208 SLOfit How to proceed with SLOfit? Abstract Slovenia is pioneering in monitoring of physical and motor de- velopment of children and youth. For this purpose, the SLOfit system i.e. the Sports Educational Chart was introduced in all Slovenian schools 30 years ago. The heritage of this system is extraordinary, and this fact presents us with the challenge of how to continue developing this system in the future. The vision of SLOfit is to employ own data in the planning of physical activity in order to improve or maintain physical fit- ness throughout a person’s lifetime. Moreover, there is a growing need to improve communication among physicians, schools and parents in an effort to improve physical fitness and, consequently, children’s health. We see further develop- ment of the SLOfit system in an optimal and effective transition from diagnosing to intervening, so that with feedback that we can provide based on the SLOfit data we can focus on the key users: parents, adolescents, sports teachers and physicians. For this purpose, we would like to offer users information support via the new SLOfit website, the My SLOfit web application, a demonstration of good practices of co-operation among the school system, the healthcare system and the municipalities from different environments as well as constant expert sup- port in interventions via the SLOfit forum and Facebook posts. With our help, new types of connections will facilitate the in- troduction of innovative diagnostic models and early action taking against obesity and lags in physical and motor devel- opment. If our efforts are fruitful, we can expect in the next decades to interlink SLOfit data of children with those of their parents. Thus, parents and schoolchildren could directly com- pare their physical and motor development, whereas research- ers could develop even more sophisticated predictive models that would be of greater help in interventions. The application also facilitates lifelong monitoring of physical fitness. Keywords: physical fitness, physical condition, children, youth, anthropometry, Sports Educational Chart, My SLOfit Izvleček Slovenija je pionir spremljanja telesnega in gibalnega ra- zvoja otrok in mladine. Že pred 30 leti smo za ta namen v vse slovenske šole vpeljali sistem SLOfit oz. športnovzgojni karton. Dediščina tega sistema je izjemna, kar pred nas po- stavlja izziv, kako razvijati sistem v prihodnje. Vizija SLOfit je uporabljati svoje podatke za načrtovanje vadbe za izboljšanje ali ohranjanje telesnega fitnesa skozi celotno življenjsko obdobje, vse večja pa je potreba po bolj- ši komunikaciji med zdravniki, šolo in starši pri prizadeva- njih za izboljšanje telesnega fitnesa ter posledično zdravja otrok. Nadaljnji razvoj sistema SLOfit vidimo v tem, da iz di- agnosticiranja čim bolj uspešno in učinkovito preidemo na intervencije, tako da se z uporabnimi povratnimi informaci- jami, ki jih lahko damo na podlagi SLOfit podatkov, osredo- točimo na ključne uporabnike: starše, mladostnike, športne pedagoge in zdravnike. Za ta namen želimo uporabnikom ponuditi informacijsko podporo prek nove spletne strani SLOfit, spletne aplikacije Moj SLOfit, prikaza dobrih praks sodelovanja med šolstvom, zdravstvom in občinami iz posa- meznih okolij ter stalne strokovne podpore pri intervencijah prek SLOfit foruma in Facebook prispevkov. Z našo pomočjo lahko nove vrste povezovanja omogočijo uvedbo inovativ- nih modelov diagnoze in zgodnjega ukrepanja zoper debe- lost ter zaostanke v telesnem in gibalnem v razvoju. Če bodo naša prizadevanja plodna, se lahko v prihodnjih desetletjih nadejamo, da bomo lahko povezovali SLOfit podatke otrok in njihovih staršev. S tem bi lahko starši in šolarji neposre- dno primerjali svoj telesni in gibalni razvoj, raziskovalci pa bi lahko razvili še naprednejše napovedovalne modele, ki bi bili še v večjo pomoč pri intervencijah. Aplikacija lahko omo- goči tudi vseživljenjsko spremljanje telesnega fitnesa. Ključne besede: telesni fitnes, telesna pripravljenost, otroci, mladina, antropometrija, ŠVK, Moj SLOfit. Gregor Jurak, Bojan Leskošek, Marjeta Kovač, Maroje Sorić, Vedrana Sember, Janko Strel, Gregor Starc Kako naprej s SLOfit-om? Uvod „ Slovenija je pionir v spremljanju telesnega in gibalnega razvo- ja otrok in mladostnikov, saj je