UČNE URE NA TEMO EVROPSKE UNIJE ZA 6. RAZRED OSNOVNE ŠOLE Projekt Problemsko učenje in medpredmetno poučevanje o Evropski uniji v šoli Urednik: Avtorice: Danijel Crnčec Sabina Gerdina Špela Godeša Nina Jerina študentke Pedagoške fakultete v Ljubljani na študijskem programu druge bolonjske stopnje Poučevanje na razredni stopnji pod mentorstvom: doc. dr. Maje Umek Sabina Gerdina, Špela Godeša, Nina Jerina CIP - Kataložni zapis o publikaciji UČNE URE NA TEMO EVROPSKE UNIJE; 6. RAZRED Narodna in univerzitetna knjižnica, Ljubljana 37.091.3:061.1EU(0.034.2) GERDINA, Sabina Urednik: Danijel Crnčec Učne ure na temo Evropske Unije. 6. razred [Elektronski vir] / avtorice Sabina Gerdina, Špela Godeša, Nina Jerina ; urednik Danijel Crnčec. - El. knjiga. - Ljubljana : Fakulteta za družbene vede, Založba FDV, 2014. - Izdajatelj in založnik: FAKULTETA ZA DRUŽBENE (Projekt Problemsko učenje in medpredmetno poučevanje o Evropski uniji v VEDE, Založba FDV šoli) Za založbo: Hermina Krajnc ISBN 978-961-235-755-9 (pdf) 1. Godeša, Špela 2. Jerina, Nina, 1990- Dostopno: http://knjigarna.fdv.si 281770752 Recenzentka: doc. dr. Maja Umek Jezikovni pregled: Danijel Crnčec Naslovnica: Mitja Mihelič Prelom: Mitja Mihelič Copyright © FDV, 2014 Ljubljana, 2014 Vse pravice pridržane. Izvedba tega projekta je financirana s strani Evropske komisije. Vsebina publikacije je izključno odgovornost avtorja in v nobenem primeru ne predstavlja stališč Evropske komisije. Spoštovani učiteljice in učitelji, Pred vami je e-knjiga, pripravljena kot neposredni pripomoček za vašo uporabo pri poučevanju. Vsebuje učne ure, ki naslavljajo doseganje ciljev, predvidenih z učnimi načrti različnih predmetov, a so hkrati obogatene z vsebinami, povezanimi z Evropsko unijo. To gradivo torej ne razširja obsega učnih vsebin, ampak jih dopolnjuje in poglablja s primeri iz vsakdanjega življenja, ki so neposredno povezani z učinki slovenskega sodelovanja v Evropski uniji. E-knjiga je interaktivne narave, vsebuje gradiva in navodila za izvedbo učnih ur ter za poseben dan aktivnosti in ima izdelane potrebne delovne materiale. Gradivo je rezultat enoletnega projekta Problemsko učenje in medpredmetno poučevanje o Evropski uniji v šoli, ki smo ga na Fakulteti za družbene vede Univerze v Ljubljani izvajali v šol. letu 2013/14. V primeru, da se vam zdi dobro, vas vabimo, da ga priporočite kolegom učiteljem. Ker nadaljujemo z delom v okviru podobnih projektov »EU v šoli«, se vselimo vaše morebitne povratne informacije o uporabnosti gradiva in/ali aktivnega sodelovanja. Gradivo je nastalo v okviru mednarodnega projekta Problem based learning and cross-curricular teaching of the EU (PROCROS) – Problemsko učenje in medpredmetno poučevanje Evropske unije v šoli, ki se je izvajal od 1. 9. 2013 do 31. 8. 2014. Projekt sta financirali Evropska unija in izvajalec, to je Univerza v Ljubljani, Fakulteta za družbene vede, Center za proučevanje mednarodnih odnosov. V projekt je bilo aktivno vključenih 50 učiteljev iz osnovnih in srednjih šol ter študentov Pedagoške in Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani. Ana Bojinović Fenko, akademska koordinatorka projekta PROCROS (ana.bojinovic@fdv.uni-lj.si) LEGENDA Geografija in zgodovina Slovenščina Matematika Priloga za učitelja Delovni list Hiperpovezava Glasbena umetnost Gospodinjstvo Tehnika in tehnologija 3. razred 4. razred 5. razred 6. razred UČNA PRIPRAVA: EVROPSKA UNIJA V OŠ Datum: Razred: 6. Predviden čas: 3 šolske ure Učna tema: EVROPSKA UNIJA Učna enota: KAJ JE EVROPSKA UNIJA? MEDPREDMETNO POVEZOVANJE GEOGRAFIJA IN ZGODOVINA SLOVENŠČINA MATEMATIKA GLASBENA UMETNOST Cilji iz UN: Cilji iz UN: Cilji iz UN: Cilji iz UN: Geografija Učenci: Učenci: Učenci: Učenci: - razvijajo sporazumevalno - razvijajo matematično mišljenje; - gibalno-plesno, likovno in besed- - se usposabljajo za uporabo ko- zmožnost v slovenskem (knjižnem) - spoznavajo uporabnost matema- no izražajo glasbena in zunajglas- munikacijskih, miselnih, praktičnih jeziku, torej zmožnost kritičnega tike v vsakdanjem življenju; bena doživetja ter predstave; in socialnih veščin za raziskovanje sprejemanja in tvorjenja besedil - seštevajo decimalna števila. - poslušajo vokalno, instrumen- geografskih vprašanj na lokalni, raznih vrst; talno in vokalno-instrumentalno regionalni in globalni ravni. - obnovijo neumetnostno besedilo; glasbo in ob tem poglabljajo Zgodovina - med govornim nastopanjem in doživetja in jih izražajo glasbeno, Učenci: pogovarjanjem z učiteljem govori- likovno, besedno in gibalno. - na primerih iz vsakdan- jo čim bolj knjižno. jega življenja prikažejo pomen spoštovanja do različnih kultur, pomen spodbujanja strpnosti do različnih kultur in medkulturnega sodelovanja. UČNA PRIPRAVA: EVROPSKA UNIJA V OŠ Datum: Razred: 6. Predviden čas: 3 šolske ure Učna tema: EVROPSKA UNIJA 1. učna enota: KAJ JE EVROPSKA UNIJA? MEDPREDMETNO POVEZOVANJE GEOGRAFIJA IN ZGODOVINA SLOVENŠČINA MATEMATIKA GLASBENA UMETNOST Operativni cilji: Operativni cilji: Operativni cilji: Operaticni cilji: Učenci: Učenci: Učenci: Učenci: - poiščejo naravne in družbene - predstavljajo državne jezike v - seštevajo in odštevajo količine - poslušajo evropsko himno, opisu- značilnosti držav članic EU in med drugih državah EU; v decimalnem zapisu (denar) ob jejo svoja občutja in jih likovno njimi iščejo podobnosti in razlike, - podrobno berejo kratko enogo- primerih iz vsakdanjega življenja; izražajo. pomembne za delovanje EU; vorno neumetnostno besedilo - uporabijo računske operacije pri - se orientirajo z različnimi zemlje- (opis države); reševanju besedilnih nalog. vidi (zemljevid Evrope); - vadijo govorni nastop v knjižnem - spoznajo pomen povezanosti jeziku; državljanov EU: gospodarsko in - med govornim nastopanjem politično in znajo povezanost pred- zavestno uporabljajo nebesedne staviti na konkretnih primerih. spremljevalce govorjenja. Medpredmetni cilji: Učenci s pomočjo že pripravljenih opisov držav spoznajo ustanovne članice EU, in ugotovijo, da se države povezujejo, a hkrati ohranjajo svojo raznolikost (SLJ, GEO, ZGO). Ključne besede: Evropska unija, države ustanoviteljice, evro, naravne in družbene značilnosti, »Združeni v raznolikosti« Učne oblike: Frontalna, delo po skupinah, individualna Učne metode: Razlaga, pogovor, delo z besedilom, sodelovalno učenje Pripomočki: Interaktivna tabla, lističi z opisom držav in vprašanji Prilagoditve: / Literatura: Na koncu Opombe: / POTEK UČNE URE CILJI UVODNI DEL (Trajanje: 25 minut) Učence pozdravimo in se jim predstavimo ter povemo, da je cilj današnje ure spoznavanje Evropske unije Učenci: in nekaterih njenih držav članic. Že na začetku ure učenci izžrebajo vsak svojo zastavico in se tako obliku- - poiščejo naravne in družbene značilnosti držav članic EU in med njimi iščejo podob- jejo v 6 skupin, glede na pripadajoče zastavice (priloga 1). nosti in razlike, pomembne za delovanje Na začetku jim postavimo nekaj kratkih vprašanj: EU. (GEOGRAFIJA) Kaj je EU? (Evropska unija je edinstvena gospodarska in politična povezava 28 evropskih držav. Evropska unija je bila ustanovljena po drugi svetovni vojni. Najprej se je začelo gospodarsko sodelovanje: države, ki med seboj trgujejo in sodelujejo so v večji meri morebitne spore pripravljene reševati na mirni način). Koliko držav je članic Evropske unije? (28) Katera država se je EU priključila leta 2013? (Hrvaška) Katerega leta se je EU priključila Slovenija? (2004) Koliko zvezd je v zastavi EU? (Dvanajst zvezd v krogu je simbol enotnosti, solidarnosti in povezanosti narodov Evrope.) Na interaktivni tabli pripravimo interaktivno igro poznavanja Evropske unije. Skupaj odigramo eno ali dve igri, učenci se v igro vključujejo z dvigovanjem rok (povezava na igro Odkrivajmo Evropo). OSREDNJI DEL (90 minut) Predvideni čas: 80 min (sodelovalno učenje) Učenci: Vsaka skupina dobi besedilo z opisom ene izmed ustanovnih držav članic EU (Francija, Nemčija, Italija, - poiščejo naravne in družbene značilnosti Nizozemska, Luksemburg, Belgija) (priloga 2). To so države, ki so se ustanovile Evropsko skupnost za držav članic EU in med njimi iščejo naravne premog in jeklo (leta 1952). Vsaka skupina je torej zadolžena za eno državo, vsak posameznik pa za dve in družbene podobnosti in razlike. (GEO-ali tri vprašanja o tej državi. GRAFIJA) - poznajo pomen povezanosti državljanov Ko učence razdelimo v skupine, jim podamo navodila; vsak prebere svoje besedilo in odgovori na dana EU: gospodarsko in politično. (GEOGRAFIJA) vprašanja, ki jih imajo na mizah (Priloga 3), nato pa se znotraj skupin pogovorijo o odgovorih - vsak pove svoje odgovore tudi ostalim. Izdelajo plakat, kjer bodo najzanimivejši podatki o njihovi državi. Nato - predstavljajo državne jezike v drugih določijo vodjo skupine, ki bo še ostalim skupinam na kratko predstavil svojo državo (glavne značilnosti, državah EU; posebnosti itd.). - podrobno berejo kratko enogovorno neu- Po poročanju povemo, da smo z odgovori na vprašanja pravzaprav povzeli naravne in družbene metnostno besedilo (opis države); značilnosti posameznih držav. Katere značilnosti držav uvrščamo med naravne in katere med družbene - vadijo govorni nastop v knjižnem jeziku; med govornim nastopanjem zavestno upo- značilnosti? rabljajo nebesedne spremljevalce govor- Učence seznanimo z dvema vrstama razlik med državami članicami EU: naravnimi značilnostmi (ust-jenja. (SLOVENŠČINA) varjene neodvisno od človeka) in družbenimi značilnostmi (ustvaril človek). Poudarimo, da so naravne značilnosti: velikost države, naravna bogastva, sosednje države; družbene značilnosti pa: prebivalstvo, gospodarstvo (kmetijstvo, turizem itd.). Učenci ugotovijo, da se države med seboj razlikujejo, imajo pa tudi marsikatero podobnost. Podobnosti - na primerih iz vsakdanjega življenja in tudi razlike med državami članicami EU pa so tudi ključne za sodelovanje med državami. Države, ki prikažejo pomen spoštovanja do različnih imajo drugačne gospodarske izdelke, med seboj trgujejo z izmenjavo