3wxic» izhaja vsak petek na eeli poli, in velja po pošti za celo leto 4 gld. 60 kr., za pol leta 2 gld. 40 kr., za četert let» 1 gld. 30 kr 7 tiskarnici sprejemana za leto 4 gold., za pol leta 2 gld.. zaeetert leta 1 gl.; ako zadene na ta dan praznik, izide Danica dan poprej. Tečaj XXXV, V Ljubljani, 7. mal. travna 1882. Ldst 14. Vstajenje Gospodovo. Raduj priserčno dana se, duša moja! Povzdigni slavne Aleluje glas; Goreča zanj naj bode pesem tvoja, O ljubi, hvali ga na večni čas! Podaj se tje na mesta posvečena, Pogrezni se globoko v misli tam; Narava že smehljd se zveseljena, Ljubezni rajske vse objemlje plam. Raduje se z Zveličarjem, vse vstaja, Karkolj na zemlji diha in živi, Vstajenje Božje častno vse obhaja; Obhajaj, duša, z Njim ga tudi ti. Sumljd veselo potok tam Cedronski, Kjer bil Getseman je molitvi last; Milotne zarje pas je hrib Sijonski Objčl, in Oljsko goro Njemu v čast. Pod oljkami blišči se biser v rosi, In v duplu s potom lita Božja kri Ti ne osvete — milosti Je prosi, Prelil jo je, da rešena si ti! Ves križev pot prebritkega terpljenja Mu zmagoslavja danes je spomin; Kamniček vsak, c'lo prahek vsak omenja: Odrešil nas je greha Božji Sin! Na Goigati, glej! križ stoji v bliščavi, S kervjo oblit se v solncu lesketa! Zveličar vaš, zemlje narodom pravi, Na meni je umeri za dolg svetd. In grob Njegov? Več stanje ni otožno; V obleki beli angelj tam sedeč Vedri, tolaži množico pobožno: Radujte se, — je vstal, ni tukaj več! In rožic cvet, in tičic zbor stoglasni — Vstajenje Božje sladko vse slavi; V dolini Josafatovi prekrasni Aleluja! Zveličarju doni! Hvaležno z njimi, verna duša moja, Objemi križ na Goigati in poj: Cešena. hvaljena ljubezen Tvoja, Neskonnno vsrailjeni Zveličar moj! Radoslav. Posnetek okroxto$če sv. Očeta M>ona XMtt italijanskih škofov. (Dalje.) Posebno važno je, kar sv. Oče pišejo o brezbožnih spisih, bukvah, časnikih in enacih izdelkih, ki so živa kuga za miade in stare. Enako pa tudi to, kako papež dobre časnike priporočajo. Enciklika v posnetka se glasi dalje: Potem pa je silno tektna reč, da se dobri spisi na svitlo dajejo in razširjajo na daijo in širjavo. Tisti, ktere smertna jeza loči od katoliške Cerkve, se vojskujejo s spisi in rabijo ravno pisanje kakor naj pripravniše orožje, da bi Cerkvi škodvali. Od tod je strahotna povodenj malopridnih bukev, od tod rovarski kužljivi časniki, ter njih vertogiavih napadov; ne postava in ne sramožljivost jih oberzdati ne more. Kar koli je bilo poslednje čase rogovilstev in uporov, vse to zagovarjajo, kakor da bi se bilo zgodilo po pravici; resnico zakrivajo ali kazč, Cerkev in papeža dan na dan napadajo, zasramujejo, laž-njivo tožijo in krivičijo; ni je tako brezglavne in škodljive misli, ktere bi po vsih krajih ne trosili. Tolikemu hudemu, ki se vsak dan dalje razširja, se mora z marljivostjo jez staviti. Z resnobo in ojstrostjo se mora občinstvo nentrndljivo na to nagibati, da naj z vsim premislikom pazi in si z naj veči vestnostjo izbira to. kar ima brati. Razun tega se mora enemu koraku drogi nasproti postaviti, da umetnost, ki je zmožna toliko škodo delati, naj bi se obernila v blagor in dobroto človeštvu, ter se naj zdravilo jemlje od ondod, od koder drugi jemljo hudi strup. V ta namen je potrebno, da saj v vsaki okrajici se pogosto, ako je moč, z vsak dan izhajočimi časniki očitno pojasnujejo dolžnosti, ki jih kristjani imajo do sv. Cerkve. Pred vsim naj se pojasnuje, kolike