Ana Kralj ZAPORI ZA REVNE. TABORIŠČA ZA IMIGRANTE? GLOBALIZACIIA IN PRODUKCIJA REVŠČINE Dobro desetletje je že, odkar je »globalizacija« postala ključna beseda ne zgolj v družboslovni akademski tematiki (pojem so si prisvojile številne discipline od sociologije, politologije, mednarod- nih odnosov, ekonomije, antropologije, kulturnih študij, pa še bi lahko naštevali), temveč tudi v mno- žičnih medijih in v politični sferi oziroma v vsak- danjem pogovornem jeziku. Prav zaradi svoje vseprisotnosti tako v strokov- nem kot v laičnem govoru in vsaj na videz široke pojasnjevalne moči (globalizacija naj bi bila ideja oziroma koncept par excellence, s katerim razu- memo in hkrati pojasnjujemo tranzicijo družbe v tretje tisočletje) je kratka, enotna definicija kon- cepta zelo otežena. Na prvi pogled se morda zdi, da gre za pojem, katerega razumevanje je nepro- blematično, vsebina pa dokaj jasna. Pa vendar že začetno proučevanje globalizacije odkrije, da nekateri avtorji - zlasti v novinarskih tekstih - globalizacijo uporabljajo kot pojem, ne da bi ga vsebinsko opredelili, ko da gre za samoumevno stvar. Nekateri pomembni družboslovci in družbo- slovke pa o njem govorijo v pomenu konceptov. A tudi tu se zaplete; obstajajo avtorji, ki zanikajo obstoj globalizacije ali pa menijo, da gre za površ- no, nejasno rabo pojma, ki je vsebinsko prazen ali vsaj še zelo nedorečen, drugi globalizacijo razu- mejo kot star fenomen, ki so ga sprožili koloniza- cijski procesi in zgodnji kapitalizem, v dvajsetem stoletju pa utrdili obe svetovni vojni in tehnološko- komunikacijski razvoj, tretji pa menijo, da je glo- balizacija sodoben fenomen poznega kapitalizma in visoke moderne, katerega korenine ne segajo dlje kot v sedemdeseta leta 20. stoletja. Pregled nekaterih pomembnejših teorij nam odkrije, da je mogoče globalizacijo obravnavati iz različnih zornih kotov; avtorji navajajo različne dejavnike globalizacije in ji pripisujejo različne značilnosti. Vendar je mogoče pri vseh sodobnej- ših teorijah globalizacije najti vsaj en skupni ime- novalec, to pa je razširjanje globalne ekonomije neoliberalnega kapitalizma. Če je tako, potem so tudi drugi morebitni dejavniki in značilnosti glo- balizacije podvrženi sistemskim učinkom dinami- ke politične ekonomije kapitalizma, čeprav ne vsi enako in ne na enak način. Zaradi tega lahko reče- mo, da globalizacija ni totalizirajoč, ampak parcia- len fenomen; po eni strani se globalizira ves svet, po drugi strani pa obstajajo obsežna področja, ki se jih globalizacija ni niti dotaknila. Rečemo lahko, da je globalizaciji imanentna dialektika vključeva- nja in izključevanja (Mittelman, 2001: 7). Določili smo torej prvi in najpomembnejši kon- stituens globalizacije, svetovno razširjanje kapita- listične ekonomije, vendar je globalizacijo nujno obravnavati tudi v njeni kulturno-ideološki razsež- nosti. Z ideologijo globalizacije mislimo na korpus vrednot, ki jim načeljujejo neoliberalna prepriča- nja o pomenu svobodnega trga in blagodejnosti konkurence, ekonomske učinkovitosti, profitabil- nosti in individualizma. Globalizacija torej ni zgolj ekonomski, ampak je ekonomsko-kulturni proces. Če sprejmemo definicijo globalizacije kot raz- širjanja globalne ekonomije neoliberalnega kapita- lizma s hkrati potekajočo interpelacijo posamezni- kov v neoliberalni vrednostni korpus, se moramo obenem spoprijeti z nekaterimi miti' na tem po- dročju. Najmočneje vkoreninjen je mit o tem, da gre pri globalizaciji za nepovraten proces oziroma da je globalizacija nujen in neizogiben učinek raz- vojnih smernic, po katerih drvijo demokratične družbe Zahoda, z večjim ali manjšim zamikom pa jim je - hote ali nehote - za petami še ves pre- ostali svet. Loie Wacquant in Pierre Bourdieu poj- mujeta globaUzacijo kar kot 173 ANA KRALJ [...] preoblačenje učinkov ameriškega imperia- lizma v lišp kulturnega ekumenizma ali eko- nomskega fatalizma in táko prikazovanje med- narodnega razmerja ekonomske moči, da je videti kot naravna nujnost. Preoblikovanje dru- žbenih odnosov in kulturnih praks po ameriški šabloni, ki je bila naprednim družbam vsiljena skoz obubožanje države, spreminjanje javnih dobrin v blago in skoz generalizacijo zaposlit- vene negotovosti, je sprejeto z resignacijo, ko da gre za dobesedno neogiben izid nacionalne evolucije, kadar ga že ne slavijo z ovčjim navdu- šenjem. Deindustrializacija, naraščanje neena- kosti in omejevanje socialnih zavarovanj, ki so daleč od tega, da bi bila - kakor nam nepre- nehoma govorijo - neogiben rezultat rasti zu- nanje trgovine, 80 rezultat domačih političnih odločitev, ki odsevajo stanje ravnovesja raz- rednih sil v prid lastnikov kapitala. (Bourdieu, Wacquant2003: 59.) Svetovna kapitalistična ekonomija ni bila nikoli le »nevtralni« mehanizem menjave dobrin in sto- ritev na globalnem trgu, ampak je veliko več kakor to. Najprej in predvsem gre za to, da lahko neneh- no reproduciramo, se pravi, obnavljamo forma- tivno matriko, na podlagi katere deluje, to pa je poblagovljenje delovne sile in reproduciranje raz- rednih razmerij, v katerih delavci nimajo nadzora nad proizvodnimi sredstvi. Drugače rečeno, kapi- talistična globalizacija pomeni, da je treba neneh- no reproducirati svetovno revščino. V tem kontekstu je pomembna zlasti protiraz- vojna strategija, ki so jo ZDA kot nosilke neolibe- ralne politike sprožile sredi sedemdesetih let 20. stoletja. Njihova gospodarska dominacija v sve- tovnem sistemu namreč ni bila ogrožena le zaradi ostre konkurence njenih najrazvitejših zaveznic, pač pa še bolj zaradi razvojnih tendenc držav dru- gega in tretjega sveta, svetovne polperiferije in periferije, če rečemo z Wallersteinom. Šestdeseta in sedemdeseta leta so bila obdobje množičnega oblikovanja postkolonialnih držav, pred katerimi so bile perspektive - na hitro rečeno - bodisi raz- voja bodisi uničujočih notranjih in medsebojnih spopadov. Združeni narodi so sedemdeseta leta razglasili