e-novičke november 2013 Dragi bralci, jesen prinaša veliko novega: sprejeta je ReNPIO 2013-2020, živahna je mednarodna dejavnost, vse tja do novega leta so zgoščeni strokovni dogodki ... O vsem tem in še čem pišemo v novembrski številki. Želim vam prijetno branje, Nevenka Kocijančič, izvršna urednica e-Novičk Domače novičke ............................................................................................................................3-5 Seja strokovnega sveta Andragoškega centra Slovenije ...................................................................................3 Poslanci Državnega zbora RS so sprejeli ReNPIO 2013-2020 ........................................................................3 Kmalu se srečamo na Letnem posvetu o izobraževanju odraslih 2013.............................................................4 Vabilo k obnavljanju pravice do uporabe zelenega znaka kakovosti................................................................5 Projekti ESS..................................................................................................................................5-6 Nadaljnje usposabljanje v omrežju svetovalcev za kakovost............................................................................5 Usposabljanje strokovnih delavcev za izvajanje prenovljenih javno veljavnih programov............................6 Teden vseživljenjskega učenja 2013................................................................................................7 TVU smo predstavili na letnem srečanju Unesco ASP mreže ..........................................................................7 Mednarodno sodelovanje...........................................................................................................7-13 Model študijskih krožkov preizkušajo tudi prek meje ......................................................................................7 Obisk tujih partnerjev v projektu Grundtvig Učna partnerstva Lit-Tech..........................................................8 Proj ekt ARALE se končuj e................................................................................................................................9 Pestre vsebine na zaključni konferenci ARALE ...............................................................................................9 Nekaj lekcij z zaključne ARALE konference .................................................................................................10 Poročilo z Evropskega foruma o izobraževanju, usposabljanju in mladih 2013.............................................11 Objava članka na InfoNetu .............................................................................................................................12 Tematske delovne skupine za izobraževanje odraslih pri Evropski komisiji - skupina za kakovost...........12 Pomembne publikacije.............................................................................................................13-14 Krepitev položaja ranljivih odraslih za reševanje izzivov na trgu dela...........................................................13 Monitor izobraževanja in usposabljanja 2013 .................................................................................................13 Iz drugih virov...........................................................................................................................14-22 Nova uredba o pripravi in razvoju statističnih podatkov o izobraževanju in vseživljenjskem učenju............14 Prvakonferenca o razvoju kadrov...................................................................................................................15 Zaključek programa Zmanjševanje izobraževalnega primanjkljaja.................................................................15 Program z a izob raževanje starejših .................................................................................................................16 Minister dr. Jernej Pikalo na zasedanju ministrov za izobraže vanje OECD v Istanbulu ................................16 Zaključki konfe rence SIDRO..........................................................................................................................17 Konferenca o prispevku centrov odličnosti in kompetenčnih centrov ............................................................17 225. konfe renca ICDE na Kitaj skem ................................................................................................................18 Deseta številka VETAlert ...............................................................................................................................18 Izšlaje prva številka e-novic projekta EFFECT .............................................................................................19 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian institute for Adult Education Predstavljamo časopis 20 MINUT .................................................................................................................20 Diagrami izobraževalnih sistemov 2013/14 ...................................................................................................20 Teden vseživljenjskega učenja v Evropskem parlamentu ..............................................................................21 Izšla je peta številka glasila ADEES v letu 2013 ...........................................................................................21 Kotiček je vaš............................................................................................................................22-29 Druženja ob besedni igri BesedoVanja v letu 2013 .......................................................................................22 Študijski krožek Spoznavanje angleške kulture se predstavi .........................................................................23 RIC Novo mesto izdal časopis Ker je vaše znanje vredno, naj postane tudi vidno........................................23 Univerzi za tretje življenjsko obdobje tudi v Slovenj Gradcu........................................................................24 Uspešno posvetovanje slovenskih esperantistov ............................................................................................25 Mednarodni simpozij Priznavanje in vloga neformalnega izobraževanja ......................................................25 Igrano dokumentarni film po resnični zgodbi ................................................................................................26 Delovni sestanek v Zagrebu ...........................................................................................................................27 Dnevi medgeneracijskega učenja in prireditev Sinergija za učenje ...............................................................27 Kate Benson bo v Sloveniji izvedla delavnice za učitelje, ravnatelje in starše ..............................................28 Kdaj ste nazadnje storili nekaj samo zase?.....................................................................................................29 Posveti, konference...................................................................................................................29-32 Knjižnica ACS ................................................................................................................................32 Uporabljene kratice........................................................................................................................33 Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | Izvršna urednica: Nevenka Kocijančič (T: 01 5842 595, E: nevenka.kociiancic@acs.si) | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.si) | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS, dr. Tanja Možina, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajster | Jezikovni pregled: Nevenka Kocijančič | Računalniška postavitev: Nevenka Kocijančič | Korektorica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 | Številke je mogoče prebrati na: http://www.acs.si/e-novicke. Izdajo glasila e-Novičke denarno omogoča Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. 2 DOMAČE NOVICE Sleja strokovnega sveta Andragoškega centra Slovenije V sredo, 23. oktobra, smo se sestali na tretji redni seji Strokovnega sveta ACS (SS ACS), na kateri smo zaposleni in zunanji strokovnjaki ter raziskovalci razpravljali o dveh ključnih strokovnih temah: • najprej smo opravili zaključno razpravo o opravljeni analizi stanja ter kratko- in dolgoročnem razvoju ter delovanju ACS v obdobju do 2020: direktor ACS je predstavil dosedanje rezultate in dokument, ki je rezultat skupnega strokovnega dela zaposlenih ter zunanjih strokovnjakov SS ACS in Sveta zavoda. Prisotni člani so dokument ocenili kot kakovostno podlago za predstavitev na Svetu ACS in ustrezno vodilo za naše nadaljnje delo in razvoj; • v drugem tematskem delu je direktor ACS predstavil izhodišča in ključna prednostna področja pri pripravi Letnega programa ACS (LDN) za leto 2014: leto 2014 je prehodno obdobje med dvema razvojnima perspektivama. V tem letu ne bo separatnega dela LDN, ki ga je sofinanciral Evropski socialni sklad (ESS). Do sedaj je ACS v projektih ESS opravil veliko ključnih razvojnih in izvedbenih nalog - tako za področje izobraževanja odraslih kot za izvajalska omrežja. V letu 2014 bo treba ključne naloge iz bivšega separatnega dela uvrstiti v integralni del LDN. Bistven premik pričakujejo vsi deležniki, zlasti tisti, ki delujejo na prvem prednostnem področju ReNPIO 20132020 (splošno neformalno učenje, pismenost in temeljne zmožnosti). Poudarek bo na analizi in strokovnih priporočilih za sistemsko umeščanje programov in podpornih dejavnosti tega področja v celovit sistem izobraževanja odraslih ter na nadaljnjem razvoju sistema vrednotenja neformalnega izobraževanja in priložnostno pridobljenega znanja in spretnosti odraslih za vse tri namene (formalno izobraževanje, zaposljivost in osebnostni razvoj) v smislu povezovanja formalnega in neformalnega dela izobraževanja in učenja odraslih. Vse ključne novosti, razvojne prednosti in cilje so člani SS ACS soglasno podprli. Hkrati pa so sprejeli sklep, da se naj Svet ACS dejavno vključi in zavzame za ustrezno zagotavljanje vseh pogojev za kakovostno realizacijo programa v letu 2014. Mag. Andrej Sotošek (andrej .sotosek@acs.si), ACS Poslanci Državnega zbora RS so sprejeli ReNPIO 2013-2020 Državni zbor Republike Slovenije je v četrtek, 24. oktobra 2013, soglasno sprejel Resolucijo o Nacionalnem programu izobraževanja odraslih v Republiki Sloveniji za obdobje 2013-2020 (ReNPIO 2013-2020). Vizija Nacionalnega programa izobraževanja odraslih v Republiki Sloveniji je vsakemu odraslemu prebivalcu Slovenije omogočiti enake možnosti za kakovostno izobraževanje v vseh življenjskih obdobjih. Z nacionalnim programom izobraževanja odraslih Državni zbor Republike Slovenije določi javni interes v izobraževanju odraslih s tem, da: • opredeli cilje izobraževanja odraslih, • določi prednostna področj a izobraževanj a odraslih, • opredeli dejavnosti, potrebne za izvajanje izobraževanja odraslih, in • določi celotni obseg javnih sredstev. Vabimo vas, da preberete celotno sporočilo, ki so ga pripravili na Ministrstvu za izobraževanje, znanost in šport (MIZŠ). Resolucija o Nacionalnem programu izobraževanja odraslih v Republiki Sloveniji za obdobje 2013-2020 (ReNPIO13-20) je bila 30. oktobra 2013 objavljena v Uradnem listu RS (Uradni list RS, št. 90/2013, str. 9753). Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Kmalu se srečamo na Letnem posvetu o izobraževanju odraslih 2013 Soorganizatorji Letnega posveta o izobraževanju odraslih (LPoIO) iz MIZŠ ter ACS vas 20. novembra pričakujemo v ljubljanskem Austria Trend Hotelu Ljubljana. Letni posvet o izobraževanju odraslih 2013 20, november 2013, Austria Trend Hotel Ljubljana http://pro.acs.si/lp2013 REPUBLIKA SLOVENIJA MINISTRSTVO ZA IZOBRAŽEVANJE, ZNANOST INSPORr V letošnjem letu doživlja izobraževanje odraslih pomembno prelomnico, ki jo označujejo uveljavitev ReNPIO 2013-2020, iztekanje nalog, financiranih iz ESS za obdobje 2007-2013, priprava na novo perspektivo 2014-2020, prenova standardov in normativov v izobraževanju odraslih in še marsikaj. Tradicionalni posvet bo tako priložnost za ovrednotenje prehojenih poti in doseženih ciljev, informiranje in pogovor o izzivih in usmeritvah, ki bodo krojile naše delovanje v prihodnje, pa tudi za neformalne stike, ki krepijo našo skupno zavezanost razvoju področja. Tako nam bo po pozdravnem nagovoru Elvire Sušmelj, v. d. generalne direktorice Direktorata za srednje in višje šolstvo ter izobraževanje odraslih na MIZŠ, mag. Franci Klužer iz Sektorja za razvojno načrtovanje, spremljanje in vrednotenje na Ministrstvu za gospodarski razvoj in tehnologijo (MGRT) predstavil novo finančno perspektivo 2014-2020 - Evropski socialni sklad, mag. Katja Dovžak iz Sektorja za višje šolstvo in izobraževanje odraslih na MIZŠ pa izhodišča za novo finančno perspektivo 2014-2020 na področju izobraževanja odraslih. Damjana Košir z Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve ter enake možnosti bo opisala razmere na trgu dela in aktivno politiko zaposlovanja. Po odmoru bodo sodelavke ACS predstavile rezultate projektov ESS v obdobju od 2009 do 2014 in njihov vpliv na doseganje ciljev izobraževanja odraslih, direktor ACS, mag. Andrej Sotošek, pa bo nadaljeval s predstavitvijo rezultatov evalvacij in razvojnih dosežkov s pogledom naprej. Na začetku popoldanskega dela posveta bo udeležence pozdravil minister za izobraževanje, znanost in šport, dr. Jernej Pikalo. Vpetost v mednarodni prostor bosta dodali sodelavki ACS, dr. Petra Javrh s prispevkom BeLL - prva primerjalna raziskava o učinkih neformalnega izobraževanja odraslih in mag. Zvonka Pangerc Pahernik, ki bo s koordinatorji Parad učenja (PU) 2013 predstavila Parado učenja 2013 in druge vidike projekta Uresničevanje prenovljenega Evropskega programa za učenje odraslih 2012-2014. Dogodek bodo sklenili predstavniki MIZŠ s 4 predstavitvijo prenovljenih standardov in normativov v izobraževanju odraslih in razpravo z udeleženci posveta o aktualnih temah v izobraževanju odraslih. Podroben program in druge uporabne informacije najdete na spletni strani posveta. Organizatorji smo vam na voljo za razjasnitev morebitnih vprašanj, sicer pa se veselimo skorajšnjega srečanja z vami. Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Vabilo k obnavljanju pravice do uporabe zelenega znaka kakovosti Zeleni znak kakovosti POKI postaja vedno bolj prepoznaven v izobraževanju odraslih. Izobraževalna organizacija z zelenim znakom izkazuje, da sistematično skrbi za kakovost svojih storitev v izobraževanju odraslih. Vedno več je organizacij, ki so nosilke tega znaka, in želimo si, da bi tako ostalo tudi v prihodnje. Zeleni znak kakovosti POKI trenutno uporablja 39 izobraževalnih organizacij. Obdobje, do katerega zeleni znak kakovosti lahko še uporabljajo (na svojih spletnih straneh, v zgibankah in drugem promocijskem gradivu, na učnih gradivih, dopisih, kot oznake v prostorih itn.), kmalu poteče enajstim izobraževalnim organizacijam. Zato vabimo vse organizacije, ki se jim pravica do uporabe znaka izteče 31. decembra 2013, da nam do 20. decembra 2013 v skladu z Navodili za pripravo posredujejo vlogo za podaljšanje pravice. K obnovitvi oziroma ponovni pridobitvi pravice vabimo tudi vse organizacije, ki so kdajkoli že imele pravico do uporabe znaka, pa se v zadnjih letih niso odločile za podaljšanje. Pravico do uporabe zelenega znaka si pridobi izobraževalna organizacija, ki se vključi v projekt POKI, dve leti po določeni metodologiji presoja svojo kakovost v izobraževanju odraslih in na podlagi ugotovitev vpeljuje izboljšave. Organizacija, ki ji poteče pravica do uporabe zelenega znaka POKI, lahko ACS zaprosi za pravico do podaljšanja uporabe znaka. Organizacija mora utemeljiti in dokazati, da tudi po koncu projekta POKI še vedno sistematično vlaga v kakovost izobraževanja odraslih in da dosega vseh pet meril za pridobitev pravice do uporabe zelenega znaka. Jasmina Orešnik Cunja (jasmina.oresnik.cunja@acs.si), ACS PROJEKTI ESS Nadaljnje usposabljanje v omrežju svetovalcev za kakovost Omrežje svetovalcev za kakovost v izobraževanju odraslih se počasi približuje zaključku dejavnosti, načrtovanih za leto 2013. Tretjo in tudi zadnjo delavnico v letu 2013 smo uspešno izpeljali 8. oktobra, kjer smo udeležencem predstavili nekaj rezultatov anketiranja o vlogi svetovalca za kakovost ter osnutek strokovnega profila (opis del in nalog ter zmožnosti) svetovalca za kakovost, o katerem je med 5 prisotnimi svetovalci za kakovost potekala tudi razprava. Ravno tako so udeleženci razpravljali o osnutku pravil o delovanju svetovalcev za kakovost v organizaciji in omrežju svetovalcev za kakovost. Delavnico smo končali s pogovorom o pripravi oziroma prenovi listine in izjave o kakovosti. S svetovalci za kakovost smo se dogovorili, da bomo z delom oziroma razpravo in usklajevanjem stališč glede strokovnega profila svetovalca za kakovost nadaljevali prek foruma v spletni učilnici omrežja svetovalcev za kakovost ter načrtovane dejavnosti do konca leta 2013 končali. Milena Zoric Frantar (milena.zoric.frantar@acs.si), ACS Usposabljanje strokovnih delavcev za izvajanje prenovljenih javno veljavnih programov UŽU, PUM, RPO V projektu ESS Razvoj pismenosti ter ugotavljanje in priznavanje neformalnega učenja od 2011 do 2014 (aktivnost Usposabljanje za razvoj pismenosti) smo v oktobru ponovno pričeli z dvodnevnim usposabljanjem učiteljev in mentorjev v javnoveljavnih programih Računalniška pismenost za odrasle - RPO, Usposabljanje za življenjsko uspešnost - UŽU in Projektno učenje za mlajše odrasle - PUM. Na tokratna usposabljanja smo povabili učitelje in mentorje, ki so se na novo usposobili v letu 2011, ter tiste, ki se v lanskem letu usposabljanj po prenovljenih programih niso uspeli udeležiti. Tudi to jesen bomo izpeljali dvodnevna srečanja, kjer bomo učitelje seznanili z vsemi novostmi v prenovljenih programih, jim posredovali aktualna strokovna in teoretična spoznanja o temeljnih zmožnostih, spremembah v družbi ter o nekaterih posebnostih posameznih ciljnih skupin. Enakovreden prostor bomo dali učiteljem in mentorjem za njihovo lastno refleksijo in izmenjavo dobrih praks. Učitelji programa UŽU so se prvega dneva usposabljanja že udeležili 24. oziroma 25. oktobra. Usposabljanje se je pričelo z uvodnim predavanjem mag. Estere Možina. Udeležencem je predstavila razvojno in raziskovalno delo ACS na področju pismenosti in temeljnih zmožnostih ter cilje in namen projekta ESS Razvoj pismenosti. Olga Drofenik, dolgoletna sodelavka v projektu ACS Pismenost odraslih v Sloveniji, je postavila izobraževanje ranljivih skupin odraslih v kontekst družbene krize, pri čemer je izpostavila vidik pravičnosti vključevanja ranljivih skupin v izobraževanja v odnosu do učinkovitosti. V nadaljevanju so udeleženci s Spelo Lenič spoznali ključne kompetence z vidika programov za ranljive skupine. Dr. Petra Javrh je predstavila slovenski model programov za ranljive skupine in novosti prenove, ki temeljijo na rezultatih nacionalne evalvacije programov. V usposabljanje smo vključili tudi predstavitev enega od rezultatov projekta ESS Ugotavljanje in priznavanje neformalnega učenja, in sicer so se udeleženci seznanili s konceptom kompetenc vsakdanjega življenja ter z instrumentom za prepoznavanje kompetenc v vsakdanjem življenju, ki ju je predstavila mag. Danica Hrovatič. Darijan Novak je kratko predstavil multimedijske vsebine kot primere učnih virov za samostojno ali vodeno učenje najrazličnejših vsebin. Po teoretičnem delu so sledila navodila za akcijsko raziskovanje lastne prakse in pripravo predstavitev dobrih praks, ki jih bodo učitelji izpeljali na drugem dnevu usposabljanja. Katja Bider (katja.bider@acs.si), ACS 6 TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA 2013 TVU smo predstavili na letnem srečanju Unesco ASP mreže Projekt TVU v letih 2013 in 2014 uživa podporo Slovenske nacionalne komisije za Unesco, poleg te moralne opore pa vzpostavljamo tudi druge vrste sodelovanja. Ena od njih zadeva pritegnitev Unesco ASP (Associated Schools Project) mreže v festival učenja. Mednarodna mreža združenih šol je bila ustanovljena leta 1953 v Parizu in trenutno vključuje več kot 9.000 izobraževalnih ustanov v 180 državah. Slovensko ASP mrežo (zgibanka) sestavlja deset središč, pod njihovim okriljem pa deluje več kot 80 osnovnih in srednjih šol, na katerih posebno pozornost posvečajo štirim obveznim temam ASP mreže, in sicer: • mir in človekove pravice, demokracija, strpnost in sodelovanje, • medkulturno učenje (spodbujanje kreativnosti, medkulturni dialog, kulturna dediščina), • izobraževanje za trajnostni razvoj, • svetovni problemi in vloga Združenih narodov pri njihovem reševanju, pri tem pa delujejo v skladu s štirimi stebri izobraževanja: učiti se, da bi vedeli, učiti se delati, naučiti se živeti skupaj ter učiti se biti. Letno strokovno srečanje Unesco ASP mreže 2013 je bilo organizirano 18. oktobra v prostorih MIZŠ v Ljubljani in je pritegnilo šolske koordinatorje ter vodje središč te mreže. Na njem so bili predstavljeni delo mreže v preteklem letu ter smernice za prihodnje delo, utrinki z mednarodnega foruma ob 60-letnici Unesco ASPnet v Koreji, številni primeri dobre prakse ter mladinska platforma in še nekatere druge vsebine (za več glej http://unesco-sole.si/srecanja.php). Avtorica članka sem ob tej priložnosti spregovorila o projektu TVU in prisotne povabila k sodelovanju v TVU in PU 2014. Pokazalo se je, da nekatere šole, članice ASP mreže, v TVU že sodelujejo, naš namen v naslednjem letu pa je sistematično sodelovanje mreže, ki bi pod vodstvom nacionalne koordinatorice, Darje Pikon iz Mojstrane, delovala kot tematski koordinator TVU. Tradicionalna prireditev Unesco ASP mreže, ki bo skoraj zagotovo našla svoje mesto v koledarju TVU 2014, je Dan kulturne raznolikosti v začetku maja, verjamemo pa, da tudi drugih dogodkov ne bo manjkalo. Vse torej kaže, da bo TVU 2014 (uradni termin bo tekel od 12. do 18. maja, razširjeni pa od 1. maja do 30. junija) pomladil svoje vrste. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS MEDNARODNO SODELOVANJE Wodel študijskih krožkov preizkušajo tudi prek meje V čezmejnem projektu Study Circles, o katerem smo že poročali in je opisan na projektni spletni strani, potekajo pilotne izpeljave študijskih krožkov. Zanimivo se zdi, da poleg njih na Goriškem že preizkušajo 7 United Nations . UNESCO Educational, Scientific and • Associated Cultural Organization • Schools Organizacija Združenih " UNESCO narodov za izobraževanje ' Združene znanost in kulturo . šole model tudi izven projektnega okvira, in sicer s podporo Pokrajine in občine Gorica. V nadaljevanju vam predstavljamo pionirja, nastalega na pobudo Srednje šole Brignoli-Einaudi-Marconi (ISIS »Brignoli-Einaudi-Marconi«) v Gradišču ob Soči s priključenim Centrom za izobraževanje odraslih (CTP EDA), Pokrajino Gorica in Občino Zagraj ter s tehnično podporo izobraževalne ustanove ENFAP, ki je v projektu vodilni partner. Študijski krožek se imenuje Pohajkovanje med biološkim znanjem in okusi. Prvič se je javno predstavil na Prazniku ob koncu poletja z Velikim bazarjem v goriškem parku Basaglia. Pobudniki prireditve so bili Občina Gorica, Pokrajina Gorica in Podjetje za zdravstvene storitve št. 2 za Posočje, Goriška sekcija Civilne zaščite pa je nudila tehnično pomoč. Podrobnejša predstavitev dogodka je na voljo na spletni strani (v italijanščini), iz katere je razvidno navdušujoče zadovoljstvo, h kateremu je prispevala tudi mentorica, Sara Davanzo. Študijski krožek je na prireditvi ves dan sodeloval z lastno stojnico ter s predstavitvijo biološkega menija, ki je rezultat izmenjave znanja med udeleženci študijskega krožka in lokalnimi pridelovalci. Udeleženke so bile večinoma ženske z različno izobrazbo in različnimi zanimanji ter navdušene za biološko kmetovanje, uporabo naravnih zelišč in kulinariko. V krožku razvijajo raznovrstna znanja in mrežo stikov v kraju. Želijo preizkušati lokalne dobrine, oblikovane v ponudbo tradicionalnih jedi na inovativen način, ter spodbujati zdrav način prehranjevanja. Izobraževalni cilji so podobni, kot smo jih vajeni pri nas: dati priložnost za pridobivanje in izmenjavo znanja o lokalnih zeliščih in pridelkih, primerjati različne metode pridelovanja in s poskušanjem kombiniranja tradicije in inovativnosti poglobiti svoje znanje o pripravi jedi. Promocija se bo nadaljevala v projektu Kras 2014+. Več informacij je na voljo na spletni strani projekta Study Circles (Projekt La Porta di Casa. Orti, cibi e culture locali femminili / Hišna vrata. Vrtovi, jedi in lokalna ženska kultura - Občina Zagraj) ter pri referentu Marcu Fragiacomu, ravnatelju Centra za izobraževanje odraslih (E: marco.fragiacomo@goiss.it). Priredila: dr. Nevenka Bogataj (nevenka.bogataj@acs.si), ACS Obisk tujih partnerjev v projektu Grundtvig Učna partnerstva Lit-Tech CDI Univerzum sodeluje v projektu Grundtvig Učna partnerstva Lit-Tech (Literacy and Adult Basic Education with Information Technologies), ki se osredotoča na evropsko izmenjavo najboljših praks za izboljšanje pismenosti in računskih spretnosti odraslih učencev z uporabo didaktičnih pristopov in možnostjo uporabe IKT. Med večdnevnim srečanjem projektnih partnerjev (FAW iz Nemčije, Sabiamente - Centro de Estudos iz Portugalske in Creative Posssibilities iz Velike Britanije) v Sloveniji so 11. oktobra 2013 obiskali tudi ACS (program). Gostom smo predstavili izobraževanje odraslih v Sloveniji in projekt UŽU. Trinajst udeležencev obiska (na fotografiji) je z zanimanjem prisluhnilo predstavitvam in z navdušenjem pozdravilo ogled izobraževalnih filmov Učenje učenja - Na poti do življenjske uspešnosti, ki je nastal v projektu Razvoj 8 pismenosti odraslih, in Stkane zgodbe, ki je nastal v projektu Uresničevanje prenovljenega Evropskega programa za učenje odraslih v Sloveniji 2012-2014. Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Projekt ARALE se končuje Projekt ARALE (Awareness Raising for Adult Learning and Education), ki ga vodi Evropsko združenje za izobraževanje odraslih (EAEA) v sodelovanju z Danskim združenjem za izobraževanje odraslih (DAEA) in Estonskim združenjem za neformalno izobraževanje odraslih (ENAEA), smo v e-Novičkah pred časom (marec 2013) že predstavili. Eden njegovih najvidnejših rezultatov je zbirka primerov dobre prakse ozaveščanja javnosti o pomenu in pojavnih oblikah izobraževanja odraslih, v katero smo prispevali opisa dveh slovenskih projektov - TVU ter promocijske kampanje Zgledi vlečejo. Zdaj je postopek zbiranja končan in pridobljenih 56 primerov iz 19 evropskih držav je razvrščenih glede na vrsto javnosti, ki jih (primarno) nagovarjajo. Tako lahko v skupini dejavnosti, namenjenih najširši javnosti, najdemo hrvaški, irski, norveški, nizozemski in slovenski festival učenja ter nekaj podobnih kampanj. V skupino, namenjeno specifičnim ciljnim skupinam (na primer starejšim odraslim, dislektikom, Romom, ljudem z nizkimi kvalifikacijami, mlajšim odraslim), je umeščenih kar 53 % ciljno usmerjenih kampanj. Ozaveščanju politične javnosti je namenjena zadnja skupina dejavnosti, in sicer gre za različna partnerstva, dogodke in kampanje za izboljšanje pismenosti, inovativne načine lobiranja pri politikih in podobno. Zbirka je nedvomno zanimiva odskočna deska za vse, ki delujemo na tem področju in se želimo seznaniti s pristopi, ki jih ubirajo drugi, ali pa jih celo privzeti in prikrojiti našim razmeram. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS arale AWARENESS RAISING FOR ADULT LEARNING AND EDUCATION Pestre vsebine na zaključni konferenci ARALE Drugi mejnik v projektu ARALE je bila zaključna konferenca, izpeljana 2. in 3. oktobra 2013 v Bruslju. Na njej smo se podrobneje seznanili z nekaterimi primeri dobre prakse, ki so prvega dne zadevali festivale učenja, uveljavljanje glasu učečih se, usposabljanje uspešnih učečih se za mentorske vloge, televizijsko oglaševanje programov pismenosti in sorodne vsebine. Okrog 70 udeležencev iz 22 držav je razpravljalo o prihodnosti promocijskih kampanj, vključevanju zglednih učečih se v ozaveščanje različnih javnosti, partnerstvih in sponzorstvih, ki lahko podpirajo te procese, ter mednarodnem prenosu inovacij. Drugega dne so predstavljeni primeri ponujali možne odgovore na vprašanje, kako prepričati politike o pomenu izobraževanja odraslih. Pri tem je bila najbolj praktično naravnana Amelie von Zweigbergk (na fotografiji), bivša članica švedske vlade, navdušile pa so tudi druge predstavitve, kot na primer regionalna struktura za vseživljenjsko učenje Hessencampus ali avtobusna turneja s politiki in člani parlamenta za ohranitev sofinanciranja neformalnega izobraževanja odraslih na Švedskem. Več o teh in drugih vsebinah najdete v programu, kjer so objavljene tudi posamezne predstavitve, v članku EAEA News. 9 Slovenska udeleženca, Darijar Nsvak in Zvsrka Pargerc Paherrik, sva prispevala naše izkušnje in mnenja v delavničnih razpravah, intervjujih ter v zaključni panelni razpravi. Slednja se je sukala okrog vprašanj, ali poleg nacionalnih festivalov potrebujemo tudi evropsko kampanjo za vseživljenjsko učenje, kako v časih krize zagotavljati vlaganja v izobraževanje odraslih, kako angažirati evropska sredstva (predstavnica Evropske komisije je predstavila prve informacije o novem programu Erasmus+) ter kakšna naj bo vloga EAEA v vseh teh prizadevanjih. Organizatorji so obljubili, da bodo rezultati te in drugih razprav kmalu objavljeni na konferenčni spletni strani. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si'), ACS Nekaj lekcij z zaključne ARALE konference Srečanja strokovnjakov na konferencah, kot je bila zaključna projekta ARALE, so priložnost, da ovrednotimo lastno delo v širšem, evropskem kontekstu in morda dopolnimo prijeme in prakse, ki jih izvajamo v posameznih državah. V tem krajšem sestavku bom skušal prenesti nekaj dobrih praks s področja promocije izobraževanja odraslih tudi vam: • Začenjam z uspešno kampanjo Naredi prvi ksrak (Take the First Step) irske Nacionalne agencije za pismenost odraslih - NALA (predstavitev). Uspeh celotne kampanje je bil odvisen od oglaševanja, v tem primeru TV oglasov, ki so bili predvajani na nacionalni televiziji. Profesionalni oglasi so k udeležbi pritegnili veliko udeležencev, ki so imeli težave z branjem in računanjem. Po predvajanju oglasov so prejeli kar 30 odstotkov več klicev kot sicer. V njih namreč nastopajo posamezniki, s katerimi so se gledalci lahko identificirali - mati, ki želi pomagat otroku pri učenju, starejši gospod, ki je imel težave z branjem in pisanjem, ter mladenič, ki bi rad spremenil svoje življenje. Sredstva, potrebna za kampanjo, so pridobili od sponzorja, nacionalne pošte, ki je med Irci dobro znana, ima velik ugled, v projektu pa je prepoznala pomen pismenosti za gospodarstvo in celotno družbo. • Pomen izobraževanja odraslih pa ni bil prepoznan na Danskem, kjer je vlada ukinila Danski raziskovalni in razvojni center že leta 2002 (predstavitev). Zadnja štiri leta strokovnjaki in različne ustanove izobraževanja odraslih intenzivno lobirajo na ministrstvih in vladi za ustanovitev Danskega inštituta za neformalno izobraževanje, ki bo januarja 2014 z objavo novih spletnih strani ponovno zaživel. Zanimivo, da do takih praks pride tudi v severnih državah, kjer je tradicija izobraževanja in socialne države lahko zgled vsem drugim in s katerimi se z dohodkom na prebivalca kot država težko primerjamo. Morda smo ob tem tudi manj zgroženi nad prijemi lastnih politikov, ki v iskanju možnosti za prihranki (nepremišljeno) razmišljajo o ukinjanju in združevanju ustanov. Večletne, ali celo večne prekinitve dela na področjih, ki so ključna za dobrobit posameznikov in družbe, se na dolgi rok tudi finančno ne obnesejo. • No, in da bi bilo zgodb o zaključevanju čim manj, in tistih o odpiranju možnosti za ljudi čim več, zaključujem z napotki Amelie Zweigbergk, kako prepričati politika (Csrvircirg pslicy maker). Termin 'pslicy maker' tukaj uporabljam v širšem pomenu. Poleg politikov na lokalni, regionalni, nacionalni ali evropski ravni sem uvrščamo vsaj še medije in novinarje, javne uslužbence, politične stranke, podjetja in nevladne organizacije. Vsi ti deležniki vplivajo na izpeljavo projektov, zato je bolje, da z njimi sodelujemo, ne pa tekmujemo. Torej, kako pristopiti k politiku? Za politika vedno potrebujemo 'zgodbo'. Na pogovor z njim gremo dobro pripravljeni, z izdelanim načrtom ali programom, z izpeljano raziskavo, kaj bo projekt prinesel posameznikom in družbi, pa tudi njegovemu resoiju in osebnemu ugledu. Amelie navaja štiri sestavine komunikacije s politikom: dejstva (nekaj statistike, morda število udeležencev določenih usposabljanj oziroma njihov manko), zgodba (najbolje je, če jo predstavljajo posamezniki, ki se najlažje identificirajo z njo), argumenti 10 (kako s programom ali projektom prispevamo k širši skupnosti) in ponudba (opišemo naslednji korak oziroma načrt izpeljave). Predvsem pa se moramo zavedati, da ne prosjačimo, ampak imamo dobro idejo, ki rešuje določene probleme. Za konec le še citat konference: Izobraževanje odraslih je Pepelka izobraževanja (Bernie Brady). Darijan Novak (darijan.novak@acs.si), ACS Poročilo z Evropskega foruma o izobraževanju, usposabljanju in mladih 2013 Direktorat za izobraževanje in kulturo pri Evropski komisiji je pripravil Evropski forum o izobraževanju, usposabljanju in mladih (The Education, Training and Youth Forum 2013) z naslovom Skupno delo za reforme (Working together for Reforms). Povabili so 350 različnih strokovnjakov in različnih deležnikov s področja politike, gospodarstva, izobraževanja, raziskovanja, zaposlovanja, mladinskih združenj in nevladnih organizacij. Foruma se je udeležilo okoli 250 udeležencev. European Education, Training and Youth Forum 2013 Working together for Reforms Brussels. 