Štev. 13. V Mariboru 10. julija 1886. VII. tečaj. List za šolo in dom. Izhaja 10. in 25. dan vsakega meseca, ter velja za cclo leto 3 gld., za pol leta 1 gld. 60 kr. — Posamezne številke dobivajo se po 15 kr. —Na anonime dopise se ne ozira. — Kokopisi in na oceno poslane knjige se ne vračajo. — Spisi in dopisi naj so blagovolijo pošiljati (franliirani) vredništvu; naročnine, oznanila in reklamacije pa opravništvu: lleiscrstrasse 8 v Mariboru. — Za oznanila plačuje se od navadne vrste, če se enkrat natisne 15 kr. Vsebina. Posamne misli o vzgoji, pouku iu učiteljstvu. — A. M, Slomšek, — O rabi navorja. — Logika. — Dopisi. — Bazne stvari. — Iuserati. Posamne misli o vzgoji, pouku in učiteljstvu*) (Piše Armin Gradišr/^^^^ 12. a Znana in dognana istina je, da se zamore? šolslra vzgoja le tačas ugodno razvijati ter sploh uspevati, kadar ima podpore rp^j2jj?omu, pri roditeljih. Kjer dom gojencev nasprotuje šoli, ondi seveda tudi -tr^plodonosnem u pij i vanju šolske vzgoje govora biti ne more. To resnico potrjuje vsakdanja skušnja, pa tudi lajik je ne more zanikati. Zato pa se dandanes razumništvo pri vseh narodih zelo pobrinuje, da bi kolikor toliko šolo spravilo v ožjo dotiko z domom. V /ečjih inestfh prirejajo „družbinske večere", kjer se pogovarjajo o hibah doinačje gT namerah šolske vzgoje, v obče o predmetih, ki so eminentno sposobni v /'zbujajo starišev zanimanje za šolo ter jih navdušujejo za njo. —-v IniaiM^V Nemcih, Francozih, Lahih, osobito pa v Angležih listov, ki nimajo dTuge namere in tendence, nego to, da stariše napotujejo k pravej vzgoji svojih otrok, da jim odkrivajo najnavadnejše pogreške pri vzgojstvu ter da jim podajajo navodil, kako ravnati, da bodo vedno v vzgojnem oziru v kontaktu se šolo i. dr. Tak list izhaja tudi na Dunaju — „Schule und Haus" mu je ime — ter izvrstno zastopa nalogo, katero si je stavil. Mi Slovenci smo mal in materijelno slabo podprt narod. Ne dostaje nam sredstev, da bi vzmogli vzdržavati list, ki bi imel zgolj le namen, povspeševati šolsko delovanje v domačih krogih — imamo itak uže listov preveč. Niti bi ne hasnilo dosti, ko bi se v ta namen sklicevala zborovanja, kajti taka so možna le v mestih in trgih, a še tu bi za tista se zanimoval le bolj inteligenten del prebivalstva. A nam je težiti po tem, da bi se masa naroda bolj zanimala za Šolo, da bi ta bolj uvidevati jela korist Šolske vzgoje, da bi se njo pridobilo za Šolo. Slovenski narod poseduje družbo, ki ima tolikšno število udov, da bi se s tem lahko ponašalo innogobrojnejše ljudstvo od našega. Mohorjeva družba leto za letom razpošilja na tisoče in tisoče izvodov svojih knjig mej naše *) Nadaljevanje iz štev. 5. I. „Pop.". ljudstvo. Njene knjige prebira veljak, ko prostak in ni ga menda slovenskega sela, kjer bi ne bilo kakšnega uda te družbo. Smelo torej rečemo, daje družba sv. Mohorja eminentna vzgojilna institucija za slovensko ljudstvo. Po proizvodih te družbe se najlože in najintenzivneje upljiva na naš prost narod. Ona — Mohorjeva družba — je torej pri nas v prvej vrsti poklicana, da deluje