za »desetletje razvoja«, v tem času se je veliko govorilo o »novem svetovnem gospodar- skem redu«, UNESCO je izoblikoval strategijo »novega mednarodnega informacijskega reda«. V zgodnjih sedemdesetih letih sta se dogodili obe naftni krizi, ki ju je sprožil OPEC s strmim zviševa- njem cen surove nafte. ZDA so se na ta dogajanja odzvale hitro in učinkovito: z neoliberalno notran- jo in zunanjo gospodarsko politiko in v/ashington- skim sporazumom, s podreditvijo mednarodnih gospodarskih združenj novi neoliberalni politiki, GATT so spremenile v svetovno trgovinsko orga- nizacijo (WTO), inavgurirale so festivale neolibe- ralizma, kakršno je vsakoletno srečanje v Davosu, in kulturno ideološko producirale sindrom TINA (»There Is No Alternative«) (Wallerstein 2002). Tudi obe najpomembnejši svetovni monetarni instituciji, svetovna banka in mednarodni mone- tarni sklad, neposredno delujeta v smeri »univer- zalizacije« neoliberalne vrednostne globalizacije. V sodobni dolžniški krizi na primer instituciji iz Bretton Woodsa^ podpirata države donatorke ta- ko, da nikakor ni ogrožen svetovni monetarni red in kajpak tudi ne nacionalna ekonomija bogatih držav. Države dolžnice prejemajo pomoč obeh le, če izpolnjujejo postavljene pogoje: povečanje izvo- za, odpravljanje ovir za tuje investicije, zmanjšanje proračunskih izdatkov in znižanje stroškov za so- cialnopolitične, zdravstvene in izobraževalne pro- grame\ Politična odločitev o širitvi ekonomske globalizacije v nerazvite države navadno sovpade z zmanjšano sposobnostjo (in voljo) teh držav, da bi varovale, kaj šele razvijale najbolj marginalizi- rana področja znotraj svojih meja. Vsa ta dogaja- nja in procesi so zelo učinkovito demontirali raz- vojne politike iz sedemdesetih, ki so se bile komaj dobro rodile. Periferna območja svetovne ekono- mije so tako ostala, kar so bila; v osemdesetih in devetdesetih so vse bolj postajala poligon vojaških in gospodarskih dejavnosti svetovnega centra in bazen cenene delovne sile. Realne globalizacijske procese prežema neo- liberalna paradigma liberalizacije, deregularizacije in privatizacije; kdor ji sledi, lahko pričakuje dobit- ke in olajšave. Kdor ji ne zmore slediti ali jo ekspli- citno zavrača, ima pred seboj težko pot: enklave revščine tudi v razvitih državah, vrsta obubožanih držav in celo ves kontinent - taka je danes videti Afrika -, kjer se globalizacija, razen najvišjih slo- jev, večine prebivalstva skoraj ni dotaknila. Učinki neoliberalnega kapitalizma, ki se kažejo predvsem v razgradnji socialne države in države blaginje, ekonomski deregulaciji trgov in poveče- vanju števila negotovih oziroma netrajnih oblik zaposlovanja, obenem povzročajo vedno bolj in- tenzivno konsolidacijo in kolaboracijo vladajočih izkoriščevalskih razredov in njihovih pomočnikov pri uporabi (novih) instrumentov prisile in moči. 174 ZAPORI ZA REVNE, TABORIŠČA ZA IMIGRANTE? s katerimi obvladujejo nezadovoljstvo in socialne nemire, ki nastajajo na spodnjem delu socialne strukture tako imenovanih razvitih družb. Regulacija delavskih razredov s tistim, kar Pierre Bordieu imenuje »leva roka« in je simbolizi- rana z izobraževanjem, javnim zdravstvom, socialno varnostjo in socialnim reševanjem stanovanjskega vprašanja (Bourdieu, 1998), je odpravljena - v Ameriki - ali dopolnjena - v zahodni Evropi - z regulacijo njene »desne roke«, to je s policijo, sodišči in z zaporniškim sistemom, ki postajajo vedno bolj dejavni in vsiljivi v spodnjih predelih družbenega pro- stora. (Wacquant 2003: 66.) Obenem se v vsakdanjo politično agendo v zadnjih letih vse bolj vključuje boj proti tako ime- novanim antiglobalističnim skupinam, tj., borcem za pravičnejšo globalizacijo oziroma zagovorni- kom socialnih in ekonomskih pravic. Množične demonstracije, ki so v Združenih državah Ame- rike leta 1999 presenetile oblasti v Seattlu, v Evro- pi pa na demonstracijah med srečanjem vrha os- mih najbolj razvitih držav sveta in Rusije (G-8) v Genovi leta 2001, so povzročile strah pred mobili- zacijskim potencialom gibanja. Oblasti so reagi- rale z izrazito represijo'* in kriminalizacijo (pripad- nikov) gibanja, dodaten »argument« pa so iznašle po napadih na newyorški WTC, ko se je razširila nenadna in obsesivna »pravica do varnosti«, zara- di katere so se nekatere organizacije in zlasti anar- histične skupine nenadoma znašle na listi teroris- tičnih organizacij, njihovi pripadniki pa se soočajo z obtožbami terorističnega delovanja in ogrožanja varnosti države. OD SOCIALNE K PENALNI DRŽAVI Neoliberalna ideologija torej pelje v redefinicijo države, ki se umika iz ekonomske arene in zmanj- šuje svojo socialno vlogo, po drugi strani pa prek represivnih aparatov postaja vse pomembnejša nadzorovalna in kaznovalna funkcija države, kar se najbolj kaže v skokovitem porastu števila ljudi, ki so v kazenskem postopku ali za zapahi. Wac- quant (2003: 66, 67) govori o treh vrstah zapira- nja in njihovem pomenu v neoliberalnem pro- jektu^. Treba je namreč razlikovati med »zaporom zaradi varnosti«, na katerega so obsojeni posa- mezniki, ki so tako nevarni, da bi lahko povzročali škodo, »zaporom zaradi diferenciacije«, katerega namen je izključitev družbenih kategorij, ki veljajo za nezaželene, in »zaporom zaradi avtoritete«, katerega cilj je uveljaviti prerogative in moči dr- žave. Te tri obHke zapiranja ne merijo na isto po- pulacijo in družbi ne prinašjo enakega sporočila (Faugeron v Wacquant, 2003: 67). V nadaljevanju se bom posvetila drugi obliki zapiranja, torej »zapiranju zaradi diferenciacije«, katerega primarni cilj je odstraniti z mestnih ulic najbolj ranljive in obenem najbolj vidne, izpo- stavljene družbene manjšine, namreč brezdomce in (ilegalne) imigrante. »DIFERENCIRANI DRUGI«: BREZDOMCI IN (ILEGALNI) IMIGRANTI Brezdomci na ulicah so najbolj manifesten primer spodletelega institucionalnega reševanja stano- vanjskega problema na širšem področju socialne politike tudi v