nacionalni sistem za spremljanje telesnega in gibalnega razvoja razvila že med leti 1969 in 1989 (Strel, 1997). Leta 1982 je bil pilotno uveden takratni telesnovzgoj- ni karton in po petih letih testiranja je bil vpeljan na vse sloven- ske osnovne in srednje šole. Kasneje se je sistem preimenoval v športnovzgojni karton, v zadnjih letih pa ga imenujemo SLOfit. Sistem omogoča vsakoletno spremljanje telesnega in gibalne- ga razvoja otrok in mladostnikov v vseh slovenskih šolah od leta 1987 dalje. Nastal je torej kar nekaj let pred nekaterimi drugimi svetovno znanimi merskimi baterijami (npr. Eurofit (1993), AAHPER Youth Fitness Project (Plowman idr., 2006), The President’s Chal- SLOfit 209 lenge (President’s Council on Physical Fitness and Sports, 2002), Fitnessgram (Mood, Jackson in Morrow, 2007; Plowman idr., 2006), Japanese Mext Fitness Test (Nishijama, Kokudo in Suzuki, 2001; Shingo in Takeo, 2002), The International Physical Fitness Test (Ro- sandich, 1999), ALPHA-Fitness Test Battery (Ruiz idr., 2011)), ki sicer nikoli niso bile udejanjene na tako velikem deležu populacije kot SLOfit. SLOfit zbirka je ena največjih zbirk podatkov o telesnem in gibal- nem razvoju otrok na svetu, saj do danes vsebuje več kot 7 mili- jonov meritev, v njo pa je vključenih več kot milijon prebivalcev Slovenije. Omogoča povratno informacijo otrokom in staršem s primerjavo otrokovega telesnega in gibalnega razvoja z razvojem vrstnikov. Raziskovalcem omogoča spremljanje trendov telesnega in gibalnega razvoja šolajoče se populacije, učiteljem pa služi kot pomoč pri načrtovanju učnega procesa. SLOfit podatki služijo kot znanstvena hrbtenica za večino politik, ki so povezane s šolsko športno vzgojo in s telesno dejavnostjo otrok in mladine. Podat- ki so pogosto uporabljeni za mednarodne primerjave in analize globalnih trendov, kakor analize učinkov različnih intervencij ter drugih aplikativnih raziskovanj. Prav zaradi verodostojnosti SLOfit podatkov ima Slovenija enega izmed najučinkovitejših programov šolske in prostočasne športne vzgoje na svetu, kar se izraža na vi- soki ravni telesne dejavnosti in gibalne učinkovitosti otrok in mla- dostnikov v primerjavi z ostalim svetom. Dediščina tega sistema je torej izjemna, to pa pred nas postavlja izziv, kako razvijati sistem v prihodnje. Namen tega prispevka je predstaviti nekatere nadaljnje razvojne dejavnosti SLOfit raziskovalnega tima. Perspektive SLOfit-a „ Kljub svojim prednostim ima sistem SLOfit še ogromno prostora za izboljšave. Trenutno daje sistem povratne informacije o tele- snem fitnesu v šolskem obdobju, vendar pa obstaja potreba po vseživljenjskem spremljanju telesnega fitnesa. V preteklosti je bil razvit, ampak premalo izkoriščen sistem diagnosticiranja. Zato je vizija SLOfit sistema vseživljenjsko spremljanje telesnega fitnesa in uporaba povratnih informacij za intervencije za njegove izboljša- ve ali ohranjanje. Trenutno so informacije o telesnem fitnesu in somatskem razvoju otrok neposredno dostopne le učiteljem, ki lahko te podatke deli- jo z otroki in njihovimi starši. Vse večje pa je povpraševanje s strani šolskih zdravnikov, ki bi z neposrednim dostopom v sistem lažje prepoznali otroke z višjim zdravstvenim tveganjem ter obenem dobili boljši vpogled v celosten razvoj otroka. Tudi pri učiteljih se pojavlja vse večje povpraševanje po sodelovanju z zdravstveno stroko, ker bi tako lahko zmanjšali možna zdravstvena tveganja, ki izhajajo iz kroničnih bolezni in zdravstvenega stanja otrok. V tem trenutku ne obstajajo nobene sistemske izmenjave infor- macij med učitelji in šolskimi zdravniki, kar povečuje tveganje nepravilnega diagnosticiranja z medicinske strani in tveganje za napačno načrtovanje telesne dejavnosti s strani športnih peda- gogov. Niti šolski zdravniki niti športni pedagogi nimajo trdnih dokazov o telesni dejavnosti otrok, kljub temu pa so učitelji na boljšem od zdravnikov, saj lahko telesno dejavnost neposredno ovrednotijo skozi telesni fitnes. Istočasno starši in njihovi otroci niso dovolj dobro obveščeni o po- sledicah slabe gibalne učinkovitosti, današnja zakonodaja pa ne omogoča povezovanja in izmenjave osebnih podatkov med raz- ličnimi zainteresiranimi stranmi. Prav zaradi trenutne zakonodaje je treba integracijo rezultatov reševati na politični ravni. Trenutne politike