Božični štiridnevni sestanek hrvatskega učiteljstva v Zagrebu — ob sodelovanju slovenskega predavatelja Hrv. učit. zadruga »Ivan Filipovič« je skupno z JUU sekcijo v Zagrebu priredila ob odlični udeležbi (nad 300!) svoj 4. božični sestanek. Program štiridnevnice je bil zamišljen tako, da učiteljstvo dobi vpoglede v nove razmere, ki so nastale z upostavitvijo banovine Hrvatske s posebnim ozirom na nove šolske prilike. Zato so povabilL najvidnejše predstavnike hrvatske narodne prosvete in seljačkega pokreta, da podajo svoje mišljenje. Iz Slovenije so pa povabili znanega pedagoškega delavca tov. E. Vranca, ki je lani sodeloval tudi v ministrski komisiji, katera je pripravila nov državni učni načrt. Božični učiteljski sestanek je uspel odlično. 28. decembra sta predavala preds. zadruge »Ivan Filipovič« tov. Zvonimir Frank in bivši podpredsednik JUU tov. Krajnčevid Stjepan. Prvi o »Zadrugi Ivan Filipovie v novih prilikah«, drugi o »Mislih Antona Radiča o šoli in organizaciji narodne prosvete«. Dr. Antona Radiča je prikazal kot prvega hrvatskega pedagoškega revolucionarja, ki se je že koncem 19. stoletja odločno boril proti Nemcu Herbartu. On je bil tudi prvi zato, da se razbije ozek obroč didaktične psihologije in metodičnega tehnicizma. Zato je propagiral načelno in sistematično obdelavo problemov kulturne filozofije in sociologije. Poleg psihologije priznava kulturno-sociološko fundacijo pedagogike. Prvi je on med Hrvate vnesel načelo nacionalno-kulturnih in socialno-ekonomskih faktorjev v šolstvu. Iz tega širokega naziranja je nastala v mnogih delih svojstvena ideologija, ki so ji temelji: narodna kultura, narodna inteligenca in narodna šola. Radičev pedagoški nazor postaja evangelij za nove hrvatske šolske razmere! Popoldne je predaval predsednik »Gospodarske sloge« dr. Rudolf Bičanic o »Ekonomskem stanju vasi in tendenci njenega razvoja«. Analiziral je ekonomsko in socialno stanje v posameznih predelih Hrvatske ter pokazal na primerih, kako je stanje šole odvisno baš od teh razmer. Šola sama ne bo mogla dvigniti kulturno stanje, če istočasno in vzporedno ne bomo z ekonomskimi ukrepi sanirali vasi. 29. decembra je poročal znani pobornik za moderna hrvatsko šolo prof. dr. Sigismund Čajkovac o »Osnovnih principih za načrt novega šolskega zakona«. Na idejah bratov Radi^ev je pokazal, kako mora šola »služiti narodu«. Ljudstvo nikoli ne bi smelo smatrati šolo kot breme. Kar da za šolo, mora dati iz srca v dobri zavesti, da je šola zato tukaj, da mu koristi. Šola mora ostati 8 letna »pueka škola«, ki mora v poletnem času dovoliti olajšave, ne pa spustiti deco po 4 letih iz šole. V tem oziru so se razmere po letu 1918. na Hrvatskem v toliko poslabšale, da je danes v »višji narodni šoli« 6400 otrok, dočim so v hrvatsko-slavonskih krajih leta 1918. imele ponavljalne šole (5.—8. šol. leto) še 68.000 otrok! Torej je padec po 20 letih beležil 90 % nazadovanje, kar je katastrofalno dejstvo! Učitelji bodo banovinski uslužbenci, ki se morajo vživeti v razmere vasi in vaškcga otroka. Popoldne je odgovoril tov. E. Vranc na vprašanje: »V kaksni smeri je treba reformirati učni načrt?« V 1 in pol urnem referatu je razvil teorijo učnega načrta. Na osnovi njegovih znanih grafično ponazorjenih paralel je dokazal medsebojno zavisnost sociološke, psihološke, pedološke in pedagoško-didaktične komponente v eno mogočno skupno rezultanto — šolsko in vzgojno dejavnost. Dokazal je, da problem učnega načrta ni izolirana zadeva, ki bi se dala pri zeleni mizi rcševati brez poznavanja vseh ostalih faktorjev. Dosedanje statično gledanje šole je odločalo, da so sestavljali učne načrte za ljudsko šolo srednješorski protesorji, za srednjo šolo pa univerza. Dinamično stališče v pedagogiki gleda celostno na ves problem in ga veže zelo tesno na poznavanje sociološke strukture, otroka in sodobnih pedagoškodidaktičnih načcl. Pri vsem tem mora kot izvrševalec učnega načrta sodelovati v izdatni meri učiteljstvo, ne pa morda samo politični ali profesorski krogi. Z gromkim aplavzom so navzoči sprejeli izvajanja predavatelja. V diskusiji, ki je sledila, so zlasti podčrtali vlogo učitelja pri sestavi učnega načrta predsednik Frank, Frankdvič, predsednik JUU Marinič in končno dr. Čajkovac, ki je priznal učiteljstvu pravico do sodclovanja pri bodočih zakonih in načrtih. Takoj je bil sprejet tudi predlog za osnovanje odbora, ki bo pripravil ves potreben material za bodoče delo. Govorniki so se s priznanjem spomnili tudi slovenskega »Učiteljskega pokreta« pri slovenski sekciji JUU. Več let že delajo večinoma mladi delavoljni učitelji na Hrvatskem in v Sloveniji skupno s tem, da po enakih načelih proučujejo vas in otroka. To je važen pogoj za uspešno delo v smeri pedagoške teorije in prakse. Učit. pokretu v Sloveniji so bile ob tej priliki izrečene tople simpatije in pozdravi z željo kongenialnega dela tudi v lepši bodočnosti. Tretji dan je bil posvečen anketi o duševnem in telesnem stanju otroka. Dr. Dinko Tomašfč pa je 4. dan predaval o »Tendencah družbenega razvoja na Hrvatskem«. Živahno sodelovanje vseh poslušalcev je skozi vse štiri dni bilo na višku. Hrv. učit. zadruga »Ivan Filipovič« je z božičnim sestankom doživela pravi triumf, h kateremu ji iskreno čestitamo! Š—