dobrin, narodi s podobno glasbo kultur, pomen spodbujanja strpno-in jeziki se združujejo v različne projekte, države težijo k skupni turistični infrastrukturi, hkrati pa naravne sti do različnih kultur in medkulturnega značilnosti privabljajo turiste v različne države. Ne smemo pozabiti na skupno valuto, ki omogoča lažje sodelovanja. (ZGODOVINA) poslovanje na finančnih trgih, ter odprt prehod za delovno silo, študente, ki lahko iščejo priložnosti v državah članicah EU. Kljub temu, da imamo v nekaterih državah članicah EU (tj. EMU) skupno valuto, pa - seštevajo in odštevajo količine v deci- ima vsaka država na evrskih kovancih svoje simbole (Slovenski evrski kovanci). Zbirko slovenskih kovancev malnem zapisu (denar) ob primerih iz pokažemo tudi v živo. Učence spodbudimo, da, ko starši plačujejo, pogledajo kovance. vsakdanjega življenja; uporabijo računske Veliko ljudi, zaradi raznolikosti simbolov na kovancih, le te tudi zbira. Enako dela tudi Mojca v besedilni operacije pri reševanju besedilnih nalog. nalogi. Pomagali ji bomo izračunati, koliko kovancev je v njeni zbirki (razdelimo lističe z nalogami). (MATEMATIKA) Predvideni čas: 10 min Učenci rešijo besedilno nalogo na lističih: Mojca zbira evrske kovance različnih evropskih držav. Doma ima že kovance za 2 € iz šestih evropskih držav, kovance za 1 € iz sedmih evropskih držav, kovance za 50 centov iz štirih držav, kovance za 0,2 € iz štirih držav, kovance za 10 centov iz desetih držav. Njena teta, ki se je vrnila iz Malte, pa ji je za zbirko podarila še po en kovanec za 2 €, 1 € in 20 centov. Koliko kovancev ima Mojca vse skupaj? Koliko denarja ima Mojca vse skupaj? ZAKLJUČNI DEL (Trajanje: 20 minut) Učenci poslušajo himno EU (Oda radosti). Učenci: Kako se obnašamo ob himni? Kdo je avtor evropske himne? (Podlaga za melodijo, ki simbolizira EU, je - poznajo pomen povezanosti državljanov Beethovnova deveta simfonija iz leta 1823.) EU. (GEOGRAFIJA) Učenci tudi izrazijo svoja občutja ob poslušanju evropske himne. Povedo kje vse so jo že slišali (npr. na različnih prireditvah ipd.). Ob ponovnem poslušanju himne, učenci svoja občutja likovno izrazijo. - poslušajo evropsko himno, opisujejo svoja *Evropska himna ni zgolj himna Evropske unije, marveč himna Evrope v najširšem pomenu. Schillerjeva občutja in jih likovno izražajo. (GLASBENA Oda radosti odseva pesnikovo idealistično vizijo človeštva kot skupnosti bratskih narodov - vizijo, v katero UMETNOST) je verjel tudi Beethoven. Leta 1972 je Svet Evrope razglasil Beethovnovo Odo radosti za svojo himno, leta 1985 pa so jo predsedniki držav in vlad razglasili za uradno himno Evropske unije. Himna brez besed in z univerzalnim jezikom glasbe izraža evropske ideale svobode, miru in solidarnosti. Evropska himna ne nadomešča državnih himn držav članic EU, temveč poudarja skupne vrednote. PRILOGE K UČNI URI Priloga za učitelja 1: Zastave držav ustanoviteljic EU PRILOGE K UČNI URI Priloga za učitelja 2: Opisi držav ustanoviteljic Evropske skupnosti za premog in jeklo (1952) FRANCIJA Glavno mesto: Pariz Število prebivalcev: 66 milijonov Celotna površina: 551,500 km² Denarna valuta: evro Uradni jezik: francoščina Francija je obmorska država v Zahodni Evropi, ki na zahodu in severu meji na Atlantski ocean, na severovzhodu na Belgijo in Luksemburg, na vzhodu na Nemčijo, Švico, Italijo in Monako, ter na jugu na Sredozemsko morje, Španijo in Andoro. Francija je največja država v EU. Njena pokrajina je razgibana, z goratim vzhodom in jugom, kjer je tudi najvišji vrh Alp in zahodne Evrope Mont Blanc (4810 m). Druga gorska veriga, Pireneji, označujejo mejo s Španijo. Nižinski del države pa obsega štiri porečja: Seno na severu, Loaro in Garono, ki tečeta na zahod, in Rono, ki teče proti Sredozemskem morju. Gospodarstvo temelji na napredni industriji in uspešnem kmetijstvu. Glavne dejavnosti so avtomobilska in le-talska industrija, informacijska tehnologija, elektronika ter kemična, farmacevtska in modna industrija. Najbolj znani proizvajalci avtomobilov so Peugeot, Citroën in Renault. Francija je domovina številnih slavnih ljudi, npr. slikarja Clauda Moneta, misleca Descartesa in Rousseauja ter modne oblikovalke Coco Chanel, športnika Zinedina Zidana in glasbenika Davida Guetta. Med priljubljenimi športi so nogomet, rokomet in ragbi ter kolesarstvo in njihova znamenita kolesarska dirka Tour de France. Francoska kuhinja je med najbolj izbranimi v Evropi, kuhanje in uživanje hrane pa sta del francoske kulture in načina življenja. NEMČIJA Glavno mesto: Berlin Število prebivalcev: 82 milijonov Celotna površina: 356,854 km² Denarna valuta: evro Uradni jezik: nemščina Nemčija je ena od vodilnih svetovnih industrijskih držav, umeščena na sredo Evrope. Na severu meji na Severno morje, Dansko in Baltsko morje, na vzhodu na Poljsko in Češko, na jugu na Avstrijo in Švico, ter na zahodu na Francijo, Luksemburg, Belgijo in Nizozemsko. Nemčija je država z največ prebivalci v EU. Po njenem ozemlju tečejo nekatere največje evropske reke: Ren, Donava in Laba. Po 2. svetovni vojni je bila Nemčija razdeljena na demokratični Zahod (Zvezna republika Nemčija) in komunistični Vzhod (Nemška demokratična republika). Simbol te delitve je postal berlinski zid, postavljen v glavnem mestu. Leta 1989 je berlinski zid padel in Nemčija je bila leto pozneje znova združena. Nemčija je gospodarsko tretja najmočnejša država na svetu, najpomembnejše panoge pa so avtomobilska (BMW, Volkswagen, Audi in Mercedez Benz) in strojna industrija, proizvodnja elektronske in komunikacijske opreme ter kemična in farmacevtska industrija. Nemčija je zelo močna tudi na športnem področju. Trikrat je zmagala na nogometnem svetovnem prven-stvu, Nemec Sebastian Vettel pa je bil leta 2010 in 2011 svetovni prvak v Formuli 1. V Nemčiji so se rodili velikani evropske klasične glasbe Johann Sebastian Bach, Ludwig van Beethoven, Johannes Brahms in Richard Wagner. Nemška filozofska in književna dediščina obsega dela Lutra, Goetheja, Schillerja in Thomasa Manna. Nemčija je drugi največji pridelovalec hmelja na svetu in slovi po svojem pivu. Vinsko trto gojijo v dolinah Mozele in Rena. ITALIJA Glavno mesto: Rim Število prebivalcev: 61,5 milijona Celotna površina: 301,340 km² Denarna valuta: evro Uradni jezik: italijanščina Italija je obmorska država na jugu Evrope, ki sestoji v glavnem iz Apeninskega polotoka skupaj z dvema velikima otokoma v Sredozemskem morju, Sicilijo in Sardinijo. Na severu meji na Švico in Avstrijo, na severovzhodu na Slovenijo, na severozahodu na Francijo, na jugozahodu pa ima morsko mejo z Tunizijo. Italija je pretežno gorata dežela, izjema je Padska ravnina na severu države, po kateri teče reka Pad. Na italijanskem polotoku ležita dve majhni neodvisni državici: Vatikanska mestna država v Rimu in Republika San Marino. Italijo večkrat prizadenejo potresi. Ima tudi aktivne ognjenike, kot sta Vezuv in Etna. Glavne gospodarske panoge so turizem, modna, strojna, kemična in živilska industrija ter industrija motornih vozil (Ferrari, Maserati, Lamborghini). Italijanski polotok je bil najprej središče ogromnega rimskega imperija, ki je zapustil bogato arheološko, kulturno in literarno dediščino. Pozneje je postal zibelka srednjeveškega humanizma in renesanse, ki sta z deli Danteja, Leonarda da Vincija in Galileja oblikovala evropsko politično in filozofsko misel ter kulturo. Dolgi seznam italijanskih slikarjev se ponaša z imeni Botticellija, Leonarda, Michelangela. Italija je dala tudi operna skladatelja Verdija in Puccinija. Italijanska kuhinja sodi med najbolj izbrane in raznovrstne v Evropi ter ponuja pice, testenine in rižote ter seveda sladoled. NIZOZEMSKA Glavno mesto: Amsterdam Število prebivalcev: 16,5 milijona Celotna površina: 41,500 km² Denarna valuta: evro Uradni jezik: nizozemski Nizozemska se nahaja v severozahodni Evropi in na severu in zahodu meji na Severno morje, na jugu na Belgijo, na vzhodu pa na Nemčijo. Nizozemska je ena najbolj naseljenih in zemljepisno nizko ležečih držav na svetu in je znana po svojih mostovih, mlinih na veter, coklah in tulipanih. Nizozemska je kraljevina tako kot Velika Britanija, njen vodja je kralj Willem Alexander. Ta dežela je izrazito ravninska, na kar kaže tudi nadmorska višina najvišjega vrha, ki je skromnih 323m. V gospodarstvu prevladujejo živilska in kemična industrija, rafinerija nafte ter električni in elektronski stroji. Nizozemska je znana po rastlinah in rezanemu cvetju. Kmetijstvo je na Nizozemskem zaradi primernih geografskih danosti visoko razvito, gojijo pa pšenico, ječmen, krompir, sladkorno peso, sadje, zelenjavo in druge kulture, zaradi česar je Nizozemska postala največji evropski izvoznik kmetijskih izdelkov. Rotterdam je najprometnejše evropsko pristanišče. Z Nizozemske prihajajo tudi nekatera znamenita imena umetnosti kot je na primer Vincent van Gogh. Svetovno znana nizozemska nogometaša pa sta Edwin van der Sar (vratar), Ruud van Nilstelrooy, Arjen Robben in Robin van Persie (napadalci). BELGIJA Glavno mesto: Bruselj Število prebivalcev: 11 milijonov Celotna površina: 30,500 km² Denarna valuta: evro Uradni jezik: francoski, nemški, nizozemski Belgija, uradno Kraljevina Belgija, je država v severozahodni Evropi. Na severu meji na Severno morje in Nizozemsko, na vzhodu na Nemčijo, na jugu pa na Luksemburg in Francijo. Je ena izmed ustanovnih članic Evropske unije in gosti številne institucije, ki so potrebne za njeno nemoteno delovanje. Skupaj z svojima sosedama, Nizozemsko in Luksemburgom, tvori skupnost Beneluks. Belgija spada med manjše evropske države, hkrati pa med najgosteje naseljene in bogatejše. Zaradi svoje ugodne lege se je Belgija že od srednjega veka razvijala v trgovsko in industri-jsko deželo. Belgijska pokrajina je zelo razgibana. Ob Severnem morju se razteza priobalna ravnina s 67 km obale, osrednji del je gričevnat, na jugovzhodu se dvigujejo gozdnati Ardeni, ki ležijo nad 500 metri nadmorske višine. Ves svet pozna tudi belgijske čokoladne bombone. Najbolj