UČITELJSKI POGLEDI V ČASU EPIDEMIJE Raba spletne učilnice med poukom Katarina Vinšek, univ. dipl. prof. razrednega pouka, Osnovna šola Ig Včasih potrebujemo brco v zadnjo plat, da se premaknemo s točke ugodja. Mene je brcnila mama mojega učenca z vprašanjem: »Čemu pa je sploh namenjena spletna učilnica? Mi je ne potrebujemo, saj nam vsa navodila pošiljate v elektronskih sporočilih.« Imela je seveda prav in ta pogovor me je motiviral, da sem začela iskati odgovor in raziskovati. Kaj je spletna učilnica? cev doletelo malo pred iztekom porodniškega do- »Spletna učilnica ali e-učilnica je osnovna aplikacija, pusta in lahko mi verjamete, da sem se večino časa ki se jo v spletnem izobraževanju uporablja izključ- počutila kot vesoljec na obisku neznanega planeta. no za administracijo, dokumentacijo, sledenje in Postavljena pred dejstvo, da moram pouk izvajati poročanje med izobraževalnim procesom.«1 od doma, biti razredničarka otrokom, ki jih sploh ne poznam, in končati šolsko leto, sem se lotila dela Informacijsko-komunikacijska tehnologija polna dvomov. Kaj je spletna učilnica, sem vedela »Informacijsko-komunikacijska tehnologija v trenu- le površno, zato sem delo sprva nadaljevala po mo- tnih razmerah igra med drugim tudi ključno vlogo delu moje predhodnice: navodila za delo sem ob- pri vzdrževanju socialnih stikov. Dostop do interne- javljala v spletni učilnici, hkrati pa sem jih pošiljala ta v gospodinjstvu tako omogoča izvajanje vsako- staršem. Povedati je potrebno tudi to, da četrtošolci dnevnih aktivnosti brez potrebe po osebnem stiku seveda niso imeli svojih elektronskih naslovov in da in zapustitvi doma. To so na primer šola na daljavo, bi brez pomoči staršev težko sledili šolskemu delu. komunikacija s prijatelji ali družinskimi člani, sple- Na tem mestu bi se znova zahvalila vsem staršem, tno nakupovanje. V letu 2019 je imelo v Sloveniji do- ki so nam učiteljem stali ob strani, nas podpirali in stop do interneta 89 % gospodinjstev, v katerem je usmerjali delo svojih otrok. živela vsaj ena oseba, stara od 16 do 74 let. V gospo- dinjstvih z otroki je bil ta delež 98-odstoten, v tistih S pomočjo šolskih forumov in socialnih omrežij ter brez otrok pa 85-odstoten.«2 velikodušnosti šolskih kolegov, ki so nesebično delili svoje objave, gradivo, priprave, predstavitve, ideje, Pouk na daljavo izdelke, video razlage … sem šolsko leto uspešno pri- Z gotovostjo lahko trdim, da nas je spomladansko peljala do konca. Učencem sem se trudila ponuditi zaprtje šol postavilo pred velik izziv, ki smo se ga čim več različnih dejavnosti in aktivnosti, jih motivi- učitelji lotevali po svojih najboljših močeh, vsak dru- rati in hkrati spoznati. To nam je tudi dobro uspelo z gače – se razume. Mene osebno je zaprtje šol in vrt- dnevnimi video klici. Junija smo se nato srečali in vi- 6 1 Vir: URL: https://sl.wikipedia.org/wiki/Spletna_u%C4%8Dilnica (Povzeto: 8. 10. 2020) 2 Vir: Statistični urad Slovenije, URL: https://www.stat.si/StatWeb/news/Index/8785 (Povzeto: 12. 10. 2020) Didakta deli tudi v razredu, nadaljevali s klasičnim poukom in se poslovili v upanju, da se septembra srečamo v šolskih klopeh. Z malo zunanje pomoči sem učen- cem pripravila v spomin na »korono šolo« tudi kra- tek film, ki je vseboval njihove fotografije, izdelke in naloge ter naše skupne trenutke v času karantene. Nove smernice v procesu izobraževanja Počitnice za učence. Dopust za učitelje. Zaslužen, a vseeno deloven. Čakalo me je ogromno dela, saj sem vedela, da se moram še ogromno naučiti, če želim slediti novim smernicam, ki so se začrtale v procesu izobraževanja. Nihče ni vedel, kaj nas čaka jeseni, in nihče ne ve, kdaj bomo spet morali izvaja- ti pouk na daljavo. Ko sem enkrat sprejela dejstvo, da se šolska praksa spreminja, da je nujno potreb- no slediti novostim, če želim ostati v igri in če želim, da moje delo ostane kvalitetno, mi ni bilo več težko. Iskala