IZ RAZREDA 30 Matematika v šoli, št. 2., letnik 23, 2017 Preverjanje znanja z aplikacijo Wordwall Anamarija Cencelj Osnovna šola Griže Povzetek V sodobnem načinu poučevanja in pridobivanja znanja se postavlja vprašanje, kako naj učenci prikažejo ozi- roma dokažejo pridobljeno znanje. Tradicionalne oblike preverjanja znanja niso primerne za današnje gene- racije učencev, tako imenovane digitalne domorodce, kot jih je poimenoval Marc Prensky v svojem članku Digital Natives. T udi formativno spremljanje spodbuja drugačne oblike preverjanja znanja. Ena izmed možnih oblik avtentičnega preverjanja znanja je uporaba spletne aplikacije Wordwall, ki je dosegljiva na spletnem nas- lovu http://wordwall.co.uk/. Spletna in namizna različica aplikacije učencem omogoča drugačen, prijaznejši način predstavitve oz. dokazovanja lastnega znanja s pomočjo uporabe sodobne tehnologije. Z nekaj koraki so lahko učenci pri pouku matematike sestavili zanimive interaktivne naloge na temo Pitagorov izrek. S prever- janjem in razumevanjem učnih ciljev danega poglavja, načrtovanjem nalog ter izdelavo interaktivnih nalog so učenci preverjali znanje in nadgrajevali svoje digitalne kompetence. Preprosta izdelava križank, parov, vislic in več kot 30 ostalih iger v interaktivni obliki, izdelanih v manj kot minuti, ki so dosegljiva učencem na vseh sodobnih napravah, je dovolj dober razlog, da z enostavnim in kakovostnim programom ustvarjamo kreativ- no in spodbudno učno okolje za svoje učence in dijake. Ključne besede: Wordwall, preverjanje znanja, igre, digitalni domorodci Knowledge Assessment with Wordwall Application Abstract In the contemporary method of teaching and acquiring knowledge the question arises as to how pupils should demonstrate or prove the knowledge they have acquired. Traditional forms of knowledge assessment are not suitable for today’s generations of pupils, the so-called digital natives, as referred to by Marc Prensky in his article “Digital Natives” . Formative assessment also promotes different forms of knowledge assessment. One potential form of authentic knowledge assessment is the use of the Wordwall online application, which is accessible on the website http://wordwall.co.uk/. The online and desktop version of this application enables pupils to demonstrate or prove their own knowledge in a different, friendlier way by using modern technol- ogy. In just a few steps pupils were able to prepare interesting interactive tasks during Mathematics class on the topic of the Pythagorean theorem. By assessing and understanding the learning objectives of a given chapter, by planning tasks, and by making interactive tasks the pupils assessed their knowledge and upgraded their digital competences. The easy-to-make crossword, match up, hangman and more than 30 other games in interactive form, made in under a minute and accessible to pupils on all modern devices, is a good enough reason to set up a creative and stimulating learning environment for our pupils and secondary school students with this easy-to-use and quality computer program. Keywords: Wordwall, knowledge assessment, games, digital natives Uvod Danes je v šolah in drugod pri uporabi IKT velika ločnica med mlajšo in starej- šo generacijo. Mnogo starejših se še ved- no navaja na uporabo sodobne digitalne tehnologije, mladi pa si vsakodnevnega življenja brez modernih visokotehnološ- kih rešitev ne znajo predstavljati. Prav je, da jim omogočimo uporabo IKT tudi pri učenju. Marc Prensky v svojem članku Digital Natives, Digital Imigrants (Prensky, 2001) opisuje digitalno ločnico med t. i. digital- nimi domorodci in digitalnimi priseljen- ci. Naši učenci spadajo v skupino domo- rodcev, saj so bili rojeni v času, ko je di- gitalna tehnologija že obstajala in tekoče obvladajo »jezik« računalnikov, videoiger, interneta, mobilnih naprav … Ljudje, ki so se rodili pred pojavom digitalne tehno- logije, imajo kljub mnogim spretnostim, ki