ZGODOVINA ZA VSE leto XII. 2005. št. 2 SE DAN DANAŠNJI VIDIŠ RAZVALINO Dušan Kos, Vitez in grad. Vloga gradov v ži- vljenju plemstva na Kranjskem, slovenskem Šta- jerskem in slovenskem Koroškem do začetka 15. stoletja. Založba ZRC, Ljubljana 2005. 431 strani. Zgodovinarjem ponavadi ni dano, da bi se tudi v svojem poklicnem udejstvovanju ukvarjali s stvarmi, ki so jih nekoč toliko pritegnile, da so si za svoj bodoči poklic izbrali prav »nekaj« s po- dročja zgodovine. Če bi ta trditev ne držala, bi v svetu gotovo mrgolelo medievistov. Prav srednji vek, vitezi v bleščečih oklepih, razkošni gradovi in zgodbe o napetih vojaških pohodih in zagri- zenih dvobojih oklepnikov so namreč verjetno »krivi« za lepo število nadebudnih zgodovinar- jev, ki vsako leto začenjajo študij »učiteljice življe- nja«. Večina jih kasneje sicer pristane za katedri ali potone v spisih o nacionalizaciji, delovanju sodišč narodne časti in zapisnikih partijskih fo- rumov, nekaj pa jih kljub temu ubeži v prijetnej- še, čeprav bolj deroče in hladnejše vode. K slednjim smemo šteti Dušana Kosa, sode- lavca ZRC SAZU, ki nas že precej let razveseljuje in prosvetljuje s študijami s področja slovenske srednjeveške zgodovine. To pot se je odločil za predstavitev dveh determinant - viteza in gradu, ki v predstavnem svetu posameznika gotovo učinkujeta kot najprimarnejša asociacija k bese- dni zvezi »srednji vek«. Pri delu gre za nadgra- dnjo njegove knjige Med gradom in mestom, ki je izšla pred enajstimi leti, v vmesnem času pa se je avtor dokopal do nekaterih novih dognanj in postavil nekaj novih hipotez, spremenil pa je tudi zasnovo svojega dela, v katerem je več po- zornosti posvetil plemstvu (genealogiji) in nje- govim bivališčem (gradovom). Kos začenja svoje delo s pregledom doslej opravljenega na področju raziskovanja gradov in plemiških rodbin, nadaljuje pa z genezo gra- dov in njihovimi značilnostmi (ime, lega, lastni- na, upravljanje z njimi). Grad je poleg simbolne- ga in oblastnega pomena za lastnika imel seveda tudi status kapitala - zaklada, ki se ga je dalo v primeru finančne stiske tudi primerno vnovčiti (raznim poslom z gradovi je posvečeno poseb- no (pod)poglavje). Življenje in delovanje plem- stva je potekalo razpeto med gradom, mestom in vasjo, ki so tvorili enakovredne kulise za različna formalnopravna dejanja ter občasno (zlasti me- sta) nudili gostoljubje plemičem, ki so s svojim bivanjem tudi dvigali ugled neke naselbine. Od konca srednjega veka pa vse do 18. stoletja in še čez je tako zaslediti zanimiv paradoks - »po- deželsko« plemstvo se seli v mesta, uglednejše (poplemeniteno) meščanstvo pa »osvaja« grado- ve in skuša nadaljevati plemiški način življenja. Plemstvo je bilo na Slovenskem ujeto v živahen proces porajanja, socialnega dvigovanja, stagna- cije, ekonomskega propadanja in (fizičnega) izginevanja, obenem pa živahnih meddeželnih migracij, ki so v ta prostor vodile predstavnike (predstavnice) vedno novih rodov(in). Možnost socialnega (in premoženjskega) dviga novih rodbin je bila povezana zlasti z izumiranjem mo- ških vej starih rodov, dedovanjem in ustrezno ženitno politiko. Osrednji del knjige predstavlja izčrpen pregled gradov po posameznih pokrajinah, združen z genealoškimi tabelami nekaterih plemiških rod- bin (genealoške tabele so vezane na lastništvo gradov). Kranjsko tako predstavlja 81 gradov, (slovensko) Štajersko in Koroško pa okroglo 100 gradov. Z genealoškimi tabelami je predsta- vljenih 76 plemiških rodbin, opise posameznih gradov pa bogatijo objave starih upodobitev ter fotografij trenutnega stanja gradov, ki vse prepo- gosto spominja na Prešernove besede v naslovu. Lastnike posameznih gradov predstavljajo peča- ti, ki jih je avtor »odkril« med pripravo »arhivske podlage« študije, tematiko pa bralcu približajo tudi številni zemljevidi in preglednice. Zlasti ta nadstandardni pristop - obilna upo- raba slikovnega materiala in poljudno, pa nič manj znanstveno podajanje problematike, kom- binirano z nujno potrebno okvirno študijo (v začetnem delu), je porok za to, da utegne tudi to Kosovo delo postati nekakšna uspešnica med tistimi, ki sem jih omenil v začetku, pa tudi med vsemi onimi, ki jih blišč gradov in zven viteških turnirjev sicer niso zvabili v Kliin objem, se pa vseeno kdaj pa kdaj malce zasanjano in radove- dno zazro v kakšno ruševino ob poti ter si zasta- vijo kup vprašanj, na katere doslej morda niso našli odgovorov - to se jim poslej s to knjigo in v njej radodarno nasuto literaturo skorajda ne bi smelo več primeriti. Aleksander Žižek 92 VSF. ZA ZGODOVINO