118 ORGANIZACIJA ZNANJA 2016, LETN. 21, ZV. 2 Konferenca Dnevi slovenske informatike, ki se je odvijala od 11. do 13. aprila 2016 v Portorožu, je potekala pod geslom "Informatiki – kako daleč si upate?". Skupni imenovalec vseh treh dni konference je bila komunikacija, ki jo omogoča in tehnično podpira internet. V nadaljevanju so predstavljeni povzetki nekaterih predavanj in predstavitev. NAJ IZPOLNJEVANJE PAPIRNIH OBRAZCEV POSTANE ZGODOVINA Rudi Panjtar iz podjetja Comland, d. o. o., je predstavil poslovanje z brezpapirnimi obrazci. Tak način poslovanja in optimizacija poslovnih procesov zbiranja podatkov in upravljanja dokumentacije omogočata večjo produktivnost in nižje operativne stroške. V ta namen je predstavil njihovo orodje MightyFields, ki omogoča prehod s papirnih obrazcev na mobilne obrazce. Orodje MightyFields omogoča tri tipe funkcionalnosti. To so: možnost vpogleda (vpogled v realne podatke), možnost kreacije (oblikovanje mobilnih obrazcev, za kar ni potrebno poznavanje IT) in možnost kontinuitete (izpolnjevanje mobilnih obrazcev tudi brez spletne povezave). Mobilne aplikacije za zajem podatkov omogočajo organizacijam in njihovim mobilnim ekipam učinkovitejše zajemanje in nadziranje sprememb podatkov v realnem času. Mobilne obrazce lahko ustvarijo in urejajo strokovnjaki za vsebino. Za to ne potrebujejo programerskih znanj ali pomoči IT-osebja. Mobilne ekipe lahko izpolnijo mobilne obrazce na tablici, telefonu ali prenosnem računalniku. Za izpolnjevanje obrazcev ni potrebna povezava s spletom, saj se obrazci lahko prenesejo v centralni sistem, ko je povezava s spletom dostopna. Podatki so na voljo takoj, ko je zajem podatkov zaključen in so preneseni v centralno podatkovno bazo. Zajemanje podatkov z mobilnimi obrazci omogoča postopen prehod na brezpapirno poslovanje, poleg tega zagotavlja pregled nad izvedbo del. OLAP V NA^RTOVANJU POSLOVNIH IZIDOV Tomaž Dular iz podjetja MIT rešitve, d. o. o., je prikazal način priprave poslovnih načrtov s pisanjem podatkov v kocke OLAP (Online Analytical Processing), ki omogoča sprotno preverjanje načrtovanja prodaje. OLAP je tehnologija sprotne analitične obdelave podatkov, ki se DNEVI SLOVENSKE INFORMATIKE 2016 uporablja za urejanje velikih poslovnih zbirk podatkov in podporo pri pripravi poslovnih poročil. Na konkretnem primeru je prikazal, kako lahko na osnovi te tehnologije spreminjamo poslovne načrte na globalni ravni (področje ali država). Načrtovani zneski so bili programsko porazdeljeni po posameznih proizvodih ali kupcih v ustreznih razmerjih glede na realizacijo preteklega obdobja. Pokazal je tudi način uvoza načrtov, pripravljenih s kockami OLAP, v relacijsko bazo aplikacije ERP, ki ob uporabi sodobne tehnologije vsem poslovnim procesom organizacije in njenim poslovnim partnerjem omogoča načrtovanje, razporejanje virov in ustvarjanje dodane vrednosti. S takim pisanjem podatkov v kocke OLAP lahko zagotovimo tudi sprotno preverjanje načrtovanja prodaje. Pri pripravi prodajnega načrta se je ta možnost izkazala za še posebej uporabno, saj v novejših različicah Excela ni treba napisati nobene dodatne vrstice kode. Uporabniki si s tem orodjem precej skrajšajo čas priprave načrtov. inDoc eDge – živimo na roBu INFORMACIJ Klemen Novak iz podjetja Mikrocop, d. o. o., je predstavil programsko opremo InDoc Edge, ki lahko učinkovito pomaga