T r o ja r je v z b o r n ik 3 5 5 JELKA RAZPOTNIK NOVE TEME IN PRISTOPI V POUČEVANJU ZGODOVINE V 21. STOLETJU NEW TOPICS AND APPROACHES IN HISTORY TEACHING IN THE 21ST CENTURY Izvleček Prispevek predstavlja novosti v ciljih in temah posodobljenega učnega načrta za gi­ mnazije (2008). Na primem izbranih tem (Različni modeli vladanja, Vzpon meščanstva in uveljavitev parlamentarizma, Razvoj demokracije, Stičišča kultur) prikaže bistvo in pomen tematskega pristopa v sodobnem poučevanju zgodovine. V drugem delu prispevek predstavi možnosti in pasti, ki jih v poučevanju zgodovine prinašata računalnik in inter­ net. Pouk postaja dinamičen in z internetom se v razredu odpirajo vrata v zunanji svet. Po drugi strani pa uporaba računalnika in interaktivne table pri pouku ponovno v večjem obsegu uveljavljata frontalni pouk, čeprav dejansko ponujata veliko več možnosti. Ključne besede: učni načrt, zgodovina, tematski pristop, vzgoja za človekove pra­ vice, odgovorno državljanstvo, interaktivne table, multimedija. Abstract The contribution presents novelties in goals and topics of the modernized curricula for general secondary schools (2008). Upon the example of selected topics (Various Models of Ruling, the Rise of Middle Class and the Enforcement of Parliamentarism, the Development of Democracy, Meeting points of Culture) the author shows the es- sence and the meaning of a thematic approach in modern history teaching. The second part of the contribution presents possibilities and setbacks introduced to history lessons by the Computer and internet. The lessons definitely become more dynamic and a door to the outside world opens via the internet. On the other hand, the use of Computers and interactive boards to a greater extent enforces frontal teaching, although in fact it offers more possibilities. Keywords: curricula, history, thematic approach, human rights education, respon- sible citizenship, interactive boards, multimedia. 3 5 6 J e lk a R a z p o t n ik : N ove t e m e in p r ist o p i . NOVE TEME IN PRISTOPI ¥ POUČEVANJU ZGODOVINE V 21. STOLETJU Pred desetimi leti sem v enem od svojih prispevkov zapisala: »Zgodovina kot splo­ šnoizobraževalni predmet v osnovnem in srednjem šolstvu je v zadnjem desetletju za­ radi mnogih političnih in družbenih sprememb v Evropi dobila nov pomen, ki poudarja vzgojo za strpnost in multikulturalnost, spoštovanje različnosti, “evropsko dimenzijo” in ob vsem tem tudi pridobitev različnih spretnosti, s katerimi učenci lažje razumejo dogajanje v današnjem svetu. /.../ Evropske izkušnje kažejo, da ni dovolj, da o novi vlogi pouka zgodovine razpravljajo le didaktiki zgodovine, temveč ji morajo slediti tudi učni načrti in učbeniki.«1 M inila so leta in posamezni učitelji so se trudili, da v kronološko zasnovan učni na­ črt, ki je sicer omogočal vključitev novih tem, sistematično vključijo tematski pristop in teme, ki so jih »vsiljevali« novi časi. Ko se je zgodila zadnja posodobitev učnih načrtov (posodobljeni učni načrti za srednje šole so začeli veljati v letu 2008), se je ponudila priložnost, da se učni načrt zasnuje bolj tematsko in v njem da večji poudarek temam, ki so sledile sodobnim trendom v poučevanju zgodovine kot npr. človekove pravice, migracije, demokracija ... V tem smislu je bila najbolj smela posodobitev učnih načrtov za gimnazijo, saj je že na prvi pogled opazno, da so snovalci sledili cilju tematske zasnove učnega načrta. V osnovi je učni načrt sicer zasnovan kronološko, vendar se je v okviru posameznih zgodovinskih obdobij poudarilo zaokrožene tematske sklope. Kot je zapisano v učnem načrtu je »poudarek /.../ na socialno-kulturnih temah in vsebinah z zgodovino vsak­ danjega življenja, s prikazom materialnih in duhovnih dosežkov človeštva v izbranih zgodovinskih obdobjih.