priljubljena jed so dagnje z ocvrtim krompirčkom (pomfrijem, ki je po izročilu belgijska iznajdba), žejni obiskovalci pa lahko izbirajo med več kot 1000 vrstami piva. Bruselj se odlikuje na področju telekomunikacij, razvoja programske opreme ter v farmacevtski in avtomobilski industriji. Znani Belgijci so Georges Rémi (Hergé), avtor stripov o Tintinu, pisatelja Georges Simenon in Hugo Claus, skladatelj in pevec Jacques Brel ter kolesar Eddy Merckx. LUKSEMBURG Glavno mesto: Luxemburg Število prebivalcev: 0,5 milijona Celotna površina: 2500 km² Denarna valuta: evro Uradni jezik: francoski, nemški, luksemburški Luksemburg je majhna državica med Belgijo, Francijo in Nemčijo. Tudi njegova zgodovina je prepletena z zgodovi-no velikih sosed. Pokrajina je pretežno gričevnata in gozdnata. Luksemburščina je podobna nemščini. Nemščina je za večino Luksemburžanov prvi tuji jezik in jezik medijev, francoščina pa je jezik uprave. Luksemburško gospodarstvo temelji predvsem na bančništvu, zavarovalništvu in jeklarski industriji. Pomembna sta tudi poljedelstvo in pridelava vina. Mnoge luksemburške specialitete so značilne za gozdnate predele, denimo zajčja obara in ardenska šunka. Na jedilnem listu sta pogosti tudi domača rečna postrv in ščuka. Luksemburg si z Nemčijo deli vinorodno dolino Mozele. Prideluje dobra in priljubljena bela vina, tako kot druge severne evropske države pa tudi pivo. PRILOGE K UČNI URI Priloga za učitelja 3: Vprašanja Naštej sosednje države. Naštej velike reke in morja te države. Kolikšno je število prebivalcev? Kakšna je površina države? Poimenuj uradni jezik države. Katero je glavno mesto? Katero denarno enoto uporabljajo? Literarna dela ali avtorji: Športne ekipe ali posamezniki: Kmetijski izdelki: Industrijski izdelki: Znana podjetja: PRILOGE K UČNI URI VIRI in LITERATURA: Za hiperpovezavo kliknite na obarvano črkovno polje - Učni načrti za 6. razred - Predstavitev držav: Kotiček za otroke – Evropska unija: kaj je to? - Uvodni kviz: Izvozno okno (primer Nemčija) (Francija) Evropske države in njihove zastave Države članice Evropske unije (začetna Wikipedia – države članice (Belgija, Francija, Evropska unija: kaj je to? stran z vsemi državami članicami) Zahodna Nemčija, Italija, Luksemburg, Odkrivajmo Evropo! Nizozemska) UČNA PRIPRAVA: EVROPSKA UNIJA V OŠ Datum: Razred: 6. Predviden čas: 3 šolske ure Učna tema: EVROPSKA UNIJA 2. učna enota: ČEMU JE EVROPSKA UNIJA? MEDPREDMETNO POVEZOVANJE SLOVENŠČINA GEOGRAFIJA TEHNIKA IN TEHNOLOGIJA MATEMATIKA Cilji iz UN: Cilji iz UN: Cilji iz UN: Cilji iz UN: Učenci: Učenci: Učenci: Učenci: iščejo dane podatke v seznamu; - spoznavajo različne načine - izberejo ustrezno vrsto gradiv in - seštevajo in odštevajo decimalna razvijajo poimenovalno zmožnost življenja ljudi; izdelajo predmet; števila (oziroma desetiške ulomke); tako, da predstavljajo pomen - razvijajo pozitivna čustva do - uporabijo postopke in orodja za - rešijo besedilne naloge (prob- dane besede in tvorijo preproste domovine in EU. obdelavo papirnih gradiv; leme). definicije danih besed; - razložijo pojem nosilne konstruk- uporabljajo jezikovne priročnike. cije in ugotovijo možnosti izdelave konstrukcije iz papirja. Operativni cilji: Operativni cilji: Operativni cilji: Operativni cilji: Učenci: Učenci: Učenci: Učenci: - s pomočjo jezikovnih priročnikov - spoznavajo koncept solidarnosti - izdelajo darilno vrečko za šolski - rešijo besedilno nalogo z deci- spoznajo nova pojma - solidarnost in učinkovitosti v okviru EU in s bazar (zbran denar bodo namenili malnimi števili. in učinkovitost. pomočjo primerov iz vsakdanjega denarno ogroženim učencem na življenja in fotografij. njihovi šoli = solidarnost). Medpredmetni cilji: Učenci z različnimi dejavnostmi spoznavajo koncept solidarnosti in učinkovitosti (SLJ, GEO, MAT, TIT). Ključne besede: Učinkovitost, solidarnost, EU Učne oblike: Frontalna, individualna Učne metode: Razlaga, pogovor, samostojno delo, delo s konkretnim materialom Pripomočki: Risalni listi, lepilo, škarje, vrvice, lističi z matematično nalogo, SSKJ, interaktivna tabla, fotografije solidarnosti Prilagoditve: / Literatura: Na koncu Opombe: / POTEK UČNE URE CILJI UVODNI DEL (Trajanje: 25 minut) Učencem pokažemo naslednji dve fotografiji: Učenci: - s pomočjo fotografij spoznajo nova pojma - solidarnost in učinkovitost. (GEOGRAFIJA) - s pomočjo jezikovnih priročnikov spozna- jo nova pojma - solidarnost in učinkovitost. (SLOVENŠČINA) Vprašamo jih, kaj je na fotografijah. Kako bi poimenovali obe fotografiji z eno besedo? (Pomoč.) Ste že kdaj slišali za besedo solidarnost? Bi jo znali razložiti? Ali pomeni isto kot pomoč? Nato pokažemo še dve fotografiji: Kaj predstavljata ti dve fotografiji? Kje ju lahko vidimo? Ali imate nalepko, kakršna je na prvi fotografiji, kje doma? Kaj pomeni? Kako bi prevedli slogan na drugi fotografiji? (Evropski teden mobilnosti) Kaj se v tistem tednu dogaja? Na kaj vplivamo, če ne uporabljamo avtomobilov? Če je stroj varčen z energijo in mi manj uporabljamo avtomobile (kolo, javni prevoz) s tem prispevamo k učinkoviti rabi energije in varovanju okolja. Kje pa bi lahko našli točno razlago besed učinkovitost in solidarnost? V razred prinesemo jezikovni priročnik SSKJ. Vprašamo jih, kako bi v tako zajetnem priročniku našli besedi in njuni razlagi? Skupaj ugotovimo, da so slovarska gesla napisana po abecednem vrstnem redu in da bi iskali po črki S in U. Prosimo enega izmed učencev, da poišče besedo učinkovitost, drugi pa naj prebere razlago. Pogovorimo se o razlagi besede. Kdaj smo mi učinkoviti? Enako naredimo tudi za besedo solidarnost. Smo mi kdaj solidarni? Učenci povedo svoje izkušnje, kdaj so bili solidarni (pomoč prijatelju, obisk starejših itd.) in kdaj učinkoviti (delitev dela doma, v šoli itd.). Izpis gesel iz SSKJ: učinkovítost -i ž lastnost, značilnost učinkovitega: izgubiti, meriti učinkovitost; preizkusiti učinkovitost zdravila / učinkovitost kazni; učinkovitost vzgoje / govorniška učinkovitost; zvočna učinkovitost skladbe / doseči največjo delovno učinkovitost. solidárnost -i ž (á) 1. podpiranje, odobravanje ravnanja, mnenja koga: izraziti solidarnost z avtorjem prepovedane knjige; omahoval je pri solidarnosti s tovariši; stavkali so v znamenje solidarnosti z rudarji / solidarnost z akcijo Rdečega križa; dan solidarnosti z osvobodilnimi gibanji v svetu 2. pripravljenost za medsebojno pomoč, sodelovanje: razvijati in krepiti solidarnost med državami, narodi; publ. sodelovati z drugimi republikami v duhu socialistične solidarnosti; tovarištvo in solidarnost v klubu / načelo solidarnosti in vzajemnosti načelo, ki temelji na soodvisnosti posameznika od skupnosti in skupnosti od posameznika // pomoč, sodelovanje: računali so na njegovo solidarnost / fond, sklad solidarnosti v katerega prispevajo člani kake skupnosti za skupne potrebe ali za pomoč, podporo sočlanom 3. zavest skupnosti, medsebo-jne povezanosti posameznikov zlasti v družbenem življenju: delavska, razredna, sosedska solidarnost; uresničevati mednarodno proletarsko solidarnost; imeti zelo razvit čut solidarnosti; socialistični human-izem in solidarnost ◊ soc. mehanska solidarnost pri kateri so posamezniki zaradi delitve dela odvisni drug od drugega; organska solidarnost v primitivni družbi, pri kateri so posamezniki zaradi skupnega dela navezani drug na drugega. (SSKJ: učinkovitost, solidarnost) OSREDNJI DEL (Trajanje: 90 minut) 1. dejavnost: 30 minut Učenci: Tudi EU ima politiko solidarnosti in učinkovitosti. EU ima skupno politiko, ker so tudi države članice EU - spoznavajo koncept solidarnosti in spoznale, da je več koristi za vse, če sodelujejo na različnih področjih z namenom oblikovanja jasnih učinkovitosti v okviru EU in s pomočjo pravil pri delitvi dela (učinkovitost) oziroma, da prerazporedijo koristi od skupnega dohodka tistim, ki jih primerov iz vsakdanjega življenja. (GEO-bolj potrebujejo (solidarnost). Delitev dela torej prispeva k večji UČINKOVITOSTI, to pomeni, da z enakim GRAFIJA) vložkom dela dobimo večji izkoristek. SOLIDARNOST pa pomeni, da je nekdo opravil del dela za drugega in dobiček ali korist od dela porazdelil glede na potrebe sodelujočih. Učencem razdelimo učni list s primeri iz vsakdanjega življenja, katerim morajo dopisati, ali ta primer zajema načelo solidarnosti ali učinkovitosti. ( priloga 1 - rešen učni list) Učni list: Primer iz vsakdanjega življenja načelo solidarnosti ali učinkovitosti delitev igralnih mest pri nogometu ugašanje luči v prostoru, kjer ni ljudi posoja zapiskov učne ure bolnemu sošolcu kupovanje zel enjave od lokalnega kmeta po višji ceni v primerjavi s ceno v trgovinskem centru ločevanje odpadkov dobrodelni šolski koncert organizacija šolskega vrta eno jabolko na dan v šoli od lokalnega pridelovalca učbeniški šolski sklad OSREDNJI DEL (Trajanje: 90 minut) obisk učencev v domu za ostarele ali projekt simbioza – informacijsko opismenjevanje starostnikov s pomočjo mladih) prostovoljno delo v gasilskem društvu Ko učenci samostojno rešijo učni list, rešitve skupaj preverimo in se o njih pogovorimo. Nekateri primeri zajemajo tako solidarnost kot učinkovitost. 