za ugodni razcvit naše narodne Šole, ona naj vzbuja naše kmete k veselju do sol in učiteljev, ona naj pred vsim povspeŠuje harmonično delovanje, in zastopnost mej šolo in domom. To je vzvišen in blag smoter in vreden, da se ga družba, katerej je sigurno blagor slov. naroda mar, oklene z vsemi silami ! Vi učitelji in razumniki slovenski pa zastavite svoja peresa v prid mile naše mladeži, ki jo up in nad a naša ter sestavite spise, ki bodo vnemali slov. stariše za delo v šoli, ki jim bodo odkrivali in razkazali resno našo namero ter jim tako predočili, da čemo le dobrobit njih ljubljencev! Družba sv. Mohorja bode sigurno z veseljem vzprejemala take spise ter jo objavila ! Tem potem bode se marsikateremu naših seljakov v glavi zjasnilo, videl bo, da je šola koristna naprava in učitelj resničen prijatelj njegov in njegovega zaroda. Marsikaj bode doma opustil, kar je do sih dob nevede gojil, skratka upljiv bode viden in blagotvoren ter zjasnila so bodo vremena našemu šolstvu. Poskusimo, delajmo in — videli bomo! ----- Anton Martin Slomšek, pedagog, domo- in rodoljub slovenski. Spisal Franjo Jamšek. (Dalje.) Ali ni s tem berilcem potreba in korist šole po mojstrsko dokazana? — Vsak komentar bil bi tu odveč. Na taki in enaki način razpravlja Slomšek tudi ostalih 51 berilnih vaj, pri katerih se blagi čitatelj lahko do celega prepriča o raznovrstnosti in važnosti skrbljivo sestavljene tvarine in o praktičnej vrednosti navedene knjige. Nadaljni naslovi berilcem: II. Blaže in Nežica. pojdeta v nedeljsko Šolo. III. Kako je v šoli veselo! IV. PrvoŠolci dobre volje. V. Pridna Šolarja doma kregana. VI. Sveti bo žični prazniki: Kako se otroška spoved obhaja? VIL Dvoje šolarjev gre služit: Nauk za družino. VIII. Šola poštenega zadržanja: Kako se pri pisanju sedi? a) Zadržanje v pričo Boga. b) V pričo gosposke, c) V pričo ljudi svojega stanu. d) Kako se v družbi pošteno govori ? IX. Iluda zima, da drevje poka: Kaj je storiti, kadar človek zmrzne? Kadar ga zaduši? X. Poštena gostija, lepa reč: Nauk za dobro voljo. Ali se sme plesati? XI. Kratek pust, pa veliko ust: Pustne šege in krivovere. XII. Snaga, lepa, draga reč. Nauk za domačo snaž-nost XIII Boljše v hišo žalosti, kakor v hišo veselja: Kako se bolniki obiščejo? XIV. Ogenj potrebna pa nevarna reč: Kako ognja varovati ? Kaj je storiti, kadar gori? XV. Zdravo telo, najboljše blago: Kako se za zdravje skrbi? Za kratek čas in počitek. Za zdravo jed in pijačo. XVL Zdravje gor po niti — dol po curki. Nauk za bolnike. XVII, Doma imaš, pa ne poznaš: Domača zdravila. XVIII. Mara in vaga v nebesa pomaga. XIX. Človek ne pozna kaj ima: Človeško telo. Človeška duša. XX. Vesela aleluja. Šolarje poskusijo. Kako na božjo pot boditi? XXI. V starem gradu denarji cvetijo : Sadjereja. XXII. Boljša kratka sprava, kakor dolga pravda: Nauki za vozarje. XXIII. Ljubo doma, kdor ga ima: a) Popis sveta. XXI V. Kolikor jezikov kdo zna, toliko človekov velja: Popis sveta, b) Popis morja. XXV. Solnce mrkne: Nebeške luči. (<«loj JI. in III. tablico na konci knjige.) XXVI. Odprto