za povečanje telesne dejavnosti v šoli so uspe- šne in kažejo dobre rezultate, toda ti rezultati bi lahko bili boljši, če bi k temu prispevalo še zdravstvo, kar pa je trenutno nemogoče, ker nimajo dostopa do relevantnih podatkov. Poleg tega trenutno zdravstveni domovi, kjer delujejo šolski zdravniki, ne uporabljajo enotnega administrativnega orodja, zato je integracija podatkov še bolj otežena. Od diagnostike k intervenciji „ Reševanje vseh omenjenih izzivov sloni na aplikaciji Moj SLOfit, s katero smo trenutno v fazi eksperimentiranja. V letu 2015 smo izvedli pilotno študijo na populaciji slovenskih študentov, ker smo hoteli ocenili možnost vseživljenjskega spremljanja telesne pripra- vljenosti slovenske populacije in testirati nove oblike povratnih in- formacij tistih območij z zdravstvenimi tveganji (Jurak, Kovač idr., 2016). V letu 2016 smo vzpostavili novo spletno stran SLOfit, njen namen pa je razširjanje informacij različnim uporabnikom siste- ma: otrokom in njihovim staršem, študentom, učiteljem in zdrav- nikom. Na spletni strani s splošnimi informacijami omogočamo ločen dostop širši javnosti in imenovanim ciljnim skupinam. Leta 2016 smo zaključili z večpodročnim projektom Uživajmo v zdravju, katerega cilj je bil ovrednotiti model sodelovanja med šo- lami, zdravstvenimi centri in lokalnimi skupnostmi, da bi s tem za- gotovili podporno okolje za zdrav življenjski slog, osredotočen na telesno dejavnost in zdravo prehranjevanje. V okviru projekta so bili na lokalni ravni vzpostavljeni preventivni timi, ki so vključevali učitelje, šolske zdravnike in predstavnike lokalnih skupnosti. Glavni ukrepi tega projekta so bili (Jurak, Starc idr., 2016): 210 SLOfit 1. Identifikacija zdravstveno ogroženih šolarjev prek SLOfit (šole) in zdravniških pregledov (zdravstveno varstvo); glede na dia- gnostiko telesnega fitnesa, zdravstvenih in socialnih značilno- sti so bili postavljeni cilji, na podlagi katerih je šolski zdravnik določil priporočila za telesno dejavnost in prehrano za posa- meznega učenca. 2. Posebna obravnava posameznikov z zdravstvenim tveganjem so vključevala: dodatni pouk športne vzgoje v šoli; individualizacijo na • podlagi zdravnikovih priporočil, delavnice o prehrani za učence in njihove starše, • programe znotraj zdravstvenega sistema, npr.: • telesna dejavnost s kineziologom za učence z motnjami ɱ gibalnega aparata, delavnice za preprečevanje debelosti, ɱ delavnice s kineziologom ali fizioterapevtom za šolarje s ɱ težavami s telesno držo. Drugi del projekta je vseboval ukrepe za dvig telesne dejavnosti za vse otroke. V sklopu tega dela so bili izvedeni naslednji ukrepi: sodelovanje med športnim pedagogom in zdravnikom z • namenom preprečevanja opravičevanja pri pouku športa zaradi zdravstvenih razlogov (Jurak in Kovač, 201 1a; Jurak in Kovač, 201 1b), priporočila zdravnikov za telesno dejavnost v primeru opra- • vičevanja šolarja od športne vadbe, minuta za zdravje (v nekaterih šolah so učenci že desetletja • telesno dejavni med poukom), gibalni odmori (v več šolah je en daljši odmor med poukom • namenjen različnim oblikam telesne dejavnosti, v nekaterih šolah so učitelji pripravili posebne programe za prekomer- no prehranjene otroke v tem času), oblikovanje šolskega okolja z namenom dviga spontane te- • lesne dejavnosti šolarjev. Eden izmed pomembnejših ukrepov v sklopu projekta je bil ra- zvoj in testiranje spletnega orodja za dvig prepoznavnosti SLOfit sistema in osmišljanja njegovih rezultatov. Pripravili smo poskusno spletno aplikacijo Moj SLOfit, ki omogoča šolarjem, staršem, uči- teljem in zdravnikom dostop do SLOfit podatkov. V tej aplikaciji so bili rezultati dostopni z dopolnjenimi povratnimi informacijami o: napredku telesnega fitnesa šolarja v zadnjem letu, • primerjavi njegovega telesnega fitnesa z vrstniki, • kategoriji telesnega fitnesa in zdravstvenimi tveganji posa- • meznika. Takšno poročilo je dobra podlaga za odločitve staršev, učiteljev in zdravnikov o telesni dejavnosti otrok in njihovih prehranjevalnih navadah v in zunaj šole. Aplikacija nudi staršem hkraten vpogled v rezultate vseh svojih otrok na enem mestu. Spletno aplikacijo smo testirali na vzorcu 36 šol s približno 6000 uporabniki (učitelji, starši in zdravniki) in zanjo dobili zelo pozitivne povratne informa- cije uporabnikov. V obdobju 