cena izvoda 4,60 EUR Prvi animacijski studio na Srednji medijski in grafični šoli Ljubljana ter obisk Mika L. Murphyja Keep me posted Pošlji mi pismo Standard practice Standardna praksa za celostno nadzorovano grafično proizvodnjo Xerox na Drupi 2016 Prihodnost je v kapljični tehnologiji Sodobna tiskarna Brez aplikacij ne gre Izdelava tiskanih stikal na papirju Tradicija DRUPE Vrača se s štiriletnim organizacijskim ciklom Dvajset let grafičnega visokošolskega izobraževanja v Sloveniji « % * Vyv / J, : t . 1 k S DRUPA: Tisk še živi! EU namenoma odpravlja tiskano komunikacijo GRAFICAR Revija s iovenskih grafičarjev lunii 2016 9771318437109 ! Konica Minolta Slovenija, d.o.o. Letališka 29,1000 Ljubljana http://www.konicaminolta.si MINOLTA MGIJETVARNISH 3DS ^ UV parcialno 3D lakiranje tiskovin 4 do 2.298 A3 listov na uro Ne omejujte se samo z lepimi tiskovinami. Čas je, da strankam ponudite dodano vrednost in kreativnost. MGI JETVARNISH 3DS spremeni tiskovine v spektakularne in privlačne produkte, ki takoj pritegnejo pozornost in pogled! Giving to Ideas kazalo Založnik in izdajatelj DELO d. o. o., Dunajska 5, Ljubljana Glavna direktorica Irma GUBANEC Glavni in odgovorni urednik Matic ŠTEFAN Lektorica Zala BUDKOVIČ Naslov uredništva DELO - Grafičar Dunajska cesta 5, SI-1509 Ljubljana T: +386 (0)1 47 37 424 S: www.graficar.si Grafična podoba in priprava Matic ŠTEFAN Fotografija (naslovnica) Janja ŠTEFAN Oglasno trženje T: +386 (0)1 47 37 501 F: +386 (0)1 47 37 511 E: oglasi@delo.si Direktorica trženja Dragica GRILJ T: +386 (0)1 47 37 463 E: dragica.grilj@delo.si Direktorica marketinga Dolores PODBEVŠEK PLEMENITI T: +386 (0)1 47 37 580 E: dolores.plemeniti@delo.si Tisk ovitka GPS Group Tisk in vezava GPS Group Letna naročnina je 22 EUR. Posamezne številke po ceni 4,60 EUR je možno naročiti na naslovu uredništva. Revija izide šestkrat letno. Imetniki materialnih avtorskih pravic na avtorskih delih, objavljenih v reviji Grafičar, so družba DELO d. o. o. ali avtorji, ki imajo z njo sklenjene ustrezne avtorske pogodbe. Prepovedani so vsakršna reprodukcija, distribucija, predelava ali dajanje na voljo javnosti avtorskih del ali njihovih delov v tržne namene brez sklenitve ustrezne pogodbe z družbo DELO d. o. o. Uredništvo ne odgovarja za izrazje in jezik v oglasih in prispevkih, ki so jih pripravile tretje osebe (oglasne agencije, reprostudii ...). Tudi ni nujno, da se odgovorni urednik strinja s strokovnim izrazjem in definicijami ter vsebino v objavljenih prispevkih. ISSN 1318-4377 o (b y GRAFIČAR V o Grafičar 03/16 DRUPA: Tisk še živi! EU namenoma odpravlja tiskano komunikacijo 5 Prvi animacijs na Srednji medijski ki stuc in grafiči 10 11 šoli Ljubljana ... 7 Keep me posteč Pošlji mi pismo £ Stane Standar ard dna practice 3raksa ... 11 Xerox na Druf Prihodnost je v kap pi 2016 »Ijični tehnologiji 15 Sodobna tiskarna Brez aplikacij ne gre 17 Izdelava tiskanih stikal na papirju 19 Trae Vrača icija DRUPE se s štiriletnim organizacijskim ciklom 21 Dvajset l( grafičnega v et isokošolskega izobraževanja ... 23 www.graficar.si in * ^ 3 o aktualno UP nadgradil ponudbo industrijskih rešitev digitalnega tiska HP Scitex z modelom 9000. HP: Novosti industrijskega tiska HP je v juniju trgu najavil nov sistem industrijskega tiska HP Scitex 9000 in zanj posebej prilagojena barvila Scitex HP-HDR245. Novost je primerna za industrijski tisk oznak, znakov in panojev za ceno, primerljivo vstopnim modelom. Nov sistem odlikuje upodobitvena tehnologija HDR - High-Dynamic-Range. Ponuja številne nadgradnje za prilagoditev specifičnim zahtevam končnega uporabnika. Njegova hitrost tiska z avtomatskim vlaganjem znaša največ 90 pol/uro, v ročnem načinu podajanja pa do 60 pol/uro. Namenjena je produkcijskim okoljem z letnim ciklom proizvodnje tiska 500.000 m2, predvsem pa produkciji promocijskih aplikacij, kot so POP-panoji, oznake. Posebnost so tudi nova zanj posebej razvita in združljiva barvila Scitex HP-HDR245, ki omogočajo potisk togih in gibkih materialov, tudi iz umetnih mas. Več informacij na www.hp.com. www.graficar.si Podjetje Steinemann bo na Dr upi predstavilo ponudbo rešitev družine strojev Dmax. Nova sta sistema Dmax 76 in vstopni model Dmax 76c, na sliki je večji brat Dmax 106. Digitalni lakirni stroj manjšega formata Na Drupi 2016 bo proizvajalec grafičnih strojev Steinemann predstavil portfelj rešitev UV-lakiranja. Njihove rešitve so primerne za dodelavo akcidenčnih tiskovin in embalaže. Z njimi lahko lakiramo tiskovini po celotni površini ali delno. V sredini leta 2014 je bil premierno predstavljen sistem UV-lakiranja v formatu B1 (1080 x 780 mm), to je model Dmax 106. Na tokratni Drupi pa bosta predstavljeni različici manjšega formata (760 x 760 mm), to sta model Dmax 76 in vstopni model Dmax 76c. Oba omogočata dodelavo papirja in kartona v rezanem formatu. Kot Heidelbergov poslovni partner se bodo predstavili tudi v hali 1, kjer bodo v živo predstavili delovanje modela Dmax 106. Vsi trije modeli so podprti z ločljivostjo lakiranja 600 dpi in dosegajo produkcijske hitrosti do 10.000 pol/uro. V osnovi je možno lakirati z nanosom od 4 do največ 50 g/m2, z dodatno nadgradnjo pa je možno lakirati z nanosom do največ 100 g/m2. Oba nova modela Dmax 76 je možno nadgraditi tudi z moduli označevanja (črtne kode, QR-kode ...) in v linijo z naprednimi drugimi dodelavnimi funkcijami. Več informacij na www.steinemann.com. www.graficar.si Na Dsupi 2016bo Zund predstavil nov visoko zmogljiv rezalnik. Zund z novim visokozmogljivim rezalnikom Zund, proizvajalec digitalnih rezalnih sistemov, bo na Drupi 2016 predstavil zmogljivejše in inteligentno avtomatizirane digitalne rezalne rešitve. Posebnost bo nov visokozmogljiv rezalnik, ki je namenjen dodelavi v industrijsko zahtevnih delovnih okoljih. Pod geslom Podvoji produktivnost bo podjetje Zund v hali 9, razstavni prostor C05, predstavilo številne digitalne rešitve dodelave. Posebnost je omenjeni novi rezalnik, ki postavlja nove standarde industrijske digitalne dodelave. Primeren je za ponudnike izdelave embalaže in promocijskih aplikacij, z novimi tehnološkimi rešitvami pa ponuja več prilagodljivosti obdelave različnih medijev. Na Drupi bo nov sistem predstavljen v povezavi s krmilnim sistemom Board Handling System BHS za samodejno upravljanje in vlaganje ploskih materialov za razrez. Predstavljena bosta tudi podajalnik materialov rezanega formata S3 in avtomatizacija dodelave s pomočjo odčitavanja QR-kod in uporabe robotiziranih modulov z upravljanjem preko programskega vmesnika. Za optimalno in učinkovito vodenje procesov razreza bo predstavljen tudi upravljalni programski sistem Zund Cut Center. Več informacij na www.zund.com. www.graficar.si 4 Novičke, ki murSa nisu našle svojega mesta v tiskanem Selu, su dostopne na portalu www.grafi car.si. uvodnik D w A: Tsk še živi EU namenoma odpravlja tiskano