ObzorZdrN 1996; 30: 109-17 109 UČINKOVITOST KOMUNIKACIJE MED ČLANI NEGOVALNEGA TIMA V BOLNIŠNICI SUCCESSFUL COMMUNICATION AMONG NURSING TEAM MEMBERS Slavka Kroselj-Naumov UDK/UDC 616.253.52 DESKRIPTORJI: negovalni tim; negovalno osebje bolnišnice; komunikacija Izvleček - V članku je predstavljen del vsebine diplomske naloge, in sicer elementi organizacijskega komuniciranja. Učinkovito komuniciranje med člani negovalnega tirna je pogoj za uspešno delo in zadovoljstvo osebja. Opredeljeni so strokovni in organizacijski sestanki negovalnega osebja kot oblika formalne komunikacije. Opisane so določene komunikacijske veščine, ki so potrebne za uspešno medosebno sodelovanje. Teoretični del je dopolnjen z nekaterimi pomembnejšimi ugotovitvami raziskave, ki sem jo izvedla v bolnišnici. Rezultati so aplikativne narave, kar pomen,, da lahko služijo za osnovo za izboljšanje stanja v praks.. Resnična znanost uči predvsem dvomiti in biti neveden Unamuno Uvod Komunikacija v zdravstveni negi je postala bolj aktualna z razvojem stroke, z uveljavljanjem sodobnih metod dela, ki aktivno vključujejo bolnika. Delo z bolnikom in ne več za bolnika je povezano s stalno komunikacijo. Zahteve po čim hitrejšem, a hkrati bolj kakovostnem obravnavanju bolnikov narekujejo tesno sodelovanje različnih strokovnjakov in učinkovto timsko delo. Odprtost bolnišncc in vsakodnevni obiski omogočajo stik in neposredoo komunikacijo s svojci bolnika. Že nekaj časa v bolnišnicah zelo primanjkuje medicinskih sester, hkrati pa se povečujejo obremenitve, kar med osebjem zdravstvene nege povzroča stiske in nezadovoljstvo. Vedno večja je potreba po pomoči in skupnem razreševanju problemov ter po stalni in odprti komunikaciji. Dobri medsebojni odnos,, ki temeljijo na zaupanju in sodelovanju, so osnova za zadovoljstvo in uspešnott posameznika. Komunikacija je torej vitalna aktivnott in je potrebna za vzpostavitev stika s sodelavc,, z bolniki in svojci in je sestavni (integralni) del poklicnega delovanja medicinske sestre. Člani negovalnega tirna, medicinske sestre in zdravstveni tehnik,, v neposredii DESCRIPTOR:: nursing team; nursing staffhospital; communication Abstract - The paper presenss a part of the author's diploma work, which deals with organizational communication. Successful communication among team members in the condition for successful work and staff satisfaciion. Professionll and organizational meetings of the nursing staff are described, as well as communication skills required for successful interpersonal cooperaiion. The theoreiical part of the research is supplemented by some more important finding s ofthe research, carried out in the hospita.. The results are applicative and can be used as the basisifor better work in practice. komunikaciji sprejemajo strokovne odločitve, razrešujejo probleme v skupini in težave posameznikov. V zdravstveni negi se zavzemamo za model decentraliziranega vodenja, kar pomen,, da se odločanee in odgovornost preneseaa na operaiivno raven zdravstvene nege. To pa hkrati zahteva bolj učinkovito komuniciranje med člani tirna. V delovni skupini je prispevek slehernega člana dragocen ter mora biti opažen in spoštovan. V življenju in pri delu je dostikrat pomemboo tudi to, kako se posameznik lahko izrazi in pove svoje mnenje. Brajša (1994) prav,, daje komunikacija življenjsko pomembaa spretnott za vsakoga,, treba seje je učiti in naučiti, saj je ne podedujemo. Medicinska sestra, kot profesionalna delavka naj bi obvladaaa nekaj najpomembnejših veščin za učinkovito komuniciranee v negovalnem timu. Med te veščine sodijo: poslušanje, izmenjavanje običajnih in strokovnhh informacij, obvladovanje konfliktov, komuniciranje v manjših skupinah in poučevanje. Komuniciranee v organizaciji Glede na to, da je komuniciranje izmenjava in posredovanje informacij, lahko rečemo, da gre za celovtt kompleks oziroma za podsistem, ki je del celotnega sistema organizacije (Vila, 1994). Slavica Krošelj Naumov, višja med. sestra, prof. zdravstvene vzgoje, Splošna bolnišnica Novo mesto 110 Obzor Zdr N 1996; 30 Informacijsko komunikacijski sistem v organizaciji razumemo kot smotrno urejeno celoto vseh procesov prenašanja informacij znotraj organizacije ter med organizacijo in okoljem (Možina, Florjančič, 1990). Kakovost delovanja organizacije je določena s kakovostjo komuniciranja med ljudmi, ki v svoji organizaciji preko dela in povezanosti dosegajo svoje in skupne cilje. Vidiki komuniciranja v organizaciji Komuniciranje lahko obravnavamo iz več vidikov: - smeri (vertikalno, horizontalno), - vsebine, - nosilca in metode komuniciranja ter - učinkovitosti komunikacij. Vertikalno in horizontalno komuniciranje je zelo pomembno za funkcioniranje organizacije in njenih članov. Večji del vertikalnih komunikacij je vzpostavljen z normativnim sistemom komuniciranja, so torej statusne in formalne. Večji del horizontalnih komunikacij