KRALJEVINA SRBA, HRVATA T SLOVENACA UPRAVA ZA ZAŠTITU RAZRED 14 (5) INDUSTRIJSKE SVOJINE IZDAN 1. NOVEMBRA 1924. PATENTNI SPIS ŠTEV. 2221. Aktiebolaget Vaporackumulator, Tftockholm Prestrujni ventil na parnih akumulatorjih. Prijava z dne 29 junija 1921. Velja od 1 septembra 1923. Prvenstvena pravica z dne 29 junija 1918. (Švedska). Pri napravah s parnimi akumulatorji, shodno predlogu prijaviteljice, je bil pogosto med akumulatorjem in izpraznilnim provodom ras-porejen redukcijski ventil v svrho, da ohrani, navzlic kolebajočemu akumulatorjevemu tlaku, stalen parni tlak v imenovanem provodu. V sliki I risbe je označen akumulator z A. Ta je do neke višine napolnjen z vročo vodo in deluje na pr. med tlaki v iznosu 1 odnosno 3 kg. L2 je izpraznilni provod zjed-nakomermm ali kolebajočim parnim porablja-čem A-j. Ra2 označa redukcijski ventil, kateri je udešen na tlak provoda 1.2, v tem slučaju na pr. 1 kg. Predležeči izum se pa nanaša na pripravo, katara je razporedena med akumulatorjem in njegovim polnilnim provodom L, na isti način, kakor je nameščen ravnokar omenjeni redukcijski ventil med akumulatorjem in iz-praznilnim provodom 1.2. Priprava odstoja iz ventila 0|a, kateri pri zvišanem tlaku v polnilnem provodu Li upušča prebitim paro v akumulator in pri padajočem tlaku v tem provodu zmanjšuje množino polnilne pare Ventil deluje torej slično kakor robni odtok pri kaki vodni napravi; imenujemo ga v naslednjem prestrujni ventil. Prestrujni ventil obstoji svrhishodno iz razbremenjenega ventila, na katerega vpliva pod parnim tlakom stoječi, z oprogo ali utožjo obremenjen klip (ali kaka membrana) kateri odpira ventil, ako se tlak nekoliko dviga, in istega zapira, ako tlak nekoliko pada. Izvedbena oblika tega ventila je pokazana v sl. 2 risbe. V tej označa Li provod, v ka- terem naj se vzdržuje približno stalen tlak pi in La je provod proti akumulatorju, v katerem vlada premeuljivi tlak pa 6 je zapirni organ, kateri je reguliran na znan način, na primer potom meba B in oproge F. Ako t'ak pi narašča, tedaj se dvigne zapirni organ 6 proti oproginemu tlaku potom meha B, in odiišua para struji skozi ventil iz provoda Li proti provodu La. Prestrujni ventil se more vgrad ti tudi v one parne naprave, v katerih je akumulator po prijaviteljičini švedski prijavi A 2319/18 opremljen z dvema zaudarnima ventiloma B B, katera regulirata polnjenje in izpraznjevanje proti akumulatorju. (Primeri sliko 3, v kateri ostale označbe natanko odgovarjajo onim slika 1). Provod Li dobiva v sliki 1 in 3 paro iz kotelne baterije 1’, dočim se iz jemlje iz provoda para v kolebajoči množini, deloma potom parnega porabljača Ai in beloma proti akumulatorju potom prestrujnega ventila 6la. Ako bi sedaj parna poraba v Ai opadala, naraste tlak pi nekoliko, in prebitek se pošlje skozi 6ia proti akumulatorju; ako nasprotno parna poraba v Ai naraste, tedaj pade tlak in prestrujni ventil zapre odgovarjajočo množino pare proti akumulatorju; na ta način o-stane torej provodski tlak popolnoma stalen in kurjenje se more nadaljevati s približno ravnomerno intenzivnostjo. Regulacijo kurjenja se izvršuje najpreprosteje na ta način, da se zveže akumulator z manometrom M, predvidenem na kurjač ;vem nrstu, tako da more kurjač po varijacijah Din. 80 tega manometerskega tlaka odsluževati kurjenje natanko tako, kakor bi to storil ako bi se vršile tlačne