286 Zdrav Vestn | julij – avgust 2017 | Letnik 86 JaVno ZdraVstVo (VarstVo pri deLu) Področje medicine: Mikrobiologija in imunologija Stomatologija Nevrobiologija Onkologija Reprodukcija človeka Srce in ožilje Metabolne in hormonske motnje Javno zdravstvo (varstvo pri delu) Psihiatrija Tip članka: Uvodnik Izvirni znanstveni članek Pregledni znanstveni članek Klinični primer Strokovni članek Zdrav Vestn | mesec – mesec 2017 | Letnik 86id Katedra za družinsko medicino, Medicinska fakulteta, Univerza v Ljubljani, Ljubljana Korespondenca/ Correspondence: Janja omejec, e: janja.omejec@gmail. com Ključne besede: študenti medicine/ dentalne medicine; začetek študija; empatična naravnanost; pomoč ljudem; razlogi za vpis na medicino/ dentalno medicino Key words: medical/dental students; the beginning of the study; empathic stance; helping people; the reasons for enrollment in medical/dental medicine Citirajte kot/Cite as: Zdrav Vestn. 2017; 86:286–94. prispelo: 6. 12. 2016 sprejeto: 25. 5. 2017 Javno zdravstvo (varstvo pri delu)izvirni znanstveni članek Zdrav Vestn | julij – avgust 2017 | Letnik 86 Razlogi za študij medicine in dentalne medicine pri študentih prvega letnika Medicinske fakultete v Ljubljani Reasons for the study of medicine and dental medicine in the first year students of the Faculty of medicine in Ljubljana Janja omejec, ana stepišnik, polona selič, Marija petek Šter Izvleček Izhodišča: Poleg kliničnega znanja, veščin sporazumevanja in suverenega sprejemanja odločitev se od dobrega zdravnika pričakujejo tudi profesionalne vrednote, kamor med drugim sodi zmožnost vzpostavitve empatičnega odnosa z bolnikom. Namen raziskave je bil prepoznati razloge, ki so študente vodili k izbiri študija (dentalne) medicine in ugotoviti stopnjo empatije v povezavi z razlogi za izbiro študija pri študentih prvega letnika Me- dicinske fakultete v Ljubljani. Metode: Za potrebe raziskave smo izdelali vprašalnik, ki je bil sestavljen iz osnovnih podatkov o študentih, razlogih za izbiro študija medicine oz. dentalne medicine in Jeffersonove lestvice empatije – verzija za študente (JSE-S verzija s prilagojeno lestvico s 16 trditvami). Vprašalnik smo posredovali vsem 227 študentom prvega letnika v študijskem letu 2014/15 ob koncu pouka pri predmetu »Spora- zumevanje«. Rezultati: V raziskavi je sodelovalo skupaj 216 študentov (odziv 95,2 %); 158 študentov medicine in 58 študentov dentalne medicine. Kot razloge vpisa na Medicinsko fakulteto je največji delež študentov medicine navedel željo pomagati ljudem (85,3 %), željo po izboljšanju zdravja ljudi (78,8 %) ter željo po delu z ljudmi (64,7 %). Za trditev »ker je služba zagotovljena« se je odločilo 28,8 % študentov, za trditev »ker se dobro zasluži« pa 14,1 %. Študenti dentalne medicine so se najpogosteje odločili za naslednje odgovore: želja pomagati ljudem (87,9 %), želja po izboljšanju zdravja ljudi (74,1 %), temu pa sledi želja po delu z ljudmi (65,5 %). Za trditev »ker je služba zagotovljena« se je odločilo 50 % študentov, za trditev »ker se dobro zasluži« pa 46,6 %. Tri trditve so bile statistično pomembno povezane s samooceno empatične naravnanosti: trditvi »ker želim pomagati ljudem« (91,08 ± 10,65 vs. 86,61 ± 12,56; p = 0,037) in »ker si želim delati z lju- dmi« (91,82 ± 10,18 vs. 87,90 ± 12,11; p = 0,012) z večjo samooceno in trditev »ker se dobro zasluži« (91,36 ± 11,41 vs. 87,29 ± 9,01; p = 0,023) z nižjo samooceno empatične naravnanosti. Zaključek: Višjo oceno empatične naravnanosti imajo študenti, ki jih je k odločitvi za študij vodila želja, da pomagajo ljudem. Naloga medicinske fakultete je, da študentom medicine oziroma dentalne medicine omogoči, da med študijem razvijejo humanistične vrednote. razlogi za