nebo: Popis nebeških prikazni. XXVII. Lepa nedelja: Angeljska bratovščina. XXVIII. Ptičje gnezdo — božje čudo: Skrb za ljubo živinco. XXIX. V Rakovci so koze (bolezeu): Nastavljanje osepnic. XXX. Človek sam svoj narhujsi strah: Kako škodljiv je prazen strah? XXXI. Msžnarja je ubilo: Kako se o hudej uri zadržati:? Pomagati od strele zadetim. XXXII. Toča je pobila: Od čare ali coprnije. XXXIII. Hudo vojaštvo: Od vojakov in tobakarjev. XXXIV. Tudi na gobah smrt sedi: Od strupenih gob in zelišč. XXXV. Jelovca so klobase vjedle: Smrten strah na mizi. Pomoč o novamosti zastrupljanja. XXXVI. Tudi prazna puška poči: Kako se strela varovati? XXXII. S tir ji elementi: 1. Zrak ali podnebna sapa. 2. Zemlja. 3. Ogenj. 4. Voda. XXXVIII. Po Dolenjskem grižo imajo: Kako se griže varovati ? Cesarske oblastnije in pravice. XXXIX. .Dvojna kuga: Živinska kuga. Človeška kuga. Žganje. Kaj storiti, kadar se kdo obesi? XL. Svetlinova Nanika je umrla: Oporoka. Pogreb poštene device. XLI. V Lazah je stekel pes: Od steklih psov. (Glej 14. podobo na IV. tabli!) XL1I. G. dekan pridejo: Šolska skušnja. XLIII. Strašna noč. XLIV. Smrt dobrega očeta. XLV. L^epo otroško srce. XLVI. Dobre matere poslednje izročilo. XLVII. Dober dušni pastir. XLV1II. Otrok narvečje bogastvo. X LIX. Poštenje boljše, ko denar. L. Bog razkruŠi, pa veselo zopet združi. LI. Tobakarjem je ura dotekla, Lil. Človek si sam srečo seje." Res občudovanja vreden učitelj! 2. Pisanje. Na podlagi pridjanih štirih predpisov (glej I. tablico knjigi pridja.no!) sestavljen je napotek v pisanju iz sedmih vaj: od A — Ii. 3. Računstvo. obstoji iz petnajstih vaj: od « — p. 4. Petje. Zato so vzete pesmi večinoma iz „Pesme Matija Ahacelna, 3. natis," —-iz „DeviŠtva", in iz „Življenja srečen pot". 5. Nemščina je zastopana (v zvezi z nemško slovnico) v kakih 25 vajah. Tem pridjan je v začetku kratki slovensko-nemški besednjak: „Cudne besede" — in nemški „Sach-Register" v abecednem redu. 115 „i s k r i c" t. j. jedrnatih pregovorov, pa krhkih, vmes tudi zasoljenih izrekov in zlatih naukov nahajajočili se v Slomšekovej knjigi ,,Blaže in Nežiea" v abeeednej vrsti: 1. Ako greste na božji pot, ne hodite Bogu na pot. 2. Ako sediš, ne gugaj se, kakor bi zole (emrlje) imel. Se čohati in ke-brati — ušivei navado imajo. Na steno prislanja se le meglenjak, 3. Ako se ti zeha ali kihne, z robcem usta zakri, da se nebi kdo vstrašil, kakor bi ga hotel požreti. 4. Bog pošilja križe in nas spravlja ž njimi nebesom bliže. 5. Boj se Boga, skrbi za svoje ljudi in živino, tako se bodo coperniki tebe bali, ne pa ti njih. 6. Bolezen gre po curki, zdravje pa po niti. — Za veliko bolezni je potrpežljivost narboljše zdravje. 7. Boljše počasi prav, kakor hitra zmota. Marsikdo ve dobro rajlati, pa vendar slabo gospodari. 8. Boljša je zamera za resnico, kakor hvala za laž. 9. Boljša je gola glava, kakor gola noga. 10. Božja roka enkrat vzeme, dvakrat toliko pa da. 11. Brez prtiča (rjuhe) še berača na slami ne pusti. 12. Čenče Marinke nima nobeden rad. 13. Če Bog da,, vam (učencem) pojde pisanje o veliki noči bolj gladko izpod rok, ko preja predicam, ki dremljejo. 