varijacije v kotelni bateriji mesto v jedni posebni spremi. V praksi se je iskazalo, da se kurjač prav kmalu nauči kuriti ravno tako dobro po aku-rnulatorjevem tlaku kakor po kotelnern tlaku in da še doseže potom tega rasporeda istinito izjednačenje parnih kolebanj, tako da kurjenja ni treba tolikokrat regulirati, kakor bi bil to slučaj brez akumulatorja, potom česar se, kakor so pokazali izvršeni poskusi, izkoristilo stopnjo znatno dvigne. V gotovih slučajih more nastati tako velika prekoporaba pare v Ai, da se prestrujni ventil popolnoma zapre, pri čemur pa nastopi pomanjkanje pare, ki je mora kriti kotel. V tem slučaju bo kotelni tlak samoumevno padel in kotlova vodna vsebina učinkuje potemtakem kot nekak akumulator za provod Li. Ako je kotlova akumulacijska zmožnost vnot-raj dopuščenih tlačnih mej nezadostna, se mora samoumevno kurjenje pojačati. V gotovih slučaj h zahteva prekoobremeni-tveni ventil dopolnilo v obliki redukcijskega ventila navadnega tipa, da more učinkovati na željeni način. Naj se na pr. navzame v sliki 4, da se uvede v provod Li paro iz ka-kegakoli provoda z višjim tlakom (na primer odparo kake protitlačne turbine, paro iz pre-strujnega ventila med provodom za višji tlak in Li), in da je vsa ta para zastopana po £A?. Na isti način se seseže vsa iz dotičnega provoda na primer proti kaki parni turbini, kakemu kuhalniku ali sl. napeljana para \SAn Ako navzamemo, da se svota vseh dovedenih parnih množin natančno strinja s svoto vseh odvedenih parnih množin, ostaja pro-vodski tlak pi konstanten, in prestrujni ventil je samoumevno zaprt. Ako se sedaj dovedeno parno množino poveča ali odvedeno parno množino pomanjša, tedaj se dviga pi, in pre-koobremenitveni ventil O pošilja parni prebitek proti akumulatorju. Ako se po drugi strani predpostavi, da provodu dovedena parna množina pojema, ali da odvedena parna množina narašča, tedaj pada tlak pi in prestrujni ventil O se zapre, dokler se ne doseže zopet neke toč^e, kjer se dovedena in odvedena parna množina natančno strinjata in je prešfrujni ventil O popo'noma zaprt. Ako se sedaj dovedena parna množina preko tega zmanjša, ali odvedena parna množina zveča, tedaj se mora, ako naj s? vzdrži tlak pi konstanten, dovesti provodu paro skozi redukcijski ventil R, katerega se uvrsti med tem provodom in kakoršnimkoli vodom z višjim tlakom. Iz tega izhaja torej, da nista prestrujni ventil in redukcijski ventil nikdar istočasno odprta. Nasprotno pa je za svrhislužno učinkovanje obeli teh aparatov brezpogojno potrebno, da je od njiju vedno le eden odprt, ali da sta oba na tak način zapita, da stoji odprt pri nekoliko zvišanem provodskem tlaku prestrujni ventil, pri nekoliko znižanem tlaku pa redukcijski ventil. V sliki 5 risbe se pokazuje škoži redukcijski ventil k provodu dovedena, odnosno skozi prestrujni ventil od provoda odvedena parna množina (Ar odnosno As) kot funkcija provodskega tlaka pi, pri čemur je bilo navzeto, da naj se drži ta tlak za navadno na 4 kg in da sme kolebati med 3'9 in 4 1 kg. Takovrstno skupno učinkovanje imenovanih ventilov se lahko načini s tem, da se izbere za redukcijski in za prestrujni ventil oproge raznih tlakov; v največ slučajih pa bi utegnilo biti svihishodnejše, da se dolič ie ventile sklopi med seboj mehansko. Jedna taka posebna izvedba je pokazana kot primer v sliki 6 risbe. V tej slini je Lo provod višjega