pa je produkt spontanih medosebnih interakcij med člani organizacije. Pomen horizontalnih komunikacij je v tem, da so pristne in da dopuščajo neokrnjen dialog med osebami, stopnjujejo medsebojno lojalnost članov v skupini in tudi lojalnost do nadrejenih. Če je teh komunikacij preveč, obstaja nevarnost, da postanejo odnosi preveč zasebni, ker so ponavadi le-te omejene na ožji krog ljudi. Razvije se lahko nova diferenciacija med enakimi. Zato je v organizaciji potrebno vzpostaviti komplementarnost med vertikalnim in horizontalnim komuniciranjem, kar pomeni, da se negativne karakteristike vertikalnega komuniciranja ublažijo z dopolnilno funkcijo horizontalnega komuniciranja. Vsebina komuniciranja se lahko nanaša na: delovne naloge, delovni problemi, osebni dohodek, sodelavci in življenje v organizaciji ali zunaj nje, drugi dogodki, ki so za člane kolektiva pomembni. Nosilec komuniciranja je lahko oseba ali skupina oseb in njihove značilnosti. Ti so po eni strani vir informacij, po drugi pa informacije sprejemajo. Možni so različni načini komuniciranja, ki so neposrednega ali posrednega značaja. Učinkovitost komunikacij pa je odvisna od: zadostnosti in pravočasnosti informacij, jasnosti in razumljivosti ter povratne informacije, ki pomeni dobivanje in preverjanje podatkov, ki so bili odposlani po vertikalni ali horizontalni poti. Motenje učinkovttega komuniciranja Vila (1994) ugotavlja, da je ena od prvih ovir pri učinkovitem komuniciranju semantične narave, se pravi pomen besed. Težave nastanejo na povezavi simbol- pomen. Obstajajo namreč različna pojmova- nja in razumevanja od posameznika do posameznika, od okolja do okolja. Naslednja ovira v komuniciranju so lahko čustva. Močna čustva, kot so jeza, žalost, veselje in podobno, vplivajo tako na oddajnika kot na sprejemnika sporočil. Nekateri avtorji navajajo še druge vzroke, ki povzročajo motnje učinkovitega komuniciranja (Rozman, Kovač, 1993). Te motnje so naslednje: - selektivno izbiranje informacij, - filtriranje informacij, kije povezano z močjo oddajnika, - problem prevelikega obsega informacij, - neusklajenost (nekongruentnost) besednih in nebe-sednih sporočil ter - nesposobnost aktivnega poslušanja. Kako te ovire oziroma motnje premagati ? Avtorji, najbolj pogosto, omenjajo iskanje povratnih informacij, skrb za jasno izražanje, aktivno poslušanje in premagovanje močnih čustev ali nekomuniciranje v takšnih primerih. Organizacija mora razvijati in vzdrževati takšen komunikacijski kontekst (okvir), znotraj katerega morajo biti zaposleni dobri in uspešni oziroma znotraj katerega ne morejo biti slabi in neuspešni (Brajša, 1994). Značilnosii komuniciranaa v delovni skupini Temeljni pogoj za obstoj in delovanje delovne skupine je medsebojno komuniciranje vseh članov (Gri-čar, Piskar, 1988). Komunikacija ee nosilec socialnih interakcij. Posamezniku omogoča, da spozna tudi izkušnje drugih in da sodeluje z njimi. V neposredni, medosebni komunikaciji člani skupine razrešujejo strokovne probleme, sprejemajo odločitve, ki vodijo do skupnega cilja. Odprta in spontana komunikacija pozitivno vpliva na vzdušje v skupini, v kateri se tudi posameznik počuti varnega, ni ga strah izraziti svojih problemov. To misel podpira naslednji citat: »Nihče ne more biti dovol} učinkovit ali uspešen, če se čuti negotovega. Samo tisti, ki ga ni strah, ki se izraža brez bo}azni in ki brez zadrege postavi vprašan}e, se čuti varnega in gotovega.« (W. Edvards Deming) Komunikacijo lahko ovira birokratsko avtoritativno vodenje in preveč toga hierarhična organizacijska struktura. To posredno ogroža obstoj skupine in njeno storilnost. Za doseganje skupnega cilja potrebuje skupina odprto in pozitivno komunikacijo, ki je ne sme motiti niti različna hierarhična raven posameznikov niti meje posameznih organizacijskih enot. Krošelj-Naumov S. Učinkovitost komunikacije med člani negovalnega tirna v bolnišnici 111 Značilnost komunikacije v skupini je, da je dvosmerna, vlogi sprejemnika in oddajnika se menjata, izredno pomembne so povratne informacije. V organizaciji se lahko pokažejo določeni problemi komuniciranja med posamezniki v skupini in med skupinami. Možina in nekateri drugi avtorji opozarjajo na naslednje probleme (Gričar, Piskar, 1988): - problem zaupanja med ljudmi; - problem ustvarjanja medsebojnih odvisnosti, skupin, ciljev in vrednot - človek raje in lažje sprejema zadolžitve ali nasvete od sodelavcev v skupini kot od nadrejenega; - problem dajanja priznanj - če posameznik ne dobi priznanja za dani prispevek, je to velika ovira za komuniciranje; - problem strukture skupine - če je soglasno sprejeta porazdelitev vlog, so dani pogoji za sproščene in tekoče komunikacije. Dejavniki, ki vplivajo napotek komuniciranja Možina (1990) je opredelil nekatere dejavnike, ki pomembno vplivajo na komunikacijo, in jih je razdelil na objektivne ter subjektivne. Objektivni dejavnik je