14. Cesar se v mladosti izučiš, s tem se za starost oskrbiš. 15. Človeka lahko po hoji, hiše po sčrehi, ljudi in kraje po šegah poznaš. 16. Da bi mavha denarjev bila, kjer mavrica (božji stolec) pije, je prazna basen, kateri se krave smeje. 17. Druge opravljati boli; sam sebe hvaliti smrdi. 18. Da hudič coprnikom pomaga, je za podučene kristjane vražja, grda vera. 19. Dobre volje rado mošnje kolje — streho podere — voz prekucne. 20. Dobro je domača zdravila poznati, ki jih vsak človek, vsaka domačija ima. Velikokrat majhna reč pomaga, kjer po širokem pomoči zastonj iščemo. 21......govori, kakor bi otrobe vezal. 22. Grd je pijanec, desetkrat grša pijanka; ona še svojega sramu ne pokrije. 23. Glej, da iz sklede (pri obedu) ceste ne narediš. 24. Gospodinja tri vogle hiše drži. 25. Gnojnica je zdravju škodljiva, in kjer je smrad, ne gre pošten človek blizo rad. 26. Hiše, ki snažna ni, se pošten človek boji. 27. Huda zima je; varite se, da vas muhe ne vjedo; — take muhe, ki nekaterim po zimi kakor po letu po glavi letajo. 28. Hranilnice so velika dobrota za družino in druge pridne ljudi, ki veliko na obresti položiti nimaja.....namestu zaslužen denar doma v nevarščini imeti, ga raje v hranilnico pošlji; boš brez skrbi in pri lepem dobičku. 29. Imaš prosto glavo, tople noge, pa odprto telo, se ti bolezni bati ni. 30. Hudobni štrkavci vsako grmovje iztaknejo, vsako drevo izprežejo, kako gnjezdo mladih pokončat. To je po tolovajsko. 31. Kar jeden ve, tudi dva zvesta. 32. Kaj pomaga križe na križnem potu obrezovati in s takimi treščicami kaditi, kaj izpod kapa kamenčke v posodo devati, in iz njih piti, dobrih rož pa ne iskati in modre zdravniki opustiti. 33. Kar sam lahko narediš, se na drugega ne zanašaj. 34. Kar se odlaga, se rado zamudi. 35. Kaj človeku pomaga, če je še toliko razumen, pa pameten ni. 36. Kar se človek v mladosti dobrega izuči, ga glava ne boli. 37. Kdor svojega psa več obrajta, kakor človeka, je pesji stric; in takih abotnik stricev je zelo veliko na svetu. 38. Kdor drugega ne vidi (pri popotovanju), kakor drevje rasti, pa ljudi po dveh hoditi, boljše naj doma korenje strže ; on po svetu hodi, kakor bi se mu sanjalo. 39. Kdor mir ljubi, ne bo nikdar na zgubi. 40. Kdor ne sluša, si sam nesrečo poskuša, katera mu za petami gre. (Dalje sledi.) -- 0 rabi navorja. Prof. Fr. Hauptman. (Dalje.) J. Dajmo, da dela ob ednoramniku zaporedoma v razdalji: 1, 2, 3, 4, 5, 6 ozirma breme: 300g, 150 g, 200 g, 120<7, 90g, 100g itd. Oba navorja zavrtita se v smislu obešene uteži; kajti sila, ki dela ob spodnjem navorju, dela vsled njih zveze tudi na zgornjega. Da zvemo, s koliko vrtečo močjo, spravimo ju zopet v ravnotežje; v ta namen treba je ob prostej rami gornjega navorja n. pr,: v razdalji: 6, 1, 5, 3, 2, 4 oziroma ravnotežne sile: 50^, 300g, 120g, 160g, 225g, 150q itd. Iz števil vsakega posameznega poskusa dobimo zakon ravnotežja vedno v jedni prejšnjih oblik, naj delamo po katerem koli navedenih načinov. Ako je še treba