UVODNIK VZGOJA & IZOBRAŽEVANJE 6 INTEGRITETA V ŠOLSTVU P ričujoča številka se vam utegne zdeti nenavadna vsaj iz dveh raz- logov. Prvi je ta, da smo tokrat dali »glas« in- špektorjem in prisluhnili, kako je videti vzgojno-izobraževalno polje »z njihove strani«. In moram priznati, da sem bila iskreno presene čena, kako prepri čljivo in prvoosebno so opisali, da pravzaprav niso »na drugi strani«, ampak še kako na strani nas vseh, na strani zakonito- sti, pravi čnosti in integritete ter visoke strokovnosti oz. profesionalizma, kot to poimenuje gostujo či urednik dr. Simon Slokan, glavni inšpektor na Inšpektora- tu RS za šolstvo in šport. Tudi z njihove strani je za čutiti skrb in zavzetost za otroke in njihovo dobro, pa tudi za dob- ro u čiteljev in u čni proces v najširšem pomenu besede. S strani ravnateljev pa preberemo, česa bi si morda od in- špektorjev želeli še v ve čji meri. Zato je »glas« inšpektorjev zagotovo zanimiv tako za ravnatelje kot tudi za u čitelje. Drugi razlog pa je ta, da smo v številki, posvečeni integriteti in pravi čnosti, precej prostora namenili tudi odnosom, empatiji in solidarnosti. A to se zdi ne- navadno le na prvi pogled. V temelju pravičnosti in integritete je eti čna drža in so odnosi. Ravnateljev, u čiteljev oz. vzgojiteljev ter drugih pedagoških de- lavcev in seveda – u čencev! Zato je to- liko bolj zanimiv prakti čni prikaz, kako je v šoli možno vzgajati za pravi čnost in etične vrednote. Ta del prispevkov je odmev našega spletnega usposabljanja na isto temo, ki ga koordinira mag. Renata Zupanc Grom, vodja Oddelka za osnovno šolo na Zavodu RS za šolstvo, druga gostujo ča urednica te številke. Zato v nadaljevanju prepuš čamo bese- do njima. Ker je trenutno eden glavnih izzivov primeren sprejem otrok beguncev v šole, smo številko »posejali« z mislimi dr. Anice Mikuš Kos iz njenega član- ka v tematski številki naše revije 2/2016, s katerimi sporo ča, kako veliko mo č ima- jo šole in u čitelji pri lajšanju svojih stisk in vklju čevanju v normalno življenje. V rubriko Aktualno pa smo umestili nekaj poudarkov iz priporo čil za sprejem otrok in mladostnikov iz Ukrajine, ki smo jih na Zavodu RS za šolstvo pripravili za šole. Dr. Zora Rutar Ilc, odgovorna urednica V tokratni številki revije Vzgoja in izobraževanje smo se odlo čili, da pripravimo skupek preglednih člankov, s katerimi želimo osvetliti ve č področij: a) delovanje Inšpektorata RS za šol- stvo in šport tako na sistemskem kot vsebinskem podro čju; b) zavedanje pomena delovanja sistema vzgoje in izobraževanja v najširšem družbenem kontekstu, temelje čem na razvoju, kakovosti, odgovornosti, transparentnosti in spoštovanju; c) razvoj vključujoče in povezujo če družbe, kjer je šolski sistem temelj- ni podsistem. Ob tem pa je treba poudariti, da gre dejansko za nadaljevanje skupnega sodelovanja in izvajanja aktivnosti med Zavodom RS za šolstvo in Inšpek- toratom RS za šolstvo in šport, ki traja že od leta 2019 ter se kaže v razli čnih oblikah sodelovanja – skupna preda- vanja, izobraževanja, izdaja publikacij, strokovna izmenjava mnenj itd. Osnova vsega tega pa izhaja iz temeljev druž- bene odgovornosti z zavedanjem, da lahko samo vsi skupaj prispevamo k izboljšanju in razvoju šolskega sistema, ter zavedanja odgovornosti, ki jih obe instituciji nosita v okviru svojega dela. Na Inšpektoratu RS za šolstvo in šport smo si v okviru vizije našega prihodnje- ga dela za enega izmed ciljev zadali, da bomo postali strokovno podporni steber vzgojno-izobraževalnega in športnega sistema. Zavedanje, da je za dosego omenjenega cilja treba »prehoditi še nekaj poti«, nas vsakodnevno žene, da svoj sistem nenehno spreminjamo, dograjujemo, posodabljamo itd. ter si, poleg rednega dela, zadajamo še do- datne aktivnosti – vse to zato, da nam bo »jutri« vsem skupaj laže ter da bo sistem vzgoje in izobraževanja v okviru kakovosti na vseh podro čjih odličen. Vsak ima svojo vlogo in odgovornost v posameznem sistemu. Naredimo vsak svojo doma čo nalogo, kritično ovrednoti- mo svoje delo ter uresni čimo zastavljene cilje. Prepri čan sem, da nam skupaj lahko uspe ustvariti boljši jutri za vse nas. Dr. Simon Slokan, glavni inšpektor V prispevkih govorimo o integrite- ti v vzgoji in izobraževanju v luči družbene odgovornosti ter se pri tem oziramo na pomembne eti čne dile- me, s katerimi se sre čujejo zaposleni v vrtcih in šolah. Izhajajo č iz ugotovitev najnovejših raziskav, ki dokazujejo vlogo in pomen državljanske vzgoje pri opolnomo čenju in spodbujanju mladih k aktivnemu in odgovornemu delovanju v smeri krepitve demokrati čne in pravi čnejše družbe, razmišljamo o povezovanju de- mokracije in pravne države ter pouda- rimo pomen vzgoje in izobraževanja o družbenih normah, vrednotah in etiki. Osvetlili smo tudi vlogo ravnatelja in njegove aktivnosti, ki prispevajo k oza- veš čanju in razvoju integritete na šoli. V reviji so predstavljeni tudi nekateri konkretni primeri in izzivi, s katerimi se srečujejo zaposleni na šolah. V prispev- kih navajamo tudi pasti vsakodnevnih situacij, kjer je prisotno tveganje ugleda, ki je v največji meri povezano z inte- griteto posameznikov ter z delovanjem vzgojno-izobraževalnih organizacij, nji- hovega vodstva in kolektiva. V reviji predstavljamo namen in cilje ter prve izkušnje pilotnega projekta Krepitev inte- gritete u čencev v osnovni šoli, ki ga skupaj s Komisijo RS za prepre čevanje korupcije in petimi razvojnimi šolami izvajamo na Zavodu RS za šolstvo, kot tudi primer vključevanja integritete v pouk. Ključno je, da se vsi zaposleni v vzgoji in izobraževanju zavedamo svoje vloge, svojega vpliva, priložnosti in ne na zadnje odgovornosti, da ravnamo mod- ro in v skladu s profesionalno etiko in integriteto. Mag. Renata Zupanc Grom Integrity in Education * * * * * *