Zbirka Delovni zvezki UMAR http://www.umar.aov.si/publikaciie/delovni zvezki/ Dragica Šuc Črpanje sredstev kohezijske politike v Sloveniji v obdobju 2007-2011 Delovni zvezek 6/2012, let. XXI Kratka vsebina: V delovnem zvezku smo analizirali dinamiko črpanja sredstev kohezijske politike v Sloveniji v obdobju od 1. 1. 2007 do 31. 12. 2011. Poleg dinamike črpanja kohezijskih sredstev, ki je osrednja tema tega delovnega zvezka, smo analizirali tudi transferje med proračunom RS in proračunom EU po letih in za celotno analizirano obdobje ter uvrstitev Slovenije med ostalimi članicami EU glede na udeležbo neto prihodka iz proračuna EU v bruto nacionalnem dohodku in glede na dinamiko črpanja kohezijskih sredstev po pravicah porabe. Ključne besede: kohezijska politika, kohezijska sredstva, finančno obdobje, strukturni skladi, Kohezijski sklad, operativni programi, pravice porabe, proračun EU, proračun RS Zbirka Delovni zvezl 500 600 400 300 200 100 0 -100 QtMHi 120,0 100,0 80,0 60,0 40,0 20,0 0,0 Vir: MF; lastni preračuni. Tabela 6: Primerjalna tabela o neto položaju proračuna RS do proračuna EU za obdobje 2007-2010 (v mio EUR) Podatki IVIF Podatki EK Prihodki Odhodki Neto pol. proračuna RS do proračuna EU Prihodki Odhodki Neto pol. proračuna RS do proračuna EU 2007 347,2 355,9 -8,7 390,1 359,4 30,7 2008 363,2 427,9 -64,7 456,4 408,5 47,9 2009 594,9 439,3 155,6 616,3 427,7 188,6 2010 723,2 396,8 326,4 755,7 386,6 369,1 Skupaj: 2,028,5 1.619,9 408,6 2218,5 1.582,2 636,3 Vir: MF in EK. Opomba: Podatki EKza leto 2011 še niso objavljeni. "Operating Budgetary Balance" (OBB), kot EK imenuje neto stanje nacionalnega proračuna držav članic do proračuna EU, predstavlja razliko med sredstvi, kijih država članica prispeva v proračun EU (brez plačil iz naslova tradicionalnih lastnih sredstev) in sredstvi, ki jih država članica počrpa iz proračuna EU (brez administrativnih stroškov) iz naslova evropskih politik. Po podatkih EK so imele tradicionalne države plačnice v evropski proračun v celotnem obdobju 2007-2010 negativen OBB in so tako solidarnostno prispevale k ciljem enakomernega regionalnega razvoja EU. Najnižji OBB v obdobju 2007-2010 je imela Nemčija, sledile so ji Anglija, Francija in Italija. Najvišji OBB v obdobju 2007-2010 je imela Poljska, sledile soji Španija, Grčija in Madžarska (Tabela 7). Tabela 7: OBB držav članic EU v obdobju 2007-2010 2007 mioEUR 2008 mioEUR % BND 2009 mio EUR 2010 mioEUR Belgija (BE) -868,0 -721,0 -1.664,0 -1.466,4 -0,4 Bolgarija (BG) 335,0 670,0 624,0 895,5 2,6 1,5 Češka (CZ) 657,0 1.178,0 1.702,0 2.079,3 Danska (DK) -604,0 -543,0 -969,0 -615,3 -0,3 -0,4 4,9 0,6 1,6 0,4 -0,3 0,1 5.0 2,9 0,9 -0,3 -0,2 2.5 1.6 1,0 1,2 2.1 -0,2 -0,3 -0,3 Nemčija (DE) -7.415,0 -8.774,0 -6.357,0 -9.223,6 Estonija (EE) 226,0 227,0 573,0 672,7 Irska (IE) 662,0 566,0 -47,0 0,0 803,9 Grčija (EL) 5,437,0 6.280,0 3,121,0 3.597,4 Španija (ES) 3,652,0 2.813,0 1,182,0 4.100,9 Francija (ER) -2,997,0 -3.843,0 -5,873,0 -5.534,8 Italija (IT) -2,013,0 -4.101,0 -5,058,0 -4.534,0 Ciper (CY) -10,0 -18,0 0,0 Litva (LV) 489,0 407,0 501,0 674,2 Latvija (LT) 793,0 843,0 1,493,0 1.358,4 Luksemburg (LU) -140,0 -22,0 -100,0 -41,9 Madžarska (HU) 1,606,0 1.112,0 2,719,0 2.748,4 Malta (ML) 28,0 30,0 Nizozemska (NL) -2.864,0 -2.678,0 118,0 0,0 -1.833,1 Avstrija (AT) -563,0 -356,0 -402,0 -677,0 Poljska (PL) 5.136,0 4.442,0 6.337,0 8.427,5 Portugalska (PT) 2.474,0 2.695,0 2.151,0 2.622,6 Romunija RO) 596,0 1.581,0 1.692,0 1.245,2 Slovenija (SI) 89,0 114,0 424,1 Slovaška (SK) 618,0 726,0 1.349,6 Finska (FL) -172,0 -318,0 -544,2 -300,2 Švedska (SE) -995,0 -1.463,0 0,0 -1.211,4 Velika Britanija (UK) -4.155,0 -844,0 -1.903,3 -5.625,9 Vir: EK, Finančno poročilo za leto 2010. Opomba: Podatki za leto 2011 niso objavljeni. Kar zadeva udeležbo OBB v BND držav članic, je bila v letu 2010 najuspešnejša Latvija (5 % BND), sledile so ji Estonija (4,8 % BND), Litva (3,7 % BND) in Madžarska (2,9 % BND). V letu 2010 je OBB v Sloveniji predstavljal 1,19 % BND, kar je izboljšanje v primerjavi z letom 2009 (0,7 % BND), še vedno pa se Slovenija po povprečju med letoma 2007-2008 in 2009-2010 uvršča v spodnjo polovico med novimi članicami EU. Za Slovenijo sta se uvrstila Ciper in Malta ter vse stare članice EU, razen Portugalske in Grčije (Slika 5, 6). Slika 5: OBB kot delež BND neto prejemnic v obdobju 2007-2010 (uvrstitev Slovenije) 6,0 5,0 4,0 D H 3,0 2,0 1,0 0,0 2007-2008 2009-2010 Nove članice 2007-2008 2009-2010 Stare članice —»-Latvija (LT) U Estonija (EE) -A-Litva (LV) Madžarska Poljska (PL) -•-Bolgarija (BG) —I—Slovaška (SK) -Češka (CZ) ~ Rumunija RO) —♦—Slovenija (SI) -■-Malta (ML) -A-Ciper (CY) Grčija (EL) Portugalska (PT) -•- Belgija (BE) —I—Danska (DK) -Irska (IE) -Italija (IT) -♦-Nemčija (DE) -■— Francija (FR) -A—Luksemburg (LU) Španija (ES) Vir: EK. Slika 6: OBB kot delež BND neto prejemnic v letih 2009 in 2010 6 5 - ♦ EE ♦ LT 4 - ♦ LI S m £ 3 - O ♦ HU ♦ PL 2 - ♦ SK EL Sl 0* Mf " 1 ♦ RO 2 3 4 5 6 ♦ IE ♦ ES ♦ CY 0 . 2009 (% BND*) Vir: EK, lastni preračuni. Slika 7: Prejeta sredstva po pravicah porabe 2007-2011 glede na kumulativno rast BDP (nove članice) Kumulativna rast BDP 2009-2011 (v o.t.) Vir: EK, Eurostat (lastni preračuni). Po podatkih EK o dinamiki črpanja kohezijskih sredstev po pravicah porabe 2007-2011 glede na dinamiko gospodarske rasti (podatki Eurostata) med leti 2009-2011 ugotavljamo, da sta Latvija in Litva beležili največji padec gospodarske rasti v omenjenem obdobju, sledile so jima Slovenija, Estonija in Romunija. Kljub nizki gospodarski rasti je Latvija v tekočem finančnem obdobju beležila najvišjo dinamiko črpanja kohezijskih sredstev med novimi članicami EU (prav tako med starimi članicami), ki je za 16,4 odstotnih točk višja od Slovenije, Litva pa je imela le eno odstotno točko manj kot Slovenija. Estonija, ki je imela podoben padec gospodarske rasti kot Slovenija, je imela za 6,3 odstotne točke boljšo dinamiko črpanja kohezijskih sredstev kot Slovenija (Slika 7). To pomeni, da je bila gospodarska kriza za baltske države kljub vsem težavam s katerimi se države soočajo, izziv za pospeševanje gospodarskega razvoja, ker so kohezijska sredstva edina razvojna sredstva v času krize. Slika 8: Prejeta sredstva po pravicah porabe 2007-2011 glede na kumulativno rast BDP (stare članice) Vir: EK, Eurostat (lastni preračuni). Po drugi strani so imele države članice EU, ki so v obdobju 2009-2011 beležile pozitivno gospodarsko rast (Švedska, Poljska in Nemčija), visoko dinamiko črpanja kohezijskih sredstev, kar pomeni, da so kohezijska sredstva izziv ne samo za nove članice ali države, ki beležijo padec gospodarske rasti, temveč tudi za razvite članice EU (Slika 8). 