Didaktična igra kot sredstvo za pomoč učencem s specifičnimi učnimi težavami pri matematiki Didactic Game as a Means of Helping Pupils with Specific Learning Difficulties in Mathematics Zorka Milicevic Center za usposabljanje Elvira Vatovec Strunjan Σ Povzetek V prispevku je predstavljena didaktična igra, ki jo lahko upo- rabljamo za pomoč otrokom z učnimi težavami in pri učencih s primanjkljaji na posameznem področju učenja. Igra je namen- jena utrjevanju preoblikovanja decimalnih števil v desetiške ulomke in obratno. Lahko jo priredimo in individualiziramo glede na potrebe posameznega učenca z namenom, da učenec optimalno razvija svoje sposobnosti in usvaja znanja. Ključne besede: didaktična igra, desetiški ulomki, decimalna števila Σ Abstract The paper presents a didactic game which can be used for hel- ping children with learning difficulties and pupils with defici- encies in individual learning areas. The game is intended for α Matematika v šoli ∞ XXII. [2016] ∞ 042-046 043 consolidating the knowledge of converting decimal numbers to decimal fractions and vice versa. It can be adapted and indivi- dualised to the needs of an individual pupil to enable the pupil to optimally develop his/her abilities and assimilate knowledge. Key words: didactic game, decimal fractions, decimal numbers α Uvod Učenci s specifičnimi učnimi težavami pri učenju matematike potrebujejo vzgojno-iz- obraževalne prijeme, metode in oblike dela, s katerimi lahko dosežejo znanje in so pri učenju uspešni. Da bo pomoč učinkovita, mora biti zasnovana celostno, oblike pomoči se morajo razprostirati na kontinuumu, da bodo učenci kljub težavam optimalno raz- vijali svoje zmožnosti (Magajna idr., 2008). Vzpostaviti moramo učno okolje, ki spodbu- ja in razvija učenčevo aktivno sodelovanje, razvija vztrajnost, radovednost in prizadev- nost do šolskega dela in znanja ter obenem odpravlja primanjkljaje (prav tam). Z odprav- ljanjem primanjkljajev in urjenjem šibkih področij zmanjšamo otrokovo težavo ter mu tako pomagamo, da je bolj neodvisen. Kom- penzacija primanjkljajev omogoča učencu šolsko uspešnost in napredovanje v znanju ter dvig motivacije in krepitev samopodobe (Magajna idr., 2008). Velika večina učencev, ki ima specifič- ne učne težave pri matematiki, je za učenje manj motivirana. To se kaže v nezanimanju za učenje predmeta, posameznih vsebin in šolsko delo nasploh. Nižja motivacija, nizka pripravljenost vlaganja truda, nizka vztraj- nost, pasivnost ter druge oblike vedenja, ki jih učenci izražajo, še dodatno ovirajo napre- dek pri učenju matematike. Neuspehi v raz- redu ob rednih urah, pritiski s strani staršev in učiteljev, ponavljajoče se negativne izkuš- nje vodijo v odpor do predmeta in v nizko samopodobo. Učenec se prepriča v lastno nezmožnost učenja in razumevanja snovi. Izgubi zaupanje v lastne zmožnosti, zato raz- vije odklonilni odnos do učenja matematike. Izogiba se učnim nalogam, ne sledi razlagi in delu v razredu, se ne pripravi na preverjanje znanja in celo izostaja od pouka (Magajna idr., 2008). Znanje pri učencu lahko dosežemo samo z njegovo aktivno vlogo, zato je najpomemb- nejša naloga strokovnega delavca, ki nudi pomoč učencu s specifičnimi učnimi teža- vami pri matematiki, da pripravi take ak- tivnosti in dejavnosti, pri katerih bo učenec čim bolj aktiven in soudeležen v procesu. Pri delu mora učenec doživljati uspeh, ki krepi občutek kompetentnosti in vodi v dvig sa- mopodobe ter v večje prepričanje o lastnih zmožnostih (Magajna idr., 2008). β Didaktična igra Načrtovana didaktična igra nam omogoča, da na drugačen način pripeljemo otroka, ki ima težave pri učenju določene snovi/pred- meta, do zaželenega učnega cilja, saj je po- memben posredovalec znanja. V ospredje postavlja kognitivno spoznanje določene vse- bine in stremi k usvajanju določenega izob- 044 Didaktična igra kot sredstvo za pomoč učencem s specifičnimi učnimi težavami pri matematiki raževalnega cilja, za katerega je bila struktu- rirana (Mrak Merhar idr., 2013). Posameznik vključi v igro predznanje in ga nadgradi z novimi znanji. Poleg tega ima didaktična igra zelo velik motivacijski učinek, saj udeleženca privlači in ga vodi k učenju, utrjevanju snovi na zabaven način (Mrak Merhar idr., 2013). Didaktična igra omogoča učencu doživljanje uspeha. Pri delu vztraja, se zabava in opravi veliko vaj, ne da bi se tega zavedal. Zabavna učna situacija ga stimulira, daje zadoščenje in