Darja Koter Univerza v Ljubljani, Akademija za glasbo »Opera je še dovolj iva in niè ne kae, da bi bila pripravljena umreti.« MONOGRAFIJA OB 80-LETNICI JOETA SIVCA Joe Sivec, Opera na ljubljanskih odrih od klasicizma do 20. stoletja. Izbrana poglavja, ur. Metoda Kokole in Klemen Grabnar (Ljubljana: Zaloba ZRC SAZU, 2010), 346 strani. ISBN 978-961-254-240-5. (recenzija) Muzikološki inštitut Znanstvenoraziskovalnega centra Slovenske akademije znanosti in umetnosti ter Oddelek za muzikologijo Filozofske fakultete v Ljubljani sta ob osemdesetletnici nestorja slovenske muzikološke znanosti, zaslunega univerzitetnega profesorja muzikologije dr. Joeta Sivca, zasnovali jubilejno publikacijo z izborom slavljenèevih manj znanih zapisov, objavljenih v razliènih publikacijah. Knjigo sta uredila Metoda Kokole in Klemen Grabnar. Monografija je v celoti posveèena zgodovini operne ustvarjalnosti in poustva- rjalnosti v Ljubljani od druge polovice 18. do 20. stoletja, zapisi pa so nastali v obdobju trideset let. Obsega petnajst zaokroenih poglavij, ki kronološko prikazujejo razvoj ljubljanske opere, in sicer od gledaliških skupin v 18. stoletju do profesionalno zastavljenega opernega gledališèa od konca 19. stoletja naprej. Nekaj poglavij je posveèenih recepciji znamenitih opernih del evropskih skladateljev v Ljubljani, zadnji dve pa analitièno predstavita operi Frana Gerbièa in pregled slovenske operne ustvarjalnosti do sedemdesetih let 20. stoletja. Besedila so objavljena v izvirni obliki, pri èemer sta urednika poenotila pisanje naslovov opernih del in njihovih delov. Prav tako so uredniško poenoteni pisava tujejeziènih izrazov, imena krajev, priimkov ipd. Zaradi èasovne distance od prvih objav urednika opozarjata na izraze, kot je »najnovejši«, ki naj ga bralec razume s pridrkom. Prav zato so v redakciji dodane posamezne opombe s pojasnili in posodobitvami, kar je primerno in nujno. Poglavja dopolnjuje slikovno gradivo, ki je redakcijsko dodano in pomenljivo za vsebino. S tem je publikacija kvalitetno nadgrajena in privlaènejša. Slikovno gradivo so prispevale pomembne institucije, kot so Arhiv RS, Zgodovinski arhiv Ljubljana, Narodni muzej Slovenije, NUK, Slovenski gledališki muzej in Obèina alec ter druina Šivic. Sistem kratic in opomb ter virov in literature je v celoti uredniško poenoten, pri èemer sta se urednika naslonila na vsestransko uveljavljen redakcijski priroènik Chicago Manual of Style. Po vzoru monografskih publikacij je na koncu na novo dopolnjena celotna bibliografija, dodano je tudi izèrpno kazalo omenjenih glasbenogledaliških del in osebnih imen. Knjigo zakljuèuje celotna avtorjeva bibliografija, nastala na podlagi starejšega seznama, ki ga je pred desetimi leti pripravila danes al e preminula muzikologinja Darja 119 Darja Koter, MONOGRAFIJA OB 80-LETNICI JOETA SIVCA Frelih, dopolnitve so delo urednika Klemna Grabnarja. Prispevek obeh urednikov je knjino izdajo Sivèevih študij tehtno dopolnil, posodobil in nadgradil, tako glede rabe znanstvenega aparata kot splošne urejenosti in preglednosti besedila. V prvem poglavju se avtor posveèa ljubljanskemu repertoarju italijanskih opernih druin od leta 1733 naprej in dokazuje aktualnost predstav po vzoru širšega evropskega prostora. Z njegovimi ugotovitvami se vsaj deloma podirajo stereotipi o »zaplankanosti« glasbe na Slovenskem, ki so v veè primerih neupravièeni. V Ljubljani je bila do druge polovice 18. stoletja »doma« poznobaroèna opera seria