komunikacijo Matic STEFAN • DELO d. o. o. • odgovorni urednik revije Grafičar GRAFICAR Izobraževanje grafičnega kadra ima v Sloveniji že večletno tradicijo. Ne le izkazani interes za vpis tovrstnega študija, tudi obisk aktualnega sejma Drupe 2016 kaže, da je tisk še kako uveljavljen in potreben soustvarjalec našega vsakdana. Še zdaleč ni mrtev, se pa dejansko hitro in korenito spreminja s pojavom novih tehnologij ter večjo učinkovitostjo in inovativnostjo. Čeprav današnji časi narekujejo korenito digitalno spletno in mobilno komunikacijo, tiskana še zdaleč ni pozabljena. Nasprotno, aktualna poletna raziskava podjetja Canon je pokazala, da 93 odstotkov evropske javnosti svoje dokumente še vedno natisne (letalske vozovnice, vstopnice, vozovnice, računi, položnice in drugo). Torej se še vedno bolj zaupa fizični podobi dokumentov. V tokratnem izidu smo zato izpostavili aktualne dejavnosti evropskega parlamenta, ki želi s svojimi direktivami sprejeti korenite spremembe na področju komuniciranja in načrtno odpravlja papirni medij brez možnosti izbire ljudstva. Nedavno se je zato organiziralo gibanje Keep me posted -Pošlji mi pismo, ki promovira možnost demokratičnega odločanja posameznika o prejemanju tiskanih ali »sodobnih« elektronskih vsebin. Zato kot grafiki tega ne spreglejte! Želimo vam prijetno branje. Tehnologija nadzora nad statično elektriko Meech ...za industrijska okolja in čiste prostore Širok nabor elektrostatičnih palic, šob, ventilatorjev, ki zagotavljajo antistatični nadzor in eliminacijo AC in DC ionizacija za različne aplikacije Oprema za testiranje in meritve Oprema za generiranje elektrostatičnega naboja za zlepitev in IML aplikacije Nov Hyperion segment ponuja nastavljivo moč, frekvenco napetosti in ravnovseje ionov sales@meech.com +386 (0) 41 396 484 www.meech.com 1 5 o Verjamem, da poznate režiserja in animatorja Walta Disneyja. Skupaj s svojim bratom in ekipo je bil eden od najuspešnejših ustvarjalcev animiranih filmov. No, ne vem pa, ali veste tudi, da ga je na začetku njegove poklicne poti časopisni urednik odpustil, ker naj bi bil brez domišljije in dobrih idej, in da je imel številna podjetja, ki so po kratkem času delovanja končala v stečaju. Vendar je vztrajal in našel recept, s katerim mu je uspelo. Na prvi animacijski studio v Sloveniji smo čakali kar nekaj časa. Odprli so ga 5. aprila, in to v odličnem vzdušju. Nekajmesečni trud se je poplačal z velikim zadovoljstvom. Priprava prijetnih vabil, animacijskih knjig za obiskovalce, programa, skozi katerega smo potovali ... Ob tej priložnosti so nas obiskali številni gostje. Odprtje so si ogledali profesorji Srednje medijske in grafične šole Ljubljana, zunanji strokovnjaki s področja animiranega filma, ki prihajajo s Slovenskega filmskega centra, Društva slovenskega animiranega filma, Društva za oživljanje zgodbe 2 koluta, Animateke, Festivala slovenskega filma in še bi lahko naštevali. Obiskal nas je tudi generalni sekretar vlade mag. Darko Krašovec, ki je ob pomoči ravnateljice Ane Šterbenc tudi prerezal slavnosti trak studia. Dijake pa je najbolj navdušil obisk Mika L. Murphyja, svetovno znanega filmskega animatorja, ki je svojo kariero zgradil v Disneyjevih studiih, sodeloval pa je tudi pri filmih, kot sta Harry Potter in Gospodar prstanov. Mike pa ni zbudil samo naše pozornosti, kajti tudi s komercialne televizije Pop TV so se nad njegovim obiskom zelo navdušili. Na vprašanje novinarke Pop Ina Tanje Divac, kakšni se mu zdijo studio in izdelki, ki jih je videl, pa je dejal, da je preprosto navdušen. Vsekakor tovrstna mnenja štejejo največ, prispevek si lahko ogledate v arhivu Pop TV. In kako se je vse skupaj začelo? V šolskem letu 2000/01 se je začela izobraževati prva generacija medijskega tehnika v Sloveniji. Kot soavtorica sem imela možnost soustvariti katalog znanj za modula medijsko oblikovanje in animacija v ravnini Filmski animator Mike L. Murphy. Generalni sekretar vlade mag. Darko Krašovec in ravnateljica Ana Šterbenc. in prostoru. V oba smo uvrstili tudi animacijo. Takrat še nismo slutili, da se bodo animirane vsebine tako hitro razvijale in bodo tako lahko dostopne v vsakdanjem življenju. Na šoli smo s pomočjo vse hitrejšega razvoja računalniške opreme in različnih aplikacij začeli izdelovati predvsem risano in računalniško animacijo. Kmalu smo želeli dijakom pokazati tudi tehniko animiranja stop-motion, pri kateri fizično premikamo oz. animiramo lutke, predmete, ljudi, ozadja. Ker nismo imeli ne prostora, primernega za postavitev ozadja, ne likov in opreme itd., smo z veliko domišljije improvizirali. Dijaki so z veseljem kar v učilnici začeli ročno izdelovati like iz različnih materialov in predmetov, jih posneli sličico za sličico z digitalnim fotoaparatom ter s frekvenco sosledja 25 sličic na sekundo ustvarili gibanje. Nekaj časa je to delovalo, vendar so se luči pregrevale, po hodniku se je širil neprijeten vonj luči, skratka, za bolj profesionalne namene to vsekakor ne bi delovalo na dolgi rok. 6 izobraževanje D rvi animaci ski studio na Srednji medijski in grafični šoli Ljubljana ter obisk Mika L. Murphyja mag. Mojca GUSTIN • Srednja medijska in grafična šola Ljubljana • Pokopališka ulica 33, 1000 Ljubljana • S: www.smgs.si Dijak Domen Brčan med procesom animiranja v animacijskem studiu. Dijak Domen Brčan med procesom razvrščanja sličic v programskem okolju Dragonframe. Po pogovorih z različnimi ustvarjalci animiranega filma smo kmalu spoznali, da nikjer v Sloveniji ni referenčnega animacijskega studia za zgled. Vendar smo vztrajali, iskali informacije iz različnih virov ter se opogumili in izdelali načrte za stropno konstrukcijo, konstrukcijo, ki drži luči, animacijske mize, premične kubuse in še bi lahko naštevala. Izbira luči in opreme ni bila enostavna, saj je bilo treba predvideti, da je prostor kljub vsemu majhen, da se ne sme preveč segrevati, ker se nekateri materiali med samim postopkom zaradi temperature spreminjajo. Animacijski studio smo zasnovali tako, da vsebuje tri postaje, na katerih lahko delajo dijaki. Pri nastanku animiranega filma sodeluje veliko različnih profilov ljudi. Naš namen je bil, da dijaki spoznajo celoten proces izdelave ter v skupini, kar je včasih pravi izziv, izdelajo animirani film. Dijaki pri nastajanju animacije pri praktičnem pouku razvijajo različne kompetence: napišejo zasnovo zgodbe, narišejo zgodboris, ustvarijo ozadje, like, izdelajo montažo in opremijo animacijo z zvokom. Studio uspešno uporabljamo že leto dni. Marca pa smo na naši šoli skupaj z Društvom slovenskega animiranega filma pripravili enotedensko delavnico, ki je bila namenjena soustvarjanju strokovnjakov na področju animiranega filma in naših dijakov. Nastali so kratki animirani filmi v obliki gagov ali štosov na temo bodeča žica, ki smo si jih ogledali ob slavnostnem odprtju animacijskega studia. Animirane filme in kratke animacije naših dijakov si lahko ogledate na spletni strani šole pod SMGŠ Youtube kanalom: http://www.smgs.si/. Zagotovo lahko rečemo, da je bil animacijski studio upravičena investicija. Z animacijami, ki so jih lani izdelali naši dijaki, smo bili uvrščeni v ožji izbor tekmovalnega dela na različnih festivalih tako v Sloveniji kot tudi v tujini. To nam dokazuje, da se lahko še izboljšamo ter nadaljujemo tako, kot je dejal Walt Disney: »Če lahko o nečem sanjaš, potem to lahko narediš.