kacega razjasnenja, vzamimo iz med šest navedenih poskusov v pre-vdarek tretjega: Breme = 200g, rama = 3; ravnotežna sila = 120g, rama = 5. Ob rami 3 jednoramnika dela breme 200 g. Njega vrteča moč je (200grx3) 600 <7. S to-le vrtečo močjo upliva spodnji navor ob gornjega. Naj-li nastane ravnotežje, mora ob nasprotnej rami ob gornjega navorja delati primerna sila v nasprotno mer. Ako je nje prijemališče v razdalji 5, treba je ravnotežne sile 120.9; tedaj je vrteča moč (120.9x5) ravno jednaka 600 g. Prav tako postavil bi se breztežen jednakoramnik v stan ravnotežja, ko bi sila 120 g naravnost ob njem v razdalji 5 delala bremenu nasprosti. V tej trditvi vtegne začetnik nahajati neko težkočo. (Predoči si položaj na risanem liku). Med bremenom in ravnotežno silo leži posredovalna sila; to je tista sila, s katero je napeta vez med obema navorjema. Djali smo zgoraj, da se navadno konca navorjev med seboj zvežeta. Tedaj je v obče posredovalna sila različna od ravnotežne; jednaki ste sile, ako delate obe ob jednakih ramah dvoramnika, ali z drugimi besedami, ako gornji navor rabimo kot jednakoramnik. Temu pogoju pa je lahko ustreči, ako pred poskusom spnemo navorja v istej daljavi, v katerej nameravamo obesiti ravnotežno silo. Mislimo si toraj pri prejšnem poskusu navorja speta v točki 5, ima vezilo prenašati nateg od 120 g in isto tolika je potem ravnotežna sila na drugej strani ob rami 5. Mislim, da je v tem slučaju razmotrivanje naj bolj priposto, ako delamo z dvema spojenima navorjema; omeniti pa še moram, da bi se jednoramnik s pomočjo priprežene prožne tehtnice dal še na priprosteji način obravnavati. Ako se ozremo po clozdajnem raziskovanju, lahko si zapomnimo izvedena pravila v sledeči prav umevni obliki: Ako dela ob jedni strani navorja katera utež kot breme v določeni razdalji, treba je ob nasprostni strani v jednaki razdalji.....jednake uteži kot ravnotežne sile, „ dvojni „.....polovice „ „ „ trojni „.....tretjine „ „ „ čveterni „.....četrtine „ „ „ „ „ polovici razdalje .... dvojne „ „ „ „ „ tretjini „.....trojne „ „ „ „ i. t. d. VII. Uporaba Vsi nauki, ki jih nižja šola deli, biti morajo djanstvene vrednosti za vsakdanje življenje. Glavni je to smoter nižje šolskega pouka. Prav s tem vzbuja se neugasljiva vedoželjnost in utrjuje se vspeh pouka, če pridejo mlade glavice do spoznanja, da djanstveno uporabljevanje podeljenih naukov povečuje njih duševno in posredno tudi telesne zmožnosti. Prav zategadel naglašati mi je zopet, da naj bo „uporaba" zadnja poglavitna točka realne metodike. Vendar nisem si stavil smotra, razpravljati tukaj ono stran uporabe navorja, katera je čitateljem, kojim so namenjene te vrstice, po vsem znana in o katerej nas pouči vsaka učna knjiga. V tem oziru naj zadostuje samo kratek pregled, temu naj slede nekatere računske vaje z razrešitvijo vred, na zadnje pa raba navorja v drugih poglayjih fizike, v katerih se dozdaj navadno ni rabil, a se tudi da s pridom rabiti. 