tlaka po, na pr. 10 kg, iz katerega naj se, če treba, poji v tlaku reducirano paro v provod L2. V tem provodu naj se drži konstanten nizek tlak Pi, na primer 2 kg., dočim rpedočuje La k akumulatorju vodebi provod, v katerem vlada premenlji'i tlaa p, na primer 2 0-6 kg. Razbremenjena ventila R01 'n Oia predstavljata redukcijski odnosno prestrujni ventil, kateia tlači lahka oproga f vedno proti dotičnima njihovima ventilnima se ležerna. Ventila sta zvezana s skupni drogom S, ki je na snan način zgoraj združen z mehom B in oprogo F. Ako 14 sedej tlak Pi iz kateregakoli vzroka narastel, tedaj dvigne meh B drog S proti oproginemu tlaku, in peleš R, dvigne spo tuji ventil z njegovega sedeža, tako, da se more ispustiti odvišna para v provod La Ako pa tlak pada, teda žene oproga F drog 8 navzdol in peleš Ro odpre zgornji ventil, tako da more para iz provoda Lo strojiti v provod La Ako je predvidenih več parovodov Li, Ls i. t. d. z različno porabo pare Ai, Ab i. t. d., tedaj se namesti shodno sliki 7 takovrstue skupno učinkuj« če prestrujne in redukcijske ventile med vsemi provodi. Potom črkopika-stih črt je bilo v sliki naznačeno, kateri aparati naj se v slednje n slučaju sesklopijo. Redukcijski ventil Ria naj se torej zveže s pre-strujnim ventilom 6>n i. t. d. V gotovih slučajih se k« tere/skoli ali katerekoli provode more preiti, tako da deluje na pr. prestrujni ventil od provoda Lt neposredno v provod Li i t. d. Neposredno pred akumulatorjem nahajojoči se redukcijski ventil (Raa) se svrhishodno u-desi na najnižji tlak, za katerega je bil zgra- jen akumulator in se mehansko ali potom izbora raznih oprog tako zveže z redukcijskim ventilom Ra*, ležečim za akumulatorjem, da odpira najprej Rim in zatem Ra«, potem ko se je onega popolnoma odprlo. S tom se doseže, da se akumulator najprej popolnoma izprazni in se šele potem vzame iz kotla dodatno paro. Mehansko zvezo obeh redukcijskih ventilov se more urediti na principial-no isti način, kakor je pokazano v sliki 6 za jedan prestrujni in redukcijski ventil, ako navzamemo, da se v sliki 7 na pr. parna poraba Aa provoda La nenadoma zniža, in da je pri tej priliki Raa zaprt, tedaj se odpre prestrujni ventil Osa in izpusti odvišno paro neposredno v akumulator. Ako pa stoji redukcijski ventil R23 odprt, tedaj zapre najprej ta, vsled česar tlak v provodu L2 nekoliko naraste; ako je redukcijski ventil R12 slučajno zaprt, tedaj se izpusti 0-proščena parna množina, ki je prej strujila skozi R23, sedaj skozi O28; ako je oproščena parna množina večja od one parne množine, ki je strujila skozi R23, tedaj se odpre tudi ventil O23 in odpusti ostalo parno množino v akumulator. Nastopiti more slučaj, da je toplotni gro-madnik vsled abnormih razmer popolnoma izpražnjen, to se pravi, da je dosegel dopustni minimum tlak, tako da toplotni gro-madnik ne more dobavljati nikake pare željenoga llaka več. Ob prilikah take vrste se mora nabaviti paro na drug način in sicer se mora vzeti paro iz kotlov, ki so v takih slučajih prekoobremenjeni. Zato je razporejen ventil R1s. Ta ventil je tako reguliran, da se odpre šele, ko je padel tlak v toptlotnem gromadniku na dopustni minimum-tlak. V i-stini se dogaja tak tlačni opad le izjemoma, in ventil Ria se more torej smatrati le kot jedna varnostna priprava. V sliki 1 in 3 je pokazano, kako se more priključiti redukcijski ventil (tam