i i “1238-Lokar-preizkusni” — 2010/7/22 — 10:47 — page 1 — #1 i i i i i i List za mlade matematike, fizike, astronome in računalnikarje ISSN 0351-6652 Letnik 22 (1994/1995) Številka 6 Strani 344–348, XXIII, XXIV Matija Lokar: PREIZKUSNI PROGRAMI ZA MATEMATIKO Ključne besede: matematika, računalništvo, programi za matematiko, Math rescue, Lugnut city, Big math attack, Sparky, Function grapher, Berlin’s cheat sheat. Elektronska verzija: http://www.presek.si/22/1238-Lokar.pdf c© 1995 Društvo matematikov, fizikov in astronomov Slovenije c© 2010 DMFA – založništvo Vse pravice pridržane. Razmnoževanje ali reproduciranje celote ali posameznih delov brez poprejšnjega dovoljenja založnika ni dovo- ljeno. - OOL6 l l'\IO I N'/LTI 'Ll" 1 , __ 1 II ,L 1_' III' _ PREIZKUSNI PROGRAMI ZA MATEMATIKO Računalnik lahko uporabljamo v razli čne namene. Ena od možnosti je, da ga uporabimo kot pripomoček pri u čenju . Uporabo ra čunalniških programov v šoli srečamo na različnih podro čjih. Pri pouku jih lahko uporabljamo kot demonstracijsko sredstvo za ponazoritev določene snovi , pr i izpeljavi vaj , kot pripomoček pri samostojnem odkrivanju nove snOVI , .. . Preizkusni programi Poleg programov , ki jih ponujajo velike programerske hiše (Microsoft, Bor- land, Lotus , Novell) in še cel kup manj ših podjetij , je na tržišču t udi skupina programov, ki jih kupujemo na druga čen na čin . To so ti . sha reware programi . O tem , kako besedo shareware prevesti v slovenščino , se še vedno krešejo mnenja . Mo žna prevoda sta npr . programi v prostem raz širjanju in pre izkusn i programi, kot jih imenuj e tudi revija Monitor . Osnovna idej a teh programov je, da jih lahko "po beremo" , od koder hočemo, jih preizkusimo in, če nam program ugaja , avtorju (bod isi posamezniku al i podjetju) pošljemo pla č i lo za njegov program . Tak program lahko brez kančka slabe vesti (to je celo za želeno!) damo prijatelju , zn ancu , sosedu . S tem ne kršimo nobenih av- torskih ali drugih predpisov , vse dotlej , dokler za tako početje ne zahtevamo plačila, večjega od dejanskih stroškov (d isketa , stroški po šiljanja). P rav iloma t i programi v kvaliteti ne zaostajajo veli ko za "pravim i" pro - g rami , večkrat j ih celo prekašajo . Seveda poleg ne dobimo lepih priročnikov , programi tudi ne ponujajo barvitih škatel, a to uporabnosti samega programa ne zmanjšuje . Seveda je precej tovrstnih programov tudi s la bih , z dvomljivo idejo in pomanjkljivo izvedb o , vendar med njim i lahko najdemo tudi ta ke, ki nam res ustrezajo . Naj še enkrat poudarim , da ti programi niso brezplačni - uporabnik naj bi po izteku preizkusnega obdobja program pren ehal uporabljati ali pa naj bi ga registriral, torej poslal plačilo avtorju oz. avtorjem . Preizkusni programi niso edina skupina programov, ki se razširja na t a k na čin (s presnemavanjem , posojanjem disket) . Tako srečamo še brezpla čne programe (freeware) , o krnjene programe (crippleware) , programe v javni lasti (public domain programs) , demonstracijske programe ( demo programs) . Na kratko opišimo značilnosti posameznih skupin programov : shareware: Program preizkusimo. Le nam je všeč, avtorju pošljemo zahte- vano vsoto denarja . Ob i čajno potem dobimo najnovej šo ina čico progra- ma , pogosto tudi tiskan priročnik . Program lahko razširjamo naprej (ne 345 prodajarno l}, vendar moramo paziti , da ostane nespremenjen, Z vsemi pripadajočimi datotekami (tudi tistimi. na katerih je reklama za avtorja) . freeware: Program lahko uporabljamo brez plačila. Lahko ga razširjamo naprej pod enakimi pogoji kot shareware. Posebna skupina programov je ti . cardware - avtor ne zahteva plačila, v zahvalo pa pričakuje razgled nico. public domain: Avtor je dal program v javno last . To pomeni. da lahko s programom počnemo, kar se nam zdi - ga vključujerno v svoje programe , spreminJamo, . . . crippleware: Program nima vseh sposobnosti pravega programa . Določene funkcije manjkajo , program po določenem času ne deluje več , med delovan- jem se izpisujejo obvestila . Ko avtorju pošljemo plačilo, dobimo "zaresni" program brez omejitev . demo: Pogosto so demonstracijski programi okrnjeni na podoben naein kot crippleware. Velikokrat tečejo sami od sebe in le kažejo možnosti "pravega" programa . Le nas demostracijski program prepriča, kupimo pravi program . Kako do preizkusnih programov? Verjetno najenostavnejši način je, da imate pri sebi disketo vsakokrat, ko ste pri kolegu, ki tudi ima računalnik. Le vidite program, ki vam je všeč (in