1. Navor se rabi kot sredstvo, telesa vzdrževati v stanu pokoja, da ne padajo, ali da se sploh ne premičejo. Najvažnejše na tem je, da postane navor po pogojih ravnotežja .sposoben y določevanje sile, s katero kako telo teži do zemlje, t. j. v tehtanje. Pri tehtnicah nahaja se navor ali kot jednakoramnik (navadna tehtnica) ali kot raznoramnik (rimska tehtnica) ali kot sestavljen stroj pri decimalnih tehtnicah (decimalnicah) itd. Glavni jo posel pri tej uporabi, ali poskusoma ali s pomočjo zakonov ravnotežja določiti silo, katera navor ravno spravi v ravnotežje, le pri rimskej tehtnici določuje se vselej rama ravnotežne sile. 2. Navor se rabi kot sredstvo, premikati Ž njim telesa. Tudi v tem slučaju določiti je navadno sila, katera je v premikanje teles treba. Premikajoče silo dobimo, ako v vsakem posameznem slučaju najprej določimo ravnotežno silo. Vsaka sila, ki je veča od te-le, uniči stan ravnotežja in telo se premika. Ker večinoma želimo zvedeti najnovejšo premikajočo silo, razvidi se iz tega, kolike važnosti so zakoni ravnotežja glede premikanja teles. Navor kot premikajoč stroj rabi se na dva načina, ali kot metalec (Wurfhebel), ako je rama sile manjša od rame bremena, ali pa\ot t i s k a 1 e c (Druekhebel), ako je rama sile večja od rame bremena. Razjasniti si to, predstavimo si še enkrat navor, ravno ko v jedno stran zaniha. Pri tem premeri vsaka točka navorja, tedaj tudi njegova konca oziroma prijemališči sil gotovo pot, ki je po svojej obliki kos krogovega obsega. V geometriji se le ta imenuje 1 o k. Je-li navor jednakoramen, jednaka sta si loka prijemališč, v nasprotnem slučaju pa sta različna in sicer je lok, ki ga premeri konec daljše rame, daljši od loka, ki ga premeri konec kračje rame. Razmerje lokov jednako je razmarju ram, tedaj jednako nasprotnemu razmerju sil, koje so si med seboj v ravnotežju. Ta izrek dodati bi se še moral zakonom ravnotežja, potem bili bi ti-le dovršeni. a) Vzamimo zdaj, da je rama sile manjša od rame bremena; tedaj je sila veča od bremena in pri nihajočem navorju je lok, ki ga premeri prijema-lišče bremena, daljši od loka premikajoče sile. Oba loka pa se premerita istočasno, toraj mora biti hitrost, s katero se premiče breme, večja od hitrosti, s katero se premiče prijemališče sile. V tem slučaju se tedaj podeli bremenu velika hitrost in to se pravi: »breme metati". Navor se rabi kot metalec. Navor metalec dela z razmeroma veliko silo a ob kratkej poti in prouzroči brzo gibanje bremena. N/pr. Podnožnica brusnega gonila (jednoramnik) je navor metalec, ž njim podeli se kamnu velika hitrost vrtenja. Igrajoči se fantje postavijo včasi poleno po koncu, na njo položc počrez deskico; na edni konec deskice denejo kamen, po drugem koncu pa mahnejo z drogom. Z veliko hitrostjo frči kamen kvišku v zrak. Deskica jim služi kot navor metalec, (Dalje sledi.) --- Logika. Spisal Dr. Josip Križan, kr. gimnazijski profesor v Varaždinu. (Dalje.) § 60. Prva oblika broznvetnili sklepov. Oblika, v kateri je srednji rek v vrhnjem reku subjekt, v spodnjem reku pa predikat, je prva oblika brezuvetnih sklepov. Obrazec te oblike je ta-le: I. J/
E M<—P A Al C P E M<—P
1. A S