2017–2020 smo vstopili v eksperimentalno fazo. Sode- lujemo v H2020 mednarodnem projektu CrowdHEALTH (Kyriazis idr., 2017), katerega bistvo je uvedba celostnih kartotek zdravja (ang. Holistic Health Records – HHRs), katerih namen je povezova- nje vseh dejavnikov zdravja. To pomeni, da so v takšne kartoteke vključena z zdravjem povezana dejstva, kot so klinični podatki, diagnoze, zdravila, genomika itd., in informacije, kot so prehrana, izbire življenjskega sloga (npr. telesne dejavnosti), telesni fitnes, okoljski pogoji, podatki različnih senzorjev (nameščenih doma ali v oblačilih in dodatkih) in socialni podatki. Na podlagi vseh teh bogatih podatkov bo CrowdHEALTH izde- lal IKT platforme, ki bodo namenjene podpori odločevalcem na področju javnega zdravja za oblikovanje politik in sodelovanja za različne deležnike. To bo doseženo z izkoriščanjem kolektivnega znanja, ki izhaja iz različnih informacijskih virov, in njihovo kombi- nacijo s situacijskimi podatki. Platforma bo vključevala menedžment velikih podatkovnih zbirk in bo tako odločevalcem kot uporabnikom nudila podatke za stra- tifikacijo na podlagi napovedovalnih orodij. Poleg tega bo Cro- wdHEALTH zagotovil mehanizme za vrednotenje in optimizacijo politik s pomočjo simulacijskih in vizualizacijskih orodij. Spletna stran www.slofit.org „ S šolskim letom 2016/2017 smo vzpostavili novo spletno stran na svoji domeni www.slofit.org. S tem smo vzpostavili temelj za dru- ge načrtovane informacijsko-tehnološke rešitve. Na spletni stra- ni so na enem mestu dostopne vse informacije v zvezi s SLOfit, znotraj spletne strani pa eksperimentalno ponujamo tudi spletno aplikacijo Moj SLOfit, ki z novim vrednotenjem SLOfit rezultatov meritev med drugim omogoča bolj pregleden nadzor nad šolar- jevim telesnim in gibalnim razvojem. Do sedaj so bile informacije o meritvah za športnovzgojni karton namenjene najpogosteje učiteljem športne vzgoje, ki na podlagi analiziranih podatkov za posameznega učenca in cel razred načr- tujejo pouk športne vzgoje. Da bi zagotovili čim bolj optimalen telesni in gibalni razvoj šolarjev, še posebej tistih, ki imajo v svojem razvoju težave (prekomerna prehranjenost, manjša gibalna kom- petentnost, slaba telesna drža …) ali pa so gibalno nadarjeni, s spletno stranjo SLOfit nagovarjamo različne uporabnike, ki imajo tak ali drugačen vpliv na razvoj šolarja. SLOfit 211 Podatki SLOfit sistema so namenjeni tudi šolarjem, a so ti do zdaj dobili svoj osebni karton šele ob zaključku šolanja. Tako prvič po uvedbi SLOfit sistema bolj dejavno vključujemo šolarje, njihove starše, na novo pa se lahko vključuje tudi izbrani zdravnik šolarja. Tak način omogoča bolj celostno obravnavo šolarjev, zato lahko pričakujemo bolj učinkovito ukrepanje. Čeprav so bile informacije o tem uporabnikom dostopne že prej, smo z vzpostavitvijo sple- tne strani vse informacije združili na enem mestu. S tem smo olaj- šali delo učiteljev športne vzgoje, hkrati pa vzpostavili možnost medsebojnega sodelovanja med šolo, zdravnikom in starši, kar je naš glavni cilj. V letu 2015 smo poskusno izvedli projekt »SLOfit študent – diagno- sticiranje telesnega razvoja in gibalne učinkovitosti študentske populacije«. Za ta namen smo pripravili sklop 11 merskih nalog, ki nadgrajuje naloge obvezne podatkovne zbirke športnovzgojne- ga kartona v osnovni in srednji šoli. Ker se SLOfit študent razlikuje od osnovnega SLOfit sistema, smo vse informacije za izpeljavo meritev in vrednotenje SLOfit rezultatov umestili na spletno stran. Tako lahko tudi v prihodnosti študentje uporabijo sistem SLOfit za spremljavo svojega telesnega razvoja in gibalne učinkovitosti. Skladno s tem na spletni strani SLOfit zaenkrat ločimo 4 uporab- niške skupine: Šolar, • kjer dobijo vse SLOfit informacije osnovnošolci, sre- dnješolci in njihovi starši, Študent, • informacije za vse študente, ki želijo tudi po koncu srednješolskega obdobja spremljati svoje telesne značilno- sti in gibalne sposobnosti prek sistema SLOfit študent, Učitelj, • informacije za vse učitelje športne vzgoje, Zdravnik, • informacije za zdravnike, ki želijo na zdravje svoje- ga pacienta vplivati celostno. Uporabniki Šolar in Študent na podstraneh dobijo informacijo, kako lahko sodelujejo v SLOfit sistemu. Tudi če se niso odločili za sodelovanje v enem letu, lahko to