sem informacije, brskala po spletu in se ude- ležila kar nekaj izobraževanj s to tematiko. Pridobila sem veliko novega znanja in prejela veliko praktič- nih nasvetov. Z jasnimi cilji sem tako vstopila v novo šolsko leto in vpeljala nekaj novosti v sam proces poučevanja v našem razredu. Naša spletna učilnica Spletno učilnico uporabljamo predvsem v namen utrjevanja in preverjanja usvojene snovi ter oddaja- imam včasih občutek, da je postal računalnik moj nja domačih nalog. V začetku sem ob vsaki novi do- podaljšek roke in da se brez njega sploh ne da več dani nalogi učencem v razredu nalogo predstavila, delati, pridejo dnevi, ko se popolnoma odklopim. skupaj smo si jo ogledali in razložila sem jim, kako jo rešujejo. Še pred tem smo se seveda naučili, kako se Mene in moje učence najbolj pritegnejo privlačne v spletno učilnico vpišejo in kako se v njej orientira- interaktivne učne vsebine s spletnim orodjem H5P, jo. Nato smo v mesecu septembru v šoli izvedli tudi ki nam ponujajo veliko pestrih aktivnosti: igro spo- tehniški dan za vse razrede in vse oddelke z naslo- mina, povleci in spusti, kviz, spominske karte … Ele- vom Računalniško opismenjevanje. Učenci so bili ment igrifikacije je pri samem procesu učenja zelo navdušeni, prav tako jaz, saj smo se skupaj naučili pomemben in močan motivator. Učenci se preko ogromno. Ustvarjali smo mape, urejali dokumente, igre ne vedoč učijo in si tudi veliko zapomnijo. Preko pisali in risali, shranjevali datoteke, si pošiljali elek- teh dejavnosti učenci utrjujejo in ponavljajo usvoje- tronska sporočila, odkrivali, kako delujeta klepet in no snov. forum, reševali vaje v naši spletni učilnici, pripenjali priponke, vstavljali slike in še veliko tega. Poleg iger so pri nas zelo priljubljeni tudi kvizi. Na ta način snov preverimo, kot učitelj pa dobim tudi po- S tem prispevkom želim navdušiti predvsem ostale vratno informacijo. Takojšnjo povratno informacijo učitelje in učiteljice razrednega pouka in jim poka- prejmejo tudi učenci. Preverijo lahko, kje so naredili zati, da lahko spletna učilnica zaživi tudi pri mlajših napako in kaj morajo še ponoviti. Kviz lahko rešijo učencih na razredni stopnji. večkrat, kar jim omogoča pridobiti rezultat, s kate- rim so zadovoljni. Različni tipi nalog Spletne učilnice nam ponujajo ogromno različnih Aktivnost Wiki nam ponuja veliko različnih mo- aktivnosti in dejavnosti, od učitelja pa je odvisno, ali žnosti. Namenjena je predvsem sodelovalnemu jih bo znal izkoristiti in pripraviti na način, da prite- učenju. Mi jo trenutno uporabljamo za pisanje ra- gnejo učence. Na tem področju sem tudi sama še zrednih pravljic. Vsak učenec smiselno nadaljuje začetnik. Iščem, brskam, berem in odkrivam nove začeto zgodbo. Učenci so pri pisanju zelo izvirni in možnosti. Predvsem iščem naloge, ki bi bile primer- me velikokrat presenetijo s svojimi idejami. V enem ne za mlajše učence. Iščem načine, kako bi jim snov mesecu smo napisali že tri razredne pravljice. Učen- predstavila še na drugačen način, ki bi jih pritegnil. ci so sami izrazili željo, če jih lahko natisnemo in zve- Priprava nalog mi vzame precej časa, a ob sesta- žemo, da bi dobili razredno knjigo. Ideja je odlična vljanju in urejanju le teh uživam in se učim. Čeprav in jo bomo ob koncu šolskega leta tudi uresničili. 7 Didakta UČITELJSKI POGLEDI V ČASU EPIDEMIJE pa se trudim, da jim ne naložim preveč dela, čeprav naloge radi rešujejo. Vsekakor pa jih želim pripraviti na predmetno stopnjo, kjer so spletne učilnice stal- na praksa. Verjamem, da bodo naslednje šolsko leto dobro pripravljeni in opremljeni ter bolj samostojni. Ena izmed možnosti nagrajevanja, ki nam jih ponu- ja spletna učilnica, so Značke. Ustvarila sem nekaj značk z aktualnimi liki, ki jih učencem podelim, ko opravijo določeno nalogo, dosežejo zastavljen cilj in so pri svojem delu uspešni. Kakšno veselje je bilo v razredu, ko so odkrili