NOVA VLOGA CENTRA ZA SOCIALNO DELO Najbrž je malo Ijudi, ki vedo, da se za masivno zgradbo moščanskega kina Triglav ob Ljubljanici skriva občinski Center za sociaino deio. Ta zakritost mnogim kar prav pride, saj nihče prav rad ne razkazuje svoje revščine in stiske pred drugimi Ijudmi. Toda vse večje takih, ki jim drugega kot mučna pot na Center ne preostane. Tako se v zadnjem času naredko dogaja, da jih na njegova vrata potrka več kot štirideset nadan. To niso, kot bi rekli v žargonu, klasični socialni primeri, pač pa veči-noma ljudje, včasih kar cele družine, ki še do pred kratkim niti pomislili niso, da bodo v stiski morali storiti tudi ta korak. Prevladujejo že Ijudje, ki so nenadoma izgubili delo. oziroma ostali brez najnujnejšega denarja za preživljanje. Trideset zaposlenih v Centru jim seveda ne more za vedno rešiti njihovih predvsem denarnih te-žav. lahko jih z enkratno pomočjo in nasveti le omilijo. Kot nam je povedala njegova direk-torica Milica Caf, Center deluje že skoraj trideset let, natančneje, pri-hodnje leto bodo slavili tridesetlet-nico. V tem času so veliko storili. Res je, da se njihove denarne možnosti vedno bolj ožijo, še posebej če jih primerjamo z vse večjim obsegom dela. ki ga prinaša vedno globlja soci-alna kriza. Tudi sicer se težišče njiho-vega dela seli iz klasične državne • funkcije, bolj formalne kot ne, (var-stvo otrok. družine, ostarelih, de-narne pomoči, poročanja na sodiščih. strokovna mnenja itd.). v preprosto rečeno - otepanje z revščino. Z vso ostrino se (pri njih) namreč kažejo posledice dolgotrajne gospodarske krize. Vse več ljudi se znajde na robu preživetja, kar se odraža tudi v med-sebojnih odnosih, še posebej v že prej nestabilnih družinah. Povečujeta se strah in negotovost, s tem pa tudi nestrpnost in agresivnost. Te premike je bilo opaziti že lansko leto. saj je že takrat izrazito poraslo število začasnih (za 70%) in enkrat-nih denarnih pomoči (za 32%). Pri-merov, ko je bilo treba priskočiti na pomoč pri plačilu za letovanje otrok, je bilo kar za polovico več kot leto poprej. Za takšno pomoč največkrat zaprosijo družine, kjer sta eden ali kar oba starša ostala brez zaposlitve, prejemata zelo nizke ali celo le zajam-čene dohodke. Pogosto se tudi zgodi, da takšne družine ostanejo tudi brez pomoči za otroke. ki je, čeprav jo zagotavlja »otroško varstvo«. zaradi blokiranih računov v podjetjih ne mo-rejo izplačati. Kot že rečeno, so možnosti Centra. da bi tem ljudem pomagali, precej majhne: poleg začasne in največkrat enkratne denarne pomoči in nasveta, kako uveljaviti nekatere druge pra-vice, jim lahko ponudijo !e še pomoč pri iskanju občasnega ali dodatnega dela, čeprav se zavedajo, da s tem otrokom še bolj odtegujejo njihove starše. Pod pritiskom socialnih raz-mer se tako Center že nekaj časa raz-vija tudi v svojevrstno posredoval-nico, servis »rabim-nudim«. V za-četku je bilo to posredovanje name-njeno iskanju ljudi, ki bi prostovoljno ali za plačilo pomagali starejšim lju-dem pri domačih opravilih, denimo pospravljanju stanovanja. Zdaj se po-nudba in povpraševanje širita tudi na druga dela: varstvo otrok. pomoč pri gospodinjstvu, inštrukcije za šolarje in podobno. Žal je tistih, ki bi radi delali, vedno več, tistih. ki bi delo ponudili. pa vse manj. Jasno je, da je Center pri tem le brezplačni posred-nik, ali bolje rečeno, pobudnik za ra-zlične oblike samoorganiziranja ljudi, za katero pa je najprej treba ustvariti ustrezno informacijsko mrežo. Skladno z usmeritvijo, da je treba čimveč dejavnosti Centra preseliti ne-posredno v okolje, kjer ljudje živijo, so omenjeno informacijsko mrežo in svetovalnico ustanovili v tipičnem sa-telitskem naselju, v Fužinah. Kot ka-žejo izkušnje, jim je v tem naselju s približno 17 tisoč z vseh vetrov zbra-nimi in pretežno mladimi prebivalci. kar dobro uspelo. Informacijska mreža in svetovalnica zdaj z večjim. zdaj z manjšim uspehom delujeta že skoraj tri leta. Prvotno so skušali z in-formacijskim centrom iskati le nove možnosti za varstvo otrok, ki zaradi prenapolnjenosti fužinskega vrtca v njem niso našli prostora. Pozneje je Center v Fužinah zbiral in posredoval vse mogoče informacije, ki so zade-vale otroško varstvo. od nege bolnih otrok na domu. do izmenjave otro-ških oblačil. igrač, pohištva, vozičkov in podobnega. Inibrmaeijski servis deluje na prvi pogled sila enostavno: enkrat tedensko ob določeni uri, (vsako sredo od 17.30 do 19. ure), lahko ljudje osebno ali po telefonu Centru v Domu krajanov v Fužinah sporočajo svoje potrebe ali ponudbe. Tu jih razporedijo in posredujejo upo-rabnikom. Stvar teče, pravijo, težave so le v tem, da za to ve premalo ljudi. Vzporedno in na podoben način v Fužinah deluje tudi svetovalnica, le da je ljudem, ki pridejo osebno ali za nasvet pokličejo po telefonu, anonim-nost zagotovljena. Svetovalnica de-luje vsak torek od 9. do 12. dopoldan in od 16. do 19. ure popoldan. Svojo dejavnost nameravajo v Fužinah še poglobiti in razširiti, del denarja za to so jim obljubili tudi pristojni na ob-čini. Poleg tega v občinskem Centru za socialno de!o tečejo tudi druge aktiv-nosti, omenimo le delo z mladimi učenci četrtih letnikov Srednje šole tiska in papirja. Gre za pogovore v manjših skupinah učencev, denimo o ljubezni, starševstvu, družini, pa tudi o težavah, povezanih z odrašča-njem, o mamilih. alkoholizmu in po-dobnem, ki dajejo nepričakovano do-bre rezultate. Pripravljajo tudi pro-gram skupinskega dela z otroki. ki so vedenjsko in osebnostno »problema-tični«, oziroma z otroki, ki imajo v os-novni šoli take težave, ki jih z običaj-nimi pedagoškimi modeli ni mogoče odpraviti. J.POGLAJEN