storijo v naslednjem. Na voljo so soglasja, ki jih morajo oddati šoli, če želijo sodelovati, predstavlje- ne so merske naloge in navodila, kako si lahko razlagajo obdelane SLOfit rezultate. Šolarji oz. njihovi starši lahko naročijo individualno svetovanje o telesnem in gibalnem razvoju ter pregledajo, katerih predavanj in delavnic o tej temi se lahko udeležijo. Učitelji športne vzgoje lahko na podstraneh »Učitelj« dostopajo do vseh informacij za izpeljavo SLOfit sistema – kako razlagajo ob- delane rezultate za posameznika in razred, nasvete za načrtovanje pouka na podlagi SLOfit rezultatov, navodila za administracijo z vsemi potrebnimi soglasji, pregled predavanj in delavnic, ki jih lahko naroči šola, in navodila za sodelovanje učitelja z zdravnikom. Prav tako pa imajo dostop do spletne različice knjige Športno- vzgojni karton. Ker želimo v SLOfit sistem vključiti tudi zdravnike, so zanje na pod- straneh Zdravnik predstavljena navodila za razlago SLOfit rezulta- tov. Poleg tega so predstavljena izhodišča za sodelovanje z učite- ljem športne vzgoje, šolarji in njihovimi starši ter študenti. Vsi uporabniki imajo za dodatne informacije na voljo seznam po- gostih vprašanj z odgovori, če svojega odgovora med njimi ne najdejo, pa lahko zastavijo svoje vprašanje. Pri tem morajo napisati svoje osebne podatke, da jim lahko posredujemo želeni odgovor. Drugi del spletne strani obsega splošne informacije o SLOfit sis- temu – kaj je in zakaj je pomemben. Podrobno so predstavljene merske naloge, varstvo osebnih podatkov, vizija razvoja projekta, vključena pa so tudi mnenja uporabnikov in znanih Slovencev o SLOfit sistemu. Na podstrani Aktualno SLOfit ekipa z rednimi novicami obvešča SLOfit uporabnike o prihajajočih dogodkih, na podlagi različnih raziskav seznanja javnost o telesnem in gibalnem razvoju različnih skupin prebivalstva, pripravlja nasvete za posameznike in šole, lo- kalne skupnosti in državo, opozarja na probleme, predlaga rešitve. Med publikacijami je objavljena knjiga Športnovzgojni karton, ki si jo lahko vsi uporabniki brezplačno prenesejo na svoj računalnik, plakat SLOfit študent in drugo. Ker želimo, da bi SLOfit postal čim bolj razpoznaven v Sloveniji in tujini, smo za medije in športne strokovnjake pripravili potrebno gradivo (slikovno gradivo, logoti- pi …) in pravila njegove uporabe. Na koncu pa so zbrane objave v slovenskih medijih, prek katerih SLOfit ekipa z aktualnimi spozna- nji o telesnem in gibalnem razvoju otrok in mladostnikov seznanja širšo javnost. Na podstrani Laboratorij je podrobno predstavljena dejavnost raz- vijalca SLOfit sistema. To je Laboratorij za diagnostiko telesnega in gibalnega razvoja, ki se nahaja na Fakulteti za šport Univerze v Ljubljani. Predstavljeni sta dve ključni študiji SLOfit in ARTOS, objavljen je seznam znanstvenih objav v prestižnih mednarodnih znanstvenih revijah in predstavitev mednarodnega sodelovanja. Dostopna so letna poročila SLOfit od 2006/07 dalje, ki prikazujejo trende sprememb telesnih in gibalnih značilnosti šolarjev na na- cionalni ravni, kar omogoča ustrezno odzivanje stroke, saj pred- stavlja učinkovito strokovno pomoč pri oblikovanju razvoja šolske in zunajšolske športne vzgoje ter pri pripravi nekaterih politik na nacionalni ravni (npr. politike ustrezne telesne dejavnosti, športa, prehranjevanja, enakopravnega vključevanja obeh spolov itd.). Laboratorij ponuja uporabnikom različne storitve, kot so individu- alno svetovanje o telesnem in gibalnem razvoju otroka ali mlado- stnika in različna predavanja ter delavnice za boljše razumevanje telesnega in gibalnega razvoja šolarjev ter snovanje ukrepov za izboljšanje slabosti. Za naročilo na posamezno storitev ali zgolj za dodatna vprašanja je na voljo kontaktni obrazec, ki ga lahko izpolni uporabnik. Poleg tega pa je objavljena tudi info številka in e-naslov. Ker SLOfit deluje s skromnim proračunom, brez partner- jev in financerjev, ne bi bilo ne SLOfit projekta ne spletne strani, zato z veseljem predstavljamo te vlagatelje v našo skupno, bolj zdravo prihodnost. 