2. dejavnost: 60 minut Učencem razložimo, da bo naslednji teden na šoli potekal šolski bazar. Na njem bodo učenci prodajali svoje izdelke. Vsak razred je zadolžen za izdelavo različnih izdelkov in vsak razred bo imel tudi svojo stojnico. Po katerem načelu bomo delovali? (Načelo učinkovitosti) Zbrani denar bomo namenili za nakup šolskih potrebščin tistim učencem naše šole, ki prihajajo iz ogroženih družin. Naše dejanje spada pod katero načelo? (Načelo solidarnosti) Lotimo se izdelave darilne vrečke. Iz kakšnega materiala je po navadi izdelana darilna vrečka? (Iz papir-natih gradiv) Na kakšen način obdelujemo papirnata gradiva? (Režemo, lepimo itd.) Učencem pokažemo postopek izdelave oz. jim na listu podamo načrt izdelave (postopek izdelave jim lahko pokažemo tudi na interaktivni tabli). Sami se o izdelavi podučimo na spletni strani, kjer je nazorno pokazan postopek izdelave darilne vrečke (Naredimo darilno vrečko za manjša darilca). - izdelajo darilno vrečko za šolski bazar Za izdelavo potrebujemo risalni list, škarje, lepilo in približno 40 cm dolgo vrvico ali debelejšo volno. Ko (zbran denar bodo namenili denarno učenci končajo z izdelavo darilne vrečko, vrečko še poljubno okrasijo. ogroženim učencem na njihovi šoli = soli- darnost). (TEHNIKA in TEHNOLOGIJA) ZAKLJUČNI DEL (Trajanje: 20 minut) Učinkovitost pa se odraža tudi pri gospodinjskih aparatih. Novejši aparati imajo po navadi oznako A oz. - rešijo besedilno nalogo z decimalnimi A+ (A++, A+++). Ti aparati, pri svojem delovanju, porabijo manj električne energije. To pomeni, da so bolj števili. (MATEMATIKA) učinkoviti, mi pa z njihovo uporabo privarčujemo pri plačilu električne energije. Rešite naslednjo besedilno nalogo in ugotovili boste, kolikšen je prihranek pri električni energiji na leto. Besedilna naloga: Mojca je kupila nov pralni stroj z oznako A+++. Njena babica Francka pa še vedno uporablja stari pralni stroj z oznako E. Mojca je na spletni strani izračunala, da s pranjem štirikrat na teden na novem pralnem stroju letno porabi za 9,23 € električne energije. Njena babica pa s pranjem štirikrat na teden na starem pralnem stroju porabi za 24,95 € električne energije na leto. Za koliko € več električne energije na leto porabi babica Francka? Kaj ji priporočaš, da bi zmanjšala stroške? Rešitev: 24,95 € - 9,23 € = 15,72 € Odgovor: Babica Francka porabi za 15,72 € več električne energije na leto. Priporočam ji nakup varčnejšega pralnega stroja. (Izračun porabe električne energije) Viri in literatura: - Učni načrti za 6. razred - Izdelava darilne vrečke - SSKJ - Izračun porabe električne energije (http://prihranki.uresnicujmo.si/Uredi_Napravo.aspx?id=14938) (dostop: 8. 1. 2014) PRILOGE K UČNI URI Priloga za učitelja 1: Učni list z rešitvami Primer iz vsakdanjega življenja načelo solidarnosti ali učinkovitosti delitev igralnih mest pri nogometu učinkovitost ugašanje luči v prostoru, kjer ni ljudi učinkovitost posoja zapiskov učne ure bolnemu sošolcu solidarnost kupovanje zelenjave od lokalnega kmeta po višji ceni v primerjavi s ceno v trgovinskem centru solidarnost ločevanje odpadkov učinkovitost dobrodelni šolski koncert solidarnost organizacija šolskega vrta učinkovitost eno jabolko na dan v šoli od lokalnega pridelovalca učinkovitost in solidarnost učbeniški šolski sklad solidarnost in učinkovitost obisk učencev v domu za ostarele (ali projekt simbioza – informacijsko opismenjevanje starostnikov s pomočjo mladih) solidarnost prostovoljno delo v gasilskem društvu solidarnost UČNA PRIPRAVA: EVROPSKA UNIJA V OŠ Datum: Razred: 6. Predviden čas: 3 šolske ure Učna tema: EVROPSKA UNIJA 3. učna enota: KDO PREDSTAVLJA EVROPSKO UNIJO? MEDPREDMETNO POVEZOVANJE GEOGRAFIJA GOSPODINJSTVO SLOVENŠČINA Cilji iz UN: Cilji iz UN: Cilji iz UN: Učenci: Učenci: Učenci: - razvijajo pozitiven odnos do Evropske unije; - se usposabljajo za uporabo ustreznih gospodinjskih - seštevajo in odštevajo količine v decimalnem zapisu - širijo prostorsko orientacijo Evrope; aparatov in pripomočkov in njihovo vzdrževanje z (denar) ob primerih iz vsakdanjega življenja; - pridobivajo izkušnjo odgovornosti za prevzete upoštevanjem varnosti pri uporabi; - uporabijo računske operacije pri reševanju be- obveznosti. - razumejo pomen pravilnega shranjevanja živil; sedilnih nalog. - razumejo pravilen način dela z živili. Operativni cilji: Operativni cilji: Operativni cilji: Učenci: Učenci: Učenci: - spoznajo predstavniške funkcije v EU in njihov - s pomočjo recepta in učiteljevo pomočjo spečejo - govorno predstavljajo argumente posameznih pomen za učinkovitost političnega procesa; pecivo za šolski bazar. skupin; - prenesejo lastne izkušnje s predstavništvom - vadijo govorni nastop v knjižnem jeziku; (razred) na realnost v EU. - med govornim nastopanjem zavestno uporabljajo nebesedne spremljevalce govorjenja; - v besedilu popravijo pravopisne napake. Ključne besede: Predstavništvo, Evropski parlament, politične stranke, Svet EU, Evropska komisija Učne oblike: Frontalna, delo po skupinah, individualna Učne metode: Razlaga, pogovor, delo z besedilom, sodelovalno učenje Pripomočki: Listi z besedilom, listi z recepti, gospodinjski aparati in pripomočki ter sestavine za peko Prilagoditve: / Literatura: Na koncu Opombe: / POTEK UČNE URE CILJI UVODNI DEL (Trajanje: 15 minut) Učence ponovno spomnimo na šolski bazar. Obiskovalcem bazarja bi radi ponudili tudi eno izmed Učenci: tradicionalnih evropskih sladic. Zaradi pomanjkanja časa, se moramo odločiti le za eno sladico iz le ene - spoznajo predstavniške funkcije v EU in države članice. Na izbiro imamo naslednje sladice: tiramisu iz Italije, vaflje iz Belgije, prekmursko gibanico njen pomen za učinkovitost političnega iz Slovenije in Sacher torto iz Avstrije. Učence vprašam, kako bi najhitreje in najbolje ugotovili, katero procesa. (GEOGRAFIJA) sladico želijo pripraviti učenci vseh razredov. Učenci predlagajo npr. anketiranje, intervjuvanje po razredih, na šolskem radiu itd.; ključna metoda je - prenesejo lastne izkušnje s torej pogovor. Vprašamo: »Ali naj se pogovarjajo vsi učenci šole hkrati? Tak pogovor bo nepregleden, saj predstavništvom (razred) na realnost v EU. bi bilo sodelujočih preveč naenkrat. Vsak posameznik ne more biti udeležen. Kako se torej organizirati?« (GEOGRAFIJA) Učence napeljemo k razmisleku o predstavniški funkciji. Kje obstaja in deluje učencem najbližji predstavniški sistem? V šoli. Skupaj s pogovorom ugotovimo kdo predstavlja koga: - razred predstavlja predsednik razreda in s tem interes celega razreda; - šolski parlament, sestavljen iz predsednikov vseh razredov, predstavlja interes vseh razredov; - učiteljski zbor predstavlja strokovnjake na šoli in s tem strokovno stališče po posameznih področjih (predmetih); - ravnatelj predstavlja vodjo strokovnjakov in zastopa interese v dobro celotne šole; - vsak učenec na šoli predstavlja svoj lastni interes in se ne glede na to, v kateri razred hodi, lahko vključi v neko interesno skupino (različna peciva). Skupaj ugotovimo, katere institucije EU bi ustrezale zgornjim enotam in predstavniškim funkcijam. Šola Evropska unija Razred Država članica EU Predsednik razreda predstavlja interes celega razreda Predsednik države članice EU Šolski parlament je sestavljen iz predsednikov vseh razredov, predstavlja interes vseh razredov Evropski svet v Bruslju Učiteljski zbor predstavlja strokovnjake na posameznih področjih na šoli Evropska komisija v Strasbourgu in Bruslju Učitelj Evropski komisar Zainteresirani učenci v šoli Potencialni evroposlanci Učencem pokažemo fotografiji Evropskega parlamenta v Bruslju in Strasbourgu: OSREDNJI DEL (Trajanje: 100 minut) 1. dejavnost: 40 min Učencem povem, da bomo izvedli poenostavljeno simulacijo odločanja v Evropskem parlamentu. Učitelji Učenci: na šoli predstavljajo Evropsko komisijo, ki za namen peke peciva za bazar nameni 50 €. Dvanajst učencev - spoznajo predstavniške funkcije v EU in razdelimo v 4 skupine. To so politične stranke, ki predstavljajo po eno izmed peciv. Znotraj posamezne njen pomen za učinkovitost političnega skupine učenci poiščejo čim več argumentov za peko njihovega peciva in se dogovorijo, kdo jih bo pred-procesa; stavil ostalim učencem v razredu (lahko eden ali več učencev) Predstavniki posameznih političnih skupin - prenesejo lastne izkušnje s potem predstavijo posamezne argumente pred vsemi učenci v razredu (zasedanje parlamenta), ki tako predstavništvom (razred) na realnost v EU. predstavljajo Evropski parlament. Učenci na koncu glasujejo o izbiri peciva, ki ga bodo spekli (en učenec (GEOGRAFIJA) – en glas, zmaga predlog, ki prejme največ glasov). Razdelimo naloge: - Politične stranke: štiri skupine z različnim številom članov – znotraj skupine preučijo predloge oz. argu- - govorno predstavljajo argumente posa- mente, zakaj bi pekli določeno pecivo; meznih skupin; - Predstavniki političnih skupin – zapišejo si predloge oz. argumente, ki so jih sprejeli znotraj skupin in jih - vadijo govorni nastop v knjižnem jeziku; pozneje predstavijo pred vsemi učenci (zasedanje Evropskega parlamenta) - med govornim nastopanjem zavestno - Evropski parlament: vsi učenci, ki poslušajo argumente posameznih predstavnikov političnih skupin in uporabljajo nebesedne spremljevalce go-glasujejo za izbiro peciva, ki ga bodo pekli za šolski bazar. vorjenja. (SLOVENŠČINA) Politične stranke dobijo na listih zapisane recepte in sestavine ter čas priprave peciva (priloga 1). Na podlagi teh podatkov sestavijo svoje argumente, zakaj bi bila peka njihovega peciva najbolj ustrezna (dober okus, hitra in enostavna priprava, malo sestavin, cenovno dostopne sestavine itd.). Svoje argumente predstavijo posamezni člani politične skupine ostalim učencem, ki pa predstavljajo člane Evropskega parlamenta. Slednji, na podlagi predstavljenih argumentov, glasujejo za posamezno pecivo. Učitelj vodi vse skupaj in na tablo zapisuje število glasov. Pecivo, ki prejme največ glasov v parlamentu, izberemo za peko in degustacijo na šolskem bazarju. 