Katolišk list. Danica izhaja vsak petek načeli poli, in velja po pošti za celo leto 4 gld. 60 kr., za pol leta 2 gld. 40 kr., za četert letal eld. 30 kr. V tiskarnici sprejemana za leto 4 gold., za pol leta 2 gld., za eetert leta lgl.; ako zadene na ta dan praznik, izide Danica dan poprej. Tečaj XXXIII. V Ljubljani 6. vel. serpana 1880. List 32. MtatolUkt kristfan. (Konec.) Protestanti anglikanske konfesije podobni so kal-vincem in lutranom; nektere naredbe so pa prideržali iz katoliške Cerkve. Njihov oče je Henrik VIII, kralj Angleški, prežalostnega spomina. Ko se je Luter bil prikazal s svojimi krivimi nauki, razodeval je Henrik za pravo katoliško vero toliko gorečnost, da je napisal posebno knjigo, in v nji zagovarjal Čisti nauk Kristusov. Zavoljo tega je od papeža dobil častni naslov „de-fensor fidei", „branitelj vere"; Luter pa ga je prav z blatom ometaval. Ali neobuzdana poželjivost je Henrika zapeljala v preseštvo, po tem na odpad od katoliške Cerkve. ^Henrik se je bil oženil (1509) s Katarino Ara-gonko. Čez IV lčt bi se rad oženil z dvornico Ano Bo-lejnko. Le ta ni hotela z njim živeti v grešnem znanju, zatoraj Henrik sklene razrušiti zakon s Katarino, da bi zamogel vzeti Ano. Kralj svoj namen naznani papežu Klemenu VII; ta mu odgovori, da ne more spremeniti božje postave, ki veljavno sklenjen zakon dela nerazvezljiv. Sedaj je kralj začel misliti na druge po-močke ter se (po svetu svojega brezdušnega prilizovalca Cromwella) razglasi za poglavarja cerkve ua Angleškem; s tem je svoje rogle pokazal Rimu. Kot „nov papež" zapusti pervo ženo ter se poroči z Ano. Papež Pavel III izobči nepokornega Henrika. To kralja nič ni motilo. Svoje nasprotnike dal je preganjati, mučiti in moriti. Med ljudmi, zoper ktere se je bila obernila njegova jeza, sta tudi dva naj verlejša in naj učenejša moža njegove kraljevine, namreč škof Fišer in kancelar (pervi minister) Tomaž Morus. Oba pobožna, sicer v posvetnih zadevah kralju zvesto vdana moža, sta po dolgi ječi dala glavo pod trinoško sekiro ; še na morišču sta stanovitno pričala svojo terdno in nepremakljivo vero. — Tri leta po svoji novi ženitvi je kralj dal Ano umoriti (1536). Drugi dan po njeni smerti oženi se z njeno dvornico Ivano Sejmourko. Kraljeva volja, to je bilo jedino pravilo v duhovnih in svetnih zadevah; hotel je sicer biti „katolik", samo papeža ti terpel, verh tega dal je sežgati koščice svetnikov, zametoval je slike, a vse samostane (njih do 500) je pozaperl. Kdor se ni ustrašil papeža priznati kot cerkvenega glavarja, bil je kot vele-lzdajec obešen in na četvero raztergan; a kdor je sprejel Lutrov nauk, bil je kot krivoverec sežgan. Tako se je Henrik odtergal od Rima. V svoji zemlji vladal je kot naj Btrahovitiši nasilnik; umoril je 20 škofov, 13 opatov, 500 menihov, 38 učiteljev, 12 vojvodov in knezov, 164 plemenitašev in stotine ostalih ljudi. Izmed šestero žen, ki si jih je kralj zaporedoma bil izbral, je dve dal pregnati, a dve obglaviti; tudi Tomaž Cromwell, ki je kralju pomagal pri peklenskih grozovitostih, moral je poslednjič svojo glavo položiti pod sekiro. To je na Angleškem bil pervi sad odpada od Cerkve. Henrik je odperl vrata krivoverju, ki se je po njegovi smerti (1547) brez