• Zbornik gozdarstva in lesarstva, 51, 1996, s. 27 - 42 GDK: 383:686.3 IZKORIŠČENOST PREVOZNOSTI GOZDNIH CEST KOT KAZALEC NJIHOVE POTREBNE KAKOVOSTI Igor POTOČNIK" Izvleček Prispevek obravnava prevoznost in izkoriščenost prevoznosti gozdnih cest v odvisnosti od intenzivnosti rab gozdnih cest. Trajanje in pomembnost rab sta v tesni povezavi, ki slabi z manjšo intenzivnostjo rab in oddaljevanjem od priključka na javno prometnico. Zato se morajo gozdne ceste razlikovati po kvaliteti vlaganj, ki se kažejo v trajanju normalne prevoznosti, vzdrževanju, tehničnih elementih, signalizaciji in opremi ter omejitvah režima rabe gozdnih cest. Ključne besede: gozdna cesta, transport, prevoznost gozdnih cest, kakovost UTILISATION LEVEL OF TRANSPORT CAPACITY OF FOREST ROADS AS AN INDICATOR OF THEIR REQUIRED QUALITY Abstract The paper concems transport capacity of forest roads and their utilisation level in relation to intensive use of forest roads. The duration and importance of use are· strongly correlated. This correlation weakens with lower intensity of use and greater distance from a junction with a public communication. Therefore, forest roads should differ in the quality of investments, which is reflected in the duration of normal transport capacity, maintenance, technical elements, road signs and road equipment, and limitations to the regime of the use of forest roads. Key words: forest road, transport, capacity of forest roads, quality 0 dr., asistent, Biotehniška fakulteta, Oddelek za gozdarstvo, Večna pot 83, 1000 Ljubljana, SLO • 28 Zbornik gozdarstva in lesarstva, 51 1 UVOD Gozdne ceste so pomemben del gozda in prav njihova kvaliteta (v najširšem smislu) v marsičem vpliva na kvaliteto gospodarjenja z njim. V večjem delu ' Slovenije so gozdne ceste zaradi naravnih razmer in ob primernem vzdrževanju normalno prevozne le (večji) del leta. V preostalem času je treba zagotavljati njihovo normalno prevoznost z zimskim vzdrževanjem, če so za to razlogi. Na potrebo po celoletni prevoznosti določenih gozdnih cest vplivajo njihove rabe. V prispevku bomo analizirali prevoznost in izkoriščenost prevoznosti gozdnih cest kot kazalec njihove potrebne kakovosti. Prevoznost gozdnih cest v letu nam kaže pomembnost gozdne ceste in predvsem pomembnost rab gozdnih cest. če so rabe pomembnejše in jih je več, tem bolj se prevoznost gozdnih cest v letu približuje celoletni rabi in obratno. Z raziskavo smo želeli ugotoviti, katere rabe so bolj in katere manj intenzivne v svoji rabi. Količnik izkoriščenosti prevoznosti gozdnih cest nam pove, koliko časa je dejanska prevoznost gozdnih cest v funkciji zadovoljevanja posameznih rab gozdnih cest glede na razpoložljivo prevoznost. Iz tega lahko sklepamo na potrebno kvaliteto stanja, opreme in prevoznosti gozdnih cest. Prevoznost gozdnih cest v letu . ' . , , , , , --------, .. .... , --- -.. _ .. -- , ..... • , I . Pomembnost rab gozdnih cest I I • • • , Grafikon 1: Načelna odvisnost prevoznosti gozdnih cest od pomembnosti rab gozdnih cest V raziskavi smo analizirali 15 najpomembnejših in najpogostejših rab gozdnih cest v Sloveniji, ki so bile osnova za širšo analizo (POTOČNIK 1996). Od tod izhajajo tako metoda dela kot tudi osnovni podatki. • Potočnik: Izkoriščenost prevoznosti gozdnih cest kot kazalec njihove... 