matere in si prizadevamo, da bi imele posebne šole na pro- gramu tudi vprašanja spolnosti, partnerstva, želje po otrocih in učenje starševskih spretnosti (Lle- wellyn 1995). SOCIALNO DELO KOT BREME IN OVIRA Booth in Booth (1998) trdita, da hendikepirane matere in njihovi otroci pogosto živijo v težkih razmerah zato, ker se strokovne službe neustrez- no odločajo v njihovem imenu. Navedla bom nekaj primerov: 1. Pomanjkanje podpore ali neprimerna pod- pora. Veliko mater z intelektualno oviro ni ločenih od otrok zaradi svojega hendikepa, temveč ker nimajo na voljo primerne podpore ob pravem ča- su. Tedaj morajo otroci nekaj let živeti v rejniških družinah. Ko končno pridejo živet nazaj k materi, se včasih med njima težko razvije čustven odnos (Sanders 2002). Je to posledica hendikepa ali naše nezmožnosti, da bi jim zagotovili primerno pod- poro? Družba še zmeraj ni sposobna zadovoljiti po- trebe po raznolični, fleksibilni in individualizirani podpori. Regionalnih skupnostnih projektov je še vedno premalo. Tako se še vedno pogosto zgodi, da morajo ženske, ki potrebujejo veliko podpore, zapustiti svojo socialno in delovno mrežo in živeti v »družinskem projektu« na drugem koncu drža- ve. Ker je veliko takih projektov namenjenih samo ženskam, morajo matere zapustiti partnerje, da bi dobile strokovno pomoč (Pixa-Kettner, Barg- frede, Blanken 1995). Podporni projekti so pogosto financirani le za kratko obdobje, ki trajajo, denimo, pol leta, večina mater z intelektualno oviro pa potrebuje dolgo- ročno pomoč. Poleg tega se obseg in kakovost pod- pore spreminjata s starostjo in s spreminjajočimi se potrebami otroka. 42 BREME ALI PODPORA? 2. Diskontinuiteta. V Nemčiji je, večinoma zaradi finančnih težav, zelo malo družin, ki bi imele istega socialnega delavca več let. Matere in njihovi otroci so zaradi takega prekinjanja odno- sov seveda zelo zaskrbljeni. S socialnimi delavci in socialnimi delavkami imajo veliko slabih izku- šenj, še zlasti ker ti nadzorujejo pomembne dele njihovega življenja, zato potrebujejo veliko časa, da komu zaupajo. Matere z intelektualno oviro imajo redko priložnost, da bi si izbrale socialno delavko ali socialnega delavca, kar lahko pripelje do sporov in do diskontinuitete. 3. Slabo sodelovanje strokovnjakov med seboj. Ljudje z intelektualno oviro so obkroženi s stro- kovnjaki. Ko ženska z intelektualno oviro zanosi, jo obkroži še več socialnih delavcev in delavk in njihov vpliv na njeno vsakdanje življenje se še po- veča. Če ti strokovnjaki in strokovnjakinje z njo slabo sodelujejo, vsi tvegajo, da bo njeno materin- stvo neuspešno. Včasih med tistimi, ki podpirajo, vlada popoln kaos; tekmujejo med seboj, ne zau- pajo si pomembnih informacij, njihovih socialnih storitev nihče ne koordinira (Llewellyn 1995). Prav pred kratkim je neka ženska z intelektualno oviro v Berlinu pričakovala prvega otroka. Pred porodom je z njo delala medicinska sestra in dve socialnih delavki sta dobili mesto v projektu skrbi na domu. Toda urad za socialno delo z mladimi je obvestil bolnišnico, naj obdrži novorojenčka in ga tri dni pozneje izroči rejnikom (Sanders 2002). Pogosto psihologi in psihologinje, ki še nikoli prej niso videli ženske z intelektualno oviro, mater enkrat obiščejo, nato pa ocenijo njeno sposobnost za materinstvo, ne da bi kar koli vedeli o njej in ne da bi se pogovorili z drugimi ljudmi okoli nje. Socialni delavci in socialne delavke, zdravniki in zdravnice, psihologi in psihologinje, učitelji in uči- teljice, zdravstveni delavci in zdravstvene delavke iz različnih socialnih in zdravstvenih služb izraža- jo svoje poglede na starševstvo, vključno z mnenji o tem, kakšno je »dobro« starševstvo. Tako so ma- tere z intelektualno oviro izpostavljene različnim strokovnim pogledom o tem, kaj je »primerno« starševstvo (Pixa-Kettner 1998). 