2. dejavnost: 60 min - s pomočjo recepta in učiteljevo pomočjo Z učenci gremo v učilnico za gospodinjstvo, kjer spečemo pecivo, ki je bilo izbrano na glasovanju. De-spečejo pecivo za šolski bazar. (GOSPODIN- lujemo po načelu učinkovitosti in si zato razdelimo delo. Pripravimo potrebne sestavine in pripomočke. JSTVO) Opozorimo na varno delo z malimi gospodinjskimi aparati in ponovimo načela higiene pri delu z živili in njihovi obdelavi. Pri peki si pomagamo z receptom za izbrano pecivo (priloga 2). ZAKLJUČNI DEL (Trajanje: 20 minut) Z učenci ponovimo pravopisna pravila (zapis glavnih in vrstilnih števnikov s števko, zapis kratic, zapis svo- - v besedilu popravijo pravopisne napake. jilnih pridevnikov iz lastnih imen, zapis funkcijskih nazivov, zapis večbesednih stvarnih lastnih imen itd.). (SLOVENŠČINA) Učencem razdelimo lističe z besedilom. Učenci morajo popraviti pravopisne napake. Ko rešijo, skupaj preverimo rešitve in jih utemeljimo. (priloga 2: popravljeno besedilo) Evropska Integracija se je začela razvijati v 50 letih 20. Stoletja. Takrat so nastale tri evropske vladne organizacije, in sicer Evropska skupnost za premog in jeklo, Evropska Skupnost za Atomsko Energijo in Evropska gospodarska skupnost (ESG). Države članice teh organizacij so bile iste in tudi organi, ki so skrbeli za delovanje teh organizacij, med drugimi Evropska Komisija, Evropski parlament in Svet ministrov, so bili enotni za vse tri. Evropska Unija je nastala leta 1992 s podpisom maastrichtske pogodbe in je združila vse omenjene skupnosti ter jim dodala nova področja sodelovanja. Kot pove ime pogodbe, je bila podpisana v nizozemskem mestu Maastricht, njeno pravo ime pa je pogodba o Evropski uniji. PRILOGE K UČNI URI Priloga za učitelja 1: Recepti za sladice TIRAMISU VAFLJI PREKMURSKA GIBANICA SACHER TORTA PRILOGE K UČNI URI Priloga za učitelja 2: Popravljeno besedilo Evropska Integracija se je začela razvijati v 50 letih 20. Stoletja. Takrat so nastale tri evropske vladne organizacije, in sicer Evropska skupnost za premog in jeklo, Evropska Skupnost za Atomsko Energijo in Evropska gospodarska skupnost (ESG). Države članice teh organizacij so bile iste in tudi organi, ki so skrbeli za delovanje teh organizacij, med drugimi Evropska Komisija, Evropski parlament in Svet ministrov, so bili enotni za vse tri. Evropska Unija je nastala leta 1992 s podpisom maastrichtske pogodbe in je združila vse omenjene skupnosti ter jim dodala nova področja sodelovanja. Kot pove ime pogodbe, je bila podpisana v nizozemskem mestu Maastricht, njeno pravo ime pa je pogodba o Evropski uniji. UČNA PRIPRAVA: EVROPSKA UNIJA V OŠ Datum: Razred: 6. Predviden čas: 3 šolske ure Učna tema: EVROPSKA UNIJA 4. učna enota: KAKO DELUJE EVROPSKA UNIJA? MEDPREDMETNO POVEZOVANJE GEOGRAFIJA SLOVENŠČINA MATEMATIKA Cilji iz UN: Cilji iz UN: Cilji iz UN: Učenci: Učenci: Učenci: - razvijajo pozitiven odnos do Evropske unije; - razvijajo sporazumevalno zmožnost v slovenskem - razvijajo matematično mišljenje; - širijo prostorsko orientacijo Evrope; (knjižnem) jeziku, torej zmožnost kritičnega spreje- - spoznavajo uporabnost matematike v vsakdanjem - razvijajo spretnosti osnovnega geografskega manja in tvorjenja besedil raznih vrst. življenju. proučevanja in raziskovanja domače pokrajine in Slovenije ter sposobnost za uspešno vključevanje v odločanje o njunem razvoju. Operativni cilji: Operativni cilji: Operativni cilji: Učenci: Učenci: Učenci: - spoznavajo različne načine življenja ljudi; - predstavljajo državne jezike v drugih državah EU; - sistematično zapišejo štetje ter ga smiselno vpišejo - se usposabljajo za uporabo komunikacijskih, - argumentirano vrednotijo upoštevanje načel v preglednico; miselnih, praktičnih in socialnih veščin za vljudnega pogovarjanja pri obeh sogovorcih in - opredelijo in utemeljijo kriterij urejanja podatkov; raziskovanje geografskih vprašanj na lokalni in njune vljudnosti; - razporejajo podatke po enem ali dveh kriterijih regionalni ravni; - argumentirano vrednotijo svoj odigrani pogovor (tudi številčnih); - poznajo pomen povezanosti državljanov EU: in svoje poznavanje značilnosti dane vrste pogo- - dane (zbrane) podatke smiselno uredijo v pregled- gospodarsko in politično; vorov; nico. - razvijajo sposobnost za osnovno proučevanja - sodelujejo v pogovoru (odločevanju), ter v vlogi in raziskovanja pokrajine (lokalne, regionalne) pobudnega in odzivnega sogovorca tvorijo us- Ob uporabi računalnika tudi naslednja dva cilja: ter sposobnost za vključevanje v odločanje o trezne, učinkovite, smiselne in razumljive replike; Učenci: njenem razvoju. - pri pogovarjanju upoštevajo načela uspešnega - spoznajo osnove računalniških preglednic; pogovarjanja. - uporabljajo računalniške preglednice (najosnovnejša znanja). Medpredmetni cilji: Učenci se navajajo ustreznega odločanja, s tem da argumentirano vrednotijo svoj pogovor. (GEO, SLJ) Učenci se usposabljajo za raziskovanje geografskih vprašanj, poleg tega pa smiselno zbrane podatke tudi uredijo. (GEO, MAT) Ključne besede: Evropska unija, odločanje v EU, glasovi, dogovor, število glasov, glasovanje. Učne oblike: Frontalna, delo po skupinah, individualna Učne metode: Razlaga, pogovor Pripomočki: Plakati s štirimi različnimi meniji, tabela z glasovi držav članic v Evropskem parlamentu, tabla in pisalo. Prilagoditve: / Literatura: Na koncu Opombe: / POTEK UČNE URE CILJI UVODNI DEL (Trajanje: 45 minut) Učencem predstavimo situacijo: »Naslednji teden šola organizira ekskurzijo za vaš razred. Del ekskurzije je Učenec: tudi spoznavanje evropske kulinarične dediščine in obisk znane restavracije. V okviru obiska te restavracije bomo zaužili tudi enega izmed menijev.« - spoznava različne načine življenja ljudi; - se usposablja za uporabo komunikaci- Učence povprašamo, kaj bi želeli jesti za kosilo. Glavno vsebinsko izhodišče je, da mora biti kosilo evrop-jskih, miselnih, praktičnih in socialnih ska in nova kulinarična izkušnja. Glavno izhodišče za sprejem odločitve pa je, da se morajo vsi strinjati. veščin za raziskovanje geografskih vprašanj Učenci podajo ogromno raznovrstnih predlogov. Nekaj jih zapišemo na tablo. Opozorimo jih na množino na lokalni, regionalni in globalni ravni. predlogov in težavo uskladiti jih v eno odločitev. Svetujemo, da bodo za bolj smiselno odločanje dobili (GEOGRAFIJA) ponujene možnosti. Enako je v EU, kjer namesto 28 držav članic Evropska komisija kot neodvisni organ na začetku odločanja predlaga skupen predlog odločitve. Učencem predstavimo menije, ki bodo na izbiro: - argumentirano vrednoti upoštevanje • angleški meni (ovčji zrezek in ocvrt krompirček s korenjem in cvetačo), načel vljudnega pogovarjanja pri obeh • nemški meni (pečena klobasa s krompirjem in zeljem), sogovorcih in njune vljudnosti; • sredozemski meni (sveža morska riba ter solata z olivami in grškim sirom), - argumentirano vrednoti svoj odigrani po- • italijanski meni (špageti bolognese). govor in svoje poznavanje značilnosti dane vrste pogovorov; Učencem predstavimo problem: Da bo postrežba kosila potekala čim hitreje, se morajo vnaprej (pred izlet- - sodeluje v pogovoru (odločevanju), ter v om) odločiti za enega od štirih ponujenih menijev. Izberejo lahko samo en meni, s katerim pa se morajo vlogi pobudnega in odzivnega sogovorca vsi strinjati. tvori ustrezne, učinkovite, smiselne in ra- zumljive replike; Učence spodbudimo, da čim prej pridejo do odločitve in naj hkrati poskusijo upoštevati želje vseh. Ti dve - pri pogovarjanju upošteva načela načeli sta zelo pomembni. Opazujemo njihovo interakcijo in organizacijo pri reševanju problema. uspešnega pogovarjanja. (SLOVENŠČINA) Predvidevamo, da bodo posamezniki izpostavili svoje želje. Počasi bi naj začeli izpostavljati tudi razloge, zakaj izbrati kateri meni – poslušamo argumente. Če učenci prosijo za pomoč, jih usmerimo, da se morajo dogovoriti sami. V razredu se lahko razvije glasna ‘razprava’ – učence pustim v ustvarjalnem neredu. Na točki, ko razprava ni več produktivna (ne več kot po 5–10 minutah), prekinemo aktivnost. *Pri razgovoru učence opozarjamo na načela uspešnega pogovarjanja, učence spodbujam k sodelovanju v pogovoru, k tvorjenju razumljivih in smiselnih replik.* Po dejavnosti učenci v razgovoru argumentirano vrednotijo: - upoštevanje načel vljudnega pogovarjanja pri vseh govorcih in njihovi vljudnosti, - svoj odigrani pogovor in svoje poznavanje značilnosti dane vrste pogovorov. OSREDNJI DEL (Trajanje: 45 minut) Na podoben način, kot smo se dogovarjali o izbiri menija za ekskurzijo, poteka tudi odločanje v EU. Enako Učenec: se morajo države članice EU odločiti o neki skupni odločitvi, le da je ta običajno še mnogo bolj zapletena. - razvija sposobnost za osnovno Pa poskusimo sedaj oblikovati faze, po katerih je potekalo naše odločanje (učenci to oblikujejo sami, z proučevanje in raziskovanje pokrajine vodenjem učitelja). (lokalne, regionalne) ter sposobnost za FAZE: vključevanje v odločanje o njenem raz- 1. Kaj je na dnevnem redu? (o čem se odloča). Odloča se o vrsti kosila na ekskurziji. Učenci so lahko iz-voju; postavili zadeve, ki ne sodijo v odločanje (npr. »Jaz bi šel rajši na izlet v Gardaland,«; »Saj lahko pojemo - se usposablja za uporabo komuni- sendvič na avtobusu in imamo več prostega časa.«; »Jaz naslednji teden ne morem na ekskurzijo, ker sem kacijskih, miselnih, praktičnih in so-na počitnicah pri babici.« itd.). Opozorimo jih, da je treba ostati pri vsebinski rdeči niti. cialnih veščin za raziskovanje geograf- 2. Kakšni so argumenti za posamezne menije? Ponovim vsebinski kriterij odločanja: evropska in nova skih vprašanj na lokalni, regionalni in kulinarična izkušnja. Poskušam strniti interese učencev in jih usmeriti k produktivni razpravi. Opozorim globalni ravni; npr.: špagete imate priložnost jesti velikokrat, tudi v šoli. Nemška klobasa, krompir in zelje so zelo podobni - razvija sposobnost uporabe besednih, slovenskemu kosilu in tudi to imate priložnost jesti večkrat kot na primer angleški ali sredozemski meni. količinskih in simboličnih podatkov, kot Učenci ugotavljajo, da sta najbolj vsebinsko smiselna npr. samo 2 menija (angleški in sredozemski). so besedila in tabele (numerična in funk- cionalna pismenost). (GEOGRAFIJA) 3. Glasovanje: predstavim pravilo, kdaj je odločitev sprejeta. Strinjati se morajo VSI (soglasje). Nihče ne sme biti proti. Učenci ponovno ugotovijo, da se vsi težko strinjajo z eno izbiro. Poskusim jih usmeriti, da razmišljajo, kakšno glasovanje bi bilo na eni strani bolj učinkovito (hitro pridemo do odločitve) in po drugi strani bolj pravično (čim bolj se upošteva volja vseh glasovalcev). Predstavim koncept večinskega glasovanja kot načela učinkovitosti pri odločanju. Pravilo navadne večine je, da se upošteva tisti predlog, ki dobi več kot polovico glasov vseh, ki glasujejo. Učenci se preštejejo in ugotovijo, kakšen je prag za sprejem odločitve (1 več