SKUPSCINA OBClNE „ LJUBL.IANA-SlSKA ' Izvršni svct POROČILO o izvajanju Dogovora o uresničevanju družbene usmeritve razporejanja dohodka v letu 1984 v občini Ljubljana-Šiška I. Vscbina in načt-la dogovora Izvršni .¦•veti skupščin občin so se zavezali. da bodo cib zaključnem računu za leto 1984 ugotovili. kako so organizacije združenega dela in delovne skupnosti iz-vajale usmeritve Resolucije in Dogovora o uresničeva-nju družbene usmeritve razporejanja dohodka v letu 1984. Po usmeritvah Resolucije o politiki družbenega in gospodarskega razvoja v SR Sloveniji v letu 1984. na.j bi sredstva za bruto osebne dohodke in srerlstva za skupno porabo delavcev v temeljnih organizacijah združenega dela v globalu naraščala za 20 % počasneje od rasti dohodka. Raven in rast sredstev za osebne dohodke v posameznih organizacijah združenega dela in \- gospodarstvu pa naj bi bila odvisna od dosežene in j'nvečane proizvodnje. produktivnosti dela, bol.jše ekonomije dela in sredste\'. izvoznih rezultatov na konvertibilnem- področju in cd drugih kvalitativnih dejavnikov gospodarjenja. S tem bodo reprodukci.jska si-edstva ob hitrejši rasti amortizacije naraščala hitreje od rasti dohodka. akumulacija organizaci.j združenega dela pa bn ohranila delož v dnhodku iz leta 1983. Delavci v organizacijah združenega dela izven ma-terialne proizvodnje razporejajo sredstva za OD in skupno porabo na osnovi planiranih in doseženih bolj-ših rezultatov dela in poslovanja — njihovo gibanje naj bo skladno z gibanjem OD v gospcdarstvu v ustrezni družbenopolitični skupnosti. II. Izvajanje dogcvora v organizacijah združenega dela gospodarstva V organizacijah združenega dela delavci načrtujejo sredstva za osebne dohodke in skupno porabo v odvis-nosti od doseganja delovnih in poslovnih rezultatov. Obenem oblikujejo in primerjajo sredstva v okviru njihovih dohodkovnih in institucionalnih povezav po enotnih kazalnikih, opredeljenih z Dogovorom (fizična produktivnost dela, donosnost uporabljenih poslovnih sredstev, gospodarnost poslovanja, dohodek na delavca, izvozni rezultati na konvertibilno področje), in tudi po drugih kazalnikih, opredeljenih v samoupravnih sploš-nih aktih. Pri povečanju dohodka gospodarstva za 65,9 % v pri-merjavi z letom 1983 so se v občini Ljubljana-Siška povečala sredstva za osebne dohodke in skupno porabo za 52,3 %. To predstavlja 20,4 % zaostajanje sredstev za osebne dohodke in skupno porabo za rastjo do-hodka, kar je več kot je zahtevala resolucija za leto 1984. Organizacije združenega dela so obračunale za 71,9 % več akumulacije kot leta 1983. Njen delež v dohodku se je povečal od 20,7 % v letu 1983 na 21,4 %. S tem presegamo resolucijsko zahtevo, da se delež akumula-cije v dohodku ne bi zmanjšal. V strukturi delitve čistega dohodka se je delež sred-stev za osebne dohodke in skupno porabo znižal za 3,6 odstotne točke, to je od 43,1 % na 39,5 %. V letu 1984 je bilo v občini Ljubljana-Siška 24 orga-nizacij združenega dela, ki so prekoračile določila Do-govora o uresničevanju družbene usmeritve razporeja-nja dohodka. Organizacije so v letu 1984 zmanjšale delež sredstev za akumulacijo v dohodku v primerjavi z letom 1983. Pozvali smo vse organizacije združenega dela — prekoračitelje —, naj v skladu z Metodologijo za spremljanje izvajanja Dogovora o uresničevanju druž-bene usmeritve razporejanja dohodka v letu 1984, pi-rmeno obrazložijo odstopanja od izpolnjevanja določil Dogovora. Obrazložitve smo po vzrokih grupirali v na-dednje skupine: 1. V skladu s 3. členom Dogovora, ki določa, da de-lavci v temeljnih organizacijah združenega dela, ki jmajo v svojih samoupravnih splošnih aktih oprede-Ijeno usklajevanje delitvenih razmerij in izvoznih re-zultatov na ravni delovne in sestavljene organizacije, delovni organizaciji Mercator Hoteli-Gostinstvo in Mercator Tehna, TOZD Spectrum, nista kršili Dogo-vcra. 2. V skladu z 11. členom Dogovora (investicije, sta-tusne spremembe, raven osebnih dohodkov glede na podskupino dejavnosti) delovne organizacije Donit, Splošna finomehanika, Orbital — Coreal ter POZD Tiba, niso kršile določil Dogovora. 