301 Resolucije I. slovenskega katoliškega shoda. Sekcija 1.: Šola. Ker se dobra ali slaba bodočnost Slovencev opira na dobro ali slabo vzgojo naše mladine, izjavlja I. slovenski katoliški shod v tem oziru naslednje: I. Glede ljudske šole. 1. Katoliški stariši so po vesti dolžni, svoje otroke vzgajati in poducevati po nacVlih sv. katoliške cerkve. Ker pa ne morejo sami zadostno vzgajati in poducevati svojih otrok, in ker imamo z druge strani v Avstriji prisilno državno šolo, zahteva I. slovenski katoliški shod za katoliške otroke katoliške javne ljudske šole iu katoliške učiteljske pripravnice v smislu izjave avstrijskih škofov v gospodski zbornici dne 12. marca 1890. 2. Prvi slovenski katoliški shod zahteva, da najvišja uprava postavi ljudsko šolo in učiteljske pripravnice na edino pravo pedagogičuo-didaktično podlago materinega jezika, kakor to zahtevajo državno-osnovni jn šolski zakoni, da je torej učni jezik na šolah Slovencem namenjenih slovenski. Zato katoliški shod tudi zahteva, da se umaknejo temu nasprotni učni načrti za male šole, kakoišni se nahajajo posebno po slovenskem Koroškem, ter smatra vsako drugačno vredbo ljudskih šol kot nepostavno. Katoliški shod nadalje zahteva, naj visoka šolska oblastva v vseh deželah, koder bivajo Slovenci, to je po Sta-jarskem, Koroškem, Kranjskem in Primorskem, iz pedagogiško-didaktičnih vzrokov skfbe tudi za slovenske manjšine tako, da se povsod, kjer se nahaja postavno število slovenskih otrok, osnujejo katoliške javne ljudske šole s slovenskim učnim jezikom. v Ce pa število slovenskih otrok ne dosega postavnega števila za ustanovitev slovenske šole, in jih je n?jmanj deset, naj se otroci v skupni šoli ločijo po maternem jeziku v skupine ali v oddelke Samo po sebi se razumeva, da ima dotični učitelj vešč biti obeh učnih jezikov. Sploh pa naj se šolski otroci v vsakem številu, če je le mogoče, v krščanskem nauku podučujejo v svouni maternem jeziku 3. Prvi slovenski katol ški shod izreka željo, naj deželni zbori, kateri zastopajo kraje s^venskih volilcev, prenaredijo — kot nekak prehod do boljšega — naše šolske postave v takem smislu, kakor so si jih priredili vili Tirolci: dalje naj se poskrbi, da bodi poduk v ljudskih šolali praktičen ter nam vzgajaj dobrih gospodarjev, vrlih gospodinj' in pridnih delavcev; osobito pa naj se vredijo ljudske šole tako, da se, kjer le možnem delijo otroci po spolu zaradi nravnosti in primerniše razdelitve učne tvarine 4. Dokler se nam pa naše opravičene zahteve ne spol-nijo postavnim potom, snujejo naj se katoliške zasebne, zlasti redovne ljudske šole ter naj se v pivi vrsti ustanovi slovensko katoliško učiteljsko semenišče v Ljubljani in, ako možno, tudi slovenska katoliška pripravnica s pomočjo družbe sv. Cirila in Metoda, katera se toplo priporoma s pogojem, da se v bodoče organizuje po župnijah v soglasju z našimi prevzvi-šenimi vladikami, ter z drugimi rado voljnimi darovi in prispevki zadevnih deželnih zastopov. 5. Vsem redovnikom in redovnicam, ki delujejo za krščansko vzgojo slovenske mladine, izreka, katoliški shod priznanje in zahvalo za tako požrtvovalno in vsptšno delovanje; ob enem pa toplo priporoča njihove šolske zavode. 6. Katoliški shod priporoča slovenskim učiteljem in ka-tehetom ter vsem drugim vzgojevaleem slovenske mladine, da naj si ustanove katoliško učiteljsko društvo. II. Gledč srednjih šol zahteva katoliški shod: 1. Naj se državne srednje šole, gimnazije in realke tako preustroje, da se ne bode na njih ne le nič podučevalo, kar bi nasprotovalo verskemu prepričanju katoličanov, marveč da bodeta tudi na njih vsa vzgoja in ves poduk dejanjski po-vspeševala katoliško versko mišljenje in življenje naše mladine. Razun tega izreka katoliški shod željo, da se osnuje s časom svobodna katoliška gimnazija, združena z odgojilnim zavodom, s slovenskim učnim jezikom 2 V poživljenje verskega. duha srednješolske mladine naj se zopet vpeljejo vsakoletne duhovne vaje in naj se mladina pridno zbira v Marijine družbe ali kongregacije. 3. Vs