Ustavne spremembe v Zakaj se zatika ustanavljanje TOZD? IZ ODGOVOROV delavcev na vprašanja raz-iskovalnega centra republiškega sindikalnega sveta je moč ugotoviti, da jih večina ve za delavske ustavne amandmaje in pozna pojem »temeljna organizacija združenega dela« ven-dar je njihovo poznavanje bistva ustavnih sprememb površno, saj v večini podjetij z de-lavci o item še niso konkretno govoriili. Ustav-na dopolnila in poman ustanavljanja TOZD poznajo delavci predvsem iz tiska, radia in televizije. Veliko vprašanih, zlasti še strokov-njakov, pa itudi članov samoupravnih orga-nov in komunistov, je predlagalo, naj bi bilo njihovo podjetje ena sama TOZD. To velja tako za anketirane delavce iz manjših kakor ludi velikih podjetij. Delavci nasploh slabo poznajo priprave na ustanavljanje TOZD v svojih podjetjih. Kaže tudi, da le redkokje pripravljajo ustanovitev TOZD na podlagi strokovnih analiz. Člani komisije CK ZK Slovenije za samo-upravljanje v združenem delu so ob teh ugo-tovitvah na svoji nedavni seji sodili, da je kljub pozitivnim rezultatom akcija za resnič-no ustanavljanje TOZD šele na začetku in da je zato treba v priprave za uresničitev te na-loge vključiti vse delavce in družbenopolitič-nedejavnike. Akcija za ustanavljanje TOZD napreduje počasi predvsem zaradi odporov nekaterih vodstvenih struktur v organizaci-jah združenega dela in zaradi premajhne ali napačne informiranosti delavcev o bistvu ustavnih dopolnil. Posamezniki razširjajo ce-lo trditve, da bo ustanavljanje TOZD prived-lo do razbijanja posameznih podjetij, da pod-jetja, ki investirajo ali uvajajo novo tehnolo gijo, ne bodo mogla ustanoviti več TOZD in podobno. Anketa je razkrila tudi podatek, da je polovica delavcev o ciljih akcije obvešče-nih napačno ali tendenciozno, polovica pa pre-malo. Ne le v naši republiki, tudi drugod po dr-žavi se je začelo uresničevanje ustavnih do-polnil resno zatikati. Organi zvezne skupšči-ne pripravljajo zato priporočilo, ki vsebuje konkretna stališča za uresničevanje ustavnih dopolnil, še zlasti tako imenovanih delavskih. V osnutku priporočila je rečeno, da bo ure-smičevanje dopolnil treba zagotoviti z usta-novitvijo posebnih teles v delovnih organiza-cijah; v teh telesih iiaj bi bili delegati vseh delov delovne organizacije ne glede na to, ali bodo vsi ti deli postali TOZD ali ne. Niso tako redki pajavi, da se uresničevanja amand-majev lotevajo kot organizacijskopravnega dela, zato priporočilo poudarja, da je pred ustanovitvijo TOZD treba opraviti temeljito analizo družbeno-ekonomskih odnosov, siste-ma upravljanja in udeležbe v samoupravlja-nju v delovnih organizacijah. Na osnovi takš-ne analize šele je možno pripravili predlog samoupravnega sporazuma o združevanju ki predvideti, v katerih delih delovne organiza-cije naj bi ustanovili TOZD. Za te spremembe je sicer potreben čas, vendar bi strokovno delo ne smelo predstav-ljati ovire za to, da bi delovne organizacije sklenile samoupravne sporazume o združeva-nju, še predno bi ustvarile vse pogoje za nji-hovo ustanovitev. S sporazumom je možno določiti tudi prehodno obdobje, v katerem naj veljajo določbe sedanjega statuta delov-ne organizacije — delno ali v celoti. V. B.