53 Sodobni vojaški izzivi, maj 2019 – 21/št. 1 Contemporary Military Challenges, May 2019 – 21/No. 1 VLOGA SLOVENSKE VOJSKE OB POJAVU KOMPLEKSNE KRIZE V REPUBLIKI SLOVENIJI Boštjan Novak THE ROLE OF THE SLOVENIAN ARMED FORCES IN THE EVENT OF A COMPLEX CRISIS IN THE REPUBLIC OF SLOVENIA od nacionalnovarnostnega sistema stalno pripravljenost in usklajenost, da lahko kompleksno krizo s poudarkom na Slovenski vojski. Nadgrajevanje mehanizmov kriznega upravljanja in vodenja v Sloveniji je podlaga nasprotno. Slovenska vojska je v vlogi podpornega delovanja drugim segmentom sodelovala pri nalogah skupaj s Policijo. Kompleksna kriza, krizno upravljanje in vodenje, Slovenska vojska. Povzetek Ključne besede Abstract DOI:10.33179/BSV.99.SVI.11.SMC.21.1.3. 54 Sodobni vojaški izzivi/Contemporary Military Challenges Boštjan Novak cooperation with the Police. Complex crisis, crisis management and leadership, Slovenian Armed Forces. Nacionalnem centru za krizno upravljanje naj bi vodilna ministrstva in vladne opredeljene rešitve s poudarkom na organiziranosti in usklajenosti delovanja ob dokument. Slovenija ima izoblikovan in v praksi potrjen sistem VNDN. V ta sistem Key words Uvod 55 Sodobni vojaški izzivi/Contemporary Military Challenges VLOGA SLOVENSKE VOJSKE OB POJAVU KOMPLEKSNE KRIZE V REPUBLIKI SLOVENIJI zato je ocena uspešnosti delovanja sistema kriznega upravljanja zelo pogosto odvisna ob pojavu krize. Javnost te krize budno in z velikim zanimanjem opazuje, predvsem podsistema razvijajo še druge, zelo pomembne nacionalnovarnostne podsisteme. Ker 1 Zato mora biti nacionalnovarnostni sistem prilagojen trenutnim to reševanje prizadetih, zagotavljanje osnovne stopnje varnosti ljudem kot tudi to mora potekati v zelo homogenem in dobro organiziranem sistemu, v katerem sta krize. pa morajo biti celostno usklajeni. 1 OPREDELITEV NAJPOMEMBNEJŠIH POJMOV 1.1 Kriza opredelitev. V Sinonimnem slovarju slovenskega jezika najdemo pojem podjetniška 1 56 Sodobni vojaški izzivi/Contemporary Military Challenges V nadaljevanju omenja sedanjo krizo, ki naj bi bila predvsem razmišljanje in kriz, priprave na delovanje, spoprijemanje s posledicami in sanacija nastalih razmer ki umirijo krizo. 1.2 Kompleksna kriza merilo za kompleksno krizo, po katerem se odzivanje prenese na vlado in krizno samostojnega odzivanja in potrebuje celovit in hiter odziv vlade. V takem primeru 1.3 Krizno upravljanje in vodenje Boštjan Novak 57 Sodobni vojaški izzivi/Contemporary Military Challenges Nata opredeljuje krizno upravljanje kot najpomembnejšo varnostno nalogo in sodelovanju ob njenem pojavu. Krizne razmere se morajo obvladovati zelo hitro, nanje se je treba takoj odzvati in prilagoditi. Prav tako je zavezništvo opredelilo 1.4 Normativna ureditev kompleksne krize v Republiki Sloveniji obsega tudi ukrepe za operativnega štaba obrambe, ki je pristojen za operativno usklajevanje varnostnih VLOGA SLOVENSKE VOJSKE OB POJAVU KOMPLEKSNE KRIZE V REPUBLIKI SLOVENIJI 58 Sodobni vojaški izzivi/Contemporary Military Challenges imenovanje, naloge in delovanje vseh teles kriznega upravljanja v kompleksni krizi Podrobneje so kriza, krizni pojavi in krizno upravljanje opredeljeni v vojaški opredeli krizno upravljanje in vodenje ter telesa kriznega upravljanja. 