Inserati »e sprejemajo in velj& tristopna vrsta: 8 kr., če se tiska lkrat, n ii ii ii 2 >, „ „ „ ,, 3 ,, Kolek (štempolj) rnese vselej SO kr. Pri večkratnem tiskanji se cena primerno zmanjša. Roko pisi ■e ne vračaj j, nefrankovana pisma se ne sprejemajo. Političen lisi za slovenski narod. Velja (lo konea tekočega leta po pošti in v Ljubljani na mesec.....— 80 „ posamezne številke po — 7 ,, Vredništvo je na stolnem irj/a'J i luš. St. «84. L A Naročnino pršema opraviAvjja 'administracija) in ckspediJ^VC*'-Blaznikovi ti.karnici na Br.-ju^ f**" Izhaja po trikrat na teden in sieer v torek, četrtek in sabojo* Mludočeski poslanci. i. Bralcem „Slovenčevim" je znauo, da se je napravil med češkimi poslanci ,.razkol", 28 jih je odložilo mandate za deželni zbor, ker niso zadovoljni z dosedanjim ravnanjem državno-pravne češke opozicije, in ne hote več politike pasivne, ampak aktivno. Ta razkol je važen in jako pomenljiv. Poglejmo, kakošen je njegov začetek in pomen. Pri zadnjih volitvah v državni zbor so se na Češkem pokazale nove prikazni. Alfons Št'astny iz Padarova je dal na svetlo knjižico, v kteri Čehe spodbada, da naj popuste svojo dosedanjo politiko, da naj se odrečejo historičnemu pravu češkega kraljestva in boju za staroveko pravo, ter se poprimejo politike prospešnosti (oportunitete). Razvipiti Št'astny je ljubček čeških liberalcev, in nekteri češki listi so teh misel, da jc Št 'astn v le posredi k mladočeske, da je rog, na kterega mladočehi trobijo med češki narod „na napačnem potu srno, vračajmo se!" da je 011 dal le firmo, mladočehi pa nauke. Ako je temu res tako — razkol med češkimi poslanci to potrjuje — tedaj ima dotična knjižica velik pomen. To nasvetu padarovskega preroka — to ime si je Št'astny (kar se pravi po slovenski: Srečni) srečno pridobil v čeških listih — naj bi se odvrgel boj za pravo, za ktero se je.devet sto let dajala kri in premoženje; odvrže se naj boj za pravo, ktero so protivniki češke narodnosti tri sto let zatirali, pa ga vendar niso mogli zatreli, in ktero češki narod zadnjih 13 let tako krepko brani; — odloži se naj boj za pravo, ktero je pri vseh volitvah tako na- vduševalo češki narod, ktero naj se pa zdaj vrže med staro šaro. In zakaj naj bi češki narod popustil boj za historično pravo? Razloga sta dva. Prvi je, pravi padarovski prerok, ker historičnega češkega prava več ni. „Macht geht vor Recht !'• To geslo so si češki liberalci izposodili od Bismarka in ga hvalisajo ua pogubo češkega naroda. Prerok modruje tako-le: „Česko kraljestvo ni samostojno, izgubilo je svojo moč, izgubilo je tedaj tudi svoje pravo." Ali niso češki liberalci zvesti učenci Bismarkovi? Čehi — sami Čehi vže imenujejo svoje pravo strohnelo cunjo! Dunajski židovski listi naj bodo veseli, da so se njih pesmice naučili celo trdo, glavi Čehi! Drugi razlog, nadaljuje prerok, je pa ta, ker ta boj ni le boj za češko pravo, ampak tudi boj za vsako historično pravo, za pravo fevdalizma in klerikalizma. ..Danes, pravi ljub ček mladočehov, imamo pred rokami vže boj za ohranjenje fevdalcem raznih njih predpra-vic, boj za ohranjenje poprejšnje vlade cerkvene v šoli in državi in samosprava češkega kraljestva ima biti le posredek k ohranjenju pravic in upljiva fevdalcev in klerikalcev". Ker so mladočehi s svojim Št'astny-m sprevideli, da se sedanji boj bojuje za vsako pravo tako češko, kakor fevdalno in klerikalno: sklenili so nič več ne bojevati se za ..jezuitovstvo;" rajše popuste še svoje historično pravo, kakor da bi se dalje hoteli vleči in potiskati voz državnopravne opozicije. — Lepa je tal Večje je njih sovraštvo do katoliške