Banovina Slovenija Izgleda, da bo Slovenija dobila vse sa- moupravne pravice ter se bo mogla v mejah Jugoslavije čim svobodneje oblikovati v na- rodni, kulturni, gospodarski, v vseh dejav- nostih zaključeni enoti. Politični akt, s katerim je praktično priznana narodnost Slovencev, Hrvatov in Srbov in jim dana široka samouprava, je odločno zapeliai naš državni brod v vode, proti katerim se je doslej vsaka vlada borila, boječ se cepljenja, defetizma in zmanjšanja skupne državne moči. Toda borba za narcdnostno ureditev države, ki je praktično, vseeno radi katerih vzrokov izvojevana, je pokopala centralistični sistem in prinaša samoupravno razdelitev države. Za zdaj še ne moremo v polni meri oceniti dalekosežnosti tega dejanja, želimo pa, da prinese vsem trem rodovom popolnoma novo, svobodnejšo, prirodnejšo in zato tudi lepšo bodočnost. Dobo preteklih 20-:h !et moremo primerjati z dobo ilirizma, ko sta si stala dva tabora nasproti: Prešeren proti Vrazu. Kakor so bile že v Prešernovem času samobitne narodne silnice močnejše od prizadevanja za skupno narodno in kulturno enoto, tako so iste silnice zmagale tudi sedaj. S tem pa so se odprli slovenstvu novi problemi. Bolj kot do zdaj, naj bo Ljubljana narodno in kulturno središče vseh Slovencev, resnična prestolnica samoodločujočega naroda. Še tesnejša narodna vez in večja sredotežna sila. Skrb za Slovence v domovini in izven nje bo odslej prepuščena nam samim. Prav tako pa naj vidijo Slovenci v zamejstvu v samoupravni slovenski domovini resnično samoodločujočo domovino ter s tem dobijo novih pobud in teženj za zbližanje in sodelovanje. Nas zanima predvsem ljudska šola in ljudskošolski učitelj v novih razmerah. Če preučujemo ureditev banovine Hrvatske, moremo ugotoviti: Vrhovna uprava si je pridržala v prosveti le splošne smernice državljanske, nravstvene in verske vzgoje, vse ostale pristojnosti pa bodo prenešene v delokrog samoupravnih banovin. Tako bo izdajala ukrepe pedagoškometodične vsebine domača šolska uprava, s čimer bo imela odločujoči vpliv na šolsko izobrazbo. S prevzemom nižjega uradniškega kadra pride tudi učitelj v stalež banovinskega uradništva: finančna samostojnost, ki bo dana novim banovioam, bo pa popolnoma podredila šolo in stan. Vse te činjenice vzbujajo željo, da bi nastopila v organizaciji šolstva nova doba, da bi se število šol dvignilo in obstoječe razširile, da bi se učiteljski kader izpopolnil ter zasedel vsa prazna mesta. Ker bo povsem v pristojnosti banovine gospodarska stran šole, bo banovina mogla takoj, kjer se bo pojavila potreba, izdati odločilne ukrepe. Vsi ti ukrepi naj v zvezi s sodobnimi pedagoško - didaktičnimi načeli dvigajo raven šolstva ter s tem osnovno ljudsko izobrazbo. Slpvenska ljudska šola naj bi se odslej še bolj neovirano dvigala, ker je ne bo težila centralistična težnja za izenačenjem šolstva v vsej državi ter naj raste povsem iz slovenskih razmer in za slovenske potrebe in vzore. S tem nikakor nočemo podcenjevati šolstva in šolskih prizadevanj v drugih banovinah, pač pa bo mogla sproščena rast slovenske šole in njena boljša organizacija služiti kot vzor ostalim delom države ter bi s tem doprinašala najboljši del k stavbi ljudskošolske izobrazbe v vsej državi. Seveda so vsa ta pričakovanja v največji meri zavisna od gmotne moči naroda ter bo tudi šola odraz gospodarskih razmer in prilik. Z uredbo o samoupravnih banovinah bodo1 te dobile tudi usodni vpliv na učiteljevo službeno razmerje. Nastavitve,. premestitve in vse izpremembe osebnega značaja bodo Drešle v pristojnost banovin. S tem se bo službena pot skrajšala in poenos.tavrla ter dopuščala možnost hitrejšega in pravilnejšega uradovanja. Upravičeno pričakujemo, da bodo vsi ti ukreoi osebnega značaja samo v korist šoli in ljudski prosveti. Upamo, da bodo premestitve Ie izraz teženj za izboljšanje stania prosilcev in šolstva ter da se bodo napredovanja vršila v duhu pravičnosti in pridobljenih zakonskih pogojev. Kakor se more vsaka uredba, zakon, reč ali stvar pravilno in po namenu stvari same uporabljati, tako se more obrniti tudi proti namenu, radi katerega ie bila izdana, narejena ali ustvarjena. V tem primeru se izpreAneni v zlo. Ko se usodno preureja naša država in dobiva bancvina nova upravna območja ter s tem vpliv na ljudsko šolo in učiteijski stan, smo tudi mi izrazili. nekaj misli, tičočih se šole in učitelja. Ni še znana prav točna razdelitev oblasti, ali iz pristojnosti, ki jih je dobila banovina Hrvatska, moremo sklepati na to, kar smo navedli. B.