kot polovica – zapišem na tablo). Učenci glasujejo in dosežejo odločitev s takim glasovanjem. Učence vprašam, če poznajo kakšen primer večinskega glasovanja – to so na primer volitve. Glasovanje v EU: Vsaki državi pripada delež glasov, glede na število prebivalstva. Razdelitev glasov držav članic EU v Svetu EU države članice EU št. glasov Nemčija, Francija, Italija, Združeno kraljestvo 29 Španija, Poljska 27 Romunija 14 Nizozemska 13 Belgija, Češka, Grčija, Madžarska, Portugalska 12 Avstrija, Bolgarija, Švedska 10 Hrvaška, Danska, Finska, Irska, Litva, Slovaška 7 Ciper, Estonija, Latvija, Luksemburg, Slovenija 4 Malta 3 PRAG za sprejem odločitve 260 SKUPNO ŠTEVILO GLASOV 352 Preizkusimo tudi glasovalno računalo, ki nam bo olajšalo računanje. V Svetu EU odločajo o različnih stvareh. Kar polovica prebivalstva EU v mestih je izpostavljena prometne-mu hrupu, ki presega 55 decibelov in torej škodi njihovemu zdravju. Evropski poslanci so na zasedanju v Strasbourgu potrdili nov zakonodajni predlog, ki občutno znižuje dovoljene ravni hrupa, ki ga odda-jajo vozila. V skladu s predlogom se raven hrupa za osebna vozila s sedanjih 74 znižuje na 68 decibelov. Močnejša vozila, kot so npr. športni porscheji, bi lahko to mejo presegla za največ šest decibelov. Raven hrupa tovornih vozil, katerih skupna masa presega 12 ton, ostaja enaka pri 81 decibelih. Da bi bil ta predlog zakona sprejet, ga mora potrditi Svet EU. S pomočjo glasovalnega računala lahko naredimo simulacijo glasovanja držav članic (Glasovalno računalo). ZAKLJUČNI DEL (Trajanje: 45 minut) Uporabimo podoben model glasovanja v razredu. Učenci oblikujejo na podlagi danih skupin število glasov, Učenec: ki pripada posamezni skupini. Učenci naj čim bolj samostojno oblikujejo tabelo in vanjo vnesejo podatke. - sistematično zapiše štetje ter ga smiselno Približna tabela (variira glede na razred, v katerem izvajamo učno uro, lahko izberemo tudi druge lastnosti, vpiše v preglednico; po katerih oblikujemo skupine, lahko pa kriterije za oblikovanje skupin oblikujejo tudi učenci). - opredeli in utemelji kriterij urejanja podat- kov; SKUPINA ŠTEVILO UČENCEV ŠTEVILO GLASOV - razporeja podatke po enem ali dveh krit- erijih (tudi številčnih); Deklice z rjavimi očmi 6 4 - dane (zbrane) podatke smiselno uredi v Deklice z zelenimi očmi 1 1 preglednico. (MATEMATIKA) Deklice z modrimi očmi 4 2 Dečki z rjavimi očmi 3 2 Dečki z zelenimi očmi 3 2 Dečki z modrimi očmi 3 2 SKUPAJ 20 13 Potrebnih glasov za odločitev 8 Učence posedemo v te skupine, ki pomenijo posamezne države. Vsaki skupini pripada toliko glasov, kot je zapisano v tabeli. Nato s temi podatki lahko tudi računajo. Podamo jim lahko različne besedilne naloge, s - spozna osnove računalniških preglednic; katerimi sprejemajo različne, za njih pomembne odločitve. - uporablja računalniške preglednice (najosnovnejša znanja). (MATEMATIKA) PRIMERI ODLOČITEV: a) Na šoli bo z novim šolskim letom uvedena vegetarijanska prehrana. b) Šolski pouk se ne bo več začel ob 8.00 temveč ob 8.30. c) V šolski knjižnici bo možna tudi izposoja DVD-jev. Učitelj zbrane glasove za posamezno trditev zapiše na tablo. Nato učenci izračunajo, ali so zbrali dovolj glasov, da bi sprejeli to odločitev. Da sprejmejo posamezno odločitev morajo zbrati 8, ali 60 odstotkov glasov. Če nam čas še ostane in imamo možnost dostopa do računalnika, lahko učenci oblikujejo tabelo tudi v excelu ali wordu. Uporabimo lahko še tabelo z glasovi držav in rešimo še naslednjo nalogo: Ali je odločitev sprejeta, če zanjo glasujejo naslednje države: Bolgarija, Češka, Danska, Nemčija, Irska, Španija, Francija, Hrvaška, Italija Madžarska, Avstrija, Poljska, Romunija, Slovaška, Švedska in Združeno kraljestvo? Odg: da, ker je glasovalo ZA 16 držav, ki predstavljajo 87,16 % prebivalstva EU (dvojna večina).. Viri in literatura: - učni načrti za geografijo, slovenščino in matematiko - Računalo glasov posameznih članic EU UČNA PRIPRAVA: EVROPSKA UNIJA V OŠ Datum: Razred: 6. Predviden čas: 3 šolske ure Učna tema: EVROPSKA UNIJA 5. učna enota: ZA KOGA JE EVROPSKA UNIJA? MEDPREDMETNO POVEZOVANJE GEOGRAFIJA SLOVENŠČINA GOSPODINJSTVO Cilji iz UN: Cilji iz UN: Cilji iz UN: Učenci: Učenci: Učenci: - razvijajo pozitiven odnos do Evropske unije; - razvijajo sporazumevalno zmožnost v slovenskem - se navajajo na zdravo in kulturno prehranjevanje ter - širijo prostorsko orientacijo Evrope; (knjižnem) jeziku, torej zmožnost kritičnega tvorjenja pravilno in gospodarno uporabo živil; - berejo preproste zemljevide. besedil raznih vrst. - se naučijo načrtovati dnevne obroke hrane z upoštevanjem hranilnih in energijskih vrednosti posameznega obroka. Operativni cilji: Operativni cilji: Operativni cilji: Učenci: Učenci: Učenci: - uporabljajo različne načine zbiranja in prika- - čim bolj samostojno tvorijo (pišejo) čim bolj ustrez- - razmišljajo o pravilnem ravnanju z odpadki; zovanja geografskih informacij; no, razumljivo in jezikovno pravilno enogovorno be- - spoznajo pravilno ravnanje z odpadki; - spoznavajo naravno in kulturno dediščino sedilo (predstavitev svojih načrtov); - poznajo razloge za onesnaženost v okolju; Slovenije; - pred tvorjenjem besedila razmišljajo o okoliščinah - se učijo o vplivih porabe na okolje in analizirajo - se usposabljajo za uporabo komunikacijskih, sporočanja in besedilnih vrstah, med tvorjenjem pa možnosti in načine, s katerimi bi lahko sami prispe- miselnih, praktičnih in socialnih veščin za razisk- izberejo okoliščinam in besedilni vrsti ustrezne be- vali k izboljšanju okolja – razvijajo prijazen vzorec ovanje geografskih vprašanj na lokalni in region- sede, besedne zveze; obnašanja do okolja; alni ravni; - postopoma usvajajo strategije tvorjenja neumet- - ustrezno sestavijo jedilnik za različne obroke in - razvijajo sposobnost za osnovno proučevanje nostnih besedil ter jih upoštevajo pri tvorjenju. različne priložnosti. in raziskovanje pokrajine (lokalne, regionalne) ter sposobnost za vključevanje v odločanje o njenem razvoju. Medpredmetni cilji: Učenci razvijajo sposobnost za vključevanje v odločanje o razvoju domače pokrajine s tem, da poznajo razloge za onesnaženost okolja, se učijo o možnostih s katerimi bi lahko sami prispevali k izboljšanju okolja. (GEO, GOS) Ključne besede: Evropska unija, Združeni v raznolikosti, evropsko državljanstvo, pravice državljanov EU, pomoč EU. Učne oblike: Frontalna, delo po skupinah, individualna Učne metode: Razlaga, pogovor, delo z besedilom, sodelovalno učenje. Pripomočki: Interaktivna tabla, listi z opisi področij in vprašanji, prazni listi za plakat. Prilagoditve: / Literatura: Na koncu Opombe: / POTEK UČNE URE CILJI UVODNI DEL (Trajanje: 45 minut) PRED UČNO URO: Učenec: Učencem dam nekaj dni prej nalogo, da razmislijo, se sprehodijo po domačem kraju in/ali šolski okolici, - uporablja različne načine zbiranja in prika- zabeležijo in/ali dokumentirajo (s slikovnim ali video gradivom), kako se članstvo v EU odraža v njihovem zovanja geografskih informacij; domačem kraju, na šoli itd. Pričakujemo, da bodo pripravili predvsem primere financiranja konkretnih - spoznava naravno in kulturno dediščino infrastrukturnih projektov, pomislili na skupni trg preko izdelkov, s katerimi se srečujejo, deklaracijami na Slovenije; njih, valuto (čeprav je povezana z EMU in ne EU), šolske projekte, ki se izvajajo s pomočjo EU, evropsko - se usposablja za uporabo komunikaci- kartico zdravstvenega zavarovanja, prevode knjig in druge kulturne projekte, ki jih podpira EU ipd. jskih, miselnih, praktičnih in socialnih veščin za raziskovanje geografskih vprašanj UČNA URA na lokalni in regionalni ravni; Na začetku učne ure učence razdelimo v skupine ter jim damo na razpolago nekaj časa (10 min), da - razvija sposobnost za osnovno znotraj vsake skupine razpravljajo o svojih opažanjih, v kolikšni meri so si podobna oz. se med seboj raz-proučevanje in raziskovanje pokrajine likujejo, ter določijo predstavnika svoje skupine, ki bo opažanja skupine predstavil ostalim učencem. (To (lokalne, regionalne) ter sposobnost za priložnost lahko izkoristim tudi za utrjevanje znanja o odločanju v EU, tako da učence prosim, da svojega vključevanje v odločanje o njenem razvoju; predstavnika izberejo na podlagi posameznega tipa glasovanja). Predstavniki skupin ugotovitve svojih - razvija sposobnost uporabe besednih, skupin kratko predstavijo in zapišejo na tablo 3–5 alinej. količinskih in simboličnih podatkov, kot so zemljevidi (kartografska pismenost). Z učenci poskusimo sooblikovati nekaj področij, ki temeljijo na vsakdanjem življenju državljana EU in (GEOGRAFIJA) imajo vpliv na članstvo EU. Te skupine so okvirno: državljanstvo EU, socialna in zdravstvena varnost, izobraževanje, zaposlitev, potovanja, pravice potrošnikov. V okviru teh področij učence razdelimo v skupine glede na število učencev v razredu. Učenci bodo znotraj skupine preko danih vprašanj pripravili krajšo predstavitev celotnemu razredu. Gradivo za delo po skupinah se nahaja v prilogi. Pri področju ‘potovanja’ vključimo v delo tudi zemljevid Evrope, kjer prikažemo, katere države pripadajo schengenskemu območju in katere ne (Priloga 2). OSREDNJI DEL (Trajanje: 45 minut) Vsak učenec napiše pismo (v skladu s pravili za to besedilno vrsto in splošnimi pravopisnimi pravili) iz-Učenec: branemu slovenskemu poslancu v Evropskem parlamentu, v katerem poda vizijo EU po svoji meri ali konk- - čim bolj samostojno tvori (piše) čim retne predloge za spremembe v lokalnem okolju, za katere naj bi se izbrani poslanec zavzel. bolj ustrezno, razumljivo in jezikovno pravilno enogovorno besedilo (pred- Najprej si ogledamo, kdo so trenutni slovenski poslanci v Evropskem parlamentu. To lahko naredimo na stavitev svojih načrtov); spletni strani poslanci EP - pred tvorjenjem besedila razmišlja o okoliščinah sporočanja in besedilnih Vsak učenec napiše svoje ideje in predloge glede tega, kaj bi lahko EU naredila v njegovem domačem kraju vrstah, med tvorjenjem pa izbere ipd. Besedilo naj bo dolgo od 300 do 