cerkve, kakor pa ljube/ n do prava češkega kraljestva! „Vlast-110 svoje pravo hote zagnati med zastarelo šaro, samo da se jiui ne bi bilo treba družiti z nemškimi in drugimi pravnarjil" In ker so Staročehi „celi" pravnarji, ki se ne poganjajo le za pravo češkega kraljestva, ampak tudi za pravo fevdalcev in klerikalcev1, zato proč ž njimi! Mladočehi naj odlože boj za historično pravo, kterega ni več, prevzemo naj vodstvo češkega naroda, zapišejo naj liberalizem na zastavo, odpahnejo naj od sebe vse pravničarje, sklenejo naj se z nemškimi liberalci in tako združeni prekucnejo zvrhano nadvlado ..jezuitovstva!" Kakošen dobiček pa se za to obeta Čehom? Prerok prerokuje: „In vidite — pravi — da se potem vsaj del Nemcev „neinara" k naiu nagne in nam ne odreče ravuopravnosti". Take nasvete daje padarovski prerok. Mladočehi naj se tedaj odtrgajo od pravnar.->kih Staročehov, prevzemo naj vodstvo češkega naroda, popuste naj boj za historično pravo, pobratijo naj se z nemškimi liberalci, da liberalizem dobo zvrhano nadvlado, in nemara Čehi za to pomoč dobodo kako politično pravo I — Bravo, prerok! Za tem prerokom, kakor se sluti, čepi mladočeska stranka. Čudovita zveza med prerokovan naukom in mladočeskim početjem potrjuje to slutje. Razvpiti sodelavec liberalnih „Narodnih Listov" — čuje na ime Barak — je na lastno pest začel kandidirati, brez dogovorjenja s Palackim in Riegerom, ter je storil začetek s povzdigo češkega liberalizma. Ali pal je. kakor je dolg in širok! Češki narod ni hotel poslanca, ki nima staro-českega pravnarskega programa. (Enako je bilo pri nas Slovencih. Zarnik jc letos na svojo pest kandidiral kot zastopnik liberelizma in je — pal.) Pri volitvah so Mladočehi delali in 'glasovali rajše za ustavovernega liberalca, kakor pa za takega kandidata, ki bi se bil poganjal za češko in cerkveno pravo. Če je treba, postrežem s fakti. (Mladoslovenci imajo tudi geslo: Rajše ustavoverca, kakor pravničarja. Vide listek. Nekaj o „omikiu. V današnjem času, kojemu jc geslo: napredek, napredek' sc mnogo sliši o omiki. Slehern napenja vse moči, da dospe na vrhunec omike, doseže ovo zaželjeno osvrho, koja mu je uzor vsega početja. Od nap isih do najnižjih krogov vse govori o omiki, in z nekako strastjo vse hrepeni po nji in se podviza ne zaostati v tem tekmovanji. Ponosen je mars -kteri, da mu je osoda ugodila živeti v tem srečnem, blaženem devetnajstem stoletji omike in prosvete; zarad tega bodi dovoljeno nam spregovoriti nekaj malega o omiki, in sicer, „kaj je podlaga omiki in knkošna so sredstva dospeti do omike v pravem pomenu besede". Beseda „omika" nam služi v prenesenem pomenu; mikati se pravi predivo na grebenu gladiti, čistiti in ločiti pezdirje kodelj od po-vesma. Človek torej, ki si čisti pojmove, gladi jezik, značaj, družljivo vedenje, kojemu sta pravica in resnica uzor, zove se omikaneem, skupnina teh lastnost pa „omika>'. Če bi pri-spodobili ouiiko, bi rekli, da je drevo, ktero poganja svoje korenine v trdo, rodovitno zem-lio, ktero na vse kraje razprostira veje. mladike in ktero in taki podlagi stoji, da ga najhuji orkani ne premaknejo, ne podero. Pa iuia li tudi omika lako nepremakljivo iu strpljivo stajalo? Dal iina ona ga. in to jc verstvo. Verstvo je pri vsiii narodih zrcalo iu sve-dok, je ii se omika tnanje ali bolje razcvetala in scvetla; je tiota prikazen, po kteri se ima narod ceniti in nad druge povzdigovati. Pogled na njegove verske misli, mnenja, navade, uravnave, to je jedro njegove dušne delavnosti. Iz tega stališča se spoznavajo vse njegove ua-redbe. Mora se ozir jemati, kaj so mu bogovi