Tema meseca SPREMEnJEn o BRAZEc ZA PRIJAVo PoŠkoDBE PRI DELU Tatjana Kofol Bric* specialistka socialne medicine IZVLEČEK Prijavljanje poškodb pri delu ima več namenov. Različni uporabniki podatkov so se pred desetletji uskladili glede enotne vsebine poročanja, ki jo je podpiral tudi en sam obrazec ER-8. Vsebina obrazca je posodobljena in prilagojena potrebam razvoja preventivnega delovanja za večje zdravje in varnost pri delu. Naslanja se na poenoteno metodologijo evropske statistike poškodb pri delu, ki se v Sloveniji postopno uvaja že nekaj let. Največja sprememba je s pomočjo šifrantov podrobno opredeljen opis okoliščin in vzrokov za nastanek nezgod, ki so povzročile poškodbe delavcev. Povzete so najpomembnejše informacije o prijavljanju poškodb pri delu in zakonski okviri prijavljanja. Ključne besede: poškodbe pri delu, obrazec za prijavo, zakonske podlage. ABSTRACT Reporting accidents at work is multipurpose. Decades ago different data users had made consensus on unified set of variables reporting, supported by only one form ER-8. Contents of the reporting form is now renewed and adapted for future needs of preventive work for better health and safety at work. It is based on harmonised methodology of European statistics of accidents at work, gradually introduced in Slovenia through last decade. In detail description of circumstances and causes for accident at work leading to injury of a worker, provided through classifications, is the main change of the reporting form. Key information about reporting accidents at work and legal basis for reporting are summarised. Key words: accidents at work, reporting form, legal basis. Od januarja letos je uporabnikom na voljo spremenjen obrazec Prijava poškodbe pri delu, ki zaradi lažje prepoznavnosti ohranja tudi oznako ER-8. kdo potrebuje podatke o poškodbah pri delu? Iz prakse vemo, da podatke zahteva in uporablja več različnih institucij, od katerih vsaka deluje na svojem področju. Za jasnejši vpogled v sistem je treba vedeti, da se podatki uporabljajo za različne namene. Pri tem moramo kot najpomembnejši izpostaviti administrativno in statistično rabo podatkov. O prvi govorimo, ko gre za vodenje upravnih postopkov, izvajanje dejavnosti za posameznika, ukrepanje na ravni posameznika ali določene institucije. Oceno pojava, pogled na problematiko v širšem okolju, ki ne izpostavlja posameznika, opredelimo kot statistično rabo. Statistični podatki o poškodbah pri delu izhajajo iz administrativnih podatkov. Desetletja je prijavljanje za potrebe inšpekcije dela, zdravstvenega in socialnega zavarovanja ter zdravstvene statistike potekalo na usklajenem obrazcu ER-8. Vendar pa je časovni zamik od prijave do razpoložljivosti podatkov oviral učinkovito delovanje inšpektorata RS za delo. Od leta 2004 se za poročanje inšpektoratu za delo uporablja obrazec Prijava nezgode pri delu, kije objavljen na spletni strani inšpektora- * Avtorica je specialistka socialne medicine. Zaposlena je na Inštitutu za varovanje zdravja RS, kjer se ukvarja z vsebinami zbirk statističnih podatkov in epidemiološkimi analizami zdravja aktivne populacije. 