študij medicine in dentalne medicine pri študentih prvega letnika Medicinske fakultete v Ljubljani 287 iZVirni ZnanstVeni čLanek Abstract Background: In addition to clinical knowledge, communication skills and sovereign decision mak- ing, a good doctor is also expected to posses professional values, including the ability to establish empathic relationships with patients. The purpose of the study was to identify the reasons that lead students to choose the study of dental medicine/medicine, and determine the level of emphaty in relation to the choice of study in the first year students of the Faculty of Medicine in Ljubljana. Methods: For the needs of the research we developed a questionnaire, which included basic data on students, their reasons for choosing the study of medicine or dental medicine and the Jefferson scale of empathy–version for students (JSE-S version with a modified scale with 16 arguments). The ques- tionnaire was forwarded to all 227 first-year students in the academic year 2014/15 at the completion of the Communication course. Results: The study involved a total of 216 (response 95.2 %) students; 158 medical students and 58 students of dental medicine. Among the reasons for enrollment to the Medical Faculty, the highest proportion of medical students indicated a desire to help people (85.3 %), a desire to improve human health (78.8 %) and a desire to work with people (64.7 %); 28.8 % of the medical students chose the argument „because employment is guarantee”, while 14.1 % of medical students believed the argu- ment „because it is well paid“ was the reason to choose the study of medicine. The students of dental medicine most often choose the following answers: a desire to help people (87.9 %), a desire to improve human health (74.1 %), followed by a desire to work with people (65.5 %). The argument “because employment is guaranteed” convinced 50 % of the students, and the argu- ment “because the pay is good” convinced 46.6 %. Three claims were significantly associated with self-assessment of empathic stance: the arguments “because I want to help people” (91.08 ± 10.65 vs. 86.61 ± 12.56; p = 0.037) and »because I want to work with people” (91.82 ± 10.18 vs. 87.90 ± 12.11; p = 0.012) were associated with a greater self-assessment- while the argument “because the pay is good” (91.36 ± 11.41 vs. 87.29 ± 9.01; p = 0.023) was associated with a lower self-assessment of empathic stance. Conclusion: Students who want to help people have higher level of self-assessment of empathic stance. The task of a medical faculty is to ensure that students whose choice of study is based on their humanist values are encouraged to have those values further developed and put into practice during their study. 1. Uvod Empatičen odnos, ki ga ima zdrav- nik do bolnika, se zrcali v boljših izidih oskrbe in večjem zadovoljstvu bolnikov, saj bolniki empatično bolj naravnanih zdravnikov bolje sodelujejo pri jema- nju zdravil, zdravniku bolj zaupajo, bolj celostno razložijo simptome bolezni in v splošnem izražajo večje zadovoljstvo z oskrbo in se redkeje pritožujejo  (1). Izraz empatija se v različnih literatu- rah različno razlaga. Na splošno najbolj sprejeta in poznana definicija empatije je od Hojata in sodelavcev iz Thomas Jefferson University iz leta 2002, ki pravi: »Empatija je predvsem kognitivna (bolj kot emocionalna) lastnost, ki vključu- je razumevanje (bolj kot čustvovanje) izkušenj, skrbi in perspektive pacienta, združena pa je tudi s sposobnostjo ko- munikacije in razumevanja. (2)« Zajema občutek skrbi za druge, sposobnost poi- stovetenja, ki s tem motivira človeka za pomoč, zmožnost prepoznave misli ali zaznave čustev drugega, odgovorna naj bi bila za zabrisanje