1.5 Upravljanje kompleksnih kriz v Republiki Sloveniji normativnopravni okvir, ki presega delovanje samo v izrednem in vojnem stanju. Da lahko obvladamo kompleksno krizo, je nujen celostni pristop, ob tem pa je treba krizno odzivanje in druge nujne naloge, zato je treba imeti poenoten sistem kriznega upravljanja in vodenja, predvsem na strateški ravni. Nujno je, da je njegova struktura in podsistemi sistema nacionalne varnosti tudi ob vzpostavitvi kriznega upravljanja in vodenja oziroma ob aktiviranju strukture kriznega upravljanja in vodenja še naprej opravljajo naloge skladno s svojimi pristojnostmi. Ministrstva in podsistemi 3 Boštjan Novak 59 Sodobni vojaški izzivi/Contemporary Military Challenges krizi opravlja tudi naloge usklajevanja odziva na kompleksno krizo med ministrstvi, ukrepov za odzivanje na kompleksno krizo. Operativna skupina Sekretariata Sveta za nacionalno varnost5 teles kriznega upravljanja, po kompleksni krizi pa še usklajuje pripravo analize. 4 5 Slika 1: Nosilci vlog kriznega upravljanja in vodenja. Vir: Vuga in Ferlin, 2018, str. 32. Krizno komuniciranje: UKOM in resorne službe za odnose z javnostmi Podpora: NCKU, strokovnjaki za psihosocialno podporo ... Spremljanje situacije: operativna skupina SSNAV in MAS Analiziranje, predvidevanje in načrtovanje: operativna skupina SSNAV in MAS Usklajevanje: vodja SSNAV in namestnik (skupaj s SSNAV) Posvetovanje: SNAV Odločanje: VLADA RS Pokrizna analiza: operativna skupina SSNAV VLOGA SLOVENSKE VOJSKE OB POJAVU KOMPLEKSNE KRIZE V REPUBLIKI SLOVENIJI 60 Sodobni vojaški izzivi/Contemporary Military Challenges vodenja. Ocenjuje varnostne razmere in potek dogodkov, pripravlja zbirne ocene predsednik vlade ali minister iz vodilnega ministrstva in vodja Sekretariata Sveta za nacionalno varnost. Slika 2: Struktura kriznega upravljanja in vodenja na ravni države v običajnih razmerah. Vir: Vuga in Ferlin, 2018, str. 46. Nacionalni center za krizno upravljanje (NCKU) Vlada Republike Slovenije Svet za nacionalno varnost (SNAV) Sekretariat Sveta za nacionalno varnost (SSNAV) UKOM in resorne službe za odnose z javnostmi (krizno komuniciranje) Strokovnjaki za psihosocialno podporo Obrambni sistem Vladne službe Ministrstva Gospodarske družbe, zavodi in organizacije, katerih dejavnost je po odločitvi vlade posebnega pomebna za obrambo Sistem varstva pred naravnimi in drugimi nesrečami Sistem notranje varnosti Medresorska analitična skupina (MAS; vključeni posamezni člani operativne skupine SSNAV) Strateška raven Izvedbena raven Boštjan Novak 61 Sodobni vojaški izzivi/Contemporary Military Challenges ki jih po uskladitvi na operativni skupini Sekretariat Sveta za nacionalno varnost in Sekretariata samega potrdi vlada. Za odzivanje na kompleksne krize vodilna ministrstva6 1.6 Vloga Slovenske vojske ob pojavu kompleksne krize ter Nacionalnem