3. V delovnih organizacijah Iskra Avtomatika, Avto-montaža, Iskra Siroka potrošnja, TOZD TV Pržan, Iskra Industrija baterij Zmaj, Fructal, TOZD Alko in POZD Ofset so upoštevali določila Resolucije, saj je rast sredstev za osebne dohodke in skupno porabo za-ostajala za 20 % rastjo dohodka. 4. Na osnovi primerjav svojih kazalnikov s povpreč-nimi kazalniki enake ali sorodne dejavncsti so boljše rezultate dosegli v Iskri Center za elektrooptiko, Slo-venijalesu, Tovarni Sora in Litostroju ter jih zato ne moremo šteti za kršitelje. 5. V Iskri, TOZD Montažno servisna organizacija so usklajevali delitvena razmerja na ravni delovne orga-nizacije Iskra Telematika, ki je v letu 1984 poslovala z izgubo in ima sedež v občini Kranj. Njihove rezul-tate bo obravnaval izvršni svet skupščine občine Kranj. 6. Delovne organizacije Agrostroj, ABC Pomurka, DO Drogerija, Nivo Celje, TOZD Projektinženiring, Standard operativa in Podjetje za elektrifikacijo prog do 20. 5. 1985 niso poslale obrazložitev. 7. Delovne organizacije Dekorativna, Integral, DO LPP in Tiskarna Slovenija so razporedile preveč sred- stev za osebne dohodke in vse navajajo približno ena-ke vzroke, ki nimajo opravičila v Dogovoru. a) Dekorativna navaja v obrazložitvi, da je presegla lasten planirani fizični obseg proizvodnje za 10 %, za 13,7 % višji fizični obseg proizvodnje kot v letu 1983 in dvignila fizično produktivnost dela na delavca za 15 %. Ob tem se je znašla v neugodnih cenovnih škar-jah, saj so poslovni stroški porasli za 104 % (indeks 204), prodajne cene pa le za 46 %, ker so se cene nji-hovih proizvodov formirale prosto šele v zadnjem tri-mesečju leta 1984, kar je imelo za posledico soraz-merno nizko rast (38 %) dohodka. Organizacija ne-nehno povečuje izvoz na konvertibilno področje (v letu 1984 za 16 % fizično in za 74 % vrednostno) napram letu 1983 ter je dosegla v letu 1984 3,945.000 S konver-tibilnega izvoza in pozitivni neto devizni efekt 1,166.000 S po podatkih Narodne banke SRS. Izvoz za-radi slabše doseženih cen (glede na vloženo živo delo pri zahtevnejši obdelavi tkanin) ne daje ustreznih eko-nomskih efektov. Organizacija združenega dela je mo-rala zaščititi tudi življenjski standard svojih delavcev (povprečni neto OD je bil v 11 mesecih leta 1984 24.392 din, v celem letu pa 25.322 din) predvsem zaradi povečane produktivnosti dela. b) Integral DO LPP je v letu 1984 povečal fizični ob-seg svojih storitev v prometni dejavnosti za 17 % ob 3 % večjem številu delavcev. Zadrževanje cen prevoz-nih tarif ob istočasni inflaciji stroškov je omogočilo rast dohodka le za 39 %. Delavci v tej delovni organi-zaciji delajo ponoči, ob riedeljah in praznikih, kar vpliva tudi na rast razporejenih osebnih dohodkov. Delovna organizacija je dosegla v letu 1984 povprečni mesečni neto osebni dohodek 26.842 din na delavca, kar pomeni zaostajanje tako za republiškim in občinskim povprečnim osebnim dohodkom. Ob tem relativna vredncst OEebnih dohodkov delavcev v tej organizaciji stalno pada v primerjavi s panogo dejavnosti (promet in zveze) in s slovenskim povprečjem. Delovna orga-nizacija je popravke osebnih dohodkov, ki so v bistvu povzročili prekoračitev, izvedla v zadnjih mesecih leta 1984. c) Tiskarna Slovenija je v letu 1984 konsolidirala svoje poslovanje in izvršila odpis proizvodov, ki so bili rezultat neuspelih poslovnih potez v preteklosti. To je obremenilo dohodek, ki je porasel le za 29 %. Ob tem so sredstva za osebne dohodke in skupno porabo po-rasla za 30 %, delež sredstev za poslovni sklad v či-stem dohodku pa se je znižal za 1,4 %. V organizaciji združenega dela je še nekaj del in nalog, za katere je osebni dohodek praktično na ravni zajamčenega oseb-nega dohodka, ki pa se je v letu 1984 trikrat zvišal (od 