preime-nitne zasluge ima katoliška vera za vse narode. Razlaga naj se njena posebno rodovitna in blagerna moč za očitne in osebne zadeve človeštva, in dokazuje naj se, kolikanj potrebno je, da se Cerkvi nemudoma poverne tista veljava in tiste okolisine v deržavi, ktere zahteva ne manj njena božja velikost, kakor očitna korist narodov. Zato morajo tisti, ki se s časnistvom pečajo, več reči prei očmi imeti: Vsi naj pri pisanji merijo naravno tisti narnen, previdno naj določujejo in delajo, kar je n:*] primerniše; nič naj vnemar ne pušajo, česir znanje je koristno in doželeno; naj pišejo resno in zmerno, zmote in pregrehe naj grajajo, vender tako, da je graja brez grenkoati in da se osebam prizanaša; tudi naj si prizadevajo pisati jasno in razumljivo, da občinstvo z lahkoto umeva. Vsi drugi pa, ki v resnici žete, da svete in svetne zadeve dobivajo brambo in razcvet po zmožnih pisavcih in njih spisih, naj sad pisanja in zmožnosti v varstvo jemljejo s svojo radodarnostjo, in kolikor premožnimi je kdo, toliko obilnise naj jih podpira z delom in s svojim premoženjem. Zakai tistim, ki se (dobremu) časništvu posvetijo, se morajo take podpore naklanjati. ker brez tega njihova marljivost ne bode imela nič ali pa le kaj malo in nezanesljivega vspeha itd. Viui se iz trga nenavadno globokega segljeja v časnistvo, da sv. Oče silo veliko derže do dobrih časnikov, in kteri jih pridno podpirajo s pisanjem, z na-r<»čevarii»?m, razširjanjem itd., so iz besed samega sv. Očeta toliko bolj prepi i« aui, tla njih djanje je res hvale vredno in pri Bogu zaslužljivo. (Konec nasl.) Tri *reie yore. (Govor v katoliški družbi.) III. Vatikan. Vatikan, eden sedmerih homcev, na kterih je Rim pozidan, je tretja imenitna in preslavna višava, ktera je v naši osnovi in bi imel o njem kaj spregovoriti. Ne sam na sebi je Vatikan sloveč, ampak zarad tega, kar se na njem nahaja, namreč Stol sv. Petra z vladajočimi papeži, ter z vsim zakladom Jezusove vere, s prestavno baziliko sv. Petra, pa zarad doma rimskih papežev, silovitega poslopja, ki se tudi samo za-se „Vatikan*' imenuje in ima 11.000 soban, stanic in sploh posameznih prostorov. Mi vse to le od cerkvene strani nekoliko malo premislimo. Sin Božji je s svojo smertjo na Kalvariji in s svojim V!i«bohodom z Oljske gore doversil vidni tek svojega dianja na zemlji. Postavil pa si je namestnika Simona Galilejca, sina Jonovega in brata aposteljna Andreja, kt-ri ga je bil v pervo k Jezusu pripeljal. Gospod je precej pri tisti priliki pokazal svojo vsegavedočnost; ko je namreč Simon predenj stopil, ga je Jezus imenoval po imenu „Simon", ktero ime pa mu je spremenil v sirsko kaliejsko ime Kefa, gerško Petrus, po našem Skala, Skalar ali Skalni k. Tedaj smo zopet pri tem, s čimur smo premišljevanje pričeli, pri skali, pečini. Naj tukaj omenim nrko znamenito dogodbo. Desetega majnika zvečer 1866 smo dospeli nekteri zmed romarjev (ker drugi so bili že prej odrinili naravnost t roti domu) v revno vas Banj as, visoko v Galileji, ki je pa silo imenitna v keršanski zgodovini. Beseda Banjas je to, kar Paneas, od pastirskega malika Pan a, ki so ga tukaj častili; posvečena je bila temu maliku jama nad vasjo, iz ktere spod strašanskih pečin izvira eden glavnih Jordanovih studencev, ali prav za prav mnogi viri vštric. Panova duplina, ravno ob znožji hriba „velikega Hermona" (Džebel Šejh), na kterem smo še sneg viddi, ima marsiktere v skalo vsekane podobe