prideržka razširjalo in vterjevalo. Razven omenjenih krivoverstev je še cela kopa drugih manj važnih odpadstev. To so anabaptisti, me-noniti, unitarci, kvakarji, metodisti, kongregacijani itd. itd. Vseh teh, večih in manjših, mora se ogibati kristjan, ako želi biti katolik. Kerščenec, ki bi stopil v družbo jedne ali druge sekte, ni več katoliški kristjan; to ne bi bil ni takrat, ako bi še sicer veroval vse, kar uči katoliška Cerkev, ker odstopil je s tent od prave Cerkve in od zveze z njo. Kajti tudi razkolništva ne smemo se krivi storiti. Kaj je to? „Razkolnistvo" (od besede: razklati) je drugo od sekte. V sekti trosijo se krivi in katoliški Cerkvi nasprotni nauki. Tega pri razkolništvu po pomenu ni, akoravno so razkolniki veči del več ali manj tudi heretiki ali krivoverci. Pri razkolnikih v pravem pomenu je le ločitev ali razpor (razklanje) od vidnega glavarja sv. Cerkve. „Razkol" se v gerškem jeziku imenuje „schisma" (reci: shizma, ker Gerki ne izgovarjajo šizma, po nemški šegi); sledbenikom pravimo : shizmatiki. Sami sebe imenujejo „orthodoksni" = pravoslavni (pravoverni, doksa = vera) kristjani; toda mi katoličani jih tako imenovati ne moremo in ne smemo, kajti „pravoslavni" ali pravoverni smo le mi katoličani. Zovejo se tudi razkolniki, starovčrci *), vlahi, gerški kristjani. — Malovredni carigraški cesar Mihael III, s pridevkom „pijanec", zavergel je pobožnega pa-trijarha Ignacija ter na njegovo mesto posadil svojega sicer učenega, a tudi zelo častilakomnega pisarja Fotija (857), kteri je v sedmero dnevih iz posvetnjaka postal patrijarh (nadškof). Prevzetni Fotij je rimskemu papeža f>okazal herbet, za seboj potegnil veliko zaslepljenih judt. Zoper papeža podšuntano ljudstvo ostalo je ločeno do dneva današnjega in zabredlo je zraven razkolstva v marsiktero zmoto. Nekoliko se jih je zopet zjedinilo *) Starovdrci se imenujejo, ker se deržč nekterih stanh obredov (tako n. pr. imajo čezmerno dolgo mašo), ne pa kakor bi njih vera bila stareji, kakor katoliška. V resnici jim to ime tako malo gre, kakor n. pr. novim odpadnikom ime „staro-katoličanov". Vr. ▼ veri; papeži so jim dovolili, da smejo pri službi božji obderžati stare gerške šege. Od tod gerke ločimo na dvoje: na zjedinjene (katolike) in ločene (razkol-nike). Oboji živijo po Gerškem, Turškem, Ruskem in Avstrijskem (posebno na Ogerskem, v Galiciji in v Er-delju). — „Kdor se od Cerkve loči (piše sv. Ciprijan de unit. Eccl.) ter se prišteje ptuji družbi, ta se ne vdeležuje milosti, ki j h Bog deli po Cerkvi; kdor to zapusti, ne bode se ne na drugem svetu vdeleževal obljube Kristusove; tak človek je ptujec, posvetnjak, sovražnik", toraj ni katoliški kristjan. Dan danes slišimo in beremo mnogo zm6t o Bogu in njegovih lastnostih, o Kristusu in njegovem delu odrešenja, o Cerkvi in njenih naredbah, o papežu in duhovnikih, o bitju in namenu Človekovem, o čistilišču, o nebesih in peklu, o pravu in pravici, o mojem in tvojem, ter o veliko drugih predmetih. Po knjigah in časnikih se piše in pisari, maže in laže, da se Bogu usmili! Nevednost, hudobija, napuh spravi človeka v zmoto, da bere, piše in razširja človeške nauke, ki so večni resnici popolnoma nasproti. Varovati in ogibati se moramo