meje med seboj in drugimi (1). Želja vsake medicinske fakultete je, da bi vpisala študente, ki jih odlikuje visoka 288 Zdrav Vestn | julij – avgust 2017 | Letnik 86 JaVno ZdraVstVo (VarstVo pri deLu) stopnja empatije, in z izobraževalnim procesom pozitivno vpliva na razvoj empatičnih stališč študentov medicine in bodočih zdravnikov. Merila za vpis na medicinsko fakul- teto se po svetu razlikujejo. Na Oxfordu prošnji za sprejem in testu iz biomedi- cinskega znanja sledi še intervju tutorja s kandidatom, kjer lahko pojasni svoje odločitve za izbiro študijskega progra- ma (3). Kot primerne osebne značilnosti za študij medicine izpostavljajo empatijo, motivacijo za delo v medicini, komuni- kacijske veščine, iskrenost in integriteto, etično ozaveščenost, zmožnost delovanja v skupini, zmožnost za intenzivno delo ter ujemanje individualnih vrednot in vedenja z vrednotami konstitucije Naci- onalnega javnega zdravja v Angliji, v ka- teri izpostavljajo delo v dobro pacienta, spoštovanje dostojanstva vsakega posa- meznika, zavezanost kakovostni oskrbi, sočutje, težnja k izboljšanju zdravja in dobrobit posameznika in delovanje v dobro celotne skupnosti brez izključe- vanja in diskriminacije (4,5). Poleg tega poudarjajo še akademski potencial, ki se kaže kot sposobnost reševanja pro- blemov, kritično razmišljanje, analitični pristop, intelektualna radovednost, ter komunikacijske veščine, kot so pripra- vljenost in sposobnost jasnega in učin- kovitega izražanja in zmožnost dejavne- ga poslušanja (4). Na Medicinsko fakulteto v Ljubljani so sprejeti po znanju najboljši študen- tje. K končnemu številu točk šteje v 35 % uspeh pri splošni maturi, 20 % končni uspeh zadnjih dveh letnikov srednje šole, 45 % pa uspeh pri posameznih predmetih splošne mature: matematika, tuji jezik in en naravoslovni predmet  (6-8). Veščine in spretnosti, ki ob dobrem kliničnem znanju odlikujejo dobrega zdravnika, ve- ščine v komunikaciji, zmožnost posluša- nja in vzpostavitev empatičnega odnosa, ne sodijo med izbirna merila. O razlogih, ki jih vodijo k odločitvi za študij medici- ne, in naravnanosti študentov medicine in dentalne medicine do empatije ob za- četku študija, ne vemo veliko (9). Namen raziskave je bil prepoznati dejavnike, ki vodijo mlade in sposob- ne dijake k odločitvi za študij medicine oziroma dentalne medicine in ugotovi- ti, kateri dejavniki pri odločitvi za študij medicine napovedujejo večjo stopnjo empatične naravnanosti. 2. Metode 2.1. Preiskovanci K sodelovanju smo povabili vse štu- dente prvega letnika medicine in dental- ne medicine, ki so bili vpisani v 1. letnik v študijskem letu 2014/15. Od 227 je anketo izpolnilo 216 študentov (odziv 95,2 %), med katerimi je bilo 158 (73,1 %) študen- tov medicine in 58 (26,9 %) študentov dentalne medicine. 2.2. Potek dela Anketo so študentje izpolnili prosto- voljno in anonimno ob zaključku pouka pri predmetu Sporazumevanje v času od 26. 11. do 19. 12. 2014. Predmet je v pred- metniku 1. letnika medicine in dentalne medicine na Medicinski fakulteti v Lju- bljani ter ga izvaja Katedra za družinsko medicino skupaj s Katedro za psihiatri- jo (10). 2.3. Uporabljena orodja Anketa je bila sestavljena iz dveh de- lov: vprašanj ter demografskih podatkov in dejavnikov, ki bi na osnovi pregleda literature in prepričanju raziskovalcev lahko prispevali k odločitvi za študij me- dicine oziroma dentalne medicine. razlogi za študij medicine in dentalne medicine pri študentih prvega letnika Medicinske fakultete v Ljubljani 289 iZVirni ZnanstVeni čLanek 2.4. Opis lestvice za samooceno empatične naravnanosti Prvi del je vseboval vprašalnik o em- patiji – Jeffersonovo lestvico empatije za študente medicine (JSE-S version), ki je bila prevedena in