« 7 e Nova premierno predstavljena merska naprava na Drupi 2016 je Spectro Dens. Techkon: Nove naprave za barvno vodenje Podjetje Techkon je na Drupi predstavilo novo serijo naprav za barvno upravljanje. S serijo novih merskih naprav za barvno vrednotenje nadaljuje tradicijo razvoja rešitev serije Spectro Dens in Spectro Drive. Po besedah proizvajalca so v nove naprave vključene vse pomembnejše nove tehnologije. Serija Spectro Dens združuje natančnost in zanesljivost spektralnega merjenja z enostavno uporabo; ta zagotavlja barvno vodenje v skladu z veljavnimi grafičnimi standardi in zahtevami grafične industrije. Koncept Spectro Drive prinaša prednosti merske tehnologije rešitev Scan-Mess: natančne meritve, tehnična zanesljivost in visoke hitrosti merjenja. Omogoča integracijo neposredno v proces tiska. Na Drupi so poleg naštetega predstavili tudi neposredni spektrofotometer Spectro Edge ES 7500, ki omogoča neposredno, ciklično in kontinuirano vrednotenje tiska s podatkovno povezavo na upravljani sistem Chroma QA. Več informacij na www.techkon.com. www.graficar.si Keep me posted je gibanje, ki promovira možnost odločanja posameznika, ali bo prejemal obvestila, račune, bančne izpiske, sodne odločbe idr. v konvencionalni, tj. tiskani obliki ali sodobni, elektronski obliki. Ker je elektronsko poslovanje vedno pospremljeno s pridevnikom sodobno in ker si želimo vedno biti v toku dogajanja ter del trenda, ima tako pojmovanje znaten vpliv na dojemanje sporočilne vrednosti medijev, ki oglašujejo in promovirajo izključno elektronsko obliko poslovanja v zasebnem in poslovnem življenju. Ker pa »sodobni« medij ni več tako sodoben, je vsakdo med nami že lahko okusil tudi neprijetno plat in grenkobo elektronskega poslovanja. V danem trenutku se vedno vračamo na konvencionalne zapise, ki so mimogrede edini, poleg mikrofilma, legitimni in pravno vzdržni dokaz, saj se elektronske oblike zapisov vedno da spremeniti, ponarediti in preoblikovati, natisnjenega dokumenta pa se ne da popravljati, ne da bi bil pri tem poseg neopazen. Pa vendar gibanje Keep me posted ne promovira ene ali druge strani, tj. bodisi papirničarje, tiskarje, pošto ali na drugi strani močni informacijsko-telekomunikacijski sektor. Gibanje ima en in edini cilj in to je možnost, ki bi jo vsak posameznik moral imeti, ko se odloča, ali naj način obveščanja ostane klasičen, v pisemski ovojnici po pošti, ali v elektronski obliki. Težava nastane, ko začnejo podjetja zaračunavati obvestila v pisemskih ovojnicah in vas tako posredno prisilijo, da si namestite osebni računalnik, programsko opremo in se povežete s svetovnim spletom. Številni navedeno imate in si boste morda mislili, kakšne neumnosti avtorja omenjata. Prosiva vaju, da ostanete do konca članka z nama, kjer bova z argumenti poskušala orisati dejansko sliko problema omejevanja na zgolj elektronsko obliko komuniciranja z uradnimi institucijami (banka, zdravnik, odvetnik, zemljiška knjiga, davčna uprava idr.). Nekaj dejstev Na GZS je bila 19. 1. 2016 okrogla miza, ki jo je vodila Lisa Kretschmenn iz združenja FEPE, Bruselj (European Federation of Envelope Manufacturers). Gostja je vodilna zagovornica pravic državljanov EU o možnosti odločanja med tiskanim ali elektronskim načinom komuniciranja z uradnimi institucijami. Gibanje Keep me posted je v evropskem parlamentu naletelo na pozitiven odziv posameznikov, tako politikov kot tudi gospodarstvenikov iz različnih interesnih skupnosti. Ker pa je informacijsko-tehnološki lobi v Bruslju in tudi v Sloveniji precej močan, imamo zagovorniki opcije odločanja precej bolj zahtevno nalogo. Na tej točki je pomembno, da spet poudariva dejanski namen gibanja Keep me posted, tj. ohranitev možnosti odločanja. Ker sva iz papirne panoge, bi kaj hitro lahko prišli na stereotipno posploševanje, da zagovarjava uporabo papirja in nisva objektivna, vendar je najina želja, in ne zgolj najina, temveč vseh, ki idejo o možnosti izbire podpiramo, ozavestiti čim širšo javnost ter jo pravočasno opozoriti na zakone, ki se pripravljajo, da bi lahko ustrezno odreagirali in sami kaj malega doprinesli k ohranitvi možnosti izbire. Ta je za nas povsem samoumevna pravica, dokler nam ni odvzeta. Zakaj do težnje po komuniciranju zgolj in izključno samo v elektronski obliki sploh prihaja? Predvsem zaradi IT-lobijev in nenehnega stremljenja po zaslužku podjetij, in ne zaradi zagotavljanja blaginje uporabnikov. Nasproti argumentu uporabe tiskane oblike vedno znova izpostavljajo nižanje uporabe papirja za komunikacijo. In zakaj naj bi to bilo tako? Ker potrošniki ne želijo uporabljati papirja? Kar 21 odstotkov evropskih gospodinjstev nima dostopa do interneta, 60 odstotkov Špancev in 70 odstotkov Avstrijcev je izrazilo željo, da želijo še naprej prejemati obvestila v tiskani obliki. Pri tem ne smemo pozabiti na dejstva, kot so bolezen, invalidnost, starejši ljudje, ekonomska nezmožnost, podeželje idr., to so skupine ljudi, ki v povprečju ne morejo oz. zmorejo dostopati do interneta. Pogosto nam je uporaba spleta omogočena povsod, če le imamo mobilni signal, vendar je precejšnji del prebivalstva, ki si ga ne morejo privoščiti, kljub temu da so računalniško pismeni. Prepogosto pozabimo, da obstaja svet zunaj Ljubljane, Dunaja, Berlina itd. Tiskana oblika obvestila ima precejšen psihološki naboj. Približno 40 odstotkov prebivalcev Velike Britanije prizna, da ne bi 8 dogodki Keep me Dosted Pošlji mi pismo A^Ääprt® P Ao )f Klemen MOŽINA • Univerza v Ljubljana - NTF • S: www.ntf.uni-lj.si bili seznanjeni s stanjem na tekočem računu, če bi jim banke pošiljale zgolj elektronske izpiske. Gre precej za osebno disciplino, za katero pa je fino, če še kdo poleg nas samih poskrbi. In ravno natisnjena beseda vpelje nekaj reda v naš vsakodnevni nered, kajti e-sporočilo se prebere, zbriše, prestavi, označi ipd., in ker jih je dnevno enostavno preveč, pogosto zbledi in gre v pozabo. Tako je po raziskavi trga Velike Britanije znan še en zanimiv podatek, ki opisuje pojem digitalne slepote. Napako v tiskanem dokumentu opazi 40 odstotkov ljudi, v tem istem dokumentu, le da je v digitalni različici, pa 11 odstotkov manj. Težnja Evropske unije in zaprisega gibanja Keep me posted Vlada J. C. Junkerja daje znaten poudarek digitalizaciji poslovanja, tj. davčnim poročilom, bančnim izpiskom, administrativnim postopkom, volitvam ipd. Gibanje Keep me posted