| 3 | 2017 | RAZREDNI POUK | 13 Stroko Vna izhodišča Formativno spremljanje v podporo vsakemu učencu  dr. a da Holcar Brunauer, Zavod RS za šolstvo je formativno spremljanje resnično vtkano v pouk, potrebujejo le pol leta za usvojitev učnih vsebin, za katere bi sicer, v tradicionalni učilnici, potrebovali eno leto. Formativno spremljanje ima torej pozitiven učinek na učenje in izboljšanje dosežkov vseh učencev, še posebej pa tistih, ki imajo slabši učni uspeh. Učenci razvijejo odgovoren odnos do učenja in prevzamejo skrb za učenje. Formativno spremljanje poleg učinka na učne dosežke spreminja dinamiko dela v razredu in izboljšuje odnose med učiteljem in učenci ter med učenci samimi. Poleg tega raziska­ ve kažejo, da ima formativno spremljanje pozitiven učinek na motivacijo za učenje, kar pripomore k sproščenemu vzdušju v razredu in boljšemu vedenju učencev. Primeri iz prakse posameznih predme­ tov, ki sledijo uvodnemu delu priročnika, kažejo dosežke in odprta vprašanja, s katerimi so se, ob podpori pedagoških svetovalcev ZRSš , soočali učitelji, vključeni v razvojno nalogo Formativno spremljanje/preverjanje, ko so s pomočjo formativnega spremljanja iskali poti do vključujoče šole. v uvodnem delu priročnika se sprašuje ­ mo: • kaj potrebuje vsak učenec, da bo uspešen? • kaj mora vedeti učitelj, da lahko učinkovito podpre učence na poti do uspeha? • n a kakšen način formativno sprem­ ljanje odpira prostor za približevanje vsakemu učencu? • kaj je ključnega pomena, da bi for ­ mativno spremljanje lahko zaživelo v razredu? Pri formativnem spremljanju učenci sami spremljajo in uravnavajo svoj učni proces, zato so bistvena vprašanja, ki si jih zastavljajo sami, kot so npr.: kaj se učim?, Zakaj? in kaj bom moral vedeti, razumeti in znati narediti, da bom uspešen? Zvezek Formativno spremljanje v podporo vsakemu učencu je eden od šestih zvez­ kov iz zbirke Vključujoča šola. Za vklju- čujočo šolo je značilno, da išče načine, kako zagotoviti optimalen razvoj in učno uspešnost vsakemu učencu v skladu z njegovimi zmožnostmi, pri čemer gleda na učence kot na skupino različnih, izvir­ nih in edinstvenih posameznikov. Zvezek pomeni nadgradnjo priročnika Formativno spremljanje v podporo uče- nju, ki je izšel pri ZRSš leta 2016, hkrati pa v duhu vključujoče šole namenja pozornost vsakemu učencu in opisuje različne načine, kako v razredu videti in slišati vsakega izmed njih. izhajali smo iz misli učiteljice, vključene v razvojno nalogo Formativno spremljanje/preverja- nje, ki je zapisala: Formativno spremljanje v zadnjih letih vzbuja veliko zanimanje pri nas in po svetu. Pri tem imata največ zaslug Britanca Paul Black in Dylan Wiliam, ki sta svoje ideje, podprte z raziskavami, objavila v številnih knjigah in člankih. Formativno spremljanje poudarja po­ men aktivne vloge učenca pri izgradnji kakovostnega in trajnega znanja. Pri tem učitelj učenca podpira, tako da nenehno ugotavlja, kako napreduje, in prilagaja pouk povratnim informacijam, ki jih pridobi od učenca. Zelo pomembno je, da si učitelj in učenci izmenjujejo povratne informacije z namenom premagovanja vrzeli v učenju ter izboljšanja dosežkov. številne raziskave kažejo, da učinkovita uporaba strategij formativnega spremlja­ nja v razredu lahko prepolovi čas učenja. t o pomeni, da učenci v razredu, v katerem »Razreda ne vidim več samo kot CELOTO, ampak v njem vidim tudi vsakega POSAMEZNIKA.«  | RAZREDNI POUK | 2017 | 3 | 14 Stroko Vna izhodišča Vir: Novak, L. idr. (2017). Formativno spremljanje v podporo vsakemu učencu. 2. zvezek. V Vključujoča šola. Priročnik za učitelje in druge strokovne delavce. Ljubljana: ZRSŠ, str. 55.