validirana na sloven- skem prostoru na vzorcu študentov pr- vega letnika medicine  (11). Lestvica je obsegala 20 vprašanj, na vsako vprašanje pa je bilo možno odgovoriti tako, da je študent izbral vrednost od 1 (nikakor se ne strinjam) do 7 (popolnoma se stri- njam). Deset vprašanj je imelo pozitivno, deset pa negativno konotacijo. Vrednost lestvice smo dobili tako, da smo sešte- li vrednosti, dobljene pri posameznih vprašanjih, s tem, da smo pri vprašanjih z negativno konotacijo uporabljali inver- zno lestvico. Vrednost lestvice je v razpo- nu 20–140; višja vrednost pomeni višjo stopnjo empatije. Če so bili v lestvici za empatijo pri- sotni manjkajoči odgovori, smo upošte- vali povprečje populacije. V primeru, da je manjkala več kot tretjina vseh odgo- vorov, smo vprašanje iz analize izločili. Leta 2015 je bila opravljena revalida- cija JSE-S na vzorcu študentov prvega in šestega letnika Medicinske fakultete v Ljubljani v dveh zaporednih študijskih letih (2012/13 in 2013/14). Izkazalo se je, da če lestvico z 20 trditvami zožimo na 16 trditev (izpustimo trditve 1, 5, 18 in 19), dobimo večji delež pojasnjene variance. (12) V naši analizi smo uporabili revali- dirano JSE-S. 2.5. Vprašalnik o razlogih za odločitev študija medicine oz. dentalne medicine Drugi del vprašalnika je študentom ponujal 14 dejavnikov, ki smo jih obliko- vali na osnovi pregleda literature(13-15) in konsenza raziskovalcev, v zvezi s kate- rimi so se študentje opredelili, zakaj so se odločili za študij medicine oz. dentalne medicine. Pri oblikovanju vprašalnika sta sodelovala zdravnica in psihologinja. Dokončno obliko vprašalnika sta potr- dili s konsenzom. Študentje so se lahko odločili za več ponujenih odgovorov (zaprtega tipa), ponujena pa jim je bila tudi možnost, da dopišejo dodatne razloge za odločitev v obliki prostega besedila. 2.6. Statistična analiza podatkov Vprašalnik smo analizirali s stati- stičnim programom IBM SPS Statistics Data Editor, verzija 22. Uporabili smo metode deskriptivne statistike za opis vzorca, prikazali smo deleže, povprečne vrednosti in standardne odklone (SD). Razlike v stališčih med študenti medici- ne in dentalne medicine smo ugotavljali glede na naravo spremenljivk s pomočjo testa t za dva neodvisna vzorca oziroma testom hi-kvadrat (Pearson). Če so bile le-te numerične, smo uporabili test t za dva neodvisna vzorca, v primeru bi- narnih spremenljivk pa hi-kvadrat. Pri povezavi med stopnjo naravnanosti do empatije in dejavniki odločitve za študij medicine smo glede na naravo spremen- ljivk uporabili test hi-kvadrat. Kot mejno statistično značilno smo upoštevali vre- dnost p < 0,05. Glede na veliko število iz- vedenih testov za ugotavljanje povezave med empatično naravnanostjo in vzroki za odločitev za študij medicine (17 testov oz. hipotez) smo pri interpretaciji rezul- tatov upoštevali popravljeno vrednost alfa (Bonferroni): 0,05/17 = 0,003. 2.7. Etična odobritev Raziskavo je odobrila komisija za me- dicinsko etiko pri Ministrstvu za zdravje, dne 31.1. 2011 pod številko 143/02/11. 290 Zdrav Vestn | julij – avgust 2017 | Letnik 86 JaVno ZdraVstVo (VarstVo pri deLu) 3. Rezultati 3.1. Opis sodelujočih študentov Tabela 1 prikazuje osnovne značilno- sti sodelujočih študentov, smer študija in spol. V Tabeli 2 so prikazani rezultati gle- de na spol in smer študija, pridobljeni z revalidirano Jeffersonovo lestvico empa- tije (v nadaljevanju JSE-S). Študentke so izkazovale večjo stopnjo empatične na- ravnanosti kot študentje, med smerema študija pa ni bilo razlik. V Tabeli 3 so prikazani razlogi za odločitev za študij medicine. Študenti dentalne medicine so prikazani ločeno od študentov medicine. Razlike med študenti medicine in dentalne medicine smo ugotavljali