in od daleč se vidi skorej kakor kaka podoba Matere Božje; kaže pa blezo le vodo, kako vre spod pečin. Pa za to nam ni kaj mar; poglavitna reč je naslednja. Na nekem berdu velikega Hermona, kacih 1000 čevljev nad vasjo, na siloviti pelini, stoji naj slovečniši in še naj bolj ohranjena terdnjava vse Palestine, ki se imenuje „Kalaat-Subeibe1'. Misli se, da prav to ži\o skalo so imeli Kristus in aposteijni takrat pred očmi, ko je sv. Peter Jezusu na vprašanje: „kdo, menijo, Ga je?" odgovoril: „Ti si Kristus, Šin ž i vega tíoga44, Siu Božji pa precej na to Petru : „T i s i S k a 1 a; na to skalo bom sozidal svojo Cerkev, in peklenske vrata je ne bodo z m agal e" (Mat. 16... Vas Banja-» je namreč ravno nekdanja Cezareja Filipova, ki jo imamo v evangeliju, ker četertni oblastnik Filip v Itureji in Trahonitidi je bil svoje dni dal to mesto razširiti in zlepšati, ter ga :e sebi in cesarju Avgustu na čast imenoval „Cezarejo Filipovo". Kakor tedaj je Peter po svojem imenu, tako je tudi po svoji veliavi in oblasti skala, prava pečina, na ktero je Kristus svojo Cerkev zidal Peter ni bil pervi med aposteijni h Kristusu prišel, ali posebej k temu poklican bil, ni bil v nobenem oziru naj stareji med uči-nei Gospodovimi; vender ie Kristus njemu zmeraj pervo mesto in pervo čast dajal, vselej je najprej med apost-ljni Peter imenovan. Pa tudi po Jezusovem vnebohodu se je vedno kakor od Kristusa postavljenega pervaka obnašal. Vso Cerkev mu je bil Jezus izroč i, rekoč: „Pasi moje jagnjeta, pasi moie «>vce!;- Sv. Pet« r tedaj je bil poglavar vse Jezusove Cerkve in vidni njegov namestnik na zemlji; kjer je bil on, tam je bilo Brediše Jezusove Cerkve. Le kakih 7 lét pa je bil Peter še na Jutrovem, potem se je preselil v Rim. To se je zgodilo po božji naredbi, zakaj Rim je bil središe vsega takrat znanega sveta in vse te bilo Rimljanom podverženo. in zato j« bil Kim od Boga odmenjen, da od tam se bo keršanstvo razširjalo po vsem svetu. S Petrom pa se je tako rekoč preselila vsa naprava keršanstva v Rim, sploh tam je postalo središe Kristusove vere. Kaj posebnega je n. pr., da v R>m so se preselile Jezusove jaslice, Jezusov križ (pozneje namreč, ko je bil najden), celó stopnjice (ss. stenge), j:o kterih je šel Jezus k sodbi pred Pilata, so bile prepeljane v Rim. Tam je bila sčasoma sozidana preslavna bazilika sv. Petra, naj veči cerkev na vsem svetu. V tej cerkvi je Petrov Stol, in v nji pred tako imenovano lodžio (nadlopo) sv. Helene se vsako leto na véliki ponedeljek izpostavlja v češenje čez sto raznih svetinj, med kterimi so n. pr.: Nekaj od Jezusovih jaslic, dva terna z Jezusove krone, Longinova sulica, več košev sv. križa, veliko svetinj od Matere Božje, sv. Jožeta, sv. Janeza Kerstn., od mnozih aposteljnov, in veliko število druzih svetnikov. Nekdaj je bil Rim gnjusoba vsih malikov; zdaj be tam zbirajo svetinje vsih svetnikov. Jezus sam je nevidno zmeraj pri svojem namestniku, ga vodi in varuje zmote po besedah: „Lejte, jaz ostanem pri vas vse dni — do konca sveta Tako so tudi po več druzih cerkvah v Rimu cen dolgi zapisniki raznih svetinj, ki se o svojih časih kažejo. In koliko je svetnikov po katakombah, ter je Rim v resnici mesto svetnikov po vsi pravici. Cvét vse časti in veljave za Rim ia Vatikan pa je, ker tam stanuje papež, poglavar vsega keršanstva. Papež je za Cerkev to, kar je glava za teio, pravi slavni Segur: „brez glave ni telesa, brez papeža ni Cerkve Cerkev