29 2 REZULTATI 2.1 Odvisnost prevoznosti gozdnih cest od njihove rabe Upoštevali smo vse najpomembnejše rabe gozdnih cest relativnega ranga pomembnosti 1 in 2. Analizo smo izvedli po posameznih legah gozdnih cest v obliki regresijskih odvisnosti med skupno rabo gozdnih cest (izraženo v dankilometrih - dankm) in ustrezno prevoznostjo gozdnih cest. Rezultati so predstavljeni na grafikonu 2. Ugotovljene so visoke stopnje odvisnosti med pomembnostjo rab in prevoznostjo gozdnih cest. Vzrok je poleg naravne povezanosti tudi v tem, da smo analizirali le najpomembnejše rabe, ki praviloma v letu tudi najdlje trajajo. Najbolj ohlapno povezavo smo ugotovili pri četrtih in tretjih odcepih gozdnih cest. Najbrž ni naključje, ampak posledica dejstva, da se nekatere ( četudi relativno najpomembnejše} rabe pojavljajo krajši del leta, vsekakor pa manj, kot je nesneženi del leta. Z oddaljevanjem glavne izvozne ceste pomembnost večine rab pade pod raven, ko bi bilo treba npr. s pluženjem podaljševati naravno prevoznost gozdnih cest. Za glavne izvozne gozdne ceste, prve in druge odcepe, samostojne krake in tranzitne gozdne ceste velja, da le nekaj odstotkov variabilnosti prevoznosti gozdnih cest ni moč pojasniti z rabo gozdnih cest. Iz tega sklepamo, da se prevoznost gozdnih cest skoraj popolnoma prilagaja dejanskim potrebam rab. To kaže na racionalno zimsko vzdrževanje. Popolnoma nesmotrno bi bilo vzdrževati celoletno prevoznost gozdnih cest tam, kjer rabe gozdnih cest niso intenzivne vse leto. 30 Zbornik gozdarstva in lesarstva, 51 Glavna gozdna cesta Prvi odcep gozdne ceste 250000 T 200000 T 1 v = 1.2658x + 317 .39 • i 200000 .j. R2 = 0.9852 1500001 e i "E ,I! 1 .,. C 150000 f ·1: !!. ~ g 1 g 1 100000 + 1o 100000 l ;; o 1 C N o 1 ~ 1 Q. Q. 50000 + o o o 50000 100000 150000 200000 o 50000 100000 150000 Raba GC (dnikm) Raba GC (dnikm) Drugi odcep gozdne ceste Tretji odcep gozdne ceste 70000; y „ 1 .5677x • 386.01 . • 12000 , • 1 y = 1.943x • 21 0.58 60000 t 10000 + R2 = 0.944 e I ' .X 50000 1 c C 8000 + "!!. !!. u 40000 g j C, 6000 + ii 30000 t li 1 o o C j 20000 t N 1 ~ 4000 t l!! Q. 2000 l • 10000 + o o o 10000 20000 30000 40000 50000 o 2000 4000 6000 Raba GC (dnikm) Raba GC (dnikm) Grafikon 2: Odvisnost rabe in prevoznosti gozdnih cest • e 4 C :!!. g 'ii o C H i Q. ,-,otocmK: 1zKonscenost prevoznosti gozdnih cest kot kazalec njihove... 