podpirajo CEPI, PostEurop, InterGraf, FEPE, Royal Mail idr. V Veliki Britaniji ima gibanje Keep me posted (zasnovano leta 2013) veliko podporo in je medijsko precej odmevno, saj o njegovem namenu poročajo različni časniki in izhaja v nakladi 13,8 milijona. Vsak posameznik mora imeti možnost izbrati eno od dveh opcij, ki sta tiskana ali elektronska oblika obveščanja. Predvsem pa tiskana oblika ne bi smela biti plačljiv nadstandard, temveč brezplačna opcija. Odločitev je stvar osebne presoje. V nobenem primeru ne smemo dopustiti, da bi se: ■ uzakonilo izključno elektronsko poslovanje, ■ tiskana oblika doplačevala, ■ razlikovala frekventnost obveščanja med tiskanim in digitalnim, ■ ne zagotovil nemoten prehod med tiskanim in elektronskim načinom in ■ ne zagotovilo zadostno prehodno obdobje. Na srečo, navkljub močnim IT-lobijem, obstajajo v EU podjetja, ki omogočajo svojim strankam papirno obliko. V Avstriji imajo v zakonu o telekomunikacijah možnost prejemanja tiskanega računa brez doplačila. V Nemčiji je na podlagi pritožbe zveze potrošnikov leta 2014 sodišče razsodilo v prid potrošnikom, saj so prenekateri zahtevali plačilo za tiskani račun. Kampanja Keep me posted je močno prisotna tudi med politiki v Bruslju, kjer se je pod načela gibanja podpisalo 33 poslancev, od tega tudi osem Slovencev (Franc Bogovič, Alojz Peterle, Patricija Sulin, Romana Tomc, Milan Zver, Igor Šoltes, Tanja Fajon in Ivo Vajgl). Vsi podpisani so s svojim dejanjem pokazali, da jim je mar za dobrobit volilnega telesa in niso v Bruslju izključno za lastno promocijo. Zaključek Težnja po ohranitvi možnosti izbire ne bi smela biti tako težavna, temveč bi to moralo biti del naravnega cikla. Kapitalska prevlada nam pogosto odvzame tisto, kar nam je samoumevno, cenjeno, kar nas ohranja to, kar smo, ljudje. Skupine posameznikov so zavoljo kapitala pripravljene spregledati vsa dejstva, ki govorijo v prid ohranitve možnosti izbire. Več informacij na www.posljimipismo.si. 1 9 o Uredništvo revije Grafičar se je 19. aprila odzvalo vabilu na seminar Standard Practice, ki je bil v hotelu Four Points by Sheraton v Ljubljani in ga je organiziralo podjetje Visistem, d. o. o., v sodelovanju s priznanima proizvajalcema grafičnih programskih rešitev Global Vision in Four Pees. Namen seminarja je bila predstavitev knjige o standardni grafični pripravi tiskovnih predlog Standard Practice in praktičnih strojnih in programskih rešitev. Večji poudarek je bil na dobri praksi v pripravi PDF-predlog za tisk farmacevtske in živilske embalaže (Grega Vida - Visistem, d. o. o.), strokovnjaki podjetja Four Pees (David van Driesche) so predstavili uporabo predlog standarda PDF/X-4, podjetje Global Vision (Askold Zimmerman) pa je v kombinaciji z omenjenimi predlogami prikazalo orodja nadzora za vsebinsko korektno pripravo predlog za tisk. Kaj pomeni standard? To so vnaprej točno definirani postopki izvajanja prakse, da se v procesu proizvodnje celostno izognemo morebitnim procesnim težavam/napakam in hkrati zagotovimo ponovljivo in ustrezno kakovost končnih izdelkov. Uporabni vodnik standardne prakse nam je predstavil Grega Vida in v uvodnih besedah izpostavil, zakaj je standardna izvedba pomembna predvsem v digitalnih delovnih sistemih za pripravo PDF-predlog za tisk. V farmacevtski in embalažni industriji so pogosto snovalci predlog za tisk različni in razpršeni tudi po vsem svetu. Pri snovanju identične embalaže je bistvena identičnost, neodvisno od proizvajalca. Po njegovih besedah jo lahko zagotovimo že v pripravi s standardnim protokolom izdelave PDF-predlog (PDF/X-4) in uporabo kakovostnih orodij za nadzor in primerjavo vsebinske korektnosti, kakovosti in skladnosti teh z morda že uveljavljenimi fizičnimi primerki na trgu. Nič manj pa ni standardizacija priprave predlog pomembna pri prvem oblikovanju primerka. Predvsem je v tej stopnji pomembno, da so izvorni dokumenti prav tako standardni in upoštevajo vsaj poglavitna načela v stopnji izvoza končne podobe. To pomeni zagotoviti integracijo metaoznak (Tags) na ravni elementov, dostopnost vseh integriranih elementov, definicijo okvirjev za porezavo (Trim Box). Priporočeno je tudi, da se v končne PDF-predloge umešča zgolj elemente, ki so del nje in ne tiste zunaj okvirjev porezave. Enako velja tudi za vidne elemente; programska orodja za preverjanje skladnosti namesto nas vidijo tudi nevidne oziroma skrite v ozadju, kar pa ni zaželeno. Za korektnost podobe besedila pa je pomembno predvsem preveriti urejenost ligatur in korektnost izbrane stilske družine tipografije. Več informacij o korektni pripravi predlog lahko najdete na www.thestandardpractice.com. PDF-predloge morajo za korekten nadzor in primerjavo z izvorno vsebino vsebovati ključne grafične definicije (okvir porezave, dokumenta ...). Askold Zimmerman nam je v nadaljevanju predstavil sistem sledenja vsebinske skladnosti z rešitvami Global Vision. Srce sistema je inteligentna programska oprema (ScanProof, DocuProof, ArtProof in Proofware) v kombinaciji s strojno. Z uporabo skenerja namreč lahko zajamemo tiskane predloge, ki jo z uporabo modula ScanProof primerjamo s kreirano digitalno PDF-predlogo. Za zajem so na voljo različni skenerji, še posebej zanimiv pa je skener s 360-stopinjskim zajemom predlog z embalaže Celostni delovni sistem za zanesljiv nadzor nad korektno vsebino od ideje, oblikovane predloge do končnega izdelka. 1C dogodki Has » s r rn la IBI za celostno nadzorovano grafično proizvodnjo Matic ŠTEFAN • DELO d. o. o. • odgovorni urednik revije Grafičar valjaste oblike in uporabo programskega vmesnika Scan360°. Z omenjeno programsko opremo po besedah predstavnika lahko primerjamo različne formate datotek: JPEG, TIFF, 1-bit TIFF, PDF, AI ... V praksi se večinoma izdelava embalaže izvaja iz nič, kar pomeni, da navadno dobimo vsebinske elemente v pisarniških dokumentih Microsoft Office. Zato je treba pogosto delovni proces kreiranja predloge Za korekten nadzor nad vsebino besedila je v dokumente treba integrirati tudi oznake (Tags). za tisk spremljati že od sprejema besedila zanjo. Zato modul DocuProof omogoča preverjanje skladnosti vsebine oblikovanih PDF-predlog za tisk z vsebino dokumentnih datotek (Microsoft Word, TXT ...). Pri tem je bilo poudarjeno, da je za ustrezno delovanje in zaznavanje bistvenega pomena kreacija standardnih predlog PDF/X-4, to še posebej pomeni integracija že omenjenih metaoznak (Tags) elementov, da se preverjanje skladnosti na ravni črkovne zaznave Unicode sploh lahko zanesljivo izvaja. Tipografija znotraj PDF-predlog, ki je denimo v krivuljah, namreč nima črkovnega pomena. Že omenjeni modul ArtProof pa je namenjen zaključevanju oblikovanja predloge za tisk. Z njim med seboj primerjamo več različic PDF-predlog za tisk in s tem lažje sledimo morebitnim napakam oziroma želenim spremembam. Z omenjenim modulom poleg običajnih besedil lahko