«2 Če si najprej pogledamo cilje oziroma kompetence, lahko ugotovimo, da so se v pri­ merjavi z učnim načrtom iz leta 1998, temeljito spremenili tudi cilji, saj so bistveno bolj kot prej usmerjeni v razumevanje (in ne pomnjenje) zgodovinskih dogodkov, pojavov in procesov ter razvijanju spretnosti ter veščin (dijaki razložijo, primerjajo, ocenijo nek pojav; dijaki razvijajo spretnosti zbiranja in izbiranja, analize, sinteze, kritične presoje vrednosti in uporabnosti informacij ter zgodovinskih virov).3 Opazno je tudi, da so v posodobljenem učnem načrtu veliko večjo težo dobili cilji, ki se nanašajo na razvijanje odnosov, ravnanj, naravnanosti in stališč kot npr. dijaki razvijajo individualno, narodno in evropsko identiteto; ocenijo pomen ohranjanja slovenske, evropske in svetovne kultur­ ne dediščine; razvijajo odgovoren odnos do varovanja okolja in do ohranjanja kulturne dediščine; prek izbranih primerov iz zgodovine razvijajo poglede na svet, ki spoštuje človekove pravice, enakost in demokracijo ter demokratično in odgovorno državljanstvo; razvijajo sposobnost za razumevanje in spoštovanje različnosti in drugačnosti ver, kultur in skupnosti; razvijajo pripravljenost premagovati stereotipe in predsodke; razvijajo pozi­ tiven odnos do raznolikosti, multikulturnosti in drugačnih družbenih modelov.4 Ta trend večjega pomena tako imenovanih »vzgojnih«ciljev v poučevanju zgodovine se je začel 1 Jelka Razpotnik, Poučevanje zgodovine v 21. stoletju: vzgoja dem okratičnih vrednot in strpnosti, v: so­ dobna pedagogika, 5/2001, str. 228-236. 2 Zgodovina: učni načrt za gimnazije (modul 280 ur), Zavod RS za šolstvo, Ljubljana, 2008, str. 6. http:// portal.m ss.edus.si/m ssw w w /program i2008/program i/m edia/pdf/ucni_nacrti/U N _ZG O D O V IN A _280_ U R _gim n.pdf (25. 9. 2010). 3 Prav tam , str. 8. 4 Prav tam , str. 9. T r o ja r je v z b o r n ik 3 5 7 že v 90. letih5 in je ob podpori Sveta Evrope6 ter v zadnjem času tudi Evropske komisi­ je (programi v okviru pristojnosti komisarke za Izobraževanje, kulturo, večjezičnost in mlade) dobil močno spodbudo. Lahko ugotovimo, da v tem smislu predmet zgodovina v sodobnem šolskem sistemu ohranja pomembno vlogo. Pregled tem, ki jih predlaga posodobljeni učni načrt za gimnazijo, razkriva željo snovalcev, da bi dijaki pri pouku zgodovine dejansko pridobili razumevanje ključnih pojavov in procesov iz svetovne, evropske, regionalne, slovenske in krajevne zgodo­ vine. Takšen cilj kot kažejo izkušnje iz drugih držav, najlažje dosežemo s tematskim pristopom, ki zajame daljše časovno obdobje, in ponavadi sledi določenemu procesu (temi) od pojava do konca. Skupek večih tematskih obravnav nam nato omogoči »veli­ ko sliko« o preteklosti. Ideja tematskega pristopa, ki temelji na izbrani temi in njenem obravnavanju v daljšem časovnem obdobju oziroma v nekem kronološkem zaporedju, izhaja iz anglosaškega prostora. Za njenega tvorca velja lan Dawson, priznani didaktik zgodovine v Veliki Britaniji. V zadnjem času se porajajo že nove teorije o didaktiki zgodovine, ki spreminjajo in nadgrajujejo Dawsonov koncept.7 Da pojasnim takšen pristop, se bom v nadaljevanju posvetila nekaterim izbranim temam iz učnega načrta. V drugem letniku med obveznimi temami najdemo temo Različni modeli vladanja z naslednjimi vsebinskimi cilji: dijaki navedejo vzroke za razpad rimskega imperija in ocenijo posledice za evropski in sredozemski prostor; sklepajo o značilnostih posame­ znih modelov vladanja in jih primerjajo z današnjimi; ocenijo obseg udeležbe različnih družbenih slojev in razredov (oz. stanov) pri vladanju oz. odločanju; analizirajo zna­ čilnosti