Pafttnlna plačana - Sped. abbon. post. - II. gr. 8 CBNA LIR 30 GOSPODARSTVO Trgovina ♦ finance INDUSTR IJA ♦ OBRT ♦ KME ITIJ STVO Leto xii št. 289 PETEK, 3. OKTOBRA 1958 TRST, UL. GEPPA 9 - TEL. 38-933 Svetovni odmev konference v Montrealu Zmaga pristašev svobodnejše mednarodne trgovine = Kulturni in gospodarski napredek zaostalih dežel bo v korist vsemu gospodarstvu Gospodarska konferenca Britanske Jržavne skupnosti (Commonwealth) v Montrealu, katere se je udeležilo kar l50 odgovornih ministrov in uglednih Gospodarstvenikov, je dogodek, ki pre-Sega okvir držav te skupnosti; saj ni dvorna, da bodo njeni zaključki že za-tadi zemeljskega obsega držav, organiziranih v Britanski skupnosti, pa tu-'ii zaradi vloge, ki ga sicer igra Velika Britanija v svetovni trgovini, ime- občutne posledice za razvoj svetov-'ioga gospodarstva. Anglija je bila v Preteklem stoletju nosilec misli svobodne mednarodne trgovine, ki je blagodejno vplivala na razvoj gospodariva po vsem svetu. Zato so bile tudi banes toliko bolj uprte v Montreal oči Ustih gospodarstvenikov, ki so še zdaj, to je v času velike mednarodne raz-oepljenosti in drobitve na majhne gozdarske enote, ostali pristaši te mi-ii. Ti niso danes popolnoma zadovoljni z dosežki konference v Montrealu, Ugotavljajo pa, da je na njej vendar Prevladoval svež duh ne samo gospodarske strnitve med državami Britance skupnosti, temveč tudi duh gospodarskega zbliževanja vsega sveta. Britanska skupnost predstavlja po Prvi konferenci v Kanadi, ki je bila, brnalu po prvi svetovni vojni v Otta-^i, do neke mere enoten carinski si-siem. k sreči niso bile razprave na konferenci v Montrealu usmerjene na dosego še večje zaključenosti te carin-Ce skupnosti, temveč so državniki v veliki meri posvetili pozornost gospodarskim koristim tudi ostalega sveta. Značilno je, da je prav na tej konferenci predsednik (minister) angle-Cega urada za trgovino David Eccles naznanil, da je Velika Britanija skle- nila odpraviti vsaj nekatere omejitve za uvoz blaga z dolarskega področja (rib iz Kanade in strojev iz Združenih ameriških držav) ter je napovedal, da bo šla angleška vlada po tej poti naprej. Ta korak angleške vlade je toliko bolj značilen, ker prihajajo v zadnjem času v Združenih državah čedalje bolj do veljave zagovorniki povišanja carin, kakor na primer na cink in svinec pa tudi na kmetijske proizvode. Na konferenci v Montrealu so prevladali pristaši svobodnejše mednarodne izmenjave proti nekaterim predlogom predstavnikov Kanade in Avstralije, ki so šli za tem, da se države Britanske skupnosti s povišanjem carin še bolj zaprejo. Novozelandski predstavnik je obžaloval, da se osnovne smernice GATT (General Agreeemnt on Tarifs and Trade — mednarodnega sporazuma a carinah) vsaj deloma izvajajo na industrijskem področju, se pravi, da se skušajo carinske meje industrijskim izdelkom čimbolj odpreti, medtem ko se uvajajo carine na kmetijske pridelke tudi tedaj, ko ni to potrebno za dosego uravnovešenosti trgovinske bilance v posameznih državah. To se dogaja na primer v Združenih ameriških državah, Kanadi in Zahodni Nemčiji, kjer so