Testiranje v osnovnih šolah Razvoj telesne kulture in športne vadbe se na osnovi znan-stvenih raziskav ne zadovoljuje več z oblikovanjem športnika ob zaključku njegovega telesnega razvoja, ampak zahteva že izre-dno zgodnjo specializacijo. To pomeni, da morajo učenci dolo-čene psihofizične lastnosti in in-terese pospešeno razvijati v vseh delih svojega razvoja in rasti. To je obdobje, ko posveti učenec največji del svojega življenja šo-li, zato je povsetn utnevno, da se vadba s tetni učenci vključuje preko šolskih športnih društev v vzgojnoizobraževalni proces. Druiba jim mora nuditi najbolj-še pogoje in možnosti vadbe, smotrn in kakovostni tekmoval-ni sistem ter normalno napredo-vanje v šoli. Čeprav bi morali že na začetku lanskega šolskega leta začeti z ure-sničevanjem koncepta razvoja vr-hunskega športa, kar pomeni, da bi morali že lani opraviti izbor na-darjenih učencev, ali znanstveno: testiranje učencev prvih razredov osnovnih šol, tega nismo opravili. Res je, da so že v lanskem šolskem letu delovale na nekaterih osnov-nih šolah selekcije za posamezne športne panoge, kar velja predv-sem za Ljubljano, vendar so bili v selekcijah učenci po lastni izbiri in pristanku staršev, ne pa na osnovi testiranja. Vzrok za zamu-do je bil en sam: republiška tele-snokulturna skupnost ni imela pripravljenih testov, niti ni bilo usposobljenih ljudi, ki bi opravili testiranje. Strokovnjaki visoke šoleza tele-sno kulturo v Liubliani so sicer že lani pripravili teste, ki jih bodo posebne ekipe uporabile v prihod-njih dneh, ko se bo začelo testira-nje na vseh osnovnih šolah v naši republiki. Vendar tokrat ne bodo testirali le učence prvih razredov osnovnih šol, ampak tudi učence petih. V občini Ljubljana Center bodo ekipe opravile testiranje v tem tednu. Izbranih bo torej deset odstot-kov nadarjenih učencev prvih in petih razredov, s čimer bo uresni-čen prvi del novega koncepta vr-hunskega športa. Učenci športniki, izbrani na osnovi testa, bodo imeli svoje me-sto v šolskem društvu. Mentor šol-skega športnega društva bo skrbel za povezavo športnega življenja z zahtevami in nalogami vzgojnoi-zobraževalnega dela. Izbrani učenci prvih razredov bodo pod strokovnim vodstvom vadili vsak dan v okviru programa splošne telesne vzgoje, medtem ko bodo izbrane, nadarjene učen-ce petih razredov na osnovi psiho-fizičnih sposobnosti in zahtev po-samezne športne panoge usmerili v atletiko ali košarko, ki sta repu-bliški prvi prednostni športni pa-nogi, ali v športno panogo druge republiške prednostne skupine. Pri obeh izborih bo seveda potreb-no upoštevati interes posamezne-ga izbranega učenca in staršev. Ti učenci bodo vadili vsak dan pod strokovnim vodstvom trenerjev za posamezno športno panogo. V okviru prakse, ki je na tem področju še dokaj skromna, ven-dar le nakazuje določene rešitve, se je pokazalo, da ne bo mogoče na vsaki šoli intenzivno uveljaviti vadbo izbranih učencev, ampak bo to domena šol, ki imajo ustrez-ne pogoje. Prvi korak - testiranje bo nare-jeno v prihodnjih dneh, vendar bodo za nemoteno delo v prihod-nje potrebna prizadevanja vzgoj-noizobraževalne in telesnokultur^ ne sfere. M. V.