stanovske družbe in sklepajo o njenih spremembah v posameznih obdobjih; z različnih perspektiv analizirajo okoliščine za nastanek različnih modelov vladanja; primerjajo reformne poskuse posameznih evropskih vladarjev ter presodijo, v kolikšni meri so bili uspešni.8 Kot vidimo gre za pregled razvoja oblik vladanja in vladarskih strategij v časovnem obdobju, dolgem več kot 1000 let, od razpada rimskega cesarstva do 18. stoletja. Tema zajema srednjeveške stanovske monarhije, italijanske mestne dr­ žave, pojav prvih parlamentarnih držav, absolutne monarhije in poskuse njihovega re­ formiranja pod vplivom razsvetljenskih idej. Torej, namesto, da v ospredje postavljamo vsako obliko posebej in jo obravnavamo ločeno, nas zanima država in njena spreminja­ joča se oblika vladanja v času 1000 let, ob tem pa seveda spreminjajoča se moč kraljev, stanov in v novem veku tudi drugih družbenih sil. Pri tem seveda uporabimo koncept kontinuitete (država, vladanje) in spreminjanja (stanovska monarhija - absolutna mo­ narhija; moč kralja - moč stanov/parlamenta). V tretjem letniku med obveznimi temami najdemo temo Vzpon meščanstva in uve­ ljavitev parlamentarizma, ki časovno dejansko nadaljuje tam, kjer se je končala »tema« 5 History Changes. Facts and figures about history education in Europe since 1989, Euroclio, Hague, 2004, str. 21-25. 6 Direktorat za izobraževanje pri Svetu Evrope oz. njegov oddelek za poučevanje zgodovine je v zadnjih desetih letih izvedel več projektov, s ciljem pri pouku zgodovine okrepiti spoštovanje različnosti in dru­ gačnosti ver, kultur in skupnosti, npr. Evropska dim enzija v evropski zgodovini (2002-2006), Podoba drugega v poučevanju zgodovine (2006-2009); ravno v letu 2010 pa se začenja projekt Vzajemna zgodo­ vina v Evropi brez meja. 7 Gl. lan Dawson, W hat time does the tune start?, v: Teaching History 135, 2009, str. 50-57; Jonathan Howson, Potential and pitfalls in teaching »big picture« o f the past, v: Teaching History 136, 2009, str. 24-33. 8 Zgodovina: učni načrt za gim nazije (modul 280 ur), Zavod RS za šolstvo, Ljubljana, 2008, str. 22. http:// portal.m ss.edus.si/m ssw w w /program i2008/program i/m edia/pdf/ucni_nacrti/U N _ZG O D O V IN A _280_ UR_gim n.pdf (25. 9. 2010). 3 5 8 J e lk a R a z p o t n ik : N ove t e m e in p r ist o p i . Različni modeli vladanja: dijaki analizirajo dosežke francoske revolucije s stališča raz­ svetljenskih zahtev po enakosti; analizirajo in ocenijo dosežke meščanstva in njegovih gibanj za enakost v 19. stoletju; primerjajo različne razvojne faze parlamentarizma v 19. stoletju. Vsebinsko zajema naslednje podteme: razsvetljenske ideje o enakosti, ameriška revolucija, francoska revolucija, Napoleonova diktatura, liberalna gibanja in meščanske revolucije v 19. stoletju, uveljavitev ustavnega reda in parlamentarizma ter nastanek modernih političnih strank. Ob tem učni načrt poudarja, da naj bi dijaki pridobili razu­ mevanje o naslednjih konceptih: revolucija, človekove pravice, diktatura, restavracija, liberalizem, konservativizem, klerikalizem, volilna pravica, ustava, parlamentarizem. Način obravnave je enak kot pri prej omenjeni temi: namesto, da vsak pojav obravna­ vamo ločeno in nepovezano z drugimi, nas zanima razvoj političnih pravic, enakosti in sodelovanja v političnem življenju od ideje do realizacije. V četrtem letniku pa tema Razvoj demokracije časovno nadaljuje temo Vzpon m e­ ščanstva in uveljavitev parlamentarizma: dijaki primerjajo različne oblike demokra­ tičnih ureditev v zgodovini človeštva; analizirajo/ocenijo dosežke v razvoju demokraci­ je v posameznih obdobjih; analizirajo vzroke za pojav totalitarnih sistemov ter njihove posledice za demokratično ureditev v Evropi