4.2 Kohezijska politika v strukturi prihodkov iz proračuna EU v proračun RS Po podatkih MF so bila prva povračila z naslova kohezijske politike registrirana v proračunu RS šele leta 2009^". Razlog za ta časovni zamik (finančno obdobje seje začelo leta 2007) je dejstvo, da se s kohezijskimi sredstvi, predvsem s sredstvi KS in OP ROPI, financirajo večji projekti prometne in okoljske infrastrukture, katerih izvedba je zahtevna, ne samo v postopku priprave projektne dokumentacije, ampak tudi v fazi same izvedbe projektov. Tako so se v letih 2007 in 2008, ko je po podatkih MF, Slovenija beležila negativen neto položaj proračuna do proračuna EU, še vedno črpala kohezijska sredstva iz predhodne finančne perspektive (2004-2006). Ta sredstva so leta 2007 predstavljala le 25 % vseh prihodkov iz " Nepovratna sredstva se črpajo po pravilu n+2, kar pomeni, da se lahko črpajo še dve leti po končanem finančnem obdobju (za Slovenijo 2004-2006). Tako je bilo pričakovano, da se bo prejšnje finančno obdobje podaljšalo do konca leta 2008, sredstva Iz novega finančna obdobja pa začela črpati z dvoletnim zamikom. evropskega proračuna v proračun RS, medtem ko so sredstva skupne kmetijske in ribiške politike^^ predstavljala 43 % vseh prejetih sredstev (Slika 9). Leta 2008 so sredstva skupne kmetijske in ribiške politike še vedno predstavljala večino prihodkov v državni proračun (57 %), sredstva kohezijske politike pa le 34 % vseh prihodkov. To razmerje se je v letu 2009 spremenilo v korist kohezijske politike, katere sredstva so predstavljala 53 % vseh prihodkov iz proračuna EU v državni proračun, medtem ko so sredstva kmetijske politike predstavljala 37 %. Leto 2009 je bilo značilno po tem, da so na takratni SVLR identificirali področja z največ težavami pri izvajanju kohezijske politike (zapletena pravila in postopki pri pripravi poročil o izvajanju projektov, zahteven sistem poročanja in izvajanja kontrol ter posledično predolgo obdobje od izplačila iz državnega proračuna do povračila iz proračuna EU v državni proračun) ter sprejeli ukrepe za odpravljanje omenjenih težav, ki se nanašajo predvsem na poenostavitev postopkov in zmanjševanje administracije. Ukrepi so se začeli uvajati že tekom leta 2009 in nadaljevali v letu 2010, ko so sredstva kohezijske politike predstavljala 64 % vseh prihodkov iz EU proračuna v proračun RS, sredstva skupne kmetijske in ribiške politike pa le 30 % prihodkov. Kar zadeva uspešnost črpanja glede na po rebalansu proračuna planirane prihodke, je Slovenija v letu 2010 realizirala 63 % planiranih prihodkov iz naslova kohezijske politike in slabih 84 % iz naslova skupne kmetijske in ribiške politike. To pomeni, da je kljub nominalno večjim prihodkom iz naslova kohezijske politike, kmetijska politika beležila višjo stopnjo realizacije. Slika 9: Struktura prejetih sredstev iz proračuna EU v državni proračun RS v obdobju 2007-2011 600,0 500,0 -■■ 100,0 0,0 2007 2008 2009 2010 2011 Vir: MF, lastni preračuni. V letu 2011 se je nadaljevalo uspešno črpanje sredstev iz strukturnih skladov (516,9 mio EUR), ki so predstavljala slabih 64 % vseh prihodkov oz. 102,7 % po rebalansu proračuna pričakovanih prihodkov iz tega naslova, sredstva KS (60,2 mio EUR) pa so predstavljala le 7,4 % vseh prihodkov v letu 2011 ter 58,1 % po rebalansu proračuna predvidenih prihodkov (Tabela 8). Izvajanje knnetijske politike je uspešnejše od kohezijske politike zato, ker plačevanje dohodkovnih transferjev v knnetijstvu ni podvrženo problennonn projektnega izvajanja. Tam, kjer pa se v kmetijski politiki sofinancirajo projekti, se soočajo s podobnimi težavami kot v kohezijski politiki. Razloga za upravičeno zaskrbljenost zaradi slabega črpanja sredstev KS sta po besedah direktorice Direktorata za kohezijsko politiko pri SVLR, Mateje Čepin,"^ dva, in sicer finančne in likvidnostne težave investitorjev (občine) zaradi katerih se je že v začetku leta 2010 dinamika naložb precej upočasnila ter pogosto ponavljanje postopkov javnih naročil zaradi številčnih pritožb, predvsem v gradbeništvu. Po besedah upravičencev sta dva največja problema s katerima se soočajo pogosto spreminjanje pogojev sredi poteka razpisov in zahtevni postopki poročanja (Knez, 2012). V »Poročilu o črpanju sredstev evropske kohezijske politike in evropskega teritorialnega sodelovanja 2007-2013« MGRT kot problem navaja neučinkovitost institucij zadolženih za pripravo in obdelavo podatkov zaradi zakonodaje s področja javnih financ in izvrševanja proračuna, ki predstavlja dodatno administrativno breme pri izvajanju kohezijske politike (MGRT, 2012). Za celotno obdobje 2007-2011 velja, da je črpanje sredstev kohezijske politike v stalnem vzponu, in sicer od 87,5 mio EUR prejetih leta 2007 (26,5 % predvidenih prihodkov") do 577,1 mio EUR prejetih leta 2011, ko je realizacija znašala 95,1 % pričakovanih prihodkov v nacionalni proračun (ibid.). Tabela 8: Letna realizacija planiranih prihodkov iz naslova kohezijske politike v obdobju 20072011 (v mio EUR) (A + B) Kohezijska politika Vir: MF. 4.3 Dinamika črpanja sredstev kohezijske politike glede na pravice porabe Kohezijska politika se izvaja skladno z vnaprej zastavljenimi programskimi dokumenti (OP), ki predstavljajo ciljni okvir, medtem ko pravica porabe predstavlja časovni okvir za njeno izvajanje. Tako vsaka država prejemnica določi dinamiko črpanja evropskih sredstev glede na višino sredstev za katere se je izpogajala in ne glede na druge faktorje, ki vplivajo na dinamiko črpanja sredstev. V praksi je vsota sredstev razdeljena na približno enake letne zneske za celotno obdobje sedmih let (Tabela 9), neporabljena sredstva pa se lahko porabijo v naslednjih dveh letih po končanem tekočem finančnem obdobju oz. do konca leta 2015. V nadaljevanju bomo analizirali dinamiko črpanja kohezijskih sredstev glede na pravice porabe od začetka leta 2007 do konca leta 2011 ter primerjali Slovenijo z ostalimi Izjava direktorice Urada za kohezijsko politiko na SVLR, Mateje Cepin, za časnik Delo (Pi. K., Delo.si 13.7.2011). " Planiranje prihodkov iz proračuna EU je podvrženo precejšnjim odstopanjem glede na realizacijo, ker imajo države članice obvezo planirati vsa pogodbeno vezana sredstva tudi, ko je jasno, da njihova realizacija ne bo 100 %. Članicami EU. Po podatkih SVLR ima Slovenija v celotnem obdobju 2007-2013 na razpolago 4,101 mio EUR evropskih sredstev (4.205,3 mio EUR skupaj s sredstvi za teritorialno sodelovanje), kar predstavlja 12,2 % BDP v letu 2007 (to je za polovico manj kot pri večini novih članic EU) (ibid.). Pravica porabe za obdobje 2007-2011 je znašala 2.675,1 mio EUR. Do konca leta 2011 je bilo na EK posredovanih v državni proračun zahtevkov za povračilo (ZzP) v vrednosti slabe polovice pravic porabe za obdobje 2007-2011 oz. slabe tretjine pravic porabe za celotno obdobje 2007-2013 (Tabela 10). Od začetka leta 2007 do konca 2011 je bilo za operativne programe (OP RR, OP ROPI, OP RČV) razpisanih za 3,9 mrd EUR evropskih in lastnih sredstev. Kar zadeva samo evropska sredstva, je vrednost razpisanih sredstev v enakem obdobju znašala 3,3 mrd EUR, kar predstavlja 124,5 % pravic porabe za obdobje 20072011 oz. 81,2 % pravic porabe za obdobje 2007-2013. Vrednost potrjenih operacij do 31.12. 