informiranost. Veliko raziskav je pokazalo, daje informiranje delavcev praviloma nesistematično in da ni zagotovljena pravočasnost, jasnost in razumljivost informacij. Subjektivni dejavniki pa so: - medsebojni odnosi, ki imajo v procesu komuniciranja izjemno pomembno v1ogo. Medsebojni odnosi so v korekciji z informiranostjo. Čim bolj so ljudje informirani, tem manj je možen vpliv dvoma in večje je medsebojno vplivanje. - zainteresiranost za delo izhaja iz motivacije. Motivacija je tesno povezana s človekovimi aktivnostmi in delom. Zainteresiranost za delo pogojuje zadovoljstvo na delovnem mestu, poveča se delovna storilnost, večje je sodelovanje pri reševanju problemov in motenj v komunikacijah. - samostojnost pri delu je odvisna od znanja in obveščenosti. Znanje je pogoj za razumevanje novih informacij, nove informacije pa ga hkrati dopolnjujejo. - skupno reševanje prohlemov, kijih običajno, zaradi zapletenosti le teh, ne bi mogel reševati posameznik samo - možnost odločanja in soodločanja, kar pa je odvisna od ustrezne organizacijske strukture. Znanje in spretnosti sodelovanja v skupini si je potrebno pridobiti. V okviru medosebne komunikacije ne prenašamo samo vsebine oziroma sporočil, temveč'definiramo ob tem tudi določene medsebojne odnose. Pri tem ima izrazito pomembno vlogo never- balna komunikacija in odnos do sporočene vsebine. V komunikaciji izražamo tudi svoja čustva. Če se vse navedene sestavine interpersonalne komunikacije ujamejo, krepijo in imajo isti cilj, govorimo o iskreni komunikaciji (Brajša, 1994). Zelo koristna je tudi občasna analiza dogajanj v delovni skupini na podlagi določenih kriterijev. Nekaj kriterijev, ki veljajo za učinkovitost skupine (Gričar, Piskar, 1988): - skupinsko vzdušje je nebirokratsko in povečuje motiviranost za delo; - naloge in cilji skupine so jasni; - komunikacija je spontana, odprta, člani skupine se med seboj pos1ušajo; vsaka ideja najde pos1uh in nihče se ne boji izraziti svoje miš1jenje; - skupina sprejema razliko v miš1jenjih, konflikte priznava in jih rešuje; - večina sk1epov je sprejetih po medsebojnem usklajevanju; - navodila so jasna in soglasno sprejeta; - kritika je odprta in brez strahu; - občutki se lahko brez bojazni izrazijo; - vodenje ni izrazito, odgovornost in od1očitve so prenesene na č1ane, ki si vsi skupaj prizadevajo za optimalno de1ovanje. Komunikacija - ključ uspešnega delovanja negovalnega tirna Ang1eška beseda »team«, ki v prevodu pomeni moštvo, delovna skupina, ekipa, je precej prisotna v pogovoru na delovnem mestu medicinskih sester in med zdravstvenimi de1avci. Negovalni tim ali tim zdravstvene nege je skupina, ki jo sestavljajo č1ani, ki izvajajo zdravstveno nego bo1nikov. To je monodisciplinarni tim, kar pomeni, da je sestavljen iz strokovnjakov enega strokovnega področja, ki pa imajo 1ahko raz1ično stopnjo strokovne usposobljenosti. Glede na sedanji sistem zdravstvenega izobraževanja, negova1ni tim v bolnišnici ob1ikujejo višje medicinske sestre in zdravstveni tehniki. Z razvojem stroke zdravstvene nege in spremembo šo1skega sistema ter glede na potrebe naših bo1nikov, se v negovalni tim vk1jučujejo medicinske sestre z visoko stopnjo izobrazbe. Timsko delo Koncept timskega dela se je v zdravstvu razvil predvsem v zadnjih 40. 1etih. Raz1ogov za to je več. Eden najpomembnejših pa je ta, da je ve1ik napredek na področju medicine in vzporedno tudi v zdravstveni negi zahteva1 več profi1ov zdravstvenih delavcev, njihovo tesno sodelovanje in celo vk1jučevanje drugih strokovnjakov pri razreševanju zdravstvenih prob1emov. 112 Obzor Zdr N 1996; 30 Timsko delo je definirano kot delo skupine ljudi, v kateri vsak posameznik prispeva svoje strokovno znanje in je odgovoren za svoj prispevek, kije usmerjen k skupnemu cilju. Pomembna je vloga vodje tirna, ki usklajuje in koordinira delo. Od načina vodenja je odvisna vedenje članov tirna, njihova motiviranost in stopnja povezanosti. Zato je vodja tirna ključna oseba, ki mora imeti, poleg splošnega in strokovnega znanja, še vodstvene sposobnosti (Grbec, 1988). Predvsem pa mora biti komunikativen. Znati mora uskladiti verbalno in neverbalno komunikacijo, pokazati primeren odnos do informacij in obvladati močna čustva. Vse to je pogoj za iskreno in uspešno komuniciranje. Prednosti timskega dela so v boljših komunikacijah med člani skupine, tesnejšem sodelovanju in v boljših medsebojnih odnosih. V praksi zdravstvene nege pa timsko delo, poleg že navedenega, omogoča kakovostno zdravstveno nego, strokovno in osebnostno rast članov tirna. Komuniciranee v negovalnen Umu Znati komunicirati pomeni prilagoditi svojo komunikacijo konkretnemu položaju, konkretnim partnerjem, konkretnim ciljem, seveda v povezavi s temeljnimi etičnimi načeli. (Brajša, 1994) Poti in smeri komuniciranja članov negovalnega tirna so številne, in sicer: člani med seboj, z bolniki in svojci, s člani zdravstvenega tirna