in svetu; raziščejo posledice razširitve demokracije po padcu berlinskega zidu; analizirajo in ocenijo uspeh demokratičnih procesov danes. Vsebinsko zajema naslednje podteme: razsvetljenska ideja o treh vejah oblasti in razvoj demokracije do 20. stoletja (uvodni povzetek tem iz prvega, drugega in tretjega letnika: antična demokracija, razsvetljenstvo, razvoj v 19. stol.), demokratični sistemi med obema vojnama v 20. stoletju, totalitarni sistemi: fašizem, nacionalso­ cializem, boljševizem; širitev demokracije po padcu berlinskega zidu v Evropi in v svetu, problemi demokratične ureditve v sodobnem svetu. Pri tej temi učitelj v ospredje postavi proces razvoja demokracije in obravnava vse dogajanje v 19. in 20. stoletju iz perspektive (ne)demokratičnosti sistema. Tema je dejansko precej zahtevna tako za dijake kot učitelje, saj od učitelja zahteva odlično poznavanje in razumevanje procesov, ki so krojili usodo demokratičnih procesov v moderni zgodovini. Za dijake pa je tema izzivajoča in zanimiva, saj ponuja učitelju številne možnosti, kako problematizirati in aktualizirati temo. V četrtem letniku sta v učni načrt, sicer kot izbirni temi, vključeni dve temi, ki sta nastali pod močnim vplivom prepričanja, da je zgodovina pomemben faktor pri vzgoji za človekove pravice in odgovorno državljanstvo.9 Tema Civilno družbena gibanja in človekove pravice zajema sledeče podteme: gibanja za svobodo in enakost v 19. stoletju, ženska volilna pravica in vključitev žensk v politično življenje, deklaracija o človekovih pravicah (DN, OZN), primeri kršenja človekovih pravic v 20. stoletju (študija primera), gibanja za državljanske pravice, študentska gibanja, mirovna gibanja, globalna sood­ visnost in izzivi človekovih pravic v sodobnem svetu. Tema Migracije prebivalstva pa zajema sledeče podteme: Iskanje boljšega življenja na prehodu iz 19. v 20. stoletje (pre­ seljevanje Evropejcev in Azijcev), Politične migracije med obema vojnama in po drugi svetovni vojni (iz Nemčije Judje, protinacistično usmerjeni; iz vzhodne Evrope po 1945 zaradi komunizma; izgon Nemcev, na slovenskem ozemlju - fašizem na Primorskem, begunci po 2. sv. vojni, zaradi spremembe meja - študija primera), Ekonomske migra­ cije v Evropi in svetu: od 60. let dalje v zahodno Evropo (iz Turčije, Jugoslavije, danes iz Afrike in Azije), iz Latinske Amerike v ZDA in Kanado, iz podeželja v mesta; Mul­ tikulturna družba (tradicionalno življenje priseljencev, mešanje kultur). Pri obravnavi te teme se učitelj osredotoči na selitve, ki jih obravnava v različnih situacijah moderne 9 Več o tem gl. Jelka Razpotnik, Vzgoja za človekove pravice pri pouku zgodovine, v: Vzgoja in izobraže­ vanje za človekove pravice: zbornik, Pedagoški inštitut, Ljubljana, 2008, str. 135-148. T r o ja r je v ZBORNIK 3 5 9 dobe. »Sporočilo« dijakom pa je sledeče: ljudje so se že od nekdaj selili zaradi eko­ nomskih, političnih in drugih razlogov; torej ekonomski emigranti, ki se danes redno pojavljajo v evropskih vesteh, ne morejo biti nekaj neznanega in nerazumljenega ali predmet nesprejemanja. Poskus preseči evropocentrizem v posodobljenem učnem načrtu predstavlja tema z naslovom Stičišča kultur. Tema se pojavlja v vseh letnikih, njen poudarek pa je na obravnavanju neevropskega prostora in kulturnih tokovih v tem prostoru kot tudi stikih med evropskim prostorom in ameriškim/azijskim/afriškim območjem. S spoznavanjem in razumevanjem različnih neevropskih kultur in civilizacij pri pouku zgodovine učitelj dosega cilj spoštovati drugačnost, dijaki pa razvijajo pripravljenost premagovati ste­ reotipe in predsodke, razvijajo odprtost do novih idej ter razvijajo pozitiven odnos do raznolikosti, multikulturnosti in drugačnih družbenih modelov.10 Če na koncu spregovorimo še nekaj o pristopih, torej metodah in oblikah, ki naj bi jih uporabljali pri pouku zgodovine 21. stoletja, seveda ne odkrivamo novih svetov. Že posodobljeni učni načrt za gimnazije pravi, da »Oblike in metode poučevanja in učenja profesor samostojno izbira glede na splošne cilje predmeta zgodovine v gimnaziji, gle­ de na cilje širših tem ter glede na zanimanje dijakov. Različne učne oblike in metode naj bodo načrtovane tudi tako, da bodo povečale aktivno vlogo dijakov ter mentorsko vlogo profesorja.