preverjamo tudi skladnost oziroma spremembe elementov za slabovidne in slepe s pomočjo prevajalnika teh v čitljivo besedilo. Askold je omenil, da Global Vision sledi sodobnim trendom spletnih aplikacij, zato so razvili zanesljivo spletno platformo na osnovi Jave, to je Proofware, ki združuje funkcije aplikacij DocuProof, ArtProof, BarProof, BrailleProof, Spell Check in Annotate. Z njo lahko uporabniki izvajajo vse naštete funkcije v oblaku in prek običajnega spletnega brskalnika. Za to ne potrebujemo posebne zmogljivejše stojne ali programske opreme. Po besedah Askolda že nastaja Proofware, ki bo namesto zasnove Java uporabljal protokol HTML5 in bo združljiv tudi z mobilnimi napravami. Toliko na kratko o vsebini prvega dela, glede na izkazan interes obiskovalcev so opisana orodja izjemna, predvsem pa primerna za proizvodnjo embalaže in povsod tam, kjer je kompleksnost predlog večja in zato težje sledljiva. Predvsem je za zadovoljivo in učinkovito uporabo teh treba upoštevati standarde izdelave PDF-predlog. Ker je to pereč problem v grafičnem vsakdanjiku, nam je zahteve in priporočila podal David van Driesche v predavanju z naslovom Specifikacija in opis standarda PDF/X-4 ter uporaba v farmacevtski in prehrambni industriji. O tem pa v eni od prihodnjih številk revije Grafičar. Xerox* Colour 10OOi Presses: xerox £$ Navdušujoča kakovost izpisov. Hiter, dinamičen in prilagodljiv. Xerox Color Press 10OOi zagotavlja najboljše v svojem razredu: ostro in bogato digitalno kakovost slike in skoraj neomejeno prilagodljivost, hiter in kakovosten tisk tudi pri večjih gramaturah ter dodatno barvno postajo z nagrajenima metaiik pantonoma zlate in srebrne barve. Xeroxova ekskluzivna produkcija Full Width Array in avtomatizacija barv pa omogočata opravljanje zahtevnejših nalog, a z zmanjšanimi stroški. Nagrada Quick printing 2015: Najboljši izdelek v kategoriji črnil in tonerjev za zlato in srebrno barvo Posebna postaja Dry Ink natisne dokumente s kovinsko-ziatim ali srebrnim suhim črnilom ali doda druge ustvarjalne učinke. Suho črnilo je primerno za tiskanje vabil, certifikatov ali poslovnih vizitk, s čimer širite nabor vsebin in učinkov tiska. S čistim, večplastnim tiskanjem naprava dodaja teksturo in dimenzionalnost, ki navduši. Za več informacij se obrnite na admir.joldic@xerox.com www.xerox.com HDVHNTHGe OFSETNA TISKARSKA GUMA odlu ;nost tiskanja Advantage pomeni revolucijo na področju razvoja tiskarskih ofsetnih gum. Edinstvena konstrukcija na podlagi kordne karkase s svojimi značilnostmi prinaša uporabnikom izjemno prednost: manjšo porabo v procesu tiska oziroma 30-odstotni prihranek v primerjavi s standardnimi ofsetnimi gumami konkurenčnih proizvajalecv. 0g0 M www.savaprint.com Savatech e Industrija tiska in medijev se spreminja, nove tehnologije pa so del vsakdana. Drupa 2016 je javnosti ponudila vpogled v nove tehnologije in inovacije klasičnega in digitalnega tiska, tiska toge in gibke embalaže, 3D-tiska ter tiska do okolja prijaznih tehnologij. Velik poudarek je bil tudi na programskih rešitvah za nadzor tiska, barvno upravljanje in personalizacijo. V nekaj dneh bivanja na Drupi 2016 kaj hitro ugotovimo, da to ni le druženje in popivanje v eni od številnih nemških pivnic v Dusseldorfu, Kolnu ali enem od okoliških krajev. Drupa je veliko več, predvsem je dogodek, ki ga z nestrpnostjo čaka vsak tiskar z vizijo in željo, da na enem mestu vidi razvoj novih tehnologij in smernice, ki bodo ali pa že krojijo industrijo tiska lokalno in širše. Obiskovalcev iz Slovenije, Hrvaške in držav balkanske regije tokrat res ni manjkalo. V primerjavi s preteklimi Drupami smo zaznali bistveno več obiskovalcev iz Slovenije. Ob številčnem druženju in predstavitvah najnovejših Xeroxovih stvaritev smo predstavili prihodnost tiska kapljične tehnologije. Koliko časa bo še potrebovala, da se uveljavi in popolnoma izpodrine kserografijo, pa bomo videli čez tri leta na prihodnji Drupi. Z drugimi besedami kserografija za zdaj ostaja paradni konj, predvsem velja to za manj zahtevne trge, kot je naš. Prednost kapljične tehnologije pred kserografijo je predvsem v njeni enostavnosti, uporablja manj delov, zato je zanesljivejša in zahteva manj vzdrževanja. Posledica tega je tudi nekajkrat nižji strošek izpisa. Na Xeroxovem razstavnem prostoru je bilo dinamično in sproščeno. Kljub veliki gneči in želji obiskovalcev, da pobliže spoznajo novosti, nihče ni odšel slabe volje. Poskrbeli smo namreč za vzporedne atraktivne dogodke, kot sta glasbeni Ministry of Sound, DJ Lovra in Xeroxove vesele urice vsak dan zadnjo uro sejma. Pri Xeroxu so se vsi počutili kot doma. Xeroxove novosti so bile deležne večjega zanimanja kot navadno. KBA in Xerox s polno močjo nad tisk embalaže s kapljično tehnologijo formata B1 KBA Sheetfed Solutions, poslovna enota skupin Koenig & Bauer Group (KBA) in Xerox so na Drupi predstavili strateško sodelovanje na področju razvoja opreme za tisk embalaže. Xerox je že v tem trenutku vodilni ponudnik tovrstnih rešitev za izdelavo farmacevtske, kozmetične in prehrambne embalaže z osrednjim sistemom iGen5 in podporo barvne palete Pantone z dodatnimi barvami (zelena, modra, oranžna). Za večjo kakovost embalaže pa omogoča tudi neposredno lakiranje. KBA želi s sodelovanjem prevzeti tudi vodilni položaj v segmentu tiska na večje formate, ki so trenutno še v domeni ofsetnega tiska. Sistem KBA VariJet 106 je zasnovan na Xeroxovi kapljični tehnologiji Impika, dobil pa je tudi novo ime KBA Rapida 106. Nov tiskarski stroj bo v končni različici razvoja zmožen tiskati 4500 pol formata B1 na uro. Modularni koncept nove Rapide pa bo dovoljeval priključitev strojnih modulov neposredne dodelave s funkcijami lakiranja, hladnega plastificiranja, izrezovanja, žlebljenja in perforacije. 14 digitalni tisk - pr-clanek Xerox na Drupi 2016 Prihodnost je v kapljični tehnologiji Admir JOLDIC • Xerox Slovenija d.o.o. • Bravničarjeva 13, 1000 Ljubljana • M: +386 (0)1 540 18 24 • S: www.xerox.si • E: admir.joldic@xerox.com Xerox Brenva HD Production Inkjet Press in Trivor 2400 Na Drupi smo lahko videli tudi javnosti nedavno predstavljena sistema Xerox Brenva in Trivor, ki sta namensko zasnovana: ■ sistem Brenvo za potrebe barvnega transakcijskega tiska, direktnega oglaševanja (direct mailing), tiska knjig in navodil s koriščenjem cenovno sprejemljivejše kapljične tehnologije in njene prilagodljivosti formatnemu tiska, ■ sistem Trivor 2400 za potrebe tiska katalogov, revij, barvnih učbenikov, knjig in drugih aplikacij. Obojestransko izpisuje iz zvitka v enem prehodu z zgolj eno tiskalno enoto. Na Drupi 2016 je Xerox v živo predstavil delovanje tudi številnih drugih tehnologij in nadgrajenih obstoječih sistemov, s čimer verjamemo, da smo potrdili svoj vodilni položaj na področju digitalnega tiska. Xerox je tako predstavil tudi koncepte: ■ Xerox High Fusion Ink - nova zasnova