2011 je bila 3,3 mrd EUR (EU + lastna udeležba), kar predstavlja 106,7 % pravic porabe v obdobju 2007-2011 oz. 69,6% pravic porabe v celotnem finančnem obdobju. Evropski del potrjenih operacij je predstavljal 106,7 % pravic porabe za obdobje 2007-2011 oz. 69,6 % pravic porabe za celotno obdobje 2007-2013. Podpisanih pogodb je bilo v vrednosti 2,9 mrd EUR (EU + lastna udeležba), od tega so EU sredstva predstavljala 2,4 mrd EUR, kar je slabih 91 % pravic porabe v obdobju 2007-2011 oz. 59,2 % pravic porabe v celotnem obdobju 2007-2013. Iz državnega proračuna je bilo koristnikom izplačanih 1,5 mrd EUR evropskih sredstev. Zahtevkov za povračilo je bilo na organ za potrjevanje (MF) posredovanih v vrednosti 1,3 mrd EUR, kar je slabih 85 % izplačanih sredstev. Avtoriziranih ZzP^» je bilo v vrednosti 1,3 mrd EUR (EU del), kar predstavlja 71 % vrednosti izplačanih sredstev koristnikom in 49 % pravic porabe v obdobju 2007-2011 oz. 32 % pravic porabe v celotnem obdobju tekoče finančne perspektive. Skoraj vsi avtorizirani ZzP so bili tudi certificirani" na EK (98 % avtoriziranih ZzP). To pomeni, da smo v državni proračun prejeli evropskih sredstev v vrednosti 48,1 % pravic porabe za obdobje 2007-2011 in 31,4 % pravic porabe za obdobje 2007-2013 (Tabela 10). ZzP pripravijo resorna nninistrstva po izplačilu sredstev upravičencenn in pošljejo organu za potrjevanje (MF), ki po izpeljani kontroli avtorizira ZzP in izvede povračilo sredstev v državni proračun (v kolikor so ZzP ocenjeni pozitivno). ''' MF pošlje vnnesni zahtevek za plačilo na plačilni račun Banke Slovenije, ki je sestavljen iz avtoriziranih ZzP. Certificira se nekajkrat letno. Tabela 9: Finančna razporeditev sredstev kohezijske politike v državah članicah v tekoči finančni perspektivi (v mio EUR) Država 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 20072013 Delež kohezijskih sredstev v BDPvletu 2007 Belgija 2.257,8 0,7 Bolgarija 1.044,1 1.116,1 1,188,4 1.260,6 6.852,8 22,3 Češka 3.319,6 3.479,8 3,640,9 3.809,5 3.978,2 4,146,3 4.317,4 26.691,7 20,2 Danska 0,3 Nemčija 3.664,7 3.696,9 3,729,7 3.763,1 3.796,3 3,828,5 3.860,5 26.339,7 1,1 Estonija 3.455,8 21,5 Grčija 3.085,5 3.027,3 2,965,7 2.900,5 2.831,5 2,814,2 2.795,0 20.419,7 9,2 Španija 6.295,2 5.754,6 5,190,3 4.713,8 4.445,3 4,424,9 4.395,8 35.219,9 3,3 Francija 1.922,7 1.961,7 2,002,0 2.043,8 2.086,4 2,129,3 2.173,1 14.319,0 0,8 Irska 0,5 Italija 4.003,6 4.035,1 4.066,8 4.098,6 4.130,2 4.202,2 4.275,4 28.811,9 1,9 Ciper 4,0 Latvija 4.620,5 22,0 Litva 1.052,2 1.134,9 1.219,0 6.884,9 24,0 Luksennburg 0,2 Madžarska 3.035,9 3.229,9 3.437,7 3.625,5 3.784,3 3.990,6 4.204,1 25.308,0 25,5 Malta 15,7 Nizozemska 1.907,0 0,3 Avstrija 1.461,1 0,5 Poljska 8.129,6 8.664,5 9.213,7 9.441,4 10.023,4 10.605,0 11.206,7 67.284,3 21,6 Portugalska 2.971,6 3.005,0 3.038,7 3.072,6 3.106,7 3.140,8 3.175,0 21.510,4 12,7 Slovenija 4.205,3 12,2 Slovaška 1.299,8 1.407,2 1.526,1 1.662,3 1.785,1 1.906,8 2.000,6 11.587,9 21,1 Finska 1.716,1 1,0 Švedska 1.891,3 0,6 Velika Britanija 1.616,5 1.575,8 1,533,5 1.489,3 1.442,8 1,465,9 1.489,3 10.613,1 0,5 Romunija 1.335,0 1.915,6 2,576,3 3.092,0 3.330,5 3,580,3 3.837,9 19.667,6 15,8 Opomba: v tabeli so vključena sredstva za Evropsko teritorialno sodelovanje. Tabela 10: Dinamika črpanja kohezijskih sredstev (v mio EUR) za vse OP v obdobju 2007-2011 (stanje na dan 31.12.2011) Vsi OP EU del SLO del EU + SLO del % (EU del) glede na pravice porabe 2007-2011 % (EU del) glede na pravice porabe 2007-2013 Pravice porabe 2007-2013 4,101,0 723,7 4.824,7 Pravice porabe 2007 -2011 2,675,1 472,0 3.147,1 Vrednost potrjenih instrumentov 3,331,2 587,9 3.919,1 124,5 81,2 Vrednost potrjenih operacij 2,853,9 503,6 3.357,5 106,7 69,6 Podpisane pogodbe 2,429,2 428,6 2.857,8 90,8 59,2 Plačila Iz proračuna RS 1,572,8 277,5 1.850,3 58,8 38,4 Posredovani zahtevki za povračilo na OP 1,343,9 50,2 32,8 AvtorIzIranI ZzP na EK 1.312,4 49,1 32,0 CertIficiranI ZzP na EK 1,286,1 48,1 31,4 Vir: SVLR (sedaj MGRT). V obdobju 2007-2011 je bila dinamika črpanja sredstev kohezijske politike na nivoju vseh OP precej neenakomerna (Tabela 11). Kot smo že povedali je prišlo do bistvenega premika šele leta 2009, ko seje vrednost razpisanih sredstev in podpisanih pogodb skoraj podvojila v primerjavi z letom 2008, vrednost izplačanih sredstev iz proračuna RS pa je bila trikrat višja kot v letu 2008. Avtoriziranih ZzP na organ za potrjevanje pa je bilo za osemkrat več kot leta 2008. Leta 2011 je prišlo do upočasnjevanja glede višine razpisanih sredstev in podpisanih pogodb. Najopaznejša je razlika med vrednostjo podpisanih pogodb in izplačanimi sredstvi upravičencem. Ta je pri določenih projektih neizogibna zaradi samega projektnega cikla. Pri daljših projektih prihaja do precejšnjega časovnega zamika med podpisom pogodbe in izplačilom upravičencem (do izplačila pride šele na koncu projekta, kar pa ne pomeni, da se projekt ne izvaja). Pri ostalih projektih pa prihaja do težav pri izpeljavi zaradi pogostih stečajev, likvidacij in likvidnostnih težav izvajalcev (posebej pri večjih projektih OP ROPI na področju gradbeništva). Problem predstavljajo tudi predolgi postopki pregledovanja poročil in zahtevkov na nivoju resornih ministrstev (Slika 10). Slika 10: Dinamika črpanja EU sredstev za vse OP za obdobje 2007-2011 4.500,0 4.000,0 3.500,0 3.000,0 ^ 2.500,0 UJ CJ £^2.000,0 1.500,0 1.000,0 500,0 0,0 Vir: SVLR (sedaj MGRT). EU del Tabela 11: Dinamika črpanja kohezijskih sredstev po letih (v mio EUR) Vsi OP Stanje 31.12. 2011 Stanje 31.12. 2010 Stanje 31.12. 2009 Stanje 31.12. 2008 Porast v zadnjem obdobju (%) EU del Pravice porabe 20072013 Slo del EU in SLO 4,101,0 4.101,0 4,101,0 723,7 4,824,7 4.824,7 4,824,7 4.101,0 723,7 4.824,7 EU del Pravice porabe 20072011 Slo del EU in SLO 2,675,1 2.675,1 2,675,1 472,0 472,0 472,0 3,147,1 3.147,1 3,147,1 2.675,1 472,0 3.147,1 EU del Vrednost potrjenih instrumentov Slo del EU in SLO 3,331,2 3.056,1 2,090,2 331,8 3.919,1 3.507,0 2.422,0 1.289,5 196,5 1.486,0 9,0 30,4 11,8 EU del Potrjene operacije (kumulativa) Slo del EU in SLO 2.853,9 2.294,6 1.601,2 280,4 3.357,5 2.679,0 1.881,6 982,3 175,5 1.157,8 24,4 31,0 25,3 Vrednost podpisanih pogodb EU del Slo del EU in SLO 2.429,2 2.021,0 1.415,4 184,7 2.857,8 2.293,8 1.600,0 783,6 862,4 20,2 57,2 24,6 EU del Plačila iz proračuna RS Slo del EU in SLO 1.572,7 1.157,0 664,2 66,0 1.850,3 1.294,6 730,2 213,9 228,2 35,9 101,7 42,9 Posredovani ZzP na OP EU del 1.343,9 432,9 47,5 Avtorizirani ZzP na EK EU del 1,312,4 297,4 71,9 Certificirani ZzP na EK EU del 1,286,1 188,4 75,8 Vir: SVLR (sedaj MGRT). Slika 11: Dinamika črpanja sredstev kohezijske politike (EU-del) za vse OP od 2007-2011 3.500,0 3.000,0 2.500,0 o: 2.000,0 m .£2 E 1.500,0 1.000,0 -■ 500,0 0,0 Vir: SVLR (sedaj MGRT). ■ Vrednost potrjenih instrumentov ■ Potrjene operacije (kumulativa) ■ Vrednost podpisanih pogodb ■ Plačila iz proračuna RS ■ Posredovani ZzP na OP □ Avtorizirani ZzP na EK □ Certificirani ZzP na EK " stanje 31.12.2011 stanje 31.12.2010 stanje 31.12.2009 stanje 31.12.2008 Upoštevajoč dejstvo, da so kohezijska sredstva tekočega finančnega obdobja začela pritekati v proračun RS šele leta 2009 ter, da pravilo (n+2) podaljšuje dobo črpanja do konca leta 2015, lahko rečemo, da je bila dinamika črpanja (predvsem velja za OP RR) v času gospodarske krize relativno dobra. Na to kaže uvrstitev Slovenije med ostalimi članicami EU po dinamiki črpanja sredstev glede na pravice porabe (Tabela 12). Tako je po podatkih EK v obdobju od 1.1. 2008 do 1.12. 