vseh takih kakor tudi ostalih popačenih in krivih naukov, ki jih trosijo ljudje, ki sicer ne spadajo med krivoverce ali razkolnike. Ako bi katolik sprejel dotične nazore, prenehal bi biti katoliški kristjan. Apostol bv. Pavel nas (Hebr. 13, 9) opominja: „Nikar se ne dajte zapeljevati z raznimi ptujimi nauki". Sv. Janez pa piše: „Na svet prišlo je veliko zapeljivcev, ki ne priznavajo Jezusa Kristusa; — tak Človek je goljuf in antikrist. Skerbimo, da ne zgubimo, kar smo pridobili, marveč da plačilo sprejmemo popolnoma! Kdor odstopi ter ne ostane v nauku Kristusovem, tisti nima Boga; kdor pa ostane v nauku Kristusovem, on ima Očeta in Sina. Ako kdo pride k vam, pa ne prinese teh naukov, ne sprejemajte ga v hišo in ne pogovarjajte se z nj m", da se ne vae-ležite „njegovega hudobnega početja". (II. Jan. 7. ss.) Da kristjan zasluži ime „katolik", „katoličan", je še potrebno, da se tudi po svojem življenji spoznava kot ud katoliške Cerkve, to je, da se očitno kaže katoliškega kristjana. — Kristus je vstanovil Cerkvo, da bi vse vernike zjedinil v vidno družbo. On ni namera* val, da bi posameznik, če tudi vse prav veruje, svojo vero imel samo za sebe; nasproti, on je zapovedal, naj se verniki oklenejo apostolov, naj poslušajo njihovo razlaganje božjega nauka, naj iz rok apostolov sprejemajo svete zakramente, naj so podložni in pckorni naredbam svojih učiteljev, t. j., naj se verniki z zunajim načinom razodevajo kot učenci Kristusovi. Le tiste, ki tako ravnajo, hoče Zveličar priznati kot svoje, t. j. kot (katoliške) kristjane. Pri sv. Mat. (10, 32) govori Jezus: „Kdor bo mene spoznaval pred ljudmi, spoznal bom tudi jaz njega pred Očetom svojim, ki je v nebesih; kdor koli pa zataji mene pred ljudmi, zatajil bom tudi jaz njega pred Očetom svojim, ki je na nebesih." Taki človek, ki je kerščen ter veruje v Jezusa kot Sina Božjega in Rešitelja človeškemu rodu, je „kristjan". Kedar kerščenik veru,e tako, kakor uči sv. katoliška Cerkva, t. j., ako se ne derži nauka krivovercev in razkolnikov, pa če si tudi sam ne dela lastnih nazorov ali mišljenja, marveč se o potrebnih priložnostih kaže kot ud katoliške Cerkve, takrat se kerščenec po pravici imenuje katolik, katoličan ali katoliški kristjan. Ko so napovedani lažipreroki začeli nauk Jezusov pačiti in po svoje kvečiti, pa so sc vendar „kristjani" imenovali, so pravovemiki vzeli iz „apostolske vere" besedo „katoliški". V tej moliti so govorili: „Verujem ... v sveto katoliško Cerkvo..." Ta Cerkva jih je učila ravno to, kar je Bog razodeval po Kristusu. Da toraj naznamjo, da verujejo vse to, kar jih Zveličar uči po svoji Cerkvi, t. j. nič več, nič manj, nič drugač: za- voljo tega so se verniki začeli imenovati „katoliški" kristjani. Beseda „katoliški" je gerška; naški (po naše) pomenja „splošni" ali „vesoljni". Prav priležno je, kar škof sv. Pacijan (ep. ad Simpron. Novat.) piše: „Kristjan, to je ime; katoličan, to je priimek". Za nas je pa sveta dolžnost, da bodemo tega lepega naslova vredni; a to smo le takrat, če na tanko spolnujemo nauk, ki nam ga Bog sam razlaga po sv. katoliški Cerkvi. M. K. 8Uno potrebna beseda o lepi izreji mladine. III. Verska izreja je za vse potrebna. Mora pa biti dobra, podstavna