barvil za kapljični tisk, ki omogoča tiskanje na običajen ofsetni premazni papir z eliminacijo potrebe po premazovanju vnaprej ali drugih predpripravah papirja, ■ brezbarvni toner na iGen5 Press z nedavno dodanimi barvami Pantone zelena, modra, oranžna, ■ Xerox Direct to Object Inkjet Printer -futuristično oblikovan koncept tiskalnika, ki izpisuje direktno na objekte, kot so steklenice, zamaški, žogice, čevlji. Obseg je omejen, zato se bomo v nove tehnologije Xeroxa poglobili v prihodnjih izidih revije Grafičar; ne spreglejte jih. Zaradi številčnega obiska Xeroxovega razstavnega prostora nas morda posameznikom iz Slovenije ni uspelo srečati, za kar se iskreno opravičujemo, vas pa vabimo v naše prostore v Sloveniji, kjer se vam bomo prav tako z veseljem in poglobljeno posvetili. Drupa 2016 je bila za Xerox Slovenija vsekakor zelo uspešna izkušnja, za kar se zahvaljujemo tudi našim poslovnim partnerjem in zvestim kupcem. Sistem Brenvo za potrebe barvnega transakcijskega tiska, direktnega oglaševanja (direct mailing), tiska knjig in navodil s koriščenjem cenovno sprejemljivejše kapljične tehnologije. 15 o Časi storitev zgolj klasičnega tiska so že zdavnaj mimo, grafična industrija se vse bolj nagiba k digitalnemu. Digitalni tisk sam po sebi ne bi uspel brez različnih aplikacij, tako kot to velja denimo tudi za računalnike. Vsak tiskar je primoran uporabljati vsaj nekaj grafičnih aplikacij, kot so pregledovalnik in urejevalnik PDF-datotek, programe za razporejanje na tiskarsko polo, barvno upravljanje, avtomatizacijo tiska itd. Vsak profesionalni ponudnik rešitev digitalnega tiska zato v svoji ponudbi vključuje različne aplikacije, ki vam: ■ olajšajo delo, ■ poenostavijo in avtomatizirajo postopke, ■ povečujejo vašo učinkovitost, ■ omogočijo, da svojim strankam ponudite nove izdelke, ■ povečujejo vaš dobiček. Programskih rešitev je veliko, najti najprimernejšo pa ni ravno enostavno. Odločati se je treba med različnimi dejavniki, kot so cilji, ki jih želite doseči, finančne zmožnosti posameznika, obstoječa strojna in programska oprema, možnosti nadgradenj aplikacij in poprodajna podpora ipd. Konica Minolta strankam že dolgo ponuja široko paleto različnih aplikacij za produkcijski tisk, ki jih je tudi možno brezplačno preizkusiti. Naj na kratko opišemo le nekatere zanimivejše med njimi. PrintShop Mail Connect -personalizacija in variabilni tisk V tržni komunikaciji se vedno bqcolj uveljavlja bolj oseben pristop do ogovorjenih. Danes temu navadno rečemo direktni marketing; odziv nanj oziroma na personalizirano vsebino je dokazano večji v primerjavi s klasično statično. Če pa poleg atraktivnejše vsebine vključimo še interaktivne elemente (recimo QR-kodo s povezavo do podrobnejše spletne vsebine), je odziv še boljši. Dejstvo je, da se komunikacija z javnostjo na splošno vse bolj seli v digitalni svet (e-pošta, splet), zato je pomembna prednost tiskarjev pred konkurenco tudi ponudba specifičnih tovrstnih storitev digitalnega tiska. PrintShop Mail Connect je neodvisna aplikacija, s katero ustvarjamo najzahtevnejše variabilne in personalizirane vsebine. Torej statično (denimo običajen dopis) kombiniramo z različnimi variabilnimi elementi, kot so podatki prejemnika, črtne kode, QR-kode, personalizirana spletna povezava, slike, ozadja ... Aplikacija variabilne oziroma personalizirane tiskovine. PrintShop Mail Connect je zasnovan na arhitekturi html 5 in je zato združljiv z različnimi spletnimi oziroma mobilnimi kanali. Del aplikacije je tudi prenovljena prodajna možnost, to pomeni, da je možen tako njen nakup ali pa letni najem, oba brez omejitev v količini uporabe variabilnih enot. Z nakupom dodatnih zmogljivejših paketov pa dodatno zvišamo hitrost obdelave podatkov za največ sedemkrat glede na raven osnovne različice. Novica je dobra predvsem za vse tiste, ki sčasoma pričakujejo povečane količine tovrstnih opravil. AccurioPro Flux -avtomatizacija tiska Digitalni tisk je primeren predvsem za manjša in srednje zahtevna delovna okolja. Pri tem je pomembna hitra priprava oziroma avtomatizacija procesov, kar zagotavlja časovno učinkovito izvedbo. Konica Minolta je junija 2016 prenovila aplikacijo za avtomatizacijo tiska JT suite in jo preimenovala v AccurioPro Flux. To je modularno zasnovana aplikacija z najvišjo stopnjo prilagodljivosti vsakemu končnemu uporabniku. Na voljo je v treh različicah. AccurioPro Flux Essential Premium Ultimate Imposition h h h Preflight h h h Make-ready h h h Range programming h h h Cluster printing h h h Hot folders h h h Ticketless virtual printers h h h Virtual network printers k h h Multiple operator accounts k h h Job status Information for users k h h Rules for jobs k h h Reports k h h Web submission k k h Pricing k k h Personalized printing k k h Single sign-on (SSO) k k h Integration of Active Directories via LDAP k k h Approval workflow k k h Funkcionalne lastnosti različic programske rešitve AccurioPro Flux. 16 digitalni tisk - pr-clanek o d L ONO o /o r r\ Brez aplikacij ne gre Andrej SOKLČ • Konica Minolta Slovenija, d.o.o. • Letališka c. 29, 1000 Ljubljana, Slovenija • T: +386 (0)1 568 05 56 • S: www.konicaminolta.si • E: andrej.soklic@konicaminolta.sl Različica Essential je namenjena tiskarjem, ki imajo enega operaterja in enega ali dva digitalna tiskalnika. Omogoča razporejanje nalogov na tiskarsko polo, preverjanje vhodnih PDF-datotek, barvno upravljanje, korekcijo datotek, obdelavo na podlagi vhodnih map ... Različica Premium je za tiskarje, ki imajo več operaterjev in več tiskalnikov. Poleg funkcionalnosti različice Essential omogoča ločeno vodenje računov posameznega operaterja, avtomatizacijo ponavljajočih se poslov, izdelavo poročil in obveščanje naročnikov storitev o statusu njihovega naročila po e-pošti. Različica Ultimate pa je namenjena vsem tistim, ki bi želeli obstoječim strankam ponuditi storitve spletnega tiska. To pomeni razpoložljivost vaše storitve digitalnega tiska naročnikom 24 ur na dan in 7 dni na teden. PLDA PLDA je aplikacija za razporejanje nalogov na tiskarsko polo. Deluje kot vtičnik aplikacije Adobe Acrobat in ga odlikuje predvsem enostaven uporabniški vmesnik, različne možnosti razporejanja (Step and repeat, N-up, Cut Staks, Booklet in CDA4). Seveda omogoča tudi shranjevanje razporeditvenih načrtov in avtomatizacijo ponavljajočih se poslov s pomočjo vhodnih map. Colour Coverage Analyser Velikokrat stranka pričakuje končno ceno storitve ob predaji digitalnih predlog za tisk. Aplikacija CCA, kot že ime pove, v končni kalkulaciji omogoča analizo barvne pokritosti. S pomočjo te lahko dejansko predvidimo končni strošek tiska, primerjamo tudi stroške izvedbe z različnimi tehnikami tiska (digitalni/ofsetni/ velikoformatni tisk) in določimo točko preloma. Z izračunom lahko predvidimo porabo tonerja ali barvil za določeno izvedbo tiska. Vse pridobljene podatke seveda lahko