pri obvladovanju ogromnega števila dokumentov in podatkov. Prednost je v tem, da so vsi dokumenti zbrani na enem mestu. Papirni dokumenti se optično preberejo in zajamejo s skenerjem, obstoječi ali novi dokumenti v elektronski obliki pa se preprosto sproti shranjujejo v InDoc Edge. Dokumenti so opremljeni z vrsto metapodatkov, kar omogoča preprosto in hitro iskanje. InDoc Edge omogoča delo z različicami dokumentov. Tako lahko vzpostavimo pregled nad spremembami in zagotovimo ažurnost dokumentov. Dokumenti se za potrebe urejanja zaklenejo, kar zagotovi kontrolo nad njihovim urejanjem. Uporabniki lahko dokumente komentirajo in si jih medsebojno dodelijo v delo na osnovi poslovnih procesov, s čimer se izboljša sodelovanje. Ko je delo z dokumentom zaključeno, se dokument varno arhivira za poljuben čas. InDoc Edge omogoča zajem in upravljanje dokumentov in procesov ter varno shranjevanje vsebin na način, da ima prava oseba dostop do pravih informacij ob natanko pravem času. Za InDoc Edge so pridobili certifikat Arhiva Republike Slovenije za programsko opremo, ki podpira celoten doi:10.3359/oz1602118 1.25: DRUGI ČLANKI ALI SESTAVKI 119ORGANIZACIJA ZNANJA 2016, LETN. 21, ZV. 2 postopek upravljanja gradiva v digitalni obliki. S sistemom InDoc Edge je poskrbljeno tudi za izločanje in uničenje elektronskih dokumentov, ki jim je potekel zakonsko določen rok hrambe. SPREMLJANJE PROIZVODNJE S SISTEMOM ZA POSLOVNO OBVE[^ANJE V KONCERNU ETI Iztok Vozelj iz podjetja ETI Elektroelement, d. d., je predstavil vpeljavo kocke za spremljanje proizvodnje. Pred tem so v podjetju že vpeljali kocke na področjih prodaje, planiranja, nabave, logistike, računovodstva in projektnega modula. S to zadnjo kocko želijo poenostaviti pripravo raznih poročil in indeksov v proizvodnji ter s tem razbremeniti ključne zaposlene in jim podati informacijo na način, ki so ga vajeni. Izpostavil je težavo, ki se je pojavila, ker so bili različni ljudje v različnih hčerinskih podjetjih vajeni dela z različnimi orodji. Tako jih je bilo treba najprej prepričati, nato pa vpeljati v uporabo novega orodja. Z vpeljavo te zadnje kocke v proizvodnjo so dobili celotno sliko in kompleten pregled nad poslovanjem podjetja na uporabniku prijazen način. QUADROFOIL – NOVA DIMENZIJA V SVETU NAVTIKE Marjan Rožman iz podjetja Quadrofoil, d. o. o., je predstavil njihovo inovativno vodno električno plovilo in njihove izkušnje z različnih področij – od razvoja do izdelave in ne nazadnje prodaje. Ker gre za povsem novo vrsto plovila, so morali skoraj vse razviti sami, pri tem so imeli veliko dela tudi s prijavo patentov. Že na začetku so jim različni ljudje iz različnih poslovnih sfer svetovali, naj odnehajo, saj so že mnogi pred njimi neuspešno poskušali izdelovati takšna plovila. To jih ni odvrnilo od projekta. Vsaka stvar potrebuje finančna sredstva za zagon. Oni so želeli izkoristiti sodoben način financiranja Kickstarter, vendar neuspešno, saj so se stvari premikale prepočasi, poleg tega bi morali predati preveč svojega znanja, da bi dosegli svoj cilj. Zato so sami poskušali pridobiti sredstva na podoben način. Ustvarili so svoje spletno mesto (https://quadrofoil.com/), kjer lahko bodoči kupci naročijo in vnaprej plačajo plovila ter tako sofinancirajo proizvodnjo. Slika 1: Električno vodno plovilo Quadrofoil (Vir: Quadrofoil, 2016) To se je izkazalo