so jih pridobili ob uporabi, še vedno težave in tuj naglas v tem računalniškem »jeziku«. Ni samo starost tista, ki ločuje ti dve skupini, temveč tudi izpostavljenost posameznika digitalnim tehnologijam. IZ RAZREDA 31 Matematika v šoli, št. 2., letnik 23, 2017 Prensky v tem delu opozarja, da pouče- vanje ne sme obstati v preddigitalni dobi, marveč mora učitelj svoje metode prila- goditi novim tehnologijam in spregovori- ti v jeziku digitalnih domorodcev (Prens- ky, 2011). Zavedati se je treba, da so učenci z upo- rabo sodobne tehnologije, ki jim je blizu, aktivni in inovativni ter ustvarjalno sode- lujejo z drugimi. Učitelji uporabljajo ra- čunalnik, internet in drugo tehnologijo le kot novo orodje za doseganje tradicional- nih ter že preverjenih ciljev, manj pa kot možnost drugačnega načina poučevanja oziroma preverjanja znanja. V nadaljevanju bom predstavila nov prog- ram Wordwall, ki omogoča drugačen način poučevanja in preverjanja znanja, saj spodbuja ustvarjalnost in sodelovanje med učenci. Kaj je Wordwall? Wordwall je enostaven program, ki omo- goča izdelavo interaktivnih nalog (kvizov, križank, parov …). Na voljo je v spletni in Slika 1: Namizna različica programa Wordwall Slika 2: Spletna različica programa Wordwall IZ RAZREDA 32 Matematika v šoli, št. 2., letnik 23, 2017 namizni različici. Vsi uporabniki Smart interaktivnih tabel ali zaslonov Vivid- Touch, kupljenih med septembrom 2014 in majem 2016, prejmejo za sedem upo- rabnikov brezplačno licenco za uporabo programa Wordwall. Z javno objavo izdelanih gradiv lahko pri- pomoremo k zbirki interaktivnih gradiv, ki so na voljo učencem in učiteljem po ce- lem svetu. Na voljo so gradiva za različne starostne skupine in različna predmetna področja. S štirimi preprostimi koraki lahko v manj kot minuti izdelamo zani- mivo spletno igro. Po končani igri lahko preverimo in izvozimo rezultate igre ter isto vsebino uporabimo v drugi predlogi. Slika 3: Koraki izdelave interaktivnih nalog Preverjanje znanja z Wordwall S tradicionalnimi metodami preverjanja znanja merimo zgolj poznavanje dejstev in konceptualno razumevanje, vendar te me- tode ne merijo natančno učenčevih spo- sobnosti reševanja problemov, sklepan- ja, kritičnega razmišljanja ter ne poznajo spretnosti sodelovanja, čuta odgovornos- ti. Običajne metode vrednotenja veliko- krat odvrnejo učence od učnega procesa (Luongo Orlando, 2008). Rutar Ilc (1996) trdi, da s tradicionalni- mi testi ne moremo zajeti veščin, ki zah- tevajo višje mentalne funkcije, saj krepijo predvsem repetitivno znanje oz. priklic dejstev. Učenci se navajajo na enoznačne odgovore, s čimer ne spodbujamo učen- čeve kreativnosti, kritičnega mišljenja in problemskega pristopa. Rezultati, ki meri- jo takšno znanje, so zato kritični, saj ne lo- čujejo med učenci, ki so snov razumeli, in tistimi, ki so snov le mehanično privzeli. »Da bi otrokom pomagali pri razvoju last- ne motivacije in samostojnosti ter upora- be bistvenih konceptov, učnih spretnosti in delovnih postopkov, učitelji v pouk vključujejo avtentične načine preverjanja in ocenjevanja. Te alternativne metode obsegajo veliko različnih dejavnosti in predstavitvenih oblik, s katerimi pridobi- mo globlji vpogled v učenčev napredek« (Luongo Orlando, 2008: 7). Avtentični načini ocenjevanja, ki izhajajo iz metod poučevanja, so usmerjeni k izob- raževalnim in operativnim ciljem učnih enot. Ti načini bolj poudarjajo reševanje problemov, kritično razmišljanje, razu- mevanje, sklepanje, metaspoznavanje ali samorefleksivne spretnosti (Luongo Or- lando, 2008). Marentič Požarnik (2000) navaja nekaj drugačnih oblik preverjanja: PRAKTIČNO OCENJEV ANJE S takšnim načinom ocenjevanja ugotav- ljamo, ali znajo učenci uporabiti znanje v konkretni dejavnosti. Pri reševanju prob- lemov morajo znati uporabiti ustrezno vednost. Pri izdelkih lahko ocenjujemo referate, seminarske naloge, likovne izdel- ke, tehniške izdelke, samostojne naloge … SKUPINSKO