17-18 October 2013 Temeljni cilj Foruma je bil predvsem analiza in razmislek o vpeljevanju ključnih prednostnih razvojnih področij, priporočil in ciljev, ki jih opredeljujejo evropski razvojni dokumenti (strategija Evropa 2020 ter strateški okvir Izobraževanje in usposabljanje 2020, poročilo Evropske komisije z naslovom Ponovni razmislek o izobraževanju: naložbe v spretnosti za boljše socialno-ekonomske rezultate, Strategija EU za mlade - vlagan je v mlade in krepitev njihove vloge in položa ja ter program Erasmus+). Program Foruma je vodil Xavier Prats-Monne, generalni direktor Direktorata za izobraževanja in kulturi pri Evropski komisiji (na fotografiji). Uvodoma so avditorij nagovorili Androulla Vassiliou, evropska komisarka za izobraževanje, kulturo, večjezičnost in mlade, Doris Pack, vodja Komisije Evropskega parlamenta za kulturo in izobraževanje, in Dainius Pavalkis, litvanski minister za izobraževanje in znanost. Vsi trije so poudarili ključno vlogo in pomen Foruma za premislek in uskladitev priporočil ključnih razvojnih dokumentov in finančnih instrumentov za doseganje boljših rezultatov pri doseganju novih potrebnih znanj, spretnosti in kompetenc, zlasti mladih na trgu dela. Posebno velik je problem zgodnjega opuščanja šolanja mladih (osipništva). Ker je kar 18 držav EU v zadnjem letu zmanjšalo financiranje izobraževanja, je zelo pomembno, da sredstva porabijo premišljeno in pri tem kombinirajo različne finančne instrumenta na ravni EU. Tu so zlasti izpostavili program Erasmus+ in Evropski socialni sklad (ESS). Vabim vas, da si nadaljevanje poročila ogledate v daljšem zapisu. Mag. Andrej Sotošek (andrej .sotosek@acs.si), ACS 11 Objava članka na InfoNetu Na spletni strani InfoNeta je objavljen članek z naslovom Learners are the best advocates (Učeči se so najboljši zagovorniki učenja), katerega avtorica je sodelavka ACS, mag. Zvonka Pangerc Pahernik. V članku so v ospredju učeči se, ki so prejeli Priznanja ACS za promocijo učenja in znanja odraslih. Vsi dobitniki so namreč premagali na videz nepremagljive ovire, da so dosegli svoj cilj, ali pa so s svojim zgledom k učenju pritegnili mnoge. Omenjena priznanja je v Tednu vseživljenjskega učenja v Sloveniji od leta 1997 prejelo 188 učečih se. Nekateri od njih in njim podobni so postali zagovorniki učenja kot del promocijske kampanje Zgledi vlečejo. TVU je s 9.400 dogodki v letu 2013 utrl pot do razumevanja in prakse vseživljenjskega učenja v Sloveniji. V nadaljevanju članka so predstavljeni še drugi festivali učenja in podobne promocijske kampanje v Evropi. Vabimo k branju. Vir: spletna stran InfoNet, 11. november 2013 Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Tematske delovne skupine za izobraževanje odraslih pri Evropski komisiji - skupina za kakovost v izobraževanju odraslih V prejšnji številki e-Novičk smo napovedali predstavitev vsebine in načinov dela v tematskih delovnih skupinah (Thematic Working Groups - TWGs) za izobraževanje odraslih, in sicer skupine za kakovost in skupine za financiranje izobraževanja odraslih. V nadaljevanju bom predstavila sestavo, način in vsebine dela Tematske skupine za kakovost v izobraževanju odraslih (Quality in Adult Learning - TWG QAL). Znotraj skupine, katere namen je razvoj kakovostnega okvira, ki bo vodilo državam članicam in posameznim ponudnikom pri zagotavljanju visoke kakovosti izobraževanja odraslih, delujejo tri podskupine: • podskupina Kazalniki: preučuje obstoječe mednarodne in nacionalne kazalnike kakovosti izobraževanja odraslih, oblikuje priporočila o sistematični uporabi (dokazuje kakovost izobraževanja odraslih) in predloge za nadaljnji razvoj kazalnikov v nacionalnih kontekstih; • podskupina Akreditacija / Upravljanje: raziskuje in predeluje vidike, kot so: opredelitve sistemov za akreditacijo in dobro upravljanje, akreditacijski sistemi in upravljanje, upravljanje v ozadju; • podskupina Usposobljenost / Kakovost osebja: na podlagi obstoječih dokazov in rezultatov že končanih študij prispeva k ustvarjanju, razvoju in izvajanju ukrepov politike za krepitev profesionalizacije osebja v izobraževanju odraslih. Vabimo vas, da si celotni prispevek preberete tukaj. 12 EÜRDPERn inFGnET RDULT EDUCRTinn Prihodnjič se bom razpisala o nekaterih vsebinah znotraj vsebinskih podskupin in o Aktivnosti sodelovalnega dela (Peer Learning Activity - PLA). Ema Perme (ema.perme@gov.si), Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport, Urad za razvoj izobraževanja POMEMBNE PUBLIKACIJE I%epitev položaja ranljivih odraslih za reševanje izzivov na trgu dela Cjsdefopova publikacija Krepitev položaja ranljivih odraslih za reševanje izzivov na trgu (Empowering vulnerable adults to tackle labour market challenges) predstavlja ugotovitve udeležencev študijskih obiskov vlštudijskih letih 2010/2011 in 2011/2012. Petindvajset študijskih obiskov med letoma 2010 in 2012 se je osredotočilo predvsem na pomoč ranljivim odraslim za reševanje izzivov na trgu dela. Ta pomoč je med drugim vključevala načine, kako: • priti do svetovalne službe, • v celoti izkoristiti znanje, spretnosti in sposobnosti in kako le-te priznati, • sodelovati pri usposabljanju in • najti zadovoljivo zaposlitev. Publikacija, ki je objavljena na spletni strani Cedefopa v nemščini, angleščini, španščini in francoščini, prinaša kar 29 uspešnih pobud iz cele Evrope, ki so nastale po izpeljanih študijskih obiskih. Vir: spletna stran Cedefopa, 14. maj 2013 Priredila: Neja Colja (colja.neja@gmail.com), študentka podiplomskega študija andragogike na Filozofski fakulteti v Ljubljani Monitor izobraževanja in usposabljanja 2013 Z manjšo zamudo, ki so ji botrovale tehnične težave, je 30. oktobra izšel letošnji Monitor izobraževanja in usposabljanja (glej izjavo za javnost). Publikacija z enakim imenom in podobno vsebinsko zasnovo je že lani zamenjala dozdajšnja Poročila o napredku (2006-2010/2011) pri doseganju ciljev programa Izobraževanje in usposabljanje 2010 oziroma 2020. Androulla Vassiliu, evropska komisarka za izobraževanje, kulturo, večjezičnost in mladino, je tokratno izdajo Monitorja pospremila z izjavo, da je njen vsebinski poudarek na izdatkih za izobraževanje, ki pa niso strošek, temveč vložek. V obdobju resnih finančnih omejitev je učinkovitost vlaganja toliko bolj pomembna, saj je treba z manj sredstvi doseči več -izobraževanje je namreč vse pogosteje omenjano med ključnimi dejavniki uspeha pri uresničevanju močnejše in konkurenčnejše Evrope. 13 Empowering vulnerable adults to tackle labour market challenges f# 'Indngs fcwn tiudy wots 2fl1(V11 Monitor je objavljen v času, ko je tik pred izidom novi program financiranja evropskega sodelovanja v izobraževanju, t.i. Erasmus+. Ta prinaša okrog 40-odstotno povišanje sredstev, ki bodo za obdobje 20142020 znašala okrog 14 milijard EUR. Po drugi strani se države članice z Evropsko komisijo dogovarjajo o Evropskih strukturnih in investicijskih skladih 2014-2020. Za politične in strokovne odločitve o vlaganju teh sredstev bo odločilna dobra podatkovna podpora, prav slednjo pa skuša zagotoviti Monitor. V njem so letos predstavljeni evropski rezultati prvega kroga raziskave o zmožnostih odraslih (PIAAC), za oba krovna kazalnika (mlade, ki zgodaj opustijo šolanje ter visokošolske diplomante) je uporabljena metodologija Joint Assessment Framework (JAF). Ključne besede, na katere naletimo na mnogih mestih, so zaposljivost, temeljne zmožnosti, odprta učna okolja, neskladje med ponudbo in povpraševanjem po zmožnostih na trgu dela. Kljub temu ali pa ravno zaradi tega je Monitor pomemben tudi za področje izobraževanja odraslih. Slednjemu je namenjeno celotno šesto poglavje, ki govori o doseženih zmožnostih pa tudi o udeležbi odraslih v vseživljenjskem učenju. Evropska ciljna vrednost (15 %) se z doseženimi 9 % v 2012 izmika, ostaja pa dejstvo, da so med daleč najbolj zagretimi udeleženci visoko izobraženi zaposleni iz starostnega razreda 25-34 let. Tudi Slovenija, ki je imela tradicionalno dobre rezultate na tem področju, je doživela upad tega kazalnika (od 14,2 % v letu 2009 na 13,8 % v 2012). Argumentov in izzivov za naše področje torej ne manjka. Na Andragoškem centru bomo izbrane vsebine Monitorja priredili za objavo v InfO-mozaiku, do tedaj pa si lahko ogledate izvirno besedilo ter podrobno poročilo za Slovenijo. Prvič ju dopolnjuje spletno vizualizacijsko orodje, ki za štiri ciljne vrednosti: udeležbo odraslih v vseživljenjskem učenju, delež mladih, ki zgodaj opustijo šolanje, zaposljivost diplomantov in visokošolsko izobraževanje omogoča vpogled v stanje posamezne države, primerjavo med njimi ter nadaljnjo razčlenitev podatkov. Poročila vseh 28 držav in vse že omenjene dokumente si lahko ogledate na novi spletni strani. Vabljeni k ogledu in branju! Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS IZ DRUGIH VIROV Nlo va uredba o pripravi in razvoju statističnih podatkov o izobraževanju in vseživljenjskem učenju V Uradnem listu Evropske unije je bila 24. septembra 2013 objavljena Uredba Komisije (EU) št. 912/2013 z dne 23. septembra 2013 o izvajanju Uredbe (ES) št. 452/2008 Evropskega parlamenta in Sveta o pripravi in razvoju statističnih podatkov o izobraževanju in vseživljenjskem učenju glede statističnih podatkov o sistemih izobraževanja in usposabljanja, ki določa pravila za izvajanje Uredbe glede zbiranja, prenosa in obdelave statističnih podatkov o sistemih izobraževanja in usposabljanja ter vzpostavlja skupni okvir za sistematično pripravo evropskih statističnih podatkov o izobraževanju in vseživljenjskem učenju. Nova Uredba je začela veljati dvajseti dan po objavi v Uradnem listu Evropske unije in je v celoti zavezujoča za vse države članice Evropske unije. Vir: spletna stran Cedefopa, 1. oktober 2013 Priredila: Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS 14 Prva konferenca o razvoju kadrov Javni sklad RS za razvoj kadrov in štipendiranje (JSRSRKŠ) je 25. septembra 2013 v Kongresnem centru Thermana v Laškem organiziral prvo konferenco o razvoju kadrov z naslovom Soodgovorno z vizijo do znanja in pravih poslovnih odločitev. Na konferenci, ki se je je udeležilo več kot 350 strokovnjakov s kadrovskega področja, predstavnikov podjetij in gospodarskih združenj, predstavnikov strokovnih in izobraževalnih ustanov ter s politične sfere, so izpostavili pomen in rezultate vlaganja v razvoj kadrov. V uvodnem delu so spregovorili direktor JSRSRKŠ ter predstavniki ministrstev za izobraževanje, delo in gospodarski razvoj. V plenarnem delu konference so sodelujoči razpravljali o soodgovornosti za razvoj poklicnih kompetenc in poklicne poti z vidika posameznika in delodajalca ter o pomenu in različnih oblikah prenosa znanj. V drugem, strokovno izobraževalnem delu konference sta sledili zaključni konferenci dveh programov Sklada (Praktično usposabljanje z delom - PUD in Zmanjševanje izobrazbenega primanjkljaja - ZIP). Potekala so tudi tematska predavanja in delavnice, na katerih so udeleženci izvedeli več o ukrepih za zmanjšanje odsotnosti z delovnega mesta (absentizma), o tem, kako izbrati in vzgojiti naslednike ključnih zaposlenih, o novem zakonu o štipendiranju, nedenarnem nagrajevanju zaposlenih ter pomenu mentorstva. Več o konferenci najdete na spletni strani JSRSRKŠ. Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS Zaključek programa Zmanjševanje izobraževalnega primanjkljaja O 1. konferenci o razvoju kadrov smo že pisali, v tem prispevku pa bomo nekoliko podrobneje predstavili zaključno konferenco programa Zmanjševanja izobraževalnega primanjkljaja - ZIP. Na njej so se zbrali odločevalci, izobraževalci ter udeleženci programa ter delili svoje izkušnje. Več kot polovica posameznikov, ki so bili vključeni v ZIP, je poudarila, da jim je program omogočil ponovno vključitev v izobraževanje, s tem pa so pridobili nova znanja ali celo poklic, izboljšali so svoj položaj, ohranili delovno mesto, ali pridobili novo ter se vključili v vseživljenjsko učenje. Dodeljena sredstva za šolnine so s prvotnih 6.923.610 EUR povišali na 8.164.718 EUR, kar je omogočilo 5.781 posameznikom, da so pridobili višjo raven izobrazbe (56 % od vseh) ali pridobili nov poklic s prekvalifikacijo (44 %). Podporo je prejelo 70 % žensk, starost pa se med spoloma skoraj ni razlikovala in je bila v povprečju 35 let. S programom je bilo sofinanciranih tudi 118 različnih programov formalnega srednješolskega izobraževanja. Petina sofinanciranih šolnin je pripadla udeležencem programa iz Osrednjeslovenske regije, sledili pa so udeleženci iz Podravske, Gorenjske in Savinjske regije. 15 Vir: spletna stran JSRSRKŠ, 1. oktober 2013 Priredila: Neja Colja (colja.neja@gmail.com), študentka podiplomskega študija andragogike na Filozofski fakulteti v Ljubljani Program za izobraževanje starejših Slovenska univerza za tretje življenjsko obdobje (UTŽO) je predlagala 80-urni program specializacije za izobraževanje starejših. Potrebo po kvalitetnem in učinkovitem izobraževanju starejših za nove dejavnosti, nove socialne vloge in samouresničevanje sta finančno podprla MIZŠ ter ESS. Program izvajata dve univerzi, in sicer Pedagoška fakulteta Univerze v Mariboru in Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani. Pri izpeljavi sodelujejo mentorji, ki so se izurili v večletnem delu v študijskih krožkih UTŽO. Vsebina programa je nastala iz potrebe, da se oblikuje fakultetni študij za mentorje v izobraževanju starejših, saj je izobraževanje mentorjev za zadnjih trideset do štirideset let življenja prav tako pomembno kot izobraževanje vzgojiteljev, učiteljev razrednega pouka in predmetnih učiteljev. Vir: Novice U3 - 14 2013 Povzela: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Minister dr. Jernej Pikalo na zasedanju ministrov za izobraževanje OECD v Istanbulu V Istanbulu je bilo 2. in 3. oktobra neformalno zasedanje ministrov za izobraževanje držav članic OECD. Udeležil se ga je tudi slovenski minister za izobraževanje, znanost in šport, dr. Jernej Pikalo. Na dogodku so razpravljali o trendih in perspektivah razvijanja kompetenc za delo. Dr. Pikalo je v ministrskih razpravah s skupnim naslovom Kako lahko izobraževalni sistemi razvijajo potrebna znanja, spretnosti in kompetence poudaril pomen relevantnosti sodobnih veščin ter pomen razvijanja in gojenja kulture vseživljenjskega učenja. Festivale vseživljenjskega učenja (v Sloveniji imamo Teden vseživljenjskega učenja, op. p.) je izpostavil kot enega od primerov za tovrstno učenje. V drugem sklopu razprav z naslovom Vloga ministrstev za izobraževanje pri zagotavljanju večje skladnosti med ponudbo znanj in spretnosti za delo ter povpraševanje po teh je minister predstavil projekt usposabljanja za praktične veščine in izpostavil prakso medpodjetniških izobraževalnih centrov v Sloveniji. Slovenija je (kot ena od 25 držav članic OECD, pristojnih za izobraževanje) prejela vabilo na 4. mednarodni posvet o vlogi izobraževalne stroke, ki bo marca prihodnje leto na Novi Zelandiji. Vir: spletna stran MIZŠ, 3. oktober 2013. Povzela: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS 16 Zaključki konference SIDRO V naših e-Novičkah smo o nacionalni konferenci o državljanski vzgoji Socialna in državljanska odgovornost - SIDRO, ki je bila 10. oktobra 2013 v Kongresnem centru na Brdu pri Kranju, že pisali. Tokrat bi vas radi opozorili le na e-zbornikprispevkov, ki je izšel ob tej priložnosti. Na spletni strani konference boste med gradivi našli predstavitve in e-plakate s konference. Tam lahko v elektronski obliki najdete tudi študijo omrežja Eurydice Državljanska vzgoja v Evropi, ki je bila predstavljena tudi na konferenci. Vir: e-sporočilo programskega in organizacijskega odbora, 11. oktober 2013 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Konferenca o prispevku centrov odličnosti in kompetenčnih centrov Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport je 15. oktobra 2013 v sodelovanju z Gospodarsko zbornico Slovenije (GZS) organiziralo konferenco z naslovom Pametna specializacija in izzivi Slovenije 2014-2020 - Izkušnje in prispevek Centrov odličnosti in Kompetenčnih centrov (gradivo). Na dogodku, ki se ga je udeležilo več kot sto gospodarstvenikov in strokovnjakov, so razpravljali o izkušnjah in prispevku centrov v okviru strategije pametne specializacije ter o izzivih, ki jih čakajo do leta 2020. Mag. Urban Krajcar, v. d. generalnega direktorja Direktorata za znanost na MIZŠ, je poudaril, da je bil poglavitni namen ministrstva pri vzpostavitvi centrov odličnosti in kompetenčnih centrov spodbuditi koncentracijo znanja na prednostnih tehnoloških področjih in povezati gospodarstvo in akademsko sfero v strateško partnerstvo. Danes v Sloveniji deluje osem centrov odličnosti in sedem kompetenčnih centrov. Skupaj je bilo za njihovo delovanje namenjenih 122 milijonov EUR javnih sredstev. V centrih se združuje okrog 100 najboljših podjetij iz Slovenije in več kot 40 raziskovalnih organizacij. V zadnjih štirih letih je v njih sodelovalo več kot 700 raziskovalcev, ki se združujejo v več disciplinarne skupine in predstavljajo kritično maso znanja. Dr. Jernej Pikalo, minister za izobraževanje, znanost in šport, je dodal, da je bila ideja o vzpostavitvi kompetenčnih centrov in centrov odličnosti pametna in obenem vizionarska. V naslednji finančni perspektivi bodo s tem procesom nadaljevali, vendar bo, kot je dejal državni sekretar na MIZŠ, AljušPertinač, potrebno vse sile in sredstva usmeriti v tiste programe, kjer bo izkoristek največji. Pričakuje še več združevanja 17 potencialov in sinergije pri povezovanju različnih panog, v novi finančni perspektivi pa tesnejše sodelovanje z MGRT. Na dveh okroglih mizah so predstavniki centrov odličnosti in kompetenčnih centrov spregovorili o dosežkih, izkušnjah in izzivih v okviru strategije pametne specializacije ter kohezijske politike v obdobju 2014-2020. Več o okrogli mizi z naslovom Izzivi na področju znanosti in tehnologije (na fotografiji zgoraj; vir: spletna stran MIZŠ) lahko preberete med novicami na spletni strani MGRT (15. oktober 2013). Vir: spletna stran MIZŠ, 15. oktober 2013 Povzela: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS 25. konferenca ICDE na Kitajskem Mednarodni svet za odprto izobraževanje in učenje na daljavo (International Council for Open and Distance Education - ICDE) je organiziral že 25. svetovno konferenco o odprtem izobraževanju in učenju na daljavo (25th ICDE Wsrld Csrfererce sr Oper ard Distarce Learrirg). Konference, ki je bila med 16. in 18. oktobrom v Tianjinu na Kitajskem, se je udeležilo skoraj 700 udeležencev iz štiridesetih držav. Osrednja tema letošnje konference je bila posvečena novi strategiji za izobraževanje, ki naj bo globalno odprto in prožno, ter za učenje na daljavo (New Strategies fsr Glsbal Oper, Flexible ard Distarce Learrirg), udeleženci pa so obravnavali še številne podteme, kot na primer: • Kultura odprtega učenja in učenja na daljavo (The Culture of ODL), • Kaksvsst (Quality ir ODL), • Izobraževalra tehrslsgija (Educatisral Techrslsgy ir ODL), • Učna pomoč (Study Support in ODL), • Zaksrsdajrs skslje ir strategije za inovativnost, odprtost in prožnost (The Regulatory Environment ard Strategies fsr Irrsvative, Oper ard Flexible Learrirg) ter • Psdprts učenje (Assisted Learning). Vir: spletna stran ICDE Priredila: Neja Colja (colja.neja@gmail.com), študentka podiplomskega študija andragogike na Filozofski fakulteti v Ljubljani Deseta številka VETAlert V oktobrski številki glasila VETAlert (VETAlert Newsletter October 2013) je mogoče dostopati do enajstih publikacij, ki so jih izdali , ki so jih izdali Evropska komisija, Evropski parlament in nekateri uradi na evropski ravni. 18 - VET newsletter October 2013 Objavljene so najnovejše publikacije in dokumenti o štirih temah, ki so zastopane v vsaki številki: • prepoznavanje potreb po strokovni usposobljenosti (17 dokumentov), • razumevanje kvalifikacij (31 publikacij), • analiza politik izobraževanja (23 dokumentov) in • usposablj anj a ter razvoj vseživlj enj skega učenj a (23 dokumentov). Na koncu je naveden še izbor devetih drugih publikacij s povezavami na dokumente. Vir: spletna stran Cedefop, 18. oktober 2013 Povzela: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Izšla je prva številka e-novic projekta EFFECT Namen projekta Napovedovanje potreb kot podpora razvoju kariere (Matching Skills to Support Career Development - EFFECT) je zbirati primere konkretnih ukrepov podpore za razvoj sistemov napovedovanja potreb za izboljšanje usklajevanja ponudbe in povpraševanja po spretnostih ter krepiti sposobnosti podjetij za izvajanje ali izboljšanje procesa razvoja kariere. V projekt, ki sodi v Program Evropske skupnosti za zaposlovanje in družbeno solidarnost -Progress, je vključenih šest partnerjev: Ekonomski institut Maribor, Center razvoja človeških virov (vodilni partner), Štajerska gospodarska zbornica, Zveza svobodnih sindikatov Slovenije, Območni organizaciji Podravje in Koroška (vsi iz Slovenije), Bab Unternehmensberatung GmbH iz Avstrije, Hrvatska gospodarska komora, Območna zbornica Krapina in Fundacion Florida de la Comunitat Valenciana iz Španije. Cilji projekta so še: • povečati ozaveščenost o pomenu spretnosti, zlasti tistih, po katerih na trgu dela povprašujejo razvijajoči se sektorji; • spodbujati in krepiti razpravo o predvidevanju in usklajevanju trga dela in potreb po spretnostih, ki so bile sprejete kot prednostna naloga EU v dokumentu Program za nova znanja in spretnosti ter delovna mesta, dveh sklepih Sveta ter neodvisnem strokovnem poročilu; • spodbuditi partnerski dialog med socialnimi partnerji, delodajalci in izobraževalnimi ustanovami, ki bi lahko razvijale in posodabljale potrebne kompetenčne profile ter olajšale proces razvoja kariere in vseživljenjskega učenja; • krepiti sodelovanje socialnih partnerjev, organov poklicnega izobraževanja in usposabljanja ter služb oziroma zavodov za zaposlovanje pri oblikovanju učinkovitih ukrepov za izboljšanje usklajevanja ponudbe in povpraševanja po spretnostih. V projektu EFFECT so partnerji izdali prvo številko e-novic, s katero seznanjajo o ugotovitvah nacionalnih in meddržavnih forumov ter dobrih praksah usklajevanja ponudbe in potreb po znanjih, ki jih izvajajo v sosednji Avstriji. Druga številka e-novic bo izšla januarja 2014. Več o projektu EFFECT si lahko preberete na spletni strani projekta. Dodatne informacije so na voljo pri Mateji Karničnik, Ekonomski institut Maribor, Center razvoja človeških virov (T: 02 333 1340, E: m.karnicnik@center-rcv.org). Vir: e-sporočilo o izidu, 23. oktober 2013 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Predstavljamo časopis 20 MINUT Časopis 20 MINUT izdajajo v Zavodu Risa, Centru za splošno, funkcionalno in kulturno opismenjevanje. Izhaja v tiskani ter elektronski obliki, napisan pa je tako, da ga je lažje prebrati in razumeti. Takim besedilom rečemo lahko branje. Časopis je namenjen ljudem, ki zaradi različnih težav težko berejo. To so: • odrasli ljudje s težavami pri branju zaradi različnih oviranosti (disleksija, sindrom pomanjkljive pozornosti, omejitve vida in sluha), • osebe po poškodbi glave, • osebe z motnjo v duševnem razvoju, • starejše osebe z demenco ipd. Časopis je primeren tudi za neizkušene bralce, ljudi z nezadostno izobrazbo ter za ljudi, ki jim slovenščina ni materni jezik. Gotovo so v vaši okolici tudi ljudje, ki ne berejo tekoče. Časopis 20 MINUT je primeren prav zanje, posebno za tiste, ki imajo težave z branjem ali razumevanjem običajnih besedil. Konec oktobra je izšla dvojna številka. Vabimo vas, da jo prelistate in posredujete tistim, ki jim bo v pomoč. Več informacij lahko dobite pri Saši Fužir (T: 041 252 167) ali na spletni strani http://www.risa.si. Vir: spletno sporočilo Zavoda Risa Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 20 MINUTES z.,. '(jfej —.......