Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 44 195 Recenzije Ob tem pa je iz zgodovine obstoja in delovanja anti~nih mestnih demokracij in rimske republike, ter iz usod v antologiji predstavljenih velikanov, pomembna ugotovitev, da je ve~ina od njih imela zelo turbulentne ‘ivljenjske zgodbe polne vzponov in padcev. Ve~inoma so le-te bile posledice premo~rtnosti v zagovarjanju svojih pogledov. ^e je bilo govorni{tvo najpome- mbnej{e orodje za javno delovanje, potem so bile posledice izre~enih besed tudi temu primerno usodne. Usodne ne le za konkretne govornike, ampak tudi pogosto za celotne dru‘be. Tako je z dana{njih pozicij razumevanja politike, kljub modnosti novodobnih “PR logografov”, te‘ko doumeti, da lahko neuspe{ni govor pomeni poraz ali celo izgubo ozemlja. Vsekakor pa nam v antologiji predstavljena zgodovina anti~nega govorni{tva jasno poka‘e ranljivost in zapletenost demokracije, ki se mora vedno znova vzpostavljati in z vso pozornostjo varovati pred propadom oziroma zdrsom v tiranije. Kljub humanisti~nim idealom se je to zgodilo v antiki, in kot pravi eden od avtorjev v zborniku, “naravnost o{abno bi bilo pri~akovati, da se kaj takega ne bo zgodilo nikdar ve~”. Kaj na koncu {e re~i o antologiji, ki nas s svojim kanoni~nim naslovom mikavno vabi? Vsekakor je verjetno pozitivni u~inek tako nesre~no se{ite antologije dejstvo, da uka‘eljni bralci ostanejo potem, ko se prebijejo skozi zbornik, nepote{eni v svoji vedo‘eljnosti. Za‘elijo si {e ve~ velikanov anti~ne retorike, ki bi bila za laike iz obdobij po koncu klasi~nih gimnazij, pisana na prijaznej{i, bolj teko~ sovretovski na~in cvetoberov. Bo{tjan [aver Matja‘ Plesec, Mojca Doupona Topi~: Nogomet in dru‘ba: preporod nogometa v Sloveniji. Ljubljana: Zavod za {port, Fakulteta za {port, In{titut za {port, 2002 112 strani (ISBN 961-90629-6-5), 4.340 SIT spremna beseda Gregor Tomc, Igor E. Bergant V sedemdesetih letih se je v mednarodnem prostoru {port zakoreninil kot legitimna domena sociolo{kega raziskovanja. Histori~no so se sprva kot poglavitni pojavi sociolo{ke analize slikali pojavi v domeni politi~ne ekonomije in struktur ideolo{ke mo~i ter dominacije: dru‘beni razredi, kapital, religija, razli~ne kulture ipd. Kot da bi dru‘bo hoteli slikati v lu~i velikih sociolo{kih epov, pri tem pa izpustiti najbolj samoumevne in globoko dru‘beno zakoreninjene pojave. [port je tudi ali predvsem dru‘beni pojav. Prav tako je dejstvo, da v sociolo{kem raziskovanju {e vedno obstaja tabu, ki se nana{a dolo~enih dru‘benih praks. Denimo ~e dru‘beni razredi predstavljajo na~in stratifikacije, urejanja {ir{e skupine ljudi, in so sredstva, s katerimi ti razredi razpolagajo zelo okrnjena, ~emu potlej {ele sedaj prihajamo k temu, da je pre‘ivetje vseh teh potla~enih mno‘ic povezano ne le s kruhom, temve~ tudi z igro? Skratka vsak tekst je hkrati tudi naracija, prek katere se podaja natanko tisti okvir, skozi katerega ho~emo uzreti dru‘bo. Vendar pri tem se je potrebno zavedati, da je le ta eden izmed mnogih. Danes je {port kot dru‘beni pojav dosegel tolik{no mero kompleksnosti, da ga je te‘ko zapopasti v eni sami dimenziji. Prepleta se s {tevilnimi drugimi dru‘benimi pojavi od ekonomije do politike, od izobra‘evanja do religije, od vsakdanjega ‘ivljenja do konstruiranja nacionalnih mitologij, od medijev do popularne ikonografije, od medi- cine do arhitekture, od urbanizma do antropologije, od mno‘i~ne kulture do kulture telesa itd. V tem aspektu avtorja pri~ujo~e knjige Matja‘ Plesec in Mojca Doupona Topi~ v svojem delu sicer razkrivata le droben del dru‘bene dimenzije {porta, vendar na simbolni ravni s tematiko nogometa in njegovega odseva v slovenski dru‘bi signifikantno prebijata neko~ ‘e prebiti led. DR44.p65 1/13/2004, 12:16 PM 195 Black 196 Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 44 Recenzije Kot uvodoma opozorita knjiga obravnava teoreti~na izhodi{~a o nogometu in odnosu Slovencev do njega. Opa‘ata, da je v obdobju slovenske tranzicije nogomet nosil povsem druga~no konotacijo kot v nekdanji Jugoslaviji, pri tem analizirata nekatere dru‘bene razse‘nosti nogometa kot