Vrednost pravdnega predmeta v načrtu enotnega civilnopravdnega reda za našo državo. Dr. E. Pajnlč. Načrt bodočega zakona o sodnem postopanju v državljanskih pravnih stvareh za vso kraljevino se pač bistveno naslanja na avstrijski pravilnik o sodni pristojnosti in ci-vilnopravdni red, kakršna sta v veljavi v Sloveniji in Dalmaciji, ne ozira se pa na zakonite izpremembe gornjih zakonov\ ki so jih povzročile silno izpremenjene gospodarske razmere, zlasti zmanjšana kupna moč denarja pri nas. Slednja vpliva na določitev vrednosti pravdnega predmeta, ta vrednost pa je merodavna za določitev stvarne pristojnosti sodišča, ki naj reši zadevno pravdo. Komisija, ki je sestavila načrt, je glede kupne moči našega dinarja zavzela stališče, da ustreza deset sedanjih dinarjev nekako enemu predvojnemu dinarju.^ Potemtakem bi se Hochie-BT and einb.u r g (str. 39) 'Opazarjata •.na odločbo nem-išlkaga idiržavinega sodišča z -dme 16. 26. Pirj 49 olkrajmih sodiišaih Slovenije je pa ibilo vložeaiiih skupalj tožb v letu 1925 22.970, v letu 1926 pa 24.031. V slednjih številkah so vštete tudi bagatelne stvari, katerih je v letu 1925 bilo 867, v letu 1926 pa skaiipaj le 988. 'Opommjevalne stvari, kjer roi bilo vslled uigiovorov siparmega posoipainj'a, gorenjiim šitevilkam! okTajnlh sodišč niso prištete. iPripom'niti pa je treba še, .da načrt opomiin j e v a In e f a postopa'nia po našem vzorcu sploh n e pozna. Vredinost ipravdnega ipredimeta v načrtu c. pr. r. 175 S tem tudi razsoja boljša. Prizivna sodišča kaj redko v prvostopnih senatnih pravdah najdejo v posvetovalnih zapisnikih, da se je stvar presojala iz različnih stvarnih ali pravnih vidikov. Razpravo vodi in s tem zbira pravdno gradivo skoro izključno predsednik senata, med vso to dolgotrajno dobo razpravljanja sta člana senata le pasivna poslušalca in njih dragocena pravna moč ne prihaja in niti ne more priti prav nič do veljave. Ves drug je seveda položaj v senatih druge stopnje, kjer ni več zbirati pravdnega gradiva, marveč le premotrivatl že uveljavljena ali ugotovljena dejstva ter njih pomen za raz-sojo. Ali ne bi bilo zato bolj na mestu, da bi § 7 načrta prepuščal razpravljanje in razsojo v vseh pravnih sporih, za katere so okrožna in trgovinska sodišča kot sodišča prvt stopnje pristojna, sodniku poedincu? Kjer bi pa glede na veliko vrednost ali važnost spornega predmeta ali glede na dejstveno in pravno zamotanost stvari bil senat mesto sodnika poedimca bolj na mestu, naj bi se razprava vršila pred senatom. To bi se pa smelo zgoditi le na predlog, stavljen že v tožbi, o čemer bi sklepalo po opravi prvega naroka In vložitvi odgovora na tožbo sodišče, ne da bi bil dopusten zoper tak sklep pravni lek. Za razpravljanje in razsojo veljajo naj tudi po načrtu" glede takozvanih malotnih (bagatelnih) stvari posebni predpisi. Kakor že povedano, naj se štejejo za malotne vse pravdne stvari, kjer vrednost pravdnega predmeta ne presega 500 Din. Res ta vrednostna meja z daleka ne dosega razmeroma one, ki je bila v predvojni in medvojni dobi po § 448 c. pr. r. glede takih sporov določena. Povse pravilno je tu stališče načrta; ne razširja naj se preveč razpravljanje in sojenje, zoper katero praviloma ni mogoča remedura na drugi stopnji. Vestnemu sodniku je baš radi tega premnogokrat mnčno razsojati v bagatelnih stvareh, kjer se težave v stvarnem in pravnem oziru včasih pravtako nakopičijo, kakor v milijonski pravdi. Govorili smo že zgoraj o razlogih, radi katerih je imeti kot prenizko vrednostno mejo 6000 Din merodajno po § 44 št. 1 načrta (§ 49 št. 1 c. pr. r.) za stvarno pristojnost okrajnih " §§ 543 naši. nač.: §§ 448 nasl. c. or. r. 176 Viredmoisit pravdnega predjmsta v mačrtu c. pr. r. sodišč. Potrebnega ravnotežja s poslovanjem okrožnih sodišč tudi nikakor ne bo vpostavilo dejstvo, da se stvarna pristojnost okrajnih sodišč po načrtu" nekoliko razširi, ker naj v bodoče okrajna sodišča do vrednostne meje 6000 Din rešujejo tudi menične in čekovne stvari. Takih stvari pa se ne bo pre-obilo natekalo pri okrajnih sodiščih, kakor jih do omenjene vrednostne meje že sedaj skoro ni najti pri trgovinskih sodiščih. Pa še v drugem oziru bi bilo zvišanje vrednostne meje nad 6000 Din pomembno. Nova in dalekosežna je določba § 128 prvega odst. nač., da morata stranki biti zastopani tudi pri okrajnih sodiščih po odvetnikih, ako se na kraju sodišča nahajata najmanj dva o d v e t n i k a in pravdni predmet presega 30 0 0 Din. Zoper to novo določbo bi bil pomislek le toliko, kolikor se zdi, da je znesek 3000 Din nekoliko prenizek. V manjših stvareh je štedenje s stroški na mestu, strankam naj se tu daje možnost, da brez zastopnikov pred okrajnim sodiščem iščejo pravico. Na vsak način pa bi bilo uvesti tako prisilno zastopstvo po odvetnikih, recimo pri pravdnih stvareh od vrednosti 5 O O O D i n naprej, ako bi okrajna sodišča stvarno postala pristojna tudi za pravde z vrednostjo predmeta nad 10.000 Din ali celo do 20.000 Din,»« Kakor smo že čulL, je znesek 5000 Din že itak pomemben, ker zoper soglasne sodbe prve in druge stopnje, kjer ni odločeno o višjem znesku, po načrtu (§ 596) pravni lek revizije ni dopusten. 18 § 45 načrta. Po imiadžairslkem dViJmopravdineni redu (§ 94 odisit. I.) je pni stvareh s predvojmo vredttositjio naid 1000 K, pri imiemTonih stvareh ceTo ne glede na vrednost predvojnega predmeta bilo ukazano prisilno zastopstvo po odvetnikih, ne oziraje se na Število odvetnikov, bivajočih na sedežu okrajnega sodSiča.