in z drugimi službami. Znotraj negovalnega tirna se odvijajo formalne in neformalne komunikacije. Med forma1ne oblike komuniciranja sodijo redni sestanki negovalnega osebja, ki so nujno potrebni za učinkovito delovanje skupine (Grbec,1988). Gre za dve vrsti sestankov, in sicer za strokovne ter organizacijske sestanke negovalnega osebja. Sklicevanje in vodenje strokovnih sestankov je naloga strokovnega vodje tirna, to je višje medicinske sestre. Vodja tirna mora znati voditi sestanek, zato je potrebno, da si pridobi znanje in veščine komuniciranja. Pomembno je, da zna poslušati, razumeti tudi neverbalno izražanje, pokazati pozornost do drugih in sprejemljivost različnih mnenj, skratka v skupino mora vnesti toplino in prijetno vzdušje. Izredno pomembno je, da omogoči slehernemu članu negovalnega tirna izražanje mnenj in predlogov ter možnost vplivanja oziroma odločanja v okviru medosebne komunikacije. Na takšen način je prepoznan prispevek zaposlenih, čutijo se kot del procesov znotraj organizacije, kar ugodno vpliva na motiviranost za delo. Vodja tirna, enkrat med delovnim časom, skliče timski sestanek. To je krajši strokovni sestanek, ki traja približno 15 minut v vsaki izmeni inje namenjen izključno pogovoru o bolnikih in o izvajanju zdravstvene nege. Neposredna komunikacija med člani negovalnega tirna omogoča posredovanje strokovnih sporočil, hkrati pa tudi sprotno in skupno reševanje problemov v zvezi delom. Avtor Brajša (1994) navaja, da je komunikacija strokovna le takrat, če je premišljena, načrtovana, zavestna, z uvidom v sprejeto sporočilo in v dejanski učinek poslanega sporočila. Organizacijske sestanke negovalnega osebja sklicuje in vodi glavna (nadzorna) medicinska sestra na oddelku, običajno dvakrat na mesec. Nekateri avtorji menijo, da je to naloga medicinske sestre - »mene-džerja« (Leary, 1986). Ti sestanki so zelo pomembni za motivacijo delavcev, za boljše medsebojne odnose in za ustrezno informiranost članov negovalnega tirna. Zaželeno je, da so vsi udeleženci sestanka aktivni. Poslušanje in spodbujanje izražanja sta temeljni pogoj medosebne komunikacije. Sporočila, kijih daje glavna medicinska sestra, morajo biti jasna, neposredna in izčrpna, pomembne so povratne informacije. Zagotoviti je potrebno tudi ustrezen prostor za sestanke in izbrati primeren čas. Tako strokovni kot organizacijski sestanki so temeljna sestavina timskega dela in pogoj za delovanje negovalnega tirna. Komunikacija med člani negovalnega tirna je bolj učinkovita in kontinuirana, kar posredno vpliva na kakovost medosebnih odnosov, doživljanje osebne varnosti, samospoštovanje in spoštovanje drugih. K temu prispeva svoj delež tudi neformalno komuniciranje med osebjem. Zagotavljanje timskega dela zahteva določene organizacijske spremembe v praksi zdravstvene nege. Pri tem mislim na ustrezen model delitve dela. To je timski model, ki vključuje vse elemente timskega dela, ki sem jih že opisala, in decentralizirano obliko vodenja, ki omogoča več horizontalnega sodelovanja. V praksi še nimamo uveljavljenega čistega timskega modela, ampak uporabljamo funkcionalni model z nekaterimi elementi timskega modela (Grbec, 1989). Pri funkcionalnem modelu gre za delitev dela po posameznih nalogah, glede na zahtevnost, zato je delo razdrobljeno, ni koordinacije in sistematičnosti. Komunikacije so pretežno vertikalne, od vodje navzdol, premalo ali nič ni horizontalnih komunikacij. Z razvojem stroke zdravstvene nege se je razvil še model primarne zdravstvene nege, ki se je do danes uveljavil najbolj v ZDA. Primarna zdravstvena nega je kontinuiran in koordiniran proces, kjer ena medicinska sestra ugotavlja bolnikove potrebe in načrtuje zdravstveno nego za 24 ur, za ves čas njegove hospi-talizacije (Grbec, 1988). Ta model zagotavlja koncept holistične (celovite) zdravstvene nege in aktivno vlogo bolnika ter svojcev. Pogoj pa je učinkovit informacijsko komunikacijski sistem, ki je tudi računalniško podprt, in dobro funkcioniranje vseh ostalih servisnih službo Raziskave v tujini Pri pregledu člankov v tuji literaturi sem ugotovila, daje bolj malo napisanega o komunikaciji med nego- Krošelj-Naumov S. Učinkovitost komunikacije med člani negovalnega tirna v bolnišnici 113 valnim osebjem, da pa je zelo obsežno zastopana vsebina, ki se nanaša na komuniciranje z bolnikom. Dejstvo je, da premalo pozornosti posvečamo problemom znotraj samih kolektivov, čeprav se zavedamo pomena ugodne psihosocialne klime za zaposlene. Zasledila pa sem nekaj zanimivih ugotovitev v raziskavi dr. Pincusa, ki jih opisuje avtor članka Gail A. Wolf iz Shadyside Hospital, Pittsburgh (1986). Dr. Pincus je identificiral tri področja komunikacije, ki opazno učinkujejo na delo in zadovoljstvo medicinskih sester. To so: pozitivna komunikacijska klima, komunikacija med glavno medicinsko sestro in ostalim negovalnim osebjem ter povratne informacije o opravljenem