za zelo uspešno, saj so že v prvih nekaj tednih prejeli veliko naročil, čeprav investitorji oziroma kupci sploh niso videli izdelka. Zato jih nekateri primerjajo z ameriško družbo Tesla Motors. S tem so si zagotovili sredstva za zagon proizvodnje, hkrati pa so prejeli veliko število naročil ter tudi ponudb za zastopstvo in prodajo. Z uspešnostjo take prodaje se je hitro pojavil problem, kako zagotoviti zadostne proizvodne zmogljivosti, saj trenutno ne uspejo slediti povpraševanju. Seveda pa kljub vsemu želijo širiti ponudbo na vse možne trge. Plovilo je namreč električno, tako da se lahko uporablja tudi na zaščitenih območjih, kjer plovila s klasičnimi motorji niso dovoljena. Velik trg bi lahko predstavljala Kitajska, ki naj bi stremela k temu, da prestavi velik del cestnega prometa na reke. V ta namen ima podjetje Quadrofoil že načrte za izdelavo različnih verzij plovila – od štirisedežnikov do plovil, ki bi se lahko uporabljala kot taksiji. ORGANIZACIJA PODPORE MDDSZ ZA STROKOVNE DELAVCE CENTROV ZA socialno Delo in Državljane Zlatko Polak z Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti (MDDSZ) je predstavil inovativno rešitev vzpostavitve večnivojske podpore MDDSZ za državljane in strokovne delavce centrov za socialno delo (CSD), in to z uporabo obstoječe tehnologije. Postopek podpore so želeli avtomatizirati tako, da lahko poteka brez zunanjega izvajalca. Želeli so tudi poenostaviti postopek posredovanja vprašanj, ki jih pošiljajo uporabniki sistema (vsebinska in tehnična podpora), in izboljšati njegovo preglednost; hkrati so želeli poenostaviti postopek posredovanja vprašanj, ki jih pošiljajo državljani. Vzpostavitev večnivojske podpore MDDSZ za državljane in strokovne delavce omogoča sprejem in beleženje velikega števila vprašanj, ki jih posredujejo uporabniki. To omogoča odgovore na pogosto zastavljena vprašanja velikokrat že na prvem nivoju (kar razbremeni strokovne delavce MDDSZ na višjih nivojih) ter hitro in učinkovito posredovanje zahtevnejših vprašanj ustrezni skupini svetovalcev na višjih nivojih. Večnivojska POROČILO 120 ORGANIZACIJA ZNANJA 2016, LETN. 21, ZV. 2 podpora omogoča spremljanje in posredovanje odgovorov na zastavljena vprašanja v dogovorjenem času ter nadzor in samodejno opozarjanje na zamude pri pripravi in posredovanju odgovorov. Povečali so učinkovito delo svetovalcev na vseh nivojih, saj taka podpora omogoča pregledno razporeditev in obdelavo vprašanj ter pregled nad stanjem. Nadgradnja podpore je zastavljena tako, da jo je možno uporabiti tudi drugod znotraj državne uprave, uvedba enotne rešitve pa poleg tega predstavlja tudi nižje stroške za celotno državno upravo. ELEKTRONSKA PODPORA POSTOPKU NADOMESTILA PLA^E PREK SISTEMA E-VEM Matija Kodra z Ministrstva za javno upravo in Lilijana Pretnar z Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije (ZZZS) sta predstavila državni portal e-VEM za podjetja in podjetnike, ki z elektronsko podprtimi postopki na enem mestu poslovnim subjektom omogoča preprostejše vsakodnevno poslovanje z javno upravo. Osnovna namena portala e-VEM sta bila zagotoviti ustrezno informacijsko podporo podjetnikom in podjetjem pri vpisu v poslovni in sodni register ter omogočiti e-podporo ob izpolnjevanju nekaterih drugih obveznih in najpogostejših postopkov, ki jih podjetnik ali podjetje opravi ob ali po ustanovitvi. Novost