........PRIMERI IZ PRAKSE #43 Dr. Ada Holcar Brunauer, Zavod RS za šolstvo FORMATIVNO SPREMLJANJE - POGLED NAZAJ IN NAPREJ KJE SMO? Revija Vzgoja in izobraževanje, jesen 2014 Jeseni 2014 smo formativnemu spremljanju posvetili dvojno številko revije Vzgoja in izobraževanje, ki je izšla ob zaključku mednarodnega projekta Podpora učiteljem pri učinkovitem uvajanju formativnega spremljanja. V reviji smo predstavili spoznanja, izkušnje in rezultate projekta ter v njej objavili številne članke učiteljev in strokovnjakov s tega področja. Pri objavi člankov so sodelovali tudi učitelji iz mednarodnih projektov EUFolio in Inovativna pedagogika 1:1, ki so znotraj projektnih aktivnosti iskali ustvarjalne rešitve uporabe eListovnika pri poučevanju in v podporo učenju različnih predmetov. Učiteljev glas kot priloga revije Vzgoja in izobraževanje, jesen 2014 Tudi Učiteljev glas je kot priloga revije Vzgoja in izobraževanje prvič izšel leta 2014. V njem smo objavili številne primere pouka, ki učinkovito podpirajo učenje, s poudarkom na izkušnjah, pridobljenih z vpeljevanjem in razvijanjem formativnega spremljanja. Mednarodni projekt ATS 2020 - Assessment of Transversal Skills, 2015-2018 Temeljni namen projekta ATS 2020 je uvajati sodobne pristope k spodbujanju razvoja učenja ter k spremljanju in vrednotenju transverzalnih veščin. V projektu bodo sodelujoči učitelji raziskali možne odgovore na krovni vprašanji: Kako naj z uporabo različnih orodij IKT (in razvojnega e-listovnika)formativno spremljam in vrednotim razvoj nekaterih transverzalnih veščin svojih učencev? in Kako naj učence opolnomočim za načrtovanje, spremljanje in vrednotenje lastnega napredka v teh veščinah? Srečanja študijskih skupin, jesen 2015 V času jesenskih študijskih skupin smo se pri vseh predmetih in na vseh področjih na osnovnih in srednjih šolah posvetili formativnemu spremljanju. Da bi delo na tem področju še bolj poglobili, smo oblikovali razvojno raziskovalni projekt Formativno spremljanje/preverjanje ter k sodelovanju povabili strokovne delavce vrtcev ter učitelje osnovnih in srednjih šol. Na ta način smo jim dali priložnost, da svoje znanje, ki ga že imajo na tem področju, še nadgradijo in izpopolnijo ter tako obogatijo svojo pedagoško prakso. Revija Vzgoja in izobraževanje, pomlad 2016 Nekaterih člankov nam v jesenski številki revije Vzgoja in izobraževanje 2014 ni uspelo objaviti, nekateri pa so nastali v vmesnem času, zato nas veseli, da lahko del tokratne revije Vzgoja in izobraževanje zopet posvetimo področju formativnega spremljanja, ki prinaša veliko obetavnih in odličnih primerov iz prakse poučevanja, ki še posebej premišljeno podpirajo kakovostno učenje. Zakaj načela formativnega spremljanja uvaja v šolsko prakso vse več razvitih šolskih sistemov v Evropi in po svetu? Raziskave dokazujejo, da formativno spremljanje prispeva k večji kakovosti učenja in poučevanja ter boljšim učnim dosežkom. Ključni element formativnega spremljanja so kakovostne povratne informacije, ki spadajo med najmočnejše orodje za izboljšanje učenčevih dosežkov. Izkušnje in najnovejši izsledki raziskav kažejo, da z vključitvijo učencev v uravnavanje lastnega učenja (načrtovanje, sooblikovanje kriterijev uspešnosti, samovrednotenje in vrstniško vrednotenje) in s spodbujanjem sodelovalnega učenja učenci postajajo bolj aktivni v procesih pridobivanja znanja, prevzemajo večjo odgovornost za svoje učenje ter postanejo soustvarjalci vzgojno-izobraževalnega procesa in njegovih rezultatov. 2 - 2016 - XLVII