kmetijski proizvodi Nove Zelandije (maslo) zadeli na nove nepremostljive carinske ograje. Zanimiv je bil predlog Avstralcev, po katerem naj bi zagotovili določeno ceno živilom tudi v primeru, ko bi se skrčilo povpraševanje po njih, in sicer tako, da bi ustanovili neko vrsto »živilske banke« (skladišča), ki bi odkupovalo kmetijske pridelke. Nekateri govorniki so prišli na dan tudi z misli- jo, da bi bilo treba od Rusov in Kitajcev zahtevati, naj ne prodajajo na mednarodnih trgih svojih izdelkov po nizkih cenah, češ da tako škodujejo proizvajalcem v drugih državah. Angleški komentatorji odklanjajo podobne predloge češ da niso resni. V Montrealu so pozdravili zamisel evropske svobodne trgovine, toda le pod pogojem, da se šest držav, ki so pristale na ustanovitev Enotnega evropskega tržišča, ne zapre z visokimi carinami pred blagom iz drugih držav. Gledišče/ ki ga je zavzela montrealska konferenca nasproti gospodarskemu razvoju nerazvitih dežel, je vsekakor razveseljivo. Na konferenci je prišlo do izraza mnenje, da je treba pospešiti izobrazbo v njih. Gospodarski napredek zaostalih dežel bo ugodno vplival na razvoj mednarodne trgovine, saj bo potrošnja blaga v novih razmerah prav gotovo narastla. Angleški gospodarstveniki pripominjajo, da bo iz teh dežel, ki se bodo gospodarsko dvignile, mogoče važa-ti tkanine in druge izdelke lah. . industrije po nizkih cenah, s kakršnimi so nastopili Japonci pred''leti. Zato Angleži obsojajo uvedbo visokih carin v Kanadi na uvoz britanskih volnenih izdelkov, ki so cenejši, ker so plače v Veliki Britaniji razmeroma nižje. Naj ob zaključku omenimo: «e nenavaden sklep montrealske konference, da naj se namreč vse države (do-minioni), ki so članice Britanske državne skupnosti, povežejo s telefonskim in telegrafskim kablom. Izvedba tega načrta ne bi po mnenju govornikov imela samo političnih in gospodarskih koristi, temveč bi članice Britanske skupnosti povezala v eno sa^ mo družino. Resne motnje v mednarodni troovini Sovjetska zveza ne bo več izvažala cina Po vesteh iz Pariza bo Sovjetska zve-Za za dve leti ustavila izvoz cina. V zahodnih državah in drugod, kjer proizvajajo cin, kakor na primer v Malaji. so se pritoževali, da je Sovjetska 2reza z izvozom velikih količin cina Potisnila ceno na mednarodnem trgu navzdol. Po najnovejšem sklepu sovjetske vlade se bodo proizvajalci cina izven Sovjetske zveze po vsem tem lahko umirili. Vel. Britanija, Francija in Banska so nedavno omejile uvoz sovjetskega in kitajskega cina; Angleži na Primer so omejili ta uvoz na 750 ton v vsakem tromesečju začenši s prvim septembrom. Londonski gospodarski listi poročajo, da so sovjetska podjetja spretno napravila zadnjo potezo na tej šahovnici, ko je namreč 29. avgusta Priplula v Liverpool sovjetska ladja s tovorom 800 ton cina; drugih 400 ton so Rusi pripeljali v Anglijo teden prej. V mnogih rudnikih so skrčili proizvodnjo cina, da bi lahko ohranili cene na prejšnji višini. Eden izmed vzrokov Padanja cen je tudi nazadovanje porabe cina v Ameriki. Leta 1956 so Američani porabili še 5000 ton cina na mesec, a sredi tega leta komaj še po 