s testom hi-kvadrat. Najpogostejši razlog, ki jih je vodil k odločitvi za študij medicine oz. dentalne medicine in so ga navedli tako študenti medicine kot dentalne medicine, je bila trditev »ker želim pomagati ljudem«. Med skupinama študentov medicine in dentalne medicine ni bilo pomembnih razlik (p > 0,05). Razlogi, ki so statistično pomembno prevladovali pri študentih dentalne me- dicine, upoštevajoč popravljeno vrednost alfa (p < 0,003) so bili: »ker sem imel la- stne izkušnje (kot pacient/dijak), ki so me spodbudile k odločitvi za študij medicine/ dentalne medicine« (p = 0,001), »ker po- klic zdravnika/zobozdravnika omogoča profesionalno neodvisnost« (p < 0.001) in »ker se dobro zasluži« (p < 0.001). Do statistično pomembnih razlik pri meji statistične značilnosti p < 0,05 je Tabela 2: primerjava stopnje empatične naravnanosti glede na spol in smer študija. Povprečje (SD = standardna deviacija) Spol Moški 86,6 (sd = 11,2) Ženske 91,9 (sd = 10,6) statistično pomembna razlika v prid ženskega spola (p = 0.001). Smer študija Medicina 90,9 (sd = 11,7) dentalna medicina 89,4 (sd = 9,1) razlika ni statistično značilna (p = 0,407). Uporabljen statistični test: test t za dva neodvisna vzorca. Tabela 1: osnovni podatki o sodelujočih. Število (delež) Smer študija Medicina 158 (73,1 %) dentalna medicina 58 (26,9 %) Spol Moški 61 (28,2 %) Ženski 155 (71,8 %) Uporabljen statistični test: metode deskriptivne statistike za opis vzorca razlogi za študij medicine in dentalne medicine pri študentih prvega letnika Medicinske fakultete v Ljubljani 291 iZVirni ZnanstVeni čLanek prišlo tudi pri trditvi »ker me zanima raziskovanje« (p = 0,031), ki so ga kot ra- zlog pogosteje navedli študenti medici- ne, ter trditvah »ker je služba zagotovlje- na« (p = 0,004) in »ker so me k odločitvi za študij medicine/dentalne medicine spodbudili starši« (p = 0,021), ki so ju kot razlog za odločitev za študij pogosteje navedli študenti dentalne medicine. Ponujeni so bili tudi naslednji ra- zlogi, pri katerih pa so bile razlike med skupinama študentov medicine in den- talne medicine statistično neznačilne (p > 0,05): »ker želim s preprečevanjem in zdravljenjem bolezni izboljšati zdrav- je ljudi«, »ker si želim delati z ljudmi«, »ker je študij intelektualni izziv«, »ker medicina/dentalna medicina ponuja povezovanje teorije s prakso«, »ker ima poklic zdravnika/zobozdravnika ugled v družbi«, »ker so me k odločitvi za študij medicine/dentalne medicine spodbudili prijatelji/sorodniki«, »ker so se tudi moji prijatelji/znanci odločili za študij medi- cine/dentalne medicine«, ki pa se niso izkazali kot statistično pomembni za od- ločitev za vpis. 3.2. Povezava med empatično naravnostjo in vzroki za odločitev za študij medicine Preverili smo povezanost vsakega od razlogov za odločitev za študij medicine oz. dentalne medicine s stopnjo empatič- ne naravnanosti. Tri trditve so bile stati- stično pomembno (p < 0,05) povezane s stopnjo empatične naravnanosti: • »ker želim pomagati ljudem« 91,08 ± 10,65; pri tistih, ki se za to tr- ditev niso odločili, pa 86,61 ± 12,56; p = 0,037. • »Ker si želim delati z ljudmi« 91,82 ± 10,18; pri tistih, ki se za to tr- ditev niso odločili, pa 87,90 ± 12,11; p = 0,012. Tabela 3: razlogi za odločitev za študij medicine oz. dentalne medicine in razlike med študenti medicine in dentalne medicine. Ponujene trditve Delež (%) študentov, ki so na trditev odgovorili z DA, smer medicina in dentalna medicina. N = 216 Delež (%) študentov, ki so na trditev odgovorili z DA, smer medicina. N = 158 Delež (%) študentov, ki so na trditev odgovorili z DA, smer dentalna medicina. N = 58 Razlike med študenti medicine in dentalne medicine (p-vrednost) ker želim pomagati ljudem. 