9.530 na 15.000 din). Ob tem so se povečanja ravni osebnih dohodkov nanašala le na dela in naloge z naj-nižjo oceno, medtem ko so ostali osebni dohodki drugih delavcev nespremenjeni. Porušila so se vsa dotedanja razmerja v OZD, nastopila je čista uravnilovka in šele dvig vrednosti točke je omogočil vsaj delno vzpostavi-tev narušenih razmerij, ki so v decembru 1984 znašali 1 :3.1 (16.615 din najnižji OD in 52.732 din OD direk-torja). Organizacija proizvaja po naročilih, kar zahteva delo v podaljšanem delovnem času in večkrat tudi nočno delo. Pri izvozu na konvertibilno pcdročje orga-nizacija združenega dela ne nastopa samostojno, tem-več v okviru večjih trgovsko-posredniških hiš, ki pa si svoj delež zagotovijo v obliki konstantne procentualne udeležbe in niso posebej zainteresirane za dohodkovno uspešnost proizvajalca. To se kaže tudi v podatku, da delovna organizacija pri teh poslih doseže le 47 % lastne cene. Kljub temu se je konvertibilni izvoz po-večal od 11.838 S v letu 1983 na 33.185 S v letu 1984 (indeks 180). III. Družbene dejavnosti Po ugotovitvenem sklepu IS SML z dne 19. 3. 1985 je znašala stopnja rasti za razporejena sredstva za OD za leto 1984 55,2 % glede na razporejena sredstva za OD v letu 1983. Po podatkih SDK so v OZD družbenih de-javnosti v naši občini dosežene pri razporejenih sred-stvih naslednje stopnje: — razporejena sredstva za OD in skupno porabo 53,8 — razporejena sredstva za OD 57,2 — razporejena sredstva za skupno porabo 28,4 — razporejena sredstva za OD na delavca 54,1 V globalu OZD družbenih dejavnosti niso presegle dovoljene stopnje 55,2. Določila dogovora je prekoračilo 13 organizacij zdru-ženega dela. Vzroki so naslednji: 1. Organizacije združenega dela so v letu 1984 opra-vile poračun za leto 1983 glede na kasneje razpoložljiva sredstva ali pa so v osebne dohodke prelile del sred-stev skupne porabe: OS O. Vrhunec, OS V. Vlahovič, OS I. Novak, OŠ H. Smrekar, OS F. Rozman, VZ F. Mil-činski, VVZ Koseze in Glasbena šola F. Sturm. Tak način poračuna je v skladu z Dogovorom. 2. Na nivoju delovne organizacije usklajujejo sred-stva za osebne dohodke in skupno porabo naslednje OZD: Srednjetehnična šola TZ Litostroj, TZ Litostroj, TOZD Inštitut, UKC TOZD Bolnica dr. P. Držaja. 3. V skladu z doseženimi poslovnimi rezultati ni kršitelj dogovora Institut za turbinske stroje, ki je pre-vzel metodologijo OZD s področja gospodarstva. 4. Muzeju revolucije, je ustanovitelj, tj. IS SRS do-volil v letu 1984 odpraviti zaostajanje v osebnih do-hodkih za drugimi muzeji v Sloveniji. Izvršni svet skupščine občine Ljubljana-Siška je po-ročilc obravnaval na 179. seji dne 20. 5. 1985 in sprejel naslednje sklepe: 1. Izvršni svet ugotavlja, da gospodarstvo kot celota ni kršilo Dogovora o uresničevanju družbene usmeritve razporejanja dohodka v letu 1984. 2. Izvršni svet organizacij združenega dela, ki so na-vedene v poglavju II. tč. 1, 2. 3, 4 in 7 na osnovi preje-tih obrazložitev in z upoštevanjem kriterijev Dogovora, iz upravičenih razlogov kljub prekoračitvi ne proglaša za kršitelje Dogovora. 3. Oceno upravičenosti prekoračitve v Iskri, TOZD Montažno servisna organizacija bo podal izvršni svet skupščine občine Kranj, ki je pristojen za presojo raz-porejanja dohodka v DO Iskra Telematika. 4. Izvršni svet proglaša za kršitelje naslednje OZD: Agrostroj, ABC Pomurka, DO Drogerija, Nivo Celje, TOZD Projektinženiring, Standard operativa in ŽG PEP, ker niso argumentirale svojih prekoračitev. Orga-nizacije združenega dela so dolžne preveč razporejena sredstva poračunati do 31. 12. 1985. Delavski sveti teh organizacij združenega dela morajo sprejeti sklep o po-računu in program poračunavanja ter ga posredovati Komiteju za družbeno planiranje in gospcdarstvo do 30. 6. 1985. 5. Razporejanje sredstev za osebne dohodke in skup-no porabo je bilo v OZD družbenih dejavnosti v letu 1C84 v skladu z Dogovorom in ni kršiteljev dogovora. Izvršni svst