napolitanske šole, ki jo je v petdesetih letih skladno s splošnim razvojem glasbenega gledališèa tega èasa zamenjala komièna opera oz. opera buffa. Posebna pozornost je posveèena posameznim opernim druinam in njihovim uveljavitvam v evropskem prostoru, kar je zaokroeno z aktualnimi deli eminentnih italijanskih skladateljev. Avtor ugotavlja, do kakšne mere so gostujoèe skupine vplivale na operno poustvarjanje in ustvarjalnost domaèih diletantov in kasneje na delovanje profesionalnega gledališèa. Posveèa se socialni strukturi poslušalstva in opernim prizorišèem, dogajanju v èasu ilirskih provinc in ob ponovni vzpostavitvi avstrijske vladavine, ki poustvarjalnost preusmeri k nemškim operistom. Kot daleè najodmevnejšo izpostavi sezono 1821, ko je Ljubljana gostila kongres svete alianse, za katerega je sam avstrijski cesar naroèil gostovanje odliène italijanske drube v Ljubljani, ki je izvedla kar pet Rossinijevih oper in s tem prva odprla skladatelju pot na ljubljansko operno sceno. V poglavju o sporedih nemških gledaliških drub na ljubljanskih odrih Sivec ugotavlja, da te skupine sicer niso bistveno vplivale na domaèo produkcijo, so pa bile pomemben èlen pri spoznavanju nemške, francoske in italijanske klasicistiène, predvsem pa zgodnjeromantiène operne produkcije tedanjega èasa pred ljubljanskim obèinstvom, ki se je v prvih desetletjih 19. stoletja z evropsko glasbeno sceno seznanjalo predvsem v Stanovskem gledališèu in na koncertih Filharmoniène drube. Sledijo tri poglavja o predstavah Mozartovih in Rossinijevih oper ter t.i. grand opere. Natanèen pregled uprizarjanja posameznih del pokae, da se je ljubljanska publika do leta 1823 seznanila s skoraj vsemi Mozartovimi operami, ki so se dotlej pojavljale na repertoarju gledališè nemškega prostora. Njegove opere so v Ljubljani ohranile popularnost tudi po letu 1823, ko se na odru ustalijo romantièna dela. Kranjska prestolnica v primerjavi z veèjimi gledališèi monarhije repertoarno ni bistveno zaostajala in je bila zelo aktualna tudi v drugi èetrtini 19. stoletja. To še posebno natanèno dokazujejo izvedene Rossinijeve opere, prevladujoèe do leta 1835. Viri v dnevnem èasopisju izprièujejo, da so slavnega italijanskega skladatelja v Ljubljani promovirale nemške potujoèe druine. Sivec se v tem delu besedila poglobi v izvajalce in bralcu priblia sestavo, delovanje in repertoar nemških opernih druin, ki so moèno zaznamovale slovensko glasbeno sceno. Od druge polovice tridesetih do šestdesetih let so dominantno vlogo igrale novosti, Donizettijeva in Bellinijeva dela, vendar avtor ugotavlja, da ne tako 120 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek številèno kot Rossinijeva. Te ugotovitve dopolni in razširi v naslednjih poglavjih o zaèetkih uprizarjanja Bellinijevih in Donizettijevih oper v Stanovskem gledališèu. Sivec med drugim izèrpno razloi zgodovinski in vsebinski razvoj t.i. grand opere ter ga povee s pariško glasbeno sceno in ljubljansko talijo. Kot ugotavlja, je bilo število velikih oper, ki so doivele ljubljansko premiero, sicer zadovoljivo, ni pa bilo tako aktualno, kot je to veljalo npr. za Rossinija. Prouèil je tudi recepcijo tovrstnih oper pri nas in ugotovil, da je bila ljubljanska kritika skladna s »prevladujoèimi nazori« v tedanji Evropi in da so bile uprizoritve sicer ambiciozne, vendar niso dosegale nivoja opernih stvaritev. Sivec v posebnem sestavku piše tudi o poskusih ustanovitve domaèe operne reprodukcije, za kar sta bila