delu. Pozitivno komunikacijsko klimo dosežemo z decentralizirano strukturo in z vzpostavitvijo zaupanja. Avtoriteta ni pomembna, načrtovalci organizacijskih sprememb so v stalnem stiku z osebjem, dostopni so za mnenja drugih in jih tudi upoštevajo. Komunikacija med glavno medicinsko sestro in negovalnim osebjem ima velik vpliv na razpoloženje in delo. Nova vloga menedžerja je, da ustvarja in vzdržuje bogato okolje za osebno rast. Naloge, ki jih ima glavna medicinska sestra, ji morajo dovoljevati dovolj časa za komunikacijo in spodbujanje osebne rasti. To pa ni mogoče, če je glavna medicinska sestra zajeta v »normativ« potrebnega negovalnega kadra na oddelku. Za medicinske sestre je posebnega pomena povratna informacija o tem, kako opravljajo svoje delo. Vodja mora opaziti dobro narejeno delo in tudi nagraditi trud. Pri tem mora biti iskren in se zavedati kritike s strani osebja. V Angliji pa je bila izvedena študija, v kateri so primerjali kakovost medosebne interakcije medicinska sestra - bolnik na oddelkih s primarno, timsko in funkcionalno delitvijo dela v zdravstveni negi (Thomas LH.,1994). Sodelovale so medicinske sestre in »sestrske pomočnice«. Podatki so bili zbrani z opazovanjem. Ne glede na izobrazbo je osebje na oddelkih, kjer so izvajali zdravstveno nego po sistemu primarne zdravstvene nege, nudilo bolnikom neprimerno več časa za pogovor in dajanje pojasnil. Pokazali so zanimanje za mnenja in pripombe bolnikov glede njihovega zadovoljstva. Predvsem so več časa posvetili bolnikom v popoldanski izmeni. Rezultate te študije, kot pravi avtor članka, so koristno uporabili pri odločitvah glede zaposlovanja sestrskih pomočnic (nursing auxiliaries) v oskrbi starejših oseb. Za zaključek k temu poglavju, opomenu učinkovite komunikacije za uspešno delovanje negovalnega tirna, naj navedem še nekaj zanimivih rezultatov obširne angleške raziskave o komunikaciji v zdravstveni negi, odnos teorija - praksa (Brereton, 1995). V raziskavi so sodelovali študenti zdravstvene nege, njihovi profesorji in mentorji na praksi iz institucij. Uporabili so metodo strukturiranega intervjuja, vprašanja pa so se nanašala na področja: interperso-nalne komunikacijske veščine v praksi, učenje teh veščin v šoli, povezanost med komunikacijskimi veščinami v praksi in učenjem v šoli. Odgovorov je bilo zelo veliko in jih težko vse komentiram. V bistvu so ugotavljali, da se morajo vsi, tako študenti, kot profesorji in mentorji zavedati potrebe po razvijanju medosebnih komunikacijskih veščin, daje težko znanje iz klopi prenesti v klinično prakso, kjer dostikrat uporabiš tudi svojo intuicijo, ter da je odnos med teorijo in prakso dober toliko, kolikor ga sam narediš dobrega. Posebej pomembna se mi zdi ugotovitev, da bi morali profesorji iz šole delati s študenti na praksi, da bi jim dejansko pomagali osvetliti povezanost med teorijo in prakso. Raziskava Za preučevanje stanja na področju komunikacije med člani negovalnega tirna v Splošni bolnišnici Novo mesto sem uporabila opisno (deskriptivno) metodo raziskovalnega dela. Problemi oziroma vprašanja, ki sem jih izpostavila, so bili naslednji: 1. Ali je komunikacija med člani negovalnega tirna stalna in dovolj učinkovita? 2. Kakšna je informiranost negovalnega osebja in kakšno je vzdušje v delovnih skupinah? 3. Kolikšen delež delovnega časa porabi za formalno komunikacijo medicinska sestra in kolikšen delež zdravstveni tehnik? Metodologija Metod zbiranja podatkov o obstoječem stanju je več, med te metode spadata tudi anketa in metoda trenutnih opazovanj. V metodologiji raziskovalnega dela pomeni anketa postopek zbiranja podatkov, pri katerem postavljamo ustreznim osebam vprašanja, nanašajoča se na podatke, ki jih želimo zbrati (Sagadin, 1977). Anketa je lahko ustna ali pisna, osnovni »inštrument« ankete je anketni vprašalnik. Z anketo običajno zbiramo tiste podatke, kijih drugače ne moremo zbrati, to so mnenja, stališča, pričakovanja, občutki in podobno. S tem namenom sem izvedla pisno anketo na vzorcu (100), ki je bil izbran iz populacije zaposlenih višjih medicinskih sester in zdravstvenih tehnikov (stanje 30. 6. 1995). Število vseh zaposlenih je bilo 360, od tega 85 (24 %) višjih medicinskih sester in 275 (76 %) zdravstvenih tehnikov. Ker v tem primeru ne gre za homogeno populacijo, ampak za populacijo, ki se razlikuje glede izobrazbe, sem oblikovala strati-ficirani vzorec. Stratificirani vzorec dobimo, če pri populaciji, razdeljeni na sloje, jemljemo naključni vzorec določene velikosti iz vsakega sloja posebej 114 ObzorZdrN1996;30 (Adamič, 1989). V vzorcu 100 sta zastopana oba sloja, tako višje medicinske sestre kot zdravstveni tehniki v približno enakem strukturnem deležu kot v populaciji. Vzorec je reprezentativen, saj predstavlja 27,7 % deleža populacije. Vprašalnik, ki sem ga sestavila, je vseboval 23 vprašanj. Vsa vprašanja so bila zaprtega tipa, razen zaključnega, pri