verska izreja, taka izreja, da ima zares moč do človeškega življenja, da se otrok in pozneje od-rašenec verskih naukov derži, ko bi imel tudi zato terpeti, zaničevan biti, ko bi tudi nasprotne slabe izglede vidil, ko bi se mu tudi s smertjo žugalo. Izgledov imamo, da se mali otroci celo od lastnih staršev niso dali premotiti, da bi bili bližnjemu kaj vzeli, sploh drugemu kako krivico storili, ali sploh v greh privolili. Ta nauk je toliko ložji, ker učenika podpira tudi lastna vest iu nravni občutek otrok. Kaj vse lepega se bere v življenji svetnikov in svetnic o dobro podučenih otrocih. t Opomniti se mora, kako dobro je za otroke ubožnih, ako so dobro podučeni v veri in vestno izrejeni. Taki otroci so velikrat zapušeni, brez varstva, brez nadzorstva: o kako potrebno je torej, da se zgodaj naučijo verskih zapoved in prepoved, dolžnost, pravil in ravnil, da se ložej hudega varujejo. Ozrimo se sploh na ubož-nega človeka: kako britko mu je, kadar vidi druge v bogastvu in lahkoživnosti, ako ni sam dobro podučen, kako malo duhovne cene ima Časno posestvo in vživa-nje! Nevedni ljudje večkrat grozno grešijo pri težkem delu, pri stradanji in pomanjkanji, pri mnozih skerbeh in britkostih in posebno tudi v boleznih, ter velikrat tožijo, godernajo zoper Boga in njegovo sveto previdnost, ker niso dosti podučeni in živo vterjeni v prepričanji, da vse posvetno nima pred Bogom čisto nobene cene, da je navadno še le velik zaderžek k zveličanju in da je bogatinu in lahkoživeu silno težko zveličati se. Enako potrebna je dobra verska izreja otrokom bogatih staršev, ker taki otroci, ker nimajo čisto nobene skerbi, ki niso nikoli lačni in žejni, nikoli v kakem pomanjkanji, se brez čudeža ne morejo zveličati, ako niso posebno dobro in versko podučeni in izrejeni. In koliko samomorov, tatvin, ropov se zgodi ravno od tacih slabo podučenih, ako se jim dogodi, da neutegoma zabredejo v revšino, lakoto in sploh pomanjkanje, ker niso dosti podučeni, da bi z voljo prenašali. Vsak dobro izrejeni verski in vestni človek pa bi raji lakote umeri ali sploh vse hudo terpel, kakor pa da bi sam nad sebe ali pa nad druzega segel, ker ve, da vse je iz previdnosti in dopušenja Božjega ter se poslednjiČ vse le v dobro izide njemu, kdor Boga ljubi in se podverže njegovim svetim sklepom. Hudo pa resnično je očitanje, da nenravnost gospoduje pri mnozih v viših stanovih in z njih se vgnjez-duje v nižje verste, in ta spačenost izvira iz brezvčr-stva. Ravno iz viših stanov mnogim očitajo delavci, da bo brezbožniši kakor pa oni sami. ■ Od zgorej se je pričel zanemarjati post, nedeljsko posvečevanje; od zgorej so je pričelo nespoštovanje do Cerkve in sploh do sv. vere; od zgorej so se dajali mnogi nenravni izgledi. Mnogi prevzetneži in bahači so jeli prav brezumno govoriti, da vera je le za priproste ljudi, le za kmeta. Toda gorjč njim, ako bi kmet take pošastne laži verjél! Kje bi bila še varnost življenja in premoženja, kje varnost Čednosti in poštenja?... Od zgoraj se je trosila tolika brezvérnost in brezbožnost, da v očitnih pismih, govorih itd. ni bila več šega Boga imenovati. Od zgoraj, z viših stanov se še zmeraj prav obilno prezira Božja služba ob nedeljah, prezira se dolžno