igre, nogometne publike, medijev in nogometa, politike in nogometa. V prvem poglavju o dru‘benih razse‘nosti nogometne igre se avtorja dotakneta tem, kot so nogometna identiteta, nasilje, nacionalizem in feminizem. Povzemata, da nogomet zdru‘uje dru‘bene sloje in posameznike, ki sicer na ravni vsakdanjega ‘ivljenja nimajo skupnih to~k: nogomet kot eden izmed segmentov institucije {porta predstavlja sredi{~ni kanal, kjer se na ravni posameznikov, skupin in nacij oblikuje moment emocionalnega (str. 26). Pri tem navajata analogijo Bergerja in Luckmanna, kjer je gledali{ka igra podobna {portnemu spektaklu: gledalec je v obeh primerih odtegnjen iz vsakdanjega dru‘benega sveta v nami{ljeni svet igre. Na tej ravni pa se ‘e vzpostavlja vidik identitete: ravno institucijo {porta v dru‘benem signifikantno zaznamuje Andersenovo zami{ljanje skupnosti ali oblikovanje nacionalne identitete v povezavi s posameznimi skupinami {portnikov, ki repre- zentirajo celotno nacijo. Avtorja razvijata tezo, da je nogomet v tak{nem kontekstu zelo mo~an katalizator dru‘benih identitet (str. 29). Na to opozarja konceptualizacija Crolleya in Duka, ki najdevata skupne korenine modernega nogometa in nacionalizmov v ~asovni distanci devetnajstega stoletja: dobi prebujanja narodov. Navezava na nasilje v {portu, ki jo avtorja analizirata v nadaljevanju, je na tem mestu povsem pertinentna, predvsem v lu~i pojmovne trojice: nogometni huliganizem, nacionalizem in {ovinizem (str. 33). Slednje je {e posebej interesantno spri~o aktualnih tendenc popularizacije ‘enskega nogometa, ki je v sodobnem ~asu pridobil izredno pomembno vlogo tudi na ameri{ki tleh. Avtorja opozarjata, da je obravnava nogometa v lu~i spolne stratifikacije {e posebej zanimiva, saj {tevilki raziskovalci opozarjajo, da je ravno institucija {porta tista, ki na razli~nih ravneh dru‘benega in kulturnega ohranja stereotip mo{ke superiornosti in ‘enskega podrejanja. V nadaljevanju se lotita koncepta nogometne publike, pri ~emer zastavljata vpra{anja, kot so: Kdo je potencialni gledalec? Kak{na je slovenska nogometna samopodoba? Kak{en je odnos {portnih novinarjev do nogometa? Ali so {portni rezultati slovenskih {portnikov odmevni v svetu? Opredelitev {portne publike povzameta kot skupnost vseh tistih ljudi, pri katerih je viden dolo~en, relativno stabilen interes za {port (str. 39). Prek podrobnej{e klasifikacije nogometnih navija~ev avtorja navajata rezultate kvantitativne analize spremljanja evropskega nogometnega prvenstva leta 2000. Tako ugotavljata, da so Maribor~ani ve~ji ljubitelji nogometa kot Ljubljan~ani, kar deloma utemeljujeta z razli~nimi socialnimi okoli{~inami: razvijata tezo o povezavi nogometa in delavskega okolja, kakr{no je v prete‘ni meri prisotno v Mariboru (str. 49). Sam menim, da tak{ne povezave niso ni~ presenetljivega v razvitih industrijskih dru‘bah, kjer ima kapitalizem ‘e dalj{o tradicijo, po drugi plati pa so zgoraj omenjene tendence zanimive v slovenskem kontekstu spri~o navidez neizrazitih dispozicij dru‘bene stratifikacije. Prav tako zanimiv podatek, ki ga avtorja navajata, je znatno bolj afirmativen odnos do nogometa, ki ga imajo na slovenski grudi ‘ive~i Neslovenci v primerjavi z odnosom Slovencev. V tem kontekstu je branje tak{nih podatkov {e posebej zanimivo, ~e jih primerjamo s {tudijo o Spremenljivih pomenih nogometa v Sloveniji, kjer Peter Stankovi~ ugotavlja, da je nogomet v ~asu slovenske tranzicije ponovno pridobil ‘e izgubljeni simbolni ugled v slovenski dru‘bi. V tej lu~i avtorja knjige Nogomet in dru‘ba opozarjata, da ne gre spregledati vloge novinarjev, ki v pomembni meri krojijo odnos {ir{e dru‘be do posameznega segmenta institucije {porta (str. 61). Hkrati ugotavljata, da je kljub oblikovani nogometni tradiciji na Slovenskem, {portna panoga izgubila rde~o nit kmalu po drugi svetovni vojni, kar v splo{nem pripisujeta obdobju socialisti~nega samoupravljanja (str. 68). Stankovi~ v tem kontekstu najdeva vzroke stagnacije dru‘bene institucije nogometa na Slovenskem v mo~ni nacionalni identifikaciji na zimske {porte, kakr{ni so smu~anje in smu~arski skoki; v tem oziru tudi