tudi izvozimo. Poleg opisanih aplikacij vam lahko pri Konici Minolti ponudimo tudi številne druge in vam z njimi predvsem olajšamo poslovanje. Poskrbeli bomo, da jih boste lahko tudi brezplačno preizkusili. PIPA >mpos 11/ a i u /t* ' 1 1 o Letos mineva dvajset let od začetka visokošolskega izobraževanja za grafičarje v Sloveniji. Naravoslovnotehniška fakulteta Univerze v Ljubljani je edini visokošolski zavod pri nas, kjer izvajamo akreditiran študijski program z vključenimi znanji s področja grafičnih tehnologij. V letih od 2000 do 2016 je študij končalo 1375 diplomantov, magistrandov in doktorandov skupaj. Prva generacija vpisanih študentov programa visokošolskega strokovnega študija grafične tehnike je prestopila prag ljubljanske univerze leta 1996, prvi diplomant pa je študij končal aprila leta 2000. Vse do tedaj so dijaki odhajali na študij v Zagreb, ki je bil nam najbližje. Takratne potrebe po visokokvalificiranem kadru so bile precejšnje, zato je bilo vpisanih znatno več, kot je bilo razpoložljivih mest (60). Idejni snovalci programov, med katerimi moramo omeniti predvsem Iva Omana, Marka Kumarja ter dr. Francija Slugo in dr. Gorazda Goloba, so se že vse od začetka zavedali, da je grafični poklic izjemno interdisciplinaren in da temu primerno zahteva tudi ustrezno okolje delovanja, zato se je študij grafike umestil na Naravoslovnotehniški fakulteti na Oddelku za tekstilstvo. Po novem je od jeseni 2015 v imenu oddelka tudi uradno zapisano ime grafika - to je Oddelek za tekstilstvo, grafiko in oblikovanje. Študij se je skozi leta nadgrajeval in dopolnjeval. Najprej smo leta 2000 uvedli podiplomski študijski program Tekstilstvo, grafika in tekstilno oblikovanje, nato pa leta 2002 še univerzitetni študijski program Grafične tehnologije in naposled, zaradi bolonjske deklaracije, še leta 2006 nov visokošolski študijski program Grafična in medijska tehnika ter univerzitetni Grafične in interaktivne komunikacije. Zadnja sta znova pred nujno potrebno prenovo, saj se tehnologije hitro razvijajo, hkrati pa so na področju grafičnih medijev že dolgo novi, kot so televizija, splet in široko področje mobilnih aplikacij. Zaradi hitrega razvoja tehnologij in dejstva, da področje grafičnih tehnologij postaja vse bolj interdisciplinarno, se je program oziroma predmetnik od začetka do danes zelo spremenil, saj se je primoran prilagajati potrebam pridobitev novih znanj, ki jih zahteva trg. Tako danes vključuje tudi vsebine, kot so interaktivni mediji, programja interaktivnih medijev, medijske vizualizacije, interaktivni sistemi, osnove 3D-modeliranja idr. Podjetje Landa bo v letu 2017 dostavilo svoj prvi tiskarski sistem. Digitalni nanotiskarski stroj B1 dočakal premiero Podjetje Landa bo na letošnji Drupi predstavilo konkretne rešitve svojega portfelja, med njimi bo nov tiskarski sistem formata B1. Uradno bodo predstavili tudi roke začetka dostave teh. Na Drupi bo prvič predstavljen digitalni nanotiskarski sistem formata B1 s hitrostjo tiska 13.000 pol formata B1 na uro. Predstavljen bo tudi meter širok sistem za potisk umetnih materialov iz zvitka. V sklopu predstavitev bo prikazana tudi tehnologija Landa Nano-Metallography kot alternativa preganju s kovinsko folijo. Po besedah proizvajalca je ta 50-odstotno stroškovno učinkovitejša v primerjavi s klasično. Landa se bo na letošnji Drupi predstavil v okviru 3000 m2 velikega razstavnega prostora. S predstavitvami delovanja strojev v živo, kot so Landa S10 - sistem za tisk materialov iz zvitka, namenjen produkciji zloženk in POP-aplikacij, Landa S10P - sistem za obojestranski digitalni akcidenčni tisk in Landa W10 - sistem za neskončni tisk gibke in kartonske embalaže. Več o predstavitvenem programu podjetja Landa na Drupi si lahko preberete na www.landanano.com/drupa. Več informacij na www.landanano.com. www.graficar.si 22 izobraževanje Dva set le grafičnega visokošolskega izobraževanja v Sloveniji prof. dr. Deja Muck • Univerza v Ljubljani - NTF • S: www.ntf.uni-lj.si Konvencionalne grafične tehnologije ostajajo zelo pomembne na področju embalaže, zato so vsebine predmetov tu tudi zelo okrepljene. Hkrati na področje grafičnih tehnologij vstopajo nove tehnologije, kot je 3D-tisk. Na vse omenjene razvojne smernice se skušamo hitro odzvati z novimi vsebinami in trdimo lahko, da uspešno. Tako je danes temeljni cilj študijskega programa usposobiti strokovnjaka, ki bo sposoben voditi tehnološko najzahtevnejše procese v grafični in medijski dejavnosti ter na področju interaktivnih komunikacij, in mu hkrati dati ustrezna temeljna naravoslovna in strokovna znanja za nadaljevanje izobraževanja na drugi stopnji. Poleg znanj s področja grafičnih, medijskih in interaktivnih komunikacij diplomant z izbranimi znanji iz matematike, fizike in kemije razvije sposobnost naravoslovnega mišljenja. Diplomant programa pozna lastnosti grafičnih in drugih materialov, ki se uporabljajo pri načrtovanju in izdelavi grafičnih izdelkov. Obvlada osnove likovnega jezika, tehnike likovnega izražanja ter načine branja in oblikovanja likovne zasnove. Pozna tehnološke realizacije grafično oblikovanih idej. Zna reševati ekološka vprašanja v grafični industriji in je sposoben ustvarjanja novih idej. Uporablja tehnike medosebne komunikacije, pogajanj, timskega dela, vodenja in ustvarjalnega mišljenja. Bolonjski študijski program podpira mobilnost, zato se lahko pohvalimo tudi na tem področju. S 23 evropskimi šolami iz 14 držav imamo sklenjene bilateralne pogodbe o izmenjavi študentov in osebja Erasmus+. Vsako leto se odzove več študentov, ki gredo na študentske izmenjave v tujino in tudi vsako leto pride več študentov iz tujine k nam. Vse bolj se zavedamo tudi pomembnosti povezovanja fakultete z gospodarstvom, zato se v zadnjem času usmerjamo predvsem na vzpostavitev povezav z industrijo na temelju priprave in izvedbe projektov, ki kot končni rezultat omogočijo razvoj uporabnih prototipov in s tem prenos znanj iz laboratorijskega v polindustrijsko oziroma industrijsko okolje. Naravoslovnotehniška fakulteta tako ostaja edini visokošolski zavod, ki ima v svojem učnem načrtu zajeto področje grafičnih tehnologij v najširšem pomenu besede. i o S CTP-sistemom Multi! DX 3220 bo podjetje Luscher na Drupi predstavilo novost razvoja rešitev Vse-v-enem - All-in-One (na sliki model Multi! DX 220). Luscher na Drupo z novimi CTP-sistemi Podjetje Luscher Technologies AG, ki ga je v 100-odstotnem deležu prevzel holding Heliograph, bo na Drupi predstavilo novo CTP-tehnologijo. Obiskovalci bodo lahko spoznali portfelj nove serije rešitev Xpose Flex Line in novosti razvoja CTP-rešitev All-in-One serije Multi! DX. Nova linija izdelkov Xpose Flex Line bo na Drupi zastopana od modela 330L, formata 42 x 60 palcev, navzdol. Omenjeni model je opremljen z revolucionarno optiko ločljivosti 5080/2540 dpi in patentiranim notranjim osvetlitvenim