86,9 85,3 87,9 0,564 ker sem imel lastne izkušnje (kot pacient/dijak), ki so me spodbudile k odločitvi za študij medicine/dentalne medicine. 45,3 38,5 63,8 0,001 ker me zanima raziskovanje. 43,0 47,4 31,0 0,031 ker poklic zdravnika/ zobozdravnika omogoča profesionalno neodvisnost. 35,0 26,3 58,6 <0,001 ker je služba zagotovljena. 34,6 28,8 50,0 0,004 ker se dobro zasluži. 22,9 14,1 46,6 <0,001 ker so me k odločitvi za študij medicine/dentalne medicine spodbudili starši. 13,6 10,3 22,4 0,021 292 Zdrav Vestn | julij – avgust 2017 | Letnik 86 JaVno ZdraVstVo (VarstVo pri deLu) • »Ker se dobro zasluži« 87,29 ± 9,01; pri tistih, ki se za to trditev niso odlo- čili, pa 91,36 ± 11,41; p = 0,023. 4. Razpravljanje 4.1. Povzetek ključnih ugotovitev raziskave Kot najpomembnejši razlog vpisa na medicinsko fakulteto se je izkazala želja po pomoči ljudem in izboljšanju zdra- vstvenega stanja prebivalstva, kar sovpa- da s stopnjo izraženih pozitivnih stališč do empatije izprašanih študentov, ki je sicer višja pri študentkah (Tabela 2). V naši raziskavi smo lahko ugotavljali le stališča do empatije, ne pa tudi resnične empatije študentov ob vpisu na medi- cinsko fakulteto. Podatki iz literature pa govorijo, da se za poklic zdravnika od- ločajo ljudje, ki jih ne vodi prvenstveno želja po zaslužku, temveč humanistične vrednote in skrb za sočloveka (16,17). 4.2. Primerjava ključnih rezultatov z obstoječo literaturo Glavni razlog, zakaj se študentje od- ločajo za študij medicine, je pričakovano želja po pomoči ljudem. Enako so ugota- vljali v študiji Kaplan Test Prep and Ad- missions leta 2008, kjer je večina študen- tov navedla željo po pomoči kot glavni razlog vpisa, medtem ko nekatere zgo- dnejše študije kažejo večji vpliv finančne stimulacije v povezavi z odločitvijo za zdravniški poklic (18,19). Finančni vidik, kot odločitev za študij, se je v naši razi- skavi izkazal za pomembnejšega pri štu- dentih dentalne medicine, pri katerih je v primerjavi s študenti splošne medicine pomembnejša tudi trditev o zanesljivi zaposlitvi po končanem študiju. V rezultatih zasledimo, da medicino študira precej več žensk (155–71,8 %) kot moških (61–28,2 %) (Tabela 1). Vzro- ki se verjetno skrivajo v višjih ocenah, saj učni uspeh predstavlja glavni faktor meril vpisa. Študentke so v primerjavi s študenti pokazale višjo stopnjo empatič- ne naravnanosti (Tabela 2). Deloma se to lahko pojasni z biološkimi razlikami, saj naj bi bile ženske sposobne ponudi- ti več čustvene podpore kot moški, lažje sočustvovati, moški pa so bolj nagnjeni k racionalnemu razmišljanju, dominan- tnosti in kontroli (20). Pričakovano je bila samoocena em- patične naravnanosti višja pri študentih, ki so se za študij medicine oz. dentalne medicine odločili iz želje, da pomaga- jo ljudem, in nižja, če so se odločali na osnovi želje po dobrem zaslužku. 4.3. Omejitve raziskave Vprašanja, ki smo jih uporabili za ugotavljanje dejavnikov, ki so vplivali na odločitev za študij splošne in dentalne medicine, niso bila validirana, so pa bila oblikovana na osnovi pregleda literature in lastne ekspertize ter potrjena s kon- senzom. Kot pomembno omejitev raziskave je potrebno poudariti, da raziskava ni bila zastavljena tako, da študenti ne bi poznali ciljev raziskave, torej ne more- mo izključiti možnosti, da so študenti odgovarjali všečno snovalcem vprašal- nika in so med razlogi za odločitev za študij medicine kot pomembne označili humanistične vrednote, tudi če so jih k odločitvi za študij vodili pretežno drugi dejavniki. Raziskava je bila narejena samo na eni od dveh medicinskih fakultet v Slo- veniji in zato njenih rezultatov ne more- mo v celoti prenesti v slovenski prostor. Najpomembnejša omejitev naše raz- iskave pa je, da nismo vključili