Razšiľjen pľogľam posvetovalnĺce za onkološko zdľavstveno nego na onkološkem ĺnštitutu Ljubljana Denis Mlakaľ-Mastnak in sodelavcí Uvod Na onkološkem inštitutu Ljubljana ž,e od leta 1998 deĘe Posvetovalnica za onkološko zdravstveno nego. osnova za njeno odprtje je bila vizija razvoja stroke zdravstvene nege, ki med drugim zagovarja, da moľa biti medicinska sestra tudi v vlogi zdravstvenega vzgojitelja. S tem pomembno vpliva na celovito informiranje bolĺika o zdravljenju in zdravstveni negi, kar posredno vpliva na izboljšanje kakovosti Živlenja bolnikov tako v obdobju bolnišničnega kot zunaj bolnišničnega onkološkega zdravljenja in rehabilitacije onkološkega bolnika. Današnjĺ pomen zdľavstvene vzgoje Zarađi hitro spľeminjajočega se sistema zdravstvene obľavnave bolnikov se je v zadnjih letih ležalna doba bistveno skĺajšala in vedno več onkoloških bolnikov se zdravi ambulantno ali v dnevni bolnišnici' Medicinske sestľe onkološkega inštituta Ljubljana se zavedamo, da zaradi čimhitľejše obľavnave bolnikoĺ lahko prihaja do pomanjkłivega informiraqja bolnikov o bolezni in stranskih učinkih zdravljenja. Raziskave v svetu so pokazale, da je pri obravnavi onkološkega bolnika ključnega pomena načrtovano zdravstveno vzgojno delo. Bolniki z rukom se srečujejo z različnimi negativnimi simptomi, kot posledico bolezni in specifičnega zdtavljenja' ki pomembno vplivajo na kakovost njihovega živ|jenja' Nekatere od negativnih simptomov lahko z zđľavstveno vzgojo, s svetovanjem in z učenjem bolnika o njegovi vlogi pri obvladovanju stranskih učinkov pľepľečimo ali omilimo in s tem pomembno vplivamo na potek obravnave in kakovost Živhenja bolnika. Medicinske sestre so v okviru negovalne anamneze dolŽne pridobiti informacije o bolnikovih teŽavah v domačem okolju in svetovati, kako teŽave obvladovati. Preveriti je potrebno, ali imajo bolniki za to dovo! znanja in informacij. Denís Mlalĺgľ-Mastnak, diplm.s., spec. klín.dÍa., Maianą Beľnot, dípLm.s,, univ.dípl.olg., Cĺutlu Cemľ, viš.med-ses., Zdenlu Eľjavšek, dipLm.s., Ircna Golob, vÍš.med-ses., Iožicąlelen Iuľíč, dípLm.s,, Maľija Mím Losondeľ, viš,med.su., Dariią Musič' viš.med-ses., spec.pedagog, Biseilu PaĄjevčanin, viš.meď-ses., Mariia Refuusek, víš.med-ses., mog. Bľutasl@k Savič, unív.dípLolg., Snüaną UmíčqÍć, víš.meď.sa., Helena alšÍč, víš.med.ses., ET onkološki inštitut Ljubljana 20 Aktivnosti zdravstvene vzgoje moramo zato usmerjati v iĺformiĺanje, svetovanje, učenje bolĺikov in svojcev ter pomoč pri oblikovanju vrednot in stališč. Znanje in veščine, ki jih bolniki in njihovi svojci pridobijo z zdľavstveno vzgojo, pripomorejo, da ob problemih, s katerimi se srečujejo pľedvsem zunaj bolnišnice, pravočasno in pravilno ukepajo ter znajo poiskati primerne rešitve za probleme, oziĺoma znajo poiskati ustrezno pomoč. Bolĺikom tako omogočimo, da postanejo aktivni člani pri sprejemanju odločitęv v procesu zđravl1enja in zdravstvenę nęge. Zďravstvenavzgoja izboljša in ohĺanja kakovost źivljenja bolnikov med specifičnim onkološkim zdravl1enjem, okĺevaĺlem