-•"■■■ Ii Diagrami izobraževalnih sistemov 2013/14 Konec oktobra je izšla nova publikacija z naslovom Diagrams on Educational Structures 2013/14, ki prikazuje 38 sistemov izobraževanja v 33 evropskih državah: od predšolske ravni do terciarnega izobraževanja. Predstavljena sta tudi splošna starost učencev in trajanje programa za vsako stopnjo. Imena programov so navedena v jeziku posamezne države. Diagram za Slovenijo najdete na strani 9. 20 Vir: spletna stran ATEE, 30. oktober 2013 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Teden vseživljenjskega učenja v Evropskem parlamentu Evropska platforma civilne družbe za vseživljenjsko učenje (European Civil Society Platform on Lifelong Learning - EUCIS-LLL) bo od 2. do 6. decembra v Evropskem parlamentu v Bruslju izpeljala že tretji festival učenja. Letos se bo osredotočal na prihajajoče evropske volitve, ki bodo spomladi 2014. Ob tej priložnosti bodo predstavili manifest EUCIS-LLL za evropske volitve z naslovom Skupaj gradimo prihodnost učenja (Building together the future of learning), organizirali razpravo o njem v različnih interesnih skupinah ter pripravili več kot deset drugih dogodkov (koledar). Več informacij o naštetih dogodkih najdete na spletni strani Tedna. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Izšla je peta številka glasila ADEES v letu 2013 Andragoško društvo Slovenije (ADS) je objavilo novembrsko številko e-glasila ADEES, v kateri: • predstavljajo program dela društva za letošnje leto in prvo polovico prihodnjega leta po komisijah in sekcijah; • pišejo o tem, da je Doba Fakulteta prva pridobila mednarodni akreditacijski certifikat kakovosti UNIQUe; • informirajo o Posvetu deležnikov in strokovnjakov s področja vrednotenja in priznavanja neformalno pridobljenih znanj, spretnosti in kompetenc, ki je bil 5. septembra 2013 v Ljubljani; • seznanjajo o aktualnih odzivih Evropskega združenja za izobraževanje odraslih (European Association for Adult Education - EAEA) na evropsko politiko izobraževanja in usposabljanja; • obveščajo o novi številki e-glasila InfoNet Newsletter 5/2013; • vabijo na dva ključna strokovna dogodka v Sloveniji: Letni posvet o izobraževanju odraslih (LPolO) 2013 in konferenco z naslovom Odličnost izobraževalcev odraslih in prelomni časi; 21 • napovedujejo Dneve medgeneracijskega učenja, ki jih pripravljajo ljudske univerze po Sloveniji med 25. in 29. novembrom 2013; • povzemajo zapise iz Novic U3 - 14-2013. Vir: e-sporočilo o izidu, 11. november 2013 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS KOTIČEK JE VAŠ Druženja ob besedni igri BesedoVanja v letu 2013 Zfe to, da ostane učenje del našega življenja, se moramo naučiti dobro poslušati, brati, pisati in govoriti. Ideja za BesedoVanja je nastala ob branju besedil, številnih knjig in prispevkov. Z razvijanjem ideje sem z usmerjanjem pozornosti ob branju zapisovala in zbirala vse besede, ki vsebujejo ime Vanja. Besede so v vsakdanji uporabi, nekatere so sestavljenke. Dnevniški zapiski besedne igre so zapisani na več izbranih tem: Učenje, Raziskovanja, Trend, Komunikacija, Umetnost in Zgodovina, Glasba, Šport, Moda in Prehrana. E-knjigi BesedoVanja in BesedoVanja 2 sta izšli v samozaložbi, izdajo pa je podprla Mestna občina Murska Sobota. Najdete ju lahko v knjižnicah in v nekaterih središčih za samostojno učenje. Da bi e-knjigi spoznalo čim več ljudi, sem ju predstavila ob različnih priložnostih: • V Tednu vseživljenjskega učenja se mi je na Ljudski univerzi Ormož (LU Ormož) pri besedni igri pridružila manjša skupina besedovalcev. Po uvodni predstavitvi Ernesta Vodopivca, direktor LU Ormož, smo začeli z delom: predstavila sem poglavja knjige, po branju smo izpeljali besedno igro TekmoVanja, delavnico pa smo končali z igranjem na besedo IzobražeVanje, ko smo abecedo zapolnili z nazivi izobraževalnih ustanov. • Skupini Univerze za tretje življenjsko obdobje Murska Sobota sem uvodoma predstavila knjigo in nanizala dejstva o našem spominu. Predavanju je sledilo branje. Pregledali smo sezname in se 'potopili' v besede, pri čemer so vsi udeleženci dejavno sodelovali. • Z zanimanjem so o miselnem poigravanju poslušali tudi člani Literarne sekcije iz Doma starejših občanov Radenci - Dosor ter člani Društva upokojencev Radenci. Vse te predstavitve sem popestrila s pogovorom o spominu in možganih. Tako smo se lahko bolj sproščeno poigravali z besedami. Želim si, da bi se srečevali tudi v letu 2014. Če si to želite tudi Vi, me poiščete (T: 059 036 979 ali 031 695 831, E: lebarorama@gmail.com). Z veseljem vam bom z miselnim poigravanjem popestrila dogodek v Tednu vseživljenjskega učenja (ali pa kakšnega drugega) v prihodnjem letu. Naj besedna igra izzove vaše možgane, da se vam bo ob branju porodilo čim več idej in zvrtinčenih visokoletečih misli. Vabim vas, da si preberete tudi daljšo predstavitev projekta BesedoVanja. Vanja Lebar (lebarorama@gmail.com), Murska Sobota 22 l it ME ^^"""•J^"'","™, p'^It 'wjxr '".T III' ill] lil pit II 11 *zz szz ™„ "sc zz.'s. "Zz r-s:: Študijski krožek Spoznavanje angleške kulture se predstavi Srečevanje ob učenju angleškega jezika našega študijskega krožka ni teklo po nekem ustaljenem redu, saj je vključevalo tako vsakdanje pogovore kot uganke, skeče in celo predlog, da bi se lotili najbolj čudovitih angleških literarnih del, najraje tistih, ki so zaživela tudi na filmskem platnu. Tako se je pričelo. Filme smo si ogledovali v različnih okoljih. Poskrbeli smo, da so vsi imeli angleške podnapise, in tako omogočali nadaljnje učenje jezika. Ob tem smo se lotili obravnavanja filmov in se včasih jezili nad 'zmaličenjem' izvirnih del. Preučevali smo socialne razmere obdobja, psihologijo odnosov in kulturne značilnosti določenega obdobja. Lotili smo se tudi umetniške govorice. Z redkimi izjemami je vse potekalo v angleščini. Če nekdo ni mogel vsega izraziti, so pomagali drugi. S pomočjo sinergije smo rasli na vseh ravneh. Vse se je odvijalo v angleškem prostoru, z izjemo enega dela, ki je nekakšen 'potpuri' in sodi v Združene države Amerike. V osnovi je to delo madžarskega dramatika Miklosa Laszla Trgovina za vogalom, ki pa so si jo sposodili in priredili Amerikanci na pobudo nemškega režiserja Ernesta Lubitscha, ki je tedaj že zaslovel in ustvarjal v ZDA. Iskriva komedija z odličnimi dialogi in zanimivim zapletom nas je takoj očarala. Četudi je nastala v letu 1940, je še kako aktualna, saj obravnava recesijo v ZDA, odpuščanje in težavno iskanje dela. Ogledali smo si tudi nekoliko spremenjeno različico iz leta 1998 Čaka te pošta, ki ga je ustvarila (režija in scenarij) nedavno preminula Nora Ephron. Ohranjeni so številni bleščeči dialogi iz prvega filma, problematika pa je nekoliko spremenjena, poudarek je namreč na globalizaciji in velikih trgovskih centrih, ki mimogrede 'pohrustajo' male, prijetne trgovine, v katere se z veseljem vračamo, kjer poznamo prodajalce in vedno radi z njimi poklepetamo. Nekaj, kar se v današnjem času vse bolj izgublja - nostalgija iz preteklosti. Vabimo vas, da preberete tudi nadaljevanje predstavitve delovanja krožka. Obogateni z neštetimi prijetnimi izkušnjami in znanji smo naš krožek nedavno zaključili in sklenili, da nas to dejstvo ne bo ustavilo. Tako ali drugače bomo nadaljevali z delom. Nataša Elvira Jelenc (natelje@gmail.com), Ljubljana RIC Novo mesto izdal časopis Ker je vaše znanje vredno, naj postane tudi vidno Delo v projektu Uvajanje modela ugotavljanja in vrednotenja znanja v izobraževanju odraslih od leta 2012 do 2014, ki ga izvaja petnajst izobraževalnih organizacij v Sloveniji, med njimi tudi Razvojno izobraževalni center iz Novega mesta (RIC Novo mesto), se je v jesenskih mesecih prevesilo v drugo polovico. »in,JWIC /hM ^braževalni Kh Naložba v vašo prihodnost MINISTRSTVO ZA IZOBRAŽEVANJE, i| CENTER NOVO MESTO <»,,«,»m, Med pomembnimi cilji projekta je tudi ozaveščanje najširše javnosti o vse večjem osebnem, gospodarskem in družbenem pomenu vseh znanj in izkušenj, ki si jih je posameznik pridobil v svojem življenju. Zato smo 23 se v RICu Novo mesto odločili, da natisnemo brezplačni časopis Ker je vaše znanje vredno, naj postane tudi vidno, v katerem smo: • poudarili pomen prepoznavanj a neformalno pridoblj enih znanj, • predstavili postopek ugotavljanja in vrednotenja neformalnih znanj in • dodatno pojasnili, kaj so ključne kompetence, zbirna mapa ipd. Želimo si, da bi časopis dosegel kar najširši krog ljudi v JV regiji, zato smo ga natisnili v 40.000 izvodih, objavili pa smo ga tudi v elektronski obliki. Do svojega izvoda časopisa lahko pridete tako, da nam pišete (E: tea.sulic@ric-nm.si). Z veseljem vam ga bomo poslali. Prijetno branje vam želimo. Tea Sulič (tea.sulic@ric-nm.si), RIC Novo mesto Univerzi za tretje življenjsko obdobje tudi v Slovenj Gradcu Univerza za tretje življenjsko obdobje (U3ŽO) je ena izmed možnosti za širitev obzorja, druženje in dvig kakovosti lastnega življenja. Čas, v katerem živimo, nam narekuje, da nenehno pridobivamo in izpopolnjujemo znanja in spretnosti za polno in ustvarjalno delovanje v vseh življenjskih obdobjih. V z UNIVERZA ZA TRETJE ŽIVLJENJSKO OBDOBJE | MOCIS Takšna priložnost je sedaj na voljo tudi za Korošice in Korošce. Z letošnjo jesenjo je pod okriljem MOCISa centra za izobraževanje odraslih Slovenj Gradec zaživela Univerza za tretje življenjsko obdobje. Slavnostno odprtje je bilo 1. oktobra v prostorih Koroške galerije likovnih umetnosti v Slovenj Gradcu. Z največjim ponosom lahko povemo, da je vpisanih že 150 'študentov'. Veseli smo tako velikega odziva in želje po izobraževanju ter pridobivanju dodatnega znanja. Pripravili smo raznolik nabor predmetov in jih razvrstili v osem večjih področij: Naravoslovje, Ustvarjanje, Geografija in zgodovina, Filozofija, Jezikovno izobraževanje, Računalništvo, Skrb za zdravje, Glasba (program). Med slušatelji U3ŽO je po pričakovanju največje zanimanje za področje Skrb za zdravje. 