katerem so anketirani imeli možnost dopisati svoje pripombe in predloge. Glede na vsebino bi lahko zaokrožila vprašanja v tri problemske sklope: - delovno vzdušje v negovalnih tirnih, - sestanki negovalnega osebja kot formalna oblika komuniciranja, - informiranost. Vprašalnik je bil anonimen, vsa navodila za izpolnjevanje so bila napisana. Anketiranje sem izvedla ob pomoči in sodelovanju glavnih medicinskih sester na oddelkih. Sodelovanje članov negovalnega tirna je bilo prostovoljno. Izpolnjene vprašalnike so oddali, v zaprtih pisemskih ovojnicah, glavni medicinski sestri na oddelku. Metoda trenutnih opazovanj je ena izmed metod neposrednega, terenskega ogleda, pri kateri analitik -opazovalec neposredno pridobi dokaj izvirne podatke (Ovsenik,1990). Pri tem je pomemben strokoven in metodičen pristop ter vključevanje vseh sodelujočih v potek opazovanja. Opis metodološkega pristopa: - Opredelitev problema-namen je bil ugotoviti delež komuniciranja, kot aktivnosti zdravstvene nege, ki jo opravljata višja medicinska sestra in zdravstveni tehnik, znotraj vseh aktivnosti, v okviru rednega delovnega časa ter zbrati podatke za analizo določenih vidikov komuniciranja. - Zbiranje podatkov o stvarnem stanju je potekalo z opazovanjem in beleženjem vseh aktivnosti zdravstvene nege, vključno s komuniciranjem. Na izbranem, manjšem odseku (z 28 posteljami) je opazovanje izvajala višja medicinska sestra-pripravnica v dopoldanski izmeni. Evidentirala je vse opravljene aktivnosti višje medicinske sestre in zdravstvenega tehnika v okviru rednega 8 urnega delovnega časa. Opazovanje je opravila trikrat, v presledku petih dni. Zajeti so bili različni dnevi v tednu, razen vikenda. V ta namen sem pripravila dva ustrezna obrazca. Navodila za opazovanje sem tudi ustno razložila. Po vsakem zaključenem opazovanju sem imela s pripravnico pogovor, v katerem sva razčiščevali morebitne nejasnosti. Kljub temu, daje bil namen pridobivanje podatkov o obstoječem stanju na področju komuniciranja, sem se odločila za opazovanje vseh aktivnosti. Na ta način sem namenoma »zakrila« osnovni in zame bistveni problem. - Na podlagi pridobljenih podatkov sem pripravila analizo. Pri analizi komuniciranja upoštevamo več vidikov (Ovsenik, 1990): - smeri in poti komuniciranja, - frekvenco stikov, - trajanje in - vsebino. Z analizo lahko ugotovimo, kolikšen delež delovnega časa porabi za komuniciranje medicinska sestra in kolikšen zdravstveni tehnik. Prav tako lahko ugotovimo, kdo je bolj oziroma manj obremenjen s komuniciranjem. Zaradi nazornosti podatkov izdelamo razpredelnice in grafične ponazoritve. Pomembni rezu/taii anketiranja in interpretacija odgovorov Na podlagi analize odgovorov članov negovalnega tirna ugotavljam, da so prisotni problemi, ki vplivajo na učinkovitost komuniciranja v negovalnem timu. Kateri so ti bistveni problemi ? Delovno vzdušje v negovalnih tirnih je ugodno ocenila le polovica anketiranih (49 %). Velik je delež odgovorov (44 %), ki kažejo na določeno spremenljivost vzdušja v tirnih, ki je včasih dobro, včasih slabo. Za dobro delovno vzdušje - psihoklimo v negovalnih tirnih so pomembne tudi neformalne komunikacije med člani, ki omogočajo stalne medsebojne interakcije in odprt dialog. Na takšen način se sproti razrešujejo problemi ali konfliktne situacije, kar zagotavlja določeno stabilnost odnosov v kolektivih. Rednih sestankov negovalnega osebja je premalo. Več kot polovica anketiranih (69 %), je navedla, da se sestajajo le zaradi problemov, ki se pojavijo. Ti problemi so najbolj pogosto povezani z organizacijo dela in izvajanjem zdravstvene nege. Predlogi in mnenja, ki jih negovalno osebje redno ali občasno posreduje, se upoštevajo le včasih (87,21 %), v večini primerov je vzrok nesoglasje sodelavcev (52,38 %). Več kot polovica anketiranih (59 %) je izrazila potrebo po pomoči pri razreševanju problemov pri delu. Ključna oseba, od katere negovalno osebje pričakuje pomoč in razumevanje za probleme na delovnem mestu, je glavna medicinska sestra na oddelku. V anketi sem se le delno dotaknila komunikacije negovalnega osebja s člani zdravstvenega tirna (z zdravniki). Ugotovila sem, daje pomanjkljiva/Skoraj polovica (43,75 %) anketiranih meni, daje vzrok ta, da sestanki niso posebej določeni. Informiranost negovalnega osebja je zelo pomanjkljiva. Več kot polovica (59 %) anketiranih je slabo oziroma zelo slabo informiranih. Od pravočasne in točne informiranosti pa je odvisno tudi zadovoljstvo osebja, kar se odraža v kakovosti dela. Krošelj-Naumov S. Učinkovitost komunikacije med člani negovalnega tirna v bolnišnici 115 Informiranost vpliva posredno tudi na motivacijo delavcev, da sodelujejo na sestankih in izražajo svoja mnenja. Rezultati ankete kažejo, da več kot tretjina (39,14 %) ni motiviranih in se ne že1ijo izpostavljati. Približno enak delež (30,43 %) pa nima svojih predlogov in mnenj. Test hi-kvadrat je