212 SLOfit Sistem SLOfit neprestano nadgrajuje SLOfit tim, ki ga sestavljajo mednarodno uveljavljeni raziskovalci s Fakultete za šport na Uni- verzi v Ljubljani, Zavoda Fitlab in Kineziološke fakultete na Univerzi v Zagrebu. Kdo točno smo, je predstavljeno na podstrani Ekipa. Moj SLOfit „ Na osnovi izkušenj iz projekta Uživajmo v zdravju pripravljamo aplikacijo Moj SLOfit, ki bo dostopna prek spletne stra- ni SLOfit in bo uporabnikom omogočala vpogled v vse šolarjeve SLOfit rezultate. Dostop do lastnih podatkov (oz. do podatkov šolarja) bo mogoč samo z uporabniškim imenom in geslom, ki ga bo dodelil skrbnik sistema. V osnovi bodo podatki šolarjev in njihovih staršev vezani na podatke, ki jih šole hranijo v šolskih administrativno in- formacijskih sistemih (e-Asi- stent, LoPolis). V osnovni šoli bodo lahko dostop do SLOfit podatkov prek te identifikaci- je dobili starši, učitelji in drugi uporabniki, ki jim bodo starši dovolili vpogled v otrokove podatke. Šole bodo lahko staršem predlagale t. i. iz strani šole zaupanja vredne osebe, npr. šolskega zdravnika, starši pa bodo lahko vpogled v po- datke omogočili tudi drugim (mladostniku, starim staršem, trenerju). Tudi v srednji šoli bo sistem vezan na omenje- ne administrativne sisteme. V primeru da bo vanje vpisan tudi e-naslov dijaka, bo le-ta pridobil možnost za urejanje svojega SLOfit profila in po- sledično dodeljevanje vpo- gleda v svoje podatke. Na začetku eksperimentalnega delovanja (2018) bodo po uspešni prijavi v Moj SLOfit za posameznega šolarja dostopni vsi dosedanji SLOfit rezultati meritev, obogateni s povratno informacijo: koliko je učenec napredoval v enem letu, • kakšen je njegov telesni in gibalni razvoj v primerjavi z vr- • stniki – centilne vrednosti, v kakšno skupino telesne pripravljenosti in zdravstvene • ogroženosti ga uvrščajo posamezni rezultati. S spletno aplikacijo bomo naredili napredek v vrednotenju SLOfit rezultatov meritev. Do sedaj so učitelji v izpisu s Fakultete za šport dobili rezultate pretvorjene v T-vrednosti, ki so jih učenci ali uči- telji narisali na zadnjo stran posameznikovega športnovzgojnega kartona. T-vrednost nam pokaže, kje znotraj populacije se nahaja posameznikov rezultat posamezne merske naloge: T-vrednost 50 pomeni, da je rezultat na sredini (polovica slabših – in polovica boljših rezultatov), vrednost, višja od 50, pomeni, da je rezultat boljši, nižja pa slab- – ši, Slika 1. Pogled starša v aplikaciji Moj SLOfit na vrednotenje rezultatov enega od testov. SLOfit 213 vsaki T-vrednosti rezultata ustreza točno določen delež učen- – cev, ki imajo v Sloveniji boljši oz. slabši rezultat. V aplikaciji namesto s T-vrednostmi rezultate vrednotimo s po- močjo centilnih vrednosti. Ta mera je za nepoznavalce lažje razu- mljiva, saj nam v primerjavi s T-vrednostjo centilna vrednost takoj pove, kje v populaciji se nahajamo v posameznem testu. Za vsako mersko nalogo SLOfit namreč izračunamo centilno vrednost su- rovega rezultata, ki nam daje podatek o tem, kam se uvršča po- samezen rezultat na lestvici od 1 do 100 pri posameznem spolu in starosti. Na ta način lahko centilne vrednosti različnih merskih nalog med seboj neposredno primerjamo. Če je centilna vrednost npr. 60, pomeni, da je rezultat višji od 60 % rezultatov otrok enake starosti in spola. Dodana vrednost aplikacije je tudi ta, da smo za vsako mersko na- logo določili območja zdravstvenega tveganja, ki izhajajo iz SLOfit rezultatov. Večletni prikaz rezultatov v posamezni gibalni spo- sobnosti in telesni značilnosti tako nazorno kaže, kakšni so trendi telesnega in gibalnega razvoja, ter izpostavi področja, na katera je treba biti pozoren, da bo razvoj otroka čim bolj optimalen. Z barvno podlago so označena območja zdravstvenega tveganja: zelena barva – zdravo, rumena barva – potrebno izboljšanje, rde- ča barva – tvegano, potrebno izboljšanje. Poleg tega bo v poročilu za vsakega šolarja izpostavljeno, katera so šibka področja telesnega in gibalnega razvoja. Prek povezave v poročilu bodo šolar in njegovi starši imeli možnost dostopa do strokovno moderiranega foruma z nasveti za zboljšanje gibalne učinkovitosti ter drugimi pomembnimi informacijami, povezani- mi s telesnim in gibalnim razvojem otrok in mladostnikov. Forum bo viden vsem uporabnikom v spletu, uporabljali pa ga bodo lah- ko le registrirani uporabniki Moj SLOfit. Zdravniki in drugi uporabniki, ki jim bodo starši omogočili dostop, bodo imeli enak vpogled kot starši. Starši bodo lahko na enem mestu videli telesni in gibalni razvoj vseh svojih otrok. Zdravni- ki in učitelji bodo lahko imeli