centru za krizno upravljanje se lahko kot posamezni dokumenti Slovenija ima izoblikovan in v praksi potrjen sistem varstva pred naravnimi in podporno delovanje v miru ali vojni, in sicer takrat, ko civilnih zmogljivosti ni VLOGA SLOVENSKE VOJSKE OB POJAVU KOMPLEKSNE KRIZE V REPUBLIKI SLOVENIJI 62 Sodobni vojaški izzivi/Contemporary Military Challenges teh dveh poslanstev izhajajo naloge, ki opredeljujejo dvonamenske zmogljivosti in potrebah po zmogljivostih SV takoj oblikuje posebna operativna skupina za krizno odzivanje, ki prevzame vodenje in usklajevanje dejavnosti. V Direktivi za enot in koncept izvedbe, predstavljen je tudi pregled operativnih zmogljivosti SV za 7 D , D , D , ob poplavah, , , , in . Boštjan Novak 63 Sodobni vojaški izzivi/Contemporary Military Challenges štiriindvajset ur. 2 ANALIZA UPORABE SLOVENSKE VOJSKE OB POJAVU KRIZE – MIGRANTSKA KRIZA11 2.1 Dejavnosti pri vodenju in upravljanju migrantske krize v sodelovanja. so jih oskrbeli, ponudili nastanitev, izvedli postopke, ki jih nalagata slovenska in 9 11 VLOGA SLOVENSKE VOJSKE OB POJAVU KOMPLEKSNE KRIZE V REPUBLIKI SLOVENIJI 64 Sodobni vojaški izzivi/Contemporary Military Challenges Dnevni prihodi in tako se je migrantski tok skozi Slovenijo ustavil. Število migrantov 2015 September 3.617 Oktober 116.177 November 164.313 December 96.096 2016 Januar 62.785 Februar 34.795 Marec (11. marec) 1.604 SKUPAJ 477.788 15 Predstavljene so bile Hkrati so potekale tudi priprave vseh delovnih teles in vpletenih na zelo verjetni drugi migrantski val. 13 14 15 Tabela 1: Skupno število prihodov migrantov v RS Vir: lasten. Boštjan Novak 65 Sodobni vojaški izzivi/Contemporary Military Challenges improvizacije. Sekretariat Sveta za nacionalno varnost svoje vloge ni opravil, vendar se je ta pomanjkljivost nekako zmanjšala z oblikovanjem stalnih koordinacijskih zadeve je opravil vlogo vodje Sekretariata Sveta za nacionalno varnost. 2.2 Sodelovanje Slovenske vojske v migrantski krizi 16 Po kratkem zatišju, ko nismo imeli prehodov migrantov, nas je doletel organizacije. Potekala so usklajevanja in sodelovanja tako na lokalni kot tudi na Sprejemni centri so bili preobremenjeni, saj nastanitvene zmogljivosti niso naloge za Ministrstvo za notranje zadeve. VLOGA SLOVENSKE VOJSKE OB POJAVU KOMPLEKSNE KRIZE V REPUBLIKI SLOVENIJI 66 Sodobni vojaški izzivi/Contemporary Military Challenges Datumi Št. patrulj v dnevni izmeni Št. pri- padnikov v dnevni izmeni Št. patrulj v nočni izmeni Št. pri- padnikov v nočni izmeni SKUPAJ št. patrulj SKUPAJ št. pripad- nikov 18.−29. februar 2016 501 991 465 924 966 1915 1.−31. marec 2016 1209 1882 1075 1759 2284 3641 1.−30. april 2016 1088 1601 974 1461 2062 3062 1.