je rešitev za elektronsko oddajo zahtevka za povračilo nadomestila plače prek portala e-VEM. Trenutno postopek poteka ročno, kar je zelo zamudno. Poleg tega je celoten postopek dokaj kompleksen, saj zahteva večkratno ročno prepisovanje podatkov, tiskanje, lastnoročno podpisovanje, poštno pošiljanje ali osebno dostavo ter preračunavanje nadomestila na dveh mestih, tako pri delodajalcu kot pri ZZZS (zaradi kontrole). Z informatizacijo bodo vsi ti postopki poenostavljeni in izboljšani, tako da se bodo zmanjšali administrativni stroški v podjetjih in javni upravi. Končni cilj je zagotoviti enotno poslovno točko (e-VEM 3.0), ki bo poslovnim subjektom omogočala elektronsko poslovanje z državo in podporo pri splošnem obveznem poročanju, saj bo podatke treba vnašati samo enkrat. Institucijam, pristojnim za vodenje postopkov v zvezi s poslovnimi subjekti, pa bo omogočala enoten vpogled v podatke in medsebojno izmenjavo podatkov. BlackBox: vklopimo možgane – APLIKATIVNA NEVROZNANOST V PRAKSI Luka Zevnik iz podjetja Blackbox je predstavil aplikativno nevroznanost. Naše vedenje o možganih je še vedno zelo omejeno, čeprav so v zadnjih 10 do 15 letih o možganih odkrili več kot prej v celotni zgodovini človeštva. Pravi, da lahko govorimo o zlati dobi nevroznanosti. Ena od njenih vej je aplikativna nevroznanost. Tehnologija merjenja možganske aktivnosti se uporablja na najrazličnejših področjih zunaj klasičnih laboratorijev. Tako je postala del nove generacije marketinških raziskav, medicinske diagnostike, telemedicine. Z možgani lahko že danes kontroliramo predmete v digitalnem in virtualnem svetu. Že v bližnji prihodnosti se lahko nadejamo učinkovitejše medicinske diagnostike, medicine na osebnem nivoju in raziskav skupinske dinamike možganov v socialni interakciji. V nekoliko bolj oddaljeni prihodnosti lahko pričakujemo neposredno povezovanje z digitalnim svetom ter celo ustvarjanje umetnih izkušenj in svetov. E-VRO^ANJE V JAVNI UPRAVI Jure Bogadi iz podjetja Comtrade in Alenka Žužek Nemec z Ministrstva za javno upravo sta predstavila informacijski sistem e-vročanja v javni upravi. To je informacijski sistem, ki omogoča varno izmenjavo dokumentov v elektronski obliki. Deluje kot centralna točka med informacijskimi sistemi pošiljateljev ter informacijskimi sistemi prejemnikov elektronskih pošiljk. Za povezavo med informacijskimi sistemi pošiljateljev in prejemnikov ter sistemom e-vročanja je uporabljena tehnologija spletnih servisov. Med razvojem so upoštevali preizkušene standarde, ki se že vrsto let uporabljajo pri vročanju e-pošiljk v Republiki Sloveniji in so skladni s slovensko zakonodajo. Rešitev za e-vročanje je za Ministrstvo za javno upravo razvilo podjetje Comtrade, d. o. o., skupaj s Pošto Slovenije. Cilji te rešitve so: • celovito e-poslovanje znotraj javne uprave in z njenimi uporabniki, • znižanje stroškov za izmenjavo e-pošiljk, • varna izmenjava e-pošiljk, • promocija in uporaba skupnih rešitev, ki prinašajo kakovostnejše in interoperabilne storitve, • zmanjšanje števila posameznih povezav od točke do točke ter upravljanje storitve s centralnim vmesnikom. Pri rešitvi za e-vročanje v javni upravi je treba upoštevati tudi zahteve enotnega notranjega trga in možnost uporabe za tuje državljane in podjetja, ki v Sloveniji opravljajo določene e-storitve. Za te namene se je izvedlo več