pokazal povezanost med izobrazbo in informiranostjo. Pomembna pa se mi zdi ugotovitev, da negovalno osebje pričakuje največ informacij od glavne medicinske sestre na oddelku in od glavne medicinske sestre bolnišnice. Ta problem je povezan z ustreznim zagotavljanjem pretoka informacij od glavne medicinske sestre bolnišnice do negovalnega tirna in obratno. Ključno vlogo ima oddelčna medicinska sestra, ki to omogoča z rednimi organizacijskimi sestanki. Analiza podatkov, pridobljenih z opazovanjem, rezultati in interpretacija Časovni pregled vseh aktivnosti, vključno z deležem komunikacije, ki jih je opravila višja medicinska sestra, v dopoldanski izmeni (od 6.30 do 14.30), je prikazan v tabeli 1. Tab. 1. Časovni pregled aktivnosii in deleža komunikacije višje medicinske sestre. Opazovanee Aktivnosti čas čas (min) (ur) Komunikacija čas čas delež (min) (ur) % Prvič 435 7,25 Drugič 420 7,00 Tretjič 310 5,17 140 2,33 32,18 110 1,83 26,19 120 2,00 38,71 Aktivnosti vključujejo: neposredno in posredno zdravstveno nego ter medicinsko tehnične posege. V povprečju je višja medicinska sestra opravila 6,47 ur efektivnega dela - brez uradnih in neuradnih odmorov ter neformalne komunikacije, v okviru 8 urnega delovnega časa. V sklopu efektivnega dela je bilo v povprečju 2 uri formalne komunikacije, oziroma tretjina efektivnega delovnega časa. la: Kot formalno obliko komunikacije sem upošteva- .: komuniciranje z bolnikom in o bolniku, komuniciranje s člani negovalnega tirna, s člani zdravstvenega tirna, s svojci bolnika, kontaktiranje s servisnimi in drugimi službami ter strokovnimi tirni Na podlagi tridnevnega opazovanja (frekvence, trajanja in vsebine komunikacije) sem izračunala povprečje podatkov za en dan. Iz tako dobljenih podatkov sem ugotovila, da višja medicinska sestra naj- pogosteje komunicira v negovalnem timu in s člani zdravstvenega tirna. Za to komunikacijo porabi 80 min dnevno. Celotni dnevni čas komunikacije pa je 2 uri v okviru efektivnega delovnega časa (6,47 ur). Glede na vsebino komuniciranja prevladuje pogovor o izvajanju medicinsko tehničnih posegov s člani negovalnega tirna ter dogovor o diagnostično terapevtskem programu in o zdravstvenem stanju bolnikov s člani zdravstvenega tirna. Podatki kažejo, da je pri svojem delu višja medicinska sestra zelo obremenjena z medicinsko tehničnimi posegi. O izvajanju teh se najpogosteje pogovarja s sodelavci. Premalo pa je pogovorov o negovalnih postopkih in načrtovanju zdravstvene nege. Za pogovor z bolnikom porabi 30 minut. Vsebina pogovora se nanaša na zdravstveno vzgojno delo in dajanje navodil. Za kontaktiranje s servisnimi službami in ostalimi enotami znotraj bolnišnice porabi 10 minut časa. V pretežni meri je komunikacija dvosmerna. Poti in smeri komuniciranja višje medicinske sestre so prikazane grafično. ZDRAVSTVENI TIM ^8 3+ f MEDICINSKA SESTRA BOLNIKI ¦H 10 SVOJCI * Številke pomenijo vrstni red stikov - komunikacij (dajanje in sprejemanee informacij) Časovni pregled vseh aktivnosti, vključno z deležem komunikacije, ki jih je opravil zdravstveni tehnik, v dopoldanski izmeni (od 6.00 do 14.00), je prikazan v tab. 2. Tab. 2. Časovni pregled aktivnosii in deleža komunikacije zdravstvenega tehnika. Opazovanee Aktivnosii čas čas (min) (ur) Komunikacija čas čas delež (min) (ur) % Prvič 425 7,08 Drugič 415 6,92 Tretjič 415 6,92 50 0,83 11,76 40 0,67 9,64 65 1,08 15,66 Aktivnosti obsegajo neposredno in posredno zdravstveno nego ter medicinsko tehnične posege. V povprečju je zdravstveni tehnik opravil 6,97 efektivnih ur, v okviru 8 urnega delovnega časa. Znotraj tega časa je bilo v povprečju 52 minut (0,867 ur) 116 Obzor Zdr N 1996; 30 formalne komunikacije. To predstavlja 12,43 % efektivnega dela, kar je bistveno manj, kot pri višji medicinski sestri. Na podlagi tridnevnega opazovanja sem prav tako izračunala povprečje podatkov za en dan. Iz dobljenih podatkov je razvidno, da zdravstveni tehnik najbolj pogosto komunicira v negovalnem timu. Za to komunikacijo porabi 30 minut dnevno. Celotni čas komunikacije, v okviru efektivnega delovnega časa (6,97 ur), pa je 52 minut. Vsebina pogovora se največkrat nanaša na zdravstveno stanje in počutje bolnikov. Zelo malo pa je pogovorov o izvajanju zdravstvene nege. Sledi komunikacija z bolnikom, ki je namenjena posredovanju informacij ob sprejemu ali odpustu, za to porabi približno 12 minut. Preostali čas (10 min) pa porabi za komunikacijo s člani zdravstvenega tirna o diagnostično terapevtskem programu in za poročanje o zdravstvenem stanju bolnikov. Poti in smeri komuniciranja zdravstvenega tehnika so prikazane grafično. ZDRAVSTVENI TIM <^ A f ZDRAVSTVENI TEHNIK BOLNIKI ¦U J 10 SVOJCI * Številke pomenijo vrstni red stikov - komunikacij (dajanje in sprejemanje informacij). Rezultati analize podatkov, zbranih na podlagi opazovanja, lahko služijo za pregled stanja, za delitev dela in oblikovanje standardov