«11 Ko govorimo o aktivni vlogi učencev, izhajamo iz sodobnih metod in oblik kot npr. raziskovalno učenje, problemski pristop, debatna tehnika, projektno delo ... Posodobljeni učni načrt s ponudbo zanimivih in aktualnih obveznih ter izbirnih tem, katerih obseg si - ob interesu učencev - načrtuje učitelj sam, omogoča pripravo aktivnih in dinamičnih učnih ur. Posodobljeni učni načrt pa od učitelja tudi zahteva, da pri učencih razvija digital­ no pismenost z vključevanjem IKT tehnologije za iskanje uporabnih in verodostojnih zgodovinskih informacij, podatkov in dokazov ter za njihovo shranjevanje; z iskanjem multiperspektivnih zgodovinskih virov na svetovnem spletu; z uporabo e-medijev kot je e-pošta, spletni forumi, spletne konference, spletne učilnice, spletni portfolio.12 Raziskave za leto 2009 kažejo, da računalnik pri pouku zgodovine v osnovni šoli redno oziroma pogosto uporablja 37,9 % učiteljev v 7. razredu, 44,1 % v 8. razredu in 43,5 % v 9. razredu.13 Največ slovenskih učiteljev računalnik uporablja pri frontalni izvedbi pouka, in sicer kot motivacijski element v obliki izobraževalnih iger (zelo pogo­ sto 15,1 %, pogosto 39,8 % in srednje 34,3 %), za vaje in utrjevanje (6,8 % zelo pogosto, 40,2 % pogosto in 33,5 % srednje), najpogostejša pa je uporaba multimedije (20,1 % učiteljev jo uporablja zelo pogosto, 42 % pogosto in 32,9 % srednje).14 Večina učiteljev (78,8 %) opaža, da so učenci pri pouku, če se uporablja računalnik, bolj motivirani. Učitelji zgodovine razpoložljivost z ustrezno specifično programsko opremo ocenjujejo od 'zelo velika ponudba' (tako je menilo 24,8 %) do 'srednja ponudba' (tako je odgovo­ rilo 51,2 % učiteljev). Kakorkoli že razumemo navedene podatke - dejstvo je, da se je računalnik uveljavil pri pouku, vedno več je tudi učilnic za zgodovino, ki so ustrezno 10 Zgodovina: učni načrt za gim nazije (modul 280 ur), Zavod RS za šolstvo, Ljubljana, 2008, str. 9. http:// portal.m ss.edus.si/m ssw w w /program i2008/program i/m edia/pdf/ucni_nacrti/U N _ZG O D O V lN A _280_ U R _gim n.pdf (25. 9.2010). 11 Prav tam , str. 61. 12 Prav tam , str. 11. 13 Stanje in trendi uporabe računalnika v slovenskih osnovnih in srednjih šolah, Fakulteta za naravoslovje in matematiko, Univerza v M ariboru, podatki za leto 2009. Objavljeno na spletni strani http://iris.pfm b. uni-mb.si/old/raziskave/os2009/ (za osnovne šole) in http://iris.pfmb.uni-mb.si/old/raziskave/sr2009/ (za srednje šole) (25. 9. 2010). 14 Prav tam. 3 6 0 J e lk a R a z p o t n ik : N ove t e m e in p r ist o p i . opremljene z računalnikom in povezane z internetom. Povezava z internetom pri pouku zgodovine omogoča izjemno popestritev učne ure, saj nas poveže z zunanjim svetom. Kot pa kažejo rezultati raziskave, se računalnik pri pouku uporablja predvsem za de­ monstracijo. In to dejstvo bi nas moralo (za)skrbeti, saj pomeni, da je aktivnost učencev manjša oziroma zreducirana na opazovanje slike in besedila na platnu in je v ospredju ponovno učitelj s svojo razlago. Takšno stanje po mojem mnenju lahko povežemo z (ne) razpoložljivo programsko opremo. V slovenskem prostoru za pouk zgodovine prevladu­ je bolj skromna