31 četrti odcep gozdne ceste 1800-,- 1600 y = 1.29R5x + 45.586 R2 c 0.7757 • o ______ ......,.._ _ __.. o 500 1000 Raba GC (dnikm) Tranzitna gozdna cesta 40000 T 35000 + 30000 T 25000 t ' 20000 15000 10000 5000 o o v = 1.3796x - 181.12 R2 = 0.9618 10000 20000 Raba GC (dnikm) 1500 • 30000 100000 T I soooo 1 f 60000 g 1 40000 f Q. Samostojni krak O 10000 20000 30000 40000 50000 Raba GC (dnikm) Grafikon 2: Odvisnost rabe in prevoznosti po legah gozdnih cest (nadaljevanje) Navedene ugotovitve veljajo za analizirani vzorec gozdnih cest (približno 1 /6 vseh gozdnih cest v Sloveniji), v konkretnih lokalnih razmerah pa lahko odstopajo od navedenih ugotovitev, na kar opozarja nekaj odstotkov nepojasnjene variabilnosti prevoznosti gozdnih cest. Manjša je nepojasnjena varianca prevoznosti gozdnih cest z rabo gozdnih cest, bolj verjetno je, da ugotovitve držijo tudi v lokalnih razmerah. • 32 Zbornik gozdarstva in lesarstva, 51 2.2 Izkoriščenost prevoznosti gozdnih cest Iz zbranih in obdelanih podatkov v raziskavi smo izračunali količnike izkoriščenosti prevoznosti gozdnih cest za vsako analizirano rabo in lego gozdne ceste. Rezultati so predstavljeni na grafikonu 3. Vse lege gozdnih cest skupaj Plan. koča Kmetijstvo LOYitče Vojska Policija Tranzit 89% 29% -- 57% 60% 63% 73% ~ """°: l 101% 98% Kmetije 1 N: Sport+R • 47% 27% 64% Turi:: 11 ~~~~~~~5!5%~&4~%':_._ ___ _ 0% 20% 40% 60% 80% 100% 120% Izkoriščenost prevoznosti (%) Prvi odcep gozdne ceste 61% • Lav. kol!Sa 81% ! Kmllija Nlbir Lov Sp,lt+R T.....,. Gozd~~~~~~~-~--+---< Plan. koča l KmetijSIW o L.ovišče Vojska J Policija Tranzn • Glavna gozdna cesta 35% 57% 49% 72% 64% 92% j l.OV. :: Vikend { 100% 100% o " Kmetije • Nabir LOv Spon+R Turizem 28% 70% 49"' 61% Gozd ~~~~~~~~~7~6"'~--;----, Plan. koča Kmetijstvo Lovišče Vojska Policija Tranzit Vikend 0% 20% 40% 60% 80% 100% 120% lzkoriščenosl prewzno51i (%) 44,c, 34% 44,C, 64% 71% 61% 68% .! lov. koča 83% l. Vasi Kmetije Nablr Lov Sport+R TuriDlm 49% 48% 61% 100% 93% 0% 20,C, 40% 60% 80% 100,C, 120% Izkoriščenost prevoznosti (%) Grafikon 3: lzkori~čenost prevoznosti gozdnih cest • t-'otocmK: IZKonscenost prevoznosti gozdnih cest kot kazalec njihove... 33 Tretji odcep gozdne ceste četrti odcep gozdne ceste Plan. koča 100% Plan. koča °" Kmetijstvo 40% Kmetijstw O% Lovišče 33% I..Dvišče O% Vojska 115% Vojska O% Policija 113% Polieija 0% Tranzit 60% Tranzit 0% o Vikend 82% Vikend C, g 100% m Lov. koča -17% J l.OII. koča 0% D 12 Vasi 0% vas, 0% Kmetije 100% Kmetije 100% Nabir -13% Nabir 30% Lov 56% l.oY 68% Spon+R 49% Spon+R 27"' Tu1izem 57% Turizem 0% Gozd 46% Gozd! 43% 1 1 1 1 1 0% 20% 40% 60% 80% 100% 120% 0% 20% 401', 60% 80% 100% 120% lzkoriičanost prevoznosti (%) IZkorištenoM pre.oznosti (%) Samostojni krak Tranzitna gozdna cesta .., Plan. koča °"' Plan. koča 100% Kmalijstvo 33% KmetijSIW 45% Lovišče 311% l.olllš6e 69% Vojllca 91% Vojsk& 55% Pollcija 61% Policija 55% Tranzit °"' Tranzit 90% o ~::1 73% Cl m 67% D l 101% Vasi g Vikend 87% ! Lov. koča 83% ~ Vui 100% Kmetije - Kmetije 101% Nablr 26% Nabir 27% Lav 61% l.OY 64% Spo11+R 41% Spon+R 66% T„IZ8m 51% Turizem 62% Gozd 58% Gozd 65% °" 20% 40% 60% 80% 100% 120% 0% 20% 40% 60% 80% 100% 120% Izkoriščanost pl8VOZOOSti (%) Izkoriščenost prevoznosti (%) Grafikon 3: Izkoriščenost prevoznosti gozdnih cest (%) - nadaljevanje Vse gozdne ceste skupaj To analizo smo naredili, da lahko v širšem okviru primerjamo