500 besed. okoliščinam in besedilni vrsti ustrezne besede, besedne zveze; Učenci, ki bi želeli svoja besedila predstaviti sošolcem, bodo imeli na voljo čas tudi za to, da vidijo, kakšne - postopoma usvaja strategije tvorjenja ideje imajo ostali sošolci. neumetnostnih besedil ter jih upošteva pri tvorjenju. (SLOVENŠČINA) Evropska unija nam denarno pomaga, nekatere stvari nam pa tudi narekuje. Ena od teh stvari je tudi Učenec: ločevanje odpadkov oziroma zmanjševanje količine odpadkov. V Evropski uniji se, poleg učinkovitega zbi- - razmišlja o pravilnem ravnanju z od- ranja in ločevanja komunalnih odpadkov, vedno bolj poudarja preprečevanje nastajanja novih odpadkov. padki; V Sloveniji smo glede tega šele v začetni fazi, saj so nujne spremembe tako pri izdelavi izdelkov kot tudi - spozna pravilno ravnanje z odpadki; pri okoljski ozaveščenosti prebivalstva. Že v samem gospodinjstvu se namreč lahko zmanjša količina od- - pozna razloge za onesnaženost v padkov z izbiranjem izdelkov za večkratno uporabo, brez nepotrebne embalaže ali z uporabo povratne okolju; embalaže z daljšo življenjsko dobo ipd. Prav tako pa je pomembno, da se zavedamo, da odpadki nastajajo - se uči o vplivih porabe na okolje in ana- ob vsaki naši dejavnosti: doma, v šoli, v podjetju ipd.. lizira možnosti in načine, s katerimi bi lahko sam prispeval k izboljšanju okolja Eden od načinov zmanjševanja količine odpadkov je tudi ta, da kuhamo oziroma pripravljamo hrano, ki ni – razvija prijazen vzorec obnašanja do v embalaži ali pa je le-ta razgradljiva. okolja; Učenci v skupinah po 4 oblikujejo dnevni meni (za 5 obrokov), pri katerem bodo na koncu odvrgli čim - ustrezno sestavi jedilnik za različne manj odpadkov. Če so ti odpadki biološki, se to ne šteje kot odpadek. Jedilnik mora biti sestavljen tako, da obroke in različne priložnosti. (GOSPOD-zadostuje hranilnim in energetskim potrebam človeka. INJSTVO) Skupine predstavijo jedilnike. Učenci ocenijo, pri kateri skupini je jedilnik sestavljen tako, da imajo na koncu najmanj odpadkov. PRILOGE K UČNI URI Priloga za učitelja 1: Besedilo z vprašanji DRŽAVLJANI EU Slovenski državljani smo 1. maja 2004 postali državljani EU. Evropsko državljanstvo, ki slovenskega ne nadomešča, temveč ga dopolnjuje, prinaša nove pravice. Te so med drugim: - pravica do prostega gibanja na ozemlju EU: kot evropski državljani imamo pravico vstopiti v katero koli državo EU brez posebnih formalnosti. Potrebujemo vel-javen potni list ali osebno izkaznico, če moramo dokazati istovetnost, ko nas ustavi policija ali če potujemo z letalom. - pravica do prebivanja na ozemlju držav članic: evropski državljani se lahko naselimo in prebivamo v kateri koli državi EU. Za obdobja, krajša od 3 mesecev, potrebujemo le veljavno osebno izkaznico ali potni list. Za obdobja prebivanja, daljša od 3 mesecev, pravico do prebivanja dokazujemo s potrdilom o prijavi. Po petih letih neprekinjenega in zakonitega bivanja v državi članici gostiteljici imamo pravico do stalnega prebivališča; - pravica voliti in biti izvoljen za poslanca na volitvah v Evropski parlament ter voliti in biti izvoljen na lokalnih volitvah v državi stalnega prebivališča, četudi nismo državljani dotične države članice EU; pravica do celovite diplomatske zaščite na veleposlaništvu katere koli druge države članice EU (v primeru bolezni, težje nesreče ali smrti, zapora, pripora ali napada ter za pomoč pri urejanju statusnih zadev posameznika, na primer izdaja potnega lista za vrnitev); - pravica nasloviti peticijo na Evropski parlament o zadevi, ki je povezana z EU in vas neposredno zadeva. Peticijo bo obravnaval odbor za peticije Evropskega parlamenta, ki sicer nima pooblastila, s katerim bi lahko neposredno rešil zadevo, vendar lahko kljub temu izvaja pritisk na vpletene (Vloga peticije); - pravica pozvati Evropsko komisijo k pripravi zakonodajnega predloga; - pravica obrniti se na varuha človekovih pravic, če pride do spora med državljanom EU in institucijo EU, ko evropski državljan meni, da je prišlo do nepravilnosti v upravnem postopku ali do opustitve dejanj; - pravica pritožiti se Evropski komisiji zaradi domnevne kršitve zakonodaje EU v državi članici. Evropska komisija bo našo pritožbo obravnavala in lahko od zadevne države zahteva, da spremeni svojo zakonodajo. VPRAŠANJA: a) Kdaj smo postali Slovenci državljani EU? Morda veste, od kdaj imamo Slovenci svojo državo. b) Ali pri prehodu državne meje z Italijo ali Avstrijo še vedno čakamo na meji, ali je prehod prost? Kaj moramo vseeno vedno imeti s seboj pri obisku tuje države? c) Nahajamo se v tuji državi, članici EU. Kam se obrnemo, če nam je tekom bivanja v državi potekel osebni dokument? d) Koliko časa lahko prebivamo v državi, članici EU brez da prijavimo bivališče v tej državi? ZDRAVSTVENA VARNOST Pravica do prostega gibanja, bivanja in dela kjer koli v EU bi bila zelo omejena, če evropskim državljanom ne bi bilo zagotovljeno, da bodo zdravniške oskrbe deležni v kateri koli državi članici. Vzajemno priznavanje pravic socialne varnosti zagotavlja, da je zdravstvena oskrba lažje dostopna vsakomur, ki zboli v drugi državi članici ter tudi v nekaterih drugih evropskih državah. Kartica evropskega zdravstvenega zavarovanja omogoča evropskim državljanom, ki se odpravljajo na počitnice po EU, da uveljavljajo te pravice. Zdravstveno zavarovane osebe iz Slovenije, ki potujejo v države članice EU ali Islandijo, Liechtenstein, Švico, Makedonijo in na Norveško, lahko zdravstvene storitve uveljavljajo z evropsko kartico zdravstvenega zavarovanja. Imetniki kartice imajo v teh državah pravico do nujnih zdravstvenih storitev. Evropsko kartico zdravstvenega zavarovanja izdaja Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije. Primarno so za zdravstveno oskrbo sicer odgovorne države članice EU, vendar se številna vprašanja v zvezi z javnim zdravjem na najboljši način rešijo z usklajenim ukrepanjem na ravni EU. Cilji Evropske unije v zvezi z javnim zdravjem so: izboljšanje zaščite državljanov pred tveganji za zdravje; krepitev zdravja za blaginjo in solidarnost; zbiranje in širjenje znanja na področju zdravja. VPRAŠANJA: a) Ali bi nam kaj koristila pravica do bivanja, gibanja in dela v EU, če nam ne bi bila zagotovljena tudi pravica do zdravstvene oskrbe v drugih državah članicah EU? b) Kaj potrebujemo, da lahko uveljavljamo zdravstvene pravici v članicah EU in nekaterih drugih evropskih državah? c) V katerih državah še velja kartica evropskega zdravstvenega zavarovanja poleg držav članic EU? d) Naštej cilje EU v zvezi z javnim zdravjem. IZOBRAŽEVANJE: Eden od temeljnih ciljev Evropske unije je prispevati k razvoju kvalitetnega izobraževanja v evropskem prostoru s spodbujanjem sodelovanja v izobraževanju, poklicnim usposabljanjem in programi za mladino med državami članicami (ter Islandijo, Norveško in Liechtensteinom). Izobraževalni programi Na ravni Evropske unije se izvajajo najrazličnejši izobraževalni programi, namenjeni izobraževanju, usposabljanju in spodbujanju sodelovanja, tako posameznikov kot izobraževalnih in drugih institucij. Sodelovanje med državami članicami poteka v okviru štirih programov: Comenius, Erasmus, Leonardo da Vinci, Gruntvig. Omenjeni programi ponujajo široko paleto možnosti: sodelovanje med izobraževalnimi institucijami, izmenjave učiteljev, učencev, dijakov, študentov, prosto-voljcev in mladih, izobraževanje odraslih, jezikovno izobraževanje itd. Za OŠ je najbolj primeren program Comenius, ki je namenjen dvigu kakovosti šolskega izobraževanja v Evropi - mladim omogoča spoznavanje in razumevanje evropske kulturne in jezikovne raznolikosti ter pridobivanje osnovnih spretnosti in kompetenc, potrebnih za njihov osebni razvoj, za prihodnje zaposlovanje in za aktivno evropsko državljanstvo. Cilj programa je izboljšanje kakovosti in povečanje obsega mobilnosti učencev in izobraževalnega osebja, izboljšanje kakovosti in povečanje obsega partnerstev med šolami, spodbujanje učenja živih tujih jezikov, podpiranje razvijanja inovativnih IKT vsebin, povečanje kakovosti in evropske razsežnosti usposabljanja učiteljev ter izboljšanje pedagoških pristopov in šolske uprave. VPRAŠANJA: a) Naštej programe izobraževanja, ki jih ponuja EU. b) Katere možnosti izmenjave ponujajo programi? c) Kateri program je namenjen osnovnim šolam? d) Kaj omogoča Comenius in kateri so njegovi cilji? PRAVICE POTROŠNIKOV Enotni trg in enotna valuta odpirata meje trgovini, uporaba spleta in elektronskega trgovanja narašča, storitveni sektor se širi, zato je treba zagotoviti, da bo vseh 492 milijonov državljanov v 28 državah članicah EU deležnih enakega varstva potrošnikov. Vsi državljani so potrošniki in EU si močno prizadeva za zaščito njihovega zdravja, varnosti in gospodarske blaginje. V zadnjih letih je EU potrošnikom zagotovila visoko stopnjo varstva na mnogih področjih. Državljanom drugih držav EU se pri nakupu izdelkov ali storitev v EU ne sme zaračunati višjih cen kot domačinom, razen če je razlika v ceni upravičena. Primeri nezakonitega zaračunavanja: britanska družina na počitnicah v Avstriji mora najem avtomobila plačati dražje kot Avstrijci. Izdelek, ki ste ga kupili kjerkoli v EU, lahko v dveh letih vrnete in zahtevate njegovo popravilo ali zamenjavo, če se izkaže, da ima napako, oziroma da ne ustreza oglaševanemu izdelku. Če izdelka ni mogoče popraviti ali zamenjati v razumnem času ali brez težav, lahko zahtevate vračilo denarja ali znižanje cene. Morda želite v drugi državi EU odpreti bančni račun. Banka se lahko sama odloči, ali bo vaši prošnji ugodila. Gre za povsem poslovno odločitev banke. Banke morajo pridobiti čim več informacij o morebitnih novih strankah, preden jim odobrijo odprtje računa. Posebno skrbno obravnavajo prošnje nerezidentov, nekatere jih tudi ne sprejemajo. VPRAŠANJA: a) Kaj nam omogoča nakupovanje v EU? b) Ali lahko plačamo na morju na Hrvaškem več denarja za najem čolna kot domačini? c) Kako poteka odpiranje bančnega računa v drugi državi EU? d) V kolikem času lahko vrnete