označen z Ria) ali na jednem mestu (a) med prestruj-nim ventilom in akumulatorjem, ali na jednem mestu (b) med akumulatorjem in za istim nameščenim redukcijskim ventilom, ali na jednem mestu (c) v provodu za slednj«-imenovanim redukcijskim ventilom, ne da bi bil stem izpremenjen način učinkovanja. Kakor gori omenjeno, izjednačujejo tako-vrstni, v napravo vstavljeni ventili v združenju z akumulatorjem ne le rasne variacije v porabi pare v notraj naprave, temveč tudi morda nastajajoča kolebanja v dovodu goriva k kotlu. Takovrstna kolebanja morejo biti povzročena po toplotnih virih, stoječih na razpolago v razni množini, kakor na pr. plav- ževskih plinih, odgrevinah pečij i t. d„ v gotovih izjemnih slučajih tudi pri kurjenju s premogom, drvi in sl. so bila potom izvedenih poskusov dokazana neizogibna kolebanja, katera se mora pripisovali neravnoraerni sestavi goriva, ali jih povzrokuje obsluževanje naprave. Tudi pri čisto samodelnih kurilnih aparatih nastajajo takovrstne, pogostoma jako ljute spremembe. Tudi te izjednačuje samoumevno brez dalnjega akumulator s pripomo-čjo gori omenjenih priprav. • PATENTNI ZAHTEVI: 1. ) Razpored na parnih napravah, pri katerih poji parni proizvajalec v paralelnem uvrščenju deloma jeden toplotni gromadnik, deloma jeden porabljač, označen s tem, da je v provod, ki vodi toplotnemu gromadniku, uvrščena po sebi poznana ventilna priprava (prestrujni ventil) katera pusti ob nekoliko zvišanem tlaku v provodu pred ventilom pre-strujati prebitno paro, ki je porabljač pare ne porablja, posredno ali neposredno v toplotni gromadnik, pri zmanjšanem tlaku pa dovod pare proti toplotnemu gromadniku zmanjša ali popolnoma zapre. 2. ) Naprava po zahtevu 1.), označena po tlakzmanjšujočem ventilu, kateri pušča paro v isti provod, od katerega je odcepljen prestrujni ventil, in katerega enako slednjemu regulira potom provod rv parni tlak na tak način, da sta pri nekem odrejenem tlaku v provodu oba ventila zaprta, ob nekoliko zvišanem tlaku prestrujni ventil odpira, dočim ostane tlak zmanjšujoči ventil zaprt, ob nekoliko znižanem tlaku pa tlakzmanjšujoči ventil odpira, dočim ostane prestrujni ventil zaprt, pri čemur moreta biti oba ventila eventualno mehansko zvezana (slika 4—7). 3. ) Naprava po zahtevu 1.) in 2.), označena po zadnjem prestrujnem ventilu pred akumulatorjem vsporclvo uvrščenem tlak-zmanjšuj »čem ventilu, kateri prejema paro iz istega provoda kakor ravnokar omenjeni prestrujni ventil, in jo vpušča ali v polnilni ali v izpraznilni akumulatorjev provod, ali v tlakzmanjšujoči ventil, pa za eventualno raz-poreden v akumulatorjevem izpraznilnem provodu (slika 7). 4. ) Naprava po zahtevu 3), označen po skupnem učinkovanju zadnjega redukcijskega ventila pred parnim akumulatorjem, in prvega tlakzmanjšujočega ventila za parnim akumulatorjem, dovedenem potom mehanske zveze ali potom izbora raznih oprogmih tlakov, fiko da se prvoimenovani ventil odpre šele potem, ko je slednjeimenovani ventil popolnoma odprt. . ■ . • i • l * . , It ' '..iljj •. (’ ' • ' . > .. 3. r~ i* CL-\ Jj » IćTčgr l Adpatent broj 2?21. JTi czj: 4-, ITiczr: 3. Adpđfenf broj 2221. JTi cur Ej. p e . /Idpatenf broj 222/, Fig. 1. .* ‘ • - ■ i. - ■.. ... ‘V ' '............................. ■ • •• ... • ... - h. . . .o/'‘ I ' V? 'W* &• % ■■ *'■ -■ ‘‘ ' > ■ '.'V * j ■ -*% ■* •'*' / 1 w v '• " ■«. „ ... ", -v. ■ . ■ • ‘ .