izkoriščenost prevoznosti gozdnih cest med posameznimi rabami. Kot smo pričakovali, sta v ospredju rabi za odpiranje kmetij in vasi, katerima presenetljivo sledi raba za odpiranje planinskih koč z 89% izkoriščenostjo prevoznosti gozdnih cest. Zaradi • 34 Zbornik gozdarstva in lesarstva, 51 relativno majhnega števila in dolžine gozdnih cest, ki odpirajo planinske koče, so nekatere lokalne posebnosti prišle po računski poti preveč do izraza. V povprečju večina rab izkorišča prevoznost gozdnih cest od 50% do 70%. Najmanjše izkoristke prevoznosti gozdnih cest imata sezonski rabi gozdnih cest za potrebe kmetijstva in nabiralništva. Turistična raba in raba za potrebe športa in rekreacije v povprečju polovično izkoriščata prevoznost gozdnih cest. Posebej moramo razložiti več kot 100% izkoriščenost prevoznosti, ki se pojavlja še v naslednjih analizah in poudariti, da ne gre za računske napake, ampak za specifičnosti posameznih rab gozdnih cest. Gozdna cesta v določenem času z normalnimi vozili ni prevozna, je pa v drugačni rabi: služi lahko kot pešpot ali je prevozna s posebej opremljenimi terenskimi vozili (policijska in vojaška raba) ali traktorji (rabi za odpiranje kmetij in vasi). Glavna izvozna cesta Prevoznost glavnih izvoznih cest v celoti izkoriščata rabi za odpiranje kmetij in vasi. Delno to velja tudi za rabo za odpiranje planinskih koč. S približno 3/4 izkoriščenostjo prevoznosti gozdnih cest sledijo gozdarska, lovska in policijska raba. V skupini, ki izkorišča 2/3 prevoznosti glavnih izvoznih cest, so turistična in tranzitna raba ter rabi za odpiranje vikendov in lovskih koč. Približno v polovici razpoložljive prevoznosti so rabe za potrebe športa in rekreacije, vojske in za odpiranje gojitvenih lovišč. Po pričakovanjih sta na dnu izkoriščenosti kmetijska raba in raba za potrebe nabiralništva z 1 /3 izkoriščenosti razpoložljive prevoznosti gozdnih cest. Prvi odcep gozdne ceste Odpiranje kmetij in vasi sta tisti rabi gozdnih cest, ki popolno izkoriščata prevoznost gozdnih cest. Rabi za potrebe kmetijstva in nabiralništva imata približno 1 /4 izkoriščenosti razpoložljive prevoznosti. Za večino rab gozdnih cest je značilno zmanjšanje stopnje izkoriščenosti glede na glavno izvozno cesto, kar je posledica zmanjševanja intenzivnosti rab z oddaljevanjem od priključka na javno prometnico. Na drugi strani pa nekatere rabe bolje izkoriščajo prevoznost prvih odcepov gozdnih cest. Take rabe so npr. raba za odpiranje gojitvenih lovišč, policijska raba, raba za odpiranje vikendov, policijska in tranzitna raba gozdnih cest. • Potočnik: Izkoriščenost prevoznosti gozdnih cest kot kazalec njihove ... 