Aktualno je zbral Igor Lipovšek, Zavod RS za šolstvo igor.lipovsek@zrss.si tudi konkretne namige. Andreja Bečan, Nataša Mrak in Nina Farič obširno poročajo o »mednarodni izmenjavi«, torej obisku turških učiteljev pri nas in naših v Turčiji. Obiska nista bila kar tako, da »mi gremo pa malo po svoje«, ampak strokovna in poglobljena v didaktiko. Gotovo pa so največ vredni stkani novi medčloveški stiki. Sledijo štirje članki v rubriki Iz prakse (a tudi prej omenjeni so iz prakse!). Polona Küssel nas sprašuje, kako izdelati tipna učila za slepe in slabovidne pri pouku geografije. Članek je kratek, ilustrativen in jasen ter kot tak zanimiv tudi bralcu ali učitelju, ki se s to problematiko ne srečuje. Kako medpredmetno »obdelati« Triglavski narodni park pri biologiji in geografiji v 9. razredu, pa pri tem vključiti še sprotno preverjanje (včasih poimenovano tudi formativno spremljanje), nam razkrivata Monika Jelenc, Ema Vidic Judež iz OŠ Frana Albrehta v Kamniku. Simona Varga piše o učnih strategijah, belokranjski kolega Matej Matkovič pa o spletni učilnici kot možnosti izvajanja formativnega spremljanja pri pouku geografije. Njegov primer kaže, da je koristno združiti staro preizkušeno sprotno preverjanje z novo informacijsko tehnologijo. Na koncu sta tudi tokrat prispevka iz rubrike Zanimivosti o nekaterih bolj zgodaj spomladi rastočih rastlinah urednika te revije in iz rubrike Pedagoški orehi Igorja Lipovška o tem, da tudi učitelji niso nezmotljivi in ne vedo vsega. Vabljeni k branju! Anton Polšak Kdo bo potoval v Hongkong? V Posotelju je 12. aprila potekalo državno tekmovanje iz znanja geografije. Gostiteljica je bila Osnovna šola Podčetrtek – tako kot leta 1996, ko se je tekmovanje začelo in je bil organizator pokojni učitelj Marjan Šviglin. Tekmovalne naloge so bile približno enako zahtevne kot lani – statistični rezultati so podobni. Med terenskimi nalogami so največ preglavic tekmovalcem delale naloge, ki so zahtevale poznavanje fizične geografije in preračunavanja ter sklepanja. Tekmovalo je 54 učencev 6. in 7. razreda, 79 učencev 8. in 9. razreda, 23 dijakov strokovnih šol in 45 dijakov gimnazij: skupaj 201 tekmovalec z njimi pa je bilo 150 mentorjev. Zaradi dejavnega sodelovanja mentorjev in študentov Oddelka za geografijo mariborske Filozofske fakultete je vrednotenje potekalo brez resnejših zapletov, čeprav je odgovore terenskih nalog zahtevno ocenjevati. Danijel Lilek, državni koordinator, je za prihodnje šolsko leto napovedal nekaj sprememb v organizaciji in izvedbi tekmovanja. Najboljši osnovnošolci: Tisa Princes Ledinek, OŠ Draga Bajca Vipava, mentor Niko Likar; Maksim Sinkovič Korošec, OŠ Cirila Kosmača Piran, mentorica Andreja Fabbro; Jakob Nahtigal, OŠ Janka Glazerja Ruše, mentorica Erika Germič na nižji; na višji stopnji Neli Petrič, OŠ Idrija, mentor Matjaž Kerček; Martin Steblovnik, III. OŠ Celje, mentor Tomislav Golob; Ema Robič, OŠ Josipa Vandota Kranjska Gora, mentorica Petra Berčič. Najboljši srednješolci: Nejc Funtek, ŠC Celje, Gimnazija Lava, mentor Marko Moškotevc; Saša Banfi, Srednja poklicna in tehniška šola Murska Sobota, mentorica Darja Pojbič Kovačič; Jaka Zupan, ŠC Kranj, Strokovna gimnazija, mentor Matej Lavtižar; Luka Špec, ŠC Novo mesto, Srednja zdravstvena in kemijska šola, mentor Matej Cizelj; Žan Maljevac, Srednja šola Črnomelj, mentorica Vesna Fabjan na strokovnošolski; na gimnazijski Marko Berkenjačević, ŠC