oziroma kot osnova za nadaljno raziskovanje. sklicuje redne strokovne sestanke. S stalno in odprto komunikacijo omogoča sprotno razreševanje problemov, ki se pojavljajo pri delu z bolnikom in v medsebojnih odnosih. Strinjam se z ugotovitvami raziskav v tujini, da morajo biti naloge vodje tirna opredeljene in priznane v okviru delovnih nalog. V nasprotnem primeru jih ne more učinkovito opravljati, še zlasti če je preobremenjen z ostalimi nalogami. Naslednji problem pa je zagotavljanje potrebnega števila višjih medicinskih sester in njihovo usposabljanje za vodenje timov. Znanje in veščine komunikacije so osnova za uspešno in učinkovito vodenje. V ta namen je potrebno načrtovati program izobraževanja, v katerega se vključijo tako vodje negovalnih timov kot glavne medicinske sestre. Pomembno se mi zdi, da se vodilne medicinske sestre usposobijo za vodenje rednih sestankov negovalnega osebja. Izjemno pomembna je motivacija negovalnega osebja za aktivno sodelovanje. Na to pa vpliva tudi njihova informiranost. Stanje na tem področju lahko izboljšamo z ustrezno in učinkovito shemo organizacijskega komuniciranja. Pri tem mislim na vertikalno komuniciranje med ravnmi vodenja službe zdravstvene nege in na izredno pomembno horizontalno komuniciranje na ravni oddelka oziroma odseka. Redni organizacijski sestanki negovalnega osebja omogočajo natančno in pravočasno informiranost. V raziskavi sem pridobila nekaj koristnih podatkov tudi z metodo opazovanja formalne komunikacije, znotraj vseh aktivnosti zdravstvene nege, ki jih opravita višja medicinska sestra in zdravstveni tehnik v dopoldanski izmeni. Zbrani podatki z metodo opazovanja so prikaz realnega stanja in hkrati dobra osnova za nadaljnje raziskave. Vse naštete ugotovitve mi bodo služile kot koristne smernice za izboljšanje stanja v praksi. »Nikoli nisem iskala izgovorov in nikoli jih nisem sprejemala. Posledica vsakega spoznanja naj bo povečana dejavnost«. (Florence Nightingale) Diskusija in zaključki Namen raziskovanja je bil preverjanje učinkovitosti komunikacije med člani negovalnega tirna v naši .bolnišnici. Rezultati ankete odkrivajo določene pomanjkljivosti, ki vplivajo na učinkovitost komunikacije v negovalnem timu. Vzroki za takšno stanje so pretežno organizacijske narave in jih bo morala razrešiti služba zdravstvene nege v bolnišnici. Vse statusne možnosti za njeno samostojno delovanje trenutno še niso zagotovljene. Dejstvo je, da timsko delo na oddelkih, ki omogoča bolj učinkovito komunikacijo, še ni v celoti zaživelo. Ključna oseba je vodja negovalnega tirna, ki delo koordinira, načrtuje in evalvira zdravstveno nego ter Literatura 1. Arnold E, Boggs K. Interpessonll relationship: professionll communication skills for nurses. New York: W. B. Saunder,, 1989: 210-72. 2. Brajša P. Managerska komunikologija - komuniciranje, problemi in konflikii v podjetju. Ljubljana: Gospodarski vestnik, 1994: 15-146. 3. Brereton ML. Communication in nursing: the theory-practise relationship. Journal of advanced nursing 1995; 21: 314-24. 4. Grbec V. Sistemi delitve dela v zdravstveii negi. Zdrav Obzor 1988; 22: 3-9. 5. Grbec V. Timsko del0 v procesu zdravstvene nege. Zdrav Obzor 1989; 23: 123-7. 6. Gričar J, Piskar S. Sistemski inženiring. Kranj: Moderna organizacija, 1988:257-65. 7. Kališnik M. Uvod v znanstveno-raziskovalno metodologijo. Zdrav Vestn 1979; 48: 465-8. Krošelj-Naumov S. Učinkovitost komunikacije med člani negovalnega tirna v bolnišnici 117 8. Lamovec T. Spretnott v medosebnhh odnosih. Ljubljan:: Center za psihodiagnostična sredstva, Zavod SRS, 1991: 33-8. 9. Možina S, Florjanččč J. Ustvarjalno komuniciranje in informrranee v organizaciji združenega dela. Kranj: Moderna organizacija, 1990:9-41. 10. O'Leary JG, Wendelgass ST, Zimmerman HE. Winning strategies for nursing managers. Philadelphia: J. B. Lippincott company, 1986: 40-7. 11. Ovsenik J. Uvod v metode organizacijske racionalizacije. Kranj: Univerza v Mariboru, Fakulteta za organizacijske vede, 1990: 20-71. 12. Pagano PM, Ragan LS, Booton D. Communication skills for professionll nurses. Newbury Park: Sage Publications, 1992: 9-46. 13. Rozman R, Kovač J, Koletnik F. Management. Ljubljana: Gospodarski vestnik, 1993: 227-35. 14. Sagadin J. Poglavja iz metodologije pedagoškega raziskovanja. Ljubljana: Pedagoški inštitu,, 1977: 80-113. 15. Thomas LH. A comparison of the verbal interaciions of qualified nurses and nursing auxiliaries in primary, team and functional nursing wards. Internaiionaljournal of nursing studies 1994; 31 (3): 231^4. 16. Toš N. Metode družboslovnega raziskovanja. Ljubljana: Fakulteta za sociologijo, politične vede in novinarstvo, 1975: 395-45.. 17. Vila A. Organizacija in organiziranje. Kranj: Fakulteta za organizacijske vede. Moderna organizacija, 1994: 314-24. 18. Wolf GA. Communication: key contributor to effectiveness - a nurse execuiive respond.. JONA 1986; 9: 26-8.