t. i. tranzicijskih državah. V nasprotju s prejšnjim socialističnim siste- mom, ko je bila odgovornost države za stano- vanjsko oskrbo ranljivih skupin jasna - najbolj otipljivo se je izražala v dodeljevanju solidarno- stnih stanovanj, v prednostnih kriterijih za do- deljevanje družbenih stanovanj in posojil, ki so upoštevali potrebe (upravičenosti), in v praktični odsotnosti brezdomstva in prisilnih izselitev brez nujnega nadomestnega stanova- nja - so danes pristojnosti države na tem pod- ročju bistveno manjše. Razširjeno je namreč prepričanje, da je posameznik sam odgovoren za lastno stanovanjsko oskrbo, kar da je lastno kapitalizmu kot takemu, medtem ko sistemska odgovornost za obstoj primernih in zadostnih stanovanjskih priložnosti, torej ponudba cenov- no dosegljivih stanovanj, ostaja spregledana. (Mandič 1999: 6.) Pridobivanje neprofitnih in socialnih stanovanj je v Sloveniji skoraj v celoti zastalo. Leta 2000 je bilo zgrajenih le 650 socialnih in neprofitnih enot. Trenutno primanjkuje 8.500 neprofitnih stano- vanj. Poleg tega ni možnosti za zasilno in začasno namestitev, ki bi začasno reševale stanovanjski problem ljudi brez strehe nad glavo. To povzroči začasno brezdomstvo in zahteva nujne ukrepe za preprečevanje ali vsaj ublažitev socialne izključe- 175 ANA KRALJ nosti, še zlasti ukrepe za zaščito družin. Ker manj- ka socialnih in neprofitnih stanovanj, ni prostora za začasno reševanje stanovanjskih problemov. Stanovanj primanjkuje tudi za skupine prebi- valcev s posebnimi potrebami, vključno s stanova- nji za prebivanje v skupnosti, na primer za bivalne skupnosti, invalide in osebe s težavami v dušev- nem zdravju. Trenutno so v Sloveniji tri zavetišča, ki dajejo namestitev približno 60 brezdomcem, V druge programe, namenjene brezdomcem (dnev- ni centri za pomoč in svetovanje brezdomcem, razdeljevanje hrane in oblačil, ambulanta za brez- domce), je vključenih okrog 800 brezdomcev, ve- liko od teh pa potrebuje namestitev v zavetišču. Stanovanjski pogoji za Rome, ki jih je v Sloveniji od 7.000 do 10.000, so na splošno še precej slabši kot pri preostalem prebivalstvu. V nekaterih skup- nostih so še vedno v rabi neprimerni stanovanjski objekti brez sanitarne opreme, elektrike, vodovo- da, kanalizacije in odvoza smeti. Najemniki, kate- rih dohodki rahlo presežejo dohodkovni prag za upravičenost do denarne socialne pomoči, izgubi- jo pravico do nje in tudi do dodatka za najemnino. Zato lahko po plačilu najemnine razpolagajo celo z manj dohodka kot prejemniki denarne socialne pomoči (CNVOS 2005). Raziskava, ki so jo v začetku devetdesetih let opravili v Združenih državah Amerike, je poka- zala, da 82 % anketirancev meni, da so za problem brezdomstva krive psihiatrične klinike, ker na pro- sto spuščajo ljudi, ki niso sposobni za samostojno, normalno življenje, 90 % vprašanih pa je vzrok za brezdomstvo videlo v zlorabi drog in alkohola (Newman 1997: 365). Oba odgovora kažeta na prevladujoče mnenje, da so brezdomci duševni bolniki. Brezdomci so torej v očeh »zdravega dela družbenega telesa« najpogosteje stigmatizirani kot norci ali pa kot lenobe, ki se ne potrudijo pois- kati dela kot vsi pošteni ljudje, temveč raje živijo na račun drugih. Družbena toleranca do brezdom- cev oziroma brezdomstva postaja - predvsem v Združenih državah Amerike, ki so prežete z ideo- logijo, da lahko pridni in prizadevni posamezniki dosežejo vse, če se le dovolj potrudijo - vse manj- ša^, na problem brezdomstva pa so se odzvale tudi državne institucije, seveda ne z ustreznejšo stanovanjsko oziroma socialno politiko, temveč s kaznovalno politiko. Britanski predsednik vlade Tony Blair se je leta 1997 zavzel za politiko »ničel- ne tolerance« do brezdomcev z besedami: »Po- membno je, da jasno pokažemo, da ne bomo do- puščali drobnega kriminala. Osnovno načelo tega je, da lahko rečemo: da, lahko smo nestrpni do brezdomcev na ulicah« (Wacquant 2000). Števil- na mesta tako v skrbi za odstranjevanje brezdom- cev z ulic uvajajo nelegalne uredbe proti berače- nju, ki je tudi v Sloveniji označeno kot prekršek, za katerega je predvideno plačilo denarne kazni. Najbolj drastični ukrepi so zopet v Združenih dr- žavah Amerike. V Santa Barbari v Kaliforniji so oblasti prepovedale brezdomcem spati na javnih površinah. Leta 1996 so v Atlanti, ki je gostila poletne olimpijske igre, zaostrili ukrepe, s kateri- mi so z ulic pregnali brezdomce, ki bi kvarili po- dobo uspešnega mesta. Mestne oblasti so zato sprejele novo uredbo, ki je policiji omogočala are- tirati ljudi, ki se na parkiriščih ter v garažah »ne obnašajo tako, kot to pritiče posameznikom, ki ubogajo zakon« (Smothers v Newman 1997:367). Druga »ciljna skupina«, proti kateri se repre- sivni aparati države nadvse radi usmerjajo, so tujci oziroma (ilegalni) priseljenci. Boj proti kriminalu, zlasti pa proti terorizmu, ki je v zadnjih letih postal temeljni sestavni del političnih programov tako levih kot desnih strank, je neločljivo povezan z bojem proti (ilegalnim) migracijam oziroma kar neposredno proti (ilegalnim) imigrantom^ Od- krito nastopanje proti tujcem na podlagi njihove rasne, etnične ali verske pripadnosti lahko hitro prikliče nezaželene obtožbe rasizma, nacionaliz- ma oziroma ksenofobije in s tem trči ob politično korektnost, ki je v zadnjih letih tako modna v drža- vah »razvitega Zahoda«. Zato se politiki radi zate- kajo k priročnemu povezovanju tujcev s krimina- lom. Trditve, denimo: »Ogroža nas kriminal, tujci pa so tisti, ki ga povzročajo in spodbujajo, zato jih je treba poloviti, zapreti, še raje pa deportirati,« so dnevna govorica političnega nastopaštva. Zyg- munt Bauman (2003: 120) omenja boj za glasove volilk in volilcev ob kampanji za predsedniške vo- litve leta 2002 v Franciji: »Dvoboj med Chiracom in Jospinom [...] je bil šele v povojih, ko se je že izrodil v javno dražbo, na kateri sta oba kandidata tekmovala za volilno podporo s pomočjo obljub o vse ostrejših ukrepih proti kriminalcem in imi- grantom, predvsem pa proti imigrantom, ki roje- vajo kriminal, in kriminalu, ki se redi na imigran- tih.