−23. maj 2016 960 1527 909 1422 1869 2949 SKUPAJ 3758 6001 3423 5566 7181 11.567 2.3 Kadrovski viri za izvajanje dejavnosti pri obvladovanju migrantske krize manjše nagrajevanje ob prvi zaposlitvi, skrajšanje postopkov zaposlovanja in, kar na primer slabši vid in sluh. Tabela 2: Število mešanih patrulj. Vir: Poveljstvo sil SV. Boštjan Novak 67 Sodobni vojaški izzivi/Contemporary Military Challenges Moštvo Prevoženi kilometri Gorivo D2 (l) Gorivo ES 95 (l) Gorivo HE (l) Obroki URSZR/CZ 7291 267.789 38.013 9358 3637 183.626 Subjekt podpore Moštvo Prevoženi kilometri Gorivo D2 (l) Gorivo ES 95 (l) Gorivo HE (l) Obroki MNZ 108.005 3.002.465 217.060 169.693 10.171 1300 stabilno in zadostno kadrovsko sliko obrambnih sil. V SV priznavajo, da kadrovsko sil tako, da so izpolnjene predvsem zaveze sodelovanja v mednarodnem okolju. Prav tako priznavajo, da prihaja zaradi kadrovskega primanjkljaja do izgorelosti obremenitvami zaposlenih. Tabela 3: Tabelarni pregled vključenega moštva in porabljenih sredstev za CZ Vir: Poveljstvo sil SV. Tabela 4: Tabelarni pregled vključenega moštva in porabljenih sredstev za MNZ Vir: Poveljstvo sil SV. VLOGA SLOVENSKE VOJSKE OB POJAVU KOMPLEKSNE KRIZE V REPUBLIKI SLOVENIJI 68 Sodobni vojaški izzivi/Contemporary Military Challenges Kadrovski načrt Popolnjenost % Stalna sestava 7600 6642 87,4 Pogodbena rezerva 1500 828 55,2 Skupaj 9100 7470 82,1 Častniki 1074 16,2 Podčastniki 1968 29,6 Vojaki 2579 38,8 Višji vojaški uslužbenci 259 3,9 Nižji vojaški uslužbenci 328 4,9 Civilne osebe 434 6,6 Skupaj 6642 100 Moški 5549 83,5 Ženske 1093 16,5 pripravljenosti. krizno upravljanje izoblikovan in ustrezen model delovanja ob morebitnem pojavu kompleksne krize, vendar še ni bil preizkušen v praksi. konceptualno poenoten. SV, in sicer kot dodatna in dopolnilna zmogljivost tega sistema. Tabela 5: Kadrovska popolnjenost SV Vir: Generalštab SV. Sklep Boštjan Novak 69 Sodobni vojaški izzivi/Contemporary Military Challenges predstavlja pet odstotkov stalne sestave SV. Pri tem je treba tudi poudariti, da se jih krize, omejeno uporabna. vlade. V tej skupini so bili poleg predsednika vlade tudi ministri za notranje zadeve, Ministrstvu za notranje zadeve sta bili ustanovljeni tudi dve stalni koordinacijski organizacij in agencij. predhodnim dogovorom z drugimi organi in organizacijami. Opravljala je podporne pooblastila. drugih nalog doma in v tujini delovala na zgornji meji zmogljivosti, zato bi bilo treba VLOGA SLOVENSKE VOJSKE OB POJAVU KOMPLEKSNE KRIZE V REPUBLIKI SLOVENIJI 70 Sodobni vojaški izzivi/Contemporary Military Challenges v Slovensko vojsko pridobiti nov kader, s katerim bi vsaj delno zmanjšali kadrovsko so vsi trije podsistemi nacionalne varnosti delovali z omejenimi kadrovskimi in materialnimi viri. zagotoviti nabor za to usposobljenih ljudi. Sistem kriznega upravljanja in vodenja mora biti vzpostavljen skladno s strukturo kompleksno krizo in njeno obvladovanje. SV bi morala oblikovati posebno skupino, dokumente za morebitno uporabo SV med kompleksno krizo. Zaradi omejenih kadrovskih in materialnih virov v podsistemu notranje varnosti in do bo Slovenska vojska tudi v prihodnje sodelovala pri upravljanju in vodenju kompleksne krize. 1. 3. 4. 5. Literatura Boštjan Novak 71 Sodobni vojaški izzivi/Contemporary Military Challenges 7. 9. 11. 13. 14. 15. 17. 19. . VLOGA SLOVENSKE VOJSKE OB POJAVU KOMPLEKSNE KRIZE V REPUBLIKI SLOVENIJI