se od papeža ravno tako malo dá ločiti, kakor se pri živem človeku truplo ne more ločiti od glave. Zedinjenje glave in života je pervi pogoj življenja. Ker je pa Jezus Kristus svojo Cerkev vstanovil, da živi in življenje do konca časov razširja, je s tem vstanovil tudi edinost glave in udov, edinost papeža s škofi, z maš-niki in verniki, ki so skupaj telo Kristusovo." Iz Rima toraj se izlija moč keršanstva v vse telo, v vse vernike, ki so po vsem svetu. V papežu je naj više učeništvo, m&šništvo in pastirstvo, iz Rima se toraj blagri sv. vere razlivajo po vsem svetu, tam je svetiše in središe dobrot vsega keršanstva. Kristusov namestnik ima naj visi oblast, ,,ključe nebeškega kraljestva"; naj svetejši Dar, t-s. zakrament;, odpustki sv. Cerkve, vsa njena vlada in vravnava je v papeževih rokah, on ima pasti Gospo dove jagnieta in ovčice, njemu morajo vsi verniki podložni biti. Po vs"m tem ni čudo, da se vesoljni katoliški svet, zlasti v duhovnih zadevah, v Rim obrača za nauk, za svét, za povelje, za duhovne milosti, za vsaktero pomoč. Tudi o nribcu Vatikanu tedaj veljá: „Levavi oculos meos in montes, unde veniet auxilium mihi — Svoje oči v goré (na Vatikan) obračam, od tam mi pomoč prihaja." Ves svet se torej ozira v Rim, in srečnega se šteje, kdor more sam kdaj v Rim popotvati. Bili so neki temni jožefinski časi, ko je bila zveza z Rimom skor pretergana — malokdo je z naših dežel tje popo-tovj. ziasti odkar pa vladajo sedanji presvitli cesar Frančišk Jožef tudi iz Avstrije prav pogosto verniki romajo v sveto mesto. Nikoli se ne bo pozabilo preslavno romanje lanskega leta, ko so b.li Slovani pred sv. Očetom, tudi njih pn ce:šno število iz nako ima na persih s palmovo vejco v nji; leva leži lahno ob strani z belo lilijo. Na obéh rokah je pušena kratka riža, kakor zareza v meso, da se njegove prave kosti vidijo; enako se vidijo kosti tudi pod stopali; glavina cepina pa od zadi ni čisto nič zadelana, temiič pušena prav naravna. Glava je precej viàej, podslonjena s tremi belimi blazinicami, ki bo z zlatom obrobljene in ob robih visé zlati čopki. Vse 8e eno k drugemu prav posebno lepo podaja. Nekaj olepšave je od gospodičine Smrekarjeve, ki ima pri tem veliko zasluge, in tudi zdaj je pomogla pri < kin-čevanji. Vse telo počiva na ležišu rudeče barve. Pri nogah stoji zala posodica, v kteri je kos pertiča, namočenega v lastni kervi svetnikovi. Tudi posebej je pri-djanih od tega svetnika še več svetinj. V takem stanji je v nunski zakristiji več oo. frančiškanov in nekaj druzih oseb vidilo in občudovala sv. Deodata, ki je tako častitljivo lep, da se je težko ločiti od njega. Tam so ga pervo vidile skoz omrežje tudi častite gospe uršulinarice, ki so bile nezmerno razve-seljene. Poclednjič, okoli tréh, so 4 oo. frančiškani prenesli svetnika mémo velikega altarja do omrežja, kterr, se odpre in sprejele so ga gospé uršulinarice, pred niimi gospa mati, ter so ga djale v nunskem kuru na mesto, kjer je bil že poprej nekaj časa, predno so ga bili prepeljali v Rim. Opomniti je, da kakor so bile pred odpravo v Rim svetinje v pričo škofovega komisarja preč. g. kan. in kancelarji Mart. Pogačarja zapečatene, tako so se smele rudi zdaj le v njegovi pričujočnosti odpečatiti. Iz tega se vidi, kako vestno in natanko dela sv. Cerkev v tacih okolisinah, ter ji nima po pravici v tem kdo kaj očitati. V runski cerkvi ostaue sv. Deodat dotlej, da bo pri frančiškanih vse potrebno