« Podobne primere srečamo po vsej Evropi; zlasti stranke skrajno desne politične usmeritve z agresivno antiimigrantsko kampanjo, cepljeno na podpihovanje občutka osebne ogroženosti, ogro- ženosti privatne lastnine in tudi ogroženosti »na- rodne biti«, dobivajo sedeže v parlamentih in po- ložaje v vladah®. 176 ZAPORI ZA REVNE, TABORIŠČA ZA IMIGRANTE? Tabela 1 : Zaporniška populacija v državah Evropske unije, 1991 -1995 Viri: Prison statistics, England and Wales, 1991 : The Prison Population in 1994 (Home Office Statistical Bulletin 8/95); Criminal Statistics, England and Wales 1995 (Cm 3421). V: Taylor (1999:188). Krilatica »napovejmo vojno kriminalu«, ki gre z roko v roki z obljubami o več zaporih, daljših zapornih kaznih in večjem številu organov reda in miru, je v zadnjem desetletju povzročila infla- cijo zaprte populacije, zapiranje pa je postalo tako rekoč rutinsko sredstvo za obvladovanje družbene negotovosti, nezadovoljstva in nemirov. V državah Evropske unije se je denimo število zapornikov v zgolj štirih letih (gre za obdobje 1991-1995) povečalo kar za 23,6 odstotka (Taylor 1999: 187). Poleg skokovitega porasta števila zapornikov povsod po državah Evropske unije beležijo tudi porast tujcev med zaprto populacijo. Delež tujcev, (ilegalnih) imigrantov in zlasti mladostnikov iz druge generacije priseljencev, ki se jih nalepka imigrantov še naprej vztrajno drži, je v evropskih zaporih glede na celoten delež zaprte populacije nadpovprečen ter ga lahko v nekaterih državah primerjamo z nesorazmerno visokim deležem temnopoltih v zaporih Združenih držav Amerike, ponekod pa ga celo presega^. V Veliki Britaniji, kjer so »tujci« postali tako rekoč sinonim za poulični kriminal, imajo temno- polte osebe sedemkrat več možnosti kakor belci, da bodo končale za rešetkami. V letu 1993 so ose- be zahodnoindijskega, gvajanskega ali afriškega rodu sestavljale 11 odstotkov vseh zapornikov, če- prav sestavljajo zgolj 1,8 odstotka vseh prebival- cev države med 18. in 39. letom. Nadpovprečen delež »tujcev« bije v oči zlasti v kategoriji zapor- nikov, obsojenih zaradi posedovanja ali razpeče- vanja drog, kjer je kar polovica vseh zapornikov temnopoltih, med tistimi, ki so obsojeni zaradi vlomov, pa se delež temnopoltih približuje dvem tretjinam. Podoben trend opažajo tudi v Nemčiji, kjer je zaprtih dvajsetkrat več Romov, ki izvirajo iz Romunije, osemkrat več Maročanov in tri do štirikrat več Turkov kakor domačega prebivalstva. Na Nizozemskem, kjer se je populacija zaporni- kov v petnajstih letih potrojila, leta 1993 pa je bilo kar 43 odstotkov vseh zapornikov tujcev, je denimo možnost za obsodbe za prvo kaznivo de- janje, četudi povsem enakega tipa, neprimerno večja, če je obtožena oseba severnoafriškega ali latinoameriškega porekla. Leta 2002 je nizozem- ski parlament na pobudo nekdanjega vodje urada za imigracije in tedanjega ministra za azilno poli- tiko obravnaval predlog zakona, po katerem naj bi tistim tujcem, ki so pridobili nizozemsko drža- vljanstvo in pozneje storili kriminalno dejanje, od- vzeli državljanstvo, da bi jih lahko za kazen izgnali v državo, od koder izvirajo. V Franciji je tujcev 6 177 ANA KRALJ Tabela 2: Tujci v zaporih držav Evropske unije, 2003 odstotkov celotne populacije, delež tujcev v fran- coskih zaporih pa kar 26 odstotkov vseh obsojen- cev. Francoska sodišča za kršilce zakonov, ki nimajo francoskega državljanstva, praviloma od- rejajo zaporne kazni, pogojne kazni in javna ozi- roma družbenokoristna dela pa večinoma doletijo zgolj »polnopravne« državljane. Poglavje zase je kazensko pravo, ki zadeva ilegalen vstop na fran- cosko ozemlje; tri četrtine ilegalnih imigrantov je zaradi kršitve člena, ki zadeva nelegalen prestop meje in bivanje v državi, obsojeno na zaporno kazen, število ilegalnih prehodov meje pa se je v zadnjih tridesetih letih povečalo skoraj za deset- krat. Rastoče število tujcev v zaporih je zato pred- vsem posledica zapiranja zaradi administrativnega prekrška in ne zaradi same kriminogenosti tujcev, kakor trdijo nekateri ksenofobni diskurzi v francoski javnosti (Wacquant 2003: 215, 216). »ILEGALNI« IMIGRANTI V SLOVENIJI V Sloveniji se je živahna javna razprava o imigrant- ski problematiki razvnela jeseni leta 2000, ko se je število »ilegalcev« in prosilcev za azil povzpelo na najvišjo raven dotlej. Policijske statistike so leta 2000 zabeležile 35.914 ilegalnih imigrantov, obenem je bilo vloženih 9.244 prošenj za politični azil, medtem ko se je v prvih letih po osamosvojitvi Slovenije število ilegalnih prehodov meje gibalo okoli 4.000 do 5.000 primerov letno, za odobritev političnega azila pa je v povprečju prosilo 110 ljudi (MNZ 2002). V sredstvih množičnega obveščanja se je - z redkimi izjemami - izoblikoval izrazito stigmatizacijski in diskriminacijski diskurz, ki je slovenski javnosti predstavil novo dimenzijo imi- grantske problematike - tako imenovano »pre- bežniško krizo«. V poročanju so bili uporabljeni zlasti taki glagoli: (prebežniki) se gnetejo, begajo. 178 ZAPORI ZA REVNE, TABORIŠČA ZA IMIGRANTE? navaljujejo, pritiskajo, oblegajo, preplavljajo ... Nasploh je bila zelo modna metaforika naravnih katastrof. Opisani so bili na naslednje načine: ogrožajo varnostne razmere, lulajo po blokih in zelenicah, objemajo dekleta in jih grabijo za zad- njico, izdaja jih temna polt, nekateri kradejo po trgovinah, dobičkarji, med njimi je čedalje več vlomilcev in tatov, prenašalci bolezni... Medijsko poročanje pa je bilo zgolj povzetek drugih diskurzov - tako institucionalnega, ki se je kazal v izjavah za javnost nekaterih državnih uradnikov - kot tako imenovanega »glasu ljud- stva«, ki so ga zastopale pobude nekaterih prebi- valcev proti naseljevanju prebežnikov. Rezultat tega so bile številne javne ksenofobične izjave in zapisi sovražnega govora. Zanimivo novinarsko spregledovanje dejstev pa je bilo najti na področju, kjer ga nemara ne bi pričakovali. V članku »Vlada nad težave bolj sistematično« {Delo, 7. 