3800 to.n. Američani imajo še vedno velike 2aloge cina. Kljub vsemu omejevanju Proizvodnje so se njihove zaloge do 30. junija skrčile samo za 2000 ton in so znašale še vedno 20.000 ton. AMERIČANI OMEJILI UVOZ SVINCA IN CINKA Velike motnje v mednarodni trgovini s cinkom in svincem kakor tudi v proizvodnji je povzročil sklep ameriške vlade, da se omeji uvoz cinka in svinca na 80% količine, ki so jo Američani uvažali povprečno v razdobju 1953-37. Ameriški ukrep je seveda razburil Vse prizadete države, ki proizvajajo te kovine. Praktično-pomeni ta ukrep, da ne bo mogoče izvoziti v Ameriko 160.000 ton tujega svinca in okoli 273.000 ton tujega cinka. Avstralski izvoz svinčene kovine bo skrčen za 50%, izvoz svinčenih koncentratov za 45%. Močno bosta prizadeti tudi Mehika in Peru, gle-tje izvoza cinka pa tudi Kanada. Po objavi omenjenega ameriškega sklepa so cene teh kovin močno padle na londonski kovinski borzi, in sicer cene svinca za 2 funta šterlinga na 68 3/8 funta šterlinga za tono i.n cena svinca za 15 šilingov na 64 5/8 funta šter-knga. Prizadete države so sprožile misel, da bi ustanovili poseben svet, ki bi urejeval proizvodnjo cinka in svinca, kakor obstajajo podobni mednarodni sveti za urejevanje trgovine in proizvod-bje drugega blaga. Prevladuje pa mne-Pje, da bo težko uresničiti ta načrt. Evropa pri okrogli mizi V torek se je začela v Benetkah konferenca o evropskih gospodarskih vprašanjih, ki jo je pripravila takoimeno-yana »Okrogla miza evropskih vprašanj« (Table ronde des problemes de fEurope). Ta ustanova je delo Združenja za proučevanje evropskih vprašanj (Association pour 1’etude des problemes de 1’Europe), ki jo je ustano-ril bivši francoski ministrski predsednik Edgar Faure v Parizu. Združenje izdaja tudi poseben časopis, ki obravnava evropska vprašanja pod naslonom »Les Problemes d’Europe«. V prvi številki, ki je izšla te dni, so sodelo-vali Edgar Faure, Otto G. Pirham, Franco Mattei, Andree Armengaud, Ber-tfand de Jouvenel, Albert Delpree in Eeinz Askenazy. Konferenca je trajala dva dni. Vo-čil jo je predsednik Edgar Faure. Na njej so razpravljali o vključitvi Afrike v evropski sistem, nadalje o tujih in-Vesticijah na Evropskem enotnem tr- gu, o plačah in obdavčevanju v državah Evropske gospodarske skupnosti ter o možnostih trgovinske izmenjave med vzhodnimi državami in državami Evropskega enotnega trga. Sestanka so se udeležili ugledni predstavniki zahodnoevropskega gospodarstva, iz Italije, Francije, Nemčije, Belgije, Luksemburga in Nizozemske. VPLIV SOVJETSKE TRGOVINSKE POLITIKE Proizvajalci cina v zahodnih državah so .se pomirili, ko je Sovjetska zveza objavila, da prihodnji dve leti ne bo izvažala cina. Izvoz iz Sovjetske zveze je močno potisnil cene navzdol. Zdaj se je cin na mednarodnih trgih zopet utrdil. Sovjetska vlada je ponudila Braziliji 200.000 ton petroleja v zameno za brazilski kakao. Po zadnjih vesteh bo brazilska vlada sprejela to ponudbo. Prednosti petroleja pred drugimi viri energije Gospodarski tisk je v zadnjem času zopet sprožil vprašanje pogonske sile v Zahodni Evropi, ki je prav tako pomembno tudi