vravnano. Svetnik pride v prelepo stiroglasto omaro iz polesanHrovega lesa, ki jo je po večem že izdelal gosp. mizar Jan. Dogan. Poslednjič se mora čestitati čast. frančiškanskemu samostanu in pred vsimi prečast. P. gvardijanu Kalistu, ki je imel pri tem neverjetne skerbi in opraviia, da sv. mučenec tako rekoč po novih mukah srečno zopet pride na svoje mesto. Že prej, ko so se bile svetinje vzdignile in so bile pred odpravo v Rim v uršulinskem samostanu hranjene in česene, so se bile marsik'ere ne majhne milosti dosegle po priporočevanji k temu svetniku, kakor smo o svojem času naznanili, kdo bi dvomil, da tudi v prihodnje se bo sv Deodat za novo češenje z novimi dobrotami Liubljančanom skazoval. Sv. Deodat, prosi za na3, da bomo vredni obljub Kristusovih ! Is Želimlji. (Zahvala.) Lansko leto mesca sušca tem „Danici" naznanil, da se je v Zelimljem mala cer- kvica — 13 metrov dolga, 5 metrov široka in 6 rt etrov visoka, po hudi zimi leta 1879 in od zoba časa tako zel6 razrušila, da je stalno dobro ni mogoče p praviti. Postala je torej v resnici potreba novo zidati. Pa kako to pričeti?! — Cerkev nima nič premoženja in je gotovo ena naj revnejših v naši škofiji. Fara šteje le 700 ljudi, in še ti so prav revni, torej nezmožni premagati vse stroške, ki bi nastali pri zidan)i nove cerkve. Prisiljen obernil eem se do c. kr. deželne vlade, naj ona blagovoli privoliti, da bi se smeli mili darovi po naši deželi pobirati. Vlada je to prošnjo rada in z veseljem privolila, in pobirali so se darovi pri nevgodnih okolisinah po deželi. Nabralo se je 1400 goldinarjev. Ove-seljen po toliki blagodušnosti darovavcev, ki so, ako-ravno od mnogih strani nadlegovani, vendar tudi za našo majhco revno cerkvico darovali, spoznana za dolžnost, se v svojem in cele fare imenu zahvaliti, in kličem: „Bog poplačaj do zadnjega solda. z naj bogatejšim usmiljenjem vsim dobrotnikom, ki ste kaj darovali za zidanje v resnici potrebne cerkve v Želiraljem! Ker pa vsak lahko sprevidi, da se s 1400 gl. se ne more cerkev zidati, zatoraj bomo v molitvi za dobrotnike tudi še k Bogu zdihovali: ,,Naj nam On nakloni še nadaljnih dobrotnikov, naj bi donašali kam-ničke, da se zarnore v resnici potrebno delo - zidanje nove cerkve v Želimljem — kmalo že pričeti in srečno dognati, kar se zdj še ne more. Juri Dernovšek, farni oskerbnik. V Sarajevu, 25. sušca 1*82. (Konec.) Vtis v Foj-nici je bil na na* prav dober. Pa tudi na deset ur dolgem potu med Sarajevim in Fojnico je verno ljudstvo nadškofa lepo pozdravljalo. Ob cesti so delali a turčini vred, a niso se sramovali poklekniti, odkriti se in spoštljivo prositi za sv. blagoslov. Na potu sem videl dve cerkvi, v Gromiljaku in v Kiseljaku; pri nas na Kranjskem 80 podi, v kterih se mlati, skoro bolji. VSarajavu bo treba zidati stolno cerkev. A ne vem še, kdaj bo mogoče delo započeti. Cerkev mora biti spodobna in dovolj mogočna; ne smč je sramotiti za res velika in lepa cerkev razkoiniška. ki je do sedaj najbolj mogočno poslopje v Sarajevu; le vladino poslopje (konak) in vo-jarna je tudi velika. Za tako cerkev se pa potrebuje denarja jako veliko. Nekoliko smo ga že dobili od ne-kterih strani. Tudi iz moje domovine ste vi verni Slovenci po Kranjskem precej denarja nabrali, kterega so nam ravno te dni poslali premil. g. škof Ljubljanski." Za Bosno ie bilo odiočenih 390 gl.: 90 gl. smo obernili za reveže, a 3C0 gl. smo odločili za stolno cerkev ; druzih 194 gl. pa