KAKŠNO JE ZDRAVSTVO V OBČINI? Zdravstvena mreža je dobra Nov zdravslvcni zakon (velja od 1. marca dalje) je kot vemo prinesel na področju zdravstva pre-cejšnje spremembe. Pri tem pa so občini kot ustanovitelju še vedno ostale določene naloge, kar pomeni, da ima tudi finančne obveznosti. Glede na upravno ureditev mesta Ljubljane pa se sredstva v ta namen še vedno združujejo v mestu. Na območju naše občine izvaja osnovno zdrav-stveno varstvo Zdravstveni dom Ljubljana — Enota Vič in sicer v dveh enotah (Vič in Rudnik) ter osmih zdravstvenih postajah. Na os-novnih šolah Vič in Trnovo delujeta zobni ambu-lanti, delno tudi na ŠO Ig. Obratne ambulante so v Tobačni tovarni Ljubljana in Iliriji Vedrog ter delno v Iskri na Tržaški cesti. Skupno deljuje v občini 100 zdravnikov. V splošni medicini je zaposlenih 33 zdravnikov - od tega je 13 specialistov ter 31 srednjih in 3 višje medicinske sestre. V okviru splošne medi-cine dela tudi dispanzer za borce, ki ima približno polovico populacije s statusom borcev s povpreč-no starostjo 76 let. V otroškem dispanzerju dela 8 specialistov, 1 zdravnik s podiplomskim tečajem ter 4 višje in 9 srednjih medicinskih sester. Njihovo delo - skr-bijo za 7.800 otrok ter še za dodatnih 3.400 varo-vancev v WO — poteka 24 ur, v zadnjem času pa je uspešna tudi subspecialističa služba. Za preven-tivno in kurativno zdravstveno varstvo osnovno-šolcev in za kurativo srednješolcev skrbijo v šol-skem dispanzerju, ki ga predvideva tudi novi za-kon. Poleg sistematičnih pregledov izvajajo vsa predpisana cepljenja otrok, sodelujejo v izvedbi letovanj, higienskem nadzoru šol in šolskih ku-hinj. Zobozdravstveno varstvo zagotavlja 43 sto-matologov, kar je zadovoljivo število, čeprav so potrebe nekoliko večje. Pristojnosti občine po novem zakonu In kakšne so na področju zdravstva pristojnosti občine in mesta? Občina oblikuje in uresničuje programe za kre-pitev zdravja svojih občanov, zagotavlja izvajanje higienske, epidemiološke, zdravstvenostatistične in socialnomedicinske dejavnosti za svoje območ-je, ki niso vključene v republiški program, kot ustanovitelj javnih zdravstvenih zavodov zagotav-lja sredstva za zdravstveno zavarovanje svojih ob-čanov s stalnim prebivališčem v Republiki Slove-niji, ki niso zavarovanci iz drugega naslova. Kot že rečeno so sredstva za uresničitev nalog planirana v raestnem proračunu in z njimi razpo-laga Mestni sekretariat za socialno in zdravstveno varstvo. Sredstev za investicije in investicijsko vzdrževa-nje je vedno premalo. A vendar se je na območju občine lani uredila kotlovnica in sterilizacija v enoti Rudnik ter še nekaj manjših zadev. Tre-nutno pa je v občini največji problem prostorska problematika Zdravstvene postaje Podpeč. Zanimanja za koncesije skoraj ni Nov zakon daje tudi možnost izvajanja zdrav-stvenih storitev zasebnikom, kateri se po izpolni-tvi predpisanih pogojev vpišejo v register zasebnih zdravstvenih delavcev pri pristojnem ministrstvu. Posamezni zasebniki pa lahko za izvajanje javne Enota oz. zdravstveria zagotavlja zdravstveno varstvo postaja KS, ki jih pokriva 1. Enota Vič splošno, zobno, specialistično (ginek. di- spanzer, okul. disp., pljučni disp.); pomož-ne dejavnosti: rentgen, laboratorij, fiziote-rapija, patronaža, zobna protetika M. Česnik,, Kolezija, Kozarje, Rožna