kontrol- ne skupine (npr. skupine študentov, ki se vpisujejo na druge fakultete Univerze v Ljubljani). razlogi za študij medicine in dentalne medicine pri študentih prvega letnika Medicinske fakultete v Ljubljani 293 iZVirni ZnanstVeni čLanek 4.4. Uporabnost za raziskovanje in pedagoško delo V naši raziskavi se je izkazalo, da se na Medicinsko fakulteto v Ljubljani vpi- sujejo predvsem študentje, ki jih k vpisu (na osnovi samoocene) vodijo humani- stične vrednote. Smiselno glede na našo raziskavo bi bilo vprašalnik ponoviti na istem vzor- cu študentov, ko bi ti bili 6. letnik, in spremljati, ali se empatična naravnanost v procesu študija krepi, ter ali študentje razvijajo prek stika z bolniki med kli- ničnim delom bolj ali manj empatičen odnos v primerjavi z začetkom študija. Tako spremljanje bi nam dalo vpogled v razvoj empatičnega razmišljanja pod vplivom različnih kliničnih predmetov, mentorstvom različnih specialistov in stika z vse več bolniki, nenazadnje tudi osebnostnega razvoja. Smiselna bi bila tudi evalvacija posameznikov s strani objektivnega opazovalca po zaključku vsakega letnika študija ali po koncu daljših kliničnih rotacij. Na ta način bi z največjo gotovostjo ugotovili, ali ima potek študija vpliv na razvoj profesio- nalnih vrednot že izprašanih študen- tov. Z dopolnjenimi vprašalniki, ki bi zajemali še več neposredno na študij se nanašajočih podatkov iz življenja študentov (kot so na primer ocena ob- čutka sprejetosti s strani bolnikov, za- dovoljstva s količino in kakovostjo pro- stega časa, količino obremenitve tekom študija, ocena odnosa do mentorja kli- ničnega predmeta ...), bi imeli vpogled tudi v tiste dejavnike empatičnega do- življanja, na katere lahko do določene mere vplivamo sami, in ki imajo prav tako vpliv na stopnjo empatije posame- znika. Nekatere študije so namreč po- kazale upad empatije med študijem in vedno nižje stopnje empatije med štu- denti zadnjega letnika medicine ter ka- sneje tudi specializanti različnih strok (21-24). Smiselna je tudi ponovitev raziskave na prihodnjih generacijah, saj bi tako lahko spremljali trend spreminjanja ra- zlogov za vpis na Medicinsko fakulteto v Ljubljani, hkrati pa bi lahko sčasoma z večjim vzorcem študentov prvih letni- kov medicine spoznali vzorec razlogov za vpis, ki se ponavlja pri tistih z najvišjo stopnjo empatične naravnanosti in tistih z najmanjšo. Pri ponovitvi raziskave bi bilo smiselno vključiti tudi kontrolno skupino, ki bi postavila samooceno em- patije v širši kontekst študentov v Slove- niji. 5. Zahvala Hvala študentom, ki so izpolnili vpra- šalnik. Raziskovalna naloga je bila opravlje- na v sklopu izbirnega predmeta Razisko- vanje v družinski medicini, ki ga izvaja Katedra za družinsko medicino Medi- cinske fakultete v Ljubljani. Literatura 1. Magalhaes E, Salgueira AP, Costa P, Costa MJ. Empathy in senior year and first year medical students: a cross-sectional study. BMC Med Educ. 2011;11:52. 2. Hojat M, Gonnella JS, Nasca TJ, Mangione S, Vergare M, Magee M. Physician Empathy: Defi- nition, Components, Measurement and Relation- ship to Gender and Speciality. Am J Psychiatry. 2002;159(9):1563-9. 3. University of Oxford, Medical Sciences division. How to apply [cited 2015 Jun 7]. Available from:: http://www.medsci.ox.ac.uk/study/medicine/pre- -clinical/applying. 4. Selection Criteria University of Oxford, Medical Sciences division [cited 16.1.2016]. Available from.: http://www.medsci.ox.ac.uk/study/medicine/pre- -clinical/requirements/criteria. 