4. Samovoljno ločevanje matere od otrok in po- manjkanje podpore. Mati z intelektualno oviro močno tvega, da jo bodo proti njeni volji ločili od otrok, čeprav bi obstajale druge možnosti za pod- poro družini. Ko ločijo otroke od matere, je to redko materina odločitev. To pomeni, da številne matere doživljajo travme, počutijo se kaznovane in ponižane in to doživetje ostaja z njimi še dolga leta (Pixa-Kettner 1998). Med strokovnjaki in stro- kovnjakinjami vlada predsodek, da so ljudje z inte- lektualno oviro nesposobni občutiti globoka čust- va. Nekateri strokovnjaki in strokovnjakinje resno mislijo, da matere z intelektualno oviro ne opazijo, da so jim vzeli otroke, in da to zelo hitro pozabijo. Nedvomno so nekatere družine neprimerne za otroke. V primerih, ko je ločitev neogibna, ima- mo premalo podpornih konceptov za matere in otroke. Izkušnje kažejo, da se matere veliko lažje odpovejo otrokom, kadar tudi same prispevajo k odločitvi, da bodo živele brez otroka. Če pa jim otroka kratko malo vzamejo, je to travmatična izkušnja tako za mater kot za otroka. Posledica tega je, da matere pogosto poskušajo imeti še ene- ga otroka. Tako se lahko začne začaran krog, ko drugi nosečnosti sledi nova ločitev in tako naprej (Prangenberg 1999). SOCIALNO DELO KOT PROCES ETIKETIRANJA Preobilica strokovne pozornosti lahko pripelje do procesa etiketiranja. Ne preseneča, da ljudje, ki so usposobljeni za to, da razkrivajo probleme, pro- bleme tudi najdejo (Booth, Booth 1998: 205). Ali morda, ko presojamo, da so matere z inte- lektualno oviro »tvegani starši«, njihovi otroci pa živijo v »hudem tveganju«, ne diskriminiramo obo- jih? Razvoj otroka in materino vedenje sta neneh- no pod nadzorom in ju primerjajo s standardi »normalnih« ljudi. Matere z intelektualno oviro morajo »izvajati javno materinstvo«, poskušajo biti »dobre« matere, hkrati pa jih nenehno opazu- jemo, zaradi česar živijo pod pritiskom, da ne bi naredile kaj narobe. V intervjujih nam matere pri- povedujejo, kako jih je nenehno strah, da jim bo spodletelo. Njihovi odrasli otroci se spominjajo socialnih služb kot grožnje za družinsko življenje (Prangenberg 1999). Ali s pretiranim strokovnim nadzorom ne proizvajamo sami njihove nekompe- tentnosti in nespretnosti? Ronai (1997:426) se sprašuje, koliko negativni diskurz o starševski nezmožnosti mater z inte- lektualno oviro prispeva k otrokovemu občutku, da je deprivilegiran. Ko vodja službe za podporo družinam izjavi, da noben otrok, čigar mati je inte- lektualno ovirana, ne more doseči svojih potencia- lov, smo lahko prepričani, da ta zatiralski diskurz pelje v samoizpolnjujočo se prerokbo v slogu: če 43 DIETKE SANDERS vodja tako rekoč ničesar ne pričakuje od otrok svojih klientk, tudi ničesar ne bo dobila od njih, namesto tega pa jih bo obremenila s škodljivimi oznakami in dvomljivo samopodobo in identiteto. Številni socialni delavci in socialne delavke pri- merjajo družinsko življenje s svojim življenjem in se oklepajo malomeščanskih idealov o izobraže- vanju (zdrava hrana, higiena itn.), pri čemer na- vadno spregledajo, da sami prihajajo iz zelo dru- gačnega socialnega ozadja, kjer so jih vzgajali v duhu drugačnih vrednot in miselnosti (Pixa-Ket- tner, Bargfrede, Blanken 1995). KAJ LAHKO NAREDIMO Starševstvo je velik izziv za ženske z intelektualno oviro in za vse udeležene tudi zato, ker obrača na glavo tradicionalno