dolina, Brdo, Vrhovci, M. Be-lič, Murgle, Rakova j., Stane Sever, Trnovo, Vič, Zeleni Log 2. Enota Rudnik splošno, zobno, laboratorij, zobni rentgen Krim, Galjevca, Rud-nik, Peruzzi, Barje 3. Zdravstvena postaja Dobrova splošno, zobno, mladinsko zobozdravstvo, Dobrova patronaža 4. Zzdravstvena posta-ja Horjul splošno, zobno, patronaža Dobrova 4. Zdravstvena postaja Horjul splošno, zobno, patronaža, laboratorij, Horjul otroška posvetovalnica 5. Zdravstvena postaja Polhov Gradec, splošno, zobno, posvetovalnica za otroke Polhov Gradec, Črni vrh 6. Zdravstvena postaja Vnanje Gorice splošno, zobno, patronaža, posvetovalnica za otroke Vnanje G., Notranje Gorice, Brezovica 7. Zdravstvena postaja Podpeč splošno, zobno, patronaža, mlad. zoboz-dravstvo, posvetovalnica za otroke Podpeč-Preserje, Ra-kitna 8. Zdravstvena postaja Ig splošno, zobno, patronaža, šolska zobna na šoli Ig, Golo, Iška vas, To-mišelj 9. Zdravstvcna postaja Škofljica splošno, zobno, patronaža Škofljica, Lavrica, Že-limlje, Pijava Gorica 10. Zdravstvena postaja Velike Lašče splošno, zobno, patronaža, laboratorij Velike Lašče, Turjak, Rob službe v okviru javne zdravstvene mreže, ki jo zagotavlja občina, zaprosijo za podelitev koncesi-je. Pristojni občinski upravni organ lahko z zaseb-nim sklene koncesijsko pogodbo le za osnovno dejavnost - se pravi za splošno medicino, zoboz-dravstveno in lekarniško dejavnost. Posebnega zanimanja v občini za podelitev kon-cesij ni. Prispelo je 11 vlog, pa še te so nepopolne, čeprav bi najbrže bilo področje koncesij spričo njene geografske in demografske razgibanosti lah-ko zelo zanimivo. Pri tem pa je potrebno vedeti tudi to, da je podeljevanje koncesij vezano edino le na zmanjšanje obsega dejavnosti Zdravstvene-ga doma. Zasebno prakso in podeljevanje konce-sij pa bo potrebno spodbujati in podpirati, saj bo s tem prišlo v osnovnem zdravstvenem varstvu do konkurence in tudi do večje dostopnosti osnovne-ga zdravstvenega varstva za občane. Seveda pa ob tem ne bi smeli uničiti predvsem tistega, kar je v stari organizacijski obliki dobrega (npr. dispan-zerji za predšolske otroke!), poiskati pa je potreb-no tudi obliko, ki bo zagotovila izkoristek obsto-ječe materialne osnove, ki jo imamo. Na seji izvršnega sveta, kjer so že razpravljali o tem gradivu, pa smo slišali tudi to, da Zdrav-stveni dom Ljubljana, zaradi nedelovanja mestne skupščine, še vedno nima urejenega statusnega položaja (ni opredeljen kot zavod) in tako že nekaj časa traja začasno vodenje občinskih zdrav-stvenih domov preko vršilcev dolžnosti. Ob tem pa ZD Ljubljana odnosno njegova enota Vič nima nobenih pristojnosti za oddajo, prav tako pa tudi niso oblikovani pogoji in cene pod katerimi naj bi se prostori oddajali. Zadrege nastajajo npr. pri zobozdravstvenih ambulantah, ki skoraj vse delu-jejo v dveh izmenah, zobozdravstveni zasebnik pa je zainteresiran za celodnevno uporabo prosto-rov. Zato se je občinski izvršni svet zavzel za čimprejšnjo ustrezno statusno razrešitev zdravstva v Ljubljani, podprl privatno iniciativo ter opozo-ril, da se bo s podeljevanjem koncesij zagotavlja-nje osnovnega zdravstvenega varstva spremenilo na bolje, saj bo konkurenca prinesla večjo kvalite-to. Sicer pa si bodo prizadevali za zagotovitev sredstev, namenjenih investicijam in vzdrževanju z namenom, da se doseženi standard v zdravstvu izboljša.