OCENJEV ANJE Gre za ocenjevanje sodelovalnega učenja oziroma timskega dela. SAMOOCENJEV ANJE S takšnim načinom preverjanja poveču- jemo odgovornost učencev, s čimer vpli- vamo na učenje brez stalne kontrole in prisile. MAPA UČENČEVIH DOSEŽKOV Z zbirko učenčevih dosežkov na dolo- čenem področju, iz katerega je razviden učenčev napredek, preverjamo njegovo znanje, hkrati pa mu omogočamo samo- refleksijo. AVTENTIČNI TESTI S takšnimi oblikami preverjanja zahteva- mo, da učenci uporabljajo sposobnosti in spretnosti, kot bi jih uporabljali v resnič- nem življenju. Z avtentičnimi oblikami preverjanja po- vezujemo učenje, poučevanje, preverjanje in ocenjevanje znanja, s čimer postanejo učitelji pozornejši na to, kako se učenci učijo (Razdevšek Pučko, 1996). Po pregledu spletne aplikacije Wordwall sem dobila idejo, da lahko uporabim ta program kot enega izmed načinov dru- gačne oblike preverjanja znanja. T u učitel- ju ni treba pripraviti naloge z namenom, da jih učenci zgolj rešujejo. Učenci lah- ko namreč sami uporabijo svoje znanje in izdelajo naloge. S takšnim načinom spodbujamo in razvijamo digitalne kom- petence, kritično uporabo pridobljenega znanja, ustvarjalnost, poznavanje ter ra- zumevanje učnih ciljev, uporabo znanja v novih situacijah … Wordwall pri pouku Pri pouku matematike skušam uporab- ljati korake formativnega spremljanja. Na začetku vsake učne enote preverimo predznanje in skupaj na podlagi učiteljeve usmeritve oblikujemo učne cilje za dano enoto. Skozi celotno poglavje učne teme sproti preverjamo znanje. Po končani obravnavi učnih enot učenci naredijo mi- selni vzorec o tem, kaj so se naučili oziro- ma katere cilje bi morali doseči ob koncu poglavja. S preverjanjem znanja učenci izpišejo, ka- terih ciljev še niso dosegli, in načrtujejo lastno učenje za dosego ciljev ter pisno ocenjevanje. Največkrat uporabljam standardne obli- ke, ki pa so velikokrat prinesle kampanjs- ko delo in kratkotrajno učenje. Pri učnem poglavju Pitagorov izrek sem se odločila za drugačno obliko prever- janja. Učencem sem podala navodila za pripravo nalog. V prvi uri smo si zelo na kratko pogledali Wordwall in oblike na- log, ki jih lahko ustvarimo. S tem so učen- ci dobili ideje za sestavo nalog. V zvezek so zapisali dve nalogi (vsebino in obliko igre). Med seboj so si preverili ustreznost nalog glede na cilj, ki so si ga izbrali. Naslednjo šolsko uro so učenci v raču- nalniški učilnici začeli z ustvarjanjem v spletni aplikaciji Wordwall. Nastale so različne naloge (križanke, osmerosmerka, vrtavka …). Pred pričetkom računalniškega dela sem imela pomisleke, da bi lahko učenci imeli težave z uporabo programa, a izkazalo se je, da so bili ti odveč. Učenci so se prijavili IZ RAZREDA 33 Matematika v šoli, št. 2., letnik 23, 2017 v aplikaciji, nalagali slike, iskali primerne slike, dodajali omejitve s časom … Tudi angleški jezik aplikacije jih pri delu ni oviral. Pojavljala so se zgolj vprašanja za zapis matematičnih formul. Posameznim učencem sem pokazala način zapisa s »Tex« besedilom in kako si lahko poma- gajo z zavihkom »Pomoč«. Tudi osnovni »TeX« zapis so zelo hitro osvojili. Večjo težavo so imeli s pravopisom in z obliko- vanjem večjega števila nalog, ki bi izhajale iz življenjskih situacij in ki bi preverjale višje taksonomske stopnje. Z nekaj moje pomoči so nekateri učenci sestavili tudi takšne naloge. V nadaljevanju je nekaj slik nalog, ki so jih učenci izdelali s spletno aplikacijo Wordwall. Po končanem delu so učenci predstavili lastne naloge, reševali tiste, ki so jih sesta- vili drugi sošolci in si ustno podali mnen- ja za izboljšanje nalog. Učenci so z navdušenjem sestavljali nalo- ge in potrdili moje mnenje, da je Word- wall odlična in enostavna aplikacija za sestavljanje interaktivnih nalog. Z goto- vostjo lahko zatrdim, da bom tudi v pri- hodnje uporabljala Wordwall kot učni pripomoček, hkrati pa bomo tako lahko z učenci gradili svojo zbirko nalog za vse