'Študentke' so se z navdušenjem vpisovale na Zumbo®Gold in na jogo. Velik interes je tudi za jezikovno izobraževanje. Oblikovali sta se začetna in nadaljevalna skupina pri nemškem ter angleškem jeziku. Glede na zanimanje bodo zaživeli še nekateri drugi programi. Za člane U3ŽO pripravljamo tudi zelo zanimiva brezplačna predavanja. Na prvo smo povabili Vlasto Nussdorfer, varuhinjo človekovih pravic. Rdeča nit njenega predavanja je bil pomen vseživljenjskega učenja za kakovostno življenje v zrelih letih (na fotografiji). Oktober je mesec boja proti raku dojk (rožnati oktober), zato smo za naše člane organizirali predavanje z naslovom Pomen samopregledovanja dojk, ki ga je vodila naša 'študentka, dr. Metka Markovič, specialistka splošne medicine. Vabiva vas, da prebereta tudi daljši članek. Kristina Navotnik (kristina.navotnik@mocis.si) in Barbara Pečoler (barbara.pecoler@mocis.si), MOCIS 24 Uspešno posvetovanje slovenskih esperantistov V letošnjem letu smo že nekajkrat pisali o delovanju esperantistov v Posavju. Začeli so v študijskem krožku, nadaljujejo pa v Klubu esperantistov Posavja (KEP), ki se je priključil literarni sekciji Beseda KD Franc Bogovič v Dobovi. V soboto, 12. oktobra 2013, so se skupaj z drugimi slovenskimi esperantisti zbrali v Čatežu ob Savi na posvetovanju z naslovom Nadaljrji razvsj esperarta pri ras. Uspešno srečanje, ki se ga je udeležilo 19 esperantistov, sta organizirala Združenje za esperanto Slovenije (ZES) in KEP. Po pozdravnih nagovorih in dobrodošlici mag. Antona Miheliča, predsednika KEP (v esperantu), in Špele Ravnikar, članice KEP (v slovenščini), je predsednika ZES, mag. Jarez Jug, predstavil potek posveta. Uvodni točki z naslovom Dragocena posavska esperantska izkušnja je sledila razprava, ki je temeljila na naslednjih izhodiščih: • zakaj esperanto pri nas in sedaj (vodja razprave Jarez Zadravec), • kdo je esperantist(ka) (vodja razprave mag. Zlatko Tišljar, predstavnik Evropske esperantske zveze; na fotografiji; foto: R. M.), • ali potrebujemo organiziranost (vodja razprave mag. Ostsj Kristar, podpredsednik ZES), • kje in kako spoznavati esperanto (vodja razprave mag. Jarez Jug, predsednik ZES). Vabim vas, da preberete daljše poročilo s posveta, ki ga je pripravil mag. AntonMihelič. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Mednarodni simpozij Priznavanje in vloga neformalnega izobraževanja V petek, 18. oktobra 2013, je v Državnem zboru potekal mednarodni simpozij na temo Prizravarje in vloga neformalnega izobraževanja, ki se ga je udeležilo več kot 75 predstavnikov različnih nevladnih organizacij, združenj in ustanov. Namen mednarodnega simpozija, ki smo ga organizirali na Mladinskem svetu Slovenije (MSS), je bil v sodelovanju z vsemi, ki delujemo v neformalnem izobraževanju, okrepiti vidnost in pomen neformalnega izobraževanja ter poiskati stične točke, na katerih bomo lahko v prihodnosti krepili rast in razvoj neformalnega izobraževanja v Sloveniji. Na mednarodnem simpoziju smo : • predstavili primere dobrih praks s področja izvajanja, beleženja in ureditve neformalnega izobraževanja iz tujine in Slovenije (Nabor dobrih praks na področju priznavanja neformalnega izobraževanja iz Slovenije in tujine), • predstavili delo in prizadevanja mednarodnih ustanov in organizacij na področju priznavanja in vloge neformalnega izobraževanje (t.i. Strasburški process) in 25 • obravnavali resolucijo Priznavanje neformalnega izobraževanje v Sloveniji, v katero smo zapisali priporočila za prepoznavanje, beleženje in sistemsko umestitev neformalnega izobraževanja v Republiki Sloveniji, ki smo jih posredovali odločevalcem in deležnikom s področja neformalnega izobraževanja v Sloveniji. Resolucijo Priznavanje neformalnega izobraževanja v Sloveniji, ki smo jo v sodelovanju s partnerji pripravili na Mladinskem svetu Slovenije, je na simpoziju obravnavala delovna skupina, ki je resolucijo podprla in predlagala dopolnitve, ki smo jih v dokument tudi smiselno umestili. Na simpoziju smo se dogovorili, da bomo tudi v prihodnje organizirali srečanja deležnikov s področja neformalnega izobraževanja in tako skupaj nadaljevali prizadevanja za razvoj in krepitev neformalnega izobraževanja v Sloveniji. Podrobneje o dogajanju na mednarodnem simpoziju si lahko preberete na spletni strani MSS. Borut Cink (pr@mss.si), Mladinski svet Slovenije Igrano dokumentarni film po resnični zgodbi Na Ljudski univerzi Radovljica smo posneli kratki igrano dokumentarni film o duševnem zdravju mladih z naslovom Hočem živeti (video napovednik). Nastal je v sodelovanju z režiserjem Nejcem Levstikom, filmsko ekipo Vizualist in udeleženci programa Projektno učenje za mlajše odrasle - PUM Radovljica. Glavno vlogo je mojstrsko odigrala Nina Rakovec. Projekt je rezultat Mladinske iniciative, evropskega programa Mladi v akciji. Osrednja zgodba je resnična zgodba nekdanje udeleženke programa PUM, ki se je borila z motnjo hranjenja, bila hospitalizirana v psihiatrični bolnišnici, poskušala je narediti samomor in se samopoškodovala. Kljub temu je končala šolo in uspešno študira. Po svojem dnevniku je zapisala zgodbo. Pri nastajanju filma je bila ves čas dejavno vključena, usmerjala je režiserja in igralko, da se je le-ta čim lažje vživela v njeno situacijo. V filmu Pumovci nastopajo kot statisti v različnih situacijah (fotografija s snemanja). Ob tem so spoznali celoten proces nastajanja dokumentarnega filma in se seznanili z osnovami snemanja, igranja in režiranja. Poleg ganljive zgodbe so v filmu prikazane možne oblike pomoči in načini zdravljenja težav v duševnem zdravju, o katerih spregovorijo različni strokovnjaki. Namen filma je detabuizirati temo duševnega zdravja pri mladih, da bi ti lažje poiskali pomoč, kadar se znajdejo v podobnih stiskah. Hkrati osvešča širši krog ljudi in pripomore k razbijanju predsodkov do mladih s težavami v duševnem zdravju. Film je bil premierno predvajan v Linhartovi dvorani Radovljica in Kinu Šiška v Ljubljani, v Bruslju pa so ga predstavili na tematskem srečanju Evropske komisije. Ponudili ga bomo šolam ter vsem ustanovam, ki delajo z mladimi, za predvajanje v preventivnih delavnicah. 26 Program PUM delno financira Evropska unija s sredstvi Evropskega socialnega sklada ter Ministrstvo za izobraževanje, znanost, in šport (do avgusta 2013). Trenutno projekt teče pod okriljem Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. Jasmina Šubic (pum@siol.net), Ljudska univerza Radovljica Delovni sestanek v Zagrebu V četrtek, 24. oktobra, smo se v Zagrebu sestali predstavniki Zveze ljudskih univerz Slovenije (ZLUS) in Hrvatske zajednice pučkih otvorenih učilišta (HZPOU). Na delovnem sestanku sta sodelovala tudi direktor ACS, mag. Andrej Sotošek, in predstavnica MIZŠ, mag. Katja Dovžak. Tema srečanja, izvedbo katerega je finančno podprlo tudi MIZŠ, je bila sodelovanje med organizacijami, še zlasti o koriščenju evropskih sredstev in možnostih prenosa znanja in izkušenj med organizacijami za še boljše delo v izobraževanju odraslih. Mag. Igor Kotnik (igor.kotnik@zlus.si), ZLUS Dnevi medgeneracijskega učenja in prireditev Sinergija za učenje V tednu med 25. in 29. novembrom 2013 bodo na ljudskih univerzah po vsej Sloveniji tekli Dnevi medgeneracijskega učenja, Dogodki, ki jih je finančno podprlo MIZŠ, so namenjeni spodbujanju in ustvarjanju sinergije, ki nastaja pri medgeneracijski izmenjavi specifičnih znanj in veščin. Poiščite vam najbližji center medgeneracijskega učenja in se vključite v najrazličnejše delavnice, kjer bomo skupaj spoznavali moč sodelovanja in trajnostnega učenja. Na Zvezi ljudskih univerz Slovenije (ZLUS), ki združuje 28 ljudskih univerz, smo prepričani, da je ravno znanje človekov največji in najdragocenejši kapital, ki lahko znatno doprinese k polnemu in dejavnemu življenju v vseh življenjskih obdobjih. Zavzemamo se za vseživljenjsko učenje in medgeneracijsko sinergijo, obenem pa si na podlagi pridobivanja znanj in veščin v družbeno življenje prizadevamo dejavneje vključiti tudi ranljive skupine odraslih, kot so Romi, osipniki, zaporniki, priseljenci in starejši odrasli. V različne programe ljudskih univerz se skupaj letno vključi več kot 110.000 udeležencev. Slavnosti uvod v naše vseslovensko medgeneracijsko druženje in učenje bo predstavljala prireditev Sinergija za učenje. Pridružite se nam v ponedeljek, 25. novembra 2013, ob 10. uri, v prostorih Ceneta Štupaija (Linhartova 13, Ljubljana), kjer se bomo skupaj sprehodili v svet znanja in pobliže spoznali delovanje centrov medgeneracijskega učenja na ljudskih univerzah. 27 Častno pokroviteljstvo projekta je prevzel predsednik RS Borut Pahor, svojo podporo pa so izrazili tudi bivši predsednik Slovenije Danilo Türk in znani Slovenci, med njimi: Mitja Rotovnik, direktor Cankarjevega doma, prof. dr. Emil Erjavec, profesor na Biotehniški fakulteti, Andraž Tori, soustanovitelj podjetja Zemanta, Benka Pulko, svetovna popotnica, priznani glasbeniki: Tinkara Kovač ter Murat in Jose, igralka Zvezdana Mlakar, direktor Drame, Igor Samobor, svetovni prvak v kolesarstvu, Matej Mohorič, ter številni župani. Vse informacije, povezane z dogodkom, bodo objavljale na spletni strani ZLUS, dodatne informacije o projektu in ZLUS pa lahko dobite pri mag. Bojanu Hajdinjaku, predsedniku ZLUS (T: 031 729 905, E: bojan.hajdinjak@cene-stupar.si), mag. Igorju Kotniku, generalnemu sekretarju ZLUS (T: 041 366 526, E: igor.kotnik@zlus.si) in Vanji Žižmond, predstavnici za odnose z javnostmi (T: 040 666 649, E: vanja.zizmond@propiar.com). Vanja Žižmond (vanja.zizmond@propiar.com), Propiar d.o.o. Kate Benson bo v Sloveniji izvedla delavnice za učitelje, ravnatelje in starše V Ljubljano prihaja Kate Benson, mednarodno priznana trenerka Nevrolingvističnega programiranja (NLP) v šolstvu in edina, ki ima licenco za poučevanje v šolstvu na svetu. Ima več kot 25 let izkušenj pri poučevanju in učenju. Izobraževala je učitelje, da bi izboljšali kakovosti poučevanja in učenja ter pridobili različne spretnosti poučevanja in vodenja razreda. Kate je že leta 2006 v Veliki Britaniji izvajala Durham projekt, ki je iz sprva štirih vključenih šol prerastel v projekt z zavidljivim številom šol po Veliki Britaniji. Podobne projekte so pozdravila številna ministrstva po svetu - pred kratkim so končali projekt uvajanja NLP v šole tudi v Turčiji. S Kate Benson bomo izvedli tri delavnice: • NLP tehnike za ravnatelje (27. november 2013, od 9. do 15. ure) • Kako vzgajati srečne in samostojne otroke - Top nasveti za starše (27. november 2013, od 16.30 do 19.30) • NLP skrivnosti: Kako narediti vaš predmet bolj zanimiv in dinamičen? (28. november 2013, od 9. do 15. ure) Delavnice bodo v Austria Trend Hotelu Ljubljana, Dunajska 154. Za prevod bo poskrbljeno. Podrobnejše informacije lahko dobite pri Tjaši Antolinc (T: 05 3384 861, 031 323 690, E: tjasa@mastermindakademija.com) ali na spletni strani Mastermind akademije. Tjaša Antolinc (tjasa@mastermindakademija.com), Mastermind akademija ■ i MASTERMIND AKADEMIJA 28 Kdaj ste nazadnje storili nekaj samo zase? Če radi spoznali, kako premagati ovire, ki vam preprečujejo, da bi dosegali svoje cilje na osebnem ali poslovnem področju, in kako pridobiti več moči v svojem življenju, se pridružite novi generaciji NLP Praktikov podjetja Glotta nova. Naučili se boste: • bolj uspešno komunicirati, • samozavestno nastopati in izražati svoja stališča, • učinkovito sprejemati odločitve, • upravljati s svojimi čustvi, da boste bolje pripravljeni na vsakodnevne izzive, • motivirati sebe in druge za dosego tega, kar v resnici želite in • ustvarjati kakovostnejše in bolj zadovoljujoče medosebne odnose tako v zasebnem kot tudi v poslovnem življenju. Izobraževalni program NLP Praktik bo potekal v šestih tridnevnih modulih (od petka do nedelje) v Ljubljani, z začetkom 29. novembra 2013. Več informacij o programu, terminih in postopku prijave najdete na spletni strani podjetja Glotta nova d.o.o.. Mojca Koren (mojca@glottanova.si), Glotta nova d.o.o. POSVETI, KONFERENCE Skupna konferenca organizacij za izobraževanje odraslih: Odličnost izobraževalcev odraslih in prelomni časi Ljubljana, Slovenija, 21. november 2013 V hotelu Mons v Ljubljani bo skupna konferenca Zveze ljudskih univerz Slovenije, Društva organizacij za izobraževanje odraslih pri srednjih šolah in Andragoškega društva Slovenije ter Združenja izobraževalnih inštitucij, G.I.Z. z naslovom Odličnost izobraževalcev odraslih in prelomni časi. Na konferenci, katere organizacijo finančno podpira tudi MIZŠ, bodo kritično analizirali ustreznost kompetenc izobraževalcev odraslih in prikazali, katera formalna in neformalna znanja so potrebna za izobraževanje odraslih ter kakšne so možnosti pridobivanja novih znanj ter veščin, ki jih zahteva razvoj. Govor bo tudi o nerešenih problemih, s katerimi se srečujejo izobraževalci odraslih, še posebej pri izvajanju formalnega izobraževanja po javno veljavnih programih poklicnega in strokovnega izobraževanja. Osvetlili bodo pomen medgeneracijskega učenja in specifičnih znanj ter kompetenc izobraževalcev odraslih pri tem. Program je objavljen na spletni strani ZLUSa. 