izdelek kupljen v EU? V katerem primeru lahko to storite in kaj lahko dobite v zameno? POTOVANJA V EU: Slovenija je 21. decembra 2007 vstopila v schengenski prostor (namen slednjega ukrepa je zagotoviti hitrejši in učinkovitejši pretok oseb) ter odpravila nadzor na kopenskih in pomorskih mejah z ostalimi članicami schengenskega prostora. Poleg teh meja so bile 30. marca 2008 odpravljene še zračne meje, kar pomeni, da od-slej na letališčih ni več mejnega nadzora na notranjih letih znotraj razširjenega schengenskega prostora. Na schengenskih letih tako ostaja le še varnostna kontrola, ki jo namesto policije opravlja varnostna služba. Z vstopom Slovenije v schengensko območje se lahko državljani Slovenije prosto gibljejo po celotnem schengenskem območju, v katerem so naslednje države: Avstrija, Belgija, Češka, Danska, Estonija, Finska, Francija, Grčija, Islandija, Italija, Latvija, Litva, Luksemburg, Madžarska, Malta, Nemčija, Nizozemska, Norveška, Poljska, Portugalska, Slovaška, Španija, Švedska in Švica. V schengensko območje nista vključeni Velika Britanija in Irska, kar pomeni, da slovenski državljani za potovanje v omenjeni državi ter v ostale države članice EU, ki še niso del schengenskega območja (Ciper, Romunija, Hrvaška in Bolgarija), potrebujejo bodisi veljavni potni list bodisi veljavno osebno izkaznico. Slovenski državljani lahko s potnim listom ali osebno izkaznico prečkajo tudi mejo z Norveško, Islandijo, Švico, Liechtensteinom, Monakom, Vatikanom in San Marinom, saj so naštete države glede teh pravic izenačene z državami članicami EU. Najbolj opazen vpliv schengenske ureditve na posameznike je v tem, da jim ob prehodu meje med dvema državama članicama schengenskega režima ni treba več pokazati potnega lista. VPRAŠANJA: a) Čemu je namenjen Schengen? b) Ali so vse države članice EU tudi članice schengenskega območja? Katere so? c) Kateri je najbolj opazen vpliv schengena? d) Ali bomo pri prehodu meje s Hrvaško morali pokazati osebni dokument? Ali moramo na mejnemu prehodu še vedno prijaviti carini blago, ki ima višje vrednosti? PRILOGE K UČNI URI Priloga za učitelja 1: Zemljevid schengenskega območja Modra barva: Trenutno schengensko območje Zelena barva: Bodoče članice schengenskega območja PRILOGE K UČNI URI Viri in literatura: učni načrti za geografijo, gospodinjstvo in slovenščino + spodnje povezave: EU - Schengen area Wikipedia - Slika Poslanci EP Evropski teden Kratka predstavitev EU zmanjševanja odpadkov NAČRT IZVAJANJA DNEVA DEJAVNOSTI ZA 6. RAZRED OSNOVNE ŠOLE LEGENDA Geografija in zgodovina Slovenščina Matematika Priloga za učitelja Delovni list Hiperpovezava Glasbena umetnost Gospodinjstvo Tehnika in tehnologija 3. razred 4. razred 5. razred 6. razred VRSTA DNEVA DEJAVNOSTI KULTURNI DAN NASLOV DNEVA DEJAVNOSTI DRŽAVE EVROPSKE UNIJE SE PREDSTAVIJO – EVROPSKI BAZAR DATUM IZVEDBE / RAZRED 6. razred (4 oddelki po 25 učencev) VODJA (organizator dneva dejavnosti) Eden izmed razrednikov 6. razredov SPREMLJEVALCI Učitelji razredniki oddelkov KRAJ IZVEDBE Šola– matične učilnice, računalniške učilnice, učilnica za gospodinjstvo, avla šole ČASOVNA RAZPOREDITEV DNEVA DEJAVNOSTI 8.00–9.00 (dejavnosti v matični učilnici – predstavitve) 9.00–11.00 (dejavnosti v matični učilnici – priprava na bazar) 11.00– 12.00 (avla šole – priprava stojnic za bazar)17.00–18.30 (Izvedba bazarja v avli šole) CENA / VIRI IN LITERATURA Učni načrti za: Slovenščino Geografijo Tehniko in tehnologijo Zgodovino CILJI GEOGRAFIJA Globalni cilji Učenci: - razvijajo pozitiven odnos do Evropske unije; - širijo prostorsko orientacijo Evrope; - se usposabljajo za uporabo komunikacijskih, miselnih, praktičnih in socialnih veščin za raziskovanje geografskih vprašanj na lokalni, regionalni in globalni ravni. SLOVENŠČINA Učenci: - razvijajo sporazumevalno zmožnost v slovenskem (knjižnem) jeziku, torej zmožnost kritičnega sprejemanja in tvorjenja besedil raznih vrst; - med govornim nastopanjem in pogovarjanjem z učiteljem govorijo čim bolj knjižno. ZGODOVINA Učenci: na primerih iz vsakdanjega življenja prikažejo pomen spoštovanja do različnih kultur, pomen spodbujanja strpnosti do različnih kultur in medkulturnega sodelovanja. TEHNIKA IN TEHNOLOGIJA Učenci: - zberejo ustrezno vrsto gradiv in izdelajo predmet; - uporabijo postopke in orodja za obdelavo papirnih gradiv; - razložijo pojem nosilne konstrukcije in ugotovijo možnosti izdelave konstrukcije iz papirja. Operativni cilji GEOGRAFIJA Učenci: - na primerih iz vsakdanjega življenja prikažejo pomen spoštovanja do različnih kultur, pomen spodbujanja strpnosti do različnih kultur in medkulturnega sodelovanja (s pomočjo bazarja prikažejo sodelovanje med državami članicami EU); - poznajo pomen povezanosti državljanov EU: gospodarsko in politično; spoznavajo koncept solidarnosti in učinkovitosti v okviru EU in s pomočjo primerov iz vsakdanjega življenja (zbiranje sredstev za šolski sklad s prodajo lastnih izdelkov). SLOVENŠČINA Učenci: - predstavljajo državne jezike v drugih državah EU; - pri pogovarjanju upošteva načela uspešnega pogovarjanja; med govornim nastopanjem zavestno uporabljajo nebesedne spremljevalce govorjenja. ZGODOVINA Učenci: - poiščejo primere kulturne dediščine posameznih držav Evropske unije. TEHNIKA IN TEHNOLOGIJA Učenci: - izdelajo darilno vrečko za šolski bazar (zbran denar bodo namenili denarno ogroženim učencem na njihovi šoli = solidarnost). Medpredmetni cilji - Učenci s samostojnim delom spoznajo države članice EU in jih na razumljiv način predstavijo drugim. (GEO, ZGO, SLJ) - Učenci pripravijo bazar in z zbranim izkupičkom pomagajo socialno šibkim. (GEO, TIT) Učna sredstva (učila in učni pripomočki) Trši papir večjih dimenzij – za izdelavo plakatov, trši papir manjših dimenzij – za izdelavo darilnih vrečk, škarje, lepilo, vrvice, radio, projektor, računalnik. Dejavnosti PREDPRIPRAVA NA KULTURNI DAN Učence dva dni pred kulturnim dnem razdelimo v trojice oz. skupine po 4, odvisno od števila učencev, tako da imamo skupno v vseh razredih 28 skupin, toliko kot je držav članic EU. Vsaka skupina dobi svojo državo in njihova naloga je, da doma, v šolski knjižnici poiščejo čim več podatkov o tej državi. Učence opozorimo, da dodajo čim več zanimivosti posamezne države. Učenci za pomoč dobijo liste z navodili, katere podatke morajo navesti. (Priloga 1) Učenci staršem odnesejo vabila za Evropski bazar. (Priloga 2) Ker je značilnost Evropske unije tudi solidarnost in učinkovitost, bodo na bazarju na voljo izdelki učencev, sredstva od prodaje teh izdelkov pa gredo v sklad za učence iz socialno ogroženih družin. Učenci pri likovni umetnosti in tehniki in tehnologiji skozi vse leto izdelujejo izdelke prim-erne za bazar (npr. priponke iz fimo mase z motivi nageljna ali lipovih listov; iz lase izdelajo španske kastanjete; iz das mase izdelajo tipične nizozemske cokle – obesek itd.). Učenci pri urah gospodinjstva pripravijo pecivo za pogostitev. UVODNI DEL (15 minut) Učence seznanimo s potekom dela na kulturnem dnevu. Povemo jim urnik in dejavnosti, ki jih čakajo, nato začnemo s prvo dejavnostjo. 1. DEJAVNOST: PREDSTAVITEV ZBRANIH PODATKOV (predviden čas: 45 minut) Skupine učencev predstavijo podatke, ki so jih zbrale za posamezne države. Če podatki man-jkajo oziroma niso ustrezni, jih popravimo, dopolnimo. 2. DEJAVNOST: OBLIKOVANJE PLAKATOV (predviden čas: 90 minut) Učencem povemo, da bo imela vsaka skupina – država članica EU, svojo stojnico, zato morajo pripraviti predstavitev svoje stojnice oz. države. Vsaka stojnica vsebuje predstavitveni plakat s pomembnimi podatki o državi in zanimivostmi le-te. Oblikovanje predstavitve je prosto. Učence spodbudimo, da vključimo čim več različnih stvari (npr. glasbo, dodajo tipične pred-mete itd.). 3. IZDELOVANJE DARILNIH VREČK ZA EVROPSKI BAZAR (predviden čas: 45 minut) Ker bo na bazarju potekala tudi prodaja izdelkov učencev, je potrebno izdelati darilne vrečke. Učencem pokažemo postopek izdelave oz. jim na listih podamo načrt izdelave (postopek za izdelavo jim lahko pokažemo tudi na interaktivni tabli). Sami se o izdelavi podučimo na spletni strani, kjer je nazorno pokazan postopek izdelave darilne vrečke ( postopek izdelave darilne vrečke). Za izdelavo potrebujemo risalni list, škarje, lepilo in približno 40 cm dolgo vrvico ali debelejšo volno. Ko učenci končajo z izdelavo darilne vrečko, vrečko še poljubno okrasijo. 4. PRIPRAVA STOJNIC ZA EVROPSKI BAZAR (predviden čas: 45 minut) Učenci namestijo plakate, okrasijo svoje stojnice, pripravijo izdelke za prodajo. Učitelji morajo biti pozorni, da ima vseh 28 skupin (držav članic EU) svoj prostor, in pripomočke, ki jih potrebujejo. 5. IZVEDBA EVROPSKEGA BAZARJA (predviden čas: 90 minut) Bazar se odvija v šolski avli oziroma večjemu prostoru. Eden izmed učencev pozdravi obisko-valce in jih povabi na bazar. Učenci med izvedbo bazarja aktivno predstavljajo svoje države. Učitelji razredniki pripravijo projektor in set slik z značilnostmi posameznih držav, ki se vrtijo v ozadju. PRILOGE K UČNI URI Priloga za učitelja 1: Kaj moram poiskati? DELOVNI LIST 1: Kaj moram poiskati? Ime države: Poišči kakšno pomembno osebnost (znanstveniki, umetniki, športniki itd.), Glavno mesto: katere so naravne in kulturne znamenitosti, katera hrana je značilna za Število prebivalcev: to državo, s čim se ukvarjajo (gospodarstvo) in dodaj še kakšno zanimivost. Celotna površina: Denarna valuta: Članstvo v EU: Uradni jezik: Lega države: Zastava (nariši ali prilepi): PRILOGE K UČNI URI Priloga za učitelja 2: Vabilo na Evropski bazar VABILO NA EVROPSKI BAZAR Spoštovani starši in stari starši, učenci 6. razredov Vas vljudno vabimo na Evropski bazar, ki bo potekal v sklopu kulturnega dne, v , od 17.00–18.30 ure. Spoznali boste države članice Evropske unije, po simboličnih cenah pa boste lahko kupili unikatne ročno izdelane spominke posameznih držav. Vsa zbrana sredstva bomo namenili šolskemu skladu za učence iz socialno ogroženih družin. Lepo vabljeni! Šestošolci in njihove razredničarke