2011 Slovenija zasedla sedmo mesto med vsemi članicami EU po dinamiki črpanja sredstev kohezijske politike glede na pravice porabe 2007-2011 in deveto mesto (skupaj s Kraljevino Švedsko) glede na pravice porabe 2007-2013 (Slika 11). Med novimi članicami EU se je Slovenija po obeh kriterijih uvrstila na visoko tretje mesto (EC, 2011), takoj za Litvo in Estonijo, ki sta beležili največji padec BDP med letoma 2009 in 2011 (Eurostat, 2012). Tabela 12: Prejeta kohezijska sredstva po državah članicah od 2008-2011 (stanje na dan 1. 12. 2011) Država štev. OP Prejeta sredstva (mio EUR) ESRRinKS ESS Skupaj Pravica porabe 2007-2011 2007-2013 Prejeta sredstva glede na pravico porabe (v %) 2007-2011 2007-2013 Avstrija (AT) 1.031,9 1.461,0 24,2 Belgija (BE) 1.691,0 2.258,0 20,7 Bolgarija (BG) 4.403,8 6.853,0 12,5 Ciper (CY) 26,7 Češka (CZ) 3.690,7 4.156,9 18.228,0 26.692,0 15,6 Nemčija (DE) 5.354,2 8.244,0 18.650,7 26.339,7 31,3 Danska (DK) 20,4 Estonija (EE) 1,010,8 2,249,2 3.455,8 29,2 Španija (ES) 7,417,7 2.259,4 9,677,1 26.399,3 35,216,9 27,5 Finska (El) 1,257,9 1.716,2 31,1 Eranclja (ER) 2,075,8 1.180,0 3,255,8 10.016,6 14,318,8 22,7 Grčija (EL) 4,251,2 4,888,9 14.810,6 20,419,7 23,9 Madžarska (HU) 4,857,3 5,386,8 17.112,9 25,307,3 21,3 Irska (IE) 33,2 Italija (IT) 2,359,7 1.225,5 3,585,2 20.334,3 28,811,7 12,4 Litva (LT) 2,166,5 2,493,6 4,531,0 6.884,9 36,2 Luksennburg (LU) 23,8 Latvija (LV) 1,166,9 3,031,4 4.620,4 25,3 Malta (ML) 15,6 Nizozemska (NL) 1,333,0 1.906,9 21,0 Poljska (PL) 13.773,1 3.151,8 16.924,9 45.472,5 67,284,2 25,2 Portugalska (PT) 3,323,9 2.890,4 6,214,3 15.194,7 21,510,5 28,9 Romunija RO) 12.249,4 19,667,6 3,6 Švedska (SE) 1,322,9 1.891,2 26,8 Slovenija (SI) 1,127,4 2,924,2 4.205,3 26,8 Slovaška (SK) 1,773,0 1,987,5 7,680,5 11,587,9 17,2 Velika Britanija (UK) 1,430,3 1.446,7 2,877,0 7,657,9 10,613,1 27,1 Teritorialno sodelovanje 1,266,9 1,266,9 Vir: EK (European Commission - Budget). Slika 12: Dinamika črpanja kohezijskih sredstev držav članic EU glede na pravice porabe 20072011 in 2007-2013 (stanje na dan 1.12.2011) > 30,0 RO IT BG CZ ML SK DK BE NL HU FR LU GR AT PL LV CY SI SE UK ES PT EE FI DE IE LT Vir: EK (European Commission - Budget). 4.3.1 Dinamika črpanja sredstev OP RR v obdobju 2007-2011 Za doseganje ciljev OP RR (konkurenčnost, gospodarska in teritorialna kohezija oz. zmanjševanje regionalnih razlik v skladu z načeli trajnostnega razvoja) je Slovenija do konca leta 2011 počrpala 61,7 % nepovratnih sredstev glede na pravice porabe za obdobje 2007-2011 ter 43,9 % sredstev glede na pravice porabe 2007-2013 (Tabela 13). Vrednost razpisanih sredstev (EU del) je znašala slabih 1,8 mrd EUR, potrjenih operacij pa je bilo za slabih 1,4 mrd EUR (EU del), kar predstavlja 113,7 % pravic porabe 20072011 oz. slabih 81 % pravic porabe za celotno tekoče finančno obdobje, iz proračuna RS pa je bilo izplačano koristnikom 971,2 mio EUR nepovratnih sredstev. Zahtevkov za povračilo (ZzP) poslanih organu za potrjevanje (MF) je bilo v vrednosti 823,5 mio EUR, kar predstavlja 65,5 % pravic porabe za obdobje 2007-2011 oz. 46,6 % pravic porabe za obdobje 2007-2013 (Tabela 13). EK je na zahtevo organa za potrjevanje certificirala ZzP vrednosti 775,4 mio EUR, kar predstavlja 61,7 % pravic porabe do leta 2011 oz. 43,9 % pravic porabe za celotno obdobje 2007-2013. Tabela 13: Dinamika črpanja kohezijskih sredstev OP RR glede na pravice porabe (stanje na dan 31.12.2011) OP RR EU del (mio EUR) SLO del (mio EUR) EU + SLO del (mio EUR) % glede na pravice porabe 2007-2011 (EU del) % glede na pravice porabe 2007-2013 (EU del) Pravice porabe 2007-2013 1.768,2 2.080,3 Pravice porabe 2007-2011 1.257,7 1.479,6 Vrednost potrjenih instrumentov 1.770,7 2.083,2 100,1 Vrednost potrjenih operacij 1.430,0 1.682,3 80,9 Podpisane pogodbe 1.371,3 1.613,3 77,6 Plačila iz proračuna RS 1.142,6 54,9 Posredovani zahtevki za povračilo na OP_ 46,6 Avtorizirani ZzP na EK 44,7 Certificirani ZzP na EK Vir: SVLR (sedaj MGRT). 60,0 50,0 40,0 20,0 10,0 0,0 V okviru OP RR, ki predstavlja z vidika realizacije črpanja kohezijskih sredstev (nominalno in glede na pravice porabe) najuspešnejše izvajanje OP v Sloveniji, je bilo v tekočem finančnem obdobje največ kohezijskih sredstev dodeljenih razvoju regij (619,4 mio EUR) ter konkurenčnosti podjetij in raziskovalni odličnosti (598,1 mio EUR). Do konca leta 2011 je bilo po podatkih MGRT (bivša SVLR) največ nepovratnih sredstev porabljenih za pospeševanje konkurenčnosti podjetij in razvojne odličnosti (71,2 % pravic porabe za obdobje 2007-2011 oz. 52,8 % pravic porabe za obdobje 2007-2013), za razvoj regij pa je bilo do konca leta 2011 počrpanih 61,4 % pravic porabe 2007-2011 oz. 58,6 % pravic porabe za celotno obdobje 2007-2013 (Tabela 14). Tabela 14: Črpanje kohezijskih sredstev OP RR po razvojnih prioritetah v mio EUR (stanje na dan 31.12.2011) OP RR Konkurenčnost In raziskovalna odličnost Gospodarsko razvojna infrastruktura Povezovanje naravnih in kulturnih potencialov Razvoj regij Tehnična pomoč Pravice porabe 2007-2013 (EU del) 269,4 253,2 619,4 28,0 Pravice porabe 2007-2011 (EU del) 181,5 177,9 435,1 19,7 Vrednost potrjenih inštrumentov (EU del)_ 179,4 220,7 731,3 Vrednost potrjenih operacij (EU del)_ 139,7 187,3 489,5 28,6 Vrednost podpisanih pogodb (EU del) 139,7 182,4 435,7 28,6 Plačila iz proračuna RS (EU del) 137,3 347,9 10,6 Posredovani zahtevki za povračilo EU del)_ 118,2 282,8 7,1 Certificirani zahtevki 346,0 104,3 267,1 7,1 Vir: SVLR (sedaj MGRT). Kar zadeva dinamiko črpanja sredstev OP RR od leta 2007 do 2011 se je ta, tako kot pri ostalih OP, bistveno pospešila šele v letu 2009. Po podatkih MGRT je bilo do konca leta 2009 posredovanih ZzP v vrednosti 276,2 mio EUR, leta 2008 pa le za 15,1 mio EUR. Trend pospešenega izvajanja OP seje nadaljeval tudi v letih 2010 in 2011. Do konca leta 2010 je bilo na organ za potrjevanje poslanih ZzP v vrednosti 560,2 mio EUR, do konca leta 2011 pa slabih 823,5 mio EUR (Tabela 15, Slika 12). Bistven napredek je zabeležen v letu 2011 tudi pri vrednosti potrjenih operacij, ki so konec leta 2010 znašale slabih 1,1 mrd EUR, konec leta 2011 pa 1,4 mrd EUR, kar pomeni izboljšanje za slabih 24 %. Precejšnja razlika med vrednostjo podpisanih pogodb in izplačanih sredstev koristnikom, ki je prisotna v vseh letih črpanja evropskih sredstev, nakazuje na možne težave s katerimi se srečujejo uporabniki sredstev v fazi izvajanja projektov oz. priprave zahtevkov za izplačilo ali na zastoje v fazi izvajanja kontrole in ugotavljanja upravičenosti izdatkov na nivoju resornih ministrstev. Do opravičenih zamikov pogosto prihaja tudi zaradi samega projektnega cikla, pri čemer prihaja do izplačila šele v zaključni fazi projekta. Postopki priprav ZzP na nivoju resornih ministrstev in organa za potrjevanje pa so se v letu 2011 bistveno skrajšali, kar dokazuje dejstvo, da je bilo avtoriziranih 97,6 % ZzP posredovanih na organ za potrjevanje , 95,8 % pa certificiranih do konca leta 2011. V letu 2010 je bilo certificiranih 73,4 %, v letu 2009 pa 28,5 % posredovanih ZzP. Številke govorijo v prid dejstvu, da so se postopki na ministrstvih bistveno poenostavili in seje skrajšala doba njihove izvedbe. Tabela 15: Dinamika črpanja kohezijskih sredstev OP RR po letih (v mio EUR) OP RR stanje na dan 31.12.2011 stanje na dan 31.12.2010 stanje