smo poslali škofu v Mostar. Stotero naj Vam g. B^g poverne Vašo dobroto, in naj Vam še zanaprej serca nagiba za dobrote in podpore, ki jih Bosna tako silo potrebuje. Bog naj tudi obilno poverne gospej Supevki njeno dobroto; veliko sveč nam je darovala. Prav zaželeli smo jih, ker tukaj dobrih sveč ni dobiti, strašno kapajo, da se vse pomaže; kako smo se tedaj oveselili izverstnih sveč omenjene dobrotnice, si lahko vsi sami presodite. Bog naj poplača stotero njej in vsem drugim! Z Bogom! Jezus, Marija, Jožef! (Prosto poslovenjena.) Kitica ena — Tri ste imena: Jezus, Marija, Jožef! Tukaj slasčice, V blagor vodnice: Jezus, Marija, Jožef! Bitje vam celo Zročam veselo, Jezus, Marija, Jožef! Upa terdnjava, Moja ste slava: Jezus, Marija, Jožef! V zdravju, bolezni Vaš sem z ljubezni, Jezus, Marija, Jožef! Ko me smert raci, Stojte na strani: Jezus, Marija, Jožef! Varbi mi zvesti V serčni bolesti: Jezus, Marija, Jožef! Zmaja spodite, Z mano bodiie, Jezus, Marija, Jožef! Rešite zlega, Greha me vsega, Jezus, Marija, Jožef! Dušo vodite, Ne odstopite, Jezus, Marija, Jožef! Zmožni peljati Ste me v raj zlati, Jezus, Marija, Jožef! Dajte mi srečno Blaženost večno, Jezus, Marija, Jožef! Radoslav. Razgled po svetu. Koliko stane velika razstava? Posvetni Judeži se ve-likrat grozno kislo derže, predno Cerkvi, naj boljši in naj potrebniši napravi na zemlji, kak groš privolijo; koliko pa stanejo posvetne naprave, kaže med drugim velika pariška razstava od 1. 1878. Izdajki te razstave so znašali 55 milijonov 775.« 00 frankov, dohodki pa le 24 milijonov 350.(/00. Zguba ce¿ 31 milijonov frankov ni kar bodi! Hotli so take razstave napraviti tudi v Bostonu, v Berlinu in celó v Rimu za revno novo Italijo; toda v pervem mestu so se že skesali, v drugem čenčajo, kje pa bi laški framasoni tolike zneske narabutali, ko so Cerkev že ogolili, je prašanje? lzselovanja z Evrope v Ameriko so zmeraj obilniše. Iz Ogerske samo iz šaroške stolice jih je od 1. 1870 do 1878 le po 50 na leto, 1. 1879 do 1S80 pa čez 1000, in 1881 celó že 2322 šlo v Ameriko, čeravno so ogerake postave izseljevanju zeló nasprotne. Tudi iz več druzih stolic so izselovanja pogoste. Iz juga in vzhoda jih prehaja veliko v Serbijo in Kumunijo. Slovaki in Nemci iz Ogerskega posebno tise v Ameriko. Iz Cislajtanije jih je 1. 1871 šlo v Ameriko 6169, 1.1880 pa že 10.145. Največ je šlo i. 1880 severnih Slovanov, namreč 6440 Čehov in 2230 Moravcev, iz Galicije pa 691. To so vradne števila, sicer se pa vé, da^ iz Češkega (med kte-rimi so blezo tudi Moravci in Slezaki» jih je lansko leto šlo skoz Bremen in Hamburg 11858, in druzih Av-strijanov 8015, ter skupaj Avstrijancev 19.873. — Se vse huje je na Nemškem, od koder jih je od 1. 1874 do 1879 šlo blizo 50.000, 1. 1880 že 106.190, in 1.1881 celó že 21 <».547. Take reči naznanja „Vaterland" obširniše. Dasi-ravno so pa v Evropi silni davki in mnogotere druge nadloge, se jih vender najberže večina kesá, da so zapustili svojo domovino. Koiiko jih pride v kraje, ki po cele tedne in mesce niso pri nobeni božji službi, in koliko jih utegne umreti brez vsake duhovske pomoči? Mnogi pridejo v roke sleparjem ter za denar ožuljeni in okradeni. Mnogi grozno vsestransko pomanjkanje terpé, kar je večkrat brati. Razne amerikanske novice. Veliko sleparstvo 80 zasačili v pervi narodni banki amerikanski. Njen glavni vradnik Wanderhoof je zapert, ker je menda storil za petdeset tisoč dolarjev (čez