svojo prvo značko v svojih spo- ročilih! Ko mi danes učenci rečejo: »Učiteljica, spletna učilni- V spletno učilnico redno vstavljam različne poveza- ca je cool. Naloge, ki nam jih dajete, so ful zanimive,« ve, kar učencem olajša delo, saj lahko najdejo vse, kar vem, da je moj trud poplačan, namen dosežen. potrebujejo, na enem mestu: povezavo do Kolesarja, tekmovalne naloge za logiko, pripravo na Cankarje- Spletna učilnica za nadarjene učence vo tekmovanje, naloge za hitro računanje, Slovar slo- Vsako leto na šoli vodim tudi skupino nadarjenih venskega knjižnega jezika in pravopis ter podobno. otrok, s katerimi skupaj raziskujemo, se lotevamo projektov, obiskujemo muzeje, delavnice, galerije, Pri naravoslovju in družbi skupaj ustvarjamo slovar, gledališča, sobe pobega, planetarij, medijske hiše in kamor vpisujemo nove pojme, ki jih obravnavamo. podobno. Letos so nam te aktivnosti zaradi epide- Tako imajo učenci na enem mestu zbrane vse defi- miološke situacije onemogočene, zato sem se od- nicije in razlage. Možno je dodati tudi sliko, tako da si ločila za obliko dela v spletni učilnici. Tukaj se lahko lahko pojem vizualno prikličemo. brez skrbi družimo, izmenjavamo mnenja, se pogo- varjamo, hkrati pa raziskujemo možnosti, ki nam Vpeljala sem tudi oddajo nalog. Na ta način mi učen- jih spletna učilnica ponuja. Izbrala sem nekaj tem, ci lahko domače delo pošljejo v spletno učilnico in o katerih se bomo pogovarjali celo leto, ustvarjam prejmejo povratno informacijo. Nekateri radi tipkajo različne in čim bolj pestre tipe nalog ter jih usmer- in jim naloga ne predstavlja večjih težav, spet drugi jam k samostojnem delu in raziskovanju. Sodelovali mi pošljejo kar fotografijo svoje naloge. bomo tudi na natečajih, izvedli kak zanimiv projekt, lotili pa se bomo tudi kakega raziskovanja. Naše Aktivnost Lov na zaklad mi v tem trenutku predsta- možnosti so neskončne. vlja največji izziv, zato se ga še nisem lotila ustvarjati sama, ga pa vsekakor načrtujem. V tej aplikaciji lah- Ne glede na to, da zaradi priporočil NIJZ trenutno ko ustvariš medpredmetno povezovanje. Medtem niti nimam druge možnosti delati z nadarjenimi ko učenci odkrivajo kraje po Sloveniji, države v Evro- učenci, pogrešam osebni stik. Interakcij, ki nastaja- pi, potujejo po svetu, hkrati odgovarjajo na vprašanja, jo v učilnici ali v skupini otrok, ne more nadomestiti ki se jim sproti odkrivajo. Vprašanja so lahko temat- nobena aplikacija in nobena naprava. ska (slovenski pisatelji, geografska, matematična …). Prepričana sem, da bodo učenci z velikim veseljem Ob koncu svojega prispevka se čutim dolžno zahva- reševali naloge tega tipa, saj bo to za njih nekaj pov- liti tudi Akademski in raziskovalni mreži Slovenije – sem novega. Arnes, ki zagotavlja omrežne storitve organizacijam s področja raziskovanja, izobraževanja in kulture ter V našem razredu redno tedensko sodeluje 24 učen- skrbi za to, da se učitelji lahko stalno izobražujemo cev od 27, kar predstavlja 88 odstotkov vseh. Z rezul- in ostajamo na tekočem z aktualnimi novicami, ki tatom sem izjemno zadovoljna in ponosna sem na jih potrebujemo pri svojem delu. svoje učence. To jim tudi večkrat povem. Edina sla- bost, ki jo vidim pri tem načinu dela, je, da morajo Čisto za konec pa le še to: ne bojte se novosti in učenci sedeti doma za računalnikom, namesto da sprememb, ki prihajajo. Raziskujte neznano in od- bi ta čas preživeli zunaj. Po drugi strani pa učenci prl se vam bo nov svet. Ne vem, če je boljši, vem pa, veliko svojega prostega časa preživljajo s telefonom da vam ponuja ogromno priložnosti za osebnostno v roki in uporabljajo internet za osebne namene in rast in pridobivanje novih znanj. Vsaka zgodba ima ne za šolo. Če bodo zaradi dela v spletnih učilnicah dva konca in od nas je odvisno, katerega bomo iz- kaj manj na telefonu, pa tudi ni nič narobe. Vseeno brali. Pogumno in srečno vam želim! 8 Didakta