Jasni se! (Po III. počitniškem pedagoškem tečaju Pedagoške centrale v Mariboru) (Konec.) »Mogoče se kdo čudi, da zavzemam danes drugačno stališče do strnjenega pouka in računstva v sodobni šoli, kakor sem ga pred leti. Človek se razvija in dobiva drugačne poglede,« je nekako zaključil ravnatelj Franjo Fink svoja temeljita izvajanja o »novih poteh v začetnem računskem pouku«. Postavil se je na stališče, da je strnjeni pouk podlaga sodobnemu računskemu pouku. Računsko pojmovanje in razumevanje je graditi na zakladu, ki ga učenec prinese s seboj. Za marsikoga je bila nova trditev, da dobi otrok prej in laže pojem števil 2 in 3. pojem 1 šele pozneje kot podatek kontrasta. Otrok šteje smiselno in ne abstraktno. Tudi ne sega njegova številčna vrsta le do gotove meje, n. pr. 20, temveč mnogo delj, kakor daleč pač zna šteti (v čeških poskusnih šolah računajo do 100 in preko, a brez prehodov preko desetic). Predavatelj navaja po dr. Kollerju (Der neue Weg im ersten Rechenunterricht), ki je razširil delo Kiihnela (Neubau des Rechenunterrichts), napake sedanjega računskega pouka: Ne ponazorujmo z umetnimi nazorili (simboli), temveč z resničnimi in stvarnimi predmeti! Pozabljamo, da je v otrocih neka sila, samoddavnost, ki jo je treba sprostiti, pozabljamo pa tudi, da otroci že poznajo številno vrsto. Najtežja je pa napaka, da združujemo preveč težkoč v eno časovno obdobje: pojem števila, obrazec in še operacije s formulami. Te posamezne težkoče treba razčleniti, dati možnost razvoja. (Pojem enačbe, n. pr. 4 + 2 = 6, šele v 4. mesecu). Sodobno šolsko delo zahteva razumevanje, ne le dril, a danes ni v naših šolah ne drila in ne razumevanja. Učitelj mešč. šole Janko Pirc je govoril o uporabi projektov v računskem pouku in o geometrijskem predočavanju kot nazorilu pri računskih operacijah. V prvem delu je vzporedil metodo problemov in metodo projektov. Metoda prdblemov se njaslanja na miselno delo, znajti se v situaciji, naučiti otroka misliti, samostojno rešiti dano nalogo. Pobudo k mišljenju damo z vprašanjem, problemom. Računske uganke! Sumiranje raznih izkušenj usposablja učenca za računsko mišljenje. Nasprotno je pa metoda projektov produktivno delo. Delo organizirati, pričeti z uporabo in slediti produktivnosti šolskega dela. Ves pouk je skoncentriran na gotov objekt, zajame večje učne enote, a se v delu drobi prav za prav v posamezne probleme. Zanimiva so brla izvajanja o uporabi geometrijskih oblik v računskem pouku kot ponazorilu. V stvarnih primerih je predavatelj prikazal, kako se ponazori velikost števil, razmerja, Ulomke in posamezne operacije. Dajmo našemu šolskemu delu čim večjo pestrost in olajšajmo s tem delo učencem.