2. 2001) so delavci ministrstva za notranje zadeve novinar- ju potožili, da se sami zaman borijo proti predsod- kom. Ljudje naj bi bili namreč prepričani, da ile- galni prebežniki povečujejo kriminaliteto, ogro- žajo starejše, otroke in dekleta. Po oceni uprave kriminalistične policije je odstotek kaznivih dejanj prebežnikov in azilantov zanemarljiv. »Ta dejstva naj bi po podatkih MNZ v svojih izjavah za medije predstavih tudi predstavniki policije, vendar pa žal niso bila objavljena« (ibid.). Zaradi uvajanja schengenskega mejnega siste- ma oziroma poostrenega mejnega režima in novih dopolnil k zakonu o azilu, ki so dodatno zaostrila postopek za pridobivanje azila, se je število ilegal- nih imigrantov in prosilcev za azil v naslednjih le- tih zmanjšalo in se zopet ustalilo na številki z za- četka devetdesetih let, pozornost javnosti pa se je osredotočila na »novo vrsto« tujcev, ki ogrožajo Slovenijo, Slovenke in Slovence Eden izmed sestavnih delov sodobnih (anti)- imigracijskih politik povsod po svetu je zapiranje (ilegalnih) imigrantov in prosilcev za azil v zbirne centre, prehodne domove in podobne totalne ustanove, katerih poglavitni namen se je konec devetdesetih let v slovenskem primeru slikovito izrazil v poimenovanju ene od teh institucij: center za odstranjevanje tujcev". »Prebežniška kriza« v Sloveniji je doživela vrh na prelomu leta 2000, predvsem v zvezi z dogajanji v azilnem domu in centru za odstranjevanje tujcev na Celovški 166 v Ljubljani in nato še v podobnih centrih v Vidon- cih, Prosenjakovcih, Črnomlju in Postojni. V ljub- ljanskem azilnem domu in centru za odstranjeva- nje tujcev, katerega nastanitvene zmogljivosti so 250 oseb, se je v prvih tednih leta 2001 nahajalo med 400 in 800 ljudi. V času najhujše prostorske stiske je v spalnicah, namenjenih šestim osebam, prebivalo dvajset ljudi, v tako imenovani dnevni sobi, ki meri 20 kvadratnih metrov, se je drenjalo štirideset ljudi, ostaU prebivalci doma pa so bili »nastanjeni« na stopniščih in po hodnikih. Novi prišleki so bili do zaslišanj in zdravniških pregle- dov tudi po tri dni nastanjeni v kletnih prostorih brez postelj in osnovnih sanitarij. Kletni prostori so zaradi takih razmer postali tudi neke vrste »pro- stor za kaznovanje«, kamor so zapirali prebivalce zaradi neustreznega vedenja. Prebivalci azilnega doma so lahko zaprosili za prost izhod, ki pa je bil omejen do 22. ure. Če so zamudili »horo lega- lis«, je sledila kazen: »Ker se nisem pravočasno vrnil v dom, so me policisti pretepli in me za tri dni s približno petdesetimi ljudmi zaprli v kletno sobo brez postelj« (Pajnik, Lesjak - Tušek, Gre- gorčič 2001: 51). V nasprotju s prosilci za azil tako imenovani ilegalni migranti niso imeli prostega izhoda ozi- roma je bilo njihovo gibanje omejeno na prostore centra. Zanimiva je razlaga, zakaj prebežniki, ki so zaprosili za azil in so nastanjeni v prvem in drugem nadstropju stavbe, lahko zaprosijo za iz- hod, tisti iz tretjega in četrtega nadstropja pa ne. »Oni iz zgornjih prostorov niso obveščeni in ne vedo, da lahko zaprosijo za azil.« Na vprašanje, kako to, da nimajo teh informacij, je informant odgovoril: »Slovenija ni tako velikodušna država, da bi vsakogar seznanjala z njegovimi pravicami« (Pajnik, Lesjak - Tušek, Gregorčič 2001: 53). Zgovoren je tudi primer imigranta, ki je zaradi poostrenih nadzornih ukrepov in neobveščenosti skočil s četrtega nadstropja centra za odstranjeva- nje tujcev ter se hudo poškodoval. Sogovornikom z Mirovnega inštituta je povedal, da je poskušal pobegniti, ker je bil prepričan, da ga bodo depor- tirali aU kako drugače odstranili. Policija se je na dogodek odzvala z mešanico ignorance in arogant- nosti: »Očitno prebežnik ni bil dobro obveščen. Pravi razlogi za to dejanje niso znani, kot prosilec za azil bi namreč lahko zaprosil za dovoljenje za izhod« (Delo, 6. 2. 2001). Sprenevedanje in pre- vzetnost sta se kazali tudi v odnosu upravljalcev azilnega doma in centra za odstranjevanje tujcev do ljudi, ki so bili tam nastanjeni. Javnost je močno razburila domnevna arogantnost nekaterih prosil- cev za azil in ilegalnih imigrantov, ki so odklanjali hrano. Slo pa je za obroke, pripravljene iz svinj- 179 ANA KRALJ skega mesa, katerega uživanje je muslimanskim vernikom prepovedano. Poniževalen odnos do imigrantov se je kazal tudi pri tako imenovanem zdravstvenem pregledu ob prihodu v center, kjer v prvih nekaj mesecih sploh ni bilo zdravnika, temveč zgolj medicinska sestra; ta je imigrante povprašala po nalezljivih boleznih in jim pregle- dala roke, da bi preverila, ali se drogirajo, s tem pa je bil pregled končan. Tudi po uvedbi občas- nega zdravniškega dežurstva ni bilo jasno, kakšno naj bi bilo osnovno zdravstveno varstvo, do ka- terega so imeli prosilci za azil in ilegalni migranti zakonsko pravico. Zakon o azilu je določal, da mora obseg, obliko in način zdravstvenega varstva določiti minister za zdravstvo, do česar pa nikoli ni prišlo (zvočni zapis oddaje Zeitgeist: »Resnične razmere za zidovi Celovške 166«, Radio Študent, 14. 