omenja tradiconalne slovenske markerje tipa Gorenjska. S svojega zornega kota lahko pritrdim, da je na del tovrstne identifikacije nedvomno vplivala konstrukcija predvojne alpske popularne (sub)kulture, ki je povezana kulturnim pomenom Triglava, in prvimi zametki dana{njih subkultur DR44.p65 1/13/2004, 12:16 PM 196 Black Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 44 197 Recenzije v instituciji {porta: v mislih imam {portne (sub)kulture, ki jih danes ozna~ujemo s pridevnikov ekstremni, takrat pa so predstavljale predvsem obliko dru‘enja, v ve~ini primerov mladih smu~arjev, skakalcev, planincev in plezalcev. Po drugi plati pa menim, da je stagnacija slovenskega nogometa povezana z dejstvom funkcionalne diferenciacije v takratni jugoslovanski instituciji {porta: preprosto povedano po nekih arbitrarnih okoli{~inah so bile poglavitne {portne panoge, kot je denimo nogomet, namenjene in spodbujane v najve~jih, najbolj militantnih in simbolno pomebnih narodih (denimo na Hrva{kem in v Srbiji), ostalim pa so bili namenjeni bolj obrobni, v slovenskem primeru zimski {porti. V zaklju~ku se avtorja knjige Nogomet in dru‘ba posvetita {e povezavi medijev in nogometa, pri ~emer se posebej osredoto~ata na televizijsko poro~anje in na tiskane medije, in temi politike nogometa. Opozarjata, da so mediji v sodobnem ~asu temeljito transformirali vidik dru‘benega, saj si denimo vrhunskega nogometa in spektakla brez televizije sploh ve~ ni mogo~e predstavljati (str. 77). Pri tem ugotavljata, da je slovenska dru‘ba v dana{njem ~asu ponovno orientirana v simbolno kontrukcijo nogometa kot dru‘beno pomembne {portne institucije. Nedvomno korak v tej smeri pomeni tudi pri~ujo~a knjiga, ki je domiselno raz~lenjena, in kljub analiti~nim potezam berljiva tudi na ravni strokovnega teksta: delo predstavlja ustrezna in dobrodo{la izhodi{~a, ki kot opozarja Gregor Tomc v spremni besedi, silijo k lastnemu premisleku. Boris Rutar Michael Mandelbaum: The Ideas that Conquered the World: Peace, Democracy, and Free Markets in the Twenty-first Century. PublicAffairs, 2002 512 strani (ISBN 158-648134-7), 21.00 USD Avtor knjige je ugledni predavatelj ameri{ke zunanje politike na John Hopkins University in hkrati tudi kolumnist ~astnika Newsday. @e reference avtorja nakazujejo podro~je, ki ga knjiga obravnava, in pa tudi zorni kot analize obravnavane tematike. Gre namre~ za analizo stanja mednarodnih odnosov ob za~etku 21.stoletja z vidika »stanja duha«. Tako avtor ugotavlja, da vrednote miru, demokracije in proste trgovine iz za~etka 20. stoletja sploh nimajo ve~ nobene alternative in so postavljene v samo jedro mednarodnih, kot tudi notranje-politi~nih odnosov v posameznih dr‘avah. V knjigi, ki z opombami obsega 483 strani teksta, posku{a avtor analizirati dogajanje in procese v 20. stoletju, ki so privedli svet v tak{no stanje. Vse se je za~elo po koncu 1. svetovne vojne, ko ameri{ki predsednik W.Wilson predstavi na pari{ki mirovni konferenci liberalne vrednote, po katerih naj bi se svet uravnaval (med drugim tudi znamenitih 14 to~k). Med njimi so mir, demokracija in prosta trgovina; od katerih mir pomeni za‘eleno stanje mednarodnih odnosov, demokracija optimalen na~in organizacije politi~nega ‘ivljenja v dr‘avi, prosta trgovina pa nujen pogoj zagotavljanja dobrobiti ~love{tva. V e~ kot o~itno je, da je Wilson in njegova politi~na dedi{~ina temeljno vodilo knjige, saj »wilsonizmu« avtor posveti uvodno poglavje. @ivljenje in delo Wilsona je bilo predmet raziskave Mandelbauma tudi v drugih delih, in del gradiva je uporabil tudi za pri~ujo~o knjigo. Z wilsonizmom avtor namre~ opisuje rezultate posebne intelektualne in politi~ne klime, ki je vzniknila iz posebnih zgodovinskih okoli{~in konec 18. in v 19. stoletju v Veliki Britaniji in ZDA. Tako wilsonizem v svojem bistvu pomeni uporabo duha liberalizma v mednarodnih odnosih. Kaj pa to pomeni zelo konkretno, lahko vidimo na primeru pojmovanja vojne oziroma miru. Tradicionalno pojmovanje miru je na za~etku dvajsetega stoletja pomenilo zgolj odsotnost vojne (predvsem zaradi ravnote‘ja mo~i), DR44.p65 1/13/2004, 12:16 PM 197 Black