za ostale države v Evropi. Londonski »Economist« je mnenja, da v Zahodni Evropi ne bo mogoče tako naglo dvigniti proizvodnjo premoga, kakor se bo stopnjevalo povpraševanje po pogonski energiji. Še dvajset let ne bo mogoče nadomestiti pomanjkanja pogonske energije z jedrsko e-nergijo. Industrija lahko računa z večjo gotovostjo samo na energijo iz petroleja; proizvodnjo petroleja lahko dvignemo brez posebnega povišanja proizvodnih stroškov. Strokovnjaki se strinjajo v tem, da ne bo mogoče tako naglo postaviti elektrarn na jedrski pogon in po tej poti ekonomično pridobivati toliko električne energije, kolikor je bo potrebovalo gospodarstvo. Po mnenju Nizozemca J. H. Londona, predsednika družbe Royal Dutch Petroleum Company, bo Evropa v bodoče še bolj odvisna od petroleja kakor doslej. Do leta 1957 se bo povpraševanje po petroleju podvojilo ali celo potrojilo. Zaradi političnih zapletljajev nastanejo lahko motnje v dobavi petroleja, toda države, ki pridobivajo petrolej, si bodo same prizadevale, da se v takšnih primerih čimprej odpre pot njihovemu petroleju v. druge dežele. Države, ki pridobivajo petrolej, bodo morale paziti, da ostanejo proizvodni stroški na takšni višini, da bodo lahko konkurirale s petrolejem drugim virom energije, a na drugi strani omogočale naložbo kapitala v petrolejska podjetja. Ker so proizvodni stroški na Bližnjem vzhodu nizki, bodo zahodne države rade kupovale petrolej na tem področju. ŽIVINSKI SEJEM V RIMU Prve dni oktobra bo v Rimu IV. sejem goveje živine. Razstavo vodi poseben odbor pod okriljem ministrstva za kmetijstvo. Razstavljali bodo živinorejci iz mnogih italijanskih pokrajin, in sicer 450 glav, od tega 300 krav in 150 bikov. Za vsako žival so lastniki vložili rodovne podatke. Razstava hoče pripomoči k izboljšanju reje goveje živine v Italiji, in to v prvi vrsti plemenske. Zadnji dan razstave bo posebna ocenjevalna komisija razdelila nagrade. Dodatni daveh na bencin ostane Kakor znano, je ministrski svet nedavno sprejel sklep, po katerem bo dodatni davek 14 lir na liter bencina, ki so ga uvedli ob zaprtju Sueškega prekopa, ostal neizpremenjen »sine die«. Denar se bo stekal v poseben sklad iz katerega bo vlada črpala sredstva za vzdrževanje in popravila cest. Novica je iznenadila italijanske šoferje toliko bolj, ker so še v zadnjem času ugledne osebnosti zagotavljale, da bo davek odpravljen v doglednem času. Leta 1957 so davki na vozila in gorivo v Italiji vrgli državi 400 milijard, medtem ko je vlada za vzdrževanje starih cest in za gradnjo novih izdala lani le 24,6 milijarde, za osebje zaposleno na cestah in za paznike pa drugih 18 milijard. Za cestno omrežje skrbijo poleg države tudi ANAS (Zavod za vzdrževanje državnih cest), ki je lani iz lastnih sredstev izdal 27,5 milijarde, dalje pokrajinske uprave (20,7 milijarde), občine (28 milijard) itd. Skupno so torej lani izdali za ceste 138 milijard lir. Iz tega je očitno, da bi vlada mogla znatno več prispevati za ceste, ne da bi segla po drugih, novih virih. Sam dodatni davek v višini 14 lir pri litru bencina vrže državi 25 milijard lir na leto. Ta znesek