pilotskih projektov velikih razsežnosti v okviru programa za konkurenčnost in inovacije. Sistem e-vročanja deluje kot centralna točka. Na strani prejema so v sistem e-vročanja povezani informacijski sistemi pošiljateljev, na strani oddaje pa informacijski sistemi prejemnikov e-pošiljk, ki se povezujejo preko spletnih servisov. Za identifikacijo in varovanje povezave se uporabljajo digitalna potrdila. Razvijalcem informacijskih sistemov pošiljateljev in prejemnikov je na voljo specifikacija WSDL (Web Services Description Language) z navodili. Med razvojem so bili podprti preizkušeni standardi, ki se POROČILO 121ORGANIZACIJA ZNANJA 2016, LETN. 21, ZV. 2 že vrsto let uporabljajo pri vročanju e-pošiljk v Republiki Sloveniji. Osnovne funkcionalnosti informacijskega sistema so: • centralna evidenca (zajema podatke o informacijskih sistemih pošiljateljev in prejemnikov, ki so vključeni v sistem e-vročanja), • sprejem in oddaja (preverjanje, ali je informacijski sistem prejemnika konfiguriran v centralni evidenci), • prejem e-pošiljke v sistem e-vročanja (pošiljateljev informacijski sistem e-vročanja pošlje e-pošiljko), • podpis vročilnice (če informacijski sistem prejemnika ne podpira podpisa vročilnice, za podpis poskrbi sistem e-vročanja), • posredovanje e-pošiljke preko sistema e-vročanja v informacijski sistem prejemnika (sistem e-vročanja posreduje e-pošiljko informacijskemu sistemu prejemnika), • dostava vročilnice informacijskemu sistemu prejemnika (informacijski sistem prejemnika pošlje v sistem e-vročanja vročilnico, nato pa jo sistem e-vročanja posreduje informacijskemu sistemu pošiljatelja), • nadzorni modul (v nadzornem modulu je mogoče spremljati nadzor delovanja ter vnašati in popravljati podatke o povezanih informacijskih sistemih). KAJ NAM PRINA[A PRENOVLJENI Državni portal euprava Tatjana Mizori Zupan z Ministrstva za javno upravo je predstavila prenovljeni državni portal eUprava. Država je pred skoraj 15 leti objavila državni portal za državljane, kjer so bile najprej na voljo le informacije, od leta 2006 pa tudi storitve. Vendar je hiter razvoj tehnologije in drugih znanosti s področja spletnega poslovanja delovanje državnega portala v zadnjih letih močno prehitel. Zato je bila nujna korenita prenova. Začela se je v oktobru 2013, zaključila pa v novembru 2015. Pri prenovi so upoštevali dolgoletne izkušnje končnih uporabnikov in upravljavcev zalednih sistemov, s katerimi je portal povezan. V ospredje prenove je bil postavljen uporabnik, pomembne so bile njegove potrebe in želje glede tega, kako poslovati z državo. Cilj prenove je torej bil narediti portal, ki bo na pogled privlačen, preprost za uporabo, pa vendar verodostojen in koristen. Portal, kamor se bodo uporabniki radi vračali. Prva verzija portala za državljane je bila na spletu objavljena leta 2001. Portal je bil namenjen tako državljanom kot tudi poslovnim subjektom in javnim uslužbencem. Objavljene so bile v glavnem splošne informacije o storitvah, so se pa počasi dodale tudi prve elektronske vloge, ki so zahtevale uporabo kvalificiranega digitalnega potrdila (vloge za pridobitev izpiskov iz matičnega registra, ki jih je bilo možno oddati le v nekaterih upravnih enotah), pa vendar je bil to dober začetek za elektronsko poslovanje države z državljani. Večjo prenovo je portal doživel leta 2006, ko so bile informacije