lnŽivl:enjemz napredovalo boleznijo teľ omogoča kontinuiĺano skĺb za bolnika. Pľedlog plana ľazvoja ľazšiľjenega pľogľama Posvetovalnice za onkološko zdľavstveno nego Da bi tudi bolnikom, ki se zdravijo ambulantno omogočili kakovostno, kontinuirano zdravstveno nego, Smo v letu 2004 v dvanajstčlanski delovni skupini medicinskih sester izdelali predlog plana razvoja razširjenega progľama Posvetovalnicę za onkološko zdravstveno nego. V obravnavi bolnikov Smo Sę odločili za multidisciplinaren pristop, ki upošteva povezovanje medicinskih sester Z zdravstvenimi sodęlavci znotraj ln zunaj onkološkega inštituta. Poleg individualĺę in skupinske zdľavsWene vzgoje bolnjkov bodo naloge sodeĘočih v Posvetovalnici za onkološko zdravstveno nego tudi razvi|anje pisnih zdravstvenovzgojnih in informacijskih vsębin ozkoma navodil za bolĺikę in njihove svojce. Poleg tega bomo za posamezna zdľavstvenovzgojna področja izdelali standardne učne vsebine, ki bodo omogočile poenotenje pľocesa zdravsWenovzgojnega dela izvajalcev in s katerimi bomo lahko zagotovili kakovost na tem področju. Ževpeljanapodročja zdravstvene vzgoje bolnikov (v tabeli l so to področja od št. 1. do 4.) bomo v Posvetovalnici za onkološko zdravsťvęno nego združlh še s petimi novimi področji stroke zdravstvene nege. Raziskava Da bi ugotovili ž,elje in potrebe bolnikov po zdravstveni vzgoji, njihove dosedanje izkušnje in mnenje o informiľanju, smo aprila leta 2005 na onkološkem inštitutu Ljubljana izvędli raziskavo. Pri tem smo upoľabili delno strukturiran anketni vprašalnik. V ľaziskavo je bilo vkľučęnih 143 bolnikov onkološkega inštituta Ljubljana. Anketiĺanih ję bilo 63 % Žensk in 36 % moških, povprečna starost ankętiranih ję bila 52 Ięt'. Rezultati raziskave so pokazali, da smo si v planu postavili cilje, ki odsevajo potrebe ĺn Želje bolnikov, ki se zdravijo na onkološkem inštitutu Ljubljana. 21 Podľoěja delovaqia Posvetovalnice za onkološko zdravstveno nego vkłučqiejo: Plan ľazvoja ľazšiľjenąa prcgľama PosveŮovalnice za onkološko zdľavstveno nego obsega: 1' Zdľavstveno vzgojo pľi negi stome in inkontinęnce. 2. Prehransko zdravstveno vzgojo. 3. Zdľavstveno vzgojo pľi zdĺavstveno - socialni obravnavi bolnikov. 4. Protibolečinsko zdravstveno vzgojo. 5. Zdĺavstveno vzgojo pri sistemskem zdĺavlienju raka. 6. Zdraystveno vzgojo pľi zdravljenju z radioteĺapijo. 7. Zdravstveĺo vzgojo pri kirurškem zdľavljenju. 8. Zdĺavstveno vzgojo pĺi obvladovanju okuŽb v bolnišnici in doma' 9. Zdravstveno vzgojo s področja paliativne zdravstvene nege in oskrbe. l. Opis pomena in ciljev zdĺavstvenovzgojnega dela na posameznęm področju. 2. opredelitev pogojeĺ ki jih moĺa izpolnjevati medicinska sestľa za zdĺavstveno vzgojno delo v posvetovalnici. 3. Določitev lokacije kjeĺ sę bo zdravstveno vzgojno delo izvajalo. 4. Doloěitev poti naročanja bolnikov v posvetovalnico. 5. Določitev oblik dela z bolniki. 6. Določitev načina dokumentiranja zdravstvene vzgoje. 