dostop do SLOfit foruma. Učitelji bodo imeli poleg individualnih rezultatov vpogled tudi v poročilo o SLOfit rezultatih za oddelek in šolo. Poleg tega bodo učitelji v prihodnjih letih vnašali SLOfit podatke v centralno zbirko neposre- dno prek aplikacije. Pomladi 2018 bomo na vzorcu več šol pričeli z eksperimentalnim vnosom podatkov v centralno zbirko prek te aplikacije, registracijo Moj SLOfit uporabnikov ter omenjenim prikazovanjem podatkov. V šolskem letu 2018–19 načrtujemo, da bomo postopoma začeli z uporabo sistema na večjem številu šol. Nadaljnji načrti razvoja aplikacije gredo v naslednjih smereh: Nadgradnja Moj SLOfit profila z drugimi podatki, poveza- • nimi s telesnim fitnesom. Načrtujemo, da bodo lahko upo- rabniki pridobili še druge pomembne povratne informacije glede dejavnikov, ki vplivajo na telesni fitnes, če bodo po- sredovali ustrezne podatke. V ta namen bomo pripravili npr. vprašalnik o življenjskem slogu, uporabniki pa bodo lahko sami vnesli tudi podatke o telesnem ter gibalnem razvoju zunaj šolskih meritev SLOfit (npr. pred vstopom v šolo). Več podatkov nam bo omogočilo bolj kakovostno napovedova- nje njihovega prihodnjega telesnega in gibalnega razvoja. Razvoj napovedovalnih modelov, ki bodo uporabnikom • predstavili zdravstvena tveganja v prihodnosti, ki izhajajo iz trenutnega trenda SLOfit rezultatov. S takšnimi modeli bi lahko hitreje odkrivali otroke z motnjami v telesnem in gibalnem razvoju ter potencialnimi zdravstvenimi tveganji in tudi ustrezno intervenirali, pa tudi določali gibalno nadar- jenost. Pričakujemo, da lahko tako povečamo ozaveščenost staršev glede otrokove telesne nedejavnosti in damo učite- ljem in zdravnikom primerno orodje za prepričevanje glede potrebnih intervencij. Aplikacijo Moj SLOfit želimo povezati s sistemom e-zdravja • in platformo CrowdHEALTH, kjer bodo šolski zdravniki siste- matično dostopali do podatkov somatskega in gibalnega razvoja posameznega otroka. Tako bi lahko imel zdravnik na enem mestu celosten vpogled v zdravje otroka, kar je dobra osnova za nadaljnjo komunikacijo s starši in šolo ter pripravo intervencij. Priprava nazornih poročilnih sistemov za oblikovalce poli- • tik. Poleg prikaza obstoječih trendov bomo v prihodnosti prikazali tudi simulacijo prihodnjih trendov telesnega fitne- sa ter zdravstvenega tveganja z in brez intervencij; takšne simulacije bomo razvili v okviru napovedovalnih modelov. Načrtujemo, da bomo s takšnim orodjem lažje prepričali odločevalce za vpeljavo določenih intervencij za povečanje telesne dejavnosti. Povezovanje podatkovne zbirke SLOfit z obstoječimi sis- • temi za spremljanje telesne dejavnosti (npr. zapestnicami, pametnimi telefoni) in nadgradnja osebnega profila z do- dajanjem informacij o njihovem telesnem fitnesu in telesni dejavnosti, ki bo izmerjena z merilniki telesne dejavnosti. Komuniciranje z javnostmi „ Za boljšo prepoznavnost sistema SLOfit smo pripravili strateški načrt za odnose z javnostmi. Septembra 2017 smo začeli populari- zirati naše ugotovitve in aktualne dejavnosti SLOfit tima tudi prek Facebook profila SLOfit (www.facebook.com/slofit.org). SLOfit uporabniki se bodo lahko v svojem uporabniškem profilu naročili na te prispevke. Sklep „ Bogata dediščina SLOfit-a nam predstavlja izziv, da dobro oprede- limo nadaljnji razvoj sistema. SLOfit zahteva menedžment velikih podatkovnih zbirk, zato je treba vse dejavnosti skrbno načrtovati, predvsem pa jih izvajati postopoma. Z boljšo komunikacijo med zdravstvenimi ustanovami in šolami bomo na podlagi podatkov SLOfit izboljšali kolektivno znanje o telesnem fitnesu in telesni dejavnosti, obenem pa bomo zmanj- šali zdravstvena tveganja, ki so povezana s telesno nedejavnostjo in debelostjo. Nadaljnji razvoj sistema SLOfit bo temeljil na tem, 214 SLOfit da iz diagnosticiranja čim bolj uspešno in učinkovito preidemo na individualne intervencije. Naš načrt je, da sistem izgradimo od spodaj navzgor na izkušnjah in prikazu dobrih praks sodelovanja med šolstvom, zdravstvom in občinami iz posameznih okolij (npr. Vrhnika – Strel idr., 2016; Škofja Loka; Žiri; Uživajmo v zdravju – Ju- rak, Starc idr., 2016). Z aplikacijo Moj SLOfit želimo informacijsko podpreti tovrstne dobre prakse pri ukrepih za povečanje telesne dejavnosti in zboljšanje telesnega fitnesa. Z našo pomočjo lahko