organizirane v življenjske dogodke. Dodani so bili obrazci vlog, število elektronskih vlog se je precej povečalo. Storitve znotraj življenjskih dogodkov so bile enotno napisane, kar je državljanom delno olajšalo iskanje in uporabo storitev. Če uporabniki kljub temu za svoj primer niso našli pravih informacij, so lahko oddali tudi konkretno vprašanje, na katero jim je odgovoril pristojni organ. Sodobnost in aktualnost portala so potrdile tudi raziskave Evropske komisije (2006, 2007). Elektronsko poslovanje z državo se je večalo tudi zaradi tega portala, vendar ne v taki meri, kot je bilo pričakovano in zaželeno. Naslednji podatki, ki so jih pridobili na osnovi internih statistik in analiz portala, so bistveno pomagali pri načrtovanju aktualne prenove: • Na portalu je bilo z digitalnimi potrdili registriranih več kot 100.000 uporabnikov in več kot 58.000 oseb z uporabniškim imenom in geslom. Registrirani uporabniki so si lahko nastavili opomnike za dokumente in druge dogodke. • Na portalu je bilo objavljenih več kot 350 storitev, ki so bile organizirane v življenjske dogodke. • Na portalu je bilo objavljenih več kot 850 vlog in obrazcev v slovenskem, madžarskem in italijanskem jeziku; nekateri od njih so bili objavljeni kot priponke in so jih državljani lahko shranili na svoj računalnik, izpolnili in po različnih kanalih posredovali pristojnemu organu v reševanje. • Približno 100 vlog je bilo takšnih, ki so jih državljani najpogosteje uporabljali. • Na leto je bilo na portalu oddanih povprečno 20.000 elektronskih vlog, kar je na prvi pogled veliko, v primerjavi z vsemi vlogami, ki jih državljani letno oddajo upravnim organom (npr. upravnim enotam in centrom za socialno delo), pa je ta številka občutno prenizka. • Na portalu so uporabniki zastavili povprečno 8.000 vprašanj na leto, kar je veliko, saj pomeni, da uporabniki teh storitev niso našli ali jih niso razumeli. Osnovni namen in glavni cilj prenove portala eUprava je bil (in še vedno je), da to zares postane portal za vse državljane, tako tiste, vešče uporabe interneta, kot tiste, ki tega niso vešči, za delovno aktivne državljane, za starejše, ki se z elektronskim poslovanjem srečujejo v poznejših letih, slepe in slabovidne, gluhe in naglušne, ljudi z drugimi omejitvami ter ne nazadnje za mlade, ki prisegajo na mobilnost. POROČILO 122 ORGANIZACIJA ZNANJA 2016, LETN. 21, ZV. 2 Prenova portala ni potekala samo na tehnološkem področju, ampak tudi na vsebinskem. K izvedbi projekta so bili zato povabljeni tudi strokovnjaki z različnih področij (uporabniške izkušnje, oblikovanje, pisanje za splet itd.). S tehnološkega vidika je bila prenova usmerjena predvsem k vzpostavitvi odprtokodnega sistema za upravljanje vsebin, ki je tesno povezan s sistemom za elektronsko oddajo vlog, ter k vključitvi zmogljivega iskalnika in uporabi horizontalnih gradnikov, razvitih v okviru drugih projektov. Poleg tega je bilo prenovljenih nekaj zalednih sistemov, ki podpirajo delovanje nekaterih funkcionalnosti portala. Za potrebe pridobivanja podatkov, oddaje elektronskih vlog in vpogleda v lastne osebne podatke so bili v največji možni meri vzpostavljeni spletni servisi. Vsebinska prenova portala je za projektno skupino predstavljala zelo velik zalogaj. Projektna skupina je sodelovala s področnimi uredniki, ki jih je imenovala Vlada RS (2013), ter z nekaterimi