iOO.OOO gl.) goljufije. — Koliko sto in sto je podobnih primérljejev, ven der gospodje pri velikih denarnih napravah pogosto najmanj vere imaio. Toda, ko bi kdo tudi angeij bil, ako vere nima ter zapoved Božjih ne spoštuje, takemu bi jaz nobenega vinarja mirno ne zaupal. — Malo obertnijo zoper jetniške dela je pričela tudi Amerika v brambo jemati. V Novem Jorku se je dal neki senator Titus v postavodajavski zbor voliti s to obljubo, da bo z vsimi močmi delal za brambo malega obertuištva zoper jetniške dela. Bil je res izvoljen od delavcev in obertnikov z vel ko večino. Tudi je pričel svojo delavnost in kaže se, da bo vspeh iz tega vgoden, ker pervi njegov predlog je bil sprejit brez ugovora. Prisiljeno šolanje (schulzwang), pravi „Wanderer" v Minesoti, je eden tistih os ičev, ktere posebno nemški rogovileži (radikalci) v amerikanskih postavo-dajstvih radi jahajo. Previdni amerikauski listi pa tega osiiča, ki se vriva v natorne pravice in prav.ce staršev, nič nočejo hvaliti. Največ pšenice v Ameriki pridela deržava lili nois, namreč čez 85 milijonov „bušelnov" Podzemljice krompir) smo Evropejci v pervo dobili iz Amerike; zda» jih v Nekdo za pravo spoznanje. — Oče priporoča že tri leta bolno hčer, ki ji nobene zdravila ne pomagajo, da bi na prošnje bratovske po N. lj. G. presv. Serca pomoč dosegla, če je Božja volja. Opomini k modrosti. (I* bukev Sirahovih, is XI., XII., XIII pogl.) 10. mal. travna. Derži se svoje zaveze (to je, svoje sv. vere), in od nje se pogovarjaj, in staraj se pri opravljanji tega. kar ti je zapovedano. 11. Ne derzi se del grešnikov; zaupaj v Boga in ostani na svojem mestu. 12. Ne vodi slednjega človeka v svojo hišo; zakaj zalezbe prekanjenega so mnoge. 13. Vari se strupenega človeka; zakaj on hudobije »nuje. 14. Delaj dobro pravičnemu, in naj del boš veliko vračilo; in če ne pri samem, gotovo pri Gospodu. 15 Prijatelj se v sreči ne spozna, in v nesreči se sovražnik ne prikrije. 16. Kdor se dotakne smole, se osmoli, in kdor se peČd s prevzetnezem, se bo prevzetnosti navzel. Dobrotni darovi. Listek za raznoterosti. Od narodnega odbora so za volitev v mestni odbor priporočeni naslednji gospodje: Za 3. volilni razred, ki voli 11. aprila: dr. Val. Zamik (odvetnik in dež. poslanec); Jan. Ne p. Horak (hišni posestnik itd.); Ivan Hribar (glavni zastopnik banke Slavi ja).— Za 2. razred, ki voli 13. apr.: Peter Graselli (dež. glavarja namestnik itd.); Fr. Potočnik (stavbeni svétnik); Alojzij Bajer (c. kr. rač. revident in hišni posestnik). — Za 1. razred, ki voli 14. apr.: Josip Kušar (preds. tergovinske in obertne zbornice); Ivan Vilhar (hišni posestnik); dr. Alfons M osé (odvetnik); dr. Fr. Papež (odvetnik). Današnji posnetek iz papeževe enciklike ima posebno tehtnost; naj se ne pregleda. Sv. Oče živo po-vdarjajo. kolike vestnosti je potreba pri volitvi branja. Liberalni katolizem pri marsikom utegne začutiti na vesti kamen, ki se mu je dozdaj skrival, ako bo pre-vdarjal nauk namestnika Kristusovega. Koliko strupa se nahaja po domačih in očitnih bukvarnab, tudi šolskih, po časnikih in druzih spisih, kar občinstvu prihaja v roke in mnogi smertni strup iz tega serkajo! i čast. nrsnlinskem samostana y Loki je 28. sušca umerla čast. korna sestra M. Marija Magd. od sv. Avguština, roj. Gramolič, v 70 letu svojega življenja, v 42.1. slovesne obljube. Priporočena v molitev. R. I. P. Je li dobro pieveč ôla (piva) piti? „Preisite moje očale'% poprosi dijak očalnikarja, „o večerih vse reči po dvoje vidim". „To ne izvira iz oČalnih, ampak iz ôlnih stekel", odgovori optikar.