7. Izde1avo urnika za posamezno podĺočje in za posamezne oblike dela z bolniki. Thbelą ]: Področja delovanja Posvetovąlnice Za zdravstveno neqo in obseg predloga plana ľazvojq ľąZširjenegą progľąma Posvetovalnice za onkološko Zdrąvstveno nego Zaključek Sodobna Zdravstvena nęga Zahtevą da izoblikujęmo učinkovite strategije Za aktiyno vključevanje bolnikov in qjihovih SYojceY v proces ZdravstYęnę nege. Razširitev dejavnosti v Posvetovalnici za onkološko zdravstveno nego na onkološkem inštitutu Ljubljana ję vsekakor eden od moŽnih pÍistopov. Poglavitno Yodilo našega delovanja v Posvętovalnici Za onkološko Zdravstvęno nego je zagotavIjanje kakovostnega bolnikoYęga Živl4enja med boleznijo in zdrav|jenjem. Cilji zdravstvenovzgojnega dela pa so mnogi in raz|ični. Med pomembnejšimi cilji So poleg kontinuirane skľbi za bolnike v Zunaj bolnišnični obravnavi' še večja informiranost bolnikov in aktivno vključevanje bolnikov tęr qiihovih SYojceY v proces zđrav|jenja in zdravstvęnę nege. orodje s katęrim bomo dosegali svoję cilję bo zdravstvenavzgoja. Naše nadałnję aktivnosti bodo usmerjene v izbor mędicinskih sester Za posamezno področje Zdravstvęne vzgoje in določitęv koordinatorjev Za posamezno področje Zdravstvenę vzgoje. Vključęne medicinske Sestrę V Posvętovalnici za onkološko zdravstvęno nego bodo zadolŽene za oblikovanję učnih vsebin' za pripravo pisnih 22 zdravstvenovzgojnih vsebin za bolnike in njihove svojce, zapripravo propagandnih obvestil' Za poyezovanje z zdtavstvenimi sodelavci znotraj in zunaj onkološkega inštituta Ljubliana' idr. Zavedamo se, da bo vzpostavitev učinkovitega delovanja Posvetovalnice za onkološko zdravstveno nego, zahtevala od vseh vključenih veliko tľdega dela in pozitivne naravnanosti. Vendar je anketa, ki smo jo izvedli med bolniki onkološkega inštituta, v nas utrdila prepričanje, da smo izbrall pravo pot' Líteľatuľa in viri - Aston V. An education pĺogramme for patients with canceľ. Nuľs stand 1996; 1l:42-44. - Bastable B Ś. Nurse as educator: Principles of teaching and learning. Lonđon: Jones and Bartlett Publisheľs Canađa, 1997. - Hoyer S. ZdravsWenavzgojain zdravstvena prosveta. Ljubljana: Tehniška zaloŽba Sĺovenije, |995: 4l-6. - Jelenc s. ABC izobrażevanja odraslih. Ljubłana:Andľagoški center Republike Slovenije, 1996. - Kiger A M. Teaching for health. New York: Churchill Livingstone, 1995. - Kĺistančič A. Svetovaqje in komunikacija. Ljubljana: AA Inserco, 1995: 6-106. - Kĺistančič A, osteľman A. lndividualna in skupinska komunikacija. Ljubljana: AA Inserco, svetovalna dtuž'ba,1999: lt-42. - Nemetz S, Giarelli E. Improving the quality of life trough education: a pilot program of symptom management classes foľ oncology patients. Am J Nurs Ż00l; l02:40-42. - Skela Savič B. Informiľanje bolnika z rakom kot element celovitega uprav|jaqja kakovosti. obzot Zdr N Ż003;37:107-115. - Velepič M, Skela S B, Ceľar C. The role of consultancy for oncological nursing care in the education of patients and their families. \ł Procedings book; Practicing for the futuľe: the role of the nurse 1 st EONS Spring Convention, Leuven, 17-18 april 1998: EONS, 1998: 47. 23