na dan 31.12.2009 stanje na dan 31.12.2008 porast v zadnjem obdobju (%) Pravice porabe 2007-2013 (EU del) 1.768,2 1,768,2 1.709,7 1.709,7 Pravice porabe 2007-2011 (EU del) 1.257,7 1,257,7 1.257,7 1.257,7 Vrednost potrjenih instrumentov (EU del) 1.770,7 1.748,2 1.229,4 883,4 1,3 Vrednost potrjenih operacij (EU del) 1.430,0 1.067,3 815,1 627,3 34,0 Podpisane pogodbe (EU del) 1.371,3 1,067,3 814,4 529,0 28,5 Plačila Iz proračuna RS (EU del) 971,2 729,2 455,4 164,9 33,2 Posredovani ZzP na OP 823,5 560,2 276,3 15,1 44,5 Avtorizirani ZzP na EK 790,9 430,8 168,1 1,2 83,6 Certificirani ZzP na EK 775,4 413,3 78,8 0,0 87,6 Vir: SVLR (sedaj MGRT). Slika 13: Dinamika črpanja kohezijskih sredstev OP RR po letih (2008-2011 ] 2.000,0 1.800,0 1.600,0 1.400,0 1.200,0 a: m 1.000,0 'Š > 800,0 600,0 400,0 200,0 0,0 ■ Vrednost potrjenih inst^mentcv (EU del) ■ Vrednost potrjenih operacij (EU del) □ Podpisane pogodbe (EU del) ■ Plačila iz proračuna RS (EU del) ■ Posredovani ZzP na OP ■ Avtorizirani ZzP na EK ■ Certificirani ZzP na EK stanje 31.12.2011 stanje 31.12.2010 stanje 31.12.2009 stanje 31.12. 2008 Vir: SVLR (sedaj MGRT). 4.3.2 Dinamika črpanja sredstev OP ROPI v obdobju 2007-2011 Slovenija je za doseganje ciljev OP ROPI (izboljšanje okoljske in prometne infrastrukture ter pospeševanje trajnostne rabe energije) iz EU proračuna v okviru druge finančne perspektive pridobila slabih 1,6 mrd EUR (Tabela 16). Vrednost potrjenih operacij je konec 2011 znašala 830,3 mio EUR, kar je 93,6 % pravic porabe za obdobje 2007-201 loz. 52,6 % pravic porabe za obdobje celotne finančne perspektive, medtem ko je vrednost podpisanih pogodb enaka polovici pravic porabe 2007-2011 oz. slabi tretjini pravic porabe 2007-2013. Še slabša situacija je s plačili iz proračuna RS, ki predstavljajo dobro tretjino pravic porabe 2007-2011 oz. slabo petino pravic porabe za obdobje 2007-2013. Plačila upravičencem so v letu 2011 predstavljala samo 64,4 % vrednosti podpisanih pogodb, kar je več kot pri OP RČV (51 %) in manj kot pri OP RR (71 %). Posredovani in avtorizirani zahtevki za povračilo so sledili dinamiki plačil iz proračuna, kar pomeni, da so bili postopki priprave ZzP na nivoju resornih ministrstvih in organa za potrjevanje izvajani brez bistvenih zastojev. Na EK so bili v celoti certificirani vsi avtorizirani ZzP (275,5 mio EUR). Za celotno obdobje 2007-2011 je značilna razlika med vrednostjo potrjenih operacij in podpisanih pogodb, kar nakazuje na že omenjene probleme z izvedbo javnih naročil in pogostimi revizijskimi postopki zaradi česar prihaja do zamika pri sklenitvi pogodb in izvajanju projektov. Izvajanje projektov OP ROPI pestijo tudi težave pri pridobivanju zemljišč in okoljskih dovoljenj, zagotavljanju sredstev za lastno udeležbo upravičencev, njihove likvidnostne težave ter likvidnostne težave izvajalcev projektov (predvsem v gradbeništvu). Do zamikov prihaja tudi zaradi same narave projekta, kjer do izplačil prihaja na koncu projekta. Tako je bilo do konca leta 2011 potrjenih operacij (EU del) v skupni vrednosti 830,3 mio EUR, podpisanih pogodb je bilo v vrednosti 465, 5 mio EUR, iz proračuna RS pa je bilo izplačanih 275,5 mio EUR, kar predstavlja 64 % vrednosti podpisanih pogodb. Tabela 16: Dinamika črpanja sredstev za OP ROPI glede na pravice porabe (stanje na dan 31. 12. 2011) OP ROPI EU del SLOdeKmio EUR) EU + SLO del (mio EUR) % glede na pravice porabe 20072011 (EU del) % glede na pravice porabe 20072013 (EU del) Pravice porabe 2007-2013 1.577,1 1.855,4 Pravice porabe 2007-2011 1.039,6 Vrednost potrjenih instrumentov 1.055,4 56,9 Vrednost potrjenih operacij 1.065,3 57,4 Podpisane pogodbe 32,4 Plačila iz proračuna RS 20,3 Posredovani ZzP na OP 17,7 Avtorizirani ZzP na EK 17,5 Certificirani ZzP na EK 17,5 Vir: SVLR (sedaj MGRT). V okviru OP ROPI je največ sredstev evropske kohezijske politike (449,5 mio EUR) dodeljenih železniški infrastrukturi (Tabela 17). Od tega je bilo do konca leta 2011 potrjenih operacij v vrednosti 68,1 mio EUR, iz proračuna RS je bilo izplačanih 42,7 mio EUR, na EK pa je bilo certificiranih in v proračun RS povrnjenih 18,1 mio EUR, kar predstavlja 7,2 % pravic porabe za obdobje 2007-2011 in 4 % pravic porabe za obdobje 2007-2013. Največ realiziranih projektov je bilo iz naslova cestne in pomorske infrastrukture, in sicer 131,7 % pravic porabe za obdobje 2007-2011 in 71,5 % pravic porabe za celotno obdobje 2007-2013. Iz naslova prometne infrastrukture se je v državni proračun povrnilo samo 16,2 % dodeljenih kohezijskih sredstev, iz naslova ravnanja s komunalnimi odpadki 11,2 %, iz naslova varstva okolja (področje voda) slabih 9 % ter iz naslova trajnostne rabe energije 7,4 % vseh dodeljenih sredstev (Tabela 17). Tabela 17: Črpanje kohezijskih sredstev OP ROPI po razvojnih prioritetah v mio EUR (stanje na dan 31.12.2011) Pravice porabe 2007-2013 (EU del) Pravice porabe 2007-2011 (EU del) Vrednost potrjenih operacij (EU del) Vrednost podpisanih pogodb (EU del) Plačila iz proračuna RS (EU del) Posredovani zahtevki za povračilo EU del) Certificirani zahtevki 449,5 249,0 19,0 155,5 136,9 26,0 19,0 269,0 159,9 32,7 18,4 32,7 33,1 11,7 8,3 8,3 Vir: SVLR (sedaj MGRT). Po podatkih MGRT (letni podatki o črpanju kohezijskih sredstev na spletni strani ministrstva) je do bistvenih premikov pri črpanju sredstev KS (v celoti namenjen projektom OP ROPI) in dela ESRR, namenjenega projektom OP ROPI, prišlo šele v letu 2009 (takrat so se dejansko začela črpati sredstva iz tekočega programskega obdobja zaradi uveljavitve pravila n+2 iz prejšnjega programskega obdobja), ko je vrednost potrjenih instrumentov s slabih 157 mio EUR v letu 2008 zrasla na dobrih 435 mio EUR (Tabela 18). V letu 2010 se je vrednost potrjenih instrumentov v primerjavi z letom 2009 zvišala za dve tretjini, medtem ko je bila razlika med leti 2010 in 2011 samo 11 %. Vrednost podpisanih pogodb seje do konca leta 2010 skoraj podvojila v primerjavi z letom 2009, medtem ko se je v letu 2011 celo znižala za 2 %. Tudi plačila iz proračuna so se v letu 2010 v primerjavi z letom 2009 skoraj podvojila, medtem ko so se v letu 2011 v primerjavi z letom 2010 zvišala za slabih 24 %. Situacija je podobna tudi pri vrednosti posredovanih in avtoriziranih ZzP, ki so se v letu 2011 v primerjavi z letom 2010 zvišali za slabo tretjino, medtem kot so se med leti 2009 in 2010 skoraj podvojili (Tabela 18). Do upočasnjene dinamike črpanja evropskih sredstev med leti 2010 in 2011 je prišlo predvsem zaradi tega, ker je bila večina projektov iz naslova cestne in pomorske infrastrukture, ki so bili do zdaj glavni nosilci kohezijske politike OP ROPI, zaključena leta 2010, do pričakovanih premikov v zvezi z izgradnjo drugega tira železniške proge Divača-Koper pa ni prišlo (Cirman, 2012), čeprav ima projekt strateški pomen za Slovenijo in širše za celotno regijo (Slika 13). Prerazporeditev dela sredstev iz OP ROPI v OP PP ter v okviru samega OP ROPI bo pospešila obseg črpanja kohezijskih sredstev kot edinih razvojnih sredstev, ki so nam v času gospodarske krize na voljo (Knez, 2012), ne bo pa izpolnila pričakovanja glede naložb v prioritetne projekte. Tabela 18: Dinamika črpanja sredstev OP ROPI po letih (v mio