učence na šoli. Slabosti aplikacije Wordwall Kot večina uporabnih programov, ki jih najdemo na tržišču, je tudi Wordwall plačljiv program. Brezplačna različica omogoča zgolj igranje in uporabo gradiv. S plačljivo različico je mogoče sestavljati lastna interaktivna gradiva, prirejati javna gradiva drugih uporabnikov, spremljati rezultate učencev … Manjša težava je tudi jezik aplikacije, ki ni na voljo v slovenskem jeziku. Pri izdelavi križanke in nekaterih drugih iger je tako onemogočena uporaba šumnikov. Slika 4: Miselni vzorec s cilji Slika 5: Priprava naloge v zvezku IZ RAZREDA 34 Matematika v šoli, št. 2., letnik 23, 2017 Slika 6: Inter- aktivne naloge, ki so jih izdelali učenci Slika 7: Osmerosmerka z osnovnimi pojmi v poglavju Pitagorovega izreka Slika 8: Križanka z lastnostmi pravokotnega trikotnika IZ RAZREDA 35 Matematika v šoli, št. 2., letnik 23, 2017 Slika 9: Vrtiljak s Pitagorovim izrekom v likih Slika 10: Poišči pare z nalogami iz vsakdanjega življenja. Zaključek Sodobna šola razvija različne sposobnosti, interese, spretnosti ipd., kar je treba upoštevati tudi pri preverjan- ju znanja. Tradicionalni način poučevanja, preverjanja in ocenjevanja znanja, ki temelji na transmisijskem modelu, je treba zamenjati z novim konstruktivističnim pojmovanjem učenja in poučevanja, ki daje poudarek organizaciji čim bolj raznolikih učnih situacij, kjer se znanje ugotavlja tudi z različnimi izdelki, meritvami, s projektnimi nalogami itd. Menim, da tradicionalne oblike preverjanja znanja učencem ne predstavljajo izziva. S preverjanjem znanja z uporabo W ordwall spletne aplikacije upoštevamo tudi individualno stopnjo intelektu- alnih sposobnosti. Zavedati se moramo, da vsem učencem ne odgovarja le en sam način poučevanja in posle- dično tudi preverjanja znanja. Drugačne oblike preverjanja lahko pri učencu odprejo skrita močna področja, ki pozitivno vplivajo na samopodobo in s tem na boljšo notranjo motivacijo za učenje. Sprememba v smeri novih oblik preverjanja znanja je nujna, saj spodbuja razvoj samostojnih učencev, ki se zavedajo lastnega znanja, znajo ovrednotiti svoje znanje in načrtovati nadaljnje učenje za doseganje ciljev. ■ Literatura Černelc, K. (2015). Vnos informacijsko-komunikacijske tehnologije in e-preverjanje znanja pri pouku kemije. Magistrsko delo, Maribor: Univerza v Mariboru, Fakulteta za kemijo in kemijsko tehnologijo. Kop, M. (2015). Formativno spremljanje znanja učencev v osnovni šoli. Magistrsko delo, Maribor: Univerza v Mariboru, Filozofska fakulteta. Luongo – Orlando, K. (2008). Drugačno preverjanje znanja: predlogi za avtentično sledenje napredka učencev. Ljubljana: Rokus Klett. Marentič Požarnik, B. (2004). Kako bolje uravnavati mogočen vpliv preverjanja in ocenjevanja. Sodobna pedagogika, 1, str. 8‒22. Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. Pridobljeno: 25. 6. 2016 s http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20 -%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf Razdevšek Pučko, C. (1996). Drugačne oblike preverjanja in ocenjevanja znanja. Sodobna pedagogika, 47 (9/10), str. 411‒419. Rutar Ilc, Z. (1996). Drugačna kultura preverjanja v praksi. Didakta, 5 (28/29), str. 3‒7. Rutar Ilc, Z. (2001). Spodbujanje in preverjanje kompleksnega razmišljanja. Sodobna pedagogika, 52/5, str. 183‒201. Veiner, M. (2016). Glasovi svetov [radijski posnetek]. Ljubljana: RTV Slovenija. Predvajano na Radiu Slovenija (3. program/ARS) 18. feb. 2016. https://en.wikipedia.org/wiki/Whac-A-Mole (25. 11. 2016). Kolikšna je ploščina enakokrakega trapeza s krakoma 1,5 dm in osnovnico 18 cm? Izračunaj diagonalo f in ploščino deltoida, podatke imaš označene na sliki. Izračunaj diagonalo e, če veš da stranica a meri 97 cm, diagonala f pa 144 cm. Ploščina enakostraničnega trikotnika meri 25 √3 m 2 . Izračunaj obseg. Izračunaj obseg in dolžino diagonale. a = 6,3 cm Izračunaj višino trapeza z osnovnicama 10 cm in 0,5 dm ter krakom b = 4 cm.