nove vrste povezovanja omogočijo uvedbo inovativnih modelov diagnoze in zgodnjega ukrepanja zoper debelost ter zaostanke v telesnem in gibalnem v razvoju. Če bodo naša prizadevanja glede aplikacije Moj SLOfit obrodila sadove, potem se lahko v prihodnjih desetletjih nadejamo, da bomo lahko povezovali SLOfit podatke otrok in njihovih staršev. S tem bi lahko starši in šolarji neposredno primerjali svoj telesni in gibalni razvoj, raziskovalci pa bi lahko razvili še naprednejše na- povedovalne modele, ki bi bili še v večjo pomoč pri intervencijah. Aplikacija lahko omogoči tudi vseživljenjsko spremljanje telesne- ga fitnesa. Po vzoru SLOfit študent je mogoče izpeljati meritve za odrasle, po drugačnem modelu pa tudi za predšolsko obdobje; s takšnim pristopom se s primerljivimi merskimi nalogami, kot so v SLOfit-u za osnovne in srednje šole, omogoča spremljava telesne- ga in gibalnega razvoja skozi celotno življenje. Literatura „ Committee of Experts on Sports Research. (1993). 1. EUROFIT: Handbook for the EUROFIT tests of physical fitness. Strasbourg: Council of Europe. Jurak, G. in Kovač, M. (2011a). Frequency and characteristics of excu- 2. ses given by students attending special sports classes of secondary school to avoid participating in physical education class. Slovenian Journal of Public Health, 50(2), 95–105. Jurak, G. in Kovač, M. (2011b). Opravičevanje med poukom športne 3. vzgoje v osnovni šoli. Didactica Slovenica, 26(4), 18–31. Jurak, G., Kovač, M., Bučar Pajek, M., Leskošek, B., Sorić, M. … Starc, G. 4. (2016). SLOfit študent: diagnostika telesnega in gibalnega razvoja študent- ske populacije v Sloveniji - pilotni projekt. Ljubljana: Fakulteta za šport. Pridobljeno iz http://www.slofit.org/Portals/0/Vsebina/SLOfit-stu- dent-porocilo_2.0.pdf. Jurak, G., Starc, G., Kovač, M., Kostanjevec, S., Radi. P., Erjavšek, M. … 5. Krpač, F. (2016). Priročnik za preventivne time za izpeljavo dejavnosti na področju gibanja in prehrane v pilotnem testiranju projekta Uživajmo v zdravju. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, 2016. Pridobljeno iz http:// www.uzivajmovzdravju.si/wp-content/uploads/2016/12/prirocnik_ UZ_gibanje-5.pdf. Kyriazis, D., Autexier, S., Brondino, I., Jurak, G., Stanimirović, D., Starc, G. 6. idr. (2017). CrowdHEALTH: holistic health records and big data analyti- cs for health policy making and personalized health. Studies in health technology and informatics, 238, 19–23. Mood, D. P., Jackson, A. W. in Morrow Jr, J. R. (2007). Measurement of 7. physical fitness and physical activity: Fifty years of change. Measure- ment in Physical Education and Exercise Science, 1 1(4), 217–227. Nishijima, T., Kokudo, S. in Suzuki, K. (2001). Secular changes of physical 8. fitness and motor ability during 1964-97 in Japanese youth. Japanese Journal of School Health, 42, 172–173. Plowman, S. A., Sterling, C. L., Corbin, C. B., Meredith, M. D., Welk, G. J. in 9. Morrow Jr, J. R. (2006). The history of FITNESSGRAM®. Journal of Physical Activity and Health, 3(s2), S5–S20. President’s Council on Physical Fitness and Sports. (2002). 10. President’s challenge: Physical activity and fitness award program. Rockville, MD: President’s Council on Fitness, Sports in Nutrition. Rosandich, T. P. (1999). International physical fitness test. 11. The Sport Jo- urnal, 2(1). Ruiz, J. R., Castro-Piñero, J., España-Romero, V., Artero, E. G., Ortega, F. 12. B., Cuenca, M. M., ... Gutiérrez, Á. (2010). Field-based fitness assessment in young people: the ALPHA health-related fitness test battery for chil- dren and adolescents. British journal of sports medicine, bjsports75341. Shingo, N. in Takeo, M. (2002). The educational experiments of school 13. health promotion for the youth in Japan: analysis of the ‘sport test’over the past 34 years. Health Promotion International, 17(2), 147–160. Strel, J. (1997). 14. Sports Educational Chart. Ljubljana: Ministry of Education and Sport. Strel, J., Mišič, G., Strel, J., Glažar. T., Zdešar, T., Blatnik, P. … Koželj, S. 15. (2016). Telesna zmogljivost za boljše zdravje in počutje: vloga osnovnega zdravstva in lokalne skupnosti pri zagotavljanju ustrezne telesne zmoglji- vosti po vrhniškem modelu. Logatec: Fitlab. Prof. dr. Gregor Jurak, Univerza v Ljubljani, Fakulteta za šport, gregor.jurak@fsp.uni-lj.si