EUR) OP ROPI (EU del) stanje na dan 31.12.2011 stanje na dan 31.12.2010 stanje na dan 31.12.2009 stanje na dan 31.12.2008 porast v zadnjem obdobju (%) Pravice porabe 2007-2013 1,577,1 1.577,1 1,635,6 1,635,6 Pravice porabe 2007-2011 886,6 886,6 886,6 886,6 Vrednost potrjenih instrumentov 897,1 759,3 435,5 156,8 18,1 Vrednost potrjenih operacij 830,3 742,4 429,9 156,8 11,8 Podpisane pogodbe 465,5 475,0 256,0 76,7 -2,0 Plačila iz proračuna RS 299,4 242,1 131,8 40,8 23,7 Posredovani ZzP na OP 279,0 218,0 107,2 33,9 28,0 Avtorizirani ZzP na EK 275,8 216,1 106,5 33,9 27,6 Certificirani ZzP na EK 275,5 210,4 106,3 0,0 30,9 Vir: SVLR (sedaj MGRT). Slika 14: Dinamika črpanja kohezijskih sredstev OP ROPI po letih (2008-2011) ■ Pravice porabe 2007-2013 ■ Vrednost potrjenih operacij ■ Posredovani ZzP na OP ■ Pravice porabe 2007 - 2011 ■ Podpisane pogodbe I Avtorizirani ZzP na EK aVrednost potrjenih instrumentov □ Plačila iz proračuna RS □ Certificirani ZzP na EK 1.800,0 1.600,0 1.400,0 9; 1.200,0 1.000,0 800,0 600,0 400,0 200,0 0,0 ■■i stanje 31.12.2011 stanje 31.12.2010 stanje 31.12.2009 stanje 31.12. 2008 Vir: SVLR (sedaj MGRT). 4.3.3 Dinamika črpanja sredstev OP RČV v obdobju 2007-2011 Za doseganje ciljev OP RČV, ki se nanašajo predvsem na krepitev človeškega kapitala, je Slovenija v tekočem finančnem obdobju pridobila slabih 756 mio EUR. V obdobju 2007-2011 smo imeli na razpolago slabih 531 mio EUR evropskih sredstev (Tabela 16). Do konca leta 2011 je vrednost potrjenih operacij znašala slabih 112 % pravic porabe za obdobje 2007-2011 oz. 78,5 % pravic porabe za celotno obdobje druge finančne perspektive. Plačila koristnikom so bila za polovico manjša od vrednosti podpisanih pogodb in predstavljajo slabih 57 % pravic porabe za obdobje 2007-2010 oz. 40 % pravic porabe za obdobje 2007-2013. Postopki priprav zahtevkov za povračilo ter njihove kontrole in avtorizacije so enako kot pri ostalih OP potekali brez večjih zamud, tako je bilo do konca leta 2011 avtoriziranih zahtevkov za povračilo v proračun RS v vrednosti 245,6 mio EUR, kar predstavlja slabo polovico glede na pravice porabe 2007-2011 oz. slabo tretjino glede na pravice porabe za celotno tekoče finančno obdobje. Certificiranih je bilo 96 % avtoriziranih ZzP, to predstavlja 44,3 % pravic porabe za obdobje 2007-2011 oz. 31,1 % pravic porabe za obdobje 2007-2013. OP RČV, ki se v celoti financira iz ESS, je z vidika uspešnosti realizacije črpanja kohezijskih sredstev glede na pravice porabe drugi najuspešnejše izvajan OP v Sloveniji, med tem ko je po nominalni vrednosti certificiranih zahtevkov (235,2 mio EUR) za OP RR (775,4 mio EUR) in OP ROPI (275,5 mio EUR). V okviru OP RČV je bilo največ sredstev kohezijske politike (262,1 mio EUR) dodeljenih spodbujanju podjetništva in prilagodljivosti. Od tega je bilo realiziranih sredstev v vrednosti 38 % pravic porabe za obdobje do konca 2011 in 27 % za obdobje 2007-2013. Največ kohezijskih sredstev glede na odobrena sredstva in pravice porabe se je počrpalo za projekte razvoja človeških virov in vseživljenjskega učenja (tretja razvojna prioriteta), in sicer 58,4 % pravic porabe za obdobje 2007-2011 oz. 41,3 % za celotno obdobje 2007-2013. Druga po uspešnosti črpanja kohezijskih sredstev je druga razvojna prioriteta, spodbujanje zaposljivosti iskalcev dela in neaktivnih, kjer je vrednost počrpanih evropskih sredstev znašala slabih 41 % pravic porabe za obdobje 2007-2011 oz. 58,2 % za obdobje 2007-2013. Najmanj sredstev (9 %) glede na dodeljena seje porabilo za spodbujanje socialne vključenosti in tehnično pomoč. Tabela 19: Dinamika črpanja sredstev za OP RČV glede na pravice porabe (stanje na dan 31. 12. 2011) OP RČV EU del (mio EUR) SLO del (mio EUR) EU + SLO del (mio EUR) % glede na pravice porabe 2007-2011(EU del) % glede na pravice porabe 2007-2013 (EU del) Pravice porabe 2007-2013 755,7 133,3 889,0 Pravice porabe 2007-2011 530,9 93,6 624,5 Vrednost potrjenih instrumentov 653,4 117,1 780,5 125,0 87,8 Vrednost potrjenih operacij 593,6 104,7 698,3 111,8 78,5 Podpisane pogodbe 592,3 104,5 696,8 111,6 78,4 Plačila Iz proračuna RS 301,5 53,3 355,4 56,9 40,0 Posredovani ZzP na OP 255,7 48,1 33,8 AvtorIzIranI ZzP na EK 245,6 46,3 32,5 CertIficiranI ZzP na EK 235,2 44,3 31,1 Vir: SVLR (sedaj MGRT). Tabela 20: Črpanje kohezijskih sredstev OP RČV po razvojnih prioritetah v mio EUR (stanje na dan 31.12.2011) OP RČV Spodbujanje podjetništva in prilagodljiv. Spodbujanje zaposljivosti iskalcev dela in neaktivnih Razvoj človeških virov in vseživljenj. učenja Spodbujanje socialne vključenosti Institucionalna in administrat. usposobljenost Tehnična pomoč Pravice porabe 2007-2013 (EU del) 262,1 140,0 164,6 63,8 97,0 28,0 Pravice porabe 2007-2011 (EU del) 184,1 98,3 116,6 44,8 68,2 19,7 Vrednost potrjenih inštrumentov (EU del) 220,6 109,9 162,0 43,3 89,6 Vrednost potrjenih operacij (EU del) 183,2 109,9 146,0 37,8 88,1 28,0 Vrednost podpisanih pogodb (EU del) 183,2 109,9 145,1 37,8 88,1 28,0 Plačila Iz proračuna RS (EU del) 93,4 67,3 82,4 12,9 34,1 11,3 Posredovani zahtevki za povračilo EU del) 74,1 63,2 75,5 5,9 30,2 6,7 CertIficiranI zahtevki 70,7 57,1 67,8 5,8 27,0 6,7 Vir: SVLR (sedaj MGRT). Kar zadeva dinamiko črpanja sredstev od začetka druge finančne perspektive do konca leta 2011 se je ta bistveno pospešila šele v letu 2010. Tako je bilo po podatkih SVLR do konca leta 2009 posredovanih zahtevkov za povračilo v vrednosti 49,4 mio EUR, avtoriziranih zahtevkov in v državni proračun povrnjenih je bilo 22,7 mio EUR, EK pa je certificirala le 3,2 mio EUR. Leta 2010 je bilo posredovanih zahtevkov za povračilo v skupni vrednosti 133,1 mio EUR, avtoriziranih 116,6 mio EUR in certificiranih 107,9 mio EUR. V letu 2011 seje nadaljeval trend pospešenega izvajanja kohezijske politike predvsem na področju hitrega posredovanja resornih ministrstev in organa za potrjevanje (Tabela 21, Slika 14). Tabela 21: Dinamika črpanja sredstev OP RČV po letih (v mio EUR) OP RČV (EU del) Stanje na dan 31.12.2011 stanje na dan 31.12.2010 stanje na dan 31.12.2009 stanje na dan 31.12.2008 porast v zadnjem obdobju (%) Pravice porabe 2007-2013 755,7 755,7 755,7 755,7 Pravice porabe 2007-2011 530,9 530,9 530,9 530,9 Vrednost potrjenih instrumentov 663,4 548,6 425,2 249,2 20,9 Vrednost potrjenih operacij 593,6 484,8 356,2 198,2 22,4 Podpisane pogodbe 592,3 478,7 344,9 177,9 23,7 Plačila Iz proračuna RS 302,1 185,7 76,9 8,2 62,7 Posredovani ZzP na OP 255,7 133,1 49,4 3,2 91,7 AvtorIzIranI ZzP na EK 245,6 116,6 22,7 2,1 110,6 CertIficiranI ZzP na EK 235,2 107,9 3,2 0,0 118,0 Vir: SVLR (sedaj MGRT). Slika 15: Dinamika črpanja kohezijskih sredstev OP RČV po letih (2008-2011) ■ Pravice porabe 2007-2013 ■ Vrednost potrjenih operacij □ Posredovani ZzP na OP 800,0 700,0 600,0 :> 500,0 !; 400,0 300,0 200,0 100,0 0,0 ■ Pravice porabe 2007 -2011 ■ Podpisane pogodbe ■Avtorizirani ZzP na EK □ Vrednost potrjenih instrumentov □ Plačila iz proračuna RS □ Certificirani ZzP na EK stanje 31.12.2011 stanje 31.12.2010 stanje 1.12.2009 stanje 31.12. 2008 Vir: SVLR (sedaj MGRT). 