prejemanje ss. zakramentov itd.; toda gorjé ravno visim stanovom, ako pride do tega, da bi tudi nižji te velike dolžnosti začeli tako prezirati 1 Ktera postava je še zmožna človeške strasti krotiti, ako jih vera več ne kroti? Z viših stanov se je trosila zmota, da je deržava vsemogočna, da le ona sama mora v rokah imeti vso izrejo mladine brez ozira na starše in na Cerkev, ki je vendar od Boga dobila nalogo narode učiti in odgojevati. • Po pravici pravi Sickinger, *) da pač nihče ne bo več terdil, da se pri izreji otrok zamore vera s čim drugim nadomestiti. Vera se ne dá domestiti ne z učenostjo, ne z razvojem čutila za spodobnost in resnico, ne z radostjo nad naravo, ne s petjem in glasbo, in z ničimur, kar koli novošegni pedagogi namesto vere hočejo staviti, in še najmanj z brezobzirnim branjem to-likrat brezvérnih in nenravnih klasikarjev,' kar se je nedavno boje celó od pedagogiškega ženstva (?!) zagovarjalo, kar pa ravno kaže, kam se zabrede brez djan-ske vere. Vidi se tudi pri mladini — čem v višjih razredih dostikrat toliko več srovosti, in ni čudo, ker stesnuje se in opuša djanska izreja, verske vaje, in ker nekteri brezverski učeniki pačijo, kar dobri dobrega sejejo. Nameri se celó, da se kteri s svojim liberalizmom baha. Je li to pošteno? Je mar to po volji staršev, ki s svojimi žulji redijo ne le svojih sinov, ampak tudi odgojitelje? Ali ni n. pr. grozna pregreha zoper starše, ki so sina z velikimi stroški pripravili do viših šol, kar neprevidoma pa zagazi v nesrečo, ki se ne po telesu in ne po duhu ne dá več popraviti, in to ne mara zato, ker so se mu podirale versko nravne načela, ker ni bil vterjen v nravnih verskih naukih. Očitni listi in sporočila od mnozih strani naznanjajo morije, samomore, ropne napade in razne velike hudobije celó od golobradne in mlečnobradne mladine, in vedno bolj pogosto celó od 10—13Ietnih pobov. Kje je pomoč? Le samo v veri, ki jo jc učil Jezus Kristus, kakor jo v katoliški Cerkvi nezmotljivo učeništvo ljudi uči, je otenje za človeško druzbinstvo, pravi že omenjeni Sickinger. Naravnost toraj rečemo, piše dalje, da z versko izrejo umevamo le samo katoliško izrejo. Le samo nji pripisujemo toliko tehtnost... Lo samo beseda Božja, le pravo, nepopačeno razodenje božje je studenec, ki dáje življenje, in teče tje k večnemu življenju. Do tega razodenja imajo otroci tako spoštovanje, da se dajo nagniti ter so pokorni njegovim poveljem in se ravnajo po njegovih postavah. **) SredHje-afrikaus!:e sibc. Afrikanski škof in misijonar Daniel Komboni je poslednji čas v Veroni dal na svitlo kratko poročilo silne dragine in mertvije, ki je lani in predlanskim gospodovala v srednji Afriki. Darovano je sporočilo kardinalu in škofu Kaoossu v Veroni. Nekolik posnetek bo Slovencem razodel, da ne le ranjki provikar dr. Knoblehar in drugi slovenski misijonarji so nezmerno *) Die Kunst brave Kinder zu erziehen. Dülmen, A. Laumann'sche Verlagshandlung. **) Primeri s tem konec spisa iz Amerike v današnjem listu. Vr. terpeli v srednji Afriki, temuč da se tudi sedanjim misijonarjem ne godi dosti bolje, če tudi so Italijani ter bolj vajeni vročega podnebja. Ravno iz britkih križev pa, ki misijon obiskujejo, velikodušni in močnovčrni škof sklepa in izpeljuie, da ta misijon je v resnici delo Božje, kajti: dela Božje morajo izvirati ob znožji K al v ari je. Križ, nasprotovanja, zavire, silne terpljenja so navadno znamnje svetosti kacega dela; zato je e britkostmi in ternjem nastlana pot, po kteri se razpletajo dela Božje, in dospevajo do popolnosti in zmage. To je ljnbeznjivo in modro gospodarstvo božje previdnosti, ktero popolnoma poterjuje cerkvena zgodovina in dogodbe vsih apostoljskih misijonov na zemlji... Eden naj težjih in trudniš^h, pa tudi naj bolj vzvišenih in tehtnih misijonov na vesoljni zemlji pa je brez dvoma srednje afrikanski misijon, ki obsega več prostora kakor vsa Evropa, in ki po Wašingtocovi štetvi ima čez sto milijonov nevernikov, kterim še ni posvetila svitla in poživljajoča zvezda sv. vere, in ki so od sv. Stola zdaj izročeni misijonskemu vstavu v Veroni (to je, pervemu škofu srednje Afrike, roilg. Da-nielu Komboni u). Med divjimi viharji, ki so ta misijon obiskovali od začetka, je tudi pošastna dragina in kužljivost ravno minulega časa, in česar sledi in žalostni nasledki se še vedno čutijo. Pomanjkanje a!i redkost letnega deževanja 1. 1877 je bil glsvni vzrok grozne dragine in suše, ki ste opustcš:le velik del nezmčrnega apostoljskega vika-rijata. In naj huje zadete dežele so bile: Spodnja Nubija, gorenja Nubija od Doogole do Rudečega morja, dežele ob Višnjevi in Beli reki, in ob Nilu med Egiptom in Sobatom, kraljestvo^ Kordofan, okrajine Darfur-ske, rodovi DžeOel Kuba, Šeluk, in vse dežele od Bahar-el-GhrtZal (vode divje koze) do Njam-Njaro, in ob jezeru Alberto-Njamza. Kar se je sejalo in sadilo po teh sicer naj rodo-vitniših deželah, je komaj pognalo in že se je usušilo; zeliša, cvetje, travniki — vee je bilo posmojeno in po-žgano od soinčnih žarkov. Tako eo ti ubogi prebivavci terpeli pomanjkanje vsega navadnega živeža, in skoro vse živine in živali so za lakoto poginile. S.radež, ki so ga terpeli ljudje ob rekah, je bil strahovit, še gro-zovitiše pa pomanjkanje Arabov po pušavi. Poginil jim je bil velik del velblodov za lakoto, in naše karavane, ki morajo prehoditi te ssmote, so nas stalo silovito denara, ker cena kamel, ki so preživele, je poskočila na štirikrat veči, in ker so bile shujšale in oslabele, so nosile le tretjino ali četertino navadnega bremena. Ravno tako je priman jkovalo karoelarjev; in vendar je bilo tolikanj potrebno nam pomoči donašati, kar pa je bilo s silnimi pritežnostmi sklenjeno, aii pa tudi čisto nemogoče. Pri teh okolišinah je poila vsa hrana, kar zahtevajo naj perve potrebe, ali pa je cena poskočila do neverjetne visokosti, za desetkrat, dvanajstkrat, petnajstkrat, tudi dvajsetkrat več kot je navadna cena. Pšenico n. pr. je sam avstrijsko-ogerski konzul g. vites Hansal plačeval po 72 tolarjev za ardeb (vreča kacih 100 kilogramov), ko se je poprej plačevala le po 5 tolarjev. Pozneje je pšenice zmanjkalo tudi v Hartumu in ni je bilo dobiti po nikakoršni ceni; v Kordf Pori z gg. dmpizmvmM. O. A. A—o v Lj.: Biatvo in okoliline „M. br." so nam premalo snane in ne upamo «i v omenjeni reči vplivati. — G. J. Oš.: Prejeli. Hvala! Odgovorni vrednik: Luka JertU. — Tiskarji in saložuki: Josef BlaulkOTi nasledniki v Ljubljani.