predstavljali, kak vpljiv je imela vera ua njegovo srce in njegov duh, ter kako si je po tem potu vlastni in javni živelj vstrojil. Poglejmo na obče preslavljani grški narod. Grško verstvo je izvir človeškega duha, ter je tako vpljivalo na narod, da nijeden vesten zgodovinar ni v stanu razumeti njegove zgodovine, če verstvo v nemnr pušča. Hclenec je pripisoval kakošnemu bogu vse, kar ga je obdajalo. zadevalo, dozdevalo se inu velikansko, znamenito, koristno ali škodljivo, veličastno, mogočno itd. A kar je poseben razloček od drugih narodov, Grki nijso pobogovili reči same ob sebi, ampak so le spoznavali v nji nekaj božjega z ozironi na nj»>n izvor. Groin, blisk, tmina, mesec, juterna zarja, noč itd. mu nijso bili bogovi (?), le vstvarjenja bogov. Grško verstvo je verstvo vglajeno, a strinja se s grško domišljijo, ter se je enako rasteči kali iz-cimilo iz nekega potrebnega, naravnega tvora, pak da je že samo ob sebi nekaj po svoje dognanega. Zarad tega ima za vsakega izob- Celje in Brežice.) Po mislih liberalnih Čehov (in Slovencev) se ne sme voliti pravnar, ker se poganja za pravo vsestransko. Padarovski prerok sme biti vesel! Njegovi nauki prodirajo. Mladočehi se pripravljajo na razkol, na odstranjenje pravnarjev! (Dalje prih.) Politični pregled. V Avstrijskih deželah. Ministcrski svet je Glaserju. Lasserju in Stremajerju naročil, da pretresujejo verske postave, ktere se bodo meseca januarija dr žavnemu zboru predložile. Pismo, v kterem so mladočeski poslanci deželnemu zboru naznanili, da se odpovedo poslanstvu, ima 28 podpisov. Na pismu, ktero so bili poslali „Narodnim listom", bilo jih je pa 29. „Politik" vč povedati, da ta raz loček prihaja od tod, ker je bil na pismu odločenem za „Narodne liste" podpisan tudi Aleks. Vrba, ki je pasvojim volilcem razodel, da onoine-ujega pisma ni ne podpisal, ne podpisati ukazal. Tirolski cesarski namestnik grofTaaffe si močno prizadeva, da bi na dan spravil novo liberalno šolsko postavo. V vsih deželnih zborih, kjer je federali stična stranka le količkaj izdatna, oporekuje se vpeljavi državnih neposrednih volitev. V kranjskem deželnem zboru se tak protest, kakor so „Novice" povedale, ne misli vložiti. Nevarno je sicer res, staviti tak predlog, odkar je dr. Bazlag pri adresni debati v državnem zboru rekel, da on in njegovi tovarši stoje na podlagi ustave. Vendar pa mislimo, da bi ne bilo odveč, če bi tudi naš deželni zbor oporekal neposrednim volitvam, in za drugimi zbori ne zaostal. Dr. Razlag in njegovi tovarši bi imeli priliko pokazati, kako umejo postavno stališče, ktero so v državnem zboru povdarjali. Ogrska komaj 6 let oskrbljuje sama svoje zadeve in je že v tem malem času skoraj vse zagospodarila; po proračunu, kterega je denarni minister te dni poslancem predložil, znašal bode dolg za 1. 1874 okoli 41,627.320 gold.; razun tega ostalo jim je še za 1. 1873 dolga 30,709.175 gold. Mnogo teh denarjev požre ogrska honvedska armada, in vendar se je zboru 13. t. m. predložila postava, naj se še za nekoliko batalijonov pomnoži. Pričakovali so tudi, da bode v ti seji Szlavy odgovoril na Tiszivo interpelacijo o ministcrski krizi, pa prevzel Lad. Korizmics, Zichy pa bode oskr boval ministerstvo kupčijsko in komunikacijsko, od kterega se bode ločil kmetijski oddelek. Vnanje države. Praska. Zbornica posiancev je zopet vo lila dosedanje predsedništvo in sklenila k sejam ne pripustiti severno - šlezviških poslancev Ahlmena in Krygera, dokler ne prisežeta na ustavo. — Vlada je Paderbornskemu škofu, dr. Martinu, zaprla vse dohodke. Švica. Bernska vlada se je pri Lucernski pritožila zastran škofa