5 SKLEP V okviru evropske kohezijske politike (2007-2013) je Slovenija za izvajanje OP RR, OP ROPI in OP RČV pridobila 4,1 mrd EUR nepovratnih evropskih sredstev, kar predstavlja 12,2 % BDP v letu 2007, ko seje začelo tekoče finančno obdobje (približno za polovico manj kot pri ostalih novih članicah EU). Do konca leta 2011 je po podatkih MGRT vrednost certificiranih sredstev za vse tri OP znašala 1.286,1 mio EUR, kar je 48 % pravic porabe za obdobje 2007-2011 (2,6 mrd EUR) oz. 31,3 % pravic porabe za celotno tekoče finančno obdobje (4,1 mrd EUR). Ugotavljamo, da so se sredstva kohezijske politike v tekočem finančnem obdobju črpala v letih 2009, 2010 in 2011 (v letih 2007 in 2008 so bili prihodki v nacionalni proračun minimalni in večinoma iz naslova prejšnje finančne perspektive, kar je ustaljena praksa pri črpanju kohezijskih sredstev). V tem obdobju je bila v proračun RS prejeta dobra tretjina sredstev za celotno obdobje 2007-2013. Dejstvo, da je doba črpanja kohezijskih sredstev skladno s formulo n+2 podaljšana do konca leta 2015, pomeni, da ima Slovenija na razpolago še štiri leta za črpanje ostalih 69 % izpogajanih sredstev. Ob enaki dinamiki črpanja (10 % dodeljenih sredstev na leto) bi lahko pričakovali, da bo do konca leta 2015 v državni proračun prejetih še 40 % nepovratnih sredstev, kar za celotno tekoče finančno obdobje pomeni 70 % počrpanih kohezijskih sredstev glede na dodeljena sredstva. Po dinamiki črpanja kohezijskih sredstev glede na pravice porabe seje Slovenija uvrstila med uspešnejše članice EU (sedmo mesto po pravicah porabe do leta 2011 in deveto mesto po pravicah porabe do leta 2013 oz. tretje mesto med novimi članicami EU). Relativno visoka uvrstitev Slovenije je glede na le tretjino počrpanih sredstev kohezijske politike dokaz, da so tudi ostale članice EU (razen baltskih držav, ki so relativno hitro prebrodile negativne učinke gospodarske krize) upočasnile dinamiko črpanja kohezijskih sredstev v obdobju gospodarske in finančne krize. Uspešnost črpanja kohezijskih sredstev ni bila enaka za vse OP, kar je v veliki meri posledica gospodarske krize in kreditnega krča v bančnem sektorju ter dolžine in zahtevnosti posameznih projektov. To se posebej pozna pri izvedbi oz. financiranju večjih in finančno zahtevnejših projektov na področju gradbeništva ter okoljske in prometne infrastrukture (OP ROPI). Za razliko od okoljskih in infrastrukturnih projektov so se uspešneje črpala nepovratna sredstva za izvajanje projektov krepitve konkurenčnosti in raziskovalne odličnosti (OP RR). Tako je do konca leta 2011 vrednost avtoriziranih zahtevkov za povračilo in povrnjenih sredstev v proračun RS za OP RR predstavljala slabih 63 % pravic porabe za obdobje 20072011 oz. 44,7 % pravic porabe za obdobje 2007-2013. Na EK je bilo certificiranih zahtevkov za povračilo v skupni vrednosti 775,4 mio EUR, kar predstavlja 61,7 % pravic porabe za obdobje 2007-2011 oz. 43,9 % vseh sredstev namenjenih tem OP. Ugotavljamo, da se je kohezijska politika v okviru OP RR v obdobju 2007-2011 najuspešnejše izvajala na področju konkurenčnosti in raziskovalne odličnosti (počrpanih 57,8% dodeljenih sredstev) ter na področju razvoja regij (počrpanih 43,1 % dodeljenih sredstev). Ob upoštevanju dejstva, da so se kohezijska sredstva dejansko začela črpati (vračati v nacionalni proračun) šele v letu 2009 ter, da bo obdobje črpanja trajalo do konca leta 2015, menimo, da ima Slovenija ob enaki dinamiki črpanja velike možnosti, da v celoti počrpa kohezijska sredstva namenjena OP RR v tekočem finančnem obdobju. Za okoljske in infrastrukturne projekte (OP ROPI) je Slovenija iz evropskega proračuna dobila slabih 1,6 mrd EUR nepovratnih sredstev. Od tega je bilo do konca leta 2011 v proračun RS povrnjenih slabih 276 mio EUR, kar predstavlja le 17,5 % vseh izpogajanih sredstev za ta OP. Največ kohezijskih sredstev je bilo porabljenih za posodobitev cestne in pomorske infrastrukture (71,5 % vseh dodeljenih sredstev), najmanj pa za železniško infrastrukturo (4 % vseh dodeljenih sredstev). Zaradi težav pri črpanju sredstev OP ROPI je prišlo leta 2010 do selitve dela sredstev (58,5 mio EUR) v OP RR (področje konkurenčnosti podjetij in raziskovalne odličnosti). Sredstva so bila prerazporejena tudi v okviru samega OP, in sicer iz razvojnih prioritet z manjšimi možnostmi za črpanje, v razvojne prioritete, kjer je za to več možnosti. Podobno se je dogajalo tudi v okviru iste razvojne prioritete, ko je bilo ugotovljeno, da se določeni projekti ne bodo realizirali do konca tekočega finančnega obdobja (zamenjava 1. faze izgradnje nove železniške povezave Divača-Koper z rezervnim projektom nadgradnje železniške proge Dolga Gora-Poljčane). V tekoči finančni perspektivi Slovenija v okviru OP RČV razpolaga s 755,7 mio EUR nepovratnih sredstev ESS (889 mio EUR skupaj z lastnimi sredstvi). Do konca leta 2011 je bilo na MF avtoriziranih zahtevkov za povračilo v proračun RS v skupni vrednosti 245 mio EUR, kar predstavlja dobrih 46 % pravic porabe do leta 2011 oz. 32,4 % pravic porabe za celotno obdobje tekoče finančne perspektive. Na EK je bilo certificiranih 96 % avtoriziranih zahtevkov, kar pomeni, da so se sredstva skoraj v celoti vplačala na račun Banke Slovenije. Ugotavljamo, da je še vedno veliko zaostankov pri izplačilih upravičencem, na kar kaže velika razlika med vrednostjo podpisanih pogodb (592 mio EUR) in vrednostjo izplačil upravičencem (302 mio EUR). Razlogi za to so lahko na strani izvajalcev, ki zamujajo s pripravo zahtevkov za izplačilo zaradi prezahtevne procedure, na strani resornih ministrstev, ki zamujajo s pregledovanjem zahtevkov za plačilo ali pa na strani projektnih ciklov, ki so dolgi in pri katerih do plačil pride na koncu samega projekta. Menimo tudi, da je možen razlog za omenjeno problematiko dejstvo, da so največji upravičenci majhne, kadrovsko in finančno šibke občine ter neprofitne organizacije, ki brez ustrezne pomoči niso zmožne pravilno izpeljati odobrenih projektov ter upravičeno uveljaviti stroškov projektov, kar je predpogoj za pridobitev sredstev iz nacionalnega proračuna. Za pospešeno črpanje kohezijskih sredstev OP RČV je treba upravičencem nuditi več strokovne podpore iz naslova tehnične pomoči (do sedaj je porabljena šele četrtina dodeljenih sredstev pri vseh OP), in izboljšati koordinacijo med resornimi ministrstvi ter njihovo komuniciranje z upravičenci. Glede na dejstvo, da je bila večina nepovratnih sredstev (90 %) prejeta v zadnjih dveh letih ter, da ta predstavljajo dobro tretjino vseh dodeljenih sredstev za OP RČV, je ob pospešeni dinamiki črpanja sredstev in nadaljnjih poenostavitvah postopkov poročanja za upravičence ter izpopolnjevanju sistema ISARR do konca leta 2015 mogoče počrpati večino nepovratnih sredstev namenjenih OP RČV. Ugotavljamo, da je imela gospodarska kriza največ učinkov na črpanje sredstev OP ROPI (v vseh članicah EU), čeprav so baltske države, kljub učinkom gospodarske krize, vodilne prejemnice kohezijskih sredstev. Kot ukrep za zmanjšanje posledic krize je EK omogočila plačila iz evropskega proračuna za velike projekte še pred izdajo odločbe za tovrstne projekte. Kljub temu je stanje na področju črpanja nepovratnih sredstev za okoljske in infrastrukturne projekte zaskrbljujoče glede na dejstvo, da je bila v obdobju 20072011 počrpana šele