1.2001). Naivno bi bilo nasedati sporočilom državnih birokratov iz represivnih resorjev (notranjega in pravosodnega ministrstva), da na tako imenovano »prebežniško krizo« Slovenija ni bila ustrezno pri- pravljena, zaradi česar naj bi prihajalo do »spo- drsljajev«. TABORIŠČA ZA PREBEŽNIKE? Tehnike popolne izključitve ljudi iz družbe so se najprej pojavile v kolonijah in to, kar je evropsko krščansko meščanstvo najbolj zamerilo nacistom, ni bil delikt genocida kot tak, pač pa to, da so pripeljali kolonialne metode v Evropo. Sodobnih načinov prostorskega omejevanja prebežnikov, beguncev in iskalcev azila v Evropi najbrž res ni mogoče primerjati z nacifašističnimi taborišči, a je represivna matrika precej podobna: zbirni cen- tri so institucije »družbenega slačenja« (Agamben) in v njih se nahajajo ljudje ne po svoji volji in brez kakršnega koli sodnega procesa. Prebežnike in zbirne centre, v katerih živijo, označuje temeljna ambivalentnost; so hkrati v dru- žbi in zunaj nje, begunci/prebežniki/azilanti so nosilci človekovih pravic in hkrati potencialni kri- minalci ali vsaj izkoriščevalci »našega« gostoljubja, so zunaj zakona in so mu hkrati podvrženi. Sled- nje velja celo za njihovo zasebno in intimno življe- nje tudi v državah, za katere naj bi veljali najvišji demokratični standardi. Na Danskem, denimo, od leta 2002 velja nova imigracijska zakonodaja, po kateri se prosilci za azil ne smejo poročiti v ča- su trajanja azilnega postopka, kar lahko pomeni leta dolgo. V centru za begunce Hanstholm na Danskem, ki ga upravljajo lokalne oblasti, so be- guncem odtegnili vso finančno pomoč, do katere so zakonsko upravičeni, če niso obiskovali tečaja danskega jezika, kar je formalno prostovoljna de- javnost (Diken, Laustsen 2003: 2-4). Novi zbirni center za begunce blizu britanske- ga letališča Heathrow upravlja francoska tvrdka Sodexo; novinarji so odkrili, da so begunci v tem centru za delo, ki ga opravljajo, plačani več kot desetkrat manj, kakor znaša minimalna britanska plača, kar je nezakonito. Britanske oblasti so po- jasnile, da za francosko podjetje britanska zako- nodaja ne velja, kar dejansko omogoča suženjsko delo beguncev (Diken, Laustsen 2003: 6). Begun- ska taborišča (centri, domovi...) so posebni hibridi pravnih sistemov, kjer je razlikovanje med legal- nostjo in ilegalnostjo delovanja zabrisano in težko določljivo. Zapori kot čiste oblike zapiranja in kaznovanja imajo bistveno jasnejši status, zato ni presenetljivo, da iskalci azila v avstralskem centru Woomera poskušajo storiti vse, da bi se prebili do kaznivega dejanja in s tem zapora, kjer bi imeli možnost obiskov in druge pravice, ki jih v Woo- meri nimajo. Paradoksno je, da zelo težko storijo kaznivo dejanje zaradi popolne geografske izola- cije azilnega centra, zaradi česar je edina možnost, ki jim ostaja, da »solidarno« obračunavajo drug z drugim (Campbell 2002: 27). Ne glede na raven represivne imobilizacije in ne glede na to, s kakšnimi imeni so označeni pro- stori za prebežnike, begunce, azilante (domovi, centri, taborišča...), jim je skupno to, da jih lahko v sociološkem smislu označimo kot ne-prostore. Ne-prostori ne integrirajo drugih socialnih prosto- rov, pomenov, tradicij, običajev. Drugače rečeno, so nesimbolizirani, abstraktni prostori, konkretna je le dejavnost, ta pa je izolacijska in represivna. Domovi za prebežnike se povsod in kajpak tu- di v Sloveniji najpogosteje nahajajo na obrobjih mest ali še raje povsem zunaj urbanih prostorov. Strategija je tu preprosta: disperzija prebežnikov (beguncev, azilantov) v lokalno okolje je domala onemogočena in nadzor je bistveno lažji. Tudi če prebežniki niso prisilno konfinirani, so zaradi pre- voznih stroškov omejeni v gibanju; tenzije in fru- stracije se zgoščajo med njimi samimi in v odnosu do okoliškega (podeželskega) prebivalstva. Strategija je tudi ekonomsko utemeljena; ne- urbana taborišča so cenejša, cenejši je nadzor, sti- ki z zunajim svetom so minimalizirani, »center« postane sterilen in monofunkcionalen. Prostorska 180 ZAPORI ZA REVNE, TABORIŠČA ZA IMIGRANTE? strategija podeželskih begunskih getov je antiinte- gracijska strategija par excellence: otežen je dostop do vseh »zunanjih« segmetov življenja (npr. do trga dela, izobraževanja, kulture ...). Sodobna begunska taborišča imajo štiri temelj- ne značilnosti: • zelo nizke državne finančne podpore posa- meznicam in posameznikom, večinoma pa sploh nobenih'^ • prepoved zaposlovanja ali otežen dostop do zaposlitvekar begunce potiska iz legalnega eko- nomskega sistema v nelegalni črni trg dela • kraj bivanja določajo vladne (redkeje lokal- ne) politike • minimalna geografska mobilnost'"*. Vsakdanje življenje beguncev, prebežnikov in azilantov zaznamuje radikalna izolacija, ne le fi- zična, temveč zlasti socialna in kultura. Njihovo življenje je znosnejše zgolj zaradi podpore in de- javnosti prostovoljk in prostovoljcev, kar zagotovo velja tudi v Sloveniji. SKLEPNA MISEL Bolj kot vsi statistični podatki je pomembna in problematična miselnost (nemara bi lahko rekli kar projekt), ki leži za procesom »skladiščenja« ljudi za zapahi in zidovi. Radikalna rast zaporniš- ke populacije, povečevanje pristojnosti represiv- nih organov oziroma kar razcvet in vseprisotnost nadzorovalno-kaznovalne države niso neizogibna usoda sodobnih družb, kakor bi nas rade prepri- čale politične elite. Prav narobe, gre za zavestno politično odločitev vladajočih razredov. Zapiranje in socialna izolacija nista zgolj sredstvo za omeje- vanje in preprečevanje kriminala; sta najprej sred- stvo, s katerim je mogoče regulirati tako imeno- vani »svobodni trg« (s pomočjo zapiranja revnih in brezposelnih) in nacionalno/rasno sestavo po- samezne države (s konfiniranjem tujcev in »ilegal- nih« migrantov). OPOMBE ' Rastko Močnik se v tekstu »Globalizaciju u svako selo, granicu na svaku tarabu« (2004) posveča ravno dekonstrukciji mitov, na katere se opirajo zdravorazumske predstave oziroma razumevanja globalizacije. Te konstruirata dva medsebojno podpirajoča se mita: »Če hočemo razmišljati o globalizaciji, se moramo znebiti dveh mitov. Prvi pravi, da naj bi bila globalizacija nekaj novega. Drugi mit pa meni, da naj bi bila neizogibna. Logična struktura tega dvojnega mita sodobnosti je zanimiva. Skupaj, kakor delujeta v popularni misli, mita naturalizirata sedanja dogajanja: potapljata nas v nejasno in zato še toliko trdnejše prepričanje, da naj bi bila globalizacija posebnost in hkrati neogibnost naše epohe. A če ju zanikamo, kakor nam veleva razsvetljenski refleks, se znajdemo v protislovju: če je namreč globalizacija že od nekdaj z nami, potem se vsiljuje vsaj z nujnostjo tistega, kar je bilo že zdavnaj odločeno.