vsebinskimi uredniki pristojnih organov. Kot je bilo omenjeno že na začetku tega prispevka, so nekatere ankete in analize pokazale, da je bila vsebina na obstoječem portalu za uporabnike preveč kompleksna. V okviru projekta je bilo organiziranih nekaj delavnic na temo priprave besedil za splet, izdelana so bila tudi navodila, kako pripraviti vsebine za objavo na spletu. Na podlagi tega so področni in vsebinski uredniki pristojnih organov pripravili vsebine, ki so se potem skozi postopek usklajevanja z zunanjimi strokovnjaki oblikovale do te mere, da so bile primerne za objavo na portalu. Vsebine so bistveno bolj razumljive, kot so bile, vendar jih je še mogoče izboljšati. Ker so vezane na nemalokrat zelo kompleksno področno zakonodajo, jih je včasih zelo težko napisati na poljuden in razumljiv način, ki še vedno zagotavlja pravno formalno pravilnost. Portal deluje že nekaj mesecev in rezultati uporabe vzbujajo optimizem, da so zastavljeni cilji doseženi. Odzivi uporabnikov so večinoma pozitivni, seveda pa imajo nekateri z uporabo težave ali pa jim portal preprosto ni všeč. Nekatere predloge uporabnikov so že upoštevali, nekateri pa zahtevajo večji poseg in bodo realizirani kasneje. Ker je portal v ozadju povezan z več kot 30 zalednimi informacijskimi sistemi, marsikatera težava katerega koli od teh sistemov lahko vpliva na delovanje portala. Uporabniki to zaznajo kot moteno delovanje portala, kar na portal neupravičeno meče slabo luč. Vendar se uredniki portala zavedajo, da uporabniki upravičeno pričakujejo brezhibno delujoč portal in da jih ne zanima, kaj je v ozadju. Zato trenutno največ pozornosti posvečajo stabilizaciji zaledja in urejanju tistih funkcionalnosti, ki bodo zagotovile, da bo portal še bolj neodvisen od problemov povezanih zalednih sistemov. PODATKOVNA INTELIGENCA NA PODATKIH SUPERVIZOR KPK IN OSTALIH JAVNIH VIROV Grega Stritar in Matic Smolkovič iz družbe Neolab, d. o. o., sta se predstavila s prispevkom "Podatkovna inteligenca na podatkih Supervizor KPK in ostalih javnih virov". Supervizor Komisije za preprečevanje korupcije je spletna aplikacija, ki omogoča vpogled v porabo sredstev Republike Slovenije in pripadajočih javnih institucij. Na spletni strani http://supervizor.kpk-rs.si/ je tako mogoče videti vse transakcije posameznega poslovnega subjekta (plačnika ali prejemnika) od leta 2003 do danes. Težava aplikacije Supervizor je v tem, da ne omogoča agregatnih pregledov, in to tudi zaradi količine transakcij, ki jih je več kot 50 milijonov. Tako so v podjetju Neolab na osnovi surovih podatkov, ki so na voljo v okviru projekta Supervizor, in podatkov drugih javno dostopnih virov pripravili analitično okolje OLAP, ki omogoča veliko širše in bolj nazorno pregledovanje podatkov o javni porabi kot Supervizor. Podatki namreč postanejo veliko bolj zanimivi, če se jih obogati z drugimi dosegljivimi zbirkami, kot so zbirke Ministrstva za finance, Ajpesa, Sursa, Pošte Slovenije, Banke Slovenije, Wikipedije itd. Trenutno imajo pripravljen prototip analitičnega okolja, za katerega upajo, da ga bodo lahko v kratkem ponudili v uporabo raziskovalnim novinarjem in širši javnosti, s čimer želijo pripomoči k večji transparentnosti poslovanja naše države. Reference Quadrofoil, 2016. [online] Dostopno na: https://quadrofoil.com/ [7. 11. 2016]. Boštjan Krajnc in Stanislav Pavlič POROČILO