Velenje, Gimnazija, mentorica Tanja Golob; Aljaž Krevs, Gimnazija in SŠ Rudolfa Maistra Kamnik, Svečano odprtje tekmovanja v Podčetrtku 4 GeOGRAfIJA V ŠOl I | 2/2019 uvodnik mentorica Sonja Trškan; Matic Kremžar, Gimnazija Bežigrad, mentorica Valentina Maver. Najboljši srednješolci imajo pravico nastopiti na 16. svetovni olimpijadi v Hongkongu. Štirje srednješolci in štirje osnovnošolci se bodo imeli možnost preskusiti na 5. olimpijadi Jugovzhodne Evrope v Beogradu. Še bolj uporabljana Uporabna geografija vsemi postanki. Druga domača naloga je bilo načrtovanje učne ure z uporabo ene od geoinformacijskih aplikacij ali zemljevidnega iskalnika na mobilnih napravah. Tretja je ustvarjanje učnih situacij, v katerih učenec ali dijak spoznava svet, se uči in ustvarja poročilo s pomočjo mobilnih naprav. Zaradi velikega povpraševanja, mesta so bila zasedena že dan po objavi, načrtujejo ponovitve seminarja jeseni 2019. Terensko delo študentov treh univerz Komisija za hidrogeografijo pri Zvezi geografov Slovenije je spodbudila geografske oddelke na FHŠ Koper, FF Maribor in FF Ljubljana za skupno študijsko terensko delo v porečju Save. Študenti so se zbrali pri šentjakobskem mostu in se seznanili z geografskimi značilnostmi Ljubljanskega polja. Nato so jim strokovnjaki Agencije Republike Slovenije za okolje pripravili prikaz fizikalnih meritev vodnega pretoka – daljinsko vodeno plovilo se premika od brega do brega in beleži hitrost vode v celotnem prečnem prerezu. Nato so obiskali Javno podjetje VOKA Snaga. Predstavili so jim oskrbo s pitno vodo v Ljubljani, odvajanje in čiščenje odpadne vode v Ljubljani, ogledali so si model vodonosnika Ljubljanskega polja, v vodarni Kleče so spoznali nadzorni center in si ogledali enega od vodnjakov. Delovno vzdušje od prvega do zadnjega trenutka seminarja V Ljubljani je na Oddelku za geografijo Filozofske fakultete potekal seminar Uporabna geografija. Šestnajsturni seminar, ki ga je pripravil Arnes, je sestavljen iz neposrednega dela v živo, samostojnega oblikovanja vsebin na daljavo in spletne videokonference. Udeleženci so pod mentorstvom Marka Krevsa, Tatjane Kikec, Blaža Repeta in Mirsada Skorupana spoznali možnosti, ki jih ponuja spletišče Uporabna geografija – podpora pri izvedbi pouka in doseganju učnih ciljev. Naučili so se uporabljati različne spletne in mobilne geoinformacijske aplikacije ter pripraviti izvedbene možnosti njihove rabe pri pouku. Preskušali so zahtevnejše možnosti uporabe iskalnika po zemljevidih in ga uporabili kot mobilno aplikacijo. Celostno so načrtovali šolsko ekskurzijo z uporabo spletišča na portalu SIO. V okviru dela na daljavo so podrobneje naredili načrt ekskurzije in oblikovali njen potek z terensko delo so vodili fakultetni profesorji in predstavniki Arsa. 5 GeoGrafija v šoli | 2/2019 aktualno Popoldne so obiskali čistilno napravo Črnuče, »plažo« in proge za svetovni pokal v kajaku in kanuju na Brodu. Terensko delo so sklenili v Medvodah z ogledom vodne elektrarne. Inovativni pristopi k učenju in poučevanju V Ljubljani in Pesnici so aprila potekali seminarji Načrtovanje vzgojno-izobraževalnega dela s sodobnimi učnimi pristopi. Uvodni del je bil namenjen medpredmetni rabi učnih načrtov za načrtovanje pouka v osnovni in srednji šoli. Osrednja tema je bilo spoznavanje spletnih didaktičnih orodij za učinkovitejši pouk geografije, ki učencem in dijakom omogočajo usvajanje ciljev učnega načrta z rabo mobilne tehnologije. V