tretjina predvidenih sredstev (31,1 % pravic porabe za obdobje 2007-2011 oz. slaba petina pravic porabe za obdobje 2007-2013). Menimo tudi, da so glavni vzroki za zaostanke pri črpanju evropskih sredstev, poleg negativnih učinkov gospodarske krize (kreditni krč in problem zagotavljanja lastnih sredstev upravičencev) tudi težave z javnimi naročili (prepogosto ponavljanje postopkov javnih naročil), pogosti revizijski postopki, predolgi pritožbeni postopki, slabo ali nepravočasno pripravljena projektna in investicijska dokumentacija, težave pri pridobivanju zemljišč in različnih dovoljenj, likvidnostne težave izvajalcev projektov (posebej v gradbeništvu) ter plačilna nedisciplina. Nadomeščanje prioritetnih projektov, ki se ne bodo izvedli do konca tekočega finančnega obdobja (konec leta 2015), z rezervnimi projekti, katerih izvedba je bolj realnejša, je pomemben korak k pospešenemu črpanju kohezijskih sredstev glede obsega črpanja, ni pa rešitev kar zadeva kvaliteto črpanja kohezijskih sredstev oz. strateške interese Slovenije. Tako menimo, da začasna opustitev projekta izgradnje drugega tira železniške proge Koper-Divača (projekt se bo izvajal v finančnem obdobju 2014-2020, v tekočem programskem obdobju pa se nadaljujejo postopki pridobivanja potrebne dokumentacije) in njegova nadomestitev s projekti sekundarnega pomena na področju železniške (nadgradnja železniške proge Dolga Gora-Poljčane) ali okoljske infrastrukture (energetske obnove javnih stavb) lahko pripeljeta do izolacije Slovenije kot potencialno pomembne tranzitne države z ustrezno logistično infrastrukturo. V tem kontekstu bi tudi Luka Koper lahko izgubila pomen logističnega centra regije, kar je v času velike konkurence s strani sosednjih držav precej tvegano. Izkušnje baltskih držav, ki so kljub hudi gospodarski krizi in večjemu padcu gospodarske rasti kot smo mu priča v Sloveniji, uspele počrpati največ kohezijskih sredstev, govorijo v prid našemu prepričanju, da je gospodarska kriza izziv za uspešnejše črpanje kohezijskih sredstev, ki so v času krize edina razvojna sredstva. Pri tem je velika odgovornost države in njenih institucijah, da na področju zakonodaje in iskanja vlagateljev omogoči pogoje, da tudi v času gospodarske krize Slovenija porabi nepovratna sredstva EU za izvedbo prioritetnih in strateško pomembnih projektov. SEZNAM LITERATURE IN VIROV 1. The Assembly of European Regions, The AER and ED Cohesion policy: assessing the present and anticipating for the future, http://www.aer.eu/main-issues/cohesion-regional-policy.html 2. Brcko-Kogoj, I. (2011). Napredek pri izvajanju OP ROPI in letno poročilo za 2010 (SVRL). 3. Briefing note: Commission proposal for the EU budget post-2013: the good, the bad and the ugly, June 2011, http://www.ecpa.eu/information-page/agriculture-today/common-agricultural-policy-cap 4. Cirman, P. (9. 11. 2011). »Drugi tir do Kopra brez okoljskega soglasja, črpanje denarja EU vprašljivo«, časopis Dnevnik. 5. Cirman, P. (25.4. 2012). »Drugi tir: zgodba o zamujenem desetletju«, časopis Dnevnik. 6. Eurostat, Real GDP Growth Rate Volume, last update 2. 4. 2012, http://epp.eurostat.ec.europa.eu/tqm/table.do?tab=table&init=1&pluqin=1&languaqe=en&pcode=t sieb020 7. Evropska komisija. Evropska kohezijska politika v Sloveniji, http://ec.europa.eu/regional policy/sources/docgener/informat/country2009/sl sl.pdf 8. European Commission. (1.12. 2011). Budget State of execution of interim payments and approval of Major Projects for the ERDF and CP. 9. Evropska komisija. (2008). Skupaj za regije. Regionalna politika EU 2007-2013, http://ec.europa.eu/reqional policv/sources/docqener/presenta/workinq2008/work sl.pdf 10. European Commission. , EU budget 2010, Financial report , Expenditure and revenue by Member State http://ec.europa.eu/budqet/index.cfm 11. European Commission. Cohesion Policy 2007-2013: Financial Allocations per year, http://ec.europa.eu/regional policy/archive/policy/fonds/pdf/annexe-verso.pdf 12. Dedič, J. (2011). Poročilo o izvajanju Operativnega programa razvoja človeških virov 2007-2013 -2010 (SVRL). 13. Knez, P. (8.5.2012). »Iz Evrope le tretjina obljubljenega denarja«, časopis Dnevnik. 14. Iskra, S. (2009). Evropska kohezijska politika in možnosti črpanja EU sredstev, http://www.fm-kD.si/zalozba/ISBN/978-961-266-033-8/prisDevki/lskra%20Serqei.Ddf 15. Ministrstvo za finance (MF), Direktorat za proračun: Položaj državnega proračuna RS do proračuna EU v letu 2007, 2008, 2009, 2010, 2011. 16. Mrak, M. (2005). »Naslednja srednjeročna finančna perspektiva Evropske unije in Slovenija«. Pogovori o prihodnosti Slovenije pri predsedniku republike. 17. Mrak, M. et al. (2007), Pregled proračuna EU: priložnost za resno ali za samo navidezno reformo Poročilo Projektne skupine za reformo proračuna EU, http://ec.europa.eu/budaet/reform2008/librarv/contributions/o/20071218 O 1 FR sl.pdf 18. Računsko sodišče Republike Slovenije. (2010). »Revizijsko poročilo Črpanje sredstev evropskega proračuna«. 19. Služba vlade RS za lokalno samoupravo in regionalno politiko (SVLR), Črpanje iz strukturnih skladov. 20. Služba vlade RS za lokalno samoupravo in regionalno politiko (SVLR), Poročilo o črpanju sredstev kohezijske politike v letu 2010. 21. Služba vlade RS za lokalno samoupravo in regionalno politiko (SVLR), Poročilo o napredku pri črpanju sredstev kohezijske politike v prvi polovici leta 2011. 22. Služba vlade RS za lokalno samoupravo in regionalno politiko (SVLR), Operativni program krepitve regionalnih razvojnih potencialov za obdobje 2007-2013. 23. Služba vlade RS za lokalno samoupravo in regionalno politiko (SVLR), Operativni program razvoja okoljske in prometne infrastrukture za obdobje 2007-2013. 24. Služba vlade RS za lokalno samoupravo in regionalno politiko (SVLR), Operativni program razvoja človeških virov za obdobje 2007-2013. 25. Služba vlade RS za lokalno samoupravo in regionalno politiko (SVLR), Cilji in sredstva kohezijske politike 2007-2013. 26. Služba vlade RS za lokalno samoupravo in regionalno politiko (SVLR). (2010). Spremembe operativnih programov kohezijske politike cilja 1 v Sloveniji, Predstavitev z utemeljitvijo in vrednotenjem http://www.svlr.qov.si/si/delovna podrocja/podrocje evropske kohezijske politike/kohezijska polit ika v obdobju 2007 2013/cilji in sredstva kohezijske politike 2007 2013/ 27. Služba vlade RS za lokalno samoupravo in regionalno politiko (SVLR), Pogajanja o večletnem finančnem okviru oz. finančni perspektivi 2007-2013 http://www.svrez.gov.si/si/teme in projekti/arhiv naslednja finančna perspektiva 2007 2013/ 28. Služba vlade RS za lokalno samoupravo in regionalno politiko (SVLR), Letno poročilo 2009 o izvajanju Operativnega programa razvoja okoljske in prometne infrastrukture za obdobje 2007-2013. 29. Šaunik, T. (8.1.2006). »Proračun kot kolateralna sreča«, tednik Mladina. 30. Vučina-Vršnak, A. (2007). Administrativna usposobljenost Republike Slovenije za črpanje sredstev kohezijske politike Evropske unije. Magistrsko delo. Ekonomska fakulteta. Univerza v Ljubljani. 31. 32. Wostner, P. (2009). Potrebnost in uspešnost kohezijske politike EU. Doktorska disertacija. Ekonomska fakulteta, Univerza v Ljubljani.