privlači. Med igro se ne obremenjuje s te- žavnostjo naloge, saj lahko reši tudi težje na- loge, ki zasledujejo tako minimalne standar- de znanja kot standarde triletja. Hkrati mu omogoča sprotne povratne informacije. S po- močjo igre učencu dokažemo, da lahko s pri- mernim trudom in vajo usvoji snov in doseže pozitiven uspeh. Na tak način učenec krepi prepričanje v lastne zmožnosti in ob vsakem uspehu krepi pozitivno samopodobo. Didaktična igra, ki jo uporabljamo v pro- cesu vzgoje in izobraževanja, mora imeti točno določen smoter, ki je v skladu z uč- nim načrtom matematike, hkrati mora biti zanimiva, zabavna in privlačna. Upoštevati mora otrokovo predhodno znanje, biti mora učinkovita za utrjevanje in urjenje določene snovi ter primerna za razumevanje določe- nih strategij. Sestavljanka decimalnih števil (prirejena po Schminke, 1988a in 1988b) Učna tema Preoblikovanje zapisa decimalnega števila v desetiški ulomek in obratno. Vsebinski cilji igre – Utrjevanje preoblikovanja zapisa decimal- nega števila v desetiški ulomek in obratno. – Prepoznavanje enake vrednosti decimal- nih števil in desetiških ulomkov. Oblike dela – Individualna izven oddelka ali v oddelku. – Delo v dvojicah. – Skupinsko delo. Cilj igre Sestaviti sestavljanko v obliki kvadrata tako, da se ulomek ali decimalno število na enem kvadratu ujema s pravilno rešitvijo na drugem kvadratu. Decimalno število se mora ujemati z njegovim ekvivalentnim de- setiškim ulomkom in obratno. Potek in pravila igre Vsak učenec dobi svojo sestavljanko v obliki kvadrata. Kvadrat razstavi na posa- mezne dele in ga ponovno sestavi tako, da se vsako decimalno število ujema z ekvi- valentnim desetiškim ulomkom oziroma obratno. Začne s kvadratkom, ki je po- barvan. Igro zaključi, ko sestavi kvadrat s stranico, ki jo sestavlja pet manjših kvad- ratkov. Različice igre – Sestavljanko sestavimo v obliki pravokot- nika z lažjo vsebino in manj podatki itd. – Boljši učenci lahko začnejo z igro brez barvnega kvadratka. – Npr.: s spremembo vrednosti v prvem in zadnjem stolpcu ter v prvi in zadnji vrstici igra ni več enolično določena. – Igro lahko priredimo za učenje preobli- kovanja decimalnih števil in ulomkov v odstotke itd. 045 [Slika 1] Sestavljanka decimalnih števil γ Iz teorije v prakso Opisano didaktično igro in njene različice sem v praksi uporabila že večkrat. Uporabila sem jo kot skupinsko igro za utrjevanje učne snovi v manjši skupini izven oddelka, kot dodatek učne ure dodatne strokovne pomoči ali za utrjevanje znanja v obliki domače naloge. Vsak učenec, ki se je z igro srečal in jo kljub začetnim težavam ter strahu pred neuspehom rešil, je bil ob zaključku učne ure zelo zadovoljen. S pomočjo igre so učenci reševali tudi naloge raznolikih težavnosti in bili pri tem uspešni. δ Zaključek Preko dobro načrtovane didaktične igre po- membno vplivamo na učenčev napredek, še posebej pa omogočimo učencu, da po svojih 046 zmožnostih in na svoj način dokaže znanje, ki ga je pridobil z učenjem, in je pri reševan- ju nalog uspešen. Učenec je bolj uspešen pri dejavnostih in predmetih, ki v njem vzbujajo zanimanje in so mu všeč. Pri delu vztraja, se zabava. Zabavna učna situacija ga stimulira, daje mu zadoščenje in ga privlači. Enolično utrjevanje znanja, gore računov in vaj, ki jih mora učenec rešiti, občasno zamenjajmo z dejavnostjo, ki je učencem všeč in pri kateri se zabavajo. Ta bo vodila v doseganje enakih ciljev in obenem pozitivno vplivala na otro- kovo samopodobo in motivacijo za učenje matematike. ε Viri 1. Mrak Merhar, I., Umek, L., Rupnik, P. in Jermec, J. (2013): Didaktične igre in druge dinamične metode. Ljubljana: Salve d.o.o. 2. Juriševič, M. (2006): Učna motivacija in razlike med učenci. Ljubljana: Pedagoška fakulteta, Univerza v Ljubljani. 3. Magajna, L., Kavkler, M., Čačinovič Vogrinčič, G., Pečjak, S. in Bregar Golobič, K. (2008): Koncept dela: Učne težave v osnovni šoli. Ljubljana: Zavod Republi- ke Slovenije za šolstvo. 4. Schminke, C. W. (1988a): Recupero e sostegno in matematica 5: Frazioni e numeri decimali: 45 giochi e attività pratiche per ogni livello di apprendimento. Trento: Edizioni Erickson. 5. Schminke, C. W. (1988b): Recupero e sostegno in matematica 5: Frazioni e numeri decimali: 45 giochi e attività pratiche per ogni livello di apprendimento. Schede per l‘alunno. Trento: Edizioni Erickson. Didaktična igra kot sredstvo za pomoč učencem s specifičnimi učnimi težavami pri matematiki