hierarhijo, v kateri so nehendi- kepirani ljudje navadno odgovorni za hendike- pirane ljudi in odločajo o njih, ne pa narobe. To je priložnost, da socialni delavci in delavke razmislimo o svoji poziciji. Kakšen je naš strokov- ni in osebni odnos do žensk z intelektualno oviro? Jih obravnavamo kot sebi enake, smo pozorni na njihove močne točke in starševske spretnosti, sodelujemo z njimi? Predpostavka, na katero se opira ta razprava, je enačenje hendikepa in odvis- nosti. Zahtevo po pomoči pri skrbi za otroka ena- čimo s prepuščanjem odgovornosti drugim, potre- bo po osebni pomoči si razlagamo kot potrebo po varstvu in nadzoru. Toda »normalna« družina in »popolna« mati kratko malo ne obstajata! Ne smemo pozabiti, da je kompetentnost le redko posledica truda ene- ga samega človeka. Navzočnost drugih ljudi v živ- ljenjih mater z intelektualno oviro, ki je tako zelo pomembna, predpostavlja kolektivni in skupnost- ni vidik starševstva (Booth, Booth 1998). Strokovno znanje najpogosteje temelji na iz- kušnjah s starših, ki jim gre starševstvo slabo od rok. Poročila o uspešnem, zadovoljivem materin- stvu so redka. Kaj pa če bi poskusili poiskati pred- nosti tega, da imaš mamo z intelektualno oviro? Je nemogoče, da bi se mi učili od njih? Še zlasti bi bilo vredno raziskati stališča otrok in staršev glede socialnih storitev in njihove vloge v družinskem življenju. Kdaj je podpora zanje dobrodošla in kdaj jih omejuje? Kakšne prednosti in nove priložnosti lahko prinese odraščanje ob materi z intelektualno oviro? Menim, da je vpraša- nje staršev z intelektualno oviro zrcalo tega, kako resno družba in socialno delo jemljeta zahtevo po normalizaciji, vključevanju in krepitvi moči. 44 BREME ALI PODPORA? LITERATURA Booth, Tim, Booth, Wendy ( 1998), Growing up with parents who have learning difficulties. London: Routledge. Feldman, Maurice, Sparks, Bruce, Case, Laurie (1993), Effectiveness of Home-Based Early Intervention on the Language Development of Children of Mothers With Mental Retardation. Research in Developmental Disabilities, 14: 387-408. Friške, Andrea (1995), Als Frau geistigbehindert sein: Ansätze zu frauenorientiertem heilpädago- gischem Handeln. München, Basel: Ernst Reinhard Verlag. Llewellyn, Gwynnyth (1995), Parents with Intellectual Disability: Support and Services required by Parents with Intellectual Disability. University of Sydney, Faculty of Health Sciences. McGaw, Sue (1994), I want to be a good parent. Books 1-5. Worcestershire: Bild. Pixa-Kettner, Ursula (1991), Geistigbehindert und Mutter? Sonderpädagogik, 21, 2: 60-69. - (1991), Geistigbehindert und Mutter? Sonderpädagogik, 21, 2: 60-69. - (1999), Ein Stück Normalität - Eltern mit geistiger Behinderung: Ergebnisse einer Follow-up- Studie. Behindertenpädagogik, 21, 2: 60-69. - (1999), Konzepte der Begleitung für Mütter und Väter mit geistiger Behinderung: Ein Beitrag aus der englischsprachigen Literatur. Psychosozial, 22/III, 77: 63-74. Pixa-Kettner, Ursula, Bargfrede, Stefanie, Blanken, Ingrid (1995), Elternschaft von Menschen mit geistiger Behinderung. Ergebnisse einer quantitativen und qualitativen empirischen Untersuchung. Geistige Behinderung, 33, 3: 186-199. Prangenberg, Magnus (1999), Zur Lebenssituation von Kindern geistig behinderter Eltern. Psychosozial, 22/III, 77: 75-89. Ronai, Carol Rambo (1997), On Loving and Hating My Mentally Retarded Mother. Mental Retardation, 35,6:417-432. Sanders, Dietke (2002), Kinder von Eltern mit geistiger Behinderung: Aspekte ihrer Lebenssituation und Perspektiven pädagogischen Förderung. Universität Erfurt (diplomsko delo). 45