10 ta, kamor ga mora delodajalec takoj po nezgodi poslati. Delodajalci imajo poleg prijavljanja tudi dolžnost sami voditi evidence o poškodbah pri delu in jih uporabljati za ukrepanje za večjo varnost. Na področju zdravstvenega in socialnega zavarovanja, kjer poškodba pri delu prinaša dodatne pravice, se podatki zbirajo na zavodu za zdravstveno zavarovanje Slovenije. Mednje spada tudi izvod obrazca, ki ga osebni zdravnik hrani v pacientovi kartoteki in je del medicinske dokumentacije za odločanje o podaljšanju zadržanosti od dela pri imenovanem zdravniku zavarovalnice in v postopkih priznavanja pravic na zavodu za pokojninsko in invalidsko zavarovanje. Pot podatkov se od tukaj nadaljuje, da zadovolji še potrebe državne statistike in omogoči raziskovanje pojava poškodb pri delu. Inštitut za varovanje zdravja RS in zavodi za zdravstveno varstvo, ki sodelujejo pri kontroli podatkov, si prizadevajo pridobiti čim popolnejše in natančnejše podatke, katerih glavni namen je prepoznavati problematiko poškodb pri delu. Na osnovi prepoznavanja je potem možno predlagati ukrepe in jih udejanjiti, da bi zmanjšali poškodbe pri delu v različnih sektorjih. Med tistimi, ki potrebujejo statistične podatke, prepoznavamo državne organe, institucije javnega zdravja, strokovnjake in raziskovalce na področju medicine dela, varnosti in zdravja pri delu ter drugih strok. Med obveznosti upravljavca statističnih podatkov sodi tudi objavljanje podatkov in njihovo posredovanje mednarodnim institucijam. Uporabniki podatkov o poškodbah pri delu so Evropski statistični urad, Organizacijaza ekonomsko sodelovanje in razvoj, Svetovna zdravstvena organizacija, Mednarodna organizacija dela, itd. katere poškodbe prijavljamo na obrazcu Prijava poškodbe pri delu? Poškodba pri delu je nenaden pojav med delom, ki pripelje do telesne ali duševne škode. Sem spadajo tudi zastrupitve in namerno poškodovanje s strani drugih oseb. Izključene so namerne sa-mopoškodbe in poklicne bolezni. Prijaviti je treba poškodbo, ki je v zvezi z opravljanjem dela ali dejavnosti, na podlagi katere je poškodovanec zavarovan, ne glede na to, ali je nastala na delu, službeni poti ali na poti na delo ali z dela, in zahteva vsaj en dan odsotnosti z dela. Poleg splošnih opredelitev zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju izpostavlja še nekatere posebne situacije (nenadna obolenja zaradi izpostavljenosti na delovnem mestu in poškodbe na poti, ko obiščemo zdravstveno službo). čemu so namenjeni podrobni podatki o nastanku nezgode? S podatki o delovnem procesu je mogoče razvrstiti najnevarnejše delovne procese, ki jih je lahko v eni panogi Delo in varnost 52/2007/1 Tema meseca več, ali pa se isti nevarni delovni pro- opredeljeno poročanje za zdravstve- socialnega in zdravstvenega zavaro- ces pojavlja v več panogah. Zaporedje no statistiko na inštitut za varovanje vanja in družbo kot celoto? Končni cilj dogodkov ob nezgodi lahko rekonstrui- zdravja RS. Redne in razvojne naloge vseh prizadevanj je zmanjšati poškod- ramo s serijo treh podatkov, ki oprede- na statističnem področju so vključene be pri delu. Rezultate na naštetih in dru- lijo posebno aktivnost v času nezgode, v srednjeročne in letne programe stati- gih področjih je mogoče doseči le ob vzrok nezgode in način poškodbe. Z stičnih raziskovanj, kijih pripravljajo po sodelovanju vseh vpletenih. vsakim od njih posebej lahko poveže- zakonu o državni statistiki. mo materialni dejavnik, to je predmet, Zavod za zdravstveno zavarovanjeSlo- viri: orodje, stroj, snov, s katerim je delavec venije ima po zakonu o zdravstvenem delal, ko je prišlo do nepredvidenega varstvu in zdravstvenem zavarovanju 1. Direktiva sveta Evropske gospo- dogajanja, v katerega je bil vključen na področju zavarovanja za izvajanje darske skupnosti o uvajanju ukre- isti ali drugi materialni dejavnik. Ta ne- obveznega zdravstvenega zavarova- pov za spodbujanje izboljšav var- predvideni dogodek