bobnom. Nov model Multi! DX 320 odlikuje nova funkcija samodejnega ostrenja (autofokus), ki zagotavlja samodejno pripravo in osvetlitev materialov do debeline 0,5 mm. Opremljen je lahko z do 128-laserskimi diodami, kar omogoča osvetlitev tudi sitotiskarskih mrežic večjega formata. Po besedah proizvajalca lahko s tovrstnimi sistemi izdelujemo tiskovne forme za sito, knjigo-, fleksotisk in ofsetni tisk. Osvetljujemo lahko tudi bakrene in magnezijeve plošče. Več informacij na www.luescher.com. www.graficar.si Siegwerk nadgrajuje ponudbo tiskarskih barv s predstavitvijo na Drupi 2016. Nizkomigracijske UV-tiskarske barve Podjetje Siegwerk je trgu predstavilo novo serijo tiskarskih barv, ki je namenjena tisku živilske in farmacevtske embalaže. S serijo tiskarskih barv Sicura Nutriflex LED Tec podjetje Siegwerk ponuja portfelj nizkomigracijskih UV-tiskarskih barv za tisk živilske in farmacevtske embalaže. Nova serija tovrstnih barv se imenuje Sicura Nutriflex 10. Aplikacije tiska z LED-UV-sušenjem so po besedah proizvajalca v porastu. Pričakuje se, da bo volumen tiska z nizkomigracijskimi UV-tiskarskimi barvami že v letu 2016 dosegel volumen tiska s konvencionalnimi. Še posebej zanimivo in rastoče področje je tisk z LED-UV-tiskarskimi barvami, zato se jim zdi nova serija tiskarskih barv še pomembnejša pridobitev. Več informacij na www.siegwerk.com. www.graficar.si Podjetje Contitech se bo s svojo ponudbo predstavilo tudi na letošnji Drupi. Novost ponudbe so rokavi za fleksotisk in stisljiva lakirna plošča. Contitech: Fleksorokavi LaserLine Contitech bo na Drupi predstavil nove rokave za fleksotisk serije Laserline, ki je prvič oslojena tudi s stisljivim slojem. Izboljšuje format izpisa, ploskovno je stabilen tudi na robovih. Posebna novost je tudi lakirna plošča Nova Spot znamke Phoenix Xtra Blankets, ki je združljiva tako z vodno zasnovanimi kot tudi z UV-lakirnimi sredstvi. Osnovni sloj plošče in zaščitna folija sta obdelana tako, da ni odstopanj med seboj, hkrati pa ščiti ploščo pred agresivnimi lastnostmi UV-lakirnih sredstev. Nova je tudi tiskarska guma Conti-Air Duo, ki je bila razvita posebej za področje tiska embalaže. Dvojen stisljiv sloj zmanjšuje možnost pretiskovanja in pojava odtisov robov plošč. Tema razstavnega prostora pa bo tudi tiskana elektronika in digitalni tisk. Contitech bo za tovrstna področja predstavil različne potrošne in grafične materiale. Več informacij na www.contitech.de. www.graficar.si 24 Novičke, ki morda niso našle svojega mesta v tiskanem delu, so dostopne na portalu www.graficar.si. Koledar dogodkov sejmi, simpoziji, forumi www.graficar.si junij 2016 Printech (sejem) torek, 14. junij 2016—petek, 17. junij 2016 Moskva (Rusija) avgust 2016 Inpak 2016 (sejem) sobota, 20. avgust 2016—četrtek, 25. avgust 2016 Gornja Radgona (Slovenija) september 2016 Iviscom Paris (sejem) torek, 6. september 2016—četrtek, 8. september 2016 Pariz (Francija) SGIA (sejem) sreda, 14. september 2016—petek, 16. september 2016 Las Vegas (ZDA) Graph EXPO (sejem) nedelja, 25. september 2016—sreda, 28. september 2016 Orlando (ZDA) Fachpack (sejem) torek, 27. september 2016—četrtek, 29. september 2016 Nuremberg (Nemčija) Labelexpo Europe (sejem) torek, 27. september 2016—četrtek, 29. september 2016 Bruselj (Belgija) Reklama (sejem) sreda, 28. september 2016—petek, 30. september 2016 Moskva (Rusija) oktober 2016 3D Print (sejem) torek, 4. oktober 2016—sreda, 5. oktober 2016 Lyon (Francija) Paper for Perfectionists. i\ tämm <■ * t .» lliNdli.1::'Üiftü ". Modrec je nekoč dejal, da podrobnosti naredijo popolnost, vendar popolnost ni podrobnost. Zato je papir pomemben. S svojim izgledom in otipom nepremazni design papir PERGRAPHICA® odseva čustva, ki obudijo vašo zbodbo. Na koncu je popolnost tisto, kar vi iz papirja ustvarite. Exclusively distributed by EURjJ PAPIER IN TOUCH EVERY DAY www.mondigroup.com t mondi KROMA (Chroma) Lastnost vizualnega dojemanja, s katero razlikujemo, kako je kakšna površina nasičena z določeno barvo ali barvnim tonom, na primer: rdeče jabolko ima veliko kromo, tako tudi tempera barvice, medtem ko imajo akvarelne majhno kromo. Črna, siva in bela barva so popolnoma nenasičene in nimajo krome. www.graficar.si geslovnik BITNA PISAVA (bit-mapped font) Pisava, katere znaki so sestavljeni iz točk; njena slabost: ni mogoče poljubno spreminjati velikosti, saj se ne prilagaja spremenjenim ločljivostim; glej VEKTORSKA PISAVA. GRAMATURA (Grammage) Osnovna (površinska) teža papirja oziroma gramaža, izražena v gramih na kvadratni meter (g/m2). www.graficar.si www.graficar.si GRAFIČAR www.graficar.si Revija Grafičar na spletu ponuja barvni in tipografski geslovnik ter terminološki slovar Buzzword Buster. Namen je definirati slovensko strokovno izrazoslovje grafične dejavnosti. Ponujamo ga tudi v tiskanem delu z izborom naključnih terminov vseh treh spletno objavljenih slovarjev. terminološki slovar Buzzword Buster Matic ŠTEFAN odgovorni urednik revije Grafičar Gorazd GOLOB Univerza v Ljubljani 26 FlintGroup GRAFIK MESALNICA Pantone odtenkov • Barve K+E proizvajalca FlintGroup • Pantone BCS ND/NA svetlobno in alkali odporne barve namenjene tisku embalaže, etiket, ... Z dodajanjem sušil lahko barvo prilagodimo glede na potrebe. Možnost izdelave mešane barve za nevpojne materiale. • Pantone BCS PREMIUM mešani odtenki primerni za prehrambeno industrijo in indirektni kontakt s hrano (Low-migration, Low-odour). Svetlobno in alkali odporne barve. • Izhodna kontrola z najnovejšo programsko in strojno opremo lnkFromulations6, lnkQuality6, X-rite Exact in IGT odtisovalnik. Na željo stranke lahko izdamo izhodno poročilo ustreznosti. • Kratki roki izdelave. Stalno na zalogi K+E CMYK procesne barve primerne tisk prehrambene embalaže (Low-migration). Dodatne informacije: g. Tomaž Grilc, M: 041 480 803, tomaz.grilc@grafik.si www.grafik.si DZS Grafik d.o.o. Ulica Jožeta Jame 12 SI 1210 Ljubljana-Šentvid Trgovina/skladišče Letališka cesta 29 SI 1000 Ljubljana www.grafik.si T: 01 548 32 00 F: 01 548 32 20 ® THE SECOND FILM FACTORY OF LUCKY GROUP PORTFELJ IZDELKOV HUAGUANG TP-II - POZITIVNA TERMALNA OFSETNA PLOŠČA HUAGUANG TP-U - POZITIVNA TERMALNA OFSETNA PLOŠČA ZA UV BARVE HUAGUANG TD-G - NEGATIVNA TERMALNA OFSETNA PLOŠČA BREZ RAZVIJANJA (PROCESLESS) HUAGUANG UV-P - POZITIVNA UV OFSETNA PLOŠČA HUAGUANG PS - POZITIVNA KLASIČNA OFSETNA PLOŠČA HUAGUANG RXXX - FLEKSO TISKARSKA PLOŠČA ZA KLASIČNO OSVETLJEVANJE IN SOLVENTNO RAZVIJANJE HUAGUANG RL100 RECORDING FILM - FILM ZA OSVETLJEVANJE NA CTF NAPRAVAH HUAGUANG UV INKJET INK - ČRNILO ZA INKJET UV TISKALNIKE GENERALNI ZASTOPNIK GPS INTERNATIONALE HANDELS HOLDING GMBH KRANZLHOFENSTRASSE 26, 9220 VELDEN AM WÖRTHERSEE, AUSTRIA T+43(0) 4274 40 43 22 OFFICE@GPSGROUP.EU.COM WWW.GPSGROUP.EU.COM DISTRIBUTER GRAIN D.O.O. LETALIŠKA CESTA 32,1000 LJUBLJANA T 059 251 017 INFO@GRAIN.SI WWW.GRAIN.SI