— Sicer pa ni čudo, ako bi skoz očale po dvoje ali tudi po troje vidil, kdor že v otročjih letih oči s steklenim komatom začne ter-pinčiti. Prijatlom na vsih štirih vetrovih: V vsem dušnem in telesnem zdravju in miru vstavši Zveličar podeli veselo Alelujo! Za Študentovsko kuhinjo: Č. g. Ant^Koblar, škof. kapK in tajnik, 10 gld. — Č. g. župnik St. Šranc 2 gl. — Č. g. mestni župnik J. Rozman 3 gl. — C. g. župn. Štef. Jaklič 1 gold. — „Nekdo, ki se je slabo postil", 3 gl. — Neimenovan g. župnik 2 gl. — C. g. župn. A. Hočevar 3 gl. — Fara Rova s č. g. duh. pastirjem 3 gl. Za pogorelce v Nadanjem selu: Iz Dolenje vasi po č. g. župniku 4 gl. — Fara Rova s č. g. duh. pastirjem 2 gl. 50 kr. Za pogorelce v Zaklancu: Fara Rova s č. g. duh pastirjem 1 gl 60 kr. Za cerkev Jezusovega presv. Serca v Ljubljani: Ter novska duhovnija v Ljubljani 65 gold. 14 kr., 1 napo leondor za 20 frankov in 1 dvajsetica; fara Šentvid nad Ljubljano 47 gl. 20 kr. (Oddano pri preč. g kan. A Zamejcu.) — Mar. Podboj 1 gl. — Mar. Mlakar 1 gl — Mar. Božič 1 gld. — Jožefa Vadnov 1 gld. — Fara Rova s č. g. duh. pastirjem 3 gl. 80 kr. — S št. Jošta po č. g. župn. A. Hočevarji 24 gold. — Župnija Unec 5 g|# — C. g. Št. Šranc 2 gl. — Janez Pogačar 50 gl. (oddano pri pn. g. odborn. A. Zamejcu). Koledniku sv. MiklavSa (za novo cerkev v Bohinjski Bistrici): Č. g. župnik Št. Šranc 2 gl. Za hišo katoliških rokodelskih pomočnikov v Ljubljani: Č. g. župnik Št. Šranc 2 gl. Za opravo uboznih farnih cerkev naše Škojije: Iz Stare Loke 40 gl. — Z Janč 17 gl. 50 kr. — Iz Šenčurja pri Šmariji 24 gl. — S Kamne gorice 16 gl. 50 kr. — S Kokre 6 gl. — Iz Dobernič 35 gl. 40 kr. — Is Rateč pri Kranjski gori 6 gl.— Iz Godoviča 20 gl. — Iz Podlipe 8 gld. — Č. g. župnik J.Arko 1 gl. — Od Sv. Križa pri Kostanjevici 10 gl. —■ Iz Žabnice 7 gl. 50 kr. — Po 6. g. stolnem vikarju J. Porentu 12 gld. 7 kr. — Z Brezovice 32 gl. — Župnija Unec 5 gl. Za sv. Očeta: 0. g. župnik Št. Sranc 3 gold. — Z Verhnike po preč. g. dekanu 25 gl. — S št. Jošta po č. g. župn. A. Hočevarji 6 gl. — Iz Dolenje vasi po č. g. župn. Št. Jakliču 5 gl. — Fara Rova s č. g. duh. pastirjem 1 gl. 30 kr. Za cerkve, ki se v Bosni delajo: Janez Pogačar 50 gld. Za redovnice presv. Kervi v Bosni: C. g. župnik Št. Šranc 2 gl. Za bulgarski katol. misijon v Adrijanopolu: C. g. župn. Št. Sranc 2 gl Za vstanovo ^semeniŠa in bolnišnice v Filipopolji: Č. g. župnik Št Šranc 2 gl. _ Za usmiljene Sestre v Adrijanopolu: C. g. župnik Št. Sranc 2 gl. Za afrikanski misijon: Fara Rova s č. g. duhovnim pastirjem 2 gld. 30 kr. Za amerikanski misijon: Fara Rova s č. g. duh. pastirjem 2 gl. Za sv. Detinstvo: Preč. gsp. Jan. Rozman, mestni župnik, 30 gl. (Oddano pri preč. g. kan. A. Zamejcu). — Z Verhnike po preč. g. dekanu 5 gl. — Fara Rova s č. g. duh. pastirjem 2 gl. 40 kr. — Z Brezovice 2 gl. — Neka žena po preč. g. kan. P. Urhu 2 gl. — Janez Pogačar 300 gld. (oddano pri g. vodniku pn. kan. A. Zamejcu). Za varhe Božjega groba: Z Brezovicev4 gl. — Iz Preske 4 gld. 10 kr. — Č. g. župnik St. Sranc 6 gld. — Z Jesenic zbirka 4 gold. po č. g. župniku. — S št. Jošta po č. g. župn. A. Hočevarji 2 gl. — Fara Rova s č. g. duh. pastirjem 1 gl. 20 kr. (Drogi dar. prih.) Odgovorni vrednik: Lika Jeran. — Tiskarji in založniki: Jožef Blazoikovi nasledniki v Ljubljani.