je to preizkusni program!) , ga enostavno presnamete. Obstajajo tudi ljudje, ki načrtno zbirajo tovrstne programe in jih za majhno plačilo (omenili smo že , da smemo pri razširjanju preizkusnih programov zaračunavati le dejanske stroške posredovanja) razširjajo naprej . Obstajajo tudi klubi , katerih glavna dejavnost je zbiranje in razširjanje preizkusnih programov. Le boste postali član kakšnega takega kluba, bo vaša največja težava, kako izbrati med tisoči in tisoči programov, ki vam bodo na voljo . Glavni način za razširjanje tovrstnih programov pa so BBS-i (Bulletin Board System). O BBS-ih ne bomo obširneje govorili , povejmo le, da nam med drugim omogočajo, da preko modema presnamemo tudi tovrstne pro- grame. V zadnjem času srečamo tudi vedno večjo ponudbo zbirk preizkusn ih programov na CD-ROM-ih. Tako za nekaj tisoč tolarjev dobite CD-ROM, na katerem je tudi več tisoč preizkusnih programov. Poudarimo pa še enk rat . da z denarjem, ki ga plačate za CD-ROM ali za članarino v klubu, programov, ki ste jih dobili, še niste plačali. Še vedno morate avtorju programa (če seve- da ne gre za brezplačni program) poslati plačilo, ki pa praviloma ne presega 3000 tolarjev . 346 Programi za matematiko Tudi na področju izobraževalnih programov je ponudba preizkusnih programov kar velika. Posebno za matematiko in učenje angleščine jih je veliko. Mnogi med njimi so nastali , ko sta očka ali mama programer poskušala svojim otrokom pomagati pri spoznavanju tako zapletenih stvari , kot so seštevanje, poštevanka ali računanje z ulomki. Zato je tudi največ programov, ki so namenjeni utrjevanju štirih osnovn ih računskih operacij . Pogosto je to učenje prikrito z igranjem igrice , tako da učenje postane tudi zabava . V nadaljevanju bomo na kratko opisali nekatere od teh programov. Če bi do katerega radi prišli, se oglasite na Fakulteti za matematiko in fiziko na Jadranski 19 v Ljubljani. Le diskete imejte s seboj . Math rescue V deželo so se pritihotapile čudne pošasti in pokradle vse številke . Ti, hrabri junak , se moraš spustiti v podvodni svet , kjer prebivajo, in prinesti številke nazaj . Pri tem ti bo v pomoč črv Benny, tvoje glavno orožje pa bo hitro in spretno reševanje računskih nalog, sestavljenih iz seštevanja in odštevanja različnih števil. Če boš dober računar, boš pošasti premagal. Glej sliko na III. strani ovitka . Lugnut city Kot robot se prebijaš preko pasti v mestu Lugnut ali Težki orehi po naše . Na voljo imaš lasersko pištolo, s katero odstranjuješ ovire. Vendar ne vseh. Pod večino ovir se skrivajo matematične zanke - tako moraš pravilno prešteti pike, povedati, ali je račun pravilen , poiskati manjkajoči seštevanec, izbrati pravilni odgovor. Hkrati pa moraš poiskati dovolj ču d ež n i h čevljev, ki ojačajo tvoje noge , da lahko skačeš vedno višje, in se prebiti do izhoda iz vsake sobe. Glej sliko na III. strani ovitka . Big math attack Pozor, pozor! Naše mesto napadajo čudni osvajalci . Spuščajo bombe in vsaka uniči četrtino mesta. Ti si poveljnik obrambe in na osvajalčeve bombe meriš z raketami. Vendar rakete zadanejo na pravo mesto le, če vtipkaš pravilno šifro. Ta pa je odgovor na račun , ki ga vsaka bomba nosi na sebi . Boš uspešnejši 347 kot tvoji predhodniki ? Se boš prebil na lestvico nesmrtnih braniteljev mesta? Glej sliko na IV. strani ovitka Sparky Medvedek Sparky se sprehaja po parku in nenadoma zagleda čudno drevo. Na deblu je račun, na vejah pa se zibljejo tri gnezda , vsako s svojo številko . Bo medvedek dovolj spreten , da bo s kamnom zadel pravi odgovor? Seveda ga mora zadeti dovolj hitro, preden poteče odmerjeni čas . Da naloga ne bo pretežka, Sparky tu le sešteva . Le pa avtorju pošljete 15 dolarjev, bo Sparky moral reševati tudi težje naloge - odštevati, množiti, deliti. Glej sliko na IV. strani ovitka . Function grapher No, da se ne bomo le igrali, narišimo še kakšno funkcijo . Function grapher je eden od številnih programov, ki nam pri tem lahko pomagajo . 1:1 The Function Graphr:r atil .Gra ph Eunction Aboutl \ y 9 II 8 1\ 7 I \ 6- c---- _ . I5 \ ~ I \ 3 / 2 \ / x --9--8--7--6--5--~--3--2--1- ~\1-2-3-1f-5-6-7-B-9- 2 1\ / 3 -, 1/ ~ ~ 5 6 7 8 lix) I X2-~X'2 9 Berlin's &eat sheat Berlinov elektronski plonk listek je odlizen pripornoZek, Ee je trcba razr&ti 10 pravokotnih trikotnikov, 20 krcrgov in Je kaj podobne navlake. VtipkaE podatke, ki jih poznal, program pa sam zapik &ale vafne mere - b r a nadldnega kartnjcnja, obrahnja formul, . . . Math rescue lugnut city 1 4 - ~ Big math attack Sparky