ponudba programske opreme, ki je namenjena predvsem demonstraciji (zgoščenke). Učitelji si zato pomagajo tudi z uporabo različnih, predvsem tujih, por­ talov (npr. You Tube, RTV Slovenija, BBC ...), najrazličnejše spletne strani muzejev, univerz in šol, povezanih z različnimi izobraževalnimi projekti .... Ugotavljam, da je ponudba slovenskih spletnih strani skromna in po kvaliteti zelo povprečna, če ne celo podpovprečna. Dejansko je politika Ministrstva za šolstvo in šport takšna, d a je učitelju prepuščeno, da sam izdeluje različne kvize in naloge (gotovo se jih nekaj najde tudi na tujih spletnih straneh) z odprto kodnimi programi, kreira spletne učilnice ipd. Pri tem je potrebno opozoriti, da smo pri uporabi teh kvizov in nalog omejeni na uporabo vprašanj zaprtega tipa, kar ponovno popularizira predvsem pomnjenje podatkov oziro­ ma preverjanje podatkov, ki jih znajo učenci »na pamet« - ravno to, kar smo skušali s posodobljenimi učnimi načrti preseči! Za učence bolj aktivna in atraktivna oblika učenja pa je vključevanje »virtualnega sveta« npr. v obliki 'Second Life' izkušnje ali morda bolj preprosta oblika priprave blo- gov in videokonference. Lahko pa vključimo v poučevanje med učenci priljubljeno so­ cialno omrežje, Myspace ali Facebook. Dejansko ponuja splet izjemne možnosti, ki bi jih učitelji morali izrabiti. Večina učiteljev takšen predlog zavrne z izgovorom, da sami nimajo kompetenc. Problem je lahko rešljiv: prepustimo izvedbo učne ure učencem. V zadnjih letih so šole začele učilnice opremljati z interaktivnimi tablami, ki pri­ našajo novo dimenzijo, saj poleg vključevanja slike, audio in video posnetkov (torej multimedije) v pouk zgodovine, omogočajo učitelju, da vse te elemente nadgradi z inte­ raktivnimi elementi (označevanje, povečevanje, pisanje s peresom, izbira elementov, in­ terakcija ...), ki jih ponuja tabla.15 Ravno ti elementi pa bistveno povečajo dinamičnost učne ure in s tem motivacijo učencev. Vendar pa didaktiki opažajo, da zaradi uporabe interaktivne table pouk ponovno postaja preveč frontalen. Trenutno v evropskem prostoru poteka tudi razvoj elektronskih učbenikov, ki bodo slej ko prej našli pot tudi v slovenske učilnice in domove. Ali se jih bo uporabljajo le za demonstracijo oziroma ogled slik in branje besedila ali pa bodo omogočali tudi in- teraktivnost, (še) ne vemo. Razvoj vsekakor nakazuje, da postaja multimedija sestavni del učne ure in elektronski učbeniki za zgodovino tega ne bi smeli izpustiti. Prav tako pa tudi ne učitelji pri poučevanju zgodovine. Viri in literatura History Changes. Facts and figures about history education in Europe since 1989, Eu- roclio, Hague, 2004. M artin Daniel, Activities for Interactive W hiteboards, Helbling Languages, London, 2009. Knowing, Teaching and Learning History: National and International Perspectives, New York University Press, New York, 2000. 15 Daniel M artin, Activities for Interactive W hiteboards, Helbling Languages, London, 2009, str. 6. T r o ja r je v ZBORNIK 3 6 1 Razpotnik Jelka, Poučevanje zgodovine v 21. stoletju: vzgoja demokratičnih vrednot in strpnosti, v: Sodobna pedagogika, 5/2001, str. 228-236. Stanje in trendi uporabe računalnika v slovenskih osnovnih in srednjih šolah, Fakulteta za naravoslovje in matematiko, Univerza v Mariboru, podatki za leto 2009. Obja­ vljeno na spletni strani http://iris.pfmb.uni-mb.si/old/raziskave/os2009/ (za osnov­ ne šole) in http://iris.pfmb.uni-mb.si/old/raziskave/sr2009/ (za srednje šole) (25. 9. 2010). Zgodovina: učni načrt za gimnazije (modul 280 ur), Zavod RS za šolstvo, Ljubljana, 2008. http://portal.mss.edus.si/msswww/programi2008/programi/media/pdf/ucni_ nacrti/UN_ZGODOVINA_280_UR_gimn.pdf (25. 9. 2010).