35 Drugi odcep gozdne ceste Za drugi odcep gozdnih cest je značilno, da se za večino rab po stopnji izkoriščenosti prevoznosti le malo razlikuje od prvega. Največji padec izkoriščene prevoznosti je pri rabi za odpiranje planinskih koč, kar je bolj posledica omejenega pojavljanja rabe. Tudi na drugih odcepih gozdnih cest rabi za odpiranje kmetij in vasi najpopolneje izkoriščata prevoznost gozdnih cest, pri dnu stopnje izkoriščenosti prevoznosti pa sta obe sezonski rabi - za potrebe kmetijstva in nabiralništva. Tudi raba za odpiranje lovskih koč izkorišča več kot 4/5 razpoložljive prevoznosti gozdnih cest. 2/3 izkoriščenost prevoznosti smo ugotovili pri gozdarski, lovski, tranzitni, policijski in vojaški rabi ter pri rabi za odpiranje gojitvenih lovišč. Tretji odcep gozdne ceste Pri tretjih odcepih opazimo razslojevanje rab glede stopnje izkoriščenosti prevoznosti gozdnih cest. Na eni strani so rabe, ki popolnoma izkoriščajo prevoznost (raba za odpiranje kmetij in planinskih koč ter vojaška in policijska raba), na drugi pa rabe, katerih kvocient izkoriščenosti prevoznosti se vztrajno znižuje (npr. gozdarska, lovska, nabiralniška raba). Zelo visok delež izkoriščene prevoznosti smo ugotovili pri vojaški in policijski rabi; vzroke zanju smo že opredelili. Okoli 50% prevoznosti tretjih odcepov gozdnih cest izkoriščajo gozdarska, turistična, športna in rekreativna ter lovska raba gozdnih cest. Nad to mejo je le še tranzitna raba gozdnih cest s 60% izkoristka prevoznosti. Cetrti odcep gozdne ceste Za četrte odcepe gozdnih cest je značilna odsotnost večine analiziranih rab gozdnih cest. Rabi za odpiranje kmetij in vikendov popolnoma izrabljata razpoložljivo prevoznost gozdnih cest; delno izstopata še lovska in gozdarska raba, ostale rabe bistveno slabše izrabljajo razpoložljivo prevoznost četrtih odcepov gozdnih cest. Samostojni krak Na samostojnih krakih prevoznost dobro izrabljajo rabe za odpiranje kmetij in vasi ter vojaška raba, najslabše pa kmetijska in nabiralniška raba gozdnih cest. Nad polovico razpoložljive prevoznosti izrabljajo policijska, vikendaška, lovska, turistična in gozdarska raba ter raba za odpiranje lovskih koč. Raba za odpiranje • 36 Zbornik gozdarstva in lesarstva, 51 gojitvenih lovišč je na samostojnih krakih manj intenzivna, kar velja tudi za rabo gozdnih cest za potrebe športa in rekreacije. Tranzitne rabe v pravem pomenu besede na samostojnih krakih ni, evidentirali pa smo nekaj primerov pešpoti (ki so nadaljevanje samostojnega kraka) in opravljajo neke vrste tranzitno funkcijo. Takih primerov v obdelavi nismo zajeli, ker smo se omejili le na rabe gozdnih cest in ne vseh gozdnih prometnic. Tranzitna gozdna cesta Poleg rab za odpiranje kmetij, vasi in (v omejenem obsegu) planinskih koč na tranzitnih gozdnih cestah tudi tranzitna raba zelo dobro izrablja razpoložljivo prevoznost. Večina analiziranih rab izrablja prevoznost tranzitnih gozdnih cest med 1/2 in 2/3. Navzgor izstopa raba za odpiranje lovskih koč, ki je bolj intenzivna, z izrabo 1 /5 razpoložljive prevoznosti pa je na dnu nabira In iška raba gozdnih cest. Posebej nas je zanimalo spreminjanje trajanja posameznih rab, prevoznosti in stopnje izkoriščenosti prevoznosti od glavne izvozne ceste do četrtega odcepa gozdne ceste. Rezultati so predstavljeni na grafikonu 4. • Potočnik: Izkoriščenost prevoznosti gozdnih cest kot kazalec njihove... 37 Gozdarska raba ""