bodo letos dodali deležu, ki ga predvideva bilanca ministrstva za javna dela v poslovnem letu 1958-59, v višini 27 milijard. Šoferji so mnenja, da je ukrep krivičen tudi zaradi tega, ker bodo z denarjem, ki se bo nabiral, finansirali dela vzdolž velikih avtomobilskih cest, kot so Casilina, Appia, Aurelia, Flami-nia itd. Za ta dela so namreč že zdavnaj odobrili ne sc.,i«, načrte, pač pa tudi vire dohodkov, ki .naj bi krili stroške. V zadevo je posegla tudi ANFIAA (Vsedržavno združenje avtomobilskih industrijcev) s spomenico, v kateri navaja škodljive posledice tega ukrepa na splošen gospodarski razvoj v Italiji. Povprečna potrošnja bencina pri avtomobilu — pravi spomenica — ki je že sedaj nizka, bo še bolj padla. Novi davek bo zaviral uvajanje in širjenje u-porabe bencina kot vir energije. Avtomobilska industrija se bo morala usmeriti k še manjšim vozilom, kar jo bo razorožilo v boju proti konkurenci z drugimi državami. Možno je tudi, da bodo podjetja ostala brez dela, kar bo neugodno vplivalo na gospodarski položaj v vsej državi. Spomenica poudarja še, da je ohranitev dodatka v znesku 14 lir poleg vsega nesocialna, ker javnost povečini uporablja avtomobilska vozila za vožnjo .na delo in za poslovne opravke, in sicer v razmerju kar 80 odstotkov. Avtomobil ni torej »luksuz«, ki se lahko še bolj obdavči. Poleg tega naglaša spomenica ANFIAA, da je 85% vseh italijanskih avtomobilov o-premljenih s pogonskim motorjem izpod 1100 kub. cm, in spada torej po splošnem evropskem merilu med »ljudska vozila«. Nov davek na vozila Rimska vlada je sklenila uvesti nov davek na vozila, in sicer na takšna, ki jih poganja tekoči plin. Davek bodo pričeli pobirati prvega novembra. Višina davka bo znašala: 1. za avtomobile do 14 KS (Fiat 500, 600, 1100, Ardea, Appia) 84.000 lir na leto; 2. za avtomobile od 14-20 KS (Fiat 1400, Giulietta, Alfa 1900, Aurelia, Flaminia) 129.000 lir; 3. za avtobuse do 20 KS 216.000 lir, od 20 do 40 KS 360.000 lir; za kamione do 10 stotov nosilnosti 186.000, od 10-20 stotov nosilnosti 282.000, z več kot 20 stotov nosilnosti 426.000. Davka so oproščeni avtobusi za prevoz ljudi v mestih ter taksiji. Takole je angleški karikaturist napovedal izid ljudskega glasovanja v Franciji in v vseh deželah, kjer vladajo Francozi. De Gaulle, za katerega se je izreklo skoraj 80% volilcev, zdaj lahko pestuje Francijo. Izid glasovanja in nova ustava sta mu sicer položila v roke močno orožje, toda naloge, ki ga čakajo so neizmerno težke; najtežje pa je vsekakor alžirsko vprašanje. Nova alžirska vlada, ki je bila ustanovljena pred kratkim v Egiptu, napoveduje Francozom boj do skrajnosti, na ča, J toda pit talij; gov, gnoj ničnih črpalk, zaliv® ve nikov, robkalnih mlinov, k08 L 2. TRTE IN SADNO DREVJE Naročila za nakup-trtnih sadik (divjakov in cepljenk), sadnega drevja (češenj, marelic, hrušk, češpelj, mandelnov itd.) ter oljk se sprejemajo v istem PREVOZNA IN SPEDICIJSKA TVRDKA Giorgio Vitturelli GORICA DL ai.l llUU, 17/1 Telai. 