5. The NHS Constitution.Department of Health [cited 16.1.2015]. Available from: http://www.nhs. uk/choiceintheNHS/Rightsandpledges/NHSCon- stitution/Documents/2013/the-nhs-constitution- -for-england-2013.pdf. 294 Zdrav Vestn | julij – avgust 2017 | Letnik 86 JaVno ZdraVstVo (VarstVo pri deLu) 6. Univerza v Ljubljani. Dodiplomski in enoviti magistrski programi [cited 2015 Jun 7]. Available from: http://www.uni-lj.si/studij/studijski_pro- grami/dodiplomski_in_enoviti_magistrski_pro- grami/. 7. Univerza v Ljubljani.Arhiv visokošolske prijavno- -informacijske službe [cited 2015 Jun 7]. Available from: http://www.vpis.uni-lj.si/. 8. Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport. Razpisi za vpis v visoko šolstvo za študijsko leto 2014/15 (internet) [cited 2015 Jun 7]. Available from: http://www.mizs.gov.si/fileadmin/mizs.gov. si/pageuploads/Visoko_solstvo/Do_razpis__13_ javni/UL_1314/ul_mf.pdf. 9. Petek Šter M, Selič P. Assessing empathic attitu- des in medical students : the re-validation of the Jefferson Scale of Empathy - student version re- port = Ocenjevanje empatične naravnanosti pri študentih medicine : poročilo o ponovni validaciji Jeffersonove lestvice empatije - oblika za študente. Zdrav Var. 2015;54(4):282-292. 10. Petek Šter M, Švab I, Zalar B, Tomori M. Sporazu- mevanje – nov predmet na Medicinski fakulteti v Ljubljani. Zdrav Vestn. 2011;80(11):865–72. 11. Petek Šter M, Šter B, Petek D, Cedilnik Gorup E. Validation of Slovenian version of Jefferson scale of empathy for students. Zdrav Var. 2014;53(1):89- 100. 12. Petek Šter M, Selič P. Assessing empatic attitudes in medical students: the re-validation of the Jef- ferson Scale of empathy- student version report. Zdrav Var. 2015;54(4):1-11. 13. Horsburgh M, Perkins R, Coyle B, Degeling P. The professional subcultures of students entering me- dicine, nursing and pharmacy programmes. J In- terprof Care. 2006;20(4):425-31. 14. Miers ME, Rickaby CE, Pollard KC. Career cho- ices in health care: Is nursing a special case? A content analysis of survey data. Int J Nurs Stud. 2007;44(7):1196–209. 15. Belsi A, Gallagher JE, Asimakopoulou. Personali- ty profile of students entering dentistry, hygiene therapy and dental nursing at one London dental institute. Eur J Dent Educ. 2011;15(2):80–4. 16. Koenig TW, Parrish SK, Terregino CA, Williams JP, Dunleavy DM, Volsch JM. Core personal com- petencies important to entering students’ success in medical school: what are they and how could they be assessed early in the admission process? Acad Med. 2013;88(5):603–13. 17. Mahon KE, Henderson MK, Kirch DG. Selecting tomorrow‘s physicians: the key to the future health care workforce. Acad Med. 2013;88(12):1806–11. 18. Daniel C, O‘Brien M. Why Study Medicine? [cited 2015 Jun 7]. Available from: http://www.student- doctor.net/2008/04/why-study-medicine-pre- -meds-not-in-it-for-the-money-survey-says. 19. The reasons our future doctors are choosing me- dicine have changed. [cited 2015 Jun 7]. Available from: http://www.kevinmd.com/blog/2012/06/ reasons-future-doctors-choosing-medicine-chan- ged.html. 20. Parsons T, Bales RF. Family, socialization and inte- raction process. Glencoe, IL: Free Press; 1955. 21. Hojat M, Vergare M, Maxwell K, Brainard G, Herrine S, Isenberg G, Veloski J,Gonnella J. The devil is in the third year: a longitudinal study of erosion of empathy in medical school. Acad Med. 2009;84(9):1182-91. 22. Hojat M, Mangione S, Nasca T, Rattner S, Erd- mann J, Gonnella J, Magee M. An empirical stu- dy of decline in empathy in medical school. Med Educ. 2004;38(9):934-41. 23. Chen D, Lew R, Hershman W, Orlander J. A Cross- -sectional Measurement of Medical Student Em- pathy. J Gen Intern Med. 2007;22(10):1434-8. 24. Hojat M, Gonnella J, Mangione S, Nasca T, Magee M. Physician empathy in medical education and practice: experience with The Jefferson Scale of Physician Empathy. Seminars in Integrative Medi- cine. 2003;1(1):25-41.