PROMETNA POTA IN GOSPODARSKI RAZVOJ ŠKOFJE LOKE škofja Loka je bila važno gospodarsko središče že v svoji davni preteklosti. Oglejmo si, kaj govori o Skofji Loki že Janez Vajkaft Valvazor: »Mestni prebivalci kupčujejo z vsakovrstnim blagom po Nemčiji in Italiji, zlasii izdelujejo tukaj prelepo platno v velikih množinah in ga poleg belega, čistega sukanca, cesto pošiljajo v druge dežele. Dalje je tu mnogo trgovcev, ki prodajajo konje v Italijo ter poleg drugih obrti mestu precejšen doibiček oskrbujejo.. .< Tudi omenja Valvazor, da je škofjeloško gospostvo eno najimenitnejših v vTsej Kranjski. Dober gospodarski razvoj je dal Škofji Loki razne prednosti. Kraj je postal za tiste čase res imenitno naselje, ki je že na zunaj kazalo gospodarsko moč in bogastvo. Tako je imelo staro mesto za takrat res lepe hiše. Hiše so imele obokana vezna vrata. V kamnitih podbojih so bile vsekane okrašene letnice, ponekod grbi ali drugi okraski, ki so tudi na zunaj izprič*evali pomembnost lastnika hiše. Veže so bile olx>kane. stopnišča in ho^lniki okrašeni s stebriči, izklesanimi iz kamna. Marsikaj tega najdemo v Skofji Loki še dandanes. Tudi kulturno in prosvetno je bila tedaj Skofja Loka silno razgibana, kair nam izpričujejo rezbarska, slikarska in kamnose.ška dela ,po cerkvah, prav zgodnji prvi zametki šolstva (leta 1271), častno število znamenitih rojakov, ter je kot staro kulturno ozemlje znana v domačem in tujem svetu. Skofja Loka je bila važno gospodarsko središče na prometni žili Nemčija-Italija. kar dokazujejo dobre trgovske zveze s temi deželami. Vse do zgraditve gorenjske železnice je veliko dobička donašalo Škofji Loki tako imenovano »furmanstvo«. Škofjeloški »furmani« so tovorili blago iiz dežel Nemčije pa tja do Benetk. Zato je tu. posebno cvetela trgovina in prekupčevanje s konji. Vzporedno s tem pa se je razvijala tudi obrt. Vendar pa je »furmanstvo« za Skofjo Loko postalo usodno. Najbolj so se otepali železnice tisti škofjeloški gospodarji, ki jim je do tedaj >furmanstvo« v tej ali oni obliki dajalo zaslužek in ne smemo se čuditi, če je Skofja Loka odklanjala železnico. Da odvrnejo »to nesrečo« od sebe, so poslali na cesarski Dunaj posebno delegacijo. Delegacija je bila sprejeta pri takratnem cesarju Francu Jožefu I. Dosegla je preložitev železniške proge, ki bi morala teči vzporedno s hribi od Medvod, direktno proti Skofji Loki, je pa bila izpeljana tako, da je presekala Sorsko polje, ter se v razdalji 5 km oddaljila od samega mesta. Približno toliko je kolodvor oddaljen od mesta. Toda »fiirmanstvo« je zaradi železnice ra^iiotako utrpelo svojo škodo. Škofa Loka sama pa je dobila svoj najtežji gospodarski udarec, ki ga ni prebolela niti do dandanes. Gospodarsko nazadovanje se je vršilo posto|x>ma. Pred prvo svetovno vojno so poživljali škofjeloško gospodarstvo še tradicionalni sejmi. Na te sejme so hodili ljudje peš in na vozovih iz Cerkna. Tolmina in še celo Goričane si videl med njimi. Stare trgovske zveze niso tako hitro ugasnile. Med obiskovalci našega mesta smo opazili tudi Tržačane, ki so prihaijali v Skofjo Loko na oddih. Še enkrat se je posikušala Skofja Loka približati železnici. To je bilo takrat, ko je šlo za zvezo Gorenjske s Primorsko (okoli 1. 