zaključku sta bili delavnici, kjer so učitelji vrednotili učne načrte in ugotavljali, katere cilje je smiselno poučevati na ravni pojmov in katere na ravni sobesedilnega razumevanja. Druga polovica seminarja je bila izvedena na daljavo. Učitelji morajo oddati izdelek in sodelovati v forumski razpravi. Seminar so pripravili, izvajali in urejali spletno učilnico Danijel Lilek, Anton Polšak, Tatjana Kikec, Igor Lipovšek in Mirsad Skorupan. Poplave so del našega vsakdana Oddelek za geografijo Filozofske fakultete v Ljubljani je skupaj s Komisijo za hidrogeografijo pri Zvezi geografov Slovenije in Agencijo Republike Slovenije za okolje 21. marca organiziral dogodek z naslovom Poplave so del našega vsakdana. Na predavanjih in okrogli mizi so sodelovali geografi – predstavniki različnih strokovnih in izobraževalnih institucij. V predavateljskem delu so probleme in dejavnosti predstavili Marjan Jarnjak, Peter Prijetno s koristnim so združevali tako v Ljubljani kot v Pesnici pri Mariboru. Pogled na poplave z akademskega, raziskovalnega in upravnega vidika 6 GeoGrafija v šoli | 2/2019 aktualno Frantar, Florjana Ulaga, Marko Krevs, Karel Natek in Igor Lipovšek. Na okrogli mizi so se jim pridružili še Dušan Plut, Mitja Bricelj, Nataša Viršek Ravbar in Gregor Kovačič. Moderator je okroglo mizo duhovito zaključil: “Znamo in vemo. Če pa želimo biti slišani – gremo na živce.” 9. Kocenov geografski pohod Blaž Kocen (1821–1871) je geograf in kartograf ter ustvarjalec atlasov. Poučeval in služboval je v Celju, Ljubljani, Gorici, Olomoucu in na Po obisku rastišča velikonočnice je imel zanimivo, uporabno in poučno predavanje dr. Blaž Repe z geografskega oddelka Filozofske fakultete v Ljubljani. Njegova predstavitev Digitalno prikazovanje geografskih vsebin nikogar ni pustila ravnodušnega, saj se je razvila živahna razprava; polemična v točki, ali virtualna predstavitev lahko zamenja in izpodrine neposredni obisk pokrajine. Predavatelj je predstavil tudi portal Uporabna geografija. Območna srečanja mladih raziskovalcev Spomladi potekajo območna srečanja mladih raziskovalcev. Pri geografiji vsako leto nastane nekaj zanimivih nalog. Mladinsko raziskovalno delo je obšolska dejavnost, zato je odvisno od podpore občin, predvsem pa od naravnanosti šol in predanosti mentorjev, ki pa za svoje delo, razen pohval, ki jih prejmejo, zunanje niso stimulirani. Geografske naloge so raznovrstne: njihovi naslovi segajo od rastlinstva, rodovitnosti tal, turističnih spominkov, geografskih ugank, padavinske postaje, velikana slovenske geografije Jesenka do ravnanja z odpadki. Kljub oblačnemu vremenu se s Ponikve vidi polovica Slovenije. Dunaju. Najboljši srednjeevropski šolski atlasi še vedno nosijo zaščitno znamko Kotzen. V njegov spomin Turistično-olepševalno društvo Ponikva, Osnovna šola Blaža Kocena Ponikva in Društvo učiteljev geografije Slovenije v času cvetenja velikonočnice pripravljajo tradicionalni pohod. Jutranji pohod je namenjen učencem, ki ob poti opravljajo učne naloge, dopoldanskega, ki traja približno štiri ure, pa se udeležijo občani in geografi iz vse Slovenije. Ker se Kocenovega pohoda udeleži tudi veliko učiteljev, je naravnan izobraževalno. Razlage in krajša predavanja ob poti in v Kocenovi spominski hiši so prispevali Slava Kovačič, Rožle Bratec Mrvar in Zlatko Zevnik. Predstavitev gorenjskih geografskih raziskovalnih nalog v naklem 7 GeoGrafija v šoli | 2/2019 aktualno