5004/3401 T R. DL L4V4TO10J Telatoa, 2 4 - na, to je 13-15 milijonov hi več kakor lansko leto. Minister je mnenja, da bodo kmetje lah-' ko prodali svoj pridelek, ker je bila lanska letina slaba in ker ni od lanskega pridelka ostalo mnogo vina. Vlada bo predložila parlamentu zakon, kakršen je bil že v veljavi lansko leto in ki pooblašča vlado, da potroši okoli 800 milijonov lir kot prispevek k obrestim, ki jih vinogradniki morajo plačati društvenim kletem za podelitev posojila na pridelek. Zaradi tega državnega prispevka plačajo kmetje manj obresti za ta posojila, ki jih prejmejo na račun dokončne likvidacije. IZREDNA LETINA NA TRŽAŠKEM Na Tržaškem so pričeli trgati že prejšnji teden, zdaj gre trgatev že proti koncu. Na vsem Bregu od Devina tja dO’ škofij pa tudi na tržaškem Krasu, so letos z letino zadovoljni. Trta je obrodila obilno. Suša ni napravila posebne škode, medtem ko ja toča na zapadnem Krasu pobrala le okoli 10% pridelka. Tudi terana bo precej v pasu šempolaj-Trnovca- Samotorca-Salež-Zgo-nik-Repen, ki je za to prikladen. Mošt je sladek, to se pravi, da bo vino dobro. V tem pogledu so se posebno odrezale trte v Saležu. Pri merjenju sladkorja v grozdnem soku so tam ugotovili v nekaterih primerih kar 24% sladkorja. Kmetijska nabavna in prodajna zadruga Sedež v Trstu, Ul. Foscolo 1 Podružnice: Trst. Ul. Flavia 23 Milje, Ul- Roma 1 Kadimo Vam vse potrebRiine za vinogradništvo, poljodoUtvo in živinorajo! Ribarič Ivan uvoz IZVOZ VSEH VRST LESA IN TRDIH GORIV TRST ULICA F. CRISPI 14 - TEL. 93-802 ULICA DELLE MILIZIE 19 - TEL. 96-610 SPLOŠNA PLOVBA Sedež Piran Let frid« do\ie Predmet poslovanja: pomorski prevozi in obalne plovbe. Centrala Piran — Telefon 37, 58 Kemereialm oddelek: Ljubljana - Tel. 23=147 Telex: 031 85 Brzojav: PLOVBA Piran oz. PLOVBA Ljubljao8 PRIZNANO MEDNARODNO AVTOPREVOZNIiKO PODJETJE GORIZI ANA G0RIZIA - VIA DUCA D A0STA N. 88 - TEL. 28-45 - GORICA PREVZEMAMO PREVOZ VSAKOVRSTNEGA BLA0A pogoji aa provoz blaga v Jugoslaviji Poaobnl 1 Ci Fr; fetin, Mtplj koli Povp ■tlilij V iorio' 'ansl Po tosl£ tu *arsl lovn: kako lovn; 176 i 221 r S:>jei »o n /icr; Se v ti p Ne to Z; van j, Jrug Potre Zuldka SILA JOŽEF uvoz /zvoi Vsakovrstni les za predelavo, rezan mehki In trdi les, jamski les In za kurjavo TRST — Riva Grumula 6-1 - Telefon JUGOLINIJA RIJEKA - Jugoslaviji Poslanski pretinac 379; Telex 02526; Telefoni 26-31, 26-52, 26-53, 27-02 Održava osam teretno - putničkih linija iz jadranski luka za: SJEVERNU AFRIKU, SJEVERNU EVR*j PU, ŠPANJOLSKU, SJEDINJENE DRŽAVE AM& RIKE, JUŽNU AMERIKU, BLISKI ISTOK, PERZP' SKI ZALJEV, SREDNJI ISTOK, DALEKI ISTO*-te za SJEVERNU KINU I JAPAN. Prihvačamo terete, s izravnom teretnicom, za i ’z skandinavskih luka, s prekrcajem u Hamburg11/ Za luke Chicaga, Halifaxa, Toronta, Montreala 1 drugih, u ovom području, obavljamo prekrcaj u Rotterdamu. Za luke u Zapadnoj Africi vršimo Prj/’ tovar u Antwerpenu, a za luke Južne Koreje u Moj1, Naš zastupnik u Trstu je: »nord adria« - V. U°'" toluzzi, P.zza Duca degli Abruzzl 1, Tel. 37-613, 29-8“ U ktro- °boj ima dih , Pr toljš Pt re iono ki sl ddst totn Ako tilr feta' 'Nit: 'lij o toza “RO V ku to ; to u da i tost tol, tore to j to a 'ton tote toor totn, "tel; tom iavn ''je