« 181 ANA KRALJ ^ V letu 1944 je bila v Bretton Woodsu mednarodna konferenca zahodnih držav, kjer so prvič poskušali mednarodno reševati ekonomske težave. Dogovorili so se o vezavi zahodnih valut na zlato osnovo in ustanovili mednarodni monetarni sklad in svetovno banko. Vir: Webster's Encyclopedic Dictionary 1983: 184. ^ Izjemen zgled pavperizacije zapornikov je pravkar ponudila republika Slovenija. Doslej je bila vključitev zapornikov med zavarovance obveznega pokojninskega in invalidskega zavarovanja ustaljena, vendar je bil 24. člen zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju, ki ureja obvezno pokojninsko in invalidsko zavarovanje zapornikov, poleti 2003 brez sleherne strokovne razprave razveljavljen, kar pomeni, da od 1. 7. 2003 zaporniki v Sloveniji niso več obvezno zavarovani. Črtanje 24. člena za zapornike ne pomeni le zmanjševanja pravic, ampak nenaden in popoln odvzem večine pravic pokojninskega in invalidskega zavarovanja. Ta poseg je v popolnem nasprotju z načelom pravne varnosti. Izguba statusa zavarovanca za zapornike pomeni izpad obdobja opravljanja dela s polnim delovnim časom iz pokojninske dobe. Tak izpad v vsakem primeru povzroči nižjo odmero pokojnine, lahko pa celo onemogoči uveljavitev pravice do starostne pokojnine. To so dodatne posledice obsodbe, ki po prestani kazni znižujejo socialno varnost prizadetih. Ta vnebovpijoči primer diskriminacije ni imel v javnosti nikakršnega odmeva. »Izbris« zapornikov pomeni nevaren precedens; vključitev v Evropsko unijo in prevzem evra bosta povzročila zahteve za zmanjšanje javnofinančnih izdatkov. Verjetnost, da se s podobnimi gestami, ki prizadevajo najbolj ranljive in najbolj »neme« družbene skupine, bistveno ogrozi njihova socialna varnost, je velika. Način, kako je bilo to storjeno, pa kaže, da so državni organi spretnejši, saj se jim je očitno uspelo izogniti kritiki strokovne in druge javnosti. Več o tem v Kavar Vidmar 2004. ^ Spomnimo se le na vdor policijskih specialnih enot v šolo Armanda Diaza, v kateri je prenočeval del demonstrantov v Genovi. Povod za brutalen obračun z demonstranti naj bi bila molotovka in orožje, ki so ga našli v poslopju, za katere se je pozneje izkazalo, da jih je podtaknila policija sama. Podoben primer, pri katerem je šlo predvsem za diskreditacijo in pritisk na aktiviste, se je pred leti zgodil tudi v Ljubljani z »afero molotovka«, ob kateri je policija preiskala stanovanji dveh aktivistov, profesorjev na ljubljanski Univerzi, pod pretvezo, da sta pred italijansko veleposlaništvo »podtaknila« (?!) molotovko. ^ Avtor sicer najprej opravi z mitom, da je zapor nepogrešljiva in nespremenljiva organizacija, ki obstaja že od vekomaj. Postavljanje ljudi za rešetke, da bi jih kaznovali, je nov zgodovinski izum - odvzem prostosti je postal kazen sama po sebi in kazenska razsodba par excellence šele, ko je nastopil moderni posameznik, ki naj bi užival osebno svobodo, prežeto z naravno pravico do telesne nedotakljivosti, ki je ne moreta odvzeti niti družina niti država, razen zaradi najresnejših motivov. ^ V Vermontu, ki sicer velja za eno najliberalnejših držav v ZDA, je skupina poslovnežev ustanovila organizacijo z imenom »Westward, Ho!«, ki je lokalnim brezdomcem ponudila enosmerno letalsko vozovnico, s katero so bili varno dostavljeni zunaj meja lokalne skupnosti (Newman 1997: 367). ^ Primer tega, da politika uporablja tudi najbolj umazane in celo zločinske metode pri povezovanju (ilegalnih) imigrantov s kriminalom oziroma terorizmom, so dogodki, ki so konec aprila razburkali makedonsko javnost. Policija je namreč aretirala šest pripadnikov elitnih policijskih enot, odgovornih za smrt šestih Pakistancev in enega Indijca marca 2002, tožilstvo pa je izdalo obtožnico in mednarodno tiralico tudi za tedanjim notranjim ministrom. Pakistanci in Indijec so bili ubiti v okolici Skopja, policija pa je tedaj trdila, da so tujci načrtovali teroristične napade na več veleposlaništev v makedonski prestolnici. Tujce so policisti ustrelili, ko so zapuščali kombi, v katerem so kasneje zasegli več kosov orožja. Poznejša preiskava je pokazala, da so bili domnevni teroristi v resnici neoboroženi ilegalni migranti na poti v zahodno Evropo. Tedanji minister Ljube Boškoski in njegovi sodelavci so organizirali lažno akcijo, s katero naj bi pokazali zavzetost za boj proti terorizmu in tako pridobili naklonjenost Združenih držav Amerike (STA, 30. 4. 2004). ® Zgovorni primeri so denimo Bossijeva Severna liga v Italiji, Nacionalna fronta Jean Marie le Pena v 182 ZAPORI ZA REVNE, TABORIŠČA ZA IMIGRANTE? Franciji, Lista Pirna Fortyna na Nizozemskem, Danska ljudska stranka Pie Kiersgaard in Progresivna stranka na Norveškem. V Sloveniji v tem pogledu izstopa sicer marginalna Nacionalna stranka dela Marjana Poljšaka, v kateri je našla svoje mesto tudi slovenska izpostava neonacistične skinovske organizacije Blood and Honour. Na njihovi spletni strani je mogoče med drugim prebrati, da »liberalne ideje dovoljujejo vsakemu izmečku ali parazitu enake pravice kot poštenemu, delavnemu in družbeno ter nacionalno/rasno zavednemu človeku [...] dejstvo je, da so pripadniki drugih ras po Evropi v glavnem kriminalci, narkomani, ali oboje« (Mladina, 10. 5. 