Laehata, ker je mislila, da mu bode tudi Lucernska vlada pot pokazala. Pa to se ni zgodilo; le to je izrekla, da pismo do švicarskih škofov, v kterem izobčuje od vlade imenovane juraške duhovnike, je čin vnanje jurisdikcije, ktere pa nima v kantonih, ki ga ne pripoznavajo. — „Genfer Correspon-denz" je včeraj nehala izhajati. Francoski prezident Mak Mahon spremenil jc smrtno kazen Bazaine-ovo v dvajsetletni zapor. Brž ko ne ga bodo odpeljali na otok sv. Marjete pri Cannesu na srednjem morji. Tudi mu je Mak Mahon spregledal šege, ki se gode pri odstavi in ki obstoje v tem, da se obsojencu vpričo deputacij raznih vojaških od delkov odtrgajo vojaška častna znamenja in zlomi njegov meč. V pismu, v kterem so mu sod niki prosili pomiloščenja, so neki rekli, da so kot sodniki morali ravnati po postavi, da je pa Bazaine prevzel poveljstvo v strašno neugodnih okolišinah. in da armada ne more pozabiti služitev prostovoljca od leta 1831. — Bazaine je Mak Mahonu poslal pismo, v kterem pravi: „Spominjali ste se časov, ko sva skupno domovini služila in bojim se, da je Vaše srce bilo močnejše od ozira na državo. Brez težave bi bil umrl, ker je od sodnikov stavljena prošnja za pomiloščenje oprala mojo čast." — Ko se je v Parizu zvedila sodnijska razsodba, bili so ljudje splošno mirni, le na zahodnem kolodvoru jih je nekaj bilo, ki so zvedevši to novico zaklicali: bravo! Pa občinstvo se za to ni zmenilo. V seji narodne skupščine od 9. t. m. napovedal je znani katoliški poslanec, general du Temple, interpelacijo o imenovanju novega poslanca pri laškem kralju, ki bode prišla še ta mesec v obravnavo. Spanjska. V provinciji Orensi so se ru-dečkarji vzdignili proti vladi in jih je 400 pridrlo v mesto Vevabollo, kjer so požgali vsa Szlavy je bolan, in ga ni bilo v zboru. Eni|pisma. Mestni svetovalci so jim komaj ušli. listi pravijo, da bode denarno ministerstvo |— 10. t. m. bil je pri Berastevni hud boj med —— raženca neko posebno mikavnost, nagon; zarad tega je še vedno nepotekljiv vir pesnikom in umetnikom razne vrste. Na ta način je gojilo verstvo pesništvo, ktero je pri Grkih poganjalo tako lepo kal, se razcvetalo, cvetelo, a tudi dragoceni sad obrodilo. Gojilo je različne umetnosti, s kterimi so se Grki zelo pečali, pa tudi visoko stopinjo dosegli. Fidijeva najkrasneja slika je bila „olimpijski Jupiter". Kazala jc vsomogočnost, modrost; mislimo „očeta bogov in ljndi". Snov je vzel iz I. speva Ilijade, kjer Jupiter Tetidi z glavo prikima, da ji bode prošnjo spolnil. Podoba je takim vti-skom na slehernega vpljivala, da se je v obče rekalo, Fidija je bil v nebesa zamaknjen, ali se mu je Jupiter prikazal in razodel. Umreti in ne videti „oliinpijskega Jupitra", bila je velika nesreča. Iz rečenega sledi, daje verstvo celi grški omiki temelj, na kterem so se do-prinašala veličastna še sedaj občudovana dela. Ozrimo se nekoliko na Ilimce. Njihovo verstvo je le nadaljevanje, le vcjica grškega. Bilo je sidro mogočni državi, bogočastje se je razprostiralo na poljedeljstvo, ktero je najmoč-neji faktor državljanske moči in blagostanja. Rimci niso bili telesni malikovalci. Njih božanske podobe v dičnih tempeljnih in doma, jim niso bile bogovi, nego le slike bogov in boginj. Ker so ob darovanjih gostili svojo družino, rodbino, sosede in prijatelje, so se s tem vko-reninjevale soseščina, priljudnost in prijaznost. Verstvo je bilo vzrok zidanja mnogih krasnih tempeljnov, v kterih so se bogovi slavili. Rimski pesniki so zajemali svojim pesniškim umotvorom snove iz vrelega izvirka verstva. Kaline narode zadeva, bili so manj ali bolj omikani, naobraženi, kakoršne pojmove so najmre imeli o višem bitji, ali v kakoršnem cvetu se je verstvo pri njih nahajalo; da je to istina, nam svedoči občna povestnica. (Dalje prih.) 5000 Karlisti in 15000 republikanci pod vodstvom generala Morionesa; Karlistov je padlo okoli 300 mož, republikanci, ki so si pri tem boji odprli pot proti Tolosi, pa so jih zgubili še več. Boj se bo kmalo zopet pričel. Knska je mir sklenila s Kivo. Del dežele ob desnem bregu reke Amudarje odstopila je emiru iz Bokare. Turška. Komisija za vravnavo prevožnine skoz Sueški kanal je določila, da se bodo ladije merile po Donavski sistemi, ter po 3 franke več plačevale, razun vojnih ladij in tistih, ki so obložene s podtežo (balast). Če znaša skupna teža 2,100.000 ton, se zniža nadplača za 50 centimov; za vsakih 100.000 ton dalje se zniža zopet za 50 centimov, in če znaša prevož-nja 2,600000 ton, odpade popolnoma. Poseben odsek bode izdelal poročilo, ki se bode menda v četrtek podpisalo. Itumlinska zbornica je volila odsek 7 udov, kteri ima preiskovati opravilne in denarne zadeve občine Bukareške; 13. t. m. se je pa zbornica sklenila. Perzija je razdrla pogodbo z baronom Reuterjem, ki je prevzel izdelavo vsih tamo-šnjih železnic. Reklo se je, da Reuter ni spolnil stavljenih mu pogojev. Nek telegram iz Londona pa poroča, da je Reuter te pogoje natančno spolnil, in da le ni hotel sprejeti nekterih prenaredeb o podeljeni mu koncesiji, ktere je Perzijska vlada od njega tirjala. Iz Amerike se poroča, da so že podpisane pogodbe o vrnitvi „ Virginius-a"; pri življenji ostali jetniki in ladija se bodo danes izročili zaveznim državam. — Generalkapitan Jouvellar je izdal proklamacijo, v kteri opominja ljudstvo, da naj bo mirno, sicer bi nastala vojska, v kteri bi jim Španjska ne pomagala. — Kongres je dovolil 4 milijone dolarjev za prestroj mornarstva ter je v vsem potrdil vladiao vedenje o zadevi Kubanski. Iz državnega zbora. Skupna vloga 33 Čeških državnih poslancev, ki se je očitno brala 10. t. m. v zbornici poslancev, se glasi: Visoko predsedništvo! Priznavaje pravice in stan posameznih kraljestev in dežel in pa v zavarovanje njihove skupne državno-pravne zveze so dali Njihovo c. kr. apost. Veličanstvo najvišji diplom 20. oktobra 1860. V I. člauu tega diploma so cesar izrekli, da pravico postave dajati, spreminjati in odpravljati bodo Njihovo Veličanstvo in Nji hovi nasledniki vživali le s sodelavnostjo postavno sklicanih deželnih zborov, oziroma, državnega zbora, v kterega imajo deželni zbori pošiljati število poslancev, ktero so odločili Njihovo Veličanstvo. S tem članom je bilo tedaj priznano in izrečeno, da od dne razglašenja tega previšnjega diploma imajo podvito pravico postavodajanje cesar z deželnimi zbori, oziroma s poslanci deželnih zborov vsih kraljestev in dežel v državnem zboru zbranimi vred. Najvišja diploma proglasila se je za stanovitno nepreklicljivo temeljsko državno postavo, shranila se je v deželnih arhivih vsib o 5% . 73. 73,— Sedmogradske po 6% 74. Delnice (akcije). Naeijonalne banke ... # t , 988.— 990.— 106.— 106 50 Kreditne akcije . . . • 239.— 239.50 Nižoavstr. eskomptne družbe . 890. - 895,— Anglo-arstr. banke Srečke (lozi) Kreditne po 100 gld. A. V. . 172.- t'2.50 Tržaške ,, 100 ., k. d. . —.— 117.— »1 v 50 „ >> ■ —.— 63.— lindcnske ,, 40 gld. a. v. . 23.50 24.— Palmove „ 40 „ H ii • 34.— 36. — 1'alffi-jeve ,, 40 „ n • - .— 22. Clary-jeve ,, 40 „ ,1 i' . 31.50 .12.- St. Genois ,, 40 ., >» ii • 22 50 21.50 VVindischgrKtz-ove ,, 20 „ n o • 20.50 21.50 Waldstein-ove „ 40 „ (i ii * 21. 2.3.- Srebro iu zlato. 5.36 5.37 9.08 9.09 108.75 109.—