29 Zaključna konferenca CVŽU Pomurje Murska Sobota, Slovenija, 22. november 2013 A "rfn. cvsu center vseživljenjskega učenja Pomurje Pozna jesen je letni čas, ko obiramo sadove minulega dela in pregledujemo opravljeno delo. V CVŽU Pomurje bomo to, za minulih pet let, storili na zaključni konferenci, ki bo ob 11. uri v Pokrajinski in študijski knjižnici Murska Sobota. Nosilec projekta Center vseživljenjskega učenja Pomurje - CVŽU Pomurje je Ljudska univerza (LU) Murska Sobota, ki je projekt izvajala s partnerji (LU Gornja Radgona, LU Lendava, Razvojni center Murska Sobota, Območna obrtno-podjetniška zbornica Murska Sobota, Razvojna agencija Sinergija d. o. o. in ŠIM Ljutomer). Projekt sta financirala ESS in MIZŠ. Na konferenci želimo predstaviti rezultate projekta in uresničevanje poslanstva -razvijati, širiti in promovirati vseživljenjsko učenje v pokrajini ob Muri. Spregovorili bodo predstavniki lokalnih oblasti, MIZŠ ter ACS. Dogodek bodo popestrili z video predstavitvami, priložnostno razstavo in glasbo skupine Etnotrip. XX. strokovno srečanje ravnateljic in ravnateljev srednjega šolstva Portorož, Slovenija, 25. in 26. november 2013 Šola za ravnatelje organizira XX. strokovno srečanje ravnateljic in ravnateljev srednjega šolstva. Prijavnica in pomembne informacije so na voljo na spletni strani srečanja, prijava pa je mogoča do 19. novembra 2013. Dodatne informacije dobite na elektronskem naslovu info@solazaravnatelje.si. KKSLOAWIA j * ^^^ rj XX. RAVNATELJIC IN I 25.-26. RAVNATELJEV 1 "-—"■« SREDNJEGA ŠOLSTVA Zaključna konferenca CVŽU Koroška Dravograd, Slovenija, 26. november 2013 Z zaključno konferenco, ki jo pripravljajo v Dvorcu Bukovje v Dravogradu ob 10. uri, bo MOCIS center za izobraževanje odraslih Slovenj Gradec skupaj s konzorcijskimi partnerji (Knjižnica Dravograd, Knjižnica Radlje ob Dravi, Koroška osrednja Knjižnica dr. Franca Sušnika Ravne na Koroškem ter Smeri d.o.o.) predstavil šestletno izvajanje projekta Center vseživljenjskega učenja Koroška - CVŽU Koroška. Slavnostna govornika bosta predstavnika MIZŠ in ACS. S svojima zanimivima prispevkoma pa bosta dogodek popestrili tudi Manca Košir in Gabi Čačinovič Vogrinčič. Projekt sta finančno podprla Evropska unija s sredstvi ESS ter MIZŠ. 30 Zaključna konferenca CVŽU Severne Primorske in 10. obletnica Svetovalnega središča ISIO Nova Gorica Nova Gorica, Slovenija, 28. november 2013 Konferenca je namenjen predstavitvi rezultatov petletnega delovanja Centra vseživljenjskega učenja Severne Primorske -CVŽU SP in 10. obletnici delovanja Svetovalnega središča ISIO Nova Gorica. V dopoldanskem delu bomo prikazali tudi film o dejavnostih CVŽU SP, v popoldanskem času pa bodo potekale delavnice kreativnega pisanja, plesa, izdelovanje unikatnega nakita in karierna delavnica. Vse dejavnosti so za obiskovalce brezplačne. Vabimo vas, da si natančen razpored ogledate na spletni strani Ljudske univerze Nova Gorica. Zaključna konferenca projekta CVŽU Krasno Postojna, Slovenija, 4. december 2013 Projekt Center vseživljenjskega učenja Notranjsko-kraške regije -CVŽU Krasno, ki se v mesecu decembru 2013 uspešno zaključuje, je v šestih letih na območju Notranjsko-kraške regije omogočil dejavno širjenje zamisli in dobrobiti vseživljenjskega učenja, brez katerega si kakovostnega življenja in socialne vključenosti sodobnega človeka ne moremo več zamisliti. Skupaj s konzorcijskimi partnerji je nosilka projekta OE Ljudska univerza Postojna oblikovala učinkovito mrežo, ki je prebivalcem regije omogočala brezplačno udeležbo v različnih oblikah organiziranega neformalnega učenja in strokovno svetovalno podporo v izobraževanju odraslih. CVŽU Krasno je svoje cilje dosegal s štirimi temeljnimi dejavnostmi: Informativno-svetovalno dejavnostjo v izobraževanju odraslih - ISIO, Točkami vseživljenjskega učenja - TVŽU, Univerzo za tretje življenjsko obdobje - U3O in Borzo znanja. Izvedbo sta finančno podprla MIZŠ in ESS. Na zaključni konferenci, ki bo v prostorih Notranjskega muzeja Postojna, bodo skupaj s partnerji uradno predstavili dosežke projekta in ugotavljali, kaj področje vseživljenjskega učenja čaka v prihodnje. Zaključna konferenca CVŽU Zgornje Podravje Maribor, Slovenija, 10. december 2013 Na konferenci, ki se bo pričela ob 9. uri v konferenčni dvorani Hotela City v Mariboru, bomo skupaj s partnerji predstavili rezultate projekta CVŽU Zgornje Podravje in vlogo svetovalnih središč ISIO pri uresničevanju ciljev izobraževanja in učenja odraslih. K sodelovanju smo povabili tudi predstavnike lokalnih oblasti, MIZŠ in ACS. Predstavili bomo še praktične izdelke, ki so nastali v projektu pri naših partnerjih. 31 Center tift-lftl.rftrijihfega učenji Smrnt Pri mor tke Q3 KRASNO Center vseživljenjskega učenja Notranjsko-kraške regije Zaključna konferenca CVŽU Posavje Krško, Slovenija, 12. december 2013 Na Ljudski univerzi Krško v letu 2013 zaključujejo z izvajanjem projekta Center vseživljenjskega učenja Pssavje - CVŽU Posavje, ki ga v spodnjeposavski regiji izvajajo od leta 2008. Dejavnost Centra sta financirala MIZŠ in ESS. Pod okriljem projekta so v sodelovanju s štirimi konzorcijskimi partnerji izvajali brezplačne dejavnosti informiranja in svetovanja v izobraževanju odraslih in zaposlitvene kotičke ter omogočali učenje s pomočjo IKT tehnologije v središču za samostojno učenje. Na štirih Točkah vseživljenjskega učenja so odrasli obiskovali številna brezplačna predavanja, delavnice in krožke. Vse te dejavnosti, s katerimi so prispevali k večji vključenosti odraslih v različne oblike vseživljenjskega učenja, bodo predstavljene na zaključni konferenci CVŽU Posavje, ki bo v Kulturnem domu Krško ob 12. uri. Pedagoško-andragoški dnevi - PAD 2014 Ljubljana, Slovenija, 31. januar 2014 Oddelek za pedagogiko in andragogiko Filozofske fakultete v Ljubljani v letošnjem študijskem letu za svoje diplomante organizira Pedagoško-andragoške dneve - PAD 2014, ki bodo 31. januarja 2014 na Filozofski fakulteti v Ljubljani. Tema strokovnega dogodka je Pedagogika in andragogika med bolonjo in preživetjem. Vsebinsko opredelitev in okvirni program sta objavljena na spletni strani http://www.pedagogika-andragogika.com/pedagosko-andragoski-dnevi. ODDELEKZ^— ^PEDAGOGIKO IN ANDRAGOG Udeležba je brezplačna, prijavite pa se lahko preko spletne povezave do 24. januarja 2014. KNJIŽNICA ACS Z evalvacijo do sprememb / [avtorji Klara Skubic Ermenc ... [et al.] ; glavna urednica Klara Skubic Ermenc ; prevajanje Amidas ; ilustracije Danijel Demšar]. - Ljubljana : Center RS za poklicno izobraževanje, 2012 ([Begunje na Gorenjskem] : Cicero). - 299 str. : ilustr. ; 24 cm ZGODOVINA in razvoj pedagogike in andragogike igre / Lucija Umek ... [et al.] ; [urednici Lucija Umek, Irena Mrak Merhar ; ilustracije Marta Vrankar]. - 2. prenovljena izd. - Ljubljana : Salve, 2013. - 68 str. : ilustr. ; 24 cm Peter Monetti (knjiznica@acs.si), ACS Knjižnica ACS je za obiskovalce odprta • v sredo in petek od 10. do 12. ure, • v ponedeljek in četrtek od 14. do 16. ure. Fond knjižnice je uvrščen v COBISS/OPAC kooperativni online bibliografski sistem. 32 ACS - Andragoški center Slovenije ADEES - e-glasilo Andragoškega društva Slovenije ADS - Andragoško društvo Slovenije ARALE - projekt Awareness Raising for Adult Learning and Education Cedefop - European Centre for the Development of Vocational Training (Evropski center za razvoj poklicnega izobraževanja in usposabljanja) CVŽU - center vseživljenjskega učenja DAED - Danish Adult Education Association (Dansko združenje za izobraževanje odraslih) EAEA - European Association for the Education of Adults (Evropsko združenje za izobraževanje odraslih) EFFECT - projekt Matching Skills to Support Career Development (Napovedovanje potreb kot podpora razvoju kariere) ENAEA - Estonskim združenjem za neformalno izobraževanje odraslih (Estonian Non-formal Adult Education Association) ESS - Evropski socialni sklad EU - Evropska unija EUCIS-LLL - European Civil Society Platform on Lifelong Learning (Evropska platforma civilne družbe za vseživljenjsko učenje) EUR - evro GZS - Gospodarska zbornica Slovenije HZPOU - Hrvatske zajednice pučkih otvorenih učilišta ICDE - International Council for Open and Distance Education (Mednarodni svet za odprto izobraževanje in učenje na daljavo) IKT - informacijsko-komunikacijska tehnologija (Information and communications technology - ICT) InfoNet - Evropski InfoNet o izobraževanju odraslih III (European InfoNet Adult Education III) ISIO - Informativno-svetovalna dejavnost v izobraževanju odraslih JAF - metodologija Joint Assessment Framework KEP - Klub esperantistov Posavja JSRSRKŠ - Javni sklad RS za razvoj kadrov in štipendiranje LDN - Letni delovni načrt LPoIO - Letni posvet o izobraževanju odraslih LU - Ljudska univerza MGRT - Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo MIZŠ - Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport MSS - Mladinski svet Slovenije NALA - National Adult Literacy Agency (Nacionalne agencije za pismenost odraslih) NLP - Nevrolingvistično programiranje ODL - Open Distance Education (odprto izobraževanje in učenje) OECD - Organisation for Economic Co-operation and Development (Organizaciji za gospodarsko sodelovanje in razvoj) PAD - Pedagoško-andragoški dnevi PIAAC - Programme for International Assessment of Adult Competences (Program za mednarodno ocenjevanje kompetenc odraslih) PLAs - Peer Learning Activities (dejavnosti sodelovalnega učenja) POKI - projekt Ponudimo odraslim kakovostno izobraževanje PU -Parada učenja PUD - program Praktično usposabljanje z delom PUM - program Projektno učenje za mlajše odrasle ReNPIO - Resolucija o Nacionalnem programu izobraževanja odraslih RPO - program Računalniška pismenost za odrasle SIDRO - nacionalna konferenca o državljanski vzgoji Socialna in državljanska odgovornost SS ACS - Strokovni svet ACS TVU - projekt Teden vseživljenjskega učenja TWG QAL - Thematic Working Groups Quality in Adult Learning (Tematska delovna skupina Za kakovost v izobraževanju odraslih) TWGs - Thematic Working Groups (tematske delovne skupine) Unesco ASP - Unesco Associated Schools Project (Mednarodna mreža združenih šol Unesco) U3ŽO - Univerza za tretje življenjsko obdobje UTŽO - Univerza za tretje življenjsko obdobje UŽU - programi Usposabljanje za življenjsko uspešnost VET - vocational education and training (poklicno izobraževanje in usposabljanje) ZES - Združenje za esperanto Slovenije ZIP - program Zmanjševanje izobrazbenega primanjkljaja ZLUS - Zveza ljudskih univerz Slovenije 33