2004). ® Tu se je število temnopoltih zapornikov v obdobju med letoma 1985 in 1995 podvojilo (v letu 1985 je znašalo 3.544 zapornikov na 100.000 odraslih prebivalcev afroameriškega rodu, v letu 1995 pa 6.926 zapornikov na 100.000 prebivalcev) in je sedemkrat večje od števila belcev v zaporih. Statistiki pravosodnega ministrstva so na osnovi podatkov, zbranih leta 1991, izračunali, da verjetnost, da bo Afroameričan obsojen na vsaj enoletno zaporno kazen, presega 28 odstotkov, pri Latinoameričanih znaša 16 odstotkov, za belce pa zgolj 4 odstotke (Wacquant 1999: 215). ZDA so sicer v svetovnem merilu po številu zapornikov na prvem mestu; zaprtih je nekaj več kot dva milijona ljudi, kar je četrtina celotne zaporniške populacije po svetu. Že v izhodišču problema je, da tu v resnici ne gre za tujce, temveč za ljudi, ki so se rodili, živeli in delali v Sloveniji, pa ne morejo dobiti slovenskega državljanstva, ali za slovenske državljane, ki so jim zaradi »napačne vere« kratene pravice do verskih objektov; govorimo seveda o izbrisanih in o državljankah in državljanih muslimanske veroizpovedi. Izbrisani se soočajo z obtožbami, da je med njimi - v najboljšem primeru - kakšna »nepismena snažilka ali natakar« (ko gre za bolj nedolžne in naivne primere), velika večina je špekulantov in prebrisancev, ki da želijo izmolsti slovensko državo oziroma živeti na njen račun in biti deležni socialnih beneficij, nekaj pa je celo kriminalcev in vojnih zločincev, ki so se v vrstah okupatorske jugoslovanske ljudske armade borili proti interesom Slovenije. Prebivalci in prebivalke muslimanske veroizpovedi, ki si prizadevajo za izgradnjo verskega središča, pa so tarča tako slaboumnih obtožb, kot je denimo tista, da »bi izgradnja džamije širila infrastrukturo Al Kajde in drugih terorističnih organizacij«, služila razpečevanju mamil in podobno. " Naziv »center za odstranjevanje tujcev« zveni kot slaba šala. Državni uradniki, ki so si ime izmislili, so odkrito definirali bistveni element svojega odnosa do tujcev. Pojem »odstranjevati« vežemo na neprijetne, nevarne, škodljive, nezaželene stvari, ki jih je treba umakniti iz »naše« bližine. Navadno namreč odstranjujemo plevel, škodljivce, umazanijo, jedrske odpadke in rakava tkiva. Tudi v primeru »centra za odstranjevanje tujcev« se nazorno kaže, da jezik nikakor ni nevtralen mehanizem označevanja. V Sloveniji beguncem pripadajo skromni osnovni dnevni obroki hrane, finančno pomoč dobijo le nekateri in le občasno od dobrodelnih organizacij (npr. Slovenska filantropija). Urad za priseljevanje in tujce se ne ukvarja z zaposlovanjem beguncev (tujcev), te kompetence prepušča zavodu za zaposlovanje, ki pa do leta 2003 zanje ni našel niti ene same zaposlitve. Nič čudnega torej ni, da dajejo begunci izrazito prednost lokacijam v mestnih okoljih tudi tedaj, ko so mestna taborišča (na primer tisto, ki se je nahajalo v barakarskem naselju na Viču v Ljubljani) bistveno slabše opremljena od podeželskih. Pred nekaj leti so se begunci iz Ljubljane dolgo, a neuspešno upirali preselitvam v podeželska okolja. A Slovenija tu ni nikakršna izjema; politike držav, kot sta Avstrija in Danska, so zelo nazorne. V obeh državah begunci (prosilci za azil) izgubijo vso podporo, vključno z zdravstvenim varstvom, če nočejo živeti v taboriščih. 183 ANA KRALJ LITERATURA Agamben, G. (1995), Homo sacer. Einaudi: Torino. Bauman, Z. (1999), In Search of Politics. Cambridge: Polity Press. - (2003), Liquid Love. Cambridge: Polity Press. Beck, U. (2003), Kaj je globalizacija? Zmote globalizma - odgovori na globalizacijo. Ljubljana: Krt. bogovič, A. (ur.) (1997), Pravo in družbene resničnosti. Ljubljana: KUD France Prešeren:. Bourdieu, P., Wacquant, L. (2003), Neoliberalni novorek: zabeležke o novi planetarni vulgati. Družbo- slovne razprave, XIX, 43: 57-63. Campbell, D. (2002), In Woomera. The Guardian Weekly, 25. maj: 25-31. CNVOS (2005), Nacionalni akcijski načrt o socialnem vključevanju, http://www.cnvos.si/mreza/ clanki/?id=24&PHPSESSID=635e7713a349e3875f941cae7d2bc9f4 Dicken, P. (2003), Global Shift. Reshaping the Global Economic Map in the 21st Century. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE. Diken, B., Laustsen, C. B. (2003), "Camping" as a Contemporary Strategy - From Refugee Camps to Gated Communities. AMID Working Papers Series, 32. Kavar Vidmar, A. (2004), »Izbrisani« zaporniki. Socialno delo, 43, 2-3: 61 -64. Kanduč, z. (2003), Onkraj zločina in kazni. Ljubljana: Študentska založba. Mandič, s. (ur.) (1999): Pravica do stanovanja: Brezdomstvo in druga stanovanjska tveganja ranljivih skupin. Ljubljana: Visoka šola za socialno delo. Milohnič, a. (ur.) (2001), Evropski vratarji: Migracijske in azilnepolitike v Vzhodni Evropi. Ljubljana: Mirovni inštitut. Mittelman, j. h., Othman, N. (ur.) (2001), Capturing Globalization. London, New York: Routhledge. MNZ (2002), Statistika, http://www.mnz.si/si/13334.php (19. 5. 2005). Močnik, R.(2004), »Globalizaciju u svako selo, granicu na svaku tarabu«. Art, Vijesti (Podgorica), 19. 6. in 26. 6. Newman, D. M. (1997), Sociology: Exploring the Architecture of Everyday Life. Thosand Oaks: Pine Forge Press. Pajnik, M., Lesjak - TušEK, P., Gregorčič, M. (2001), Prebežniki, /cdosfó? Ljubljana: Mirovni inštitut. Staples, W. G. (2000), Everyday Surveillance: Vigilance and Visibility in Postmodern Life. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers. Štrukelj, K. (2003), Integracija beguncev v republiki Sloveniji z vidika države gostiteljice. Univerza v Ljubljani, Fakulteta za družbene vede (magistrsko delo). Taylor, I. (1999), Crime in Context: A Critical Criminology of Market Societies. Cambridge: Polity Press. TouRAiNE, A. (2001), Beyond Neoliberalism. Cambridge Polity Press. Wacquant, L., "Suitable Enemies": Foreigners and immigrants in the prisons of Europe. Punishment and Society: The international journal of penology, 1, 2: 215-223. - (2003), Penalizacija revščine in vzpon neoliberalizma. Družboslovne razprave, XIX, 43: 65-75. - (2000), How Penal Sense Comes to Europeans, http://www.penalreform.org/english/ frset_art_en.htm (19. 5. 2005). Wallerstein, I. (2002), America and the World: The Twin Towers as the Metaphor, http://www.ssrc.org/ septll/essays/wallerstein.htm (19. 5. 2005). 184 ZAPORI ZA REVNE, TABORIŠČA ZA IMIGRANTE? Medijski viri: Delo, 6. 2. 2001: Odgovornejša politika do prebežnikov. Delo, 7. 2. 2001: Vlada nad težave bolj sistematično. Radio Študent, 14. 1. 2001: Resnične razmere za zidovi Celovške 166. STA: 30. 4. 2004, Makedonija: V zvezi z ubojem sedmih tujcev prijeli šest nekdanjih policistov. 185