1890). Takrat je bila že trasirana proga od Trate — kolodvoira do mesta in dalje po Poiljanski doiliniii. Izvedbo te proge je preprečila prva svetovna vojna. Ko so bile po prvi svetovni vojni postavljene krivične meje, je Skofja Loka izgubila vsak stik s Primorsko. Edino res dobro delo in žilavost škofjeloških obrtnikov je vzdržalo mesto na določeni življenjski ravni. Gospodarskega razvoja pa ni bilo, ker je polagoma vse gospodarske funkcije pričel prevzemati Kranj kot okrajno središče in mesto z boljšimi prometnimi potmi. Naravni razvoj obrti v industrijo se zaradi oddaljenosti od železniške proge ni mogel izvršiti. Moramo pa pribiti, da je imela Skofja Loka za razvoj industrije prav lepe pogoje. Vodno silo ter kvalificirano delovno moč, ki jo je ustvarjalo zelo dobro razvito obrtniištvo. 155 " v razdobju med obema vojnama je Škofja Loka preživljala težje Ln lažje gospodarske krize, katere so paralizirali z raznimi ukrepi: z ustanovitvijo sreske ekspoziture, pozneije načelstva ter tik pred drugo svetovno vojno z graditvijo vojaške ceste na Blegaš ter z graditvijo utrdji na bližnji meji. Seveda so bile te gradnje popolnoma vojaškega značaja, so pa vendar istočasno dajale ljudem delo in zaslužek. Ljudstvo škofjeloškega ozemlja, posebno \ obmejnih vaseh, je še nenehoma iskalo stika s Primorsko. Raz\'llo se je v precejšnji meri tihotapstvo, ki ni moglo dati gosipodarskega razvoja ter je med ljudstvom širilo samo nemoralo in gospodarsko ter moralno škodo.' V tem razdobju je glavni del industrije, ki se je takrat ustvarjala, zrastel v Kranju. Skofja Loka je ostala takorekoč praznih rok. Večkrat se je razmišljalo, kako bi se dalo mestu z izboljšaujem prometnih poti okrepiti tudi gospodarski položaj. V ta namen so služile razne zamisli, kakor odcep in podaljšanje proge od kolodvora na Trati do Škofje Loke, preložitev železnice in kolodvora bliže mestu, izgraditev železniške proge, ki bi preko Poljanske doline povezovala Štajersko s Primorsko. Končno je bila osvojena najcenejša zamisel, da bi zvezali Trato-kolodvor in mesto z asfaltirano cesto. Ta misel je toliko dozorela, da so bile izvršene tik pred drugo svetovno vojno že vse predpriprave. Ze celo potrebni material je bil deponiran ob cesti, ko so zasedle mesto sovražne okupatorske sile. Delo se ni izvršilo. Po osvoboditvi je povsem naravno, da je bilo cestno omrežje skrajno zanemarjeno, saj ni imel okupator namena izboljšati gospodarskih prilik v deželi. Njegov namen je pač bil, takoj, ko je uvidel, da teh pokrajin ne bo mogel obdržati stalno, da deželo čim bolj izropa dn odnese, kar se pač odnesti da. Prva leta po vojni je bilo poitrebno vzdrževati cestno omrežje v toliko, da je vsaj za silo normalno tekel promet. Vendar smo pa takrat bili že zelo blizu uresničitve zjgraditve proge Štajerska-Primorska. Zaradi vsedržavnih gospodarskih potreb ta zamisel ni bila izvedena, ker je država takrat nujno potrebovala železniške proge, ki so bile v zvezi z izkoriščanjem rudnih bogastev. Bližamo se deseti obletnici osvoboditve. V lem doceniju je bilo v večjem in manjšem zadoščeno vsaj v glavnem vsem vsedržavnim potrebam in je sedaj naipočil čas, da tudi Skofja Loka dobi boljša prometna pota in s tem boljše gospodarske .pogoje za razvoj prepotreibne industrije. Prvi obrisi se že kažejo. Zgrajena je asfaltirana cesta Skofja Loka-mesto-kolodvor. Ta cesta ima svoj pomen, ker bo vezana dalje na betonsko cesto Ljuibljana-Bled. Pri tej povezavi pa bo nujno treba upoštevati, da bo postala tudi del magistrale sever-jug, to je najlkrajše zveze Štajerske s Primorsko, ki je nujna potreba vse Slovenije. , , T Jelo Janezic 156