je sprožil poškod- nja s pravilnikom predpisane listine in nosti in zdravja pri delu. Document bo telesa, v katero je bil vključen isti ali obrazce, med katere spada tudi prijava 89/391/EGS dated 12. june 1989 drugi materialni povzročitelj. Zaenkrat poškodbe pri delu. 2. Draft Regulation of the European v državi spremljamo podatek o enem Poročanje inšpektoratu za deloje krov- Parliament and of the Council con- samem materialnem povzročitelju, ki no urejeno z zakonom o varnosti in cerning Community statistics on je najtesneje povezan z načinom po- zdravju pri delu, v veljavi pa so tudi sta- Public Health and Health and Sa- škodbe ali vzrokom poškodbe. rejši pravilniki, ki so podrobneje dolo- Tako dobimo podatke, ki so v pomoč čali način in vsebino poročanja. Zakon pri preventivnih ukrepih na področju nalaga delodajalcem obveznost, da varne ureditve delovnih mest in organi- vodijo številne evidence o varnosti in zacije dela. Načrtujemo lahko posebne zdravju pri delu, za upravljavce katerih ukrepe za delo z določenimi materiali, so določeni z zakonom o evidencah na orodji in stroji, ki se kažejo kot bolj ne- področju dela in socialnega varstva. varni. S povezavo z evropsko statistiko fety at Work, European Commission - Eurostat 2006; Doc. Eurostat/ F0/05/DSS/9/2/EN (zakonodajni postopek) 3. European Statistics on Accidents at Work, Methodology, 2001 edition. Luxembourg, European com- poškodb pri delu bomo imeli možnosti več informacij munities, 2001 primerjave z drugimi v širšem prosto- 4. Letni program statističnih razi- ru, po posameznih panogah in po- Podrobnosti o tem, kako prijaviti po- skovanj 2006, Uradni list RS, št. drobnih okoliščinah. Delež Slovenije z škodbo pri delu in kako izpolniti obra- 99/2005 in 46/2006 manj kot 30 000 prijavami je neznaten zec, si lahko preberete na spletni strani 5. Pravilnik o listinah obveznega zdra- proti štirim milijonom letno prijavljenih www.ivz.si/poskodbe_pri_delu. vstvenega zavarovanja, Uradni list poškodb pri delu v Evropski uniji, zato RS, št. 129/2004 bomo ob skupni metodologiji v doma- Odprta vprašanja in nadaljnje 6. Resolution concerning statistics če okolje lažje prenašali rezultate tujih delo of occupational injuries (resul- raziskav in predloge ukrepov. Ob vsebinskih spremembah statistič- ting from occupational accidents), nega raziskovanja se zastavljajo vpra- adopted by the Sixteenth Internati- zakonske podlage šanja, kako organizirati in racionalizirati onal Conference of Labour Statisti- V različnih sektorjih in institucijah po- poročanje, da bo za prijavitelje enostav- cians, Geneva; 6-15 oktober 1998 trebujejo podatke o poškodbah pri delu no in hkrati učinkovito za vse uporabni- 7. Srednjeročni program statističnih tudi zaradi zakonodaje, ki predpisuje ke, kako izboljšati kakovost poročanja raziskovanj 2003-2007, Uradni list prijavljanje poškodb pri delu tako na in dobiti podatke od samozaposlenih in RS, št. 10/2003 področju varnosti in zdravja pri delu, malih podjetij, kjerje pozitivnih spodbud 8. Zakon o varnost in zdravju pri delu, zavarovanja in državne zdravstvene za poročanje manj. Kako omogočiti po- Uradni list RS, št. 56/1999 statistike. vezovanje z drugimi bazami podatkov, 9. Zakon o zbirkah podatkov s podro- Tako je v zakonu o zbirkah podatkov da bo izvedljivo ocenjevanje bremena čja zdravstvenega varstva, Uradni s področja zdravstvenega varstva poškodb pri delu za delodajalce, sistem list RS, št. 65/2000 Bronasti pokrovitelj revije Delo in varnost Poslovna skupina Sava Delo in varnost 52/2007/1