najzaslunejša Amalija in Gašpar Mašek v sezoni 1826/27. Predstavi delovanje diletantske skupine in gledališkega orkestra, sestavljenega iz èlanov Filharmoniène drube, ter prizadevanja obeh akterjev, ki kljub naprezanju nista uspela, da bi Ljubljana dobila stalno profesionalno gledališko skupino e v dvajsetih letih 19. stoletja. Publikacija nas seznani tudi s podrobnostmi o uprizarjanju Verdijevih oper in ugotavlja, da je ljubljansko obèinstvo pokazalo veliko zanimanje za njegova dela, èeprav jih je spoznavalo z nekajletno zamudo, zaèenši leta 1850. V stanovskem gledališèu so sicer izvajali le nekaj Verdijevih zgodnejših del (ponovno so bile v ospredju italijanske druine), vendar z uspehom, ki ga je okronala kritika. Seznanimo se tudi z nemško naravnano operno produkcijo od leta 1861, ko se je gledališèe preimenovalo v Deelno gledališèe, kar pa ni pomenilo odmika od dotedanje repertoarne politike. Kot piše Sivec, ime ni prineslo stalnega pevskega in igralskega ansambla, saj je bilo še naprej odvisno od razliènih nemških drub. Na sporedu so prevladovala manj znana in ne toliko kvalitetna dela (npr. igre s petjem), izjema je bila opereta, ki je tudi v Ljubljani dobivala vidno mesto. Nadalje kritièno spregovori o ivotarjenju gledališèa v prvi polovici šestdesetih let in izpostavi pomen novega ravnatelja iz Brna, Antona Zöllnerja, ki je ljubljansko talijo postavil na trdnejše temelje in presegel vsa prièakovanja. Z njim je, kot dokazuje avtor, provincialna Ljubljana ponovno vzpostavila stik z razvitejšimi sredinami, in sicer tako po zaslugi aktualnega opernega in operetnega repertoarja kot z gostujoèimi solisti sloveèih imen. Skoraj dokumentarno oblikovano poglavje nas opozori na pomembno prelomnico leta 1874, ko je bila v Ljubljani prviè v celoti izvedena Wagnerjeva opera, in sicer Tannhäuser (dotlej so od poznih petdesetih let zaradi skromnih poustvarjalnih monosti uprizarjali le odlomke). Sivec je dogodek ocenil kot relativno nezapoznel, pri èemer je upošteval poèasno uveljavitev Wagnerja na Nemškem v primerjavi z zahodnejšimi deli Evrope. V zakljuèku ugotavlja, da repertoarno Ljubljana ni bila veè tako napredna in sodobna kot v dobršnem delu poznega 18. in v prvi polovici 19. stoletja in da je za drugimi provincialnimi gledališèi monarhije celo precej zaostala. Hkrati dodaja opravièljive razloge za takšno stanje, med katerimi po njegovem mnenju prednjaèi finanèna obuboanost teatra. 121 Darja Koter, MONOGRAFIJA OB 80-LETNICI JOETA SIVCA V poglavju Wagner na slovenski glasbeni sceni pojavnost in recepcijo Wagnerjevih del še poglobi. Zakljuèna poglavja prinašajo ugotovitve o slovenski romantièni operi v povezavi z nacionalnimi gibanji in s splošnim evropskim razvojem, analitièen prikaz dveh oper Frana Gerbièa ter njegove poglede na slovensko operno ustvarjalnost od Kogoja do Šivica. V prvem delu se seznanimo z razvojem slovenskega gledališèa v èasu narodnega prebujenja od leta 1848 do stvaritev Rista Savina v zgodnjem 20. stoletju. Avtor na strnjen naèin zaokroi razvoj romantiène opere na Slovenskem in izpostavi vse pomembnejše skladatelje in njihova dela, raziskavo pa dopolnjujejo spoznanja o nastajanju slovenskega profesionalnega gledališèa od Dramatiènega društva (1867) do odprtja Deelnega gledališèa leta 1892. Urednika sta v to poglavje posreèeno uvrstila danes manj znane neuresnièene naèrte proèelja in parterja za novo ljubljansko gledališko stavbo, ki sta jih leta 1888 podpisala Walter in Hraský. Njuni naèrti so v primerjavi z dejansko stavbo precej ambicioznejši, vendar jih Ljubljana ni zmogla. Kot je videti, bi njuna zamisel po arhitekturi in obsegu še danes dobro sluila namenu. Naslednje poglavje je vsebinska dopolnitev prvemu in govori o Gerbièevih operah Kres (1896) in Nabor (1912/13). Sivec je v tem analitiènem prikazu, kjer se je prvenstveno posvetil operi Kres, v primerjavi z drugimi besedili bolj kritièen. Gerbièevo delo secira v vseh pogledih: od libreta, ki je najverjetneje skladateljev, do odtenkov partiture. Gerbièu oèita številne pomanjkljivosti, kot so neizrazit libreto in recitativi, premalo dramatiènih vrhuncev ipd., vendar zna tudi pohvaliti. Pri tem izpostavi preprièljivo arioznost posameznih arij, ansamble, nekatera mesta orkestralne spremljave, predvsem pa rabo t. i. pomenskih motivov in reminiscentne motivike, s èimer je opera pridobila psihološko poglobljenost, Gerbiè pa je s temi koraki vpisan v zgodovino slovenske opere. Knjigo zakljuèuje razvoj slovenske opere od moderne do »novejše« ustvarjalnosti oziroma do Šivièevega dela Cortesova vrnitev (1974). Tudi v tem primeru je avtor sledil slogovni razvojni niti domaèe operne ustvarjalnosti in izbral zanj najpomembnejša dela Savina, Kogoja, Osterca, Bravnièarja, Švare, Simonitija, Kozine, Polièa, Svetela, Boièa, Cipcija in e omenjenega Šivica. Pri tem ugotavlja, da pregled operne ustvarjalnosti v omenjenem obdobju kae dokaj skromno produkcijo slovenskih skladateljev na tem polju in ne obeta boljših èasov. Vzroke najde v nepopularnosti opernega snovanja na Slovenskem, v znaèilnem pomanjkanju libretov v naši glasbeni taliji ter v skromnih poustvarjalnih monostih domaèih odrov. Svoja razmišljanja sklene v zanj znaèilnem pozitivnem tonu, ko ugotavlja, da je v primerjavi z 19. stoletjem slovenska operna ustvarjalnost stilno razpredena in primerljiva z aktualnostmi evropskega duha, kar po njegovem velja predvsem za èas med obema vojnama ter od šestdesetih let prejšnjega stoletja naprej. Monografska publikacija Joeta Sivca Opera na ljubljanskih odrih … bo s svojo izèrpno, sistematièno in vsebinsko zaokroeno vsebino zadovoljila 122 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek radovedne in pikolovsko natanène bralce. Kljub èasovni distanci so besedila aktualna še danes, kar potrjuje avtorjev poglobljen in vsestransko angairan pristop. Delo ni le sistematièen prikaz razvoja operne poustvarjalnosti in ustvarjalnosti na Slovenskem, preprièa nas tudi z drubenimi, socialnimi in splošno kulturnimi orisi slovenskega prostora v razponu veè kot dvesto let. Navdušujeta tudi jezikovna sprošèenost in doslednost. Èeprav so posamezni segmenti tega raziskovalnega polja v zadnjem poldrugem desetletju v marsièem dopolnjeni ali nadgrajeni (naj omenim le sistematiko raziskav v okviru muzikoloških simpozijev Akademije za glasbo UL, kjer se posamezni avtorji posveèajo analizi opernih oziroma operetnih opusov slovenskih skladateljev), to ne zmanjša vrednosti in zaokroenosti objavljenega muzikološkega opusa. Nasprotno, spoštovani jubilant, zasluni profesor dr. Joe Sivec, je s svojimi primarnimi študijami o zgodovini opere na Slovenskem opozoril na njen razvoj v soodvisnosti od drubenih in evropskih umetnostnih